AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/...

En väittänyt, että nimenomaan Amodei sanoi, vaan sanoin että sama ennuste sanottiin vuosi sitten.

En väittänyt, että nimenomaan Amodei sanoi, vaan sanoin että sama ennuste sanottiin vuosi sitten.
Sun postauksesta jäi kuva, että amodei olisi ennustanut samaa vuosi sitten ja tän vuoksi amodein ennustuksella sen suhteen mitä anthropicin sisällä tapahtuu koodamisen suhteen ei ole arvoa. Huomaa myös, että amodei ennusti vain anthropicin sisällä tehtävää koodia, ei tarkoittanut koko koodausalaa. Alleviivaan vielä kerran ettei ennustanut kuin anthropicin toimintaa, ei alaa yleisesti
6kk-9kk ja anthropic:in sisällä suurin osa ellei kaikki uusi koodi tulee AI:n kirjoittamana.

Jo nyt osa anthropicin tekijöistä commitoi vain ai:lla tehtyä koodia. Väite minkä amodei esitti ei ole edes tänään kaukana todellisuudesta kun väitteen konteksti oli nimenomaan anthropicin työntekijöiden tekemät koodit 6kk-9kk sisään.

En huomannut tuota Anthropicin sisällä-juttua, mikä tekeekin koko jutusta, IMO, varsin epäkiinnostavan. Tai siinä mielessä kiinnostavan, että edes firmassa, joka valmistaa edistyneintä agentic-AI:ta ei päästä tuon isompaan prosenttiin on minusta kiinnostavaa, kun siellä lienee parhaat kyvyt optimoimaan promptit ja ohjeet.

edit. Sanottakoon se, että anthropicin koodeista claude code frameworkkiin mitä minäkin käytän on kai jotain 90% ai:n koodaamaa ja viime ajat osa sen tekijöistä commitoinut sisään vain ai:lla generoitua koodia
Sen sijaan että koodataan koodia, niin koodataan AI:ta tekemään koodia.

Tämmäinen ajatus on tullut viime aikoina mieleen. Tämä tuli oikeastaan mieleen jo tuosta 68k koodauksesta kun aikoinaan tuli naputeltua koodia konekielikäsky kerrallaan. Tuhat riviä koodia tarvitsi pelkästään siihen että sai ikkunan auki. Nyt naputtelen C#:lla ja tuhanteen riviin mahtuu kokonainen ohjelma. Koko ajan on menty abstraktimpaan suuntaan.

Nyt vastaavasti kokonaisen olioluokan voi generoida naputtelemalla sille kuvauksen. Tai dokumentoi ensin API:n ja antaa AI:n generoida metodit. Minusta se on looginen jatkumo kehitykselle joka on alkanut reikäkorteista.

Samaan aikaan kuitenkin todettava että muutosprosessi (edes) AI-avusteiseen koodaukseen on hidas. Monilla firmoilla ei ole kykyä tai valmiutta hypätä kelkkaan. Mitä nyt esimerkiksi itse olen töissä kohtuusuuressa kansainvälisessä firmassa niin aika nihkeää on saada esimerkiksi maksullista koodausavustinta.

Sen sijaan että koodataan koodia, niin koodataan AI:ta tekemään koodia.

Tämmäinen ajatus on tullut viime aikoina mieleen. Tämä tuli oikeastaan mieleen jo tuosta 68k koodauksesta kun aikoinaan tuli naputeltua koodia konekielikäsky kerrallaan. Tuhat riviä koodia tarvitsi pelkästään siihen että sai ikkunan auki. Nyt naputtelen C#:lla ja tuhanteen riviin mahtuu kokonainen ohjelma. Koko ajan on menty abstraktimpaan suuntaan.

Nyt vastaavasti kokonaisen olioluokan voi generoida naputtelemalla sille kuvauksen. Tai dokumentoi ensin API:n ja antaa AI:n generoida metodit. Minusta se on looginen jatkumo kehitykselle joka on alkanut reikäkorteista.

Samaan aikaan kuitenkin todettava että muutosprosessi (edes) AI-avusteiseen koodaukseen on hidas. Monilla firmoilla ei ole kykyä tai valmiutta hypätä kelkkaan. Mitä nyt esimerkiksi itse olen töissä kohtuusuuressa kansainvälisessä firmassa niin aika nihkeää on saada esimerkiksi maksullista koodausavustinta.
Mielenkiintoista nähdä miten kitka erilaisissa organisaatioissa näkyy yritysten välisessä kilpailussa. Teknologia tietenkin aina uhka ja mahdollisuus. Varmaan yksi syy kaikenlaiset kitkat mikä antaa startupeille ja kilpailijoille mahdollisuuksia disruptoida

Olen vakuuttunut claude code:sta. Todella nätisti refaktoroi ja paranteli isohkon palasen koodista yhdellä tiketillä. 10 minuuttia käytin ensin tiketin iterointiin, että näytti suunnitelma hyvältä, kone jurnutti perään 14minuuttia. Teki nätin ja toimivan muutoksen omaan branchiin missä mukana kymmenkunta tiedostoa. Yllätti, että agentti päätti myös testata, että jokainen .c tiedosto kääntyy myös yksinään eikä vain top level make käskyllä. Ei vuosi sitten olisi tarvinut kuvitella, että noin isoa ja pitkäkestoista taskia olisi saanut ai:lla tehtyä. Arvioin, että jos olisin käsin itse tehnyt niin ehkä 3-4h taski, nyt kesti kaikkinensa 25min mistä sen 14min kun agentti painoi hommia olisi itse voinut vaikka speksata ja käynnistää jonkin toisen taskin sen sijaan että lähti käymään kävelyllä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
298 237
Jäsenet
81 474
Uusin jäsen
Hekes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom