AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/...

Vanha latteus ettei AI kenenkään töitä vie mutta AI-avustettu ihminen vie voinee pitää paikkansa. Vaikka olen #1 AI-tuuletin niin en usko että kooderit korvaantuvat AI:lla. Yllä hyviä esimerkkejä miten AI mahdollistaa sen, että tehdään työkaluja/... joustavammin omaan tarpeeseen. Softa ehkä ei ole niin tahmaistakaan kuin ennen. Jos kesti vaikka viikon tuotteistaa joku työkalu niin ei se vuoden päästä ole iso juttu kirjoittaa kokonaan uusiksi jos tarve on muuttunut. Työkalut ja mallit paranevat niin jossain kohtaa varmaan voi olla aika iso osa firmakohtaisista työkaluista "itse tehtyjä" lähtien jostain tuntikirjausjärjestelmistä, bugienhallinnasta(eroon jirasta?) jne. Mielenkiintoista nähdä missä ollaan 5v, 10v päästä.

Nvidia investoimassa miljardia poolside.ai:hin. Poolsiden bisnesidea tehdä avustimia isoille yrityksille malleilla jotka on fine tunetettu ison yrityksen kaikilla materiaaleilla. Tarjoavat myös on prem:ia. Mielenkiintoista nähdä toimiiko tämä bisnesmalli. Aika moni taho alkanut puhumaan, että fine tunettaminen ei kannata kun pitäisi perustasossa kilpailla frontier pajojen kanssa + mcp/työkalut voivat tuoda datan ja kontekstin esille tavalla mikä "vastaa" fine tunettamista. Väittävät, että parempi keskittyä siihen miten malleja käytetään paremmin.

..visioni on, että se koodin naputtelu jää suurimmaksi osaksi pois ja ihminen yhä suunnittelee.
Tuossa agentin pohtiessa koodia tuli mieleen nämä vuosi sitten kirjoittamani viestit ja kuinka ne alkavat olla kohdallani lähes todellisuutta, joku Zen MCP kun tykittää parhailla malleilla ei jää itselle enää juuri naputeltavaa. Viestissä itse asiassa aliarvioin tulevaisuutta, ajattelin, että arkkitehtuuria pitäisi pohtia paljon enemmän, mutta senkin voi jättää halutessaan täysin tekoälylle.

Olen itselle hionut Copilot + Claude + ChatGTP yhdistelmän täydelliseksi,
Tuntuu nyt tämä vuoden takainen työtapani naurettavan alkeelliselta. Välillä tuntuu, ettei näiden työkalujen kanssa tapahdu juuri mitään kehitystä, mutta kyllähän tässä on näköjään hurja muutos ollut. Taisi tuohonkin aikaan jo agentteja olla, mutta olen tullut laiskuuttani jälkijunassa, ei jaksa pöhistä aallonharjalla.

Ennemmin pitää ihmetellä "ammattilaisia" jotka eivät suostu käyttämään mitään AI:ta.
Tulee kyllä jännä sirpaloituminen työvoimaan, toisessa päässä on vastustavat ja toisessa porukkaa, joka ottaa näistä kaiken irti. Itsellä kuulostaa olevan melko alkeelliset tavat, kun parhaisiin vertaa, mutta olen silti varmaan jossain top 20%.

Jännä nähdä milloin tulee vastaan ensimmäinen työhaastattelu, jossa jonkun fizz buzz sijaan kysellään näiden käytöstä.

Jännä nähdä milloin tulee vastaan ensimmäinen työhaastattelu, jossa jonkun fizz buzz sijaan kysellään näiden käytöstä.
Seuraava haastis voipi olla jotain interaktiivista pari-koodaamista haastattelijan kanssa kera AI-avustimen. Tyyliin tämä: HackerRank Coding Interviews - Code Live With Candidates
1761927185361.png

Tuntuu nyt tämä vuoden takainen työtapani naurettavan alkeelliselta. Välillä tuntuu, ettei näiden työkalujen kanssa tapahdu juuri mitään kehitystä, mutta kyllähän tässä on näköjään hurja muutos ollut. Taisi tuohonkin aikaan jo agentteja olla, mutta olen tullut laiskuuttani jälkijunassa, ei jaksa pöhistä aallonharjalla..
Olen itsekkin todennut, että ei ole mitään yksittäistä tapaa, että tällä mennään pari vuotta eteenpäin. Ja aina kun tulee jokin uus "ratkaisu", olipa ne MCP:t, plan modet, multi agentit yms jotka usein johtaa siihen että conffaa itse x,y,z asia että toimii, niin aina tulee lopulta ajatus mieleen kai AI pystyisi nämä itsekkin conffaamaan kun "hoksaisi" asian... minä vain annan/teen sen aivan pakollisen jota AI tarvitsee että homma toimii.

...ehkä itsellä top-todo listilla on tällä hetkellä tunkea AI:n lonkerot MCP:iden avulla mahdollisimman moneen paikkaan ja paljon ohjeistusta(iterointia) miten tiettyä tietoa pitää hyödyntää asia X:n kanssa. Tokeneita palaa nopeammin kuin Putinilla ruplia, mutta sellaista se on.

Itse en mitään kovin monimutkaista yleensä ole tehnyt AI-avusteisesti (tai no, jotain boilerplate-koodia generoinut johonkin isompaan projektiin) mutta nykyään tulee käytännössä kaikki kertakäyttötyökalut vibekoodattua AI:lla. Itselläni siis tulee monesti tarve esimerkiksi jostakin excelistä, csv:stä tai jostain muusta datatiedostosta saada jotain tiettyjä tietoja kaivettua tiettyyn muotoon ja kyllähän tuollaisen työkalun itsekin koodailisi ehkä vartissa - tunnissa tapauksesta riippuen mutta kun luultavasti en tule tarvitsemaan kyseistä työkalua uudestaan ja kun nyt on oppinut selittämään AI:lle mitä haluan niin muutamassa minuutissa tekoäly oksentaa riittävän toimivan työkalun minulle ja saan homman hoidettua.

Tuollaisissa hommissa AI on kyllä ihan lyömätön, itselläni olisi varmaan kestänyt esimerkiksi jonkun pandas-kirjaston dokkarin lukemisessa kauemmin kuin AI:lla kesti tehdä python-skripti joka luki excel-tiedoston parilta välilehdeltä haluamani tiedot ja ulosti tiedot sopivasti muokattuna csv-tiedostoon. Samoin yhden "avoin data" -apin datasta sain tarvittavat tiedot kaivettua tekstitiedostoon nopeammin kuin edes olisin itse tutustunut kyseisen api:n dokumentaatioon. Kerroin AI:lle vaan että tuossa on api-määritys, haluan tiedot ulos muodossa x ja 5min kuluttua homma oli hoidettu.

Itseasiassa tuosta tulikin mieleen että pitäisi varmaan koittaa saisiko joku tekoäly koodattua yhden vähän monimutkaisemman datatiedoston käsittelyohjelman, olen aikanaan itse reverse-engineerannut dataformaatin ja tehnyt sille työkalun joka purkaa sen "ymmärrettäväksi" dataksi mutta siinä on muutamia bugeja ja niiden korjaaminen vaatisi käytännössä puolen koodin uudelleenkirjoittamista joten AI voisi ehkä saada tuon tehtyä mun puolesta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 114
Jäsenet
79 955
Uusin jäsen
Jeal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom