Adobe Lightroom

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 383
Tehdäänpä tällekin oma ketju.

Onko kellään tietoa, miten Lightroomissa voisi etsiä monta "kadoksissa olevaa" kansiota kerralla? Siirsin siis erään valokuvakansion alikansioita toiselle asemalle muokkauksen ajaksi ja nyt ne pitäisi yksi kerrallaan osoittaa uudesta paikasta.

Googlessa oli joku show parent folder -kikka, jossa se laitettiin ensin näkyviin ja sen paikan osoittaminen löysi myös alikansiota, mutta omassa tapauksessa tuo parent folder ei ole vaihtanut paikkaa - pelkästään alikansiot.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
En osaa vastata edelliseen kysymykseen, mutta esitän toisen. Olen itse aloittanut hieman opettelemaan kuvien editointia ja törmäsin lightroom-ohjelmaan. Ei kuitenkaan tuo kuukausimaksu houkuttele, joten osaisiko joku suositella muita hyviä ohjelmia kuvien editointiin? Pc/linux, ipad. Kertamaksu on ok.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
77
En osaa vastata edelliseen kysymykseen, mutta esitän toisen. Olen itse aloittanut hieman opettelemaan kuvien editointia ja törmäsin lightroom-ohjelmaan. Ei kuitenkaan tuo kuukausimaksu houkuttele, joten osaisiko joku suositella muita hyviä ohjelmia kuvien editointiin? Pc/linux, ipad. Kertamaksu on ok.
Linuxille en ole vielä darktablea parempaan törmännyt. Eikä maksa mitään. darktable - the photo workflow software
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
En osaa vastata edelliseen kysymykseen, mutta esitän toisen. Olen itse aloittanut hieman opettelemaan kuvien editointia ja törmäsin lightroom-ohjelmaan. Ei kuitenkaan tuo kuukausimaksu houkuttele, joten osaisiko joku suositella muita hyviä ohjelmia kuvien editointiin? Pc/linux, ipad. Kertamaksu on ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Luminar 4 - Perinteisempi kuvankäsittelyyn tarkoitettu RAW ohjelma. Moderni käyttöliittymä. Sisältää presettejä.
Luminar AI - Ai pohjaisia ratkaisuja sisältävä RAW ohjelma. Uudempi mitä 4 versio.
Exposure X6 - Käyttöliittymältää lightroom tyylinen ohjelma ja sisältää kattavan valikoiman presettejä.
ON1 Photo RAW 2021 - Perinteisempi kuvankäsittelyyn tarkoitettu RAW ohjelma. Monipuolinen ominaisuuksien suhteen.
DXO Photolab 4 - Ei sisällä katalogia kuten lightroom. Kuvanlaadultaan todella kehuttu, mutta käyttöliittymältään vanhahtava. Myynnissä kaksi eri versiota (essential ja elite).
Capture One 21 - Lightroomin tunnetuin kilpailija. Nopea, hyvä käyttöliittymä ja osaa layersit. Myynnissä on edullisempia kamera kohtaisia versiota jos ei halua ostaa täyttä versiota. Kallis joka tapauksessa.
Silkypix - Ei kokemusta.
Raw Therapee ja Darktable - Ilmaisia ohjelmia. Ei mitään kokemusta.
Nikon NX Studio - Nikon kameroille tarkoitettu ilmainen RAW ohjelma. Muillakin kamera valmistajilla löytyy yleensä ilmaiset ohjelmat omille kameroille.
Lightroom CC - Kuukausimaksullinen ohjelma. Pilvipohjainen RAW ohjelma. Hyvää se että voi käsitellä kuvia tabletilla tai tietokoneella.
Lightroom Classic - Kuukausimaksullinen ohjelma, jonka suurin etu on saada mukana myös Photoshop.
Affinity Photo - Photoshopin kilpailija. Ei parempi, mutta monelle kuitenkin riittävän hyvä. Edullinen ja päivitykset ilmaisia. Osaa avata RAW kuvia.

Kannattaa testata eri ohjelmia rauhassa ja koettaa katsoa omiin tarpeisiin sopiva ohjelma. Kaikki ohjelmat on varmasti toimivia kuvien käsittelyyn, mutta niissä on eroja. Kaikki ohjelmat myös kehittyy koko ajan. Jos hankkii muun ohjelman kuin Lightroom Classic/Photoshop, niin tämän lisäksi kannattaa hankkia tuo Affinity Photo.

Kaikki ohjelmat on yleensä joskus alennuksessa. Capture One on marraskuussa juuri ennen uuden version julkaisua. Lightroom hiukan ennen Black Fridayta. Affinity Photo saa monesti noin puoleenhintaan. Luminar, ON1, DXO on säännöllisesti alennuksessa.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
Darktable oli melko hapokas näin aloittelijalle. Tuo Luminar näyttäisi olevan vähän helpomman oloinen ainakin videoiden perusteella. Käy varmaan myös ei raw-kuville? Iphonella kuvailen toistaiseksi.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
Capture One 21 - Lightroomin tunnetuin kilpailija. Nopea, hyvä käyttöliittymä ja osaa layersit. Myynnissä on edullisempia kamera kohtaisia versiota jos ei halua ostaa täyttä versiota. Kallis joka tapauksessa.
Hinta ei sinänsä pelota, tarve ratkaisee valinnan. Mulla on nyt LR6 standalone ajossa (win10), mutta se ei tue Canonin CR3:sta. Toistaiseksi olen pärjännyt ampumalla jpeggiä, mutta luultavasti hommaan jonkun muun kuin LR:n pilviversion käpistelyyn ja samalla siirryn takaisin RAWiin. Onko tälle CO:lle varteenotettavaa haastajaa? En tartte mitään photari-ominaisuuksia, mutta Canonin DPP4 ei ole kovin houkutteleva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Hinta ei sinänsä pelota, tarve ratkaisee valinnan. Mulla on nyt LR6 standalone ajossa (win10), mutta se ei tue Canonin CR3:sta. Toistaiseksi olen pärjännyt ampumalla jpeggiä, mutta luultavasti hommaan jonkun muun kuin LR:n pilviversion käpistelyyn ja samalla siirryn takaisin RAWiin. Onko tälle CO:lle varteenotettavaa haastajaa? En tartte mitään photari-ominaisuuksia, mutta Canonin DPP4 ei ole kovin houkutteleva.
Jos sulla on kuvankäsittelylle tarvetta joka kuukausi ja sulla on entuudesta Lightroom katalogi, niin luontevin ratkaisu olisi mennä Lightroom Classicilla. Jos sen ottaa vuodeksi tarjouksesta, niin se ei ole kovin paha hinta. Capture One ostohinta ja jossain välissä tehtävä päivitys nostaa sen vain kalliiksi. Canonille kun ei löydy sitä edullisempaa kamera kohtaista pakettia. Mielestäni Lightroom on parempi se katalogi. Capture One puuttuu Lightroom tuttu historia, mutta siinä on taas layersit. Erilaisten objektiivien tuki on paljon suppeampi mitä Lightroomissa. Mutta jos haluat miettiä Lightroomille korvaavaa ohjelmaa tai rinnalle, niin silloin kannattaa testata ihan rauhassa noita eri ohjelmia (esim. Luminar, On1 ja LR Classic). Yleensä noita voi kokeilla kuukauden.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
Otin kuitenkin kokeiluun RawTherapeen. Vaikuttaisi riittävältä mun käyttöön ja DPP4:sta pätevämmältä, mikä oli minimivaatimus. Pari tutoriaalia katsoin ja onhan siinä työkaluja. Nyt vaan sitten työnkulkua opettelemaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Löytyipä täältäkin threadi.

Olen jo vuosia harrastanut raw -kuvien kanssa tätä.

Importtaus Canonin omalla ohjelmalla HDD:lle.
Canon softan kanssa kuvien poisto samalla.
Importtaus Lightroomiin kuvat HDD:ltä.
Exporttaus HDD:lle jpg.

Mutta tämä operaatio tuntuu nykymaailmassa todella hitaalta. Tiedän, että M.2 helpottaisi elämää merkittävästi, mutta kun nuo hinnat.
Nykyinen 2TB HDD tuntuu olevan juurikin hyvä raw-kuvien säilömiseen.

Onko olemassa nopeampaan konstia tuohon.
Importtausta suoraan Lightroom, mutta entä lähdetiedostot kovolle?

Muuten koneen speksit 8700K @ 4.6ghz ja 16GB 3200 DDR3. Tuskin nämä jarruttanee tuota operaatiota?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
DxO Photolab 5 Elite tuli hommattua. Vähällä vaivalla hienoa jälkeä. Menee satunnaiselle jälkikäsittelijälle hyvin RAW-konvertointiin. Saattaa olla hiukan puutteellinen heavy-userille @emerik mainitseman katalogien puuttumisen takia. Tosin en ole niitä koskaan itse kaivannut, eli en edes tiedä mistä puhun. Vedän kuvasaaliin tuon läpi ja jpegit säilytettävistä enkä enää palaa niihin myöhemmin. Ne uploadataan myöhempää ihastelua varten flickriin omiin albumeihinsa teeman mukaan. reissukuville omat albumit. Miinuksena kallis hankintahinta. Mutta se on kertakirpaisu. Voin kyllä suositella. Sitä ennen kokemusta DPP:stä, LR6:sta (standalone), Rawtherapeesta (ei sovi toistaiseksi Canonin CR3-RAWeille, paskoo värit, elleivät ole jo korjanneet), ja edellisen Canon-yhteensopivasta tuunauksesta Art 1.84, joka lopetti yhteistyön parin kuukauden vääntämisen jälkeen pyytämättä ja yllätyksenä. No, oli ilmainen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Löytyipä täältäkin threadi.

Olen jo vuosia harrastanut raw -kuvien kanssa tätä.

Importtaus Canonin omalla ohjelmalla HDD:lle.
Canon softan kanssa kuvien poisto samalla.
Importtaus Lightroomiin kuvat HDD:ltä.
Exporttaus HDD:lle jpg.

Mutta tämä operaatio tuntuu nykymaailmassa todella hitaalta. Tiedän, että M.2 helpottaisi elämää merkittävästi, mutta kun nuo hinnat.
Nykyinen 2TB HDD tuntuu olevan juurikin hyvä raw-kuvien säilömiseen.

Onko olemassa nopeampaan konstia tuohon.
Importtausta suoraan Lightroom, mutta entä lähdetiedostot kovolle?

Muuten koneen speksit 8700K @ 4.6ghz ja 16GB 3200 DDR3. Tuskin nämä jarruttanee tuota operaatiota?
Miksi käytät Canonin softaa kuvien kopioimiseksi kovolle? Itse otan suoraan LR:llä muistikortilta. LR:llä importtaus kyllä kestää, kun käännän kuvat DNG:ksi ja luon esikatselukuvat+mahd muut operaatiot. En usko että HDD on tässä rajoittaa paljoa. Luultavasti muistikortilta luvussa ei pääse suurempiin nopeuksiin eikä LRn käsittely ole riippuvainen sen lukunopeudesta. Luulisin, että SSD nopeuttaa enemmän katalogin käsittelyä, selailua ja kuvien käsittelyä, mutta varma en ole. Helpollahan sen testaat? Itselle kyllä 2TB olisi todella paljon 20M raw:lle, videoilla tilaa kuluukin eri tavalla.

Joku LR:ää paremmin tunteva voi kertoa minkä kokoisia katalogeja kannattaa käyttää. Itse olen luonut uuden n. 5v välein.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 383
Löytyipä täältäkin threadi.

Olen jo vuosia harrastanut raw -kuvien kanssa tätä.

Importtaus Canonin omalla ohjelmalla HDD:lle.
Canon softan kanssa kuvien poisto samalla.
Importtaus Lightroomiin kuvat HDD:ltä.
Exporttaus HDD:lle jpg.

Mutta tämä operaatio tuntuu nykymaailmassa todella hitaalta. Tiedän, että M.2 helpottaisi elämää merkittävästi, mutta kun nuo hinnat.
Nykyinen 2TB HDD tuntuu olevan juurikin hyvä raw-kuvien säilömiseen.

Onko olemassa nopeampaan konstia tuohon.
Importtausta suoraan Lightroom, mutta entä lähdetiedostot kovolle?

Muuten koneen speksit 8700K @ 4.6ghz ja 16GB 3200 DDR3. Tuskin nämä jarruttanee tuota operaatiota?
Miksi käytät Canonin softaa kuvien kopioimiseksi kovolle? Itse otan suoraan LR:llä muistikortilta. LR:llä importtaus kyllä kestää, kun käännän kuvat DNG:ksi ja luon esikatselukuvat+mahd muut operaatiot. En usko että HDD on tässä rajoittaa paljoa. Luultavasti muistikortilta luvussa ei pääse suurempiin nopeuksiin eikä LRn käsittely ole riippuvainen sen lukunopeudesta. Luulisin, että SSD nopeuttaa enemmän katalogin käsittelyä, selailua ja kuvien käsittelyä, mutta varma en ole. Helpollahan sen testaat? Itselle kyllä 2TB olisi todella paljon 20M raw:lle, videoilla tilaa kuluukin eri tavalla.

Joku LR:ää paremmin tunteva voi kertoa minkä kokoisia katalogeja kannattaa käyttää. Itse olen luonut uuden n. 5v välein.
Muistelen, että renderöinnissä ei ole isoa eroa SSD vs. M.2 SSD. Eivätkä M.2:et kai nykyään paljoa maksa? Toki se aina riippuu keneltä kysytään.

Itse tuon myös suoraan kovot muistikortilta lukijan avulla kovolle Lightroomiin, jossa käsittely ja passelit, käsitellyt kuvat exportaan jpg:iksi mutta tämäkin vain tarpeen mukaan. Mikä idea on muuntaa kaikki dng:iksi?

Eikä minulla ainakaan importaus tai preview-kuvien renderöinti kauaa vie. Koneen spekstit allekirjoituksesta. Toki tämäkin on suhteellista ja riippuu siitä, keneltä kysytään mikä on kauan.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Muistelen, että renderöinnissä ei ole isoa eroa SSD vs. M.2 SSD. Eivätkä M.2:et kai nykyään paljoa maksa? Toki se aina riippuu keneltä kysytään.

Itse tuon myös suoraan kovot muistikortilta lukijan avulla kovolle Lightroomiin, jossa käsittely ja passelit, käsitellyt kuvat exportaan jpg:iksi mutta tämäkin vain tarpeen mukaan. Mikä idea on muuntaa kaikki dng:iksi?

Eikä minulla ainakaan importaus tai preview-kuvien renderöinti kauaa vie. Koneen spekstit allekirjoituksesta. Toki tämäkin on suhteellista ja riippuu siitä, keneltä kysytään mikä on kauan.
Luulisin myös, että varastolevyllä ei ole eroa onko SATA vai NVME/PCIe SSD.

DNG:ksi muunnan, kun sellainen käsitys että LR prosessoisi niitä nopeammin. Lisäksi pakkaan (->8bit) sillä "huonommat" mutta säilytettävät kuvat. LR:ssä muokkaus lähellä originaalia, mutta tilankäyttö lähellä parempilaatuista jpg:ä. Mutta aika marginaalinen vaikutus, kun tilaa kuluttaa enemmän muu raw:t itsellä. Pitäisi olla avoin formaatti, mutta en ole muilla softilla juuri käyttänyt.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 383
Luulisin myös, että varastolevyllä ei ole eroa onko SATA vai NVME/PCIe SSD.

DNG:ksi muunnan, kun sellainen käsitys että LR prosessoisi niitä nopeammin. Lisäksi pakkaan (->8bit) sillä "huonommat" mutta säilytettävät kuvat. LR:ssä muokkaus lähellä originaalia, mutta tilankäyttö lähellä parempilaatuista jpg:ä. Mutta aika marginaalinen vaikutus, kun tilaa kuluttaa enemmän muu raw:t itsellä. Pitäisi olla avoin formaatti, mutta en ole muilla softilla juuri käyttänyt.
Varastolevy tai ei, niin muistelen, että 2.5" SSD vs. M.2 SSD ero oli marginaalinen Lightroomissa. Youtubesta muistelen katsoneeni jotain videoita tästä.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 796
Onko osunut silmään Lightroom cloudin aleja? Yleensä Black fridayna niitä ilmestynyt eli sinne varmaan tulee itsekkin odoteltua ja ostettua taas pariksi vuodeksi eteenpäin jos sattuisi tulemaan vanhaan tapaan alennukseen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 168
Jäsenet
70 775
Uusin jäsen
käyttäjänimi123

Hinta.fi

Ylös Bottom