ADHD/ADD

Mulla jaettiin edellisellä seurantakäynnillä lääke kahteen osaan. Tai oikeastaan, lisättiin toinen osa kun isompaa nappia ei concertasta ole. Eli 4-5h kohdalla tuli aika iso "notkahdus" vaikutukseen, käytännössä loppu sille tehokkaimmalle ajalle ton 54mg kanssa. Muuten toimi loistavasti. Rinnalle otettiin 18mg ja ohjeen mukaan kokeillaan nyt ottamalla joko 2-4h ensimmäisen napin jälkeen tai molemmat samalla kertaa. Eli vähän hajautettuna, että näkee onko isommasta kerta-annoksesta hyötyä vai tuleeko parempi vaikutus eri aikaan otettuna. Tällä hetkellä parhaiten toimii eri aikaan otettuna, jää se notkahdus pois kokonaan kun ottaa siinä hitusen ennen 4 tunnin kulumista edellisestä. Tälleen vaikutus kestää sen keskiverto työpäivän ajan ja vähän yli, eikä lasku ole mitenkään jyrkkä vaan tasaisesti alas ja nukkumaan -meiningillä, nukahtaminen nykyään keskimäärin 9 minuutissa. Ennen meni "vähän" pidempään. Olen siis han tyytyväinen jo tähän lopputulokseen.

Ei voi julkisen puolen hoidostakaan valittaa pitkän alkuodotuksen jälkeen. Seuranta on ollut todella aktiivista, kokemukset otetaan tosissaan ja korjausehdotuksia tulee sellaisiinkin asioihin, joita ei itse edes huomannut. Eli kohta olis taas seurantakerta, ja uskoisin että jään tähän 54 + 18 yhdistelmään toistaiseksi jos eivät huomaa jotain mitä en itse ole huomannut. Saatan kyl ennen seurantaa kokeilla 54+36mg ihan uteliaisuudesta kun noita 36 nappeja on jäljellä vielä reilusti. Varmaan kokeillaan pari kertaa 54+36mg ihan vaan että näkee rajan, koska noita 36mg nappeja on vielä reilusti jäljellä. En vaan periaatteesta viitti sanomatta ja omin päin kokeilla eli kysyn ensin "luvan". Ilmeisesti jo 54 mg + 18 mg Concertaa on jotenkin poikkeava määräys, koska reseptiin tulee Sic! merkintä.

Samalla saanut huomata, että vaikutus ei ole pelkästään omaa mielikuvitusta. Esimerkiksi muutama tuttu sanoi, että olen jotenkin muuttunut ja vaikutan "positiivisemmalta", samaten ulosanti puheena ei kuulemma hypi ajatuksesta toiseen kuten ennen. Muutenkin saanut tehtyä asioita, joita en normaalisti tekis koska mielenkiinto ei vaan riitä, esim. jotain maalaushommaa kaverille. Nyt meni kevyesti 10 tunnin päivä vaikka oli monotonista saman asian toistoa mitä normaalisti vihaan. Tälleen illasta tietty menee ajatukset taas vähän sekavaksi :D


E: En viiti spammia ketjua peräkkäisillä viesteillä koska tuli jo nyt päivitystä, mutta jos joillain on ollut vaikeuksia saada sopivaa annostusta koska "liian iso", niin ei ainakaan omalle kohdalle osunyt tätä huolta. Kysyttiin, että haluanko kokeilla vielä 54+36 annoksella ennen ku ehdin edes tästä sanomaan. Sanoin, että tää 54+18 tuntuu aika sopivalta nyt, että lieneekö isompi tarpeen. Vastaus oli, että mieluummin kokeillaan nyt, ettei jää sitten myöhemmin mietityttämään. Ihan mahtavaa.
itse huomasin että 36 iltaan oli liikaa. oli myös sama tilanne omassa varastossa. Tieteen vuoksi koitin muutamana päivänä. liika oli liikaa. Voi ehkä myöhemmin olla aiheellinen tai muussa tilantessa.
 
Tuli sit mulle erittäinkin loistava uutinen että tää mun sairaanhoitopiiri maksaa ne mun neuropsykiatriset tutkimukset, kirje pamahti eilen postilokeroon. Toivottakaa onnea....
 
Parisuhde kaatumassa/kaatunut diagnosoimattoman ADHD:n takia. Arkipäiväiset asiat hiertää todella paljon ja alkoholista on tullut ongelma, jolla olen lääkinnyt itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Tämä yhdistettynä impulsiivisuuteen on aiheittanut kännissä perseilyä, jota on toisen vaikea antaa anteeksi. Oma itsetunto täysin romahtanut.

Sain nyt tuollaisen ultimaatumin, että apua on pakko hakea tai muuten suhde oli tässä. Toki myös itseni kannalta se olisi varmasti tärkeä saada diagnosoitua, etten koko elämääni pilaa tämän kanssa yksin kamppaillessa. Vaikea vaan saada prosessia aloitetuksi.

Laitoin jo maisaan viestiä, mutta aloin nyt kuitenkin miettimään olisiko yksityinen järkevämpi. Mulla on ollut sairausvakuutus 25-vuotiaaksi asti, mutta nyt ollut jo muutaman vuoden tauolla. Olisikohan se mahdollista ottaa uudestaan, jos pystyn todistamaan, että tämä vaiva on alunperin alkanut jo edellisen vakuutuskauden aikana?

Mitäköhän tuo tulisi kustantamaan esim. Mehiläisen kautta, jos on tallessa vanhoja päiväkoti- ja koulutodistuksia, jossa suoraan todetaan, että "tarkkaavaisuus suurin huolenaihe" ja listataan kaikkea tyypillistä ADHD-käyttäytymistä, johon pitäisi ehkä puuttua tämän lapsen kohdalla? Luulisi, että noilla saisi aika hyvin todistettua, että nämä oireilut ovat alkaneet jo lapsesta asti.

Työterveys on tosiaan mehiläisen kautta, niin meinasin nyt ensi alkuun mennä ihan työterveyspsykologille juttelemaan tuosta. Töissä käyn, mutta rahaa ei ole kuitenkaan liiaksi, joten sen vuoksi vähän hirvittää yksityisen kautta tämä asia hoitaa. Mutta ehkä olen valmis maksamaan tuosta, että saisin sen diagnoosin sitten nopeammin ja asiat rullaamaan.

Miten muuten lääkkeissä nuo kela-korvaukset - mitä ne vaativat?
 
Parisuhde kaatumassa/kaatunut diagnosoimattoman ADHD:n takia. Arkipäiväiset asiat hiertää todella paljon ja alkoholista on tullut ongelma, jolla olen lääkinnyt itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Tämä yhdistettynä impulsiivisuuteen on aiheittanut kännissä perseilyä, jota on toisen vaikea antaa anteeksi. Oma itsetunto täysin romahtanut.

Sain nyt tuollaisen ultimaatumin, että apua on pakko hakea tai muuten suhde oli tässä. Toki myös itseni kannalta se olisi varmasti tärkeä saada diagnosoitua, etten koko elämääni pilaa tämän kanssa yksin kamppaillessa. Vaikea vaan saada prosessia aloitetuksi.

Laitoin jo maisaan viestiä, mutta aloin nyt kuitenkin miettimään olisiko yksityinen järkevämpi. Mulla on ollut sairausvakuutus 25-vuotiaaksi asti, mutta nyt ollut jo muutaman vuoden tauolla. Olisikohan se mahdollista ottaa uudestaan, jos pystyn todistamaan, että tämä vaiva on alunperin alkanut jo edellisen vakuutuskauden aikana?

Mitäköhän tuo tulisi kustantamaan esim. Mehiläisen kautta, jos on tallessa vanhoja päiväkoti- ja koulutodistuksia, jossa suoraan todetaan, että "tarkkaavaisuus suurin huolenaihe" ja listataan kaikkea tyypillistä ADHD-käyttäytymistä, johon pitäisi ehkä puuttua tämän lapsen kohdalla? Luulisi, että noilla saisi aika hyvin todistettua, että nämä oireilut ovat alkaneet jo lapsesta asti.

Työterveys on tosiaan mehiläisen kautta, niin meinasin nyt ensi alkuun mennä ihan työterveyspsykologille juttelemaan tuosta. Töissä käyn, mutta rahaa ei ole kuitenkaan liiaksi, joten sen vuoksi vähän hirvittää yksityisen kautta tämä asia hoitaa. Mutta ehkä olen valmis maksamaan tuosta, että saisin sen diagnoosin sitten nopeammin ja asiat rullaamaan.

Miten muuten lääkkeissä nuo kela-korvaukset - mitä ne vaativat?

Concerta on automaattisesti peruskorvattava. Käytännössä vuorokausiannos voi olla 1 tai 2 nappia. Hinnat voi katsoa googlaamalla lääkehaku ja hakukenttään concerta, Elvanse ei ole automaattisesti korvattava ja ei siten kerrytä lääkekattoa. Siihen voi hakea Kelalta peruskorvauksen jolloin se kerryttää lääkekattoakin. Edellytyksenä korvauksen saamiseen on että oireita on ollut jo lapsena. Kuulostaa että sinulla on niitä kirjattunakin. Elvansen kohdallakin annostus voi olla 1 tai 2 nappia ja hinnat voi katsoa kuten yllä. Uskoisin että saat Elvanseen korvauksen joten lääkekuluissa maksimi tulee olemaan korkeintaan lääkekatto.

Vakuutuksessa en usko että mitään saa takautuvasti. Laita vakuutus voimaan ennen kuin lähdet millään tavalla selvittämään asiaa. Olemassa olevat vaivat suljetaan pois vakuutuksesta. Nyt niitä ei ole todettu niin niitä ei ole. Eli vastaat vakuutuksen kyselyihin, ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tässä nyt on ollut käytössä Elvanse 70mg kesäkuusta lähtien. Annos on ollut varsin passeli ja unenlaatu on kohdillaan.

Mitä muutoksia nyt on tapahtunut Elvanse 70mg:n saamisen jälkeen.

-Hakeuduin kakkosduuniin, jossa työtunnit ovat 0-37.50h/vko. Syy tuohon oli tuleva kesälomareissu ja asian hoksaaminen, että en ollut valmistellut rahahommia kuntoon reissua varten tarpeeksi

Eilen kävin tekemässä taas vuoron siellä kakkostöissä ja kesken vuoron pomo tuli vetämään hihasta. "Ollaan huomattu, kuinka sinulla on asenne tähän tekemiseen hyvä ja sinulla on erittäin hyvä ote töihin."

Olen ehtinyt olemaan siellä nyt vajaan pari kuukautta ja käyn siellä tekemässä 1-5 vuoroa per viikko, koska päätyössä on se työvuorokierto aiks löysä ja tulee säännöllisesti pitkiäkin vapaita.

Tuossa duunissa olen vain aktiivisesti pitänyt työalueen siistinä ja keskustellut pomojen kanssa siitä työpaikan uudesta laitteistosta. Eräs pomo oli tullut ihan eri alalta tuonne ja hän vaikutti erittäin kiinnostuneelle, kun kerroin omasta työhistoriastani ja työkokemuksestani hänelle.

Mainitsin, että täällä on aika reilusti tuttua asiaa päätyöni kautta ja kerroin hänelle mahdollisista ongelmista, joita on mahdollisesti tulossa tiettyjen artikkeleiden kanssa. Pomo sanoi, että pistää asian mieleen ja kiitteli tiedosta.

Toisena poittina sivuduunissa on lyhentää yksi laina nopeammin pois ja sen maksun jälkeen saisi ~200€/kk löysää rahaa.
 
Käväisin tässä Kreikan reissun, troppien kera.

Eli jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin makselin (Concerta+Zopinox ja rouvan Concerta) 40e, että kirjoittivat Shengen-todistuksen. Purkkeihin matkalle tarvittava määrä, joka oli tasan se 7vrk, vaikka reissu oli jo aikatauluiltaankin +1 lentojensa takia.

Ei jäänyt troppien määrästä kiinni, koska tilapäisesti voin syödä pienemmän määrän ilman, että homma kärsii mahdottomasti.

Enemmän matkustelevat tämän varmaan tietävätkin, mutta eipä kyllä ketään kiinnostanut kummankaan lääkkeet lentokentällä kumpaankaan suuntaan mennessä. Toki tilanne voi olla hitusen toinen sellaisissa maissa, jossa PKV on hiukan tarkemmin valvottua. Ja luulisi saman asian saavan aikaan englanninkielisillä respoilla lääkkeistä, jolloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos mukana on matkalla tarvittava määrä troppia.
 
Noniin nyt diva-testi tehty ja pitää saada taas pakka kasaan.

Aina tämmösten diagnoosiin liittyvien tapaamisten jälkeen tulee semmonen modi päälle jossa jokainen helvetin vuorovaikutus ihmisen kanssa ja yleinen toiminta tuntuu olevan pelkkää adhd-oirehdintaa. Helvetin raastavaa :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 828
Viestejä
4 411 069
Jäsenet
73 261
Uusin jäsen
goat421

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom