Acer Predator Orion 3000-620 "RTX 3070 pelikone"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Koneen pitäisi tulla itselleni lähiaikoina niin voisi valmistautua jäähdytyksen parantamiseen.

Eli Noctua NH-U9S menee todistetusti suoraan paikoilleen 3x12 ruuveilla.
Mitkä kotelotuulettimet tuohon kannattaa hankkia? Kannattaako maksaa Noctuoista extraa vai ottaa suosiolla halvempia?
Onko tuossa noille tuulettimille mitään säätöä vai pitääkö ottaa samantien sellaiset jotka ovat maksimitehollakin hiljaiset (hitaasti pyörivät)?
 
Viimeksi muokattu:
Taidan päätyä näihin kotelotuulettimiin

Vielä on kysymys, että pystyykö tuohon PWM itse vaikuttamaan mitenkään asentamatta mitään ulkopuolista ohjelmaa vai kannattaako ennemmin valita jotkin 3-pin kiinteällä kierrosnopeudella pyörivät tuulettimet?

Esim. tuosta samasta tuulettimesta on saatavilla myös kiinteällä 1000rpm nopeudella pyörivää mallia.
 
Taidan päätyä näihin kotelotuulettimiin

Saitko koteloon ja/tai prossuun vaihdettua tuulettimet? Vaikuttiko ääniin kuinka paljon?

Sain eilen 4k näytön kiinni ja nyt rupesi iRacingin kanssa puhaltimet puhkumaan jännästi 1080p oli varsin hiljainen (max framerate rajattu 84fps)
 
Mikä käy kuumana? Prossu ja/vai näyttis? Veikkaan molempia.

Näytönohjaimen tuulettimet ovat omassa 3070:ssa yllättävän äänekkäät. Kunpa joku suunnittelisi printattavat 3D-sapluunat nykyisen mustan "fan shroudin" tilalle. Mielellään sellaisen, johon mahtuisi 3x92mm tai 2x120mm Noctuaa kiinni. Any takers? :D

Jos et ole alivoltittanut ja ylikellottanut näytönohjainta, niin tekisin sen ihan alkuun. Youtube on täynnä hyviä videoita aiheesta. Tarvitset ainoastaan MSI Afterburner -ohjelman.

Ropelien ja erityisesti prosessorijäähyn vaihtaminen auttaa lämpöihin, joka taas puolestaan auttaa tuulettimien aiheuttamaan meteliin.
 
Mikä käy kuumana? Prossu ja/vai näyttis? Veikkaan molempia.

En ole ehtinyt asiaa vielä tarkemmin tutkia. Vasta kolmena iltana päässyt ajamaan.

Prossu cooleri pitää varmaan vaihtaa, mutta laittaako samaan tilaukseen muutakin.. tätä lähinnä pohdin. Askarteluinto ei minulla varmaan riitä tuon näyttiksen jäähdytyksen osalta. Alivoltittaa toki voisi.

Ps. Lg:n oled telkkari antaa todella hienon kuvan.
 
Saitko koteloon ja/tai prossuun vaihdettua tuulettimet? Vaikuttiko ääniin kuinka paljon?

Sain eilen 4k näytön kiinni ja nyt rupesi iRacingin kanssa puhaltimet puhkumaan jännästi 1080p oli varsin hiljainen (max framerate rajattu 84fps)
En ole kerennyt tekemään asialle yhtään mitään. Prossucooleri nyt lähtee vaihtoon heti kun saan aikaiseksi tuohon mainittuun Noctuaan. Mitenköhän paljon nuo kotelotuulettimet mahtavat pitää sitten ääntä kunhan tuon prossucoolerin vaihtaa parempaan ja prosessorin lämmöt tippuvat?
 
Ja kuten jo ylempänä mainittiin niin mikäli ääni lähtee näytönohjaimesta niin koita tuota alivoltitusta. Ovat saaneet näyttiksen tehonkulutusta tuolla toimenpiteellä muistaakseni 75W alaspäin ja lämpöjä ~10C joka vaikuttaa varmasti ääneen aika radikaalisti.
 
Mainostetaampa täällä vaikkei myyntithreadiksi ole tarkoitettukaan: allekirjoittanut tilasi tarpeettoman ison satsin M3-ruuveja omaan koneen takia, ja jos joku tuosta haluaa 4 ruuvin erän itselleen noutaa niin voin yhteen kiiltävään euron kolikkoon tehdä päittäin vaihtokauppaa. Nouto onnistuu Turun keskustasta, paikoitellen myös yökyöpeliaikoina. Vaihtoehtoisesti voin toki kirjekuoressakin postittaa mutta silloin hommasta pitää saada jo kokonaista 3 euroa (posti kun tahtoo kuljettamisen vaivasta oman osansa).
 
Nyt tuli vähän tutustuttua koneeseen

Capture.JPG


Micronin levy. Onko tuo normaalia, että tuollainen määrä on kirjoitettu levylle? Eikös tuo ole jo yli tera?

Heavenia ajoin hetken aikaa ja tosiaan etutuuletin pyöri vähän yli 1000rpm ja takatuuletin huuteli 2000rpm:ssä. Kiinnostaa tietää, ohjaako juurikin prosessorin lämmöt tuota takatuuletinta.

Täytyy vetää tuolta koneelta kaikki osiot pois ja Windows puhtaalta pöydältä sisään. Näytti olevan sellainen määrä (odotetusti) taas kaikkea epämääräistä Norton mukaanluettuna taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jees likemmäs pari kk tämä oli testissä powerista. Kuulo ei ole vieläkään kunnolla palautunut siitä helvetillisestä metelistä mitä tää masiina pitää rasituksessa..
Tarkoitus oli ottaa siitä näyttis ja laittaa wanha tilalle ja myyntiin mutta luovuin ajatuksesta kun näyttiskin tuntui olevan kovaääninen. Kaikenlaista paskaa sitä saadaankin myydä ihmisille.
 
Jees likemmäs pari kk tämä oli testissä powerista. Kuulo ei ole vieläkään kunnolla palautunut siitä helvetillisestä metelistä mitä tää masiina pitää rasituksessa..
Tarkoitus oli ottaa siitä näyttis ja laittaa wanha tilalle ja myyntiin mutta luovuin ajatuksesta kun näyttiskin tuntui olevan kovaääninen. Kaikenlaista paskaa sitä saadaankin myydä ihmisille.

Ei ainakaan tyttöystävän Acer ole nyt sentään noin äänekäs, toki siitäkin lähtee joku ihan outo rätinä kun alkaa pelaamaan jotain yms, varmaan jos prosessorijäähdyttimen vaihtaisi niin se auttaisi ongelmaan.
 
No näyttipä olevan non-LHR. Uskaltaako tuollaisella pakettikoneen näyttiksellä kuitenkaan louhia kun eikös niissä ole paljon huonommat jäähdyttimet näyttiksissä kuin normaalisti?
 
No näyttipä olevan non-LHR. Uskaltaako tuollaisella pakettikoneen näyttiksellä kuitenkaan louhia kun eikös niissä ole paljon huonommat jäähdyttimet näyttiksissä kuin normaalisti?

Jokainen tekee omat päätöksensä. Mulla kaksi Orion 3070 konetta louhinut helmikuun lopusta 24/7.
 
Jokainen tekee omat päätöksensä. Mulla kaksi Orion 3070 konetta louhinut helmikuun lopusta 24/7.

Minä nappasin kotelon sivulevyn pois niin lämpötilat komeasti alle 60C ja puhaltimet n.30%.
Eikun kovaa ajoa, jos niin päättää..
 
Ostin gigantilta ton 3000-630 rtx 3060 ti i7-11700f version. Counter strikeä pelatessa tulee emolevystä ihan jäätävä coil whine. Onkohan tälle mitään fiksua ratkasua?
 
Ostin gigantilta ton 3000-630 rtx 3060 ti i7-11700f version. Counter strikeä pelatessa tulee emolevystä ihan jäätävä coil whine. Onkohan tälle mitään fiksua ratkasua?
Jos vinkuna tulee tosiaan emolevyn virransyötöstä eikä esim. näytönohjaimesta, niin ainoa "varma" keino lienee emolevyn (ja virtalähteen) vaihto. Kannattaa tosin ensin kokeilla vsyncin/muiden frameratejen rajoittamisen kanssa josko mahdollisesti auttaisi. Yleensä noissa on joku tietty resonanssitaajuus ja sopivasti virransyötön kuormaa muuttamalla pääset siitä yli tai ali.

Edit: Countterihan käyttää vain paria säiettä? Taustalle lisää kuormaa primen tms muodossa saattaisi sekin toimia, kun prosessorilla on enemmän tekemistä ja virransyöttö pääsee puskemaan enemmän sähköä läpi.
 
Ainakin tyttöystävän Acerissa kuuluu coilwhine kun Blenderissä kääntelee objektia, olettaisin että kys. vinkuna kuuluu näytönohjaimesta.

Toki jos alkaa emolevyä & etc vaihtelemaan niin joutuu uusimaan kotelonkin.
 
Jos vika on näytönohjaimessa, tuo frameratejen kanssa kikkailu pitäisi tosiaan auttaa, eli sitä kannattaa kokeilla jokatapauksessa.



Ainakin tyttöystävän Acerissa kuuluu coilwhine kun Blenderissä kääntelee objektia, olettaisin että kys. vinkuna kuuluu näytönohjaimesta.

Toki jos alkaa emolevyä & etc vaihtelemaan niin joutuu uusimaan kotelonkin.
Itse vaihdoin kyllä emolevyn ja virtalähteen toiseen koteloon ilman isompia ongelmia: ainoa minkä kanssa tuli taistelua oli Acerin etupaneeliliittimien toteutus (emolevy on huomattavasti normaalia leveämpi) ja niiden käyttäminen kotelon sisältä ei tietenkään oikein onnistu. Logiikalla ajatellen Acerin koteloon pitäisi vastaavasti sopia normaali emolevykin, vaikka tuolla kotelolla kannattaisi kyllä heittää vesilintua tuuletussyistä.

Edit: Acerin kotelossa taitaa olla vain 3 korttipaikkaa? Tuosta johtuen mATX emolevy ei ihan taida mahtua, mutta ITX pitäisi sopia.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos joku onnistunut pääsemään BIOSiin tällä koneella? Tänään hain moisen kun halvalla irtosi, ja nyt useamman tunnin koittanut löytää tietä BIOSin puolelle. Ei riitä nopeat sormet ja F2-näpytellyt, vaikka laittaisi fast bootit poies päältä, ja ties minkälaisia eri restartteja. Vaikka Windowsin asetuksista (tai shift+ käynnistä uudelleen) valitsee käynnistyksne BIOSiin, niin restarttaa enivei Windowsiin. Any ideas?
 
Onkos joku onnistunut pääsemään BIOSiin tällä koneella? Tänään hain moisen kun halvalla irtosi, ja nyt useamman tunnin koittanut löytää tietä BIOSin puolelle. Ei riitä nopeat sormet ja F2-näpytellyt, vaikka laittaisi fast bootit poies päältä, ja ties minkälaisia eri restartteja. Vaikka Windowsin asetuksista (tai shift+ käynnistä uudelleen) valitsee käynnistyksne BIOSiin, niin restarttaa enivei Windowsiin. Any ideas?
ihan normi restartilla ja muistaakseni hakkasin f8 f10 f12 ja delete, joku niistä vei biosiin. Ei siellä mitään säädettävää oikeastaan ollut, todella karsittu.
 
ihan normi restartilla ja muistaakseni hakkasin f8 f10 f12 ja delete, joku niistä vei biosiin. Ei siellä mitään säädettävää oikeastaan ollut, todella karsittu.

Thänks, pitääpi kokeilla. Ihan uskomattoman vaikeeks on nykypäivän koneissa vedetty tuo BIOSiin pääsy. Ihmettelin, kun ei edes advanced settingsien "käynnistys BIOSiin" avaa BIOSia. Lähinnä juuri kokeilematta eri näppäinyhdistlemät (pelkkää deleteä ja F2:sta hakannut, kun niistä jengi on foorumeilla puhunut), tai sitten komponenttien repiminen irti, jolla varsin tehokkaasti saa pakotettua BIOSin auki.
 
Keväästä asti käytetty suunnilleen vakiona, mutta nyt meni hermo meteliin. Ostin Jimssin matx-tarjouskopan (Kolink Citadel Mesh, ikkunallinen mATX-kotelo, musta (Tarjous! norm. 49,90€) - 29,90€) ja halvan Arcticin jäähyn kaveriksi (ARCTIC Freezer 34 -prosessorijäähdytin - 27,90€). Päivityspaketin hinta yhteensä 64€, sisältäen erikseen ostetun lämpötahnan. Lämpötahnaa olisi tullut jäähynkin mukana ja tällöin kokonaishintaa olisi ollut 58€.

Emolevy meni ITX-ruuvipaikkoihin kiinni ja poweri sujahti paikalleen ongelmitta. Virtajohtojen pituus emolevylle riitti millilleen kunhan avasi kaikki nippusiteet ja päästi johdot levälleen, mutta korkeammassa kopassa olisi asennus mennyt varmaan puihin. Etuporttien kytkennästä ei toivoakaan, mutta virtanapille löytyi sentään pinnit. IO-shieldi meni sekin suoraan paikalleen taakse.

Ledinauhan muutin mukana uuteen koteloon. Wlan-antenneja en jaksanut virittää, koska pöytäkone on aina piuhan päässä.

Jäähdytin taas oli huono ostos tälle emolle ja samalla selvisi miksi juuri Noctuan jäähyä täällä suositellaan. Noctuassa tulee mukana korokepalat, jolla jäähyn saa koneen omille kiinnikkeille. Arcticin mukanahan näitä ei ollut, joten kiinnikkeitä pääsi modaamaan pihdeillä ja puukolla... Jotenkin sain kuitenkuin kaiken sopimaan ja mitään ei edes hajonnut.

Lopputuloksena kone rullaa hienosti uudessa kopassa. Äänitaso ja lämmöt laski heittämällä sekä prosessorin throttlauskin loppui siihen. Näytönohjain korostuu nyt kovimpana melunlähteenä, sillä voisi ehkä tehdä viellä joskus jotain.
 
Katsoin Acerin sivuilta, niin näytti, että tälle on vain 12kk takuu. Kuulostaa ihmeen lyhyeltä takuuajalta vaikka virhevastuu on tietysti olemassa.
 
Kiitti @kolkkaaja inspiraatiosta ja vinkistä. Suoritin saman operaation itse, mutta Coolermasterin masterliquid 120 lite jäähyllä. Jäähyyn pitä vaihtaa nämä M3x12mm ruuvit tilalle joita löytyi puuilosta hyllytavarana, mutta muuten sopi suoraan paikalle. Itse siirsin myös wlan antennit uuteen koppaan. Osalla etupaneelin valoista löyty emolta paikka. Varastosta löyty vielä arctic p14 kattoon. Cpu ja Gpu molemmat pyörii nyt siellä 50c nurkilla rasituksessa. Mistä muuten @kolkkaaja otit radin tuulettimen virran?
20211215_204040_1.gif
 
Kiitti @kolkkaaja inspiraatiosta ja vinkistä. Suoritin saman operaation itse, mutta Coolermasterin masterliquid 120 lite jäähyllä. Jäähyyn pitä vaihtaa nämä M3x12mm ruuvit tilalle joita löytyi puuilosta hyllytavarana, mutta muuten sopi suoraan paikalle. Itse siirsin myös wlan antennit uuteen koppaan. Osalla etupaneelin valoista löyty emolta paikka. Varastosta löyty vielä arctic p14 kattoon. Cpu ja Gpu molemmat pyörii nyt siellä 50c nurkilla rasituksessa. Mistä muuten @kolkkaaja otit radin tuulettimen virran?
Hyvä jos omasta harrastamisesti oli jotain iloa!

Tulokset alleviivaa hyvin kuinka roskaa tuo oletuskotelo on. "Hinnat alkaen" -ratkaisuilla jäähdytys ja suorituskyky parantuu huomattavasti. Oma GPU ei kyllä noin viileäksi tippunut, ehkä pitäisi itsekin laittaa vielä kotelotuuletin tai kaksi lisää. Alivoltitin kylläkin omaani hieman tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen ja sillä sain pahimmat metelit katkottua.

Tuossa omassa Arcticin ilmajäähyssä on vain yksi tuuletin ja se ottaa virtansa perus cpu-fan paikasta.
 
Näitä laatikoita on tullut ainakin kahdella eri valmistajan virtalähteellä. Toinen on Lite-On, mutta mikä se toinen 500W ATX12VO PSU valmistaja oli? Tarrakuvasta ylimääräiset 2 pistettä! :)

Itse olen hankkiutunut laatikosta jo aikoja sitten eroon, enkä jaksa millään muistaa virtaläheen valmistajaa. Tarvitsen tiedon, sillä olen kirjoittamassa "tukkajeesukselle" powerin omituisuuksista, joista on puhetta Acerin foorumilla: kipinöintiä, hurinaa vaikka kone sammuksissa.

EDIT: Tilanne ohi. Nähtävästi virtalähteet ovat joko:
  • LITE-ON PA-4501-1AC 500W ACTIVE PFC 100-127V/200-240V ATX 100-127V/220V-240V, SINGLE-RAIL DESIGN, BLACK DC.5001B.00A
  • CHICONY POWER D19-500P1A 500W ACTIVE PFC 100-120V/200-240V 2 ATX 100-127V/ 220V-240V, SINGLE-RAIL DESIGN DC.5001H.002
Näistä ainakin omakohtaista kokemusta tuosta alemmasta, jonka on pakko olla jotenkin viallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä laatikoita on tullut ainakin kahdella eri valmistajan virtalähteellä. Toinen on Lite-On, mutta mikä se toinen 500W ATX12VO PSU valmistaja oli? Tarrakuvasta ylimääräiset 2 pistettä! :)

Itse olen hankkiutunut laatikosta jo aikoja sitten eroon, enkä jaksa millään muistaa virtaläheen valmistajaa. Tarvitsen tiedon, sillä olen kirjoittamassa "tukkajeesukselle" powerin omituisuuksista, joista on puhetta Acerin foorumilla: kipinöintiä, hurinaa vaikka kone sammuksissa.
Itsellänikin hurisee kun kone sammuksissa mutta mitä tuo kipinöinti on ollut?
 
Itsellänikin hurisee kun kone sammuksissa mutta mitä tuo kipinöinti on ollut?

Lukemani perusteella kun kone on liitetty seinään, tai jo seinässä oleva virtakaapeli liitetty virtalähteeseen. Omakin yksilö "rutisi" (crackling) aivan kuin virtalähteen liittimessä olisi kipinät sinkoilleet.
 
Lukemani perusteella kun kone on liitetty seinään, tai jo seinässä oleva virtakaapeli liitetty virtalähteeseen. Omakin yksilö "rutisi" (crackling) aivan kuin virtalähteen liittimessä olisi kipinät sinkoilleet.
Voisi olla ihan hyvä saada tuo testiin tukkajeesukselle tai jonnygurulle mikäli testejä vielä tekee.
 
Näköjään joillain todellakin iskee kipinää. Alla oleva video poimittu TÄSTÄ keskustelusta.



LISÄTTY: Jesselle lähetetty juttuvinkki. Katsotaan mitä tapahtuu. Vika ei kuitenkaan ole lähellekään niin katastrofaalinen kuin niissä eräissä susipaksoissa virtiksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Prossajäähyn vaihtaminen ainakin i5-11400f versioon oli ihan kannattava. Alkuperäinen on äänekäs ja tehoton. Io-techin youtubes testattu ja mainoksiakin ollut SilentumPC fera 5 menee aika kivuttomasti tähän koneesees. Jäähyn rivaston päällä olevan muovisuoja täytyy vaan poistaa jolloin mahtuu niin metallinen kuin lasinen kylki paikalleen jääden joku millin rako putkien pään ja seinän väliin. Tuo suoja on vain pienillä kynsillä kiinni ja sen kanssa ei kumpikaan seinä mene kiinni. 30,90€ yhden tuulettimen versio oli loppu niin otin sen kahden tuulettimen 36,90€ version.

Kiinnityksessä kävi alkuperäinen emolevyn kiinnike kun lisäsi hienokerteiset messinkiset piirilevyjen kiinnitystornit joihin ruuvasin kiinnikkeen. Muistaakseni 7mm korkeat 3mm kierteellä. Saatto myös olla 6mm kun en muista kumpia olin joskus tilannut. Eikä tullut mitattua kuin että yhteensä emon kiinnikkeen kanssa saman mittaiset kuin feran kiinnitin.

Screenshot_20220416-092450.jpg


Screenshot_20220416-092626.jpg


Poistettava muovisuoja vielä paikallaan..
Screenshot_20220416-123718.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Koneen biossin kanssa tapellessa tai tarkemmin sen muistin XMP tukemisen puutteen takia turhautuneena. Mietin miten käytännössä avoimenkoodin American Megatrends Aptio V bios juttu oikein on ja mihin koneisiin sitä pystyy käyttämään. Koneen oma kun on American Megatrends R01-A4 bios.

Lyhyesti siis mitkään XMP progiilin muistit tuskin toimii koneessa 2133MHz nopeampana. Eikä ne myöskään toimi koneessa olevien muistien kanssa. Pitää olla 3200 muisteja myös JEDEC profiileiltaan. Koneen mukana tulleet 3200 on jedeciltä 1600MHZ CL22. Hankalaksi hommassa tekee ettei XMP profiilin olemassa olemisesta aina mainita ja sen olemisen myötä JEDEC arvot on ylensä vaatimattomia.

Tilailin nyt Crucial 32GB (2 x 16GB) DDR4 - 3200 MHz - CL22 malliltaan CT2K16G4DFD832A jotka pitäisi olla moiset joissa JEDEC 1600MHz CL22. Mut katotaan.

Edit.. Crucial muistit toimi, mutta vaikka alkuperäisissä ja näissä on sama JEDEK #13 käytössä samoilla arvoilla niin yhtä aikaa ne ei toimi vaikka kokeilis kummin päin vaan bankeis. Liekö Kingstonin Ranks Single ja näiden Ranks Dual syynä. Mutta laitetaan noi alkuperäiset sit muualle ja jos 32gigaa ei piisaa niin otetaan toinen samanlainen satsi kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
Prossajäähyn vaihtaminen ainakin i5-11400f versioon oli ihan kannattava. Alkuperäinen on äänekäs ja tehoton. Io-techin youtubes testattu ja mainoksiakin ollut SilentumPC fera 5 menee aika kivuttomasti tähän koneesees. Jäähyn rivaston päällä olevan muovisuoja täytyy vaan poistaa jolloin mahtuu niin metallinen kuin lasinen kylki paikalleen jääden joku millin rako putkien pään ja seinän väliin. Tuo suoja on vain pienillä kynsillä kiinni ja sen kanssa ei kumpikaan seinä mene kiinni. 30,90€ yhden tuulettimen versio oli loppu niin otin sen kahden tuulettimen 36,90€ version.

Kiinnityksessä kävi alkuperäinen emolevyn kiinnike kun lisäsi hienokerteiset messinkiset piirilevyjen kiinnitystornit joihin ruuvasin kiinnikkeen. Muistaakseni 7mm korkeat 3mm kierteellä. Saatto myös olla 6mm kun en muista kumpia olin joskus tilannut. Eikä tullut mitattua kuin että yhteensä emon kiinnikkeen kanssa saman mittaiset kuin feran kiinnitin.

Screenshot_20220416-092450.jpg


Screenshot_20220416-092626.jpg


Poistettava muovisuoja vielä paikallaan..
Screenshot_20220416-123718.jpg
Näetkö jostain tilausvahvistuksesta olivatko 6mm vai 7mm nuo korotuspalat ja myös mistä tilasit?
Sinulla on nähtävästi vielä alkuperäinen takatuuletin joka vakiokokoonpanossa pitää aika kovaa meteliä. Mielestäni on suorassa yhteydessä prosessorin lämpötilaan ja tuolla möhkäleellä se pysyy varmasti viileänä joten varmaan takatuuletinkin on hiljainen?
Tuo kaksituulettiminen voi olla ihan hyväkin vaihtoehto (olettaen pyörivät riittävän hiljaa melun takia) kerran mahtuu niin ainakin teoriassa sen pitäisi toimia myös tehokkaampana ilman poistajana ja korvaus ilmaa tulee katossa olevista rei'istä tai sitten metallisen kylkipaneelin rei'istä.
 
Näetkö jostain tilausvahvistuksesta olivatko 6mm vai 7mm nuo korotuspalat ja myös mistä tilasit?
Sinulla on nähtävästi vielä alkuperäinen takatuuletin joka vakiokokoonpanossa pitää aika kovaa meteliä. Mielestäni on suorassa yhteydessä prosessorin lämpötilaan ja tuolla möhkäleellä se pysyy varmasti viileänä joten varmaan takatuuletinkin on hiljainen?
Tuo kaksituulettiminen voi olla ihan hyväkin vaihtoehto (olettaen pyörivät riittävän hiljaa melun takia) kerran mahtuu niin ainakin teoriassa sen pitäisi toimia myös tehokkaampana ilman poistajana ja korvaus ilmaa tulee katossa olevista rei'istä tai sitten metallisen kylkipaneelin rei'istä.
Löysin tilauksen ja ollut näköjään isompi setti eri korkuisia. Joten en osaa sanoa. Mut eipä noi maksa juuri mitään niin ota molempia varuiks. Melko varma olen silti että oli 7mm.

Takatuulettimen suhteen niin eipä se juuri puhaltele kun ei esim. Monero CPU louhinnassakaan useita päiviä päällä olleena ole noussut 65 astetta korkeammaksi prossan huidellen 3,2-3,6GHz paikkeilla. System ollut 35-45asteen välillä metalliseinällä. Oli vähän ajatus että jos 3Dtulostimella tulostelisin suoraan ohjaimen prossan puhaltimelta takatuulettimen paikalle. Mut saa nyt nähdä riittääkö viitseliäisyys. Jos käyttäisin lasiseinää niin sitten ehkä olis toi takatuuletin olennaisempi asia.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin tilauksen ja ollut näköjään isompi setti eri korkuisia. Joten en osaa sanoa. Mut eipä noi maksa juuri mitään niin ota molempia varuiks. Melko varma olen silti että oli 7mm.

Takatuulettimen suhteen niin eipä se juuri puhaltele kun ei esim. Monero CPU louhinnassakaan useita päiviä päällä olleena ole noussut 65 astetta korkeammaksi prossan huidellen 3,2-3,6GHz paikkeilla. System ollut 35-45asteen välillä metalliseinällä. Oli vähän ajatus että jos 3Dtulostimella tulostelisin suoraan ohjaimen prossan puhaltimelta takatuulettimen paikalle. Mut saa nyt nähdä riittääkö viitseliäisyys. Jos käyttäisin lasiseinää niin sitten ehkä olis toi takatuuletin olennaisempi asia.
Mistä tilasit noita korotuspaloja jos sopii vielä kysyä?
 
Mistä tilasit noita korotuspaloja jos sopii vielä kysyä?
Aliexpress

Esim
€ 1,20 14%OFF | Single Head Hexagonal Copper Column M2 M2.5 M3 M4 Hex Nut Standoff Pillar M-F-F Male-Female Female Spacer PCB Board Motherboard

Nopeammin todennäköisesti joku paikallinen elektroniikkaliike.

Kannattaa suosiolla ottaa ainakin ne 6, 7 ja 8mm varmuuden vuoksi. Vaikka pituutta saakin säädyttyä silläkin kuinka syvälle ruuvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä muisteihin..

Otin toisen satsin Crucial 32GB CT2K16G4DFD832A muisteja. Ei tullut vastaan mitään ongelmia täydellä 64Gigan satsilla.

Screenshot_20220510-122604.jpg


Ne koneen mukana Kingston HyperX FURY 3200 kammat kun ei sopineet noiden Crucian kanssa yhteen vaikka samat speksit. Tällä hetkellä vielä ne koneen mukana tulleet kammat. Eli voi laittaa järkevää tarjousta viestinä, jos haluaa koneensa muistin tuplata. (saan ne kyllä muihinkin koneisiin, mutta niihin käy muutkin kammat)
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä muisteihin..

Otin toisen satsin Crucial 32GB CT2K16G4DFD832A muisteja. Ei tullut vastaan mitään ongelmia täydellä 64Gigan satsilla.

Screenshot_20220510-122604.jpg


Ne koneen mukana Kingston HyperX FURY 3200 kammat kun ei sopineet noiden Crucian kanssa yhteen vaikka samat speksit. Tällä hetkellä vielä ne koneen mukana tulleet kammat. Eli voi laittaa järkevää tarjousta viestinä, jos haluaa koneensa muistin tuplata. (saan ne kyllä muihinkin koneisiin, mutta niihin käy muutkin kammat)
Olisi ne sopinut (oletettavasti). Itsekin miksailin Hyperx ja Crusial (vai oliko ne micronin) muisteja, mutta ne vaativat erikoista asettelua:
Samanlaiset kammat kun laittaa perinteisen "jokatoiseen" tyylistä poiketen vierekkäin, niin itsellä ainakin toimi 4 kampaa ongelmitta. Omakaan koneeni ei toiminut kampojen ollessa perinteisesti asennettuna, mutta vierivieressä :tup:

hk2D2.jpg

Anteeksi tuplat, mutta liitteitä muistaakseni sai olla max. 5?

Hyvin on ainakin tuettu näyttis tuossa alkuperäisessä kotelossa, tuolta päädystä pikku telineellä ruuvattu runkoon.

Ei mikään kovin painava ole ainakaan tuo sapphiren rtx 3070, itellä riitti emon vahvistettu slotti + kunnolla kiinni kotelon takaosaan vua.

1618502343493.png


1618502439763.png


1618502471525.png


Mikään aivan kaikista hiljaisin rasituksessa ei ole, mutta ihan kohtuu hyvä jäähy mitä pikaseen testailin. Superpositionissa max. 64 astetta (afterburnerilla itse tehty tuuletinkäyrä), ja muussakin samaa luokkaa mitä edellisessä asuksen dual 2080 superissa.
Melu idlessä hiljeni kovasti, kun laittoi biosiksi FE mallista biosin (tuli 0db mode). Samalla tuli myöskin ReBar tuki näytönohjaimeen. Sen mitä Acerin foorumilta luin, niin ReBar tukea Acer ei mitä ilmeisimmin ole itse julkaissut eikä aio sitä julkaista.
Linkki käyttämääni biosiin
 
Melu idlessä hiljeni kovasti, kun laittoi biosiksi FE mallista biosin (tuli 0db mode). Samalla tuli myöskin ReBar tuki näytönohjaimeen. Sen mitä Acerin foorumilta luin, niin ReBar tukea Acer ei mitä ilmeisimmin ole itse julkaissut eikä aio sitä julkaista.
Linkki käyttämääni biosiin
Katsoitko millään testiohjelmalla vaikuttiko tuo biossin vaihto negatiivisesti mihinkään tuloksiin?
Harmi, että ei riitä pelkän näyttiksen bios-päivitys rebar tuelliseksi kun se pitäisi saada enabloitua myös emolle.

Kiinnostaisi kyllä tuo 0db mode kovasti mutta en ole uskaltanut alkaa laittamaan korttiin epävirallista biossia (vielä).
Ei varmaan ole muistikuvaa (tai vanhaa kuvakaappausta), että oliko kortissasi alunperin tuo sama bios kuin itselläni on?
gawgaw.PNG
 
Katsoitko millään testiohjelmalla vaikuttiko tuo biossin vaihto negatiivisesti mihinkään tuloksiin?
Harmi, että ei riitä pelkän näyttiksen bios-päivitys rebar tuelliseksi kun se pitäisi saada enabloitua myös emolle.

Kiinnostaisi kyllä tuo 0db mode kovasti mutta en ole uskaltanut alkaa laittamaan korttiin epävirallista biossia (vielä).
Ei varmaan ole muistikuvaa (tai vanhaa kuvakaappausta), että oliko kortissasi alunperin tuo sama bios kuin itselläni on?
gawgaw.PNG
Kyllä minulla oli täysin sama bios omassa kortissani kuin sinulla on nyt (otin valokuvan vanhasta bios versiosta). Sanotaan nyt vaikka niin, että ei tuo uuden biosin kanssa ainakaan huonommaksi jäänyt :D
(itsellä on nyt kortti kellotettuna konettani vastaavalla kokoopanolla maailman 9 paras tulos 3dmark listalla, enkä edes vetänyt läheskään kaikkea kortista irti).

Tarkalleen en siis pysty suorituskyvystä sanomaan, kun tuossa välissä tuli myös kiristeltyä RAM:ien ajoituksia. Testitulokset on kuitenkin. Tässä ensin 3dmark tulos, ajettu näytönohjaimella ilman kellotuksia, pelkkä powerlimit nostettuna maksimiin:

Ja samalla tavalla FE biosilla, pelkkä powerlimit nostettuna:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minulla oli täysin sama bios omassa kortissani kuin sinulla on nyt (otin valokuvan vanhasta bios versiosta). Sanotaan nyt vaikka niin, että ei tuo uuden biosin kanssa ainakaan huonommaksi jäänyt :D
(itsellä on nyt kortti kellotettuna konettani vastaavalla kokoopanolla maailman 9 paras tulos 3dmark listalla, enkä edes vetänyt läheskään kaikkea kortista irti).

Tarkalleen en siis pysty suorituskyvystä sanomaan, kun tuossa välissä tuli myös kiristeltyä RAM:ien ajoituksia. Testitulokset on kuitenkin. Tässä ensin 3dmark tulos, ajettu vakio näytönohjaimella ilman kellotuksia, pelkkä powerlimit nostettuna maksimiin:

Ja samalla tavalla, pelkkä powerlimit nostettuna FE biosilla:
Kiitokset tiedosta, pitää jossakin välissä päivittää itsekkin tuo bios. NVFlash on varmaan edelleenkin oikea työkalu kyseiseen operaatioon?
 
Kiitokset tiedosta, pitää jossakin välissä päivittää itsekkin tuo bios. NVFlash on varmaan edelleenkin oikea työkalu kyseiseen operaatioon?
Juu. Eduksihan tuossa jää sitten vain se 0db mode, jos emolevy ei tosiaan tue rebaria. Joten pävityksen hyödyllisyys on hieman kyseenalainen, jos vastapuolella on mahdollinen takuunmenetys

Päivityksessä muuten -6 parametri pitää muistaa laittaa komentoon mukaan, sillä kun on eri valmistajan bios kyseessä. Muuten ei bios asennu
 
Tervehdys, tuli itsekkin hommattua kolmisen viikkoa sitten predator, kylläkin tuo po3-640 malli.
(i5-12400f, 3070rtx, 16gb ddr4 ja 1tb nvm2.)

Nyt jo lisätty Kingstonin 2x8gb ramit (yht.32gb)
Noctuan nh-u9s prossu jäähy ja näyttis alivoltitettuna.
+ teranen ssd

Alkuun vois moittia, ennen muutoksia pelatessa prossun lämmöt ~90 asteessa ja näyttis ~70 asteen kieppeillä. Ja hurina oli melkoinen.
Nyt pysyy äänet ja lämmöt kurissa vaikka pelais raskaampaakin peliä pitemmän aikaa.

Prosessori tais eilen käydä max. 64 asteisena ja näyttis 57.

Täältähän löytyi hyvät vinkit juuri noihin ongelmiin
 

Liitteet

  • IMG_20221207_221258.jpg
    IMG_20221207_221258.jpg
    222,9 KB · Luettu: 66
Ostin 620:n 2021 maaliskuussa, alusta asti epäilytti 16Gt muisti.
Ymmärsin kuitenkin tästä ja muualla olevista koneen ketjuista, että ei todellakaan ole itsestäänselvää löytää yhteensopivia lisämuistikampoja.
Joten en jaksanut asialle mitään tehdä.

Paitsi nyt.
Hyvistä tarjouksista pisti silmään Tekniikka - Corsair Vengeance RGB Pro SL 32 Gt tarjous ja tilasin sokkona "kun halvalla sai".

Tilauksen jälkeen googlettelin kampojen yhteensopivuuksia, ja tämän 620:n H470 -piirisarja ei ole tuettujen listalla.
Harmitti, mutta oma moka, joten sen kanssa mennään.

No, kammat tuli tänään postissa.
Rohkeasti laitoin alkuperäisten kampojen kaveriksi ja buuttasin. Konehan lähti käyntiin, ja näyttää 48Gt muistia.
Eikä ainakaan 7zipin benchmarkilla saanut kaatumaan vielä.

Ehkä kerrankin kävi tuuri näiden yhteensopivuussäätöjen kanssa?
1670587100685.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom