AC jännitteen rajoitus

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8
Ajoneuvon "passiivinen" ABS anturi luo siniaalto AC jännitteen, 47 pulssia/kierros. Porakoneella nopeasti pyörän napaa pyöritettäessä jännite on noin 0.9-1VAC. Pyörän napa vaihtuu erinmalliseen, ja anturi myös. Tässä toisessa navassa jännite samalla nopeudella pyöritettäessä on kuitenkin korkeampi, noin 3VAC. Tässä tapauksessa saattaa olla että ajonevon ABS yksikön mielestä jännite on liian korkea, ja sytyttää vikavalon. Onko mahdollista joillakin komponenteilla yksinkertaisesti rajoittaa tuota jännitettä 1/3 alkuperäisestä, jolloin jännite laskisi tuonne 1 volttiin? Anturiin tulee kaksi johtoa, joista ilmeisesti toinen on signaali ja toinen on maadoitettu auton runkoon. Voi myös olla että ABS yksikkö ei herjaa tuosta korkeammasta jännitteestä, kunhan pulssien määrä vain on sama, tätä kuitenkaan en vielä ole pystynyt testaamaan.
 
Vähän riippuu millainen piiri kyseistä signaalia on vastaanottamassa, mutta yksinkertaisimmillaan se onnistuu vastuksilla jakamalla.
 
ECU käsittääkseni tarkastelee signaalin reunoja. ABSit on 0.5-8v joten en olisi kovin huolissani.
 
Ajoneuvon "passiivinen" ABS anturi luo siniaalto AC jännitteen, 47 pulssia/kierros. Porakoneella nopeasti pyörän napaa pyöritettäessä jännite on noin 0.9-1VAC. Pyörän napa vaihtuu erinmalliseen, ja anturi myös. Tässä toisessa navassa jännite samalla nopeudella pyöritettäessä on kuitenkin korkeampi, noin 3VAC. Tässä tapauksessa saattaa olla että ajonevon ABS yksikön mielestä jännite on liian korkea, ja sytyttää vikavalon. Onko mahdollista joillakin komponenteilla yksinkertaisesti rajoittaa tuota jännitettä 1/3 alkuperäisestä, jolloin jännite laskisi tuonne 1 volttiin? Anturiin tulee kaksi johtoa, joista ilmeisesti toinen on signaali ja toinen on maadoitettu auton runkoon. Voi myös olla että ABS yksikkö ei herjaa tuosta korkeammasta jännitteestä, kunhan pulssien määrä vain on sama, tätä kuitenkaan en vielä ole pystynyt testaamaan.

Mikä on vikakoodi?
 
Mikä on vikakoodi?
Projekti ei siis vielä ole niin pitkällä että pääsisin kokeilemaan toimiiko ABS jarrut nuilla uusilla navoilla. Mietin tässä vain ääneen että mitä sitten jos vikavalo syttyy. Jos jollain on parempaa mallituntemusta niin auto on Pontiac Firebird 2002, lienee Bosch:in valmistama ABS-yksikkö. Ja luovuttava auto on Chevrolet Corvette C5 2002. Generel Mistaken valmistamia kumpikin.
 
Ensimmäinen koeajo on nyt tehty. Ei ollut yhteensopivat anturit. Hitaissa nopeuksissa kaikki toimii ihan hyvin, ABS ja luistonesto toimii oikein. Noin 60-80km/h nopeuden ylityttyä "ABS INOP" valo syttyy, ja ABS sekä luistonesto on poissa pelistä, kunnes käynnistän auton uudestaan. Vikakoodia en saa ulos ilman General Motorsin Tech 2 työkalua. Kaikki kuitenkin viittaa siihen että "signal too high" vikakoodi sieltä varmaan ulos tulisi. Minkäkokoisella vastuksella tuota jännitettä nyt lähtisi rajoittamaan, ja pitääkö vastus kolvata kumpaankin johtimeen? Tässä vielä linkki johtokaavioon. https://ls1tech.com/forums/attachme...on-diagnosing-abs-tcs-problems-absmodule2.gif
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen koeajo on nyt tehty. Ei ollut yhteensopivat anturit. Hitaissa nopeuksissa kaikki toimii ihan hyvin, ABS ja luistonesto toimii oikein. Noin 60-80km/h nopeuden ylityttyä "ABS INOP" valo syttyy, ja ABS sekä luistonesto on poissa pelistä, kunnes käynnistän auton uudestaan. Vikakoodia en saa ulos ilman General Motorsin Tech 2 työkalua. Kaikki kuitenkin viittaa siihen että "signal too high" vikakoodi sieltä varmaan ulos tulisi. Minkäkokoisella vastuksella tuota jännitettä nyt lähtisi rajoittamaan, ja pitääkö vastus kolvata kumpaankin johtimeen? Tässä vielä linkki johtokaavioon. https://ls1tech.com/forums/attachme...on-diagnosing-abs-tcs-problems-absmodule2.gif

Saattaisi toimia ihan jännitejaolla:
Resistive_divider2.svg


Voltage divider - Wikipedia

Esim. 1000 ja 2000 ohmisilla saisi 1/3 jaon. Vastuksia voi pienentää tai suurentaa tarpeen mukaan, saman jaon saa esim. 10k ja 20k vastuksilla ja laskureita on netti täynnä. Riippuen anturista ja piiristä sopivan kokoluokan vastuksien etsiminen voi olla helpointa ihan kokeilemalla.
 
Jos aaltomuodolla ei ole väliä, esim. Zener-diodeilla (2 sopivaa sarjaan eri päin + mahdollisesti vastus sarjaan) voi "leikata" tietyn rajan yli menevän jännitteen. Silloin jännite pienillä kierroksilla ei juurikaan muutu toisin kuin vastusjaolla. Mutta jos liian pieni jännite ei tule ongelmaksi, vastusjako toimii kyllä.
 
Toimiiko tuo vastusjako AC piirillä? Tässä tapauksessa vaihtovirran taajuus myös tihenee, samalla kun jännite kasvaa.
 
Toimiiko tuo vastusjako AC piirillä? Tässä tapauksessa vaihtovirran taajuus myös tihenee, samalla kun jännite kasvaa.

Taajuus ei vaikuta vastuksilla jaettaessa. Ei myöskään diodeilla tehtäessä, kunhan ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.
 
Yleensä näiden VR-anturien toteutukset eivät ole niin kiinnostuneita jännitteestä, vaan seuraavat sitä nollakohdan ylitystä/alitusta. Jos toinen abs-anturisysteemi selkeästi erilainen (esim. laakeriin integroitu), saattaa signaalin taajuus poiketa huomattavasti alkuperäisestä, ja voi olla että siellä on joku maksiminopeus määritelty mitä se saa olla.

Tai vaihtoehtoisesti se voi vertailla tätä tietoa ajoneuvon nopeustietoon, ja aiheuttaa vikatilan siitä että ne arvot ovat oletusten ulkopuolella. Tässä tapauksessa onkin sitten hieman enempi jumppaa tiedossa jos taajuutta pitää muuttaa ecu:lle sopivaksi.
 
Autossa on 4-piirinen jarrujärjestelmä. Ja kyllä, taka-akselille on vaihdettu nyt laakeriin integroidut anturit. Olen tarkistanut oskiloskoopilla signaalien muodon, ja ne ovat kumpikin samanlaista siniaaltoa. Ainut poikkeus on tämä taka-akselin korkeampi jännite.
 
Viankuvaus passaa tähän asti ihan hyvin myös siihen, että nopeus heittää esim. etu- ja takapään väliltä. Tarkista se vikakoodi kuitenkin ennen enempiä toimenpiteitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 732
Viestejä
4 545 408
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom