Noin pieneen kuvaan ei 8k tarjoa kyllä juuri mitään. Itse olen katsonut 6v 85 tuumaisesta kolmen metrin päästä niin 720p kuin 4k kuvaakin ja molemmat on aivan katsottavia, tätä ennen katsoin 120 tuuman kuvaa joskus jopa 480p eikä sekään niin hirveä ollut. Japanissahan noita 8k lähetyksiä on ollut kai sen 10v kohta, muistan kun kasarilla oli tekniikan maailmassa juttua niiden hdtv lähetyksistä, aika kauan meni että sai itse sellaista oikeasti nähdä luonnossa. Mutta sanoisin että kun 150 tuumaista näyttöä normi kansalainen pystyy kotiin hankkimaan niin 8k resolle on oikeaa tarvetta.
4k kuva kyllä riittää pitkälle.
Mitä itse katsellut samaa tv-lähetystä 1080i ja 720p@50Hz kanavilla, niin kuvanlaadussa ei ole eroa. Ehkä tuo 720p on hieman parempi jos lähdemateriaali on 50 Hz kuvataajuudella kuvattua tyyliin urheilua.
Esimerkiksi Saksan ja Sveitsin "ylet" lähettää 720p resoluutiolla kanavansa. Saksan pääkanavilla bittivirta on vielä välillä luokkaa 15 Mbit/s. Sama urheilukisa tai Euroviisut näyttää niillä paremmilta kuvalta Ylen kanavilla 1080i.
Yksi ongelma tv-kuvissa on se 4:2:0 -subsampling. Eli värien erottelu on silloin vain neljäsosa resoluutiosta.
Saisi jo todella hyvää kuvaa isolla bittivirralla 4:4:4 -subsampling väreillä ja HDR väriavaruudella ja 1080p resoluutiolla. 4k resoluutiolla toki vielä parempaa jos bittivirtaa kasvattaa riittävästi.
200 tuumaisella 8k televisiolla se katseluetäisyys olis 1,9 metriä, jolloin yksittäiset pikselit eivät enää erotu. Sata tuumaisella puolet tuosta.
200 tuuman näytöllä visuaalinen mukavuusalue katseluetäisyydelle olisi 3,8 metriä,jolloin näyttö täyttää 60 astetta näkökentästä. Silloin siinä riittää "jo" 4k näyttö kun silmä ei enää erota yksittäisiä pikseleitä siltä etäisyydeltä.
Vaikea kotona keksiä käyttöä 8k televisiolle. Ehkä se 8k resoluutio toimii todella hyvin jossain jättimäisen kankaan elokuvateatterissa, jossa tyyliin esitetty 70mm filmiltä IMAX elokuvia.
70 mm (15-perf) IMAX filmin vaakaerotteluksi arvioidaan noin 12k - 18k vaakaviivaa digiin verrattuna, mutta optiikka taitaa rajoittaa käytännössä sen heikommaksi ja filmin ominaisuudet. Lienee ihan makuasia kumman kokee "miellyttävämmäksi" katsoja.