80 ja 90-luvun F1 verrattuna nykyiseen..

Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Kattokaapa noita videoita 80 ja 90-luvun formuloista..

Noista senaikasista Sennan McLareneista ja Mansellin Williamseista huomaa ihan selvästi et niitä oli paljon vaikeampi ajaa ja silleen..

Tänhetken tietokone-aikakautena tai siis nykyformuloista huomaa et ne on paljon helpompia nykyään ajaa ja muutenkin..

Schumacher tais mullistaa noi F1:set täysin..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Niin ois voinu liittää tohon F1-topikkiin mut tein näin..

Niin merkillepantava juttu!
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Niin ois voinu liittää tohon F1-topikkiin mut tein näin..

Niin merkillepantava juttu!
Mikä tuossa on merkillepantavaa? Se että tekniikka kehittyy 30-40 vuoden aikana? Samalla lailla ihan tavalliset nykyautot on huomattavasti helpompia ajaa kuin 80-90 luvun autot.

Enkä usko että Schumacherilla on asiaan mitään tekemistä. Suunnittelu mennyt eteenpäin, tietomallinnukset ja tuulitunnelit kehittyneet sekä muutenkin hommat ammatisoitunut.

Tuon lisäksi kun vielä ottaa huomioon sen että laji on paskottu välitankkausten poistamisella, moottorien ja muiden osien rajallisuudella, rengaspelleilyillä sekä kaikista typerimpänä polttoaineensäästämisellä, niin ei ihmekään ettei kisoissa enää juurikaan tule ajovirheitä. Onhan se nyt helpompaa mennä 80-85% vauhtia auton potentiaalista kuin viedä laite rajoille.

MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn
Paitsi että noissa kummassakin kyllä ollaan äärirajoilla kokoajan.

Mutta joo, jos saataisiin F1 classic sarja 90-luvun autoilla niin katsoisin mieluummin. Ja kuskien minimi-iäksi 35 niin ettei gridi ole täynnä kiukuttelevia pleikkarijonneja.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Paitsi että noissa kummassakin kyllä ollaan äärirajoilla kokoajan.
Itse asiassa kummassakaan ei olla, mutta vertaus ei niinkään liittynyt kuormitukseen vaan logiikkaan.

Lähtökohtana on päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Ja ihmiskeholle nopein tapa liikkua on juokseminen. Jossakin välissä on joku sitten keksinyt, että mitäpä jos liikutaan hitaammin ja kehitellään kaiken maailman sääntöjä suorituksen seuraamiseen. Kytätään maakosketusta, polvikulmaa yms. turhanpäivästä ja sitten tuomarit jakelevat varoituksia pienestäkin rikkeestä. Ja sitten näitä tuomareiden valvomia asioita yritetään myydä hienoina ja lajin kannalta oleellisina asioina, kun loppupeleissä kyse on ainoastaan siitä, kuka suorittaa ilmoitetun matkan nopeimmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Itse asiassa kummassakaan ei olla, mutta vertaus ei niinkään liittynyt kuormitukseen vaan logiikkaan.

Lähtökohtana on päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Ja ihmiskeholle nopein tapa liikkua on juokseminen. Jossakin välissä on joku sitten keksinyt, että mitäpä jos liikutaan hitaammin ja kehitellään kaiken maailman sääntöjä suorituksen seuraamiseen. Kytätään maakosketusta, polvikulmaa yms. turhanpäivästä ja sitten tuomarit jakelevat varoituksia pienestäkin rikkeestä. Ja sitten näitä tuomareiden valvomia asioita yritetään myydä hienoina ja lajin kannalta oleellisina asioina, kun loppupeleissä kyse on ainoastaan siitä, kuka suorittaa ilmoitetun matkan nopeimmin.
Niin tuota harhaa vähän koitin hälventää, että kävely olisi suoritteena jotenkin vähemmän eforttia vaativa. Ehkä jopa päinvastoin.

Autolla kilpaa ajo hitaasti taas on selkeästi helpompaa kuin nopeasti ajaminen. Voihan se luonteen päälle ottaa kun näkee jonkun vetävän tuoreemmilla renkailla karkuun. Siinäpä se ainoa raskauttava aspekti mitä tulee hitaasti ajamiseen.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mikä tuossa on merkillepantavaa? Se että tekniikka kehittyy 30-40 vuoden aikana? Samalla lailla ihan tavalliset nykyautot on huomattavasti helpompia ajaa kuin 80-90 luvun autot.

Enkä usko että Schumacherilla on asiaan mitään tekemistä. Suunnittelu mennyt eteenpäin, tietomallinnukset ja tuulitunnelit kehittyneet sekä muutenkin hommat ammatisoitunut.

Tuon lisäksi kun vielä ottaa huomioon sen että laji on paskottu välitankkausten poistamisella, moottorien ja muiden osien rajallisuudella, rengaspelleilyillä sekä kaikista typerimpänä polttoaineensäästämisellä, niin ei ihmekään ettei kisoissa enää juurikaan tule ajovirheitä. Onhan se nyt helpompaa mennä 80-85% vauhtia auton potentiaalista kuin viedä laite rajoille.

MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn
Eikö se Schumi juuri mullistanu F1:sen 90-luvun puolivälissä?

Se on totta et entisaikojen autoilla oli muutenkin vaikeampi ajaa..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Nigel Mansell anto jonku haastattelun taannoin "entisaikojen autoilla oli todella vaikeaa ja vaarallista ajaa F1:ssä!"
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mun mielestä tää on täyttä faktaa vaikka itse sanonkin..

Ennen miehet rautaa,laivat puuta..
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 905
Niin tuota harhaa vähän koitin hälventää, että kävely olisi suoritteena jotenkin vähemmän eforttia vaativa. Ehkä jopa päinvastoin.

Autolla kilpaa ajo hitaasti taas on selkeästi helpompaa kuin nopeasti ajaminen. Voihan se luonteen päälle ottaa kun näkee jonkun vetävän tuoreemmilla renkailla karkuun. Siinäpä se ainoa raskauttava aspekti mitä tulee hitaasti ajamiseen.
Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.
Niinpä. Melkosta paskaa.
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Ja Schumilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että nykyään autot on helpompi ajaa. Ei sitten yhtään mitään. Schumi istu autossa ja ajoi ympyrää
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.
Ja sen takia ennen tuli niitä dramaattisia tilanteita kun kärkikuski ajoi ykkösasemassa ulos ihan vaan koska vedettiin niin limitillä ja vähän lipsahti. Noissa oli jännitystä. Tosin kyllähän Vettel tuon vieläkin osaa. :D
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Sehän b-ryhmän lancia oli nopeampi kun sen ajan formula ykköset.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
525
Minkähänlaisen kierteen toi tarina on ottanut 10 vuoden päästä. :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Ainakin moottoreiden äänimaailma on mennyt huonompaan suuntaan noista ajoista :D
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Nyky autoilla ajetaan huomattavasti lujempaa, sen takia ne pitäis olla vähintään yhtä vaikeita ajaa, kaikki tapahtuu nopeammin siellä ohjaamossa.

Eiköhän F1 autot ole suhteessa yhtä vaikeita kuin aina, koska se vauhdin tasaus laittaa kaikki samalle viivalle lopulta.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Nyky autoilla ajetaan huomattavasti lujempaa, sen takia ne pitäis olla vähintään yhtä vaikeita ajaa, kaikki tapahtuu nopeammin siellä ohjaamossa.
Suurempi nopeus ei tarkoita automaattisesti vaikeampaa ajettavaa. Kyllä ennen autojen hallittavuus oli paljon enemmän työtä vaativaa, minkä näkee ihan tv-kuvistakin. Ennen autot heiluivat suorillakin levottomasti kun nyt puolestaan menevät kuin kiskoilla joka paikassa.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Vauhti kompensoi sitä hallittavuutta aika paljon.
Ne vaatii ehkä vähän erinlaista kykyä
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei onnistu samalla rataprofiililla! Henkka oli kyllä hyvä rattimies myös radan puolella, mutta on täyttä paskaa väittää Lanciaa F1:stä nopeammaksi F1-radalla ja samanlaisella kierroksella. Sataseen Lancia varmasti kiihtyi nopeammin, mutta ei voi voittaa yli 1200hv aika-ajomoottoreilla ja -renkailla varustettuja satoja kiloja kevyempiä radalle tehtyjä kilpureita.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
F1-legenda, Englannin Il Leone Nigel Mansellkin anto haastattelun taannoin,missä sanoi entisten olleen paljon vaikeampia ajaa..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mansell on oikeassa, ja väärässä.

Uransa kattoi keppivaihde-F1 mutta MYÖS 1992 Williamsin jossa oli AKTIIVIJOUSITUS, abs, luistonesto, nappivaihteet...

Mansell (vaikka varsin hyvä kuski olikin järkyttävän kovassa seurassa) on muutenkin koko F1 historian kovin ruikuttaja, kuinka kisa lähes tappoi hänet nestehukkaan, jne...
Juuri näin..ylivoimainen Williams-Renault 1992!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Eikös keken aikana formuloissa ollut 3 litraiset moottorit ja sen mukaiset äänetkin? Tehoja taisi olla tarpeeksi, että ohitus kellä tahansa mahdollista?

Schumilla oli aikoinaan palkkaus moninkertainen Mika Häkkiseen verrattuna Ferrarilla. Ferrari mätti myös huomattavasti enemmän pätäkkää tähän lajiin niin aika saletisti kaikki on viimeisen päälle. Muistelisin, että Ferrarin formuloiden lyhyydestä oli hyviä pointteja mutkittelussa.

Turvallisuuskin kehittynyt niin paljon, että meneekö jo mielenkiinto?


Totta puhuen Formulat ei kiinnosta. Mikä se formula e:kin niin samat sähkömoottorit siellä vikisee ja näissä tavallisissa formuloissa vikisee se 1,5(1,6l) litrainen moottori. Kyllä ne moottorit pitäisi olla vähintään 3 litrasta ylöspäin ja miehillä kalapuikkoviikset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mites oliko Häkkisen McLaren-Mercedes 1998 ylivoimainen?Ja sentakia Mika voitti mestaruudet??
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Mites oliko Häkkisen McLaren-Mercedes 1998 ylivoimainen?Ja sentakia Mika voitti mestaruudet??
Pirun hyvä kuski kompensoi McLaren-Mercedeksen paskuutta luulisin. Muistelisin, että Schumilla oli niin suuri ego, että ajoi Häkkisen tallikaverin päälle.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Mites se Sennan Williams-Renault 1994?Tais olla aika kovaa tekoa,mutta Schumacherin Benetton olikin tosi kova pala purtavaksi..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
94 vuotta ei ehditty koskaan nähdä kuten piti. Just tulivat Eurooppaan ja Senna/Ratzenberger kuolivat. Mutta joo, vielä tuolloin Williams vei ja muut vikisi. Tämän jälkeen pelkkää alamäkeä.

Schumin Benetton vuosina Leuka oli ihan hemmetin kovassa iskussa. Nuori mies vielä. Kilpailukykyinen auto. Ylivoimainen kuski, kun Senna oli poismennyt.
joo ei siitä Damon Hillistä ollu juuri vastusta Schumille..sillon 1994-95 Sennan kuoltua..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Keke oli viimeinen vapaasti Marlborolla hengittävä maailmanmestari ennen turboaikaa. 82 oli muutenkin todella arpajaisvuosi hajoilevien hiustenkuivaiden takia. Palkintoina oli kuolemaa, kunniaa, mestaruus, jne. Rosberg voitti.

Äänet lähti vähäksi aikaa turbojen myötä, mutta vajaa 1500hp aika-ajoissa ja vajaa tonni kisassa toi oman jännityksen lajiin.
Miten tota silloin Keken aikoina niin oliko samanaikaisesti 3 litraisia vapareita ja näitä 1,5 litraisia turboja?

Siis tota keken 3 litraisessa vaparissa oli se 1000-1500 heppaa? Paljonko näissä nykyisissä?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Häkkinen oli takuulla aika-ajojen mestari..tai siis tosi nopea yhellä kierroksella,liekö F1-historian parhaita??
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Hondan tullessa ja BMW:n pistäessä myös kaiken peliin tehot meni katosta läpi. Mutta silloin puhutaan soikeista männistä, tappavan myrkyllisestä berylliumista koneen liikkuvissa osissa ja bensa oli melkein TNT:tä koostumukseltaan.
Honda käytti 84%:a tolueenia ja loput oli heptaania eli bensasta ei voida puhua. Oktaaniluku oli 102 paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]
Ekan kerran Häkkinen vakuutti Lotuksellaan 1992..Sitten siirto McLarenille 1993 ja löi Sennankin aika-ajoissa..

Vuosina 1994-97 monia hyviä aika-ajoja,sitten sai vihdoin alleen kunnon Mercedeksen McLarenilla ja paalupaikkoja tuli urakalla!
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]
Ekan kerran Häkkinen vakuutti Lotuksellaan 1992..Sitten siirto McLarenille 1993 ja löi Sennankin aika-ajoissa..

Vuosina 1994-97 monia hyviä aika-ajoja,sitten sai vihdoin alleen kunnon Mercedeksen McLarenilla ja paalupaikkoja tuli urakalla!
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]
Schumihan kehui, että Häkkinen oli hänelle se tärkein kilpakumppani eli vissiin antoi riittävästi vastusta.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Ootteko ite pelannu edes F1-pelejä??

Ei se oo niin helppoo mitä luulette..
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Sennan,Häkkisen,Schumacherin ja ketä niitä nyt olikaan..

OLI PALJON VAIKEAMPI PÄRJÄTÄKU TOSSA NYKYAJAN RÄIKKÖS-FORMULOISSA..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 745
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom