80 ja 90-luvun F1 verrattuna nykyiseen..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzekoo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 639
Kattokaapa noita videoita 80 ja 90-luvun formuloista..

Noista senaikasista Sennan McLareneista ja Mansellin Williamseista huomaa ihan selvästi et niitä oli paljon vaikeampi ajaa ja silleen..

Tänhetken tietokone-aikakautena tai siis nykyformuloista huomaa et ne on paljon helpompia nykyään ajaa ja muutenkin..

Schumacher tais mullistaa noi F1:set täysin..
 
Niin ois voinu liittää tohon F1-topikkiin mut tein näin..

Niin merkillepantava juttu!
 
Niin ois voinu liittää tohon F1-topikkiin mut tein näin..

Niin merkillepantava juttu!

Mikä tuossa on merkillepantavaa? Se että tekniikka kehittyy 30-40 vuoden aikana? Samalla lailla ihan tavalliset nykyautot on huomattavasti helpompia ajaa kuin 80-90 luvun autot.

Enkä usko että Schumacherilla on asiaan mitään tekemistä. Suunnittelu mennyt eteenpäin, tietomallinnukset ja tuulitunnelit kehittyneet sekä muutenkin hommat ammatisoitunut.

Tuon lisäksi kun vielä ottaa huomioon sen että laji on paskottu välitankkausten poistamisella, moottorien ja muiden osien rajallisuudella, rengaspelleilyillä sekä kaikista typerimpänä polttoaineensäästämisellä, niin ei ihmekään ettei kisoissa enää juurikaan tule ajovirheitä. Onhan se nyt helpompaa mennä 80-85% vauhtia auton potentiaalista kuin viedä laite rajoille.

MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn
 
MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn
Paitsi että noissa kummassakin kyllä ollaan äärirajoilla kokoajan.

Mutta joo, jos saataisiin F1 classic sarja 90-luvun autoilla niin katsoisin mieluummin. Ja kuskien minimi-iäksi 35 niin ettei gridi ole täynnä kiukuttelevia pleikkarijonneja.
 
Paitsi että noissa kummassakin kyllä ollaan äärirajoilla kokoajan.

Itse asiassa kummassakaan ei olla, mutta vertaus ei niinkään liittynyt kuormitukseen vaan logiikkaan.

Lähtökohtana on päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Ja ihmiskeholle nopein tapa liikkua on juokseminen. Jossakin välissä on joku sitten keksinyt, että mitäpä jos liikutaan hitaammin ja kehitellään kaiken maailman sääntöjä suorituksen seuraamiseen. Kytätään maakosketusta, polvikulmaa yms. turhanpäivästä ja sitten tuomarit jakelevat varoituksia pienestäkin rikkeestä. Ja sitten näitä tuomareiden valvomia asioita yritetään myydä hienoina ja lajin kannalta oleellisina asioina, kun loppupeleissä kyse on ainoastaan siitä, kuka suorittaa ilmoitetun matkan nopeimmin.
 
Itse asiassa kummassakaan ei olla, mutta vertaus ei niinkään liittynyt kuormitukseen vaan logiikkaan.

Lähtökohtana on päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Ja ihmiskeholle nopein tapa liikkua on juokseminen. Jossakin välissä on joku sitten keksinyt, että mitäpä jos liikutaan hitaammin ja kehitellään kaiken maailman sääntöjä suorituksen seuraamiseen. Kytätään maakosketusta, polvikulmaa yms. turhanpäivästä ja sitten tuomarit jakelevat varoituksia pienestäkin rikkeestä. Ja sitten näitä tuomareiden valvomia asioita yritetään myydä hienoina ja lajin kannalta oleellisina asioina, kun loppupeleissä kyse on ainoastaan siitä, kuka suorittaa ilmoitetun matkan nopeimmin.
Niin tuota harhaa vähän koitin hälventää, että kävely olisi suoritteena jotenkin vähemmän eforttia vaativa. Ehkä jopa päinvastoin.

Autolla kilpaa ajo hitaasti taas on selkeästi helpompaa kuin nopeasti ajaminen. Voihan se luonteen päälle ottaa kun näkee jonkun vetävän tuoreemmilla renkailla karkuun. Siinäpä se ainoa raskauttava aspekti mitä tulee hitaasti ajamiseen.
 
Mikä tuossa on merkillepantavaa? Se että tekniikka kehittyy 30-40 vuoden aikana? Samalla lailla ihan tavalliset nykyautot on huomattavasti helpompia ajaa kuin 80-90 luvun autot.

Enkä usko että Schumacherilla on asiaan mitään tekemistä. Suunnittelu mennyt eteenpäin, tietomallinnukset ja tuulitunnelit kehittyneet sekä muutenkin hommat ammatisoitunut.

Tuon lisäksi kun vielä ottaa huomioon sen että laji on paskottu välitankkausten poistamisella, moottorien ja muiden osien rajallisuudella, rengaspelleilyillä sekä kaikista typerimpänä polttoaineensäästämisellä, niin ei ihmekään ettei kisoissa enää juurikaan tule ajovirheitä. Onhan se nyt helpompaa mennä 80-85% vauhtia auton potentiaalista kuin viedä laite rajoille.

MM-kisojen ollessa käynnissä niin vähän sama kuin vertailisi maratonia 50km kävelyyn

Eikö se Schumi juuri mullistanu F1:sen 90-luvun puolivälissä?

Se on totta et entisaikojen autoilla oli muutenkin vaikeampi ajaa..
 
Nigel Mansell anto jonku haastattelun taannoin "entisaikojen autoilla oli todella vaikeaa ja vaarallista ajaa F1:ssä!"
 
Mun mielestä tää on täyttä faktaa vaikka itse sanonkin..

Ennen miehet rautaa,laivat puuta..
 
Niin tuota harhaa vähän koitin hälventää, että kävely olisi suoritteena jotenkin vähemmän eforttia vaativa. Ehkä jopa päinvastoin.

Autolla kilpaa ajo hitaasti taas on selkeästi helpompaa kuin nopeasti ajaminen. Voihan se luonteen päälle ottaa kun näkee jonkun vetävän tuoreemmilla renkailla karkuun. Siinäpä se ainoa raskauttava aspekti mitä tulee hitaasti ajamiseen.

Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.
 
Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.
Niinpä. Melkosta paskaa.
 
Ja Schumilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että nykyään autot on helpompi ajaa. Ei sitten yhtään mitään. Schumi istu autossa ja ajoi ympyrää
 
Nykyiset autot ajaa 7-8s hitaampia kierroksia kisassa kuin aika-ajoissa. Singaporessa Russell ajoi 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc. Autolla ei ajeta lähellekään limittiä. Tällöin ajaminen on varmaa eikö kuskit edes hikoile.

Vanhan liiton kisakierrokset oli reilun sekunnin hitaampia.

Ja sen takia ennen tuli niitä dramaattisia tilanteita kun kärkikuski ajoi ykkösasemassa ulos ihan vaan koska vedettiin niin limitillä ja vähän lipsahti. Noissa oli jännitystä. Tosin kyllähän Vettel tuon vieläkin osaa. :D
 
Minkähänlaisen kierteen toi tarina on ottanut 10 vuoden päästä. :facepalm:
 
Ainakin moottoreiden äänimaailma on mennyt huonompaan suuntaan noista ajoista :D
 
Nyky autoilla ajetaan huomattavasti lujempaa, sen takia ne pitäis olla vähintään yhtä vaikeita ajaa, kaikki tapahtuu nopeammin siellä ohjaamossa.

Eiköhän F1 autot ole suhteessa yhtä vaikeita kuin aina, koska se vauhdin tasaus laittaa kaikki samalle viivalle lopulta.
 
Nyky autoilla ajetaan huomattavasti lujempaa, sen takia ne pitäis olla vähintään yhtä vaikeita ajaa, kaikki tapahtuu nopeammin siellä ohjaamossa.
Suurempi nopeus ei tarkoita automaattisesti vaikeampaa ajettavaa. Kyllä ennen autojen hallittavuus oli paljon enemmän työtä vaativaa, minkä näkee ihan tv-kuvistakin. Ennen autot heiluivat suorillakin levottomasti kun nyt puolestaan menevät kuin kiskoilla joka paikassa.
 
Vauhti kompensoi sitä hallittavuutta aika paljon.
Ne vaatii ehkä vähän erinlaista kykyä
 
Ei onnistu samalla rataprofiililla! Henkka oli kyllä hyvä rattimies myös radan puolella, mutta on täyttä paskaa väittää Lanciaa F1:stä nopeammaksi F1-radalla ja samanlaisella kierroksella. Sataseen Lancia varmasti kiihtyi nopeammin, mutta ei voi voittaa yli 1200hv aika-ajomoottoreilla ja -renkailla varustettuja satoja kiloja kevyempiä radalle tehtyjä kilpureita.
 
F1-legenda, Englannin Il Leone Nigel Mansellkin anto haastattelun taannoin,missä sanoi entisten olleen paljon vaikeampia ajaa..
 
Mansell on oikeassa, ja väärässä.

Uransa kattoi keppivaihde-F1 mutta MYÖS 1992 Williamsin jossa oli AKTIIVIJOUSITUS, abs, luistonesto, nappivaihteet...

Mansell (vaikka varsin hyvä kuski olikin järkyttävän kovassa seurassa) on muutenkin koko F1 historian kovin ruikuttaja, kuinka kisa lähes tappoi hänet nestehukkaan, jne...

Juuri näin..ylivoimainen Williams-Renault 1992!!
 
Eikös keken aikana formuloissa ollut 3 litraiset moottorit ja sen mukaiset äänetkin? Tehoja taisi olla tarpeeksi, että ohitus kellä tahansa mahdollista?

Schumilla oli aikoinaan palkkaus moninkertainen Mika Häkkiseen verrattuna Ferrarilla. Ferrari mätti myös huomattavasti enemmän pätäkkää tähän lajiin niin aika saletisti kaikki on viimeisen päälle. Muistelisin, että Ferrarin formuloiden lyhyydestä oli hyviä pointteja mutkittelussa.

Turvallisuuskin kehittynyt niin paljon, että meneekö jo mielenkiinto?


Totta puhuen Formulat ei kiinnosta. Mikä se formula e:kin niin samat sähkömoottorit siellä vikisee ja näissä tavallisissa formuloissa vikisee se 1,5(1,6l) litrainen moottori. Kyllä ne moottorit pitäisi olla vähintään 3 litrasta ylöspäin ja miehillä kalapuikkoviikset.
 
Viimeksi muokattu:
Mites oliko Häkkisen McLaren-Mercedes 1998 ylivoimainen?Ja sentakia Mika voitti mestaruudet??
 
Mites oliko Häkkisen McLaren-Mercedes 1998 ylivoimainen?Ja sentakia Mika voitti mestaruudet??

Pirun hyvä kuski kompensoi McLaren-Mercedeksen paskuutta luulisin. Muistelisin, että Schumilla oli niin suuri ego, että ajoi Häkkisen tallikaverin päälle.
 
Mites se Sennan Williams-Renault 1994?Tais olla aika kovaa tekoa,mutta Schumacherin Benetton olikin tosi kova pala purtavaksi..
 
94 vuotta ei ehditty koskaan nähdä kuten piti. Just tulivat Eurooppaan ja Senna/Ratzenberger kuolivat. Mutta joo, vielä tuolloin Williams vei ja muut vikisi. Tämän jälkeen pelkkää alamäkeä.

Schumin Benetton vuosina Leuka oli ihan hemmetin kovassa iskussa. Nuori mies vielä. Kilpailukykyinen auto. Ylivoimainen kuski, kun Senna oli poismennyt.

joo ei siitä Damon Hillistä ollu juuri vastusta Schumille..sillon 1994-95 Sennan kuoltua..
 
Keke oli viimeinen vapaasti Marlborolla hengittävä maailmanmestari ennen turboaikaa. 82 oli muutenkin todella arpajaisvuosi hajoilevien hiustenkuivaiden takia. Palkintoina oli kuolemaa, kunniaa, mestaruus, jne. Rosberg voitti.

Äänet lähti vähäksi aikaa turbojen myötä, mutta vajaa 1500hp aika-ajoissa ja vajaa tonni kisassa toi oman jännityksen lajiin.

Miten tota silloin Keken aikoina niin oliko samanaikaisesti 3 litraisia vapareita ja näitä 1,5 litraisia turboja?

Siis tota keken 3 litraisessa vaparissa oli se 1000-1500 heppaa? Paljonko näissä nykyisissä?
 
Häkkinen oli takuulla aika-ajojen mestari..tai siis tosi nopea yhellä kierroksella,liekö F1-historian parhaita??
 
Hondan tullessa ja BMW:n pistäessä myös kaiken peliin tehot meni katosta läpi. Mutta silloin puhutaan soikeista männistä, tappavan myrkyllisestä berylliumista koneen liikkuvissa osissa ja bensa oli melkein TNT:tä koostumukseltaan.
Honda käytti 84%:a tolueenia ja loput oli heptaania eli bensasta ei voida puhua. Oktaaniluku oli 102 paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]

Ekan kerran Häkkinen vakuutti Lotuksellaan 1992..Sitten siirto McLarenille 1993 ja löi Sennankin aika-ajoissa..

Vuosina 1994-97 monia hyviä aika-ajoja,sitten sai vihdoin alleen kunnon Mercedeksen McLarenilla ja paalupaikkoja tuli urakalla!
 
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]

Ekan kerran Häkkinen vakuutti Lotuksellaan 1992..Sitten siirto McLarenille 1993 ja löi Sennankin aika-ajoissa..

Vuosina 1994-97 monia hyviä aika-ajoja,sitten sai vihdoin alleen kunnon Mercedeksen McLarenilla ja paalupaikkoja tuli urakalla!
 
Oli. Muistan kun 90-luvun lopussa Monacon aika-ajon lähivideokoosteessa Mikan hotlap. Oikea taka melkein hipaisee kaidetta. 10cm eroa totaalisen crash ja huippukierroksen välillä.

Häkä vs Schumi lauantait ei koskaan enää palaa. [emoji19]

Schumihan kehui, että Häkkinen oli hänelle se tärkein kilpakumppani eli vissiin antoi riittävästi vastusta.
 
Ootteko ite pelannu edes F1-pelejä??

Ei se oo niin helppoo mitä luulette..
 
Sennan,Häkkisen,Schumacherin ja ketä niitä nyt olikaan..

OLI PALJON VAIKEAMPI PÄRJÄTÄKU TOSSA NYKYAJAN RÄIKKÖS-FORMULOISSA..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 584
Viestejä
4 540 962
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom