7500F:n ympärille kokoonpanoa (~1000€)

Olen kasaamassa lapselle konetta BF-tarjouksia mahdollisimman hyvin hyödyntäen. Käyttö tällä hetkellä CS / Fortnite 1080p näytöllä, ei varsinaisesti FPS vaateita. Hinta-laatusuhteeltaan järkevin buildi hakusessa tuleviksi vuosiksi, kiristellään euroja sieltä mistä kannattaa. En tunne peliskeneä tai komponenttien suorituskykyasioita omakohtaisesti, mutta luen sujuvasti itseäni fiksumpien aatoksia aiheesta. Jos osaatte opastaa järkevän kokoonpanon valintaan, niin olisin kiitollinen.

CPU: Foorumilta olen saanut käsityksen, että 7500F olisi passeli prosessori tähän tarpeeseen, joten Proshopin hinnalla 143,90e se saanee kunnian olla aloitusosa.
GPU: PowerColor RX 9060 XT 359e tai MSI GeForce RTX 5060 Ti 16G VENTUS 399e (kannattaako maksaa enemmän, onko Ventus malleissa tunnettuja ongelmia?)
EMO: ASUS B650E MAX Gaming Wi-Fi 119,90e (suht edullinen lankku fiksuilla ominaisuuksilla, wifi ei välttämätön)
PSU: Asus TUF Gaming 750W 89,99e
CPU FAN: Cooler Master Hyper 212 Spectrum V3 14,90e tai Montech NX400 ARGB 21,90e
SSD: Kingston 1000G NV3 64,90e
RAM: Kingston FURY Beast RGB 2 x 16 GB DDR5-6000 CL36 153,90e
CASE: Montech Air 1000 Premium 65,56e (plussaa tässä ARGB-hubi, johon yhdistää helposti prossujäähy, ohjaus kotelon napista)

Miltä vaikuttaa osaajien silmään, onko joku em. komponenteista selkeästi huono valinta? Mitä vaihtaisitte, mistä säästäisitte? Jos mielestänne on järkevää holdata jonkun komponentin ostamista parempia tarjouksia odotellen tulevan kahden viikon aikana, niin vinkit otetaan vastaan. Toimitusajoilla ei ole suurta merkitystä (+- 1kk). Muistit ovat karanneet järjettömän hintaisiksi, mahtaako yksikään yritys holdata tarjouserää myöhemmälle tms. Kiitos jo etukäteen!

GPU: PowerColor RX 9060 XT 359e tai MSI GeForce RTX 5060 Ti 16G VENTUS 399e (kannattaako maksaa enemmän, onko Ventus malleissa tunnettuja ongelmia?)

Kumpikaan ei ole paras malli.

Powercolor Reaper sanotaan käyvän kuumana, mutta minulla on ollut se, ja siinä on ominaisuus, että tuulettimet käynnistyy vasta 60C, niin ei siinä saa mitään 52C lämpötiloja kevyellä käytöllä, niinkuin Asus Prime. Lisäksi Powercolor Reaper oli pieni, ja se sopi kauniisti telakkaan, jossa se on nyt toisella henkilöllä. Itse ostaisin tuon vieläkin. Ja tuo tuulettimien toiminta johtuu siitä, että haluavat olla hiljainen, mutta ei ne tuulettimet ole hirveän hiljaiset, kun heti 60C astetta saavutettua pitää jäähdyttää paljon. Tässä on myös Honeywell PTM7950 ihmeaine, jolloin tahnoja ei tarvitse ikinä vaihtaa.

Ventus on taas MSI:n huonoin malli, se on ehkä tarkoituksella äänekäs ja käy kuumana. Siinä on paljon muovisia osia ja itse pidän nykyään sitä huonompana kuin Reaperiä.

Nämä tarjouskortit ei ole parhaita malleja kumpikaan.

PowerColor Reaperin tilalle parempi Asus Dual 349€: ASUS Dual Radeon RX 9060 XT 16 Gt näytönohjain 349,90

Parhaat mallit ovat 3 tuulettimella, mutta tuo Dual on kyllä ehkä parempi kuin Reaper. Siinä ei vaan ole ihmeainetta ja itse olen lämmennyt tuolle Reaperille, kun sitä on vähän nähnyt käytössä. Kaikki sen huonot puolet selittyy tuuletinprofiililla.

NV3 tilalle olisi kiva löytää joku parempi mutta nyt on vähän hankala löytää mitään hyvää tuossa hintaluokassa. Ehkä joku muu löytää..

PowerColor Reaperin tilalle parempi Asus Dual 349€: ASUS Dual Radeon RX 9060 XT 16 Gt näytönohjain 349,90

Muuten näyttää hyvältä
SSD:n hinta voi liikkua kympin pari, jos se on perusteltua ja järkevää. En vain itse tunne mikä kannattaisi ottaa ja millä perusteella. Minkä valitsisitte siinä tapauksessa?

Kiitos vaihtoehtoisen näyttiksen ehdottamisesta!

Statistiikka

Viestiketjuista
291 946
Jäsenet
80 189
Uusin jäsen
p.h.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom