7 paikkainen tila-auto. Suosituksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noddy
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
726
Hintaluokassa 15000-25000 haen itse mutta saa tänne ehdotella hyviä malleja muistakin hintaluokista. Ajan n. 10 000km/vuosi joten bensakone olisi itselle sopivin. 5 henkiselle perheelle, mutta kavereita pitäisi kuskailla jokatoinen viikko jonnekkin mukana joten 7P.

Ford C-Max Grand
+
Paras ajaa
+ Hyvät katsastustilastot nimenomaan grand mallilla (varsinkin fordiksi hyvät)
+ Takana liukuovi
+ hyvä automaatti
- Kolmannen rivin penkit todella ahtaat
- Vaikka katsastustilastot ok niin onko ford luotettava?
- jäätävän kylmä talvella
- kulutus

Liian epäluotettava Tsi/dsg:Volkswagen touran
+ tilava ja mukava sisältä
- bensakoneessa jakohihnaongelmia?
- Päästöhuijausautoja


Kia Carens
+ 7 vuoden takuu. Varsinkin uutena houkuttelisi koska halvin uusista 7 paikkaisista (25000€ halvin malli)
+ Tasavahva ja tasapaksu kaikin puolin
- Outoja pikku suunnitteluvirheitä esim. turvavöiden sijoittelussa

Seat Alhambra
+ liukuovi takana
- vain diesel?
- Korkeat hinnat käytetyillä malleillakin
- imo ruma
- päästöhuijausautoja?

Toyota Verso
+ Luotettavin malli/merkki
- Muut ominaisuudet huonoimmat esim. tilavuus ja penkit

Toyota Prius+
+ hybridi (eli kulut matalemmat)
+ hyvät tilat
- kallis ostohinta



Muita malleja tai huomioita ja varsinkin omia kokemuksia näistä autoista? Nuo omat merkinnät on mitä olen saanut käsityksenä selailemalla nettiä. EDIT: Ranskalaisia/italialaisia autoja voi ehdotella muille täällä, mutta niitä en enää itse osta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Työkaverilla tuollainen Touran 1.4Tsi manuaali lootalla ja motu levis emsmäsen kerran vähän alle 60tkm, mutta meni vilkkarin piikkiin se remontti, seuraavat remontit ei sitten menekkään... ja onhan noista tsi/dsg ongelmista netti pullollaan keskusteluja kuinka vikasia ovat, joten volkkaria ei kannata harkita.
 
Työkaverilla tuollainen Touran 1.4Tsi manuaali lootalla ja motu levis emsmäsen kerran vähän alle 60tkm, mutta meni vilkkarin piikkiin se remontti, seuraavat remontit ei sitten menekkään... ja onhan noista tsi/dsg ongelmista netti pullollaan keskusteluja kuinka vikasia ovat, joten volkkaria ei kannata harkita.

Agreed. Vedin yliviivalla pois jo listalta :)

Hetkinen. Koskeeko sama sitten myös seattia? Siitä ei tosin ole kuin kiisseliä.
 
Toyota Prius + . On tosin hintahaitarin yläpäässä, mutta on tilavampi kuin Verso ja kulutus on pieni isoksi autoksi.
 
Komppaan myös Priusta. On yllättävän tilava sisältä, ulkoa näyttää pieneltä, ainakin omaan silmään. Toyota nyt lienee luotettavimmasta päästä, jos se on yksi tärkeimmistä kriteereistä.
Jos ei kuitenkaan yhtään ole kaupunkiajoa, niin sitten tuo Prius ei välttämättä ole sopiva. Maantiellä kulutus nousee ja tehotkaan ei ole kovin kummoiset. Kaupungissa kiva pyöriteltävä. :)
 
Siis 7 paikkainen Toyota Prius? edit jaa plussa on sellanen...
 
Komppaan myös Priusta. On yllättävän tilava sisältä, ulkoa näyttää pieneltä, ainakin omaan silmään. Toyota nyt lienee luotettavimmasta päästä, jos se on yksi tärkeimmistä kriteereistä.
Jos ei kuitenkaan yhtään ole kaupunkiajoa, niin sitten tuo Prius ei välttämättä ole sopiva. Maantiellä kulutus nousee ja tehotkaan ei ole kovin kummoiset. Kaupungissa kiva pyöriteltävä. :)

No itse ajelen enemmän pitkiä matkoja motoreilla, mutta vaimo taas kaupungissa että otappa tuosta selvää :) Olin missannut kokonaan tuon mallin jostain syystä. Pitääpä tutkia. Thx!
 
10tkm? Eikö tuon verran tuu jo siitä kun se seisoo pihalla?
Tuleeko 7 hengelle? Minkälaiseen käyttöön? minkä ikäisille?

Ford C-Max Grand
 
C-Max 2.5T:llä niin passaa ohitella TSI-isukkeja valoissa. :comp:

Edit: jaa, vähemmän yllättäen ei ole yhtään myynnissä. Näin ohimennen tuommoisen (saattoi olla normi C-Max myös) myynnissä liikkeessä. :)

S-MAX se oli.
 
Ford S-max 2,5 litrasella bensaturbolla oli ihan jees kokemus. Ei siis ollut oma, mutta jonku verran tuommosta testailin. Ja tilaa on vähä reilummin ko C-Maxissa. Ja tosiaan, ei tarvinnu jäähä jalkoihin jos vain pitoa sai.

Edit: siis jees kokemus ajettavuudeltaan ja tiloiltaan. Muuhun ei pysty ottaa kantaa koska lyhyt kokemus.
 
10tkm? Eikö tuon verran tuu jo siitä kun se seisoo pihalla?
Tuleeko 7 hengelle? Minkälaiseen käyttöön? minkä ikäisille?

Ford C-Max Grand

5 henkiselle perheelle, mutta kavereita pitäisi kuskailla jokatoinen viikko jonnekkin mukana joten 7P. Ajamiseen? Vaimo käy kauppareissuilla kaupngissa ja minä ajelen sitten pidemmät kesäreissut joista kertyy pisin osa kilsoista, mutta ei ajomääristä. 3,6,9 on iät.

Edit: Voipi olla että tulee vähän enemmän ajoja jos tulis isompi auto, mutta ei yli 15kilokilsaa mitenkään.
 
Jaa joo, sama auto mutta eri nimi. :smoke:

Edit: muistin väärin nuo viat. S-max lienee ihan luotettava. Tosin s-maxia löytyy vaan kiisselinä mikä ei 10000-15000/v ajavana kannata. edit2: ja löytyy näköjään bensanakin
 
Viimeksi muokattu:
M-B R ei ainakaan olisi ahdas. Ylläpitokulut ja bensan kulutus voi tosin yllättää. Mutta ainahan se "premium" on maksanut.. :)
 
Renault Espacesta tuli juuri uusi versio, mutta ranskis mikä ranskis. :smoke: Scenicistäkin on kai 7-paikkainen versio.
 
Mitä vikoja?

S-Maxia saa 1.6-2.5 bensakoneilla, turbolla ja ilman.

Ei näköjään ollut tuo auto minkä valkkasin ulos vikojen perusteella. Tuossa oli lähinnä ongelmana diesel ja korkea hinta käytetyissäkin malleissa. Lisään kuitenkin listaan. En ole tehnyt laskentoja että onko se raja edelleen 15000km per vuosi milloin diesel kannattaa. Joskus piitkä aika sitten noin laskeskelin mukaanlukien toki kulutussäästöt. Edit: Jaa noita löyty tosiaan bensallakin.
 
Mulla oli ennen Leafia:

VW Sharan 6 paikkainen 2,0 Tdi autom kaikilla varusteilla (toin Ruotsista käytettynä)
+ erinomaiset tilat kuudelle ja vielä hiukan tavaratilaakin
- tavaratila ei ollut mitenkään erillinen tila, vaan minun makuun liian avointa tilaa
+ yllättävän hyvä ajaa ollakseen sellainen kerrostalo ja vanhaa teknologiaa (ei siis tämä uusin malli)
+ kaksoisilmastointi ja Webasto toimivat erinomaisesti
- aika paljon ja aika kalliita korjauksia
+ kokoon nähden kohtuullinen kulutus (en muista tarkkaa)

Citroen Grand C Picasso 2,0 bensa "robottivaihteistolla"
- kamala auto ajaa. Pojan PlayStationin ratissakin parempi tuntuma tiehen
+ edelleen erinomaiset tilat 6 henkiselle perheelle ja vielä hiukan tavaratilaakin
+ todella valoisa ja omaan makuun miellyttävä ohjaamo
- kamala vaihteisto

Ford Grand C Max 2,0 diesel automaatti (joku tuplakytkinhässäkkä)
+ yllättävän hyvä ajaa, en olisi uskonut ennen kuin sain ajoon (en ole koskaan koeajanut autoa ennen toimitusta)
+ hyvä automaatti
- karmea kulutus, lähes tuplat luvattuun. Moottoritienopeudet vielä pahensivat
- hiukan jo pienehkö 6 hengen perheelle
- jäätävän kylmä talvella, edes vakio polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei tuntunut riittävän vaikka poltti lähes aina talvella (ei voinut ohjata itse)

No, sittemmin lapset kasvoivat ja riittää Leafi :)
+ olemattomat kulut
+ riittävän hyvä ajaa
- sikaruma (ei kun sammakkoruma)
- hintaansa nähden vajaasti varusteltu ja muutoinkin halvan oloinen
- ja tosi olematon range, mutta on sillä ehtinyt ajelle yli 40tkm/v
+ aina vähintään paikallisesti päästötön
siis vain viidelle.
+ aina lämmin auto, ratti ja jopa takapenkit, muutoinkin paras talviauto ikinä.

Nyt jos olisi pakko ostaa yli 5 paikkainen, niin ostaisin Prius +
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli hetken aikaa työsuhdeautona Saksassa tuo volkkarin Sharan, kun odottelin lopullisen auton saamista. Olisikohan 2012 versio ollut. Ei oikeastaan valittamista, mitä nyt iso se omaan tarpeeseen oli. 2.0 manuaali TDI:llä ihan kelvollinen ajettava. Bensamallin kulutus olisi varmaan jotain aika isoa...

Ei kyllä mitään erityisiä krumeluureja ollut, musat miniplugilla jne. Hintaahan sillä oli kyllä uutena ollut 40000e.

Jos tarvitsisin oikeasti jättiperheelle autoa, niin harkitsisin tuota kyllä uudelleen, sen verran vakuuttava se oli.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosi takaperin etsin tila-autoa. Vaihtoehtoina oli S-max, Zafira Tourer ja Touran. S-maxin olisin ottanut jos jostain olisi löytynyt tarpeeksi vähän ajettu kohtuulliseen hintaan. Oli meinaan tilava, hyvä ajettava ja Fordin huollot olisi olleet kohtuuhintaisia. Zafira Tourerin koeajoin ja en tykännyt, sähköinen käsijarru ärsytti, hallintalaitteet yms. oli jotenkin heppoisia eikä laatuvaikutelma vakuuttanut. Tilaa tuossa olisi ollut ja kulki ihan hyvin. Tourania nyt ei vähän ajettuna löytynyt mistään ( ( vaatimuksina 7 paikkaa ja manuaali).

Päädyin lopulta uuteen Kia Carensiin. Mitään vikoja ei ole ollut vajaan 20 tkm:n aikana, toki automaattilootan toimivuus arveluttaa pidemmän päälle, mutta 7 vuoden takuu rauhoittaa. Versossakaan ei muuta vikaa ole kuin että on Toyota. Carens on sit yhtä pieni kuin Verso, mutta jos isompaa etsii ja jättää ranskikset ja volkkarit väliin niin vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä.

Ota se S-max 2.5 T jos vaan löydät hyvän yksilön :)
 
En heittänyt tuota hinnan tai taloudellisuuden vuoksi, vaan vaihtoehtona josko tahtoisit tehokkaamman auton. :) Halpahan tuo ei ole missään nimessä jos normi/grand C-Maxiin pienellä bensapadalla vertaa.

Ei kun löysin sittenkin sen miksi tuota karsastin myös. Se on katsastustilastoissa aika huonosti pärjännyt. 2010 s-max hylsyprosentti 13.1% ja 2009 jo 20%
 
Hintaluokassa 15000-25000 haen itse mutta saa tänne ehdotella hyviä malleja muistakin hintaluokista. Ajan n. 10 000km/vuosi joten bensakone olisi itselle sopivin. 5 henkiselle perheelle, mutta kavereita pitäisi kuskailla jokatoinen viikko jonnekkin mukana joten 7P.

EDIT: Ranskalaisia/italialaisia autoja voi ehdotella muille täällä, mutta niitä en enää itse osta. :D

Ehdotetaan nyt näillä spekseillä kuitenkin Citroen C8/Peugeot 807/ ... ja ... ja... <eikö tämä ollut joku italiaanokin> Lancia Phedra.
Etenkään viimeistä ei tule joka päivä lähi-K-Marketin parkkipaikalla vastaan, ....ja kai uusimmista voi yli 15k€ saada maksaakin?

Jos tätä sarjaa rupeaa vakavammin katsomaan, niin kannattaa ainakin pysyä erossa AL4-automaattilaatikosta (ei kestänyt edes Xsarassa) ja muutenkin erinäisistä Eurovan2-ongelmista on hyvä olla tietoinen.
 
Ei kun löysin sittenkin sen miksi tuota karsastin myös. Se on katsastustilastoissa aika huonosti pärjännyt. 2010 s-max hylsyprosentti 13.1% ja 2009 jo 20%

Katsastuksen hylkäys prosentit mielestäni aika yhden tekevät. Niissä kun ei huomioida mitenkään ajettuja kilometrejä ja "kunnon" viat ei niissä näy. Tarkoitan siis esim. VAG kohdalla TSI/DSG hajoamista. Myöskin osa ihmistä käyttää autonsa katsastushullossa, joten se vähentää hylsyjä jne (eri autoja tuppaa omistamaan erilaiset ihmiset). Lähinnä jos paljon ruosteongelmia löytyy katsastuksessa, niin sitten on hyvä syy välttää.

Kuten tuolla jo edellä mainittiin, niin itse harkitsisin jenkkejä. Kannattaa toki siltä vaimolta kysy, mitä mieltä on tuollaisesta hieman isommasta autosta. Ei välttämättä ihan kaikki halua sellaisella ajaa. Itse olen ajanut isoilla jenkeillä ja noilla tilaihmeillä. Omaan käyttöön valitsisin noista kahdesta ehdottomasti sen ison jenkin, siihen sopii vielä tavaratkin mukaan sen jälkeen kun kyydissä on 7. Toki jos ainut kriteeri on päästä edullisesti pisteestä a pisteeseen b, niin sitten varmaan ainut vaihtoehto se tilaihme.
 
Ei kun löysin sittenkin sen miksi tuota karsastin myös. Se on katsastustilastoissa aika huonosti pärjännyt. 2010 s-max hylsyprosentti 13.1% ja 2009 jo 20%

Tod.näk. käsijarruongelmia jotka nostavat prosenttia. Takajarrut pitäisi joka huollossa avata ja rasvata. Käsijarru jää raahaamaan ja syö palat ja levyt muuten. Tuosta ei merkkiliike tee koska saa enemmän fyrkkaa kun myy uudet osat sinne vuoden/parin välein.

1.6D:hen ei kannata sekaantua ja auto kannattaa tuoda/tuottaa Saksasta.
 
Millaisessa ympäristössä ajelet, koska silloin tule myös kysymykseen että paljonko sitä tehoa tarvitaan?

Koska downsizing on kova juttu, niin monella on pieni päästöisisä koneita ja pieni iskutilavuuksia.

Meillä on nyt firmassa ollut 2kpl huollon sijaisautoina näitä 1.0L 3-sylinterisiä Fordin koneita ja olen erittäin tyytyväinen ollut näiden käyttöominaisuuksiin, kunhan ei tarvitse sitä täydessä lastissa lähteä ajamaan Lappiin, koska silloin vääntö alkaa olemaan aika tiukilla ja kulutus alkaa nousemaan.

Jos rahoituksella ostat niin suosittelen noita alle 2% tarjouksia tutkimaan, koska silloin voit myös mahdollisesti venyttää lompakkoa vähän?

Tässä yksi vaihtoehto:
Ford C-MAX Grand 1,0 EcoB 125 Start/Stop Titanium KORKO 1,95 % Tila-auto 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kuten monet tuossa jo sanoikin, niin enemmän merkitsee ne hylsyn syyt. Tuossa mallissakin varmaan käsijarru/jarruongelmat on suurimpia hylsyn syitä, toisena saattanee tulla etuakselisto? Ei mitään sellaisia ongelmia mitä et joutuisi minkä tahansa auton kanssa jumppaamaan. Ei noissa tosiaan näy kuitenkaan ne oikeasti pahat viat. Mutta tosiaan tuo Grand C-Max lienee paras vaihtoehto joka tapauksessa. :comp:

Huoltoon se on vietävä silti oli pieni tai iso remppa kun itse en noita osaa fiksailla.
 
Millaisessa ympäristössä ajelet, koska silloin tule myös kysymykseen että paljonko sitä tehoa tarvitaan?

Koska downsizing on kova juttu, niin monella on pieni päästöisisä koneita ja pieni iskutilavuuksia.

Meillä on nyt firmassa ollut 2kpl huollon sijaisautoina näitä 1.0L 3-sylinterisiä Fordin koneita ja olen erittäin tyytyväinen ollut näiden käyttöominaisuuksiin, kunhan ei tarvitse sitä täydessä lastissa lähteä ajamaan Lappiin, koska silloin vääntö alkaa olemaan aika tiukilla ja kulutus alkaa nousemaan.

Jos rahoituksella ostat niin suosittelen noita alle 2% tarjouksia tutkimaan, koska silloin voit myös mahdollisesti venyttää lompakkoa vähän?

Tässä yksi vaihtoehto:
Ford C-MAX Grand 1,0 EcoB 125 Start/Stop Titanium KORKO 1,95 % Tila-auto 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

No mitään kärryä ei ole tarkoitus vetää perässä, mutta kyllä teemme pari kertaa vuodessa 1000km viikonloppureissuja 5 hengen voimin + kaikki romut takakontissa. Eli varmaan siinä ja siinä että kannattaako? Arkiajelut taas menisi kyllä tuolla varmasti hyvin kun on lähinnä kaupunkiajelua.
 
Lähinnä varmana se, että oletko maltillinen kuski? Ohituksia tuon kanssa ei tehdä ripeästi, mutta toisaalta päästöt on pienet ja näin ollen myös käyttökustannukset ovat pienet, versus johonkin 2.5T, joissa yli kaksinkertaiset päästöt ja näin ollen myös kulutus on huikeahko, toki saat tehoa.

Mieti mikä on tarve ja parasha on että, käyt tuommoista 1.0L ajamassa ja lyöt kolmea isoa ukkoa kyytiin ja katsot miten auto käyttäytyy.

Toiselle riittää vähempi kuin toiselle.
 
Vuoden nyt ajanut Grand C-max:lla, bensakone lämpiää nopeasti eikä tuo nyt mitenkään erityisen kylmä ole. Tilankäytön suunnittelu on hieman omituista, koska viimeinen penkkirivi syö takakontista korkeutta hieman. Auto on erinomainen ajaa.

Aiemmin oli Pösön 5008, joka oli ehkä aavistuksen isompi sisätiloiltaan, mutta sysipaska THP-moottori pilasi lopulta koko auton. Dieselillä pitäisi olla suht ongelmaton.
 
Kollega tasapainoili VW Caddy Life Maxin ja Ford Tourneo Connectin välillä ja päätyi Connectiin. Erona näissä on se että niihin oikeasti mahtuu kuusi henkeä ja tavarat. Prius+ samoin kuin C-Max ja kumppanit jotka ovat kuitenkin vain vähän suurempia perus henkilöautoja eivät oikeasti sovellu isomman porukan matkustamiseen kun tavaroita ei saa mihinkään.

Meillä itsellämme oli Volkswagenin TSI joka laukesi myös noin 57tkm kohdalla. Mutta emme merkkiä ole silti hylänneet vaan alla on nyt uudempi saman konsernin tuote nelivedolla, dieselillä(juu päästöhuijausversiolla) ja DSG:llä. Enempi kyse on mielestäni siitä miten paikallinen merkin edustaja hommat hoitaa kun jotakin hajoaa. Toistaiseksi hommat on aina hoituneet, vaikka välillä se on ottanut aikaa, kuten silloin kun asentaja ajoi meitin auton läpi korjaamohallin ovesta ....
 
M-B R ei ainakaan olisi ahdas. Ylläpitokulut ja bensan kulutus voi tosin yllättää. Mutta ainahan se "premium" on maksanut.. :)
Tuota olisin itsekin ehdottanut kategoriassa "And now for something completely different"... :D
Saa itse valita motin, vetotavan (taka- / neliveto) ja paikkamäärän (5-7) budjetin mukaan. Tosin bensakoneista pienin taitaa olla 350?

Tuo 280 diesel (joka on softakuristettu 320:nen, joten chippaaminen on enemmän kuin suositeltavaa) tosin voisi maksaa tuon dieselveron hinnan takaisin jo 10-15tkm välillä.

Tietenkin jos käyttökulut pitää saada kuriin, niin tuo R-sarja ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Ja hieman hinnakkaitakin ovat vielä (~20teur alle 200tkm ajetuista 2006:sta)... :D
 
Noista ehdottomasti Fordi, jos vaan kylmää kestät.

Lähipiirissä samoista tarpeista valikoitui juuri uusi Crand Picasso, mutta minkäs teet kun ei ranuja voi tarjota. mainitsenpa nyt kuitenkin kolme valintaan vaikuttanutta tekijää (ei järjestyksessä). + Tilan tuntu ja Zenith tuulilasi + mitattu kulutus 5,4l/100km (diesel), Huom, aito momentinmuunnin automaattivaihteisto (ei robotti tai kaksoiskytkin) kaupunkiajoa 75% + yleinen mukavuus, lämmin talvella ja TODELLA tehokkaat istuinlämmittimet.
 
Miks ei kukaan ole maininnut Opel Zafiraa eikä Zafira Toureria. Zafirastakin löytyy näitä ripeitä versioita jos sellaista kaipaa. Taannoin oli Zafira 2.0T koneella ja kyllä sillä ehti. :) Tietenkin näissä tila-autoissa on aina kompromissi ne kaksi viimeistä penkkiä. Jos olisi enemmän tilaa tulisi autosta taas reilusti isompi ulkomitoiltaan.
 
No niin on kaikki muutkin. Ei tuo 20% tilastolukema kerro mitään mistään jos ne viat on jotain käsijarru/jarrupalahommia.

Kertoo. Kaikki viat voivat johtua malliviasta joka kuluttaa osia enemmän kuin normaalia. Miten esim. ford c-max grand ja s-max ero on jotain 5% vs 20% hylsyprosentti? Meinaatko että käyttäjäkunta on niin erillaista? :) Ymmärrän jos eri merkkien välillä on eroa koska merkkihuollot voivat toimia eri tarkkuudella mutta tämä on saman merkin sisällä!
 
Miks ei kukaan ole maininnut Opel Zafiraa eikä Zafira Toureria. Zafirastakin löytyy näitä ripeitä versioita jos sellaista kaipaa. Taannoin oli Zafira 2.0T koneella ja kyllä sillä ehti. :) Tietenkin näissä tila-autoissa on aina kompromissi ne kaksi viimeistä penkkiä. Jos olisi enemmän tilaa tulisi autosta taas reilusti isompi ulkomitoiltaan.

Tuo oli listoillani. Onko sinulla itsellä tuosta kokemusta? En muista syytä miksi jäi listoiltani pois jossain välissä mutta alussa tuotakin harkitsin. Opelit ovat aliarvostettuja. Ne olivat 2000-luvun alkupuolella täyttä paskaa, mutta eivät tietääkseni enää.
 
Lähinnä varmana se, että oletko maltillinen kuski? Ohituksia tuon kanssa ei tehdä ripeästi, mutta toisaalta päästöt on pienet ja näin ollen myös käyttökustannukset ovat pienet, versus johonkin 2.5T, joissa yli kaksinkertaiset päästöt ja näin ollen myös kulutus on huikeahko, toki saat tehoa.

Mieti mikä on tarve ja parasha on että, käyt tuommoista 1.0L ajamassa ja lyöt kolmea isoa ukkoa kyytiin ja katsot miten auto käyttäytyy.

Toiselle riittää vähempi kuin toiselle.

En ole kärsivällinen ja arvostan nopeata lähtöä, mutta kompromissia haen. En halua maksaa pirusti jostain 2.5 turbokoneesta kun pienemmälläkin ohi pääsen. Kuitenkin tuo 1.0L on todennäköisesti liian pieni itselleni varsinkin nyt kun taas ei ole kortti lähdössä seuraavasta ylinopeussakosta kuivumaan kuten viimeiset 2 vuotta :D (p.s kaksi viimeisintä sakkoa on alle 10km/h ylinopeudesta ja silti kortti lähtee noistakin).
 
Ihan hyvin voi. Autothan eivät siis ole täsmälleen samoja vaan C-Maxissa on Focusin alusta ja S-Maxissa on Mondeon alusta. Sopii miettiä kumpi sopii isolla autolle paremmin ja kestää paremmin käyttöä... No, jos ne jarrupalahommat on niin paha juttu että katsastuksen 20% hylsyprosentti niistä haittaa, niin parempi ottaa se pikkuauton alustalla oleva? Ei sillä noilla kilsoilla varmaan kauheasti väliä ole, mutta ei noita tilastoja kannata sokeasti lukea...

Ei tietenkään, mutta en tosiaan itse remppaa yhtään joten noista jarrupaloistakin tulee kustannuksia enemmän kuin pelkät palat. Olisi pitänyt priorisoida ehkä lähtöpostaukseen että #1 on luotettavuus.
 
Jos #1 on luotettavuus, niin katsastustilastojen "perhana kun tarttee rasvata käsijarruvaijeri"-hommat ei ehkä ole se ykköskohde. Ekana Focusin alustasta tulee mieleen 100tkm välein leviävät etulaakerit, vaihto 300e/puoli.

Jos on sama auto mutta eri nimi niin miksi toisilla on 4x enemmän hylsyjä? En halua vaikuttaa näsäviisaalta, en oikeasti tiedä autoista paljoa mitään, mutta tuntuu vaan oudolta. En myöskään huolla muuta kuin tarkistan perusasiat öljyt jne itse. joten nuo pikkuhuollotkin lisää kustannuksia paljon.
 
Jos #1 on luotettavuus, niin katsastustilastojen "perhana kun tarttee rasvata käsijarruvaijeri"-hommat ei ehkä ole se ykköskohde. Ekana Focusin alustasta tulee mieleen 100tkm välein leviävät etulaakerit, vaihto 300e/puoli.

Eipä nyt liioitella.. Hinta on 250e/per puoli ja menee n. 150tkm kohdalla, kuten niissä VAG -konsernin autoissa se on vähän kalliimpi, koska laakeri maksaa enemmän kuin Fordissa. Ai mistäkö tiedän?
Olen ollut alalla liian kauan :D
 
Tuota olisin itsekin ehdottanut kategoriassa "And now for something completely different"... :D
Saa itse valita motin, vetotavan (taka- / neliveto) ja paikkamäärän (5-7) budjetin mukaan. Tosin bensakoneista pienin taitaa olla 350?

Tuo 280 diesel (joka on softakuristettu 320:nen, joten chippaaminen on enemmän kuin suositeltavaa) tosin voisi maksaa tuon dieselveron hinnan takaisin jo 10-15tkm välillä.

Tietenkin jos käyttökulut pitää saada kuriin, niin tuo R-sarja ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Ja hieman hinnakkaitakin ovat vielä (~20teur alle 200tkm ajetuista 2006:sta)... :D
Pienin bensakone on tosiaan tuo 350 ja nelivetosia nuo taitaa kaikki olla. Mukavan kyydin tuollainen antaa toimiessaan, hintakin on uutena ollut aika suolainen.
 
Pienin bensakone on tosiaan tuo 350 ja nelivetosia nuo taitaa kaikki olla. Mukavan kyydin tuollainen antaa toimiessaan, hintakin on uutena ollut aika suolainen.
Kyllä osa on ihan puhtaasti takavetoisia, joten jos on ostohousut jalassa niin kannattaa varmistaa... :D
 
Johan minä sanoin että noissa on eri alustat: S-Maxissa parempi/kestävämpi Mondeon alusta.

Ja silti c-maxissa on huomattavasti paremmat katsastustilastot. Siis ei mikään prosentin tai kahden ero vaan moninkertaisesti paremmat... Kuten sanoin niin eri konsernien välillä tuon vielä voisi ehkä ymmärtää mutta saman merkin välillä ei ellei ole oikeasti jotain vikaa autossa.
5v vanhassa c-max 5.1% ja s-max 13.2% hylsyjä. Tuo on jo aika huono prosentti s-maxilla.
 
Noista ehdottomasti Fordi, jos vaan kylmää kestät.

C-max 1.6tdci oli TM 2011 talvivertailussa lämpeämistesteissä ihan kärjessä, samoin todettiin sähkölämmittimien olevan vertailun parhaimmistoa. Ylipäätään kaikkien autojen lämpimyys hyppäisi mittausteni mukaan askeleen ylöspäin kun niihin laittaisi maskipeiton. Tämä muutaman kympin investointi kuitenkin on monelle täysin ylivoimainen ja kärsitään mieluummin vilua. Ero on varsinkin dieselautossa aivan järkyttävä. Asiaa on helppo simuloida laittamalla paljaan käden ulos auton ikkunasta 15 asteen pakkasessa ja sitten hanska kädessä :)
 
Kyllä osa on ihan puhtaasti takavetoisia, joten jos on ostohousut jalassa niin kannattaa varmistaa... :D
Piti nettiautosta tuota vielä tarkastaa, niin totta tosiaan muutamissa oli takaveto oli ilmoitettu vetotavaksi.
Tuollainen oli kiva nähdä miten tuo takaveto on toteutettu, nelivetoisten voimansiirto kun on pitkälti samaa kuin ML/GL malleissa.
Valmistenumerolla noita voisi tietysti vertailla, mutta ei ole nyt ostohousuja jalassa niin ei tuo niin paljon jäänyt vaivaamaan :)
 
Tuo oli listoillani. Onko sinulla itsellä tuosta kokemusta? En muista syytä miksi jäi listoiltani pois jossain välissä mutta alussa tuotakin harkitsin. Opelit ovat aliarvostettuja. Ne olivat 2000-luvun alkupuolella täyttä paskaa, mutta eivät tietääkseni enää.

Meillä on ollut kaksi Zafiraa. Toinen oli vm2000 1.8 koneella oleva Zafira, ja tuossa ei koskaan ollut mitään ongelmaa. Oli hyvin luotettava auto ja riittävän tilava ja kohtuullisella kulutuksella. Valitettavasti tuo auto meni lunastukseen kun toinen autoilija päätti ajaa perään. Tuon jälkeen tuli vm2007 2.0T Zafira joka tiloiltaan oli yhtä hyvä kuin vanhempikin. Tuossa alkoi vaihdelaatikko ilmoittelemaan ääntä pitämällä että ongelmia saattaa olla joten vaihdoimme pois. Hyvä auto oli kyllä mutta työmatkan pidennyttyä oli myös kulutus tuolla 2.0T koneella liian iso.

Nykyisin ajellaan vm2013 Toyota Versolla ja tyytyväisiä ollaan.
 
Meillä on ollut kaksi Zafiraa. Toinen oli vm2000 1.8 koneella oleva Zafira, ja tuossa ei koskaan ollut mitään ongelmaa. Oli hyvin luotettava auto ja riittävän tilava ja kohtuullisella kulutuksella. Valitettavasti tuo auto meni lunastukseen kun toinen autoilija päätti ajaa perään.

Meillä kävi varmaankin jotakuinkin samantapaiselle Zafiralle aikoinaan samoin, tosin siihen ajettiin kylkeen vasemmalta ja vielä kolmion takaa... Hyvä auto oli kyllä, miellyttävän käyttökelpoiset tilat ja toimi muutenkin hyvin, edulliset huollot, lämmin, hiljainen (myös rengasäänet, en tiedä vaikuttiko kun oli joku "exlusive"-versio), ja kulutus oli oikein kohtuullinen. Saattaisin itse hyvinkin ottaa vielä Zafiran jos sen tapaista autoa tarvitsisin.
 
S-max on melko yleinen taksi auto landella. Selittää osin katsastus tuloksia.
 
Meillä oli sama tarve ja sama budjetti. S-Max oli kalkkiviivoilla "vähiten rumana tila-autona" mutta ei sit kuitenkaan pystytty profiloitumaan tila-auton omistajiksi.. Prius+ olisi ollut teknisesti mieluisa mutta sen ulkonäkö vaati liikaa totuttelua. Ostettiin sitten J120 Land Cruiser.. 8 paikkaa, soppaa menee 8-9 litraa sadalla ja dieselverot+käyttömaksut yli tonnin vuodessa. Rengaskulutkin on hirveät. Toisaalta, plussana neliveto, vetokyky, tilava, iso ja omaan silmään näyttää hyvältä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 376
Viestejä
4 536 259
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom