7 - 10 vuotta kestävä hiljainen pöytäkone?

Kansantajuistetaanpa taas vähän. Emolevy on yksi vähiten tietokoneen suorituskykyyn vaikuttavia komponentteja. Sen merkitys ei ole olematon, mutta kuitenkin paljon pienempi kuin siihen kiinni tulevien osien. Tästä syystä moni ns. tavallinen käyttäjä ei tarvitse markkinoiden kalleinta emoa, vaan sellainen hyvä perusemo on useimmille riittävä - ja myös kestävä, joka toimii tietokoneen halutun elinkaaren ajan. Tämä tekee siitä komponentin, jonka kanssa tulee helposti ostettua huono, jos liikaa pihistellään, mutta toisaalta moni kokematon "varman päälle" ostaja maksaa emostaan ihan liikaa. Tietyn pisteen jälkeen emolevyn ostaja ei maksa enää laadusta eikä suorituskyvystä, vaan lisäominaisuuksista.

Tarvitsetko USB4:a? Ehkä et, jos et osaa edes sanoa, mikä ero on USB 2.0 ja USB 3.0:lla.

Tarvitsetko WiFiä? Täytyykö koneen olla langattomasti netissä, vai onko se aina kotona paikassa, mihin kaapeli ylettää? Jos on, niin sitten et tarvitse.

Tarvitsetko nopeaa, uusimman sukupolven PCIE-väylää? Ehkä, ehkä et. Useimmissa käytännön tarpeissa ero eri väyläsukupolvien välillä on olematon tai korkeintaan muutaman prosentin luokkaa. Erot eivät muutu merkittäviksi kuin innokkaiden harrastajien käsissä, jotka tykkäävät rääkätä koneitaan kunnolla. (Ja kun ollaan palstalla, jossa tällaisia harrastajia on aika paljon, niin keskusteluja lukemalla voi saada näiden ominaisuuksien tärkeydestä hieman ylikorostetun kuvan.) Voisiko sillä olla merkitystä jossain tulevaisuuden AI-mallien ajossa? Tässä tullaan sitten siihen tulevaisuuden ennustamisen mahdottomuuteen, eli vastaus on pakko antaa savolaisittain: Voepihan sillä olla, vuan voepi olla ettei uokkaan.

Eri väyläsukupolvet ovat myös keskenään yhteensopivia, eli uusi näytönohjain on mahdollista liittää vanhempaa sukupolvea olevaan emoon, ja vanhan grafiikkakortin saa kiinni uusiin emoihin. Standardi on myös pari vuosikymmentä vanha, eli todennäköisyys sille, että tämä muuttuisi lähivuosina, on varsin pieni.

Lisäksi: Monet emolevyistä puuttuvista ominaisuuksista on mahdollista laajentaa niihin jälkikäteen muutaman kympin hintaisilla lisäkorteilla ja -osilla. USB4:n saa tälla tavoin jälkikäteen, kuten myös langattoman netin. Äänenlaatua, jos se ei miellytä, on mahdollista parantaa jälkikäteen ulkoisella muuntimella. (Ja tähän sanon edelleen, että se on riittävän laadukkaassa emossa lähes varmasti paukusta sellainen, ettei lisää maksamalla saa mitään minkä kanssa eroa huomaisi.) Toki tässä tapauksessa emolla on oltava myös vapaita laajennuspaikkoja - mutta harva tarvitsee emon elinkaaren aikana kaikkia siihen teoriassa laajennettavissa olevia ominaisuuksia, joten riittää, kunhan paikkojen määrää ei ole levyllä alimitoitettu.

Suoritinkantaa et voi jälkikäteen päivittää, etkä saa nopeampaa PCIE-väylää. Ensimmäiset ovat kuitenkin jo lähtökohtaisesti suunniteltu lyhytikäisiksi - uusien tehosuorittimien myötä joutuu usein joka tapauksessa vaihtamaan emolevynkin. Ja vaikka vanhaan kantaan olisi päivitettävissä tehokkaampi suoritin, voi saatavuus muodostua ongelmaksi, varsinkin jos päivitystarve iskee vasta vuosien päästä - koska kauppojen hyllyiltä ei enää saa kuin uusimpiin kantoihin sopivia suorittimia. Palstan tietäjät pyrkivät ottamaan asian huomioon, ja suosittelevat suorittimia, jotka ovat todennäköisesti riittäviä haluttuun käyttöön nyt ja ainakin jonkun vuoden tulevaisuuteen.

Mitä tästä voi vetää yhteen? No sen, että jos täällä palstatietäjä sanoo jostain osasta, että "tuo on huono, älä osta sitä," niin älä osta sitä. Ja jos tietäjä sanoo, että "tuo on hyvä, osta se," ja muut tietäjät eivät esitä vastaväitteitä, niin se on todennäköisesti itsellesi täysin riittävä. Tietäjät voivat pistää päälle jotain teknotermejä vilisevää puhetta, joka kuulostaa omaan ymmärrykseen pelkältä kiinalta, mutta sen voi sitten sivuuttaa.
Tässä kannattaa heti muistaa se, että koneella on 4 käyttäjää. Hyvin erilaista käyttöä. Siitä tulee tarve rakentaa tämä monipuoliseksi ja kestäväksi.

WIFI on oltava. Käytän sitä nytkin.

Kiitos paljon. Emolevy on nyt valittu. Jos tässä on hinnan lisäksi joku muu huonous, niin se on hyvä tietää. Kaikki kehuvat tätä. Myöhemmin ostettava näytönohjain käyttää PCIe 5:sta tai ties vaikka parempaa. Jos ehditte, käykää lukemassa Verkkokaupan tai amazon.de:n kommentteja tästä emolevystä.

Ymmärrän oikein hyvin, että te tiedätte ja autatte. Kiitos paljon. Paljon olen teiltä jo apua saanut. Vaikka joskus ilmaisen omankin mielipiteeni.

32 GB DDR5 6000 MHz, ei valoja
Mikä tahansa näihin spekseihin menevä kitti kelvannee. Latensseilla ei liene kohdallasi kovin suurta merkitystä.

Sama juttu. Käytännössä lähes mikä tahansa 2TB NVMe-levy todennäköisesti riittää. Pitkäikäisyyden kannalta voi hetken tuijottaa TBW-arvoa, mutta peruskäytössä alemmankin päät arvot riittävät helposti yli vuosikymmeneksi.

jäähy (neste vai Thermalright Peerless?)
Ilmajäähdytin riittänee. Suositeltu Thermalright on hyvä.

power (Corsair RM850X 80 Plus Gold ATX 3.1?)
Kunhan on riittävästi watteja (sanotaan 650 tai ehkä vähän enemmän) ja riittävän pitkä takuu (8-10v), niin voi ottaa minkä tahansa.

tarvitaanko extra puhaltimia (ei valoja)
Valitun kotelon mukana tulee näköjään kaksi 140mm tuuletinta. Peruskäytössä ne kaksi riittävät, mutta jos budjetti ei ole kympistä kiinni, voi pakettiin ostaa mukaan 120mm tuulettimen, joka tulee puhaltamaan lämmintä ilmaa koneen takaa ulos.

kasaus + win + BIOS asetukset
Kasauksen voi ottaa liikkeen puolesta, pl. näytönohjain, joka pitää osata lykätä oikeaan porttiin itse. (Tämän voi opiskella YouTube-videoilla.) Windowsin osannee kokemattomampikin asentaa itse, ja BIOS-asetuksista kohdallasi riittänee, että käy kytkemässä RAM-muistista päälle profiilin, joka pistää muistin toimimaan luvatulla nopeudella - muut virittelyt voi pistää lokeroon "unohda ja käytä".

Onko mitä muuta?
Muista reipas henki ja urheilumieli!

Tuo taitaa olla halvin 750W missä 10 vuoden takuu.

Tässä kannattaa heti muistaa se, että koneella on 4 käyttäjää. Hyvin erilaista käyttöä. Siitä tulee tarve rakentaa tämä monipuoliseksi ja kestäväksi.
Vaikka käyttö olisi monensorttista, mikään ketjussa kuvailemasi asia ei viittaa käyttöön, joka menisi ns. normaalin käytön rajojen ulkopuolelle, ja vaatisi täten jotain erityistä huomioonotettavaa. Siten riittävät osat, jotka hoitavat perusasiat hyvin ja ovat kunnollisia ja laadukkaita. Ja sellaisia sinulle on aika pitkälle suositeltukin.

jäähy (neste vai Thermalright Peerless?)
Makuasia, paitsi nyt kun on mainittu "kasaus" niin tietenkin Thermalright Peerless. AIO nestejäähdytys, vaikka ei mitään propelihattuharrastusta custom loopin tavoin olekaan, vaatisi enemmän kiinnostusta jotta siitä olisi mitään iloa.

Jos koneen tässä hahmotelluilla spekseillä tilaa koottuna, neste tarkoittaa vain muutaman kympin lisäkulua ja suurta todennäköisyyttä ylimääräiselle häröäänelle. Kun sitä häröääntä sitten tutkitaan ja aletaan itse kiinnittämään radiaattoria toiseen asentoon jolloin ruuvimeisseli lipeää, koira kakkaa matolle jne. Ehkä todetaan että tässä AIO:ssa ei ollutkaan nyt sitten toista johtosarjaa mukana(markkinatilanteen takia on ollut jatkuvasti tarjolla aika lailla yksi kustannustehokas perusvaihtoehto johon tämä liittyy) tai se on heitetty emolevylaatikon muiden tarpeiden mukana roskiin, tulee oikein sirkus.

Jos taas on tarkoitus kasata itse eli opetella tietotekniikan käytännön perusasioita, ilman muuta voi suositella maksamaan muutaman kympin ihan innostavasta leegokokemuksesta. FD Northin kanssa onnistuu kohtuuvaivalla 360 mm tai 280 mm AIO:n asennus, etenkin kun varmistaa ettei kovin ongelmallista jäähdytintä valitse. Mutta tämähän oli jo opt-out.

Neljän eri normaalikäyttäjän väliset erot keskiverto perustason pöytäkoneen operoinnissa tulevat lähinnä siinä, minkä mallista hiirtä ja näppäimistöä kukin suosii tai mikä on oikea näyttö tai tarvitaanko näyttöjä 1 vai 2 kpl. Kuulokkeet(mitkä tahansa/kohtalaiset, langattomat/langalliset, suljetut/avoimet, tarvitaanko vastamelua?), studiomonitorit vai surroundjärjestelmä? Subwoofer kyllä/ei? Tai ehkä peräti työtuoli on eniten vaihteleva tekijä. Kenties jopa huonevalaistus tai verhojen pimennyskyky. Työtason korkeus, onko koko työtason levyinen huopa vai hiiren alusmatto preferenssinä.

E2 ja Exxx: Jos meinaa jotain oppia, olisi erittäin suositeltavaa koota kone itse. Siihen menee kyllä aikaa, mutta se ei ole kovin vaikeaa. Siinä on vaarana rikkoa jotain, mutta kunhan on liukas saippua, niin hyvä kotivakuutus on vielä perälautana. Lisäksi jatkuva tsekkaaminen ja tarvittaessa neuvojen pyytäminen kesken kaiken kannattaa.

Jos koko projektin seuraava vaihe on oppia jotain aihepiiristä "AI", ja sillä tarkoitetaan jotain lokaalisti ajettavaa joka vaatii älypuhelinta kummempaa rautaa, ei tämä kokoaminen ja konfigurointi lopulta ole kovinkaan vaikeaa ja on ennen muuta perusasioissa kehittävää. Itsehän en tekoälystä ymmärrä mitään, osaan vain aukoa päätäni chatboteille jotka ovat kovasti tehokkaampia minua itseäni kaasuvalottamaan. :smoke:

Viimeksi muokattu:
Tuossa 7-10 vuoden käyttötarkoituksessa on hyvä sitten muistaa että käyttäjä itse (tai kaveri) tulee hyvin luultavasti vaihtamaan tuon prosessorin jossain vaiheessa uuteen (vielä julkaisemattomaan) malliin mikä tulee sitten olemaan se "paras" mahdollisesti 3D versio.

Siksikin nyt ilmajäähy on parempi vaihtoehto. Itse miettisin riittääkö kaikkien 4 henkilön paitsi nykyiseen myös 10 vuoden päähän tulevaan käyttöön tuo 32Gb muistia vai pitäisikö ostaa samantien se 64Gb?

Toki myös se että ottaa nyt käyttöön wanhan 1080 kortin ja sitten esim. 3-5 vuoden päästä ostaa sen uusimman tehokkaan keskitason kortin (tänään jos ostaisi niin varmaankin 9070XT noin 700€ hintaan) ja samaan aikaan esim. sen tehokkaan vaikkapa 12-ydin/24-säie (tai 24-ydin/48-säie tai mitä tarvitseekaan) 3D prosessorin.

Siten se nyt hankittu "runko" riittää kyllä tuon 7-10 vuotta kun siihen hankkii tarpeeksi hyvän (eli nyt hieman kalliimman eikä alle 150€) emolevyn ja esim. sen 64Gb muistia sekä tietysti jonkun 10v takuulla olevan virtalähteen. Sitten tästä esim. sen 5 vuotta päivittää nuo prosessori + näytönohjain ja saa varmasti parempaa kuin tänään parasta ostaen saisi.

Tuossa 7-10 vuoden käyttötarkoituksessa on hyvä sitten muistaa että käyttäjä itse (tai kaveri) tulee hyvin luultavasti vaihtamaan tuon prosessorin jossain vaiheessa uuteen (vielä julkaisemattomaan) malliin mikä tulee sitten olemaan se "paras" mahdollisesti 3D versio.

Siksikin nyt ilmajäähy on parempi vaihtoehto.
Ja tällä oletuksella itse valitsisin suorittimeksi 7500f tai 7600. Mulla muuten on tuo jälkimmäinen ensimmäisessä omassa AM5-laitteistossani juuri nyt. Sekin oli vain yksi vaihtoehto monesta ja sattui olemaan juuri sopivasti nopeasti saatavilla. Ja maksoi monen monta kymmentä euroa enemmän kuin 7500f tällä hetkellä.

Itse miettisin riittääkö kaikkien 4 henkilön paitsi nykyiseen myös 10 vuoden päähän tulevaan käyttöön tuo 32Gb muistia vai pitäisikö ostaa samantien se 64Gb?
Tämän ketjun skenaariossa suosittelisin ostamaan nyt 32 ja miettimään parin vuoden päästä(tai tarpeen ilmetessä), vaihtaako sen 64 GB kittiin vai isompaan. Ja muistutan jo nyt, että näihinhän ei sitten lisätä muistia vaan vaihdetaan. Se vanha otetaan pois ja myydään/heitetään elektroniikkaromuun/säästetään omiin muihin projekteihin. Moduleita käytetään näissä kaksi kappaletta ja (yleensä, käytännössä aina)identtisiä. Ei yksi, kolme tai neljä.

7600/9600X sisältää peruskäyttöön (ei pelikäyttöön) riittävän näytönohjaimen. Sen kanssa ei oikeastaan tarvitse GTX 1080:sta, jos ei aio pelata. Sitten se on vaan hintaerosta kiinni, kumman ostaa - ja Datatronicin parinkympin hintaerolla itse ostaisin 9600X:n.

..ja sitten olisi vielä 8600G, mutta sen AI-ominaisuudet ovat roskaa ja mainospuppua. Sanon vaan tässä, että jos joku AI sitä suosittelee, siitä ei ole mihinkään kunnon AI-käyttöön tulevaisuudessa. Ei vaan AI-tehot riitä. Ja siitä on karsittu puolet cachesta, niin se on muussakin käytössä hitaampi kuin nuo kaksi muuta.

Toki myös se että ottaa nyt käyttöön wanhan 1080 kortin ja sitten esim. 3-5 vuoden päästä ostaa sen uusimman tehokkaan keskitason kortin
Tai sitten vuoden sisään. Tai 2027. GPU-markkinan tulevaisuutta on vielä vaikeampi ennustaa kuin tulevaisuutta ylipäänsä. Sitäkään ei tiedä, kannattaako tuo 1080 vaihtaa aikanaan uuteen vai käytettyyn. Eikä varsinkaan sitä, tuleeko vaihto suorituskykypäivityksenä vai vanhan lopulta hajotessa vaiko jopa yhteensopivuusongelman pakottamana.

7600/9600X sisältää peruskäyttöön (ei pelikäyttöön) riittävän näytönohjaimen. Sen kanssa ei oikeastaan tarvitse GTX 1080:sta, jos ei aio pelata.
Joo, tosin tässähän on alusta saakka ollut vaatimuksena pieni pelailu ja tulkintani mukaan jokin mahdollinen tuleva GPU:n hyötykäyttö, tarkemmin määrittelemätön sellainen.

Datatronicin parinkympin hintaerolla itse ostaisin 9600X:n.
Ja tähän lisäisin että olen samaa mieltä enkä missään nimessä edellisellä tarkoittanut suositella juuri 7600, en edes ostohetkellä pitänyt sitä itse ykkösvaihtoehtona. Vain mahdollisena, jatkopäivityksiin liittyvistä syistä.

Makuasia, paitsi nyt kun on mainittu "kasaus" niin tietenkin Thermalright Peerless. AIO nestejäähdytys, vaikka ei mitään propelihattuharrastusta custom loopin tavoin olekaan, vaatisi enemmän kiinnostusta jotta siitä olisi mitään iloa.

Jos koneen tässä hahmotelluilla spekseillä tilaa koottuna, neste tarkoittaa vain muutaman kympin lisäkulua ja suurta todennäköisyyttä ylimääräiselle häröäänelle. Kun sitä häröääntä sitten tutkitaan ja aletaan itse kiinnittämään radiaattoria toiseen asentoon jolloin ruuvimeisseli lipeää, koira kakkaa matolle jne. Ehkä todetaan että tässä AIO:ssa ei ollutkaan nyt sitten toista johtosarjaa mukana(markkinatilanteen takia on ollut jatkuvasti tarjolla aika lailla yksi kustannustehokas perusvaihtoehto johon tämä liittyy) tai se on heitetty emolevylaatikon muiden tarpeiden mukana roskiin, tulee oikein sirkus.

Jos taas on tarkoitus kasata itse eli opetella tietotekniikan käytännön perusasioita, ilman muuta voi suositella maksamaan muutaman kympin ihan innostavasta leegokokemuksesta. FD Northin kanssa onnistuu kohtuuvaivalla 360 mm tai 280 mm AIO:n asennus, etenkin kun varmistaa ettei kovin ongelmallista jäähdytintä valitse. Mutta tämähän oli jo opt-out.

Neljän eri normaalikäyttäjän väliset erot keskiverto perustason pöytäkoneen operoinnissa tulevat lähinnä siinä, minkä mallista hiirtä ja näppäimistöä kukin suosii tai mikä on oikea näyttö tai tarvitaanko näyttöjä 1 vai 2 kpl. Kuulokkeet(mitkä tahansa/kohtalaiset, langattomat/langalliset, suljetut/avoimet, tarvitaanko vastamelua?), studiomonitorit vai surroundjärjestelmä? Subwoofer kyllä/ei? Tai ehkä peräti työtuoli on eniten vaihteleva tekijä. Kenties jopa huonevalaistus tai verhojen pimennyskyky. Työtason korkeus, onko koko työtason levyinen huopa vai hiiren alusmatto preferenssinä.

E2 ja Exxx: Jos meinaa jotain oppia, olisi erittäin suositeltavaa koota kone itse. Siihen menee kyllä aikaa, mutta se ei ole kovin vaikeaa. Siinä on vaarana rikkoa jotain, mutta kunhan on liukas saippua, niin hyvä kotivakuutus on vielä perälautana. Lisäksi jatkuva tsekkaaminen ja tarvittaessa neuvojen pyytäminen kesken kaiken kannattaa.

Jos koko projektin seuraava vaihe on oppia jotain aihepiiristä "AI", ja sillä tarkoitetaan jotain lokaalisti ajettavaa joka vaatii älypuhelinta kummempaa rautaa, ei tämä kokoaminen ja konfigurointi lopulta ole kovinkaan vaikeaa ja on ennen muuta perusasioissa kehittävää. Itsehän en tekoälystä ymmärrä mitään, osaan vain aukoa päätäni chatboteille jotka ovat kovasti tehokkaampia minua itseäni kaasuvalottamaan. :smoke:
Kiitos. Saan paljon neuvoja. AI. Mutta nyt menen nukkumaan.

Viimeksi muokattu:
Kiitos. Saan paljon neuvoja. AI. Yritykset laittavat siihen niin paljon rahaa ja tuovat markkinoille laitteita ja ohjelmia. Nämä kiinnostaa. AI.
Sikäli kun AI kiinnostaa, kannattaa varmaankin opiskella aihetta lukemalla ja katsomalla audiovisuaalista multimediaa lähteistä, joita minun ei kannata suositella mutta joku muu osaa paremmin suositella.

Jos tähän kiinnostukseen liittyy isommin tekoälyn ajaminen paikallisesti, kannattaa opetella ensimmäisenä mm. aateekooraudan perusasioita muiden aateekooperusteiden ohella. Koneen kokoaminen on yksi kova harjoitus. Suosittelen melkein kaikille muutenkin, se on mukavaa puuhaa.

Tai sitten vuoden sisään. Tai 2027. GPU-markkinan tulevaisuutta on vielä vaikeampi ennustaa kuin tulevaisuutta ylipäänsä. Sitäkään ei tiedä, kannattaako tuo 1080 vaihtaa aikanaan uuteen vai käytettyyn. Eikä varsinkaan sitä, tuleeko vaihto suorituskykypäivityksenä vai vanhan lopulta hajotessa vaiko jopa yhteensopivuusongelman pakottamana.

Siksi sanoin sen 5v koska.. ..miten sen nyt nätisti sanoisi. Jos minun pitäisi käyttää 7-10 vuotta kokoonpanoa ja yleensä (aina) se näytönohjain on se mikä itselläni vaihtuu keskimäärin ~3 vuoden välein ja tässäkin ketjussa on puhuttu jostain RTX 5050 aloittajan toimesta itselläni ainakin menisi jo nyt hermot sellaiseen saati sitten 2035.

Aiemmin käytössä ollut: R9 Nano (4Gb RAM) => Vega 64 (8Gb RAM) => 6700XT (12Gb RAM) => 9070XT (16Gb RAM)
Eli aika maltillisesti päivitelty ja tehohyppy on ollut melkoinen aina mutta pelkkä ajatus että nyt alkaisin pohtimaan tuon R9 Nano (julkaistu 2015) vaihtamista uudempaan.. eh. Kiitos ei.

Tuollaiseen "pitäisi käyttää 7-10 vuotta kokoonpanoon" ei ole järkevää hirveästi paukkuja laittaa, varsinkin jos aloituksen vähäinen pelaaminen pitää vielä paikkansa.
Saman asian takia ostin täältä jo keväällä uuden Asus TUF GAMING Z890-PROn, kun 120€n sai ja pari viikkoa sitten Gigantista Ultra 7 265K, kun oli vähän halvempi mitä yleensä (269€) ja täältä 32Gb muistia satkulla.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 065
Jäsenet
79 284
Uusin jäsen
Reekeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom