4K-Näytöt

Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
309
Ei kovin hyvältä vaikuta meno tuon Samsungin kanssa, ei näemmä enää mene ollenkaan päälle. Yöllä kyllä toimi vielä, vaikka näyttöä tuli pariin kertaan käytettyä pois päältäkin. :D Lakkoileva näyttö tästä vielä puuttuikin. Muilla samaa vikaa?
Vielä toimii onneksi. :tup: Toivottavasti en joudu takuuseen laittamaan, koska oma yksilö on virheetön ilman valovuotoja tms.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 085
Itellähän ei tullu kuvaa ollenkaan HDMI 1:ssä ja luulin eka itekin että nyt tuli maanantaina kasattu yksilö. :D
Mutta Errorfilen casessa tästä ei varmaan ole kyse kun kerran on aiemmin toiminu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
614
Itellähän ei tullu kuvaa ollenkaan HDMI 1:ssä ja luulin eka itekin että nyt tuli maanantaina kasattu yksilö. :D
Mutta Errorfilen casessa tästä ei varmaan ole kyse kun kerran on aiemmin toiminu.
Joo, toimi kyllä tuota ylimääräistä ääntä (virtalähteen kelat?) lukuunottamatta sen.. Öh, 7 tuntiakos ehdin käytellä tuota. :rofl: Tänään oli tarkoitus postata tähän ketjuun yöllä laittamani säädöt, joilla kuvasta tuli paljon parempi. En näemmä sitten postaa, kun en ulkoa niitä muista. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
73
Itse olen muutaman kerran havainnut, että näyttö tykkää sammua muutaman tunnin käytön jälkeen vaikka on käytössä, tuon saa varmaan jostain valikosta sammutettua. Lisäksi tämä herää myös aika hitaasti HDMI signaaliin mutta herää kuitenkin.
Kuten joku mainitsikin, gamma-asetus 3 on silmämääräisesti parhaan näköinen. Varmistakaa myös ehdottomasti että teillä on HDMI outputin dynamic range "Full" eikä "Limited" tms. Itsellä defaulttasi tohon "Limited" jolloin värit olivat kyllä todella köyhät. (Sai itsellä säädettyä NVIDIA control panelista)

Btw.: Saksalainen lehti "c't" on ilmeisesti testannut tämän näytön, itse artikkeli pitäisi ostaa mutta loppupäätelmät näki ilmaiseksi:

+ Mallikas valikkojärjestelmä
+ Mallikas Picture in picture -moodi
+ Voimakkaat värit
+ Korkea kontrasti
- Erittäin epätasainen taustavalo
- Yömoodissa kuva hyvin haalea
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
614
Itse olen muutaman kerran havainnut, että näyttö tykkää sammua muutaman tunnin käytön jälkeen vaikka on käytössä, tuon saa varmaan jostain valikosta sammutettua. Lisäksi tämä herää myös aika hitaasti HDMI signaaliin mutta herää kuitenkin.
Kuten joku mainitsikin, gamma-asetus 3 on silmämääräisesti parhaan näköinen. Varmistakaa myös ehdottomasti että teillä on HDMI outputin dynamic range "Full" eikä "Limited" tms. Itsellä defaulttasi tohon "Limited" jolloin värit olivat kyllä todella köyhät. (Sai itsellä säädettyä NVIDIA control panelista)
Joo, gamma 3 oli käytössä ja nVidian asetukset tulikin eilen varmisteltua kuntoon. Sain kuvan lopulta säädettyä aika pitkälti miellyttäväksi, mutta tietenkin sitten näyttö päätti hajota. :facepalm: Omassa yksilössäni oli muuten huomattavissa oleva punainen sävy - punaisen värin tasoa piti vähän laskea ja ongelma katosi. Muita asetuksia en kyllä muista enää millään.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 510
Tuli tuossa vähän pelattua PS4Prolla Shadow of tombraideria tällä Sampalla. Gaming mode tekee pelistä todella haalean. Täytyy nyt tosiaan vielä varmistaa kun kotio pääsee että tuo hdmi dynamic range on "full".

Pelasin molemmissa modeissa eli 4K@30Hz ja 1080p@60Hz. Kummatkin tuntui responsiiviselta, inputlagia en huomannut vaikka gaming mode ei ollutkaan käytössä. Mitään ylimääräistä ghostingia tms. en noteerannut.

"Yllättäen" 1080p@60Hz tuntui paremmalta ja kuva ei todellakaan näytä niin pehmeältä kuin voisi kuvitella. Tiedä sitten onko pelin, pleikan vai näytön ansiota... Mutta näin parin päivän jälkeen sekalaisessa käytössä 3,75/5 tälle. Hinta-laatu 5/5.

EDIT: Tosin kelvollinen jalusta nostaa hintaa ~50-80e.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 085
Itse olen muutaman kerran havainnut, että näyttö tykkää sammua muutaman tunnin käytön jälkeen vaikka on käytössä, tuon saa varmaan jostain valikosta sammutettua.
Siellä oli muistaakseni valikossa auto sleep mode tai joku eco mode defaultina päällä. Molemmat vaan pois.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 141
Pari päivää nyt tullut tuota halpis-Samppaa tuijoteltua ja hintaisekseen olen tyytyväinen.
Taustavalon tasaisuus on epätasainen, huomaa hyvin harmahtavalla kuvalla, Game Mode on kamala ja väriasetuksia yms. paranee vähän rukkailla.
Punaiset "pompsahtaa" silmille mielestäni ihan liikaa perusasetuksilla, itse olen väännellyt seuraavanlaisiin:
Color-asetus Cool1 ja sitten punainen alas 25:teen
Gamma Mode 3
Brightness 24
Contrast 75
Sharpness 60

Olisi kiva tietää, mikä tuossa terävyydessä on "0"-asetus. Järki sanoisi "0" tai sitten "50", mutta tiedä häntä.
Peleissä joissa joutuu (enemmän tai vähemmän) tiputtamaan resoa, että ollaan tarpeellisissa fps:ssä, näyttää pelit kuitenkin melko mukavilta.
Summa Summarum: Keskiverto tasoa korkeintaan, parhaimpiin verrattuna. Mutta sitten hintaisekseen olen todella tyytyväinen.

Ja tarkennetaan vielä, että DP-liitännällä kytketty. Pleikka 4 Prota testasin myös HDMI:llä ja ihan positiiviset fiilarit jäi siitäkin. Siellähän on sitten HDMI:llä muutama lisäasetus myös mahdollisia (ainakin Response Rate, muistaakseni)... Tosin, kun tämä tulee olemaan kompuutterilla, niin pleikka tulee olemaan kyllä tykillä. Enkä usko, että vetäisen 10 metrin HDMI:tä vahvarilta tähän näyttöön, muun muassa koska kaiuttimet ovat sitten väärissä paikoissa ;)

P.S. Freesyncin rajat näyttäisivät olevan 40-60Hz. Näkyy, kun menet Radeon Settings:ssä Display-osioon ja viet hiiren Freesync-kohdan päälle. Tulee teksti rajoista, jotka monitori on ilmoittanut...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VVG
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 077
Hämmentävää, että herran vuonna 2018 ei osata tehdä käyttöliittymiä joissa yksikäsitteisesti saisi kaikki efektit (terävöitykset, värien mäppäykset jne) kytkettyä vittuun. Miksei voisi olla sitä 'Off'-asentoa. :facepalm:

Kokemusten perusteella skippaan tuon Sampan ja odottelen (yhä) jos Benq PD3200U:sta saisi kivan tarjouksen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
614
No niin, tuo oma Samsung on paikallisen huoltofirman käsittelyssä ja heiltä kuulin, että jollakin muulla olisi ollut tuota samaa "näyttö ulisee" -vikaa, kuin mitä minunkin viallisessa yksilössäni oli. Omaani menee ainakin emolevy (ja jotain muita osia, en muista enää mitä kaikkea luetteli tilanneensa ja aikovansa vaihtaa) vaihtoon. Toivottavasti tämä vika ei koske isompaa laitemäärää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VVG
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
Kokemusten perusteella skippaan tuon Sampan ja odottelen (yhä) jos Benq PD3200U:sta saisi kivan tarjouksen.
Onko sulla joku erityinen syy miksi haluat juuri tuon mallin? Pitää olla IPS? Aihe kiinnostaa, koska itse katselin tuota pykälää edullisempaa mallia:

BenQ EW3270U 31,5" 4K -näyttö 629,90 €

HDR nyt on mitä on, eikä se ole minulle merkittävä asia, mutta muuten kuvanlaatua ihan kehuttiin ainakin Tomin arvostelussa:

BenQ EW3270U 32
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
Ton ehdoton etu on tehdaskalibrointi. Arvioiden mukaan tooodella hyvä värit pakasta vedettynä. Eli ei tarvetta 200e kalibraattorille - (normikäyttäjän kohdalla).
Okei, ymmärrän. Itse en tuohon kiinnittänyt niin paljoa huomiota, kun kalibraattori löytyy. Mutta jos ei sitä ole niin toki silloin tilanne on vähän eri. Toki kalibrointi pitäisi tehdä aina silloin tällöin uudestaan, mutta tämä lienee olennaista vain niille jotka työskentelevät värikriittisten sovellusten parissa.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 085
Jaaha, Samppa tykkää seota Viven kanssa.
Kävin ostamassa displayport-HDMI kaapelin että saan Viven näyttiksen HDMI-liitäntään ja Sampan sitten näyttiksen displayportiin. Olisin toki ostanu dp-dp piuhan mutta sellasta ei tossa paikallisessa marketissa ollu.

Nyt kun Viven käynnistää niin Samppa alkaa sammuttelemaan ja käynnistelemään itteensä eikä se tokene siitä muuten kuin koko koneen käynnistämällä. Helvetin outoa touhua taas..
Onko ongelma nyt tuo dp-HDMI johto vai mikä helvetti tollasen voi aiheuttaa? :mad:
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Miksi ihmeessä? Kuvan pitäisi olla yöllä ihan samanlainen. Lähinnä kirkkautta voi laskea valaistuksesta riippuen.
Jolloin kuvasta tulee haalea... IMO ei tuollaisia kannata raudan puolelle laittaa, kun ne on helppo toteuttaa softalla jolloin sen voi myös säätää omien mieltymysten mukaisesti, ajastaa jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 077
Jolloin kuvasta tulee haalea... IMO ei tuollaisia kannata raudan puolelle laittaa, kun ne on helppo toteuttaa softalla jolloin sen voi myös säätää omien mieltymysten mukaisesti, ajastaa jne.
Nyt meillä on varmaan eri käsitys siitä, mitä "haalea" tarkoittaa. Jos siis tarkoitat vain (monitorin taustavalon tai OLEDien) kirkkautta, niin olemme varmaan samaa mieltä. Kuvasta tulee tummempi ja kyllä, se voisi olla yömoodin tarkoitus. Monitoritekniikasta riippuen kirkkauden vähentämistä ei kyllä kannata tai voi softalla mitenkään toteuttaa (tai siis ainakaan ilman, että voidaan kontrolloida monitoria/taustavaloa).

Itse tulkitsin "haalean" kuvaavan värien saturaation laskua tms. Väreistä tulee "haaleat" eli kuvan värien tarkkuus menee täysin metsään ja kyse olisi jostain ei-toivotusta efektistä. Mutta ehkä @slayer665 ja @-vaahtopää- kertovat, mitä tarkoittivat niin ei tarvitse arpoa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
14
Itse olen ymmärtänyt, että yömoodeissa ideana on juurikin vähentää sinisen valon määrää, jolloin kuvista tulee juurikin väreiltään haaleita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 077
Itse olen ymmärtänyt, että yömoodeissa ideana on juurikin vähentää sinisen valon määrää, jolloin kuvista tulee juurikin väreiltään haaleita.
No en kyllä sitäkään kutsu "haaleaksi", vaan yleensä punertavaksi/lämpimäksi.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
73
No en kyllä sitäkään kutsu "haaleaksi", vaan yleensä punertavaksi/lämpimäksi.
Minunkin käsitys normaalista yö- / silmiensäästömoodista on juuri tuo vähennetty sininen valo, lopputuloksena lämmin / kellertävä kuva mikä ei kuitenkaan ole "haalea".

Tässä Samsungissa efekti on kuitenkin aivan eri. Ihan kuin vetäisi ruudun eteen valkoisen ikkunan ja säätäisi tuon valkoisen ikkunan transparencyn johonkin 85% niin että kuva näkyy ikään kuin valkoisen harson takaa. Eli värien saturaatio ja kontrasti ovat about nolla. Kyllähän tuo varmaan silmiä säästää mutta efekti on niin raju etten tuolla mitään muuta kuin ehkä tekstinkäsittelyä suostuisi tekemään. Liitteenä muokattu kuva jonka ehkä havainnollistaa asiaa. Lisäksi tuo näyttötaitaa kyllä myös poistaa sinistä valoa.

EyeSaver.png
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 510
Tässä virittelen telinettä tarjous sampalle. Mutta miten helvetissä tuon orkkis jalan saa irti ruudusta kun sen on siihen kerran laittanut:mad::mad::mad:

Menee kasetti:btooth:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
614
Tässä virittelen telinettä tarjous sampalle. Mutta miten helvetissä tuon orkkis jalan saa irti ruudusta kun sen on siihen kerran laittanut:mad::mad::mad:

Menee kasetti:btooth:
Repäise kunnon voimalla, niin se lähtee irti. Joo, koko näyttö tuntuu hajoavan muovisuuttaan käsiisi kuumottavien nitinöiden kera, mutta kestää se jollain ihmeen keinolla kasassa. :lol:
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
80
Ostin itekki tuon halvan Samsungin ja päivän sählänny säätöjen kanssa. Miten nuo kannattaa monitorista ja nvidian ohjauspaneelista laittaa? Tuntuu etten saa millään semmosia asetuksia, että pelit pyörii ja elokuvia (Netflix) pystyy kattelee ilman judderia. Tuo pelimoodi haalentaa värejä eikä saa sitten säädettyä mitään värisäätöjä jos se päällä. HDMI2 portissa mukana tullut piuha kiinni ja toisessa päässä GTX1080.
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
80
Nyt asetukset nvidian puolelta rgb ja full. Näytöstä brightness 25, contrast 75 ja sharpness 60. HDMI black level normal, värit vakiolla, game mode pois ja response time fastest. Nämä muuten hyvät mutta tulee aina rasittavia nykäisyjä ku kattoo netflixiä. Hmm Edgellä netflixiä katsottaessa kuva parempi ja ei nyi. Nyt on Chromessa joku vialla... Tyytyväinen kyllä näyttöön päivän käytön perusteella. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
614
Ja hieno käyttökokemus Samsungin kanssa vain jatkuu. Eilen se huollettiin toimivaksi (emolevy vaihdettiin jne.), tänään näyttö on taas täysin pimeänä, eikä mikään tietämäni temppu herätä sitä enää henkiin. :lol: Josko sitten vaihtolaite, tai vielä lisähuolto tämän kanssa saisi sen kestäväksi.

EDIT: Niin, ja tuo näytön mukana tullut muuntajahan tässä varmaan on kokoajan ollut ongelmana, mutta katsotaanhan nyt mitä tälle tehdään seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 415
Edullista LG:ta pukkaa:


LG 32UK550-B
31.5" LG 32UK550 - Specifications
  • 31.5", UHD, VA-paneeli, W-LED taustavalo, HDR10, mattapinta
  • 3000:1 kontrasti, 95% DCI-P3, 100% sRGB, 10-bittinen (8-bit + FRC), 300 cd/m2
  • AMD Freesync, 40-60Hz
  • 2xHDMI 2.0a, DisplayPort 1.2
  • ~ Hinta sijoittunee jonnekin 500€ nurkille
  • = feikki-HDR siedettävään hintaan, Freesyncillä ja VA-paneelilla
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 415
Eikös tämä u32j59, mistä täällä on viime päivinä puhuttu paljon, ole 10 bit, ainakin tuon displayspecificationsin mukaan.
Juu, on. TUo Philips on aito HDR, jotenkin ajattelin ajatuksissani, että HDR600/HDR1000 ja 10-bittinen. Edes LG:llä ei ole (tässä hintaluokassa).

Samsungin ei-HDR U32J59 tosiaan on aito 10-bittinen.
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
80
Hmm tuo YcBcr422 antaa itsellä valita 10 ja 12 bittisetkin kunhan vaan ensin applyttää tuon YcBcr422 vaihdon jälkeen ja sitten kokeilee, mutta limited on vaihtoehtona kaikissa. :D
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 415
Se LG:n 32UK950, jota ei oikein koskaan ilmaantunut kauppoihin, on nyt sitten ilmeisesti malli 32UL950 ja tullee kauppoihin vasta 2019 puolella:


LG 32UL950
LG 32UL950 '4K' UHD model with Nano IPS | PC Monitors

- 32" AH-IPS, nano (quantum dot)
- 40-60Hz AMD FreeSync
- 98% DCI-P3, 100% sRGB, 10-bittinen (8-bit + FRC)
- Tehdaskalibroitu
- k.a. 450 cd/m2, taustavalo lokaali max 750 cd/m2, VESA DisplayHDR 600, FALD (local dimming)
- 1300:1 staattinen kontrasti,
- Low Blue Light, Gaming mode (low input lag)
- HDMI 2.0, DisplayPort 1.4b, USB Type-C, Thunderbolt 3
- Saatavuus: Q1/2019 (?)
- Hinta?
- Lisätietoja: LG 32UL950 31,5 Zoll UHD 4K Monitor mit Thunderbolt™ 3 | LG Deutschland
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
63
Onko täällä LG 32UD59 tai Benq EW3270U -malleista kokemusta? Tai vaihtoehtoisesti Philips 328P6VJEB mallista? Peliominaisuuksilla ei väliä. Tulee kevyeen kuvien muokkaukseen ja median katseluun tulossa. Väritoiston tarkkuus plussaa, mutta ymmärrän että tässä hintaluokassa parasta ei saa. Kokemukset kiinnostaa, niitä kun tuntuu vähän huonosti löytyvän osasta malleja.
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
80
Onko kellään 10 bittinen output colour depht käytössä tuolla Samsung U32J59:llä? Itseä ainaski häiritsee tuo banding ja ottaisin mielelläni kaikki värisävyt irti näytöstä. Käyn ostamassa DP piuhan jos se sillä korjaantuu. Ja tarvitseeko 1.4 standartia vai riittääkö 1.3 tai jopa 1.2? Vai onko niin että Msi:n GamingX 1080 Gtx ei tarjoa tuota vaihtoehtoa millään piuhalla?
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
442
Onko kellään 10 bittinen output colour depht käytössä tuolla Samsung U32J59:llä? Itseä ainaski häiritsee tuo banding ja ottaisin mielelläni kaikki värisävyt irti näytöstä. Käyn ostamassa DP piuhan jos se sillä korjaantuu. Ja tarvitseeko 1.4 standartia vai riittääkö 1.3 tai jopa 1.2? Vai onko niin että Msi:n GamingX 1080 Gtx ei tarjoa tuota vaihtoehtoa millään piuhalla?
Itse yritin hiljattain asiaan perehtyä ja taitaa olla niin, että kuluttajanäyttikset tukevat 10-bit toistoa ainoastaan dx-ympäristössä kokonäytöllä. Windows-desktopilla tätä ei ilmeisesti pääsääntöisesti ole. Lisäksi Photoshop ym. käyttää OpenGL:ää, jolloin tarvitsisi Quadron tai Radeon Pron. Saa korjata, jos olen ymmärtänyt väärin. Rajoite kai liittyy pääasiassa ajureihin.

Missä yhteydessä tuo banding haittaa?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 141
Itse yritin hiljattain asiaan perehtyä ja taitaa olla niin, että kuluttajanäyttikset tukevat 10-bit toistoa ainoastaan dx-ympäristössä kokonäytöllä. Windows-desktopilla tätä ei ilmeisesti pääsääntöisesti ole. Lisäksi Photoshop ym. käyttää OpenGL:ää, jolloin tarvitsisi Quadron tai Radeon Pron. Saa korjata, jos olen ymmärtänyt väärin. Rajoite kai liittyy pääasiassa ajureihin.

Missä yhteydessä tuo banding haittaa?
Hmmm, kyllä minulla on R290:n kanssa Ratukan Display Settingsissä, Color Depth-kohdassa vaihtoehtoina 6, 8 ja 10 bpc. DP:llä tietenkin kytkettynä, tuolla Sampalla. Ja ihan Deltacon peruskuåpel: Deltaco DisplayPort - DisplayPort, 20-pin u-u, 3 m - 12,00€
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
80
No lähinnä peleissä taivaalla näkee tuon kun hämärtää tai alkaa aurinko nousta, että ei riitä sävyt vaan näkee porrastusta. Laitoin tuon Deltacon kaapelin itsekkin sitten tilaukseen, ilmoittelen sitten miten käy. :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 877
Viestejä
4 291 965
Jäsenet
71 744
Uusin jäsen
Vanreyne

Hinta.fi

Ylös Bottom