48V LiFePo4 DIY kotiakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busted
  • Aloitettu Aloitettu
Laitetaas tänne ennemmin.

Vinkkejä millä purkaa paria täyttä kennoa kun muut vajaat? Oli aika isoa vaihtelua suoraan kiinan pojalta tullessa. Aluksi latasin paria vajaampaa kennoa yksinään virtalähteestä, että sain ne about samoihin missä muut. Nyt 4 päivää ollut akkupaketti kasassa, jolloin BMS 2A virralla tasaillut. Viimeiset 24h lataillut ja purkanut 10-20A virroilla, mutta eipä se juuri mittään auta. 13 kennoa 3,333-3,338 ja sitten 3 kennoa 3,440-3,450 Tossa on sen verran eroa, että menee puolikas ikuisuus tolla balancerin 2A virralla 320Ah kennoja...

Solarfoorumilta osu silmään, että olisi kannattanut kytkeä kennot rinnan ja joku ehdotus pitkällä johdolla ja oikosulkulenkillä. Tällee nopeasti oikosulkulenkki kuulostaa erikoiselta, mutta jos matikka toimii niin miksi ei. Muita vinkkejä?
Helpoin, mutta aikaa vievä tapa on laittaa laturi lataamaan pikkuvirralla ja antaa BMS:n balansoida. Aikaa se ottaa, mutta se on turvallinen tapa, kunhan asetukset on kunnossa. Toinen tapa on purkaa akku ja laitta kennot rinnan. Sen jälkeen lataa CV/CC-laturilla jännite tasolle 3,45-3,55 ja odottaa että virta hiipuu. Sekin ottaa paljon aikaa.

Oma ensimmäinen komissiointi oli vaivaton ja akku balanssissa alle 12 tunnissa. Ostin kennot NKONilta ja ne oli hyvin balanssissa.

Ole varovainen noiden kanssa varsinkin mikäli joudut purkamaan. Yksi huonoon paikkaan tiputettu metallityökalu tai busbar voi tarkoittaa spektaakkelimaista valopalloa ja kallista pamausta. Näiden kennojen oikosulkuvirta on 15-20KA luokkaa.
 
Vielä
Laitetaas tänne ennemmin.

Vinkkejä millä purkaa paria täyttä kennoa kun muut vajaat? Oli aika isoa vaihtelua suoraan kiinan pojalta tullessa. Aluksi latasin paria vajaampaa kennoa yksinään virtalähteestä, että sain ne about samoihin missä muut. Nyt 4 päivää ollut akkupaketti kasassa, jolloin BMS 2A virralla tasaillut. Viimeiset 24h lataillut ja purkanut 10-20A virroilla, mutta eipä se juuri mittään auta. 13 kennoa 3,333-3,338 ja sitten 3 kennoa 3,440-3,450 Tossa on sen verran eroa, että menee puolikas ikuisuus tolla balancerin 2A virralla 320Ah kennoja...

Solarfoorumilta osu silmään, että olisi kannattanut kytkeä kennot rinnan ja joku ehdotus pitkällä johdolla ja oikosulkulenkillä. Tällee nopeasti oikosulkulenkki kuulostaa erikoiselta, mutta jos matikka toimii niin miksi ei. Muita vinkkejä?
Vielä kysymyksenä: paukuttelee nuo korkeamman jännitteen kennot ylijänniterajoja? Mikäli ei, niin anna ladata vaan. Pidä tuo ylijänniteraja tasolla 3,6-3,65V. Laita alussa tavoitejännite vaikka 3,4V (tai 54,4V jos säädät latausjännitettä) ja balansoinnin aloitus 3,3V. Tällöin saat laturin hoitamaan tuota virran rajoitusta automaattisesti ja balansoija saa tehdä töitä rauhassa. Mikäli yksittäiset kennot ovat ylijännitteellä koko ajan, niin sen jälkeen vasta purkaisin noita kolmea esim. halogeenilampulla.
 
Vielä

Vielä kysymyksenä: paukuttelee nuo korkeamman jännitteen kennot ylijänniterajoja? Mikäli ei, niin anna ladata vaan. Pidä tuo ylijänniteraja tasolla 3,6-3,65V. Laita alussa tavoitejännite vaikka 3,4V (tai 54,4V jos säädät latausjännitettä) ja balansoinnin aloitus 3,3V. Tällöin saat laturin hoitamaan tuota virran rajoitusta automaattisesti ja balansoija saa tehdä töitä rauhassa. Mikäli yksittäiset kennot ovat ylijännitteellä koko ajan, niin sen jälkeen vasta purkaisin noita kolmea esim. halogeenilampulla.

Jos luet edellisen sivun viimeisen viestin niin päästään nykyhetkeen. Eli odotellaan uutta BMS:ää 😅
 
e: Heh joo oppirahoja taas :facepalm: BMS pois päältä, mutta ei fyysisesti irti. Miten mulla ei nyt tullut mieleen, että siellä on varmaan jotain passiivisiakin suojauksia. Eli kun pistää tollasta oikkarilenkkiä niin saa jotain elektroniikkaa trippaamaan... Tässä tapauksessa SCP suoja. Fyysinen sulakkeen kaltainen kikkare BMS:ssä.
Tää jäi vaivaamaan, eli bms johdotettuna ja akku kaikki kennot normaalisti kytkettynä + yhden kennon purku roikkakuormalla?
Ei BMS:n tossa mitenkään pitäs hajota mutta näissä kiina-BMS:ssä on ollut ihme hajoamisia out of the box ainakin foorumien perusteella.
 
Tää jäi vaivaamaan, eli bms johdotettuna ja akku kaikki kennot normaalisti kytkettynä + yhden kennon purku roikkakuormalla?
Ei BMS:n tossa mitenkään pitäs hajota mutta näissä kiina-BMS:ssä on ollut ihme hajoamisia out of the box ainakin foorumien perusteella.

En keksi mitään järkevää muuta syytä. Ennen purkua toimi ok, mutta purun jälkeen ei. Oli mulla parikin kennoa yhtäaikaa purussa parin ohmin kuormalla.

Menee päälle, muta SCP relase failedia lykkää samantien kun BMS yritää kytkeä akkua kiinni. Googlella kyllä jotain invertterin konkat varaisi niin nopeasti, että laukoo tjms, mutta kai se olisi sitä tehnyt aiemminkin jos se olis syynä.

Kiinan laatu on välillä, mitä on. Tässäkin oli balanceri johdot ekasta kennosta ristissä jst liittimestä. Ihmettelin uutena kun 3 ekan kennon kohdalta ei näy jännitteitä näytössä. Eipä tullut mieleen tollastakin varmistaa. Mutta sen jälkeen latailin ja purin tosiaan akkua vielä muutaman päivän ja muutelin asetuskia ja kaikki toimi ihan ok. Kunnes aattelin, että pitäs tehdä jotain, että sais noi tasapainoon vähän nopeammin :)
 
En keksi mitään järkevää muuta syytä. Ennen purkua toimi ok, mutta purun jälkeen ei. Oli mulla parikin kennoa yhtäaikaa purussa parin ohmin kuormalla.

Menee päälle, muta SCP relase failedia lykkää samantien kun BMS yritää kytkeä akkua kiinni. Googlella kyllä jotain invertterin konkat varaisi niin nopeasti, että laukoo tjms, mutta kai se olisi sitä tehnyt aiemminkin jos se olis syynä.

Kiinan laatu on välillä, mitä on. Tässäkin oli balanceri johdot ekasta kennosta ristissä jst liittimestä. Ihmettelin uutena kun 3 ekan kennon kohdalta ei näy jännitteitä näytössä. Eipä tullut mieleen tollastakin varmistaa. Mutta sen jälkeen latailin ja purin tosiaan akkua vielä muutaman päivän ja muutelin asetuskia ja kaikki toimi ihan ok. Kunnes aattelin, että pitäs tehdä jotain, että sais noi tasapainoon vähän nopeammin :)
Hmm. Oletko kokeillu resetoida BMS:n, ottaa kokonaan virrattomaksi/johdot irti (ml. balance johdot) ja odottaen ennen uudelleenkytkentää?

Voisihan sitä kysyä hyvän kuvauksen kanssa (montaa kennoa manuaalisesti purettu, mutta alun konfiguraatiovirhe tuskin vaikuttanut) vaikka suoraan valmistajan supportista, että onko tuota mahdollista saada takaisin elävien kirjoihin. Ainakin off grid garage saanut sieltä ihan järkevää tukea, mutta en tiedä millaista on saatavilla tavallisille asiakkaille.
 
Hmm. Oletko kokeillu resetoida BMS:n, ottaa kokonaan virrattomaksi/johdot irti (ml. balance johdot) ja odottaen ennen uudelleenkytkentää?

Voisihan sitä kysyä hyvän kuvauksen kanssa (montaa kennoa manuaalisesti purettu, mutta alun konfiguraatiovirhe tuskin vaikuttanut) vaikka suoraan valmistajan supportista, että onko tuota mahdollista saada takaisin elävien kirjoihin. Ainakin off grid garage saanut sieltä ihan järkevää tukea, mutta en tiedä millaista on saatavilla tavallisille asiakkaille.
Oli kokonaan virrattomana ja kaikki johdot irti yön yli. Resetti painiketta en kyllä painanut, että sen voisi vielä kokeilla ja tuolta valmistajan suportista voisi kysyä myös.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 852
Viestejä
4 991 979
Jäsenet
80 179
Uusin jäsen
Raipalaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom