4:n päivän työviikko

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Olen jo pitemmän aikaa pyöritellyt ajatusta 4-päiväisestä työviikosta. Toisaalta olen myös haaveillut taloudellisesta riippumattomuudesta (kukapa ei olisi...) mikä edellyttäisi tulojen maksimoimista. Näyttää kuitenkin pahasti siltä, että nykymuodossaan palkkatyöllä perhettä elättäessä taloudellisen riippummattomuuden saavuttaminen ilman järjettömiä uhrauksia ei näytä todennäköiseltä (ainakaan kovin pian). Oman yrityksen perustaminen on myös houkutellut. Käytännössä ei vain ole mehut riittäneet perheen ja työn ohella. Täyttä hyppäystä riskillä en myöskään ole tohtinut ottaa, varsinkaan kun (vielä) ei ole kunnon liikeideaa ja ensiasuntokin tuli lainalla jokin aika sitten hankittua. Olen tilanteessa, että pari työnantajaa on jo pidemmän aikaa kosiskellut töihin. Tässä voisi olla tilaisuus ehdottaa 4-päivän työviikkoa samalla kun palkka olisi nousemassa. Mielenkiintoista nähdä mihin palkan saisi sovittua. Ylimääräisen vapaapäivän haluaisin käyttää harrastuksiin tai yrityksen perustamiseen. Alkuun voisin myydä osaamistani pikkukeikoille ja jos niitä ei olisi voisin kehitellä jotain muuta bisnestä, esim. pientä nettikauppaa tms. Ja sitten jos oma yritys ottaisi tuulta purjeisiinsa voisi harkita täyttä panosta ja jättäytyä palkkatyöstä pois.

Onko täällä joku, joka tekee 4:n päivän viikkoa? Mitä asioita kannattaisi huomioida em. kuviossa? Miten asiaa kannattaisi neuvottelussa esittää?

Työttömyysturvaan liittyen olen ymmärtänyt, että jos yritys/toiminimi on ollut pystyssä 8kk työtyymyyden osuessa kohdalle ja voisi osoittaa, että se on sivutoiminen (kuten tässä tapauksessa) niin oikeus ansiosidonnaiseen säilyisi.

EDIT: Pahoittelut muokkauksesta. Korttien piilottamista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 214
Voisit esittää esim, että teet ma-to 8-18 töitä ja pidät aina perjantain vapaata.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Ajatuksena olisi lähinnä lyhentää työaikaa, eli esim. ma-to 8-16
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Kannattaa. Olin juuri vajaan vuoden 4 päiväisellä.

Tulopuolessa tuntuu, mutta hoitaa kulut minimiin ennen siirtymistä ja pitää vaikka vuoden kerrallaan.

Jos on mahdollista siirtyä nykyisellä palkalla toisen palveluksessa nelipäiväiseen, niin ehdottomasti kannatta, kun ei joudu tottumaan huonompaan tulotasoon.

Itse pitäisin vapaata/harrastaisin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Hmm. Päätyyköhän tämä ketju työnantajan googlauksen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Tuskinpa sentään. Vaikeaa olisi löytää oikeat hakusanat ilman käyttäjätunnuksesi tietoa.
Ja jos löytyy, niin voi vain epäillä, mutta ei voi varmuudella yhdistää samaan henkilöön ellei kysy ja sitten itse myönnät sen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Hmm. onkohan tässä riski, että ko. työnantaja googlaa aihetta ehdotukseni jälkeen ja löytää ketjun?
Jos löytää, niin havaitsee myös, että sinulla on vaihtoehtoja. Tällaisessa tapauksessa fiksu työnantaja pyrkii sovittamaan tavoitteenne yhteen.

Jos työnantaja taas ei ymmärrä miten työntekijöiden kanssa sovitellaan asioita kaikille edullisella tavalla ja alkaa aiheesta kiukuttelemaan, ehkä se ei ole hyvä työnantaja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 264
No eikös tässä ketjussa ole kaiken lisäksi sellaista kamaa mitä voi hänellekin sanoa. Kun asetelma on kuitenkin aika selkeä, että jos olet sen palkan arvoinen neljän päivän työllä, niin sitten olet. Tai et. Ihan neuvottelusta kiinni ja tavoitteiden pitämisestä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Lähinnä se, että tässä ketjussa pistän korttini pöydälle vapaammin kuin neuvoitteluissa. Ei välttämättä minulle edullista..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 264
Minusta tuo on vähän sellainen teema, että se tavallaan edellyttää sitä että kortit lyödään avoimesti pöytään ja sitten sen pitäisi siltä pohjalta olla kummallekin hyvä diili. Mutta itse sen varmaan paremmin tiedät :D
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Varmasti näinkin. Toisaalta neuvotteluissa (lähes) aina pelataan peliä ja haetaan itselle vähän edukkaampaa asemaa. En usko, että tämä olisi poikkeus.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 845
Itse jo useamman vuoden tehnyt niin että ma-to töitä ja pe sitten "toimistopäivä" jolloin kirjaan ylös tunnit, teen laskut yms. Ei nyt ihan puhdas 4pvä viikko mutta eipä tuolloin pe mene töihin kuin Max 2tuntia ja nekin voi hoitaa mistä käsin vaan, tai siirtää seuraavalle perjantaille

Olen itse tykännyt.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Saatko "toimistopäivästä" täydet tunnit? vai teetkö oman firman kautta tuon 4 päivää viikossa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 151
Tein ekan lapsen aikaan ekat 2 vuotta siten, että pidin keskiviikot vapaana. Oli jaksamisen kannalta ihan huippu juttu kun tuntui siltä että olisi kaksi viikonloppua.
 
Viimeksi muokattu:

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Itellä atm 6 päivän työviikko. Eiköhän laiteta muillekin lauantai töitä. Saadaan suomi nousuun!
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 233
Onko täällä joku, joka tekee 4:n päivän viikkoa? Mitä asioita kannattaisi huomioida em. kuviossa? Miten asiaa kannattaisi neuvottelussa esittää?
En tee enää nelipäiväistä, mutta tein tuossa puolisen vuotta. En nyt oikein ymmärrä, että miksi tässä pitäisi olla jotakin tiukkaa neuvotteluvääntöä edessä. Sanoo esimiehelle, että työssäjaksamisessa ongelmia ja haluaa kokeilla lyhennettyä työviikkoa. Näin se mulla meni - tiistaina buukkasin palsun ja perjantaina eka vapaa. Sitten kun tuntu että oli enemmän virtaa akuissa, niin ilmoitus esimiehelle ja takaisin täydelle viikolle.

Tietty, jos firmassa on HR-prosessit jostakin kultaiselta kasarilta...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Itellä atm 6 päivän työviikko. Eiköhän laiteta muillekin lauantai töitä. Saadaan suomi nousuun!
Tätähän toisaalta haetaan Suomessa tällä hetkellä. Eli enemmän tunteja, pidempi työura (töissä kuolemaan asti, eläkeaika minimiin), kikyt sun muuta. Toisaalta töitä riittäisi (hyvin vähän pienemmät tulot) paljon useammalle jos tehtäisiin juuri päinvastoin? Eli suosittaisiin osa-aikaisuutta, lyhyemmät työurat ja pienempiä viikkotunteja. En tiedä miten kaksi täysin vastakkaista lähestymiskulmaa voi olla edes mahdollisia :confused: poliitikot tätäkin asiaa hanskaa ja ehkä he ovat vaan viisaampia ja näkevät jotain mitä minä en..
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Kuinka monella oikeasti perse kestää 20% tulojen leikkauksen yhtäkkiä?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
En tee enää nelipäiväistä, mutta tein tuossa puolisen vuotta. En nyt oikein ymmärrä, että miksi tässä pitäisi olla jotakin tiukkaa neuvotteluvääntöä edessä. Sanoo esimiehelle, että työssäjaksamisessa ongelmia ja haluaa kokeilla lyhennettyä työviikkoa. Näin se mulla meni - tiistaina buukkasin palsun ja perjantaina eka vapaa. Sitten kun tuntu että oli enemmän virtaa akuissa, niin ilmoitus esimiehelle ja takaisin täydelle viikolle.

Tietty, jos firmassa on HR-prosessit jostakin kultaiselta kasarilta...
Jos on vaihtamassa firmaa ei ehkä ensimmisenä kannata sanoa, että on vaikeuksia jaksamisessa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Kuinka monella oikeasti perse kestää 20% tulojen leikkauksen yhtäkkiä?
Usein työpaikkaa vaihtamalla liksa nousee. Tällä voi kompensoida leikkausta. Lisäksi -20% Brutosta on alle 20% netosta...

Oma tavoite on myös käyttää tuo extra päivä tuottavaan työhön, ainakin pitkällä aikavälillä.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 233
Jos on vaihtamassa firmaa ei ehkä ensimmisenä kannata sanoa, että on vaikeuksia jaksamisessa.
Onnistuin jotekin lukemaan tuon duunipaikan vaihdon vaihtoehtoskenaarioksi. Anyways, lähtisin rehellisesti tarjoon sille linjalle että käytät päivän viikosta opiskeluun. Kandee tietty miettiä, että tekeekö työsopparin 30h vai 37½h viikossa ja siihen päälle lyhennetyn työajan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
655
Mitä eroa on käytännössä mainitsemillasi sopparivaihtoehdoilla?
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 233
Jos tulee tarve - vaikka henk.koht talouskriisi - päästä täysille tunneille, niin se että sulla on plakkarissa 37½h soppari on helpompi lähtökohta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 164
Kuinka monella oikeasti perse kestää 20% tulojen leikkauksen yhtäkkiä?
Kuten edelläkin mainittiin, niin 20% leikkaus ei välttämättä ole niin suuri. Tällaisia omasta tahdosta lyhennettyjä haikailevilla palkat lienevät pääosin paremmasta päästä. Sanotaan vaikka 4000€/kk ja siitä leikkaa pois 800€/kk, niin nettotuloissa vähennys on alle 500€/kk eli noin perus autoilukulujen verran. Hyvin monen säästeliäästi elävän talous kestää tuon helposti, kun taas monen yhtä paljon tienaavan "viheltäen menee" eläjän talous ei kestäisi edes 5% palkanalennusta, ilman,että joutuu jostain omasta/perheen mielihalusta tinkimään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 344
Yksilön hyvinvoinnin kannalta ihanteellista olisi 6-tunnin työpäivä fyysisille teollisuusaloille. Aivan parasta jaksamisen kannalta. Mutta toisaalta tuollainen ei sovi liittojen ja EK:n ajatteluun, pienen duunarin jaksaminen ei ole nykyään kenenkään intressi.
Tein yhteen väliin noin töitä. Koskaan ei ole ollut yhtä raskasta. 6h x 6 päivää viikossa ei ole ainakaan mielestäni yhtään kivaa. Tuohon 6h päälle kun tulee vielä työmatkat jne. Käytännössä meni paljon enemmän aikaa viikosta töihin mutta silti vajaat tunnit.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Olen ollut pitkään sitä mieltä, että työtä voitaisiin jakaa. Kaikille aloille ei toimi tietenkään, mutta ainakin osalle. Eli siis väki tekisi vähemmän töitä, mutta toisaalta pienemmällä palkalla. Paljonko saataisiin työttömiä töihin, jos esimerkiksi joitain töitä siten, että yks jamppa tekee puolet viikosta töitä ja toinen tekee seuraavan puolen?

En osaa arvioida kuitenkaan määriä, mutta miksi helvetissä poltamme ihmisiä loppuun vitun pitkillä päivillä ja viikoilla? Koska kaikkia töitä ei voida jakaa, niin siellä on ihan varmasti töitä niille, jotka sitä haluavat hinkkaa niin paljon kuin vaan pystyvät.

Tämän triidin tuo 4pv työviikko on vähän vaikea jakaa, mutta ehkä jos kaks tyyppiä tekis 3 päivän viikkoja? ma-ke ja toinen vaikka to-la. Periaatteessa tuon 4pv viikon vois jakaa kahdelle siten, että yks tekee sen 4pv ja toinen tekee loput?

Lainsäädäntö ei vissii kuitenkaan tue tällaisa ajatusta. Työaikojahan halutaan pidentää vain? Miksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
.. Työaikojahan halutaan pidentää vain? Miksi?
Koska meidän yhteiskuntamme ei aja meidän etuamme, vaan meidän pitää tehdä maksimimäärä työtä ja olla tuottavia.

Sehän olisi kamalaa, jos jollakulla olisi vapaa-aikaa muutenkin kuin ulosteet kalsareissa ja kuola poskella.
 

dimze

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
81
Itse olen vuokrafirman kautta isossa firmassa. Vuokratyöntekijänä pystyn itse päättämään minä päivinä teen. Olen jo pitkään tehnyt niin että ke-pe menee vapaalla ja loppupäivät töissä. Toki tuo sunnuntai tekee sen että palkkaa saan täydestä viikosta. Hyvin sopii minulle tämä, eikä työnantajakaan ole valittanut. Varmaan kyllä jatkaisin samalla systeemillä ilman sunnuntai lisiäkin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 272
Kuinka monella oikeasti perse kestää 20% tulojen leikkauksen yhtäkkiä?
No kyllähän se optimi olisi, että jokaisella töissäkäyvällä...

AP on aloittamassa laittamassa liiketoimintaa pystyyn tuona "vapaapäivänä", joten (pitkällä tähtäimellä) se ei ole pelkästään 20% leikkaus tuloihin, vaan jopa tuloja kasvattava tekijä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Kuinka monella oikeasti perse kestää 20% tulojen leikkauksen yhtäkkiä?
Kyllä verottaja pitää huolen, ettet töitä tekemällä rikastu. Muutama satku vähemmän käytännössä, huomattavasti enemmän vapaata. Hmmm. Itse kaipaan 30h:n viikkoja. Nyt ikävästi täydet tunnit :(
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tätähän toisaalta haetaan Suomessa tällä hetkellä. Eli enemmän tunteja, pidempi työura (töissä kuolemaan asti, eläkeaika minimiin), kikyt sun muuta. Toisaalta töitä riittäisi (hyvin vähän pienemmät tulot) paljon useammalle jos tehtäisiin juuri päinvastoin? Eli suosittaisiin osa-aikaisuutta, lyhyemmät työurat ja pienempiä viikkotunteja. En tiedä miten kaksi täysin vastakkaista lähestymiskulmaa voi olla edes mahdollisia :confused: poliitikot tätäkin asiaa hanskaa ja ehkä he ovat vaan viisaampia ja näkevät jotain mitä minä en..
Hoh! Poliitikot eivät todellakaan ymmärrä asiaa, vaan nimenomaan ajavat pidempää työaikaa tilanteessa, jossa työaikaa pitäisi lyhentää, jotta useammalle riittäisi töitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Jos kirurgit lyhentävät työaikaansa, sitä vähemmän sairaanhoitajille on töitä, sillä sitä vähemmän leikkauksia tehdään ja sitä vähemmän jengiä on hoidettavana osastoilla yms. Työpaikkojen muodostumiseen syntyy isolta osin työn tuottavuudesta. Jos tuottavan työn tekemistä vähennetään, työpaikkoja lähinnä katoaa.

Jos Patrik Laine vähentää harjoitteluaan NHL-uraansa varten, niin mahtuuko Winnpeg Jetsin jengiin enemmän, vähemmän vai mahdollisesti saman verran pelaajia?

----

Jos nyt nopeasti lasken niin 45k vuosituloista jää kouraan about 31840e espoossa asuvalle kirkkoon kuulumattomalle.
Jos palkka putoaisi 20% eli vuositulot olisivat jatkossa 36k, niin käteen jäisi 26910e. Erotusta tulee aika tarkkaan 410e kuussa nettona.
Jos palkka olisi 55k/vuosi, niin käteen jäisi about 37260e. Tuosta 20% veke ja kouraan jäisi about 31350e. Tuossa erotusta olisi 490e/kk nettona.

Kenellä sitten on varaa tuohon ja kenellä ei?

Kyllähän tuo 410-490e nettotulojen lisäys tuntuu ihan kohtuullisesti vielä normaalin kotitalouden arjessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
En tekis. Nytkin hyväntekeväisyys tunneilla. Toki työteho on mitä on näillä tunneilla kun tätäkin ehtii lukemaan.

Ehkä joskus tulevaisuudessa työt vituttaa enempi, mutta sitä odotellessa.


Lyhennetty työaika olisi aivan kamalaa. Joutuisi sykkimään ja silti varmaan jäisi suuri osa tekemättä. Enkä pysty näkemään lisäkäsien palkkaamista mitenkään helpottavana tekijänä. Sihteerille olisi kyllä käyttöä. Ei hemmetti 6h päivät ja joku nuori ja kisakiree tyttönen jolle voisi siirtää kaikki koiran hommat, mitkä lykkääntyy aina kun vie aikaa. 10+ idea. Menisköhän läpi seuraavassa johtoryhmässä jos esittäisin, että meidän yksikön työntekijöitä leikataan 2h per naama ja sillä saadaan tekijä hoitamaan ne aikaa vievät ei niin mukavat hommat. Ei taida muu porukka sulattaa tulojen leikkausta.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 578
Kenellä sitten on varaa tuohon ja kenellä ei?

Kyllähän tuo 410-490e nettotulojen lisäys tuntuu ihan kohtuullisesti vielä normaalin kotitalouden arjessa.
Itsekin juuri näitä lukuja pyörittelin päässäni ja tuo olisi käytännössä aika monella pois kuukausittaisesta sijoitusbudjetista. Pitkän päälle käy aika kalliiksi jos 5000e-6000e vähemmän menee vuodessa syrjään.

Kollega tuollaista neljän päivän viikkoa tekee ja kyllähän se vähän kateeksi käy kun kaveria ei perjantaisin näy. Kesäkuukausina (esim. touko - elokuu) tuollainen järjestely voisi olla kyllä ihan mukava kun jäisi ulkoharrastuksille paremmin aikaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 630
No kyllähän se optimi olisi, että jokaisella töissäkäyvällä...
Valitettavasti tätä optimia en kyl kovin monella näe mitenkää käytännössä toteutuvan. Yksi syy sit miksi pidetään nii kynsin ja hampain kiinni joka ikisestä työtunnista silläki uhalla, että seurauksena on työuupumus tai työmäärän lisääntyminen. Joillaki ne rahat ei vaan pääse polttamaan taskun pohjia vaa niistä pienistäkin tuloista revitään koko ajan kaikkeen ylimääräseen rahaa ja valitellaan et kun ei riitä siihen ja tähän ja tuohon massit.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
336
Jollain aloilla on 4 töitä ja 6 vapaata ja silti saavat palkkaa joka päivältä. Revippä siitä. 12-12-12-12 ja vp vp vp vp vp vp
Itsellä on YYYY VV IIII V AAAA VVVVV. 8h vuorot ja kuukaudessa taisi olla se 18,25pv keskimäärin, lisäksi tohon maksetaan työajanlyhennyslisä 14% tuntipalkasta kun virallinen työaika taisi olla 21,75pv kuukaudessa. Tuo 12h vuorojärjestelmä olisi kyllä silti vielä parempi kun vapaapäiviä olisi enemmän kuin työpäiviä. :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Koska meidän yhteiskuntamme ei aja meidän etuamme, vaan meidän pitää tehdä maksimimäärä työtä ja olla tuottavia.

Sehän olisi kamalaa, jos jollakulla olisi vapaa-aikaa muutenkin kuin ulosteet kalsareissa ja kuola poskella.
Yhteiskunnan ei ole tarkoitus ajaa yksilön etua, vaan yhteiskunnan etua.

Yksilön omalla vastuulla on(tai olisi ilman tätä hyysäysyhteiskuntaa) pitää huolta siitä että selviää, menestyy ja kukoistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Yhteiskunnan ei ole tarkoitus ajaa yksilön etua, vaan yhteiskunnan etua.

Yksilön omalla vastuulla on(tai olisi ilman tätä hyysäysyhteiskuntaa) pitää huolta siitä että selviää, menestyy ja kukoistaa.
Eli yhteiskunnalle on parempi, että jotkut raatavat niska limassa ilman vapaa-aikaa ja toiset kerjäävät almuja ja/tai tekevät pakkotyötä?

Eli yhteiskunnalle on parempi, että sen osakkaat (kansalaiset) käyttävät suurimman osan elämästään tehden työtä, jossa eivät viihdy?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Eli yhteiskunnalle on parempi, että jotkut raatavat niska limassa ilman vapaa-aikaa ja toiset kerjäävät almuja ja/tai tekevät pakkotyötä?

Eli yhteiskunnalle on parempi, että sen osakkaat (kansalaiset) käyttävät suurimman osan elämästään tehden työtä, jossa eivät viihdy?
Raataminen on oma valinta. 8h riittää enkä pidä sitä raatamisena. Olen tehnyt 100h/vko fyysistä työtä useamman viikon putkeen, se oli ahneutta. Minulla oli tarve lisätienestille joten tein työtä sen eteen. Sain tosin sanomista kun muka olisi pitänyt anoa lupa sellaiseen tuntimäärään.
Raatamisena pidän lähinnä orjatyötä. Fyysisestä työstä saa kyllä asiallisen korvauksen suomessa.

99% ihmisistä ei tekisi työtä jollei olisi pakko. Ei työssä tarvitse viihtyä, sillä tienataan leipä ja tarvittaessa vähän voita päälle. Pullamössösukupolvet on tottuneet siihen että joku hyysää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
^ Ja tuo mussutus sitten toiseen ketjuun, kiitos. Tässä ketjussa on kai tarkoitus käsitellä 4 pv:n työviikkoa eikä jonkun tekemää 100:n tunnin viikkoa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
^ Ja tuo mussutus sitten toiseen ketjuun, kiitos. Tässä ketjussa on kai tarkoitus käsitellä 4 pv:n työviikkoa eikä jonkun tekemää 100:n tunnin viikkoa.
Mikäs mode sinä olet?
Jos keskustelun aiheena on työviikon pituus niin ei voi sivulauseessa mainita ettei pidempi työviikko ole kovin vaarallista?

Jos voisin tehdä 4pv työviikkoa samalla palkalla niin tekisin. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta kun alle 200henkilön työpaikasta ei löydy tuuraajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Jos kirurgit lyhentävät työaikaansa, sitä vähemmän sairaanhoitajille on töitä, sillä sitä vähemmän leikkauksia tehdään ja sitä vähemmän jengiä on hoidettavana osastoilla yms. Työpaikkojen muodostumiseen syntyy isolta osin työn tuottavuudesta. Jos tuottavan työn tekemistä vähennetään, työpaikkoja lähinnä katoaa.

Jos Patrik Laine vähentää harjoitteluaan NHL-uraansa varten, niin mahtuuko Winnpeg Jetsin jengiin enemmän, vähemmän vai mahdollisesti saman verran pelaajia?

----

Jos nyt nopeasti lasken niin 45k vuosituloista jää kouraan about 31840e espoossa asuvalle kirkkoon kuulumattomalle.
Jos palkka putoaisi 20% eli vuositulot olisivat jatkossa 36k, niin käteen jäisi 26910e. Erotusta tulee aika tarkkaan 410e kuussa nettona.
Jos palkka olisi 55k/vuosi, niin käteen jäisi about 37260e. Tuosta 20% veke ja kouraan jäisi about 31350e. Tuossa erotusta olisi 490e/kk nettona.

Kenellä sitten on varaa tuohon ja kenellä ei?

Kyllähän tuo 410-490e nettotulojen lisäys tuntuu ihan kohtuullisesti vielä normaalin kotitalouden arjessa.
Tuottavuus on himppa ongelmallinen laskea, se riippuu miten virkeänä työaikana on, ja kuinka pitkää settiä on vetänyt. Paljon sitten vapaa-ajalle laittaa hintaa on toinen pointti. Mikä on ylipäätään työpaikka ja yleiskunto? Tottakai pitää laskuissa myös huomioida veroprosentin muutos ja en nyt muista tarkkaan mikä oli raja, että liitosta sai rahaa vielä lisää, kaventaa sitä erotusta vielä lisää. Itse kyllä tykkäisin tehdä lyhyempää, tällä hetkellä menee niin, että viikolla olet väsynyt, lauantai menee toipuessa ja sunnuntaina on jo sitten viimeinen vapaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Raataminen on oma valinta..
Sehän tässä ketjussa onkin ajatus, jotkut arvostavat elämää/vapaa-aikaa/nuoruutta/omaa kehitymistä/omavaraisuutta/ynm.. enemmän, kuin raatamalla ansaittuja lasihelmiä.

Ihmisen tekemä "työ" on silmänlumetta, keksimme itsellemme turhia tehtäviä, ettemme menettäisi työtämme, että voimme ostaa tavaraa jota emme tarvitse. Suurin osa fyysisestä työstä olisi mahdollista tehdä automaation, sovellusten, koneiden ynm. avulla.

Valitettavasti olemme jääneet aikaan, jolloin 40h viikossa oli tarpeellinen määrä. Nykyään ihmisiä on enemmän ja työn tekemiseen vaaditaan yhä vähemmän työpanosta. Miksei aikaa voisi antaa ihmisille vapaasti käytettäväksi?

Mieti esimerkkinä vaikka maatilaa, montako ihmistä tarvittiin pellolle 100 vuotta sitten vs. nykyisin?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Olen jo pitemmän aikaa pyöritellyt ajatusta 4-päiväisestä työviikosta. Toisaalta olen myös haaveillut taloudellisesta riippumattomuudesta (kukapa ei olisi...) mikä edellyttäisi tulojen maksimoimista. Näyttää kuitenkin pahasti siltä, että nykymuodossaan palkkatyöllä perhettä elättäessä taloudellisen riippummattomuuden saavuttaminen ilman järjettömiä uhrauksia ei näytä todennäköiseltä (ainakaan kovin pian). Oman yrityksen perustaminen on myös houkutellut. Käytännössä ei vain ole mehut riittäneet perheen ja työn ohella. Täyttä hyppäystä riskillä en myöskään ole tohtinut ottaa, varsinkaan kun (vielä) ei ole kunnon liikeideaa ja ensiasuntokin tuli lainalla jokin aika sitten hankittua. Olen tilanteessa, että pari työnantajaa on jo pidemmän aikaa kosiskellut töihin. Tässä voisi olla tilaisuus ehdottaa 4-päivän työviikkoa samalla kun palkka olisi nousemassa. Mielenkiintoista nähdä mihin palkan saisi sovittua. Ylimääräisen vapaapäivän haluaisin käyttää harrastuksiin tai yrityksen perustamiseen. Alkuun voisin myydä osaamistani pikkukeikoille ja jos niitä ei olisi voisin kehitellä jotain muuta bisnestä, esim. pientä nettikauppaa tms. Ja sitten jos oma yritys ottaisi tuulta purjeisiinsa voisi harkita täyttä panosta ja jättäytyä palkkatyöstä pois.

Onko täällä joku, joka tekee 4:n päivän viikkoa? Mitä asioita kannattaisi huomioida em. kuviossa? Miten asiaa kannattaisi neuvottelussa esittää?

Työttömyysturvaan liittyen olen ymmärtänyt, että jos yritys/toiminimi on ollut pystyssä 8kk työtyymyyden osuessa kohdalle ja voisi osoittaa, että se on sivutoiminen (kuten tässä tapauksessa) niin oikeus ansiosidonnaiseen säilyisi.

EDIT: Pahoittelut muokkauksesta. Korttien piilottamista.
Minulla on osa-aikainen työpaikka ja sitten olen vuokranantaja.

Minä haaveilen myös taloudellisesta riippumattomuudesta ja early retirement siis eläkkeelle kauan ennen jotain 65 vuoden ikää.

Minun osa-aikainen työpaikka vaikka en pidä itse työstä niin toimii nyt mukavasti niin että teen vain 2 päivää työtä (koska haluan niin) tällä viikolla ja seuraavalla viikolla teen 5 päivää työtää. Joskus harvoin teen myös lauantaina töitä niin teoriassa 6 päivää mahdollista mutta en ylitä juuri koskaan ylitä 40 h viikossa ja useimmiten 10-34h/viikossa teen töitä. Jos haluan täysin lomaa siis 0h/viikko niin joo sitä teen myös joskus kunhan asiasta sovitaan etukäteen työnantajan kanssa.

Luulisi sitten että tienaan surkeasti mutta kun on vuokratulot, ansiosidonnainen työttömyys IAET kassa (jonka silloin tällöin rebottaan saan uudet 400 päivää nyt kohta) tietysti jos tienaan likaa/kuukausi työstä niin voi käydä että työttömyys raha on 0 euroa/kuukasi jos työtulot on lian korkeata.

Onhan minun työ palkka surkea verrattuna yhteen joka vastasi että hänen palkka on 5000 brutto/kuukasi. Se sanottuna sitten kun lasketaan iltavuorolisät, lauantai lisät ja minun tuntipalkka vaikka ei hyvä ei myöskään ole huono ja antaa kyllä turpiin keltanokka tarjoilijalle tai Hesburger työntekijä tuntipalkalle ja sitten meillä on myös mahdollista saada boonuksia tuon päälle mitä usein on tavallista esim markkinointi/myynti alalla.

Kaikkin huvittavinta on että kävin IT alan työhaastattelussa en saanut sitä paikkaa mutta puhuivat noin 12 euron tuntipalkasta? Kyllä minun palkkani on enemmän kuin joku 12 euroa/h:).

Vastustin kiusausta haastattelussa sanoa että minkä takia maksatte IT alan työstä niin vähän?! Onhan se tietysti missä kaupungissa on ja tiedän kyllä että moni IT alan työpaikka voi itse asiassa alkaa 2200 euron bruttopalkalla/kuukausi tai sitten voi saada vaikka 4000 euroa/kuukausi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 759
Viestejä
4 238 088
Jäsenet
71 254
Uusin jäsen
Artsix123

Hinta.fi

Ylös Bottom