3dfx on jo eellä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    3dfx
No siinähän on koneita jo moneen. Tuli oma all-arounderi mieleen tuosta ekasta, siinä tosin vieläkin kireempää rautaa:
-Asus A8V Deluxe
-Athlon64 X2
-2GB RAM
-160GB levy
-Radeon 3850 AGP
-Voodoo3 PCI
-ESS SOLO-1 (SB PRO -tuki DOSsiin)
-Sound Blaster X-Fi
-triple-bootilla Win98SE & DOS / WinXP / Win10

Koneella onnistuu dossipelien vääntäminen aika hyvin kuin myös Crysiksen peluu.

Eniten on käytössä seuraava vehje:
-Asus P3B-F
-Pentium3-S 1,4GHz @1,575GHz (150FSB)
-512MB RAM
-120GB levy
-Geforce FX5900XT
-Voodoo2 PCI
-Aureal Vortex 2
-Audigy 2
-Orpheus II

Tätä on helppo hidastaa vaihtamalla vaan prossu just johonkin kerroinlukottomaan P2-233 tai vaikka Cyrix C3 minkä kellotaajuutta voi kätsysti muuttaa komentoriviltä.

Muita koneita onkin sitten vielä joku reilu 10 kappaletta 386SX lähtien. Puhumattakaan sitten muun tavaran, emojen ja korttien määrästä. Lapasesta hieman lähti tämäkin harrastus yllättäen.
 
Mullaki on muutama kone. Harmillisesti vain tilaa niille ei ole. CRT monitoreitakin olis 3kpl

X2 6400+ jossa GTX260 1.8GB HP erikoiskortti. :D Sopivampaa köyhläsempää korttia ei valitettavasti ole tullut vastaan.
P233MMX IBM jossa 3Dfx V1
P200MMX jossa 3Dfx V1
P2 233 kone johon löytyy V2 jos olis vaan tilaa.
P4 2.5GHz löyty kanssa kasattuna ja siinäkin HP GTX260 1.8GB
V1 ja V2 löytyy hyllystä molempia 2kpl. tnt2 m64 PCI pitäs asentaa johonkin koneeseen. Ehkä teen jonkun 700Mhz thunderbirdin sille ku osat löytyy.
 
Tiedän että vähän väärä paikka mutta oliskos jollakulla jäänyt turhan pantiuksi joku mitäsattuu agp kortti. muutama vanha kone ois mistä ois kiva selvitellä missä kunnossa ne on mutta oon jotenkin onnistunut hävittämään jokaisen pre pci-e näyttiksen :(
 
Tiedän että vähän väärä paikka mutta oliskos jollakulla jäänyt turhan pantiuksi joku mitäsattuu agp kortti. muutama vanha kone ois mistä ois kiva selvitellä missä kunnossa ne on mutta oon jotenkin onnistunut hävittämään jokaisen pre pci-e näyttiksen :(
Löytyy, laitan YV:ä.
 
Ai vitsi, muistan vieläkin elävästi kun sai ekan kerran Diamond Monster 3D:n (Voodoo Graphics) ja ekan kerran Tomb Raider Glide patchilla käyntiin, kokemus oli mullistava!

Omalla laillaan on hienoa, että on saanut elää tämän 3D kiihdytyksen tulemisen PC:lle. Nykyäänhän se on niin itsestäänselvyys, että ei sitä tule edes ajatelleeksi.
Näytönohjainten kehitys oli myös huimaa, muistaakseni Voodoo 2 latoi pöytään aika lailla tuplalukemia edeltäjäänsä verrattuna. Siinäkin vähän vertailukohtaa nykyaikaan, ajatelkaapa sukupolvesta toiseen suorityskykylisäys 100 % tänä päivänä.

Juu toki tekniikkakin oli alullaan ja nykyään ei ole niin helposti enää otettavissa ns. löysää pois, mutta siitä huolimatta.
 
Näytönohjainten kehitys oli myös huimaa, muistaakseni Voodoo 2 latoi pöytään aika lailla tuplalukemia edeltäjäänsä verrattuna. Siinäkin vähän vertailukohtaa nykyaikaan, ajatelkaapa sukupolvesta toiseen suorityskykylisäys 100 % tänä päivänä.
Nopeusero Voodoo1 -> Voodoo2 oli useimmissa peleissä ainakin tuplat?
Pelkästään kellot 50->90MHz (V1->V2) antoi jo paljon, mutta toinen TMU potki vielä lisää. 800x600 oli mahdoton Voodoo1'llä, mutta sama pelihän pyöri jopa paremmin 800x600'lla Voodoo2'lla kuin 640x480 Voodoo1'llä. (V1 kellottui 55-58MHz, sen jälkeen ei juurikaan. V2'nkaan ei ikävä kyllä kellottunut, 98-100MHz oli muistaakseni jo liikaa?) Ongelmaksihan alkoi jo tuolloin tulla CPU-tehon puute koska ihan liikaa laskennasta jäi CPU'n harteille, tämähän helpottui vasta myöhemmin kun T&L siirtyi GPU-puolelle.
Vieläkään tiedä paljonko Voodoo2'sta saisi ulos jos alla olisi ollut 1GHz Pentium3, tosin tuolloinhan oltiin jo Voodoo3-aikakaudella ja sen ohikin. Enkä siis omistanut V1'stä mutta kaverilla oli. Tein vain töitä koneella joten Matrox Mystique + Voodoo2 oli ensimmäinen pelikelpoinen.
 
Nopeusero Voodoo1 -> Voodoo2 oli useimmissa peleissä ainakin tuplat?
Pelkästään kellot 50->90MHz (V1->V2) antoi jo paljon, mutta toinen TMU potki vielä lisää. 800x600 oli mahdoton Voodoo1'llä, mutta sama pelihän pyöri jopa paremmin 800x600'lla Voodoo2'lla kuin 640x480 Voodoo1'llä. (V1 kellottui 55-58MHz, sen jälkeen ei juurikaan. V2'nkaan ei ikävä kyllä kellottunut, 98-100MHz oli muistaakseni jo liikaa?) Ongelmaksihan alkoi jo tuolloin tulla CPU-tehon puute koska ihan liikaa laskennasta jäi CPU'n harteille, tämähän helpottui vasta myöhemmin kun T&L siirtyi GPU-puolelle.
Vieläkään tiedä paljonko Voodoo2'sta saisi ulos jos alla olisi ollut 1GHz Pentium3, tosin tuolloinhan oltiin jo Voodoo3-aikakaudella ja sen ohikin. Enkä siis omistanut V1'stä mutta kaverilla oli. Tein vain töitä koneella joten Matrox Mystique + Voodoo2 oli ensimmäinen pelikelpoinen.

Joo CPU vaikutti, muistan, kun yksi kaveri oli laittanut Voodoo2 kortin Pentium 120 koneeseen ja harmitteli, kun ei pelit juuri nopeammin pyöri :D (en muista mistä päivitti).
Itsellä oli Voodoo1 P166 koneessa ja sittemmin Riva TNT Celeron 300A eli toisin sanoen Celeron 450 MHz koneessa.

En ite siis koskaan kokenut Voodoo2 valitettavasti. En jaksa enää muistaa mikä motiivi oli valita TNT seuraavaan koneeseen Voodoo2 sijasta.
Ehkäpä, että pärjää yhdellä kortilla ja muistaakseni TNT:ssä oli 16 MB näyttömuistia ja suorituskyky melkein Voodoo2 tasoa.

Ja olihan se melko massiivinen päivitys, prossun kello lähes kolminkertaistui + uudempi tekniikka sekä lähes tuplatehot näyttiksestä.
 
tästä voi kattoa testejä eri prossuilla ja sli

 
tästä voi kattoa testejä eri prossuilla ja sli


Siinä oli joku nähnyt "hiukan" vaivaa mitä tuota luin. Oli kyllä itselle yllätys et skaalaa jopa 1400 asti noinkin hyvin varsinkin sli pienemmillä resoilla, mutta jos tuon mukaan pitäisi tehdä kone nykyään tuon ajan raudalla niin 1024*768 resolle sli setuppiin valitsisin 600 copperminen.

Sitten taas kun miettii niin aikoinaan itsellä oli V3 olikohan malli 3000 eli niitä tais olla 2000, 3000 ja 3500 niin olisihan se huomattavasti yksinkertaisempi laitos kun eikös toi V2 tarvinut vielä 2D "kortin" rinnalle.

Aikasemmin +10V sitten kun harrastin vielä vanhaa rautaa ni oli itsellä myös geforce 256, siinä oli sitä jotain "maailman ekassa" GPU:ssa.
 
Siinä oli joku nähnyt "hiukan" vaivaa mitä tuota luin. Oli kyllä itselle yllätys et skaalaa jopa 1400 asti noinkin hyvin varsinkin sli pienemmillä resoilla, mutta jos tuon mukaan pitäisi tehdä kone nykyään tuon ajan raudalla niin 1024*768 resolle sli setuppiin valitsisin 600 copperminen.

Sitten taas kun miettii niin aikoinaan itsellä oli V3 olikohan malli 3000 eli niitä tais olla 2000, 3000 ja 3500 niin olisihan se huomattavasti yksinkertaisempi laitos kun eikös toi V2 tarvinut vielä 2D "kortin" rinnalle.

Aikasemmin +10V sitten kun harrastin vielä vanhaa rautaa ni oli itsellä myös geforce 256, siinä oli sitä jotain "maailman ekassa" GPU:ssa.

GeForce 256 oli eka GPU, jossa oli tuo yllä mainittu hardware t&l eli transformation and lighting, joka oli siihen asti ollut CPU:n vastuulla.

Jos nyt en ihan väärin muista niin koko nimi GeForce tuli "geometry force" termistä, kun siinä nyt oli paljon enemmän "forcea" käsitellä geometriaa, xd

Ja joo Voodoo2 tarvitsi vielä 2D-kortin rinnalle, Voodoo3 lähtien 3dfx kortitkin oli sekä 2D/3D.
Tai oli heillä aiemminkin Voodoo Rush ja Voodoo Banshee versiot, mutta nämä ei 3D:ssä pärjänneet sitten erilliskorteille.
 
Muistan edelleen kun kävin LJH Computerssista ensimmäisen 3D-korttini ostamassa, Voodoo1 ja olikohan Trustin tekemä, halvimmasta päästä kuitenkin. Se oli jotain 1998 loppuvuotta. Sen kanssa pelasinkin Unrealin läpi.

Ai että kun olisi tiennyt kuinka kova Aureal Vortex2 oli tuolloin, olisin ostanut senkin. Sittemmin retroiluhommissa tutustunut korttiin ja leuka putosi lattiaan kun kuulin sen tilaääntä ensimmäistä kertaa luurit päässä. Mikään Creativen tai minkään muunkaan tuotos ei ole päässyt lähellekään tähän päivään mennessä mikä on jo hieman outoa.
 
Joo CPU vaikutti, muistan, kun yksi kaveri oli laittanut Voodoo2 kortin Pentium 120 koneeseen ja harmitteli, kun ei pelit juuri nopeammin pyöri :D (en muista mistä päivitti).
Voodoo2 olisi vaatinut vähintään 400MHz CPU'n jotta siitä olisi saanut jotain ulos, tyyliin K6-3'n tai P2-400'n. Eli jotain vähintään 100MHz väylällä ja CPU'hun integroidulla L2-cachella. Vaati kirjaimellisesti enemmän kuin vähänkään hitaammat väylät tuolloin pystyivät toimittamaan. Käytin V2'sta K6-3/400'llä, mutta vaihdoin Voodoo3'een samalla kun Pentium3-alustaan. Joten en ikävä kyllä tullut koskaan testanneeksi V2'sta Pentium3'lla.
 
Ai että kun olisi tiennyt kuinka kova Aureal Vortex2 oli tuolloin, olisin ostanut senkin. Sittemmin retroiluhommissa tutustunut korttiin ja leuka putosi lattiaan kun kuulin sen tilaääntä ensimmäistä kertaa luurit päässä. Mikään Creativen tai minkään muunkaan tuotos ei ole päässyt lähellekään tähän päivään mennessä mikä on jo hieman outoa.
Omistin Aureal Vortex-kortin ja se todella hakkasi 10-0 Creativen viritykset. Saatika jotta kortin äänenlaatu oli muussakin käytössä Creatiinia parempi. Eli teknisesti selvästi parempaa jälkeä jonka kuulikin. Ikävä jotta Creative onnistui tappamaan kilpailevan firman puhtaasti rahalla eli oikeuskuluilla :mad:
 
Epäpätevyys ;) Hauskaa oli niin kauan kun rahaa riitti.
Meni aika paljon rahaa NVIDIAn kosto-oikeudenkäyntiin mikä samalla viivästytti aiemman 3dfx:n voittamaan multiteksturointipatenttikiistan maksuja ja VSA-100:n markkinoilletuloa.
Toki paljon muutakin meni pisin sitä itseään, mutta tuo ei ainakaan auttanut asiaa.
 
Meni aika paljon rahaa NVIDIAn kosto-oikeudenkäyntiin mikä samalla viivästytti aiemman 3dfx:n voittamaan multiteksturointipatenttikiistan maksuja ja VSA-100:n markkinoilletuloa.
Toki paljon muutakin meni pisin sitä itseään, mutta tuo ei ainakaan auttanut asiaa.

Niin eikös sen kosto-oikeudenkäynnin jälkeen ja lopulta konkurssin tultua nvidia ostanut 3dfx pois?

Edit: Eli osti yrityksen sen omilla rahoilla...
 
Mutta joo se OT:stä eli asiaan.

Pakko arvostaa 3dfx:n SLI:tä (täysin eri tekniikka kuin nvidian), ysärillä jopa 85-90% tehon lisäys ja tosiaan se kortin muisti tuplaantu kahdella kortilla eli ei ollut samat tiedot molemmissa sisällä koska pystyi resonkin kasvattamaan 1024*768.
 
Miten olisi helpoin testaa että onko varastoituna ollut voodoo 1/2 kortti ehjä.
Ajurit tarvitse ja mille käyttikselle on toimivia ajureita?
 
Mutta joo se OT:stä eli asiaan.

Pakko arvostaa 3dfx:n SLI:tä (täysin eri tekniikka kuin nvidian), ysärillä jopa 85-90% tehon lisäys ja tosiaan se kortin muisti tuplaantu kahdella kortilla eli ei ollut samat tiedot molemmissa sisällä koska pystyi resonkin kasvattamaan 1024*768.
Ei pidä paikkaansa. Voodoo 2 korteissa oli erillinen frame buffer- ja tekstuurimuisti. SLI moodissa kummallakin kortilla oli samat tekstuurit muistissa, mutta käytettävissä oleva frame buffer muisti tuplaantui (siitä se resoluution kasvu).
 
Miten olisi helpoin testaa että onko varastoituna ollut voodoo 1/2 kortti ehjä.
Ajurit tarvitse ja mille käyttikselle on toimivia ajureita?
DOS tai Windows 9x, mielellään 98SE koska toimivin W9X-moisista.
Katso suosiolla useampikin V1/V2-korttien korjaamiseen liittyvä video ennen kuin aloitat? Korteilla ikää kuitenkin 25v joten niistähän on pettänyt vaikka mitä vaikka olisivat vain hyllyssä lojuneet. Pahimmillaan joudut ilmeisesti uusimaan pintaliitoskonkkia mutta näkemistäni ainakin allaolevilta löytyy jotain mistä aloittaa koska nämä näyttävät onneksi osaavan asiansa. Siis jos kortti ei toimi kuten pitäisi.



 
Niin eikös sen kosto-oikeudenkäynnin jälkeen ja lopulta konkurssin tultua nvidia ostanut 3dfx pois?

Edit: Eli osti yrityksen sen omilla rahoilla...

Kyllä Nvidia osti 3Dfx:n ja samalla tietysti kaikki immateriaalioikeudet. Muistatko ajan kun NV ajureihin tuli Quincunx antialiasointitekniikka?

3Dfx:n kehittämä.
 
Mulla olis 3dfx Voodoo 3 3000 pci kortti alkuperäisessä laatikossa ja pitäis sille keksiä hinta, hyväkuntoiset kaikki alkup. hommat.

Millasissa rahoissa nämä pyörii nykyään, agp juttuja löytyu ebaysta.
 
Mulla olis 3dfx Voodoo 3 3000 pci kortti alkuperäisessä laatikossa ja pitäis sille keksiä hinta, hyväkuntoiset kaikki alkup. hommat.

Millasissa rahoissa nämä pyörii nykyään, agp juttuja löytyu ebaysta.
veikkaisin 500-700€. PCI on halutuin mitä tuossa sarjassa löytyy
 
Ebay tuolla hinnalla jos joku riittävän sekaisin oleva höynäytettävä/tosiharrastaja tulee vastaan, ja jos otat nollan pois perästä niin sitten oikeastaan mikä tahansa muu.
 
Ebay tuolla hinnalla jos joku riittävän sekaisin oleva höynäytettävä/tosiharrastaja tulee vastaan, ja jos otat nollan pois perästä niin sitten oikeastaan mikä tahansa muu.
Pelkkä V3 PCI näyttis irrallaan, ilman pakettia menee 150-200e väliin. Joten kyllä siitä suomessakin saa hyväkuntoisella laatikolla ja sisällöllä helposti 500€. Itse laittaisin 400€ huutonettiin lähtöhinnaksi
 
Saman kuntoinen paketti V2 400€ huutonetis kaupan. kiitos avusta.
V2 voi olla vaukea saada 400. 250 paikkeilla ollut. tosin mikään ei ole mahdotonta

Päivitys. Oli näköjään 2kpl V2 alotushintaan 400€... Ei paha
 
Viimeksi muokattu:
Pelkkä V3 PCI näyttis irrallaan, ilman pakettia menee 150-200e väliin. Joten kyllä siitä suomessakin saa hyväkuntoisella laatikolla ja sisällöllä helposti 500€. Itse laittaisin 400€ huutonettiin lähtöhinnaksi
Se on hyvä määritellä kortille heti valmiiksi jo maailmanmarkkinahinta ettei vahingossakaan synny useamman kuin yhden huutajan huutokilpailua. Jotta saisi vielä korkeamman hinnan.
 
Se on hyvä määritellä kortille heti valmiiksi jo maailmanmarkkinahinta ettei vahingossakaan synny useamman kuin yhden huutajan huutokilpailua. Jotta saisi vielä korkeamman hinnan.
Huutonetin ostajat vaan todella usein kyttää viimeiseen hetkeen ennen huutamista kuin hullu puuroa, niin jos laittaa lähtöön vaikka 0€ niin on iso riski että hinta jää pohjamutiin, jos toinen niistä kahdesta vaan unohtaa huutaa

Kaikenlaista on tullut myytyä huudossa, ja todella harvoin on yli 2-3 huutajaa edes, vaikka myisi jotain kohtuu haluttuakin, sekä hinta jää lähes aina 20-50% siitä mitä vastaavia on myyty osta heti hinnalla. Vielä jos tavara on harvinainen ja arvokas, mutta Suomessa kerääjiä on muutoma, niin se ebayssä aina +1000€ myyty tavara saattaa mennä vaikka 20€ huudossa.

Käyttäjiä ei vissiin vaan nykyään niin paljon ole, koska torit, Facebook yms vetää jengiä.

Eli kyllä se on ihan fiksua laittaa lähtöön ~80% markkinahinnasta, aina voi koittaa uudelleen myydä, sen sijaan että ottaa riskin huonosta hinnasta pienen voiton toivossa
 
Suomen markkinat vaan ovat niin pienet jottei harvinaisistakaan korteista saa lähimainkaan sellaisia hintoja joka vastaisi niiden "markkinahintaa" edes Saksassa. Jos moisen omistaa niin pistäisin suosiolla myyntiin Ebay.de'hen vaikka kielen ja postien kanssa saattaakin tulla säätöä. Tuntipalkoille kuitenkin pääsee ja kortti päätyy markkinoille joilla on kysyntää plus paljon harrastajia jotka osaavat moisia myös korjata. Korjata siksi koska Todella monet vanhemmat näytönohjaimethan näyttävät vaativan pintaliitoskonkkien vaihtoa tmv joka ei ihan autotalliluokan peruskolveilla onnistuisikaan.
 
Mutta joo se OT:stä eli asiaan.

Pakko arvostaa 3dfx:n SLI:tä (täysin eri tekniikka kuin nvidian), ysärillä jopa 85-90% tehon lisäys ja tosiaan se kortin muisti tuplaantu kahdella kortilla eli ei ollut samat tiedot molemmissa sisällä koska pystyi resonkin kasvattamaan 1024*768.

Vain framepuskurin osalta; Toisessa oli framepuskurin parittomat rivit, toisessa parilliset.

Tekstuurit piti duplikoida molempien korttien muisteihin, mikä haaskasi paljon muistia.'

Ja tuossa oli muutenkin erilliset muistit frapuskurille ja tekstuureille, mikä entisestään huononsi sen muistinkäyttöä; Voodoo1ssä taisi olla 2 megaa framepuskur(e)ille ja 2 megaa tekstuureille, voodoo2ssa 4 megaa framepurkur(e)ille ja erilliset 2 tai 4 megaa molemmille teksturointipiireille (joita oli 2 kpl), eli siis 4+2+2 tai 4+4+4 per kortti.

Kahden kortin voodoo2-sli-kokoonpanossa oli siis kuusi erillistä muistia, joista kaksi yhdessä muodostivat framepuskurin, ja neljässä sama data piti tuplata aina kahden välillä.

Käytännössä siis 2*12 megan voodoo2-sli-kokoonpanojen muisteihin mahtui VÄHEMMÄN hyötydataa kuin 16-megaisen monoliittipiirin yhteen muistiin.
 
Viimeksi muokattu:
3dfx on kyllä oikein malliesimerkki firmasta, joka saa yhden todella hyvän menestystuotteen refresheineen aikaiseksi, mutta sen jälkeen ihan vapaata pudotusta eikä oikein mitään oikeasti uutta saada aikaiseksi, ja lopulta firma vaan kuolee.


1996 markkinoille tullut Voodoo oli aivan ylivoimainen. Arkkitehtuuri koostui erillisistä pikseli- ja tekstuuripiireistä, joista pystyi sitten yhdistelemään erilaisia kokoonpanoja erilaisiin peliautomaatteihin suorituskykytarpeen mukaan, tosin kuluttajille PC-käyttöön myytiin joka sukupolvessa vain yhtä kokoonpanoa.

Kahden piirin ratkaisu mahdollisti sen, että molemmat piirit pystyivät olemaan oikeasti hyviä, kun ei tarvinnu säästellää piirin koossa ja molemmilla oli myös oma muistinsa, joten muistikaistaakin riitti kun sitä ei tarvinnut jakaa erilaisen toiminnallisuuden välillä.


Voodoo 2 oli sitten käytännössä samaa arkkitehtuuria kuin voodoo1, näkyvimpänä erona, että kuluttajille myydyssä peruskokoonpanossa myytiin kaksi teksturointipiiriä pikselipiirin kaveriksi, kun voodoo1n perus-kuluttaja-PC-mallissa pikselipiirin kaveriksi myytiin vain yksi tekstuuripiiri.

Ja toki se voodoo2 oli tehty uudemmalla valmistustekniikalla, minkä takia se toimi suuremmalla kellotaajuudella.

Mutta itse piirien arkkitehtuurissa ei ollut juuri mitään eroa.

Sitten tuli integroitu halpismalli Banshee joka oli Voodoo-arkkitehtuurin pikselipiiri + tekstuuripiiri integroituna samalle piirille, yhteisellä muistilla, ja niiden lisäksi sinne samalle piirille oli tungettu vielä melko laadukas VGA/VESA-yhteensopiva 2D-näyttis.

... ja sitten tuli sen päivitys Voodoo3 jossa samalle piirille ängetty voodoo2n tapaan kaksi (hiukan paranneltua) teksturointiyksikköä yhden sijaan, ja valmistustekniikka sai taas päivityksen ja sen myötä kellotaajuudet nousi huomattavasti.

Kehitys kuitenkin eteni tuolloin huimaa vauhtia, ja Voodoo3n julkaisun aikaan Voodoo-arkkitehtuuri oli jo kolmisen vuotta vanha, mikä 1990-luvun kehitysvauhdilla oli ikuisuus. Siitä puuttui selvästi toiminnallisuutta jota kilpailijoilla oli, mm. tuki 32-bittisille väreille ja yli 256x256-resoluution tekstuureille.

Voodoo3 kuitenkin edelleen myi kohtalaisen hyvin, osittain mm. erinomaisen 2D-kuvanlaadun ja hyvin optimoitujen ajurien ansiosta (toimi hyvin heikolla CPUlla ja hitaalla PCI-väylällä), vaikka nvidian RIVA TNT2 sitä jo selvästi pieksikin ominaisuuksissa ja suorituskyvyssä hyvän CPUn kanssa.

Tosin tässä vaiheessa oli myös bisnespuolella mokattu sen verran, että oli menty ostamaan korttivalmistaja STB eikä enää myyty vain piirejä korttivalmistajille.



Paljon hypeä oli jo pitkään ollut seuraavan sukupolven arkkitehtuuri Rampagesta, mutta sitä ei koskaan saatu markkinoille.


Sen sijaan Voodoo3n jälkeen tuli VSA-100-piiri, joka oli edelleen pahasti vanhentuneen Voodoo-arkkitehtuurin lämmittelyä, nyt yhdelle piirille oli laitettu toinen pikseliyksikkö lisää. Tosin nyt arkkitehtuurissa oli myös jotain oikeita parannuksiakin, värien bittimäärä ja tekstuurien koko oli vihdoin saatu kasvatettua modernille tasolle, ja lisäksi oli tuki T-puskurille joka tosin oli melko turhake.

Mutta perusarkkitehtuuri oli silti sitä muinaista Voodoota, eikä se saanut juuri mitään niistä uusista ominaisuuksista mitä kilpailijoilta oli tullut voodoo3n jälkeen, kuten esim. geometrian prosessoinnista näyttiksen puolella CPUn sijaan.

3dfx myös palasi monipiiriratkaisuun, mutta implementaatio oli huono:

Jokainen VSA-piiri oli itsenäinen näyttispiiri, mutta niitä pystyi laittamaan symmetrisesti rinnakkain (mikä tarkoittaa, että siellä on esim. 2D-puoli aivan turhaan moneen kertaan, ja esim. tekstuurit piti duplikoida kaikkien piirien muisteihin, mikä tuhlasi muistia).

Yhden piirin VSA-100 oli vuonna 2000 vaan liian hidas, ja kahden piirin kokoonpano taas kärsi liikaa overheadeista mm. piirienvälisen kuormantasauksen suhteen ja oli silti kallis.

ja neljän piirin hirviökorttia, joka oli järkyttävän kallis, ei vaan koskaan saatu markkinoille, vaikka se julkaistiin.



Ja sitten firma jotenkin onnistui tuhlaamaan kaikki ne rahat, mitä voodoo1-3lla onnistui tekemään, ja meni konkkaan. Todella sääli
 
Viimeksi muokattu:
Vain framepuskurin osalta; Toisessa oli framepuskurin parittomat rivit, toisessa parilliset.

Tekstuurit piti duplikoida molempien korttien muisteihin, mikä haaskasi paljon muistia.'

Ja tuossa oli muutenkin erilliset muistit frapuskurille ja tekstuureille, mikä entisestään huononsi sen muistinkäyttöä; Voodoo1ssä taisi olla 2 megaa framepuskur(e)ille ja 2 megaa tekstuureille, voodoo2ssa 4 megaa framepurkur(e)ille ja erilliset 2 tai 4 megaa molemmille teksturointipiireille (joita oli 2 kpl), eli siis 4+2+2 tai 4+4+4 per kortti.

Kahden kortin voodoo2-sli-kokoonpanossa oli siis kuusi erillistä muistia, joista kaksi yhdessä muodostivat framepuskurin, ja neljässä sama data piti tuplata aina kahden välillä.

Käytännössä siis 2*12 megan voodoo2-sli-kokoonpanojen muisteihin mahtui VÄHEMMÄN hyötydataa kuin 16-megaisen monoliittipiirin yhteen muistiin.

Niin eikö se tullut muutama viesti sit selväks, loppuu ne yksärit.
 
Prototyyppi Voodoo 5 6000 on muuten yllättävän kovassa arvossa tänä päivänä. Keräilijät maksaa siitä jopa 15000$. Aika mieletöntä kortista, joka pyörittää Half-Life 2 ja Doom 3 aikakauden pelejä ultra asetuksilla. Tässä Linus Tech tipsin jakso tuosta näyttiksestä, jos kiinnostus heräsi:

This GPU cost $15,000 and there’s only ONE like it – 3dfx Voodoo 5 6000
Ei pyöritä, kun ei tue varmaan puoliakaan noiden pelien grafiikkaominaisuuksista.
 
Mielenkiintoista tuossa ylle linkatussa videossa ettei kumpikaan haastateltava syyttänyt nvidiaa 3dfx:n kuolemasta edes sivulauseessa. Syyttivät 3dfx:n sisäisiä ongelmia kuten ettei asioita saatu suoritettua tehokkaasti ja ajallaan mikä johti kiitotien loppumiseen.
 
Mielenkiintoista tuossa ylle linkatussa videossa ettei kumpikaan haastateltava syyttänyt nvidiaa 3dfx:n kuolemasta edes sivulauseessa. Syyttivät 3dfx:n sisäisiä ongelmia kuten ettei asioita saatu suoritettua tehokkaasti ja ajallaan mikä johti kiitotien loppumiseen.

Ei normaalissa rehellisessä kilpailussa kilpailija pysty tappamaan etumatkan saanutta markkinajohtajaa vajaassa kuudessa vuodessa. Se vaatii joko
1) Rikollisten keinojen käyttämistä.
2) Markkinajohtajan omaa mokailua.

3dfx:n tapauksessa selvästi kyse kakkosesta.
 
Ei pyöritä, kun ei tue varmaan puoliakaan noiden pelien grafiikkaominaisuuksista.

Okei saatoin ehkä hieman liioitella, mutta tämä video todistaa että kyllä se näillä asetuksilla ainakin
HL2 pyörittää jokseenkin pelattavasti:

model detail: low
texture detail: medium
shadow/shader detail: low
water detail: simple reflections
filtering mode: bilinear
resolution: 1024 x 768

Lähde: Half-Life 2 - Gameplay 3dfx Voodoo 5 6000 AGP (2x FSAA)


Onhan to jokatapauksessa hiton kova suoritus, kun kyseessä vuosituhannen vaihteen AGP näyttis...
 
Okei saatoin ehkä hieman liioitella, mutta tämä video todistaa että kyllä se näillä asetuksilla ainakin
HL2 pyörittää jokseenkin pelattavasti:

model detail: low
texture detail: medium
shadow/shader detail: low
water detail: simple reflections
filtering mode: bilinear
resolution: 1024 x 768

Lähde: Half-Life 2 - Gameplay 3dfx Voodoo 5 6000 AGP (2x FSAA)


Onhan to jokatapauksessa hiton kova suoritus, kun kyseessä vuosituhannen vaihteen AGP näyttis...
Myös Doom3 pyörii Voodoolla. Toki saman syksyn pelejä molemmat. Doomin valaisuun perustuva maisemointi vain tekee siitä paljon karumman näköisen


En muista tarvitsiko tässä tehdä mitään taikatemppuja, muistaakseni tuo on myös tapeltu pyörimään voodoo2 sli:llä mutta siinä piti puukottaa peliä rankasti
 
Myös Doom3 pyörii Voodoolla. Toki saman syksyn pelejä molemmat. Doomin valaisuun perustuva maisemointi vain tekee siitä paljon karumman näköisen


En muista tarvitsiko tässä tehdä mitään taikatemppuja, muistaakseni tuo on myös tapeltu pyörimään voodoo2 sli:llä mutta siinä piti puukottaa peliä rankasti


Kyllä, piti potato mode saada päälle ensin :D

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 711
Viestejä
4 580 445
Jäsenet
75 498
Uusin jäsen
myrttinenm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom