3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä tuota pähkäilyä sitten uuden printterin osalta kauaa kestänyt :). Liipasin tuolta Gidi:n verkkokaupasta Plus 4-mallin ostoon. Mukaan 0.8mm nozzle pack, oli 5% alennuksen kanssa hieman alle 800 eur ja ilmainen toimituskin.
Vähän yllättäen tuo lämmitetty kammio nousi aika tärkeäksi osaksi valintaa vaikka aiemmin ajattelin että ilmakin pärjää. Tarkoitus onkin jatkossa tulostella enemmän teknisiä materiaaleja. Tuossa onkin itsetehtyä HDPE- ja PA12-lankaa joilla on erinäisiä ongelmia warppauksen suhteen, HDPE varsinkin kutistuu jäähtyessään voimakkaasti. Ja muutenkin ABS/PC yms voi jatkossa tulostaa enemmän kun on lämmitys + ainakin jonkunlainen filtteri höyryille.

Tuota HDPE-pakkausmateriaalia olisi tosiaan useita kiloja tarjolla töissä ja kotonakin jotain muoviroskaa, eri asia sitten onko sitä järkeä kuinka paljon hamstrata :). No jospa tuolla uudella lelulla saa selvyyden materiaalin tarpeellisuudesta...
 
Tuossa videossa vertailtu betonilaatan alla eri materiaalien vaikutusta meluun sekä hieman myös tulostuslaatuun:



Tulostin lattialle? Erikoinen valinta. Mutta sillonan sulla on jo jonkun kymmenen tonnin betonilaatan päällä se, ei siihen toista tarvi.
Silloin melu siirtyy juuri siihen betoniin, johon melun ei haluta siirtyvän, eli talon rakenteisiin.
 
Itseltä löytyy P1S:n alta betonilaatta ja tulostimessa Hulan jalat. Hyvin on vaimentunut tulostimen äänet komerossa, eikä heiluta sitä niin pahasti, kuin ilman modeja.

Ps. Jos jotain kiinnostaa ostaa ylimääräiset painelaakerit PKS:n alueelta Hula modiin, niin minulta löytyy
 
Mulla on A1 Mini puisen laatikoston päällä, ei häiritse äänet. Se pointti että kannattaa ensin kokeilla miltä se tulostin kuulostaa ennen kuin tilaa graniittilaattoja ja muistivaahtoja.
 
Tuulettimethan noissa isointa ääntä pitää. Ei ole todellakaan mikään pakko alkaa laatoitus hommiin 😁
Samaa tässä itsekin ihmettelin 🤣

Oma Creality Ender 3 V3 SE on ollut useamman kuukauden Ikea Eket kaapin päällä, eikä heilu, huiju tai metelöi muuta kuin sen mikä tuuletin ja servot äänehtivät.

Hyllyssä on se hyvä puoli, että sen ovelliseen kaappiin mahtuu pois silmistä 12 kpl kilon rullia filamenttia suljettavissa pusseissa.
 
Esim. Bambun X1 pitää kyllä normaalinopeudella tulostaessa sellaista meteliä, ettei monikaan sitä jaksa kuunnella olohuoneessa päivästä toiseen. Siihen alle joku kivasti resonoiva laatikosto, niin ei ainakaan auta asiaa. Betonilaatan massa auttaa sekä ääneen että vakauttamaan alustaa. Minkä verran sillä on merkitystä riippuu täysin tulostimesta, alustasta ja ympäristöstä.
 
Kylläpä täällä ollaan nokkelana toisten melunvaimennuksesta. :) Jos se oma printteri tulostaa samaa vauhtia kuin mummo leipoo pullapitkoa, niin eihän siitä varmasti muuta ääntä lähdekkään kuin puhaltimien pihinä.
 
Kylläpä täällä ollaan nokkelana toisten melunvaimennuksesta. :) Jos se oma printteri tulostaa samaa vauhtia kuin mummo leipoo pullapitkoa, niin eihän siitä varmasti muuta ääntä lähdekkään kuin puhaltimien pihinä.

Niin en sitten tiedä kuin lujaa muut tulostaa 🤔

Varsinaisella tulostusnopeudella tuskin on merkitystä, verrattuna pikaliikkeisiin. K1 creality ja x1c bambu itsellä käytössä, eikä ne varsinaisesti mahda hitaimpia vehkeitä olla 💁

Esim. Bambun X1 pitää kyllä normaalinopeudella tulostaessa sellaista meteliä, ettei monikaan sitä jaksa kuunnella olohuoneessa päivästä toiseen. Siihen alle joku kivasti resonoiva laatikosto, niin ei ainakaan auta asiaa. Betonilaatan massa auttaa sekä ääneen että vakauttamaan alustaa. Minkä verran sillä on merkitystä riippuu täysin tulostimesta, alustasta ja ympäristöstä.

No pelkästään tuulettimet pitää ääntä niin että en ymmärrä miksi sitä kukaan olohuoneeseen haluaisi
 
Ensimmäisen kerran uskalsin laittaa pauselle ja vaihtaa eri väristä filamenttia lennossa.

Muuten tuli täysin oikean värinen, mutta "Powered" teksti pitää maalata valkoiseksi.

IMG20250226171006.jpg
 
Ensimmäisen kerran uskalsin laittaa pauselle ja vaihtaa eri väristä filamenttia lennossa.

Muuten tuli täysin oikean värinen, mutta "Powered" teksti pitää maalata valkoiseksi.

IMG20250226171006.jpg
Täällä tullut testtattua sähkökatkokin, ko tulostus oli päällä, jatkui heti ko sähöt palasi ja en huomannu mitään virhettä 😊👍🏻
Edit tulostin prusa mk3s+ ja mmu2
 
Ensimmäisen kerran uskalsin laittaa pauselle ja vaihtaa eri väristä filamenttia lennossa.

Muuten tuli täysin oikean värinen, mutta "Powered" teksti pitää maalata valkoiseksi.

IMG20250226171006.jpg
Mie olen vaihtanu ihan lennossa bowdenissakin jos ei oo ihan niin justiinsa mille kerrokselle väri vaihtuu. Lanka poikki ja uutta tuubiin!
Nopeissa printeissä ihan jees jos touhuaa siinä vieressä.
 
Mie olen vaihtanu ihan lennossa bowdenissakin jos ei oo ihan niin justiinsa mille kerrokselle väri vaihtuu. Lanka poikki ja uutta tuubiin!
Nopeissa printeissä ihan jees jos touhuaa siinä vieressä.
Tämä oli ihan hyvä ja onnistunut kokeilu, eikä tarvitse liiaksi alkaa maalailemaan kun ei siitäkään aina tiedä minkälaista jälkeä tulee.

Tuossa jos olisin ollut tarpeeksi fiksu, olisin ensin tulostanut mustalla ja oikeassa kohdassa valkoisella ja lopuksi vihreällä.

"Powered" teksti on hieman alempana kuin yläpuolen koholla oleva osuus.

No, ehkä ensi kerralla osaan paremmin 🙂
 
Eikös näissä ollut mahdollista myös ottaa valmis gcode tiedosto ja muokata sitä esim notepadilla ja lisätä sinne pause käsky halutulle layerille minkä voi katsoa slicerista mihin kohtaan haluaa pysäyttää? Jostain muistan lukeneeni
 
Eikös näissä ollut mahdollista myös ottaa valmis gcode tiedosto ja muokata sitä esim notepadilla ja lisätä sinne pause käsky halutulle layerille minkä voi katsoa slicerista mihin kohtaan haluaa pysäyttää? Jostain muistan lukeneeni

Toki, helpommin sen tietysti tekee slicerista suoraan?
 
Pitää ottaa huomioon, että kaikki arvostelut jotka ovat esillä, ovat maksettuja. Koska tulostin ei ole vielä "julkisessa jaossa" niin ei ole myöskään yhtäkään kriittistä mielipidettä tai tuotu esiin ongelmia.
Aiheeseen liittyen The Next Layer julkaisi eilen videon, jossa pui näitä asioita aika avoimesti.


Et vastannut aiemmin esittämääni kysymykseen vielä: "mistähän lähteestä sinun mielestäsi pitäisi hankkia luotettavaa täysin biasoimatonta tietoa näistä laitteista?" Jotenkin pitäisi kuitenkin näistä melkein samanlaisista laitteista pystyä päättämään, mikä on kulloinkin itselle sopiva laite.
 
Itse pistin sen Elegoon centauri carbonin ennakkotilaukseen. Kesäkuulle taitaa mennä joten kerkeää hyvin katselemaan normi käyttäjien kokemuksia. Nythän sitä moni on jo saanut käsiin. Jos tulee isompia vikoja ilmi nii kerkeää tilauksen peruuttelemaan.
 
Tuli saatua tuommoinen flashforge adventurer 3. + PLA rullia. Ei mitään kokemusta 3d printtauksesta, muuta kuin tieto että PLA ja PETG turvallisimpia kotiprintissä ilman käryä ja että thingiversestä saa kuvia. Tässä threadissa varmasti paljokin asiaa aiheeseen mutta ei jaksaisi oikein selata jokaista sivua läpi yrittäen poimia hyviä kohtia sieltä täältä. Parhaita guideja, printtejä, ymstms 3d-printtausta aloittavalle kiinnostavia/hyödyllisiä videoita?
 
Viimeksi muokattu:
Anycubic laittoi näköjään tänään Kobra S1 combon liikenteeseen DHL:llä Saksasta. Pari viikkoa ennen luvattua :thumbsup: Saas nähdä millainen ihme tuo on MK3S:ään verrattuna.

Harmi ettei ollut 0,6mm tai 0,8mm nozzleja tarjolla ennen lähtöä.
 
Suunnitelin Tinkercadilla noi reunoissa olevat ja tulostin kaikille kylteille omat tuet joiden päällä voivat istua.

En vielä osaa mitään muuta softaa käyttää ja kohta varmaan täytyy alkaa opettelemaan ja katselemaan YouTubesta videoita.

Nämä liittyvät Mestastic LoRa harrastukseen.

DSC09496.JPG
 
Tuli saatua tuommoinen flashforge adventurer 3. + PLA rullia. Ei mitään kokemusta 3d printtauksesta, muuta kuin tieto että PLA ja PETG turvallisimpia kotiprintissä ilman käryä ja että thingiversestä saa kuvia. Tässä threadissa varmasti paljokin asiaa aiheeseen mutta ei jaksaisi oikein selata jokaista sivua läpi yrittäen poimia hyviä kohtia sieltä täältä. Parhaita guideja, printtejä, ymstms 3d-printtausta aloittavalle kiinnostavia/hyödyllisiä videoita?
Eipä kai muuta kuin beginnervideoita katselemaan ja sitä kautta perusteet haltuun.
 
Millaisia kuivaimia porukalla käytössä filamenteille? Haussa aikalailla budjettimalli yhdelle rullalle.

Normiuuniin laitto ei oikein ole innosta niin pohdin jotain muuta ratkaisua. Vielä ei oo ollu tarvetta kuivatella PLA:ta, mutta ajatuksissa alkaa myös PETG:tä tulostaa mikä ilmeisesti vähän enemmän imaisee kosteutta itseensä.
 
Millaisia kuivaimia porukalla käytössä filamenteille? Haussa aikalailla budjettimalli yhdelle rullalle.

Normiuuniin laitto ei oikein ole innosta niin pohdin jotain muuta ratkaisua. Vielä ei oo ollu tarvetta kuivatella PLA:ta, mutta ajatuksissa alkaa myös PETG:tä tulostaa mikä ilmeisesti vähän enemmän imaisee kosteutta itseensä.

Kuivain ei ole oleellisessa asemassa vaan kuivana pitäminen. Kuivaamisaktiin löytynee jotain 40-60€ paikkeilta kelauuneja pilvin pimein (Clasullakin on). Ilmeisesti kuivauksen voisi tehdä säilyttämällä kelaa pidempään passiivikuivarissa, mutta se on vähän fysiikan lakien vastainen ajatus enkä luottaisi sellaiseen.

Säilytystä varten suomessa on erittäin huono valikoima isoja säilytysastioita, on vain halpoja ja ohuita vuodevaatteille tarkoitettuja kikkareita. Paras mitä olen löytänyt on Puuilon Qbrick sarjan isoin boksi, jonka ainut haitta on läpinäkymättömyys.

Jos et pidä lankoja kuivassa tilassa, silloin periaatteessa käyttö alkaa aina 4 tunnin aktiivikuivaamisella. Se ei ainakaan sovi omaan käyttötapaan jossa tulostus on saatava käyntiin heti, mutta silloin langat voi säilyttää piirongin hyllyllä.
 
Mistähän johtuu, että adaptive layer height asetuksen ollessa päällä ne adaptiivisesti ohuimmat kerrokset aiheuttaa kappaleen pintaan koko kerroksen kattavan korkeamman kohdan ja rumentavat siten koko palikkaa aika rajusti? Värivaihtelu kerrosten välillä ei niinkään haittaisi mutta tämä on ikävämpi juttu. Myös nurkat näissä kerroksissa selkeästi huonommat (pyöreät) vaikka pressure advance ym on filamentille kalibroitu. Ikään kuin olis koko koko kerroksen viivaleveys siis hieman leveämpi mitä matalampi adaptiivinen kerros kyseessä ja sitten kun tulee useampi kerros samalla paksuudella niin jälki on taas erinomaisen hyvää. Bambu A1 kyseessä, vakio 0.4 nozzle ja 0.5mm viivaleveys, adaptiiviset kerrokset 0.08-0.28mm ja perus PLA muovi käytössä. Ainoa mikä itselle tulee mieleen selitykseksi on se, että jotenkin slicer ei osaa arvioida tarpeeksi hienosti sitä, miten se materiaali sieltä puristuu ulos kun halutaan suuttimen aukkoa leveämpi mutta minimaalisen ohut kerros. Auttaisikohan kapeampi viivaleveys uloimpaan seinään?
 
Mistähän johtuu, että adaptive layer height asetuksen ollessa päällä ne adaptiivisesti ohuimmat kerrokset aiheuttaa kappaleen pintaan koko kerroksen kattavan korkeamman kohdan ja rumentavat siten koko palikkaa aika rajusti? Värivaihtelu kerrosten välillä ei niinkään haittaisi mutta tämä on ikävämpi juttu. Myös nurkat näissä kerroksissa selkeästi huonommat (pyöreät) vaikka pressure advance ym on filamentille kalibroitu. Ikään kuin olis koko koko kerroksen viivaleveys siis hieman leveämpi mitä matalampi adaptiivinen kerros kyseessä ja sitten kun tulee useampi kerros samalla paksuudella niin jälki on taas erinomaisen hyvää. Bambu A1 kyseessä, vakio 0.4 nozzle ja 0.5mm viivaleveys, adaptiiviset kerrokset 0.08-0.28mm ja perus PLA muovi käytössä. Ainoa mikä itselle tulee mieleen selitykseksi on se, että jotenkin slicer ei osaa arvioida tarpeeksi hienosti sitä, miten se materiaali sieltä puristuu ulos kun halutaan suuttimen aukkoa leveämpi mutta minimaalisen ohut kerros. Auttaisikohan kapeampi viivaleveys uloimpaan seinään?

Minun mielestä suuttimella on olemassa toiminnallinen alue, 0.4 nozzlella kerrospaksuus voi olla 0.2-0.4. Niiden ulkopuolella alkaa tapahtumaan kummia ja pitäisi vähintään tuunata asetukset siihen sopivaksi kokonaisuudessaan.

Linear advance (pressure advance) on massavirta riippuvainen (syöttö vs liikenopeus), mutta todellisuudessa mitä se haluaa optimoida on paine, joka taas syntyy hyvinkin monen toteutuman perusteella. Se on siis hyvin hailakka arvaus jonka olet tuunaillut käsin vastaamaan jotain lopputulosta ajassa ja paikassa. Mielestäni Linear Advance on hölynpöly juttu, 3d slicereissa on aivan liikaa sellaisia asetuksia.
 
Millaisia kuivaimia porukalla käytössä filamenteille? Haussa aikalailla budjettimalli yhdelle rullalle.

Normiuuniin laitto ei oikein ole innosta niin pohdin jotain muuta ratkaisua. Vielä ei oo ollu tarvetta kuivatella PLA:ta, mutta ajatuksissa alkaa myös PETG:tä tulostaa mikä ilmeisesti vähän enemmän imaisee kosteutta itseensä.

Creality space pi plus tuli tänne. Sitä yhden rullan ei plus versiotahan saa melkein kolikoilla.
 
On tullut tulosteltua ainoastaan esun:in PETG:llä. Ajattelin siirtyä PLA:han. Onko noissa isoja eroja vai ostanko vaan halvinta?


Ender 3 S1 pro tulostimena.
 
On tullut tulosteltua ainoastaan esun:in PETG:llä. Ajattelin siirtyä PLA:han. Onko noissa isoja eroja vai ostanko vaan halvinta?


Ender 3 S1 pro tulostimena.
Tuskin massiivisia eroja on, omasta kokemuksesta suurin osa menee samoilla asetuksilla. GST3D on ainoa jolla on ilmennyt ongelmia, tuppaa katkeilemaan AMS:ään jos on vähänkään pidempään paikallaan. Muutoin Clasusta Extrudriin tulostuu nätisti samoilla asetuksilla ilman erillistä kuivausta.
 
Itselle etsin ensimmäisiä lankoja lisää, tulostin Creality K1c jossa tulostusnopeudet lupaillaan 600mm/s ja mukana tulleella creality hyper-pla vakioasetuksilla näkyy meneväm 300mm/s,

Suurimmassa osassa lankoja näkyy lukevan tulostusnopeus 30-60mm/s, sitten muutamia esim tuo Hyper-pla ja vaikka tuo mitä nyt ostin eli Elegoo rapid pla niin lukee rullassa 40-600mm/s

Itsellä heräsi kysymys että pitääkö tuohon nopeampaan tulostukseen langan olla myös "nopeaa" vai onko vaan mainospuheita. Eli onnistuuko tuollaisella 60mm/s langalla tulostus 600mm/s? Koska tuossahan on aika jäätävä ero nopeudessa jos pitäisi tiputtaa nopeutta kymmenkertaisesti, noin karrikoidusti

Volumetric flow on 0.4mm suuttimella tuolla crealityn langalla alunperin 23mm3/s ja kalibrointipalikkaan sain ~20mm3/s lukemia toimimaan vielä

Sama homma näkyy olevan PETG kohdalla, sitten esim ABS ja ASA tuntuu järjestän olevan tuolla "hitaalla" puolella

Vai onko tässä joku homma että nuo tulostimet on kehittyneet tuohon nopeampaan tulostukseen ja langat laahaa vielä jäljessä "hitaan" tulostuksen ajassa ja tarjontaa nopeista on vähemmän
 
Viimeksi muokattu:
Itselle etsin ensimmäisiä lankoja lisää, tulostin Creality K1c jossa tulostusnopeudet lupaillaan 600mm/s ja mukana tulleella creality hyper-pla vakioasetuksilla näkyy meneväm 300mm/s,

Suurimmassa osassa lankoja näkyy lukevan tulostusnopeus 30-60mm/s, sitten muutamia esim tuo Hyper-pla ja vaikka tuo mitä nyt ostin eli Elegoo rapid pla niin lukee rullassa 40-600mm/s

Itsellä heräsi kysymys että pitääkö tuohon nopeampaan tulostukseen langan olla myös "nopeaa" vai onko vaan mainospuheita. Eli onnistuuko tuollaisella 60mm/s langalla tulostus 600mm/s? Koska tuossahan on aika jäätävä ero nopeudessa jos pitäisi tiputtaa nopeutta kymmenkertaisesti, noin karrikoidusti

Volumetric flow on 0.4mm suuttimella tuolla crealityn langalla alunperin 23mm3/s ja kalibrointipalikkaan sain ~20mm3/s lukemia toimimaan vielä

Sama homma näkyy olevan PETG kohdalla, sitten esim ABS ja ASA tuntuu järjestän olevan tuolla "hitaalla" puolella

Vai onko tässä joku homma että nuo tulostimet on kehittyneet tuohon nopeampaan tulostukseen ja langat laahaa vielä jäljessä "hitaan" tulostuksen ajassa ja tarjontaa nopeista on vähemmän
Mainospuheet on aina mainospuheita, ei mahda millään kombolla päästä järkeviin tuloksiin 600mm/s vauhdilla. Ja tietenkin langan pitää olla sopivaa kun nopeampaa printataan. Osa tavan pla:sta on tulostunut tuolla hyper pla vauhdilla ihan mukisematta, osa taas ei 💁

Itsellä on niin vähän käyttöä pla:lle niin ei ole tullut paljoa edes testailtua enään.
 
Tuossa videossa vertailtu betonilaatan alla eri materiaalien vaikutusta meluun sekä hieman myös tulostuslaatuun:




Silloin melu siirtyy juuri siihen betoniin, johon melun ei haluta siirtyvän, eli talon rakenteisiin.


Tuossa vähän tuoreempi ja perusteellisempi video asiasta.

 
Oletusarvoisesti 3D tulosteet on yleensä aina kennorakenteisia sisäpuolelta. Asetus kulkee nimellä Infill slicerissa. Vai ymmärsinkö väärin?

Esim jos minulla on malli, joka on umpinainen, kiinteä pallo. Vaihtaako slicer ihan itsekseen ominpäin sisustan jonkinlaiseen kennorakenteeseen?

Yritin värkätä jotain Tinkercadilla 10 minuutin ajan ja totesin, että ei onnistu :rofl2:
Pitää joskus yrittää uudelleen, kenties muilla ohjelmilla, joita täällä on mainittu.

Tuli sitten värkättyä eka ihan oma malli, niin pistetään kuvaa tänne. Tinkercadilla pystyi aika nopeasti oppimaan tämmöistä yksikertaisten pulikoiden nysväystä, kunhan tajusin tuon "hole"-kappaleen.
1740913446304.png

1740913573250.png

Kyseessä on pidike saunan ovea varten, joka saranoiden voitelun jälkeen hiipii itsekseen kiinni. Taaempi mulikka piti kääntää katolleen tulostusta varten, onnistui ihan hyvin pienellä määrällä supporttia. Etummaista mulikkaa piti iteroida pari kertaa, kiinnipitolirppa oli aluksi liian löysä, niin pieni vahvike kylkeen. Lisäksi kokeilin vähentää supporttia, käsin merkkasin muutaman kohdan tuonne sisäkattoon, toisella kertaa printti epäonnistui, koska supporttia oli liian vähän.

Tää on varsin hauskaa hommaa, kun joutuu miettimään minkämuotoisen osan voi tulostaa ja miten päin se onnistuisi parhaiten. Onko jonkinlaista nyrkkisääntöä kuinka pitkän sillan näillä voi vetää (esim 0.4 nozzle ja PLA+)?
 
Viimeksi muokattu:
Esim. Bambun X1 pitää kyllä normaalinopeudella tulostaessa sellaista meteliä, ettei monikaan sitä jaksa kuunnella olohuoneessa päivästä toiseen. Siihen alle joku kivasti resonoiva laatikosto, niin ei ainakaan auta asiaa. Betonilaatan massa auttaa sekä ääneen että vakauttamaan alustaa. Minkä verran sillä on merkitystä riippuu täysin tulostimesta, alustasta ja ympäristöstä.
X1C Ikean pahvilipaston päällä vanhalla firmiksellä ja maksimivauhdeilla oli kyllä sellainen sinfoniaorkesteri että oksat pois :D Hain paikalliselta keittiötasofirmalta jämäpalan kvartsilevyä alle niin meteli vaimeni aika lailla. Firmispäivityksen jälkeen suurin melu tuleekin tuulettimista.
 
Tää on varsin hauskaa hommaa, kun joutuu miettimään minkämuotoisen osan voi tulostaa ja miten päin se onnistuisi parhaiten. Onko jonkinlaista nyrkkisääntöä kuinka pitkän sillan näillä voi vetää (esim 0.4 nozzle ja PLA+)?
Thingiversestä, Printablesistä yms. löytyy bridging testejä niin voit testata oman tulostimen. Riippuu kovasti tulostimen palikoista ja siltojen slicer asetuksista. Muovin tulostuslämpötila, tuulettimen asetukset, nopeus jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 818
Viestejä
4 669 170
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom