3D filamentit ja niiden ostopaikat

Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
86
Aceaddityllä jouluale 25:een päivään asti ja 15% alekoodi ACEXMAS15 Chritsmas Deals
Kannattaa kattoo tilatessa lähteekö EU vai Kiina varastolta, ettei tule ylläreitä. Elegoon printterit myös alessa.
Flash PLA+ toiminut itellä sen verran hyvin kuivauksen ja sopivien lämpöjen etsinnän jälkeen, että uskalsin laittaa hieman vajaa 40h printin sillä ajoon. PETG vaikuttaa myös lupaavalta parin testin perusteella.
Aceaddityltä tilattu 26. päivä eikä vieläkään ole paketti lähtenyt liikkeelle..
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Aceaddityltä tilattu 26. päivä eikä vieläkään ole paketti lähtenyt liikkeelle..
EU varastolta tilasit? Itellä tilaus sisään 20.11., 22.11. lähetetty ja 30.11. kuski soitteli ovikelloa.

Edit. PETG jälki myös priimaa kuivauksen ja säätöjen jälkeen. :thumbsup:
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Itse myös tyytyväinen Aceaddityn PETGiin, tilasin 6 kg harmaata ja niistä yhden jo tulostellut. Hieman kuivausta varmuudeksi ja tulostimen automaattikalibroinnit, niin tulee PETGiksi hyvää jälkeä. Kilohinnaksi taisi jäädä ~9,6 euroa valuuttamuunnoksen jälkeen, ja saapuivat nopeasti ovelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10
Aceaddityltä tilattu 26. päivä eikä vieläkään ole paketti lähtenyt liikkeelle..
13.12 tilattu 6 kg PETG ja 5.1 lähti viimein liikkeelle, sähköpostilla ehdin tuosta tilauksesta jo kyselläkkin, mutta siihen ei ole tullut vieläkään mitään vastausta.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
47
Aceaddityn 5kg PETG tilaus on kohta pursoteltu. Bambulla saatavuus huonoa, samoin Aceaddity EU. Mistä tällä hetkellä saa PETG:tä sopuhintaan?
Tarvetta olisi myös PETG-CF langalle, mistä tätä kannattaa metsästää? Niin ja tulostin on X1C, jos sillä on merkitystä.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Tuolta 3DO:lta tuli lasti, B-stock PLA seka laatikko ja pari rullaa ale TPU:ta.
Pääosin värivirhettä jossain kohtaa rullaa, yhdessä harmaassa/hopeisessa on jokin musta mälli joitain metrejä kelalle mentäessä.

Kunhan hieman pitää noita kelojen sisältöjä silmällä mällien tms varalta, niin tämä vaikuttaa hyvältä budjettiystävälliseltä tavaralta.
 

Liitteet

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Aika kattava pläjäys erilaisten filamenttien ominaisuuksista;


Tosin tuossakin väitetään PETG:n olevan haastavampaa printata kuin perus PLA, mutta itsellä jostain syystä ei ole mitään ongelmia ollut sen kanssa; tuntuu tulevan vähintään yhtä hyvää jälkeä kuin PLA:lla ja siitä syystä suurimmaksi osaksi PETG:llä nykyään printtaankin. Onko sitten käynyt itellä vaan tuuri, vai paikkaako Bambun printteri amatöörin virheet..? :D
Toki itsellä ei ole vielä kovin laajaa kokemusta eri materiaaleista; Bambun PLA, Aceaddityn PLA+ ja PETG tähän mennessä käyttänyt, kaapissa vielä printterin mukana ilmaisnäytteenä tullut CF-PLA ja viimeisimpänä lisäyksenä Eryonen 95A TPU.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Omasta puolesta voin sanoa, että PETG:n kanssa pitää huomioida asioita selvästi enemmän kuin PLA:lla.

Esimerkiksi omissa tulosteissa lämpötilan kanssa on noin 5°C rako, jossa tulostuu hyvällä kerros tarttuvuudella, kuitenkin ilman hirveää seitin tekemistä jos pään pitää liikkua railojen yli.
Sitten lämpökutistumisen kautta tuleva kulmien nouseminen on kanssa ollut isoilla kappaleilla huomattavaa verrattuna PLA:han. Saanut laittaa tuollaista geeliliimaa kulmiin, että on pysynyt levyllä.

Sitten pursotuksen hienosäädön kanssa myös paljon enemmän leikkimistä tai tulostustasosta nousee valleja ylös ja ne alkaa kerryttämään roinaa joka osuu tulostuspäähän ja tekee pinnoista rumia/säikeisiä. PLA ei oikein vain ylipursota samalla lailla vaikka olisikin ina liikaa syöttöä.

Mutta nuo kaikki on sellaisia ongelmia, jotka häviää kun laitteen säädöt ovat kohdillaan. Joku Bambu missä sen omaa filamenttia luultavasti on paketista niin kohdillaan, ettei nuo ongelman näy isommin. Hieman erilaista tälläisellä vanhalla enderillä tulostaessä, varsinkin halpojen kiina suuttimien kanssa, joiden reiät eivät aina ole ihan kohdillaan.

(Itsellä käytössä Mitsubishi Chemicalsin PETG:tä, jota ostin poistoerän jokunen vuosi sitten)
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Just kohtasin ongelmia PETGin kanssa bambulabilla niiden omalla filamentilla, mikä tulostunu aikasemmin ihan ok. PLA:lla ei mitään ongelmia ja ihan täydellisiä muotoja tulee aina pihalle, mutta PETGillä todella vaikeaa tulostella esim. ylöspäin leveäviä pyöristyksiä. Jos vaikka kulmista pyöristetyn kuution tulostaa, niin ensimmäiset kerrokset jotenkin näyttä karsealta ja saattaa jopa yksittäisiä lankoja näkyä reunojen ulkopuolella. Jonkin verran auttoi, kun kuivatin PETGin.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
En ole Bambun PETG:tä käyttänyt, mutta tuolle Aceadditylle vedin alkuun kaikki Orcasta löytyvät kalibroinnit ja niillä menty tähän asti ongelmitta. Itellä PETG (ja PLA myös) pysyy Engineering Platessa lämpimänä kiinni kuin naulattu ja jäähtyessään irtoaa yleensä itsestään, johon olen hyvin tyytyväinen, kun en todella jaksa säätää liiman kanssa. Tulostuspäähän tarttuvista kikkareista pääsin eroon laittamalla Z hopin päälle.
En ole myöskään huomannut eroa tulostusjäljessä Bambun PLA:n ja Aceaddityn PLA+:n kanssa, kunhan kalibroinnit tekee, mutta jälkimmäinen on selvästi halvempaa ja antaa myös hieman korkeamman mm3/s, jos maksimeita hakee.
Hauskasti myös itellä suutin on nykyään halpa kiinalainen, kun vaihdoin Alilta tilattuun M6-yhteensopivaan hotendiin, että sai kiinaklooni "CHT" suuttimen testiin. :D

Kunnon kuivaus vaikutti myös todella paljon; pakasta vedettynä tuo PETG jätti jatkuvasti pieniä "reikiä" sinne tänne printin pintaan, mutta kuivauksen jälkeen ei näy käytännössä muuta kuin sauma.

@Ypi Overhangit siis vaivaa? Äkkiseltään kuulostaa siltä, että kävis liian kuumana; joko peti lämmittää alimpia kerroksia liikaa, tai jäähdytys on puutteellinen (pois päältä ensimmäisten n kerrosten aikana?)

Tossa pari kuvaa PLA (valkoinen) vs. PETG (musta) benchyistä jotka printtasin kalibrointien (ja PETG kuivauksen) jälkeen;
IMG20240316050240.jpgIMG20240316050221.jpg
IMG20240316045919.jpgIMG20240316045956.jpg
En kyllä rehellisesti kummoista eroa lopputuloksessa näe, paitsi PLA sävyerot niissä kerroksissa, joissa printtaus oli hitaampaa. :D

Edit. Yritin ottaa kuvat niin, että korostaa noita overhangeja mahdollisimman paljon, mutta valkeasta on aika haastava saada yhtä hyvin yksityiskohtia irti kameralla.
 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
...
Kunnon kuivaus vaikutti myös todella paljon; pakasta vedettynä tuo PETG jätti jatkuvasti pieniä "reikiä" sinne tänne printin pintaan, mutta kuivauksen jälkeen ei näy käytännössä muuta kuin sauma.
...
Mulla tulee tuota pientä pistemäistä kraateria Polymakerin PLA-rullilla, vaikka ne on pakattu vakuumimuoveihin. Ei sinänsä haittaa noissa osissa joita tällä hetkellä työn alla, mutta kyllä se filamenttikuivuri voi olla seuraavana ostoslistalla kun kesää kohden kosteusprosentit nousee muutenkin autotallissa. Katottava semmonen kuivuri missä on suoraan lähtö filamentille, ja etittävä jostain tuota suojaputkea, niin saa samalla paketin pois tuolta Qidin tulostimen takana olevasta dryboxista, kun sinne on aina ihan helvetin rasittavaa vaihdella rullaa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Mulla tulee tuota pientä pistemäistä kraateria Polymakerin PLA-rullilla, vaikka ne on pakattu vakuumimuoveihin. Ei sinänsä haittaa noissa osissa joita tällä hetkellä työn alla, mutta kyllä se filamenttikuivuri voi olla seuraavana ostoslistalla kun kesää kohden kosteusprosentit nousee muutenkin autotallissa. Katottava semmonen kuivuri missä on suoraan lähtö filamentille, ja etittävä jostain tuota suojaputkea, niin saa samalla paketin pois tuolta Qidin tulostimen takana olevasta dryboxista, kun sinne on aina ihan helvetin rasittavaa vaihdella rullaa.
Joo, ite tulin aika nopeesti samaan lopputulokseen ja nyt on Eibos Polyphemus kuivaamista varten. Löytyy valmiit pikavalinnat useimmille materiaaleille, 3 ohjelmoitavaa muistipaikka, reikiä filamentin ulostulolle ja pyörittää keloja tasaisen lopputuloksen saamiseksi, joka aika harvasta kuivurista tuntuu löytyvän. Ihmeen märkiä tuntuu monet filamentit olevan suoraa paketista, vaikka ovat vakuumissa silicapussin kanssa.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Joo, ite tulin aika nopeesti samaan lopputulokseen ja nyt on Eibos Polyphemus kuivaamista varten. Löytyy valmiit pikavalinnat useimmille materiaaleille, 3 ohjelmoitavaa muistipaikka, reikiä filamentin ulostulolle ja pyörittää keloja tasaisen lopputuloksen saamiseksi, joka aika harvasta kuivurista tuntuu löytyvän. Ihmeen märkiä tuntuu monet filamentit olevan suoraa paketista, vaikka ovat vakuumissa silicapussin kanssa.
Mulla on sunlu filadryer s2 ja löytyy filamentille ulostulot ja todella liukkaat laakerilliset rullat. Oon säilyttäny bambulabin TPU:ta siellä ja aina kuivattanu ennen käyttöä. Helppo, kun filamentti odottelee valmiina laitteen vierellä.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Mulla on sunlu filadryer s2 ja löytyy filamentille ulostulot ja todella liukkaat laakerilliset rullat. Oon säilyttäny bambulabin TPU:ta siellä ja aina kuivattanu ennen käyttöä. Helppo, kun filamentti odottelee valmiina laitteen vierellä.
Sunlua katellu jossain vaiheessa ohi mennen itekkin. Nyt näytti olevan Amazon.de niiden omalla kauppapaikalla tarjouksessa, alle 60€ veroero huomioiden, joten pitihän se tilata kun oli muutakin sieltä napsittavaks jolla meni 99€ ilmasten postien raja ylitte. Tuohon kannattaa ilmeisesti porata pari reikää alanurkkaaan ja toiset pari vastakkaiseen yläpuoliskoon, jotta kosteus pääsee kunnolla pihalle. Tai sitten vaan pistää klipsin luukun reunaan aika ajoin ni karkaa se sitäkin kautta :D
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Suosittelen välttämään GST3D:n PLA:ta. Eilen sain taas viettää tunnin selvittämässä ongelmia, kun langat katkeilivat ties mihin väliin, kuivauksesta huolimatta. Tuntuu että tuo lanka haurastuu erityisen nopeasti kelalta rullattuna (PLA:n sisäinen jännitys).
Tuolle täytyi myös hakea asetuksia, kun muut (Extrudr, Sunlu, Clasu...) toimineet heittämällä samoilla asetuksilla. Ajattelin myös säästäväni luontoa tilaamalla ilman muovirullia, mutta sai taas paljon päänsärkyä, kun eihän ne refillit sopineet mihinkään standardikeloihin. Onneksi voi tulostaa itse sopivan.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Suosittelen välttämään GST3D:n PLA:ta. Eilen sain taas viettää tunnin selvittämässä ongelmia, kun langat katkeilivat ties mihin väliin, kuivauksesta huolimatta. Tuntuu että tuo lanka haurastuu erityisen nopeasti kelalta rullattuna (PLA:n sisäinen jännitys).
Tuolle täytyi myös hakea asetuksia, kun muut (Extrudr, Sunlu, Clasu...) toimineet heittämällä samoilla asetuksilla. Ajattelin myös säästäväni luontoa tilaamalla ilman muovirullia, mutta sai taas paljon päänsärkyä, kun eihän ne refillit sopineet mihinkään standardikeloihin. Onneksi voi tulostaa itse sopivan.
Jos tulostat itse, niin kannattaa muistaa kuivatuksessa, että saattaa vääntyä
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Jos tulostat itse, niin kannattaa muistaa kuivatuksessa, että saattaa vääntyä
Jäikö sulla lause kesken? Mikä siinä vääntyy?

Tarkennukseksi, itse kuivaan antureita seuraillen pysyen turvallisella lämpötila-alueella.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Jäikö sulla lause kesken? Mikä siinä vääntyy?

Tarkennukseksi, itse kuivaan antureita seuraillen pysyen turvallisella lämpötila-alueella.
Joo. Siis jos tulostaa pla:sta spoolin ja laittaa siihen petgiä, niin petgin kuivatuslämpötiloissa spooli alkaa sulaamaan ja saattaa vähän olla vaikeasti käytettävissä enää. Kerran kokemuksella voin sanoa
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Onko muuten kellään kokemusta metallisista filamenteistä? Näyttääkö esim. Clas ohlsonin kuparinen PLA yhtään kuparilta, vai onko vain vähän sinne päin väriä?

Ja jos on tiedossa jostain hyvin metallimaisesta filamentista kokemusta, niin mielellään ottaisin suosituksia.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
423
Suosittelen välttämään GST3D:n PLA:ta. Eilen sain taas viettää tunnin selvittämässä ongelmia, kun langat katkeilivat ties mihin väliin, kuivauksesta huolimatta. Tuntuu että tuo lanka haurastuu erityisen nopeasti kelalta rullattuna (PLA:n sisäinen jännitys).
Tuolle täytyi myös hakea asetuksia, kun muut (Extrudr, Sunlu, Clasu...) toimineet heittämällä samoilla asetuksilla. Ajattelin myös säästäväni luontoa tilaamalla ilman muovirullia, mutta sai taas paljon päänsärkyä, kun eihän ne refillit sopineet mihinkään standardikeloihin. Onneksi voi tulostaa itse sopivan.
Oliko siis tavan PLA:ta vai plussaa? Useampi rulla menny tuota PLA+:aa, enkä ole katkeilua huomannut kuin todella pitkään avoinna olleissa keloissa. Ja sekin siis niin, että rullan alkupäästä pieni pätkä napsahtaa pois mutta loput tulostuu ongelmitta. En ole myöskään huomannut tarvetta noita sen kummemmin kuivata.
Mitä tulee asetuksiin, niin itse olen tottunut tekemään kalibroinnit filamentille joka tapauksessa, eri valmistajilla kun kuitenkin eroa ja mielellään tulostaisi parasta mahdollista jälkeä mitä langalla voi saada.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Oliko siis tavan PLA:ta vai plussaa? Useampi rulla menny tuota PLA+:aa, enkä ole katkeilua huomannut kuin todella pitkään avoinna olleissa keloissa. Ja sekin siis niin, että rullan alkupäästä pieni pätkä napsahtaa pois mutta loput tulostuu ongelmitta. En ole myöskään huomannut tarvetta noita sen kummemmin kuivata.
Mitä tulee asetuksiin, niin itse olen tottunut tekemään kalibroinnit filamentille joka tapauksessa, eri valmistajilla kun kuitenkin eroa ja mielellään tulostaisi parasta mahdollista jälkeä mitä langalla voi saada.
Tavallista PLA:ta, rullassa lukee PLA 850.

Itsekin ajan kalibroinnit aina, näissä vain ongelmana oli, että kalibrointien jälkeen tulosteet murenivat käsiin. Tuo tulostui näennäisesti ihan hyvin vakiolämmöillä, mutta kerrostartunnan saamiseksi lämpöjä piti nostaa reilusti.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Itse tullut siihen tulokseen, että jos filamentti katkeilee ajan myötä, niin itse valmiit tulosteet myös heikkenee ajanmyötä, joten en käytä semmosia kyllä jatkossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 124
Viestejä
4 196 368
Jäsenet
70 852
Uusin jäsen
tofu

Hinta.fi

Ylös Bottom