2G GSM-verkkojen alasajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHMK
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli mieleen että mites kaikki aika uudetkin autot jotka ovat ilman 4g yhteyksiä ? 3g verkon tiputtua jäljelle jää vain 2g. Pelkästään tuo pakollinen hätäpuhelintoiminto lakkaa näistä toimimasta jos 2g verkko viedään pois, esim mersun aika uudetkin autot ovat olleet vain 3g yhteydellä. Stenllantiksen autot taisi vasta vuoden sisään tulleen faceliftin jälkeen olla 4g. Nämä autot kyllä tulevat vielä 10v jälkeen olevan tuolla liikenteessä.

Näinhän se eCall toiminto lakkaa toimimasta sitten kun 2G ajetaan alas. Voidaan seurata tilannerra kun Ruotsissa ja Norjassa alasajo etenee ensivuonna ja pian muuallapäin Eurooppaa.

Vaikka autossa olisi 4G tuki niin hätäpuhelutoiminto toimii vain 2G/3G kautta ellei auton valmistaja ole kehittänyt omaa sillä eCall itsestään toimii vain 2G/3G kanssa. NG eCall on tulossa mutta saa nähdä koska autoihin kerkeää, ehkä muutaman vuoden päästä.

Hyvä nosto, ja kannattaa toki selvittää ennen kauppaa jos kuudenvuoden pitopeliä on hankkimassa. Eli onko riittävä 4G tuki ja mikä on päivityskustannus. Merkki voi saada tuon toki kalliiksi. Mutta meillä siis pitkä siirtymäaika.

kannattaa kysyä mutta näillä näkymin ei oikein tietoa tunnu Euroopassa löytyvän. Jenkeissä lakkasi useissa autoista ainakin toiminnot eikä usein ole päivitys mahdollisuuksia.
 
Näinhän se eCall toiminto lakkaa toimimasta sitten kun 2G ajetaan alas. Voidaan seurata tilannerra kun Ruotsissa ja Norjassa alasajo etenee ensivuonna ja pian muuallapäin Eurooppaa.

Vaikka autossa olisi 4G tuki niin hätäpuhelutoiminto toimii vain 2G/3G kautta ellei auton valmistaja ole kehittänyt omaa sillä eCall itsestään toimii vain 2G/3G kanssa. NG eCall on tulossa mutta saa nähdä koska autoihin kerkeää, ehkä muutaman vuoden päästä.
Hätänumerosta on jokinverran ollut keskustelua 3G alasajon yhteydessä, ymmärtääkseni autot soittaa hätäpuhelun, ja jos jatkossa muutenkin halutaan hätäpuheluiden toimivan niin tarviihan sen olla verkossa tuettu muutenkin kuin autojen takia.

kannattaa kysyä mutta näillä näkymin ei oikein tietoa tunnu Euroopassa löytyvän. Jenkeissä lakkasi useissa autoista ainakin toiminnot eikä usein ole päivitys mahdollisuuksia.
Jos systeemi ajetaan alas kokonaan, niin sitten ei väliä hätäpuheluilla, mutta oletan että tuon tapaisesta ei luovuta ja jos sitä pitopeliä hankkimassa niin myyjältä yrittää selvittää onko auton yhteydet toteutettu niin että ne ovat kohtuudella päivitettäväsissä. Vaikka ei se hätäpuhelu kiinnosta, niin todennäköisesti toivoisi että muut yhteydet toimii. Jos jo lähdössä puuttuu kattava 4G tuki, niin onhan se melko kuollut jo ostaessa.
 
Jos systeemi ajetaan alas kokonaan, niin sitten ei väliä hätäpuheluilla, mutta oletan että tuon tapaisesta ei luovuta ja jos sitä pitopeliä hankkimassa niin myyjältä yrittää selvittää onko auton yhteydet toteutettu niin että ne ovat kohtuudella päivitettäväsissä. Vaikka ei se hätäpuhelu kiinnosta, niin todennäköisesti toivoisi että muut yhteydet toimii.
Luulisi hätäpuhelun kiinnostavan, kun eCall on merkitty katsastuksessa pakolliseksi. Tai korjauskehoituksella ilmeisesti pääsee, jos yhteys ei toimi. Mutta on sekin kova rasite, jos ajoneuvo on herkkä pikkuvioille.
 
Hätänumerosta on jokinverran ollut keskustelua 3G alasajon yhteydessä, ymmärtääkseni autot soittaa hätäpuhelun, ja jos jatkossa muutenkin halutaan hätäpuheluiden toimivan niin tarviihan sen olla verkossa tuettu muutenkin kuin autojen takia.


Jos systeemi ajetaan alas kokonaan, niin sitten ei väliä hätäpuheluilla, mutta oletan että tuon tapaisesta ei luovuta ja jos sitä pitopeliä hankkimassa niin myyjältä yrittää selvittää onko auton yhteydet toteutettu niin että ne ovat kohtuudella päivitettäväsissä. Vaikka ei se hätäpuhelu kiinnosta, niin todennäköisesti toivoisi että muut yhteydet toimii. Jos jo lähdössä puuttuu kattava 4G tuki, niin onhan se melko kuollut jo ostaessa.


Mites soittaa auto jos 2G ja 3G verkkoa ei ole. Nykyinen eCall joka tuli 2018 pakolliseksi autoihin on speksattu 2G ja 3G puolelle. Vähän typerä oli siihen sen pakottaa niin nyt sitten on tilanne että 4G ja 5G kanssa tarvitaan NG eCall. Vaikka auto tukisi 4G ei se tue NG eCall koska standardi taisi just valmistua.

Hätäpuhelut toimivat kyllä puhelimessa verkossa rekisteröitynä ja anonyymisenäkin kunhan verkossa on tuettuna Emergency-IMS. Ainakin rekisteröitynä toimii mutta anonyyminen on ollut puutteellista vielä meillä osalla operaattoreista.

Luulisi hätäpuhelun kiinnostavan, kun eCall on merkitty katsastuksessa pakolliseksi. Tai korjauskehoituksella ilmeisesti pääsee, jos yhteys ei toimi. Mutta on sekin kova rasite, jos ajoneuvo on herkkä pikkuvioille.

Niin auton omistajaa… mutta voi olla maksullinen koska auto on tehty 2018 eCall määräyksen mukaiseksi eli alunperin ei ollut virheellinen. Tässä sitä seurataan mitä Ruotsissa ja Norjassa tuumataan kun aloittavat 2G alasajon jo 2025 niin meillä on vuosia aikaa vielä…
 
Mites soittaa auto jos 2G ja 3G verkkoa ei ole. Nykyinen eCall joka tuli 2018 pakolliseksi autoihin on speksattu 2G ja 3G puolelle. Vähän typerä oli siihen sen pakottaa niin nyt sitten on tilanne että 4G ja 5G kanssa tarvitaan NG eCall. Vaikka auto tukisi 4G ei se tue NG eCall koska standardi taisi just valmistua.

Hätäpuhelut toimivat kyllä puhelimessa verkossa rekisteröitynä ja anonyymisenäkin kunhan verkossa on tuettuna Emergency-IMS. Ainakin rekisteröitynä toimii mutta anonyyminen on ollut puutteellista vielä meillä osalla operaattoreista.
En tunne vaatimuksia, mutta ymmärtänyt että se eCall käyttää kuitenkin normihätäpuhelua pohjalla, niin jos 4G palikat ja verkko tukee, niin ei kai siitä kaukana olla. Jos käyttää ihan jotain muuta, niin sitten toki voi kaatua.

Mutta päivittämisen kannalta, niin siltä osin missä pitää vaihtaa modeemia, niin jo ihan muutekin jos pitopeliä hankkii, niin myyjältä tiedustella mikä se päivitys tuki on, ja niiltä osin mitkä menee softalla niin tiedustella onko sekin puoli hanskassa.

Siis jos nyt on hankkimassa auto seuraavaksi 10 vuodeksi, tai melkein, jos auto vaatii tieliikennekelpoisena pysymiseksi viiden tonnin päivityksen, vs tonnin hilut, vs huoltoohjlelmaan kuuluva softapäivitys.

Edit:
Ymmärtääkseni tämä aikataulu on myös autopuolen osalta huomioitu. ja niiden siihen varauduttavat vaatimusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
En tunne vaatimuksia, mutta ymmärtänyt että se eCall käyttää kuitenkin normihätäpuhelua pohjalla, niin jos 4G palikat ja verkko tukee, niin ei kai siitä kaukana olla. Jos käyttää ihan jotain muuta, niin sitten toki voi kaatua.

Mutta päivittämisen kannalta, niin siltä osin missä pitää vaihtaa modeemia, niin jo ihan muutekin jos pitopeliä hankkii, niin myyjältä tiedustella mikä se päivitys tuki on, ja niiltä osin mitkä menee softalla niin tiedustella onko sekin puoli hanskassa.

Siis jos nyt on hankkimassa auto seuraavaksi 10 vuodeksi, tai melkein, jos auto vaatii tieliikennekelpoisena pysymiseksi viiden tonnin päivityksen, vs tonnin hilut, vs huoltoohjlelmaan kuuluva softapäivitys.

Edit:
Ymmärtääkseni tämä aikataulu on myös autopuolen osalta huomioitu. ja niiden siihen varauduttavat vaatimusten mukaan.

eCall liittyy myös tiedonsiirtopuoli eli lähettää datapaketin / sms tiedon autosta. Kun katsoo autojen speksejä eipä missään taida oikein mainintaa mikä modeemi sisällä Jne… Niin 4G verkko tuki ei auta jos ei tue IMS kunnolla tai puutteellisesti.


Traficomin dokumentissa kohta 9.1 on avattu ettei EU tasoista päätöstä ole oikein. Eli odotamme EU tasolla päätöstä ja sitten autot ja verkot perässä eli tässä menee tovi.
 
Niin auton omistajaa… mutta voi olla maksullinen koska auto on tehty 2018 eCall määräyksen mukaiseksi eli alunperin ei ollut virheellinen. Tässä sitä seurataan mitä Ruotsissa ja Norjassa tuumataan kun aloittavat 2G alasajon jo 2025 niin meillä on vuosia aikaa vielä…
Autokannan iän huomioiden, 2018 mallin auto voi olla täällä käytössä vielä 2038-2048. Kun valmistusajankohdan mukaisen järjestelmän toimivuus vaaditaan koko auton eliniän, niin valmistajan pitäisi taata elinikäinen päivitys ja ilmaiseksi, koska ei ole käyttäjästä riippuvainen syy.

Koska näin ei varmaan tule tapahtumaan, niin tieliikennekelpoisuuteen pitäisi saada poikkeuslupa. Tämä on ikään kuin ennakkotapaus: Onko mahdollista, että kerran tyyppihyväksytty ajoneuvo, ei tulevaisuudessa olekaan enää hyväksytty.
Mielenkiintoinen aikanaan kuulla, kun koskee varmaan itseänikin.
 
Viimeksi muokattu:
Autokannan iän huomioiden, 2018 mallin auto voi olla täällä käytössä vielä 2038-2048. Kun valmistusajankohdan mukaisen järjestelmän toimivuus vaaditaan koko auton eliniän, niin valmistajan pitäisi taata elinikäinen päivitys ja ilmaiseksi, koska ei ole käyttäjästä riippuvainen syy.

Koska näin ei varmaan tule tapahtumaan, niin tieliikennekelpoisuuteen pitäisi saada poikkeuslupa. Tämä on ikään kuin ennakkotapaus: Onko mahdollista, että kerran tyyppihyväksytty ajoneuvo, ei tulevaisuudessa olekaan enää hyväksytty.
Mielenkiintoinen aikanaan kuulla, kun koskee varmaan itseänikin.

Ei ole valmistajastakaan riippuvainen syy että mielenkiintoiseksi menee. Valmistaja tehnyt vaadittujen speksien mukaan. EU regulaation päivitystä odotellessa mitä tuo mutta menee aikaa.


Ei hirveästi muuta tuolla kun kommentointina että 2G/3G eCall tukeville pitää ainakin tiedottaa - hyvä jos sekin edes tulee…
 
Autokannan iän huomioiden, 2018 mallin auto voi olla täällä käytössä vielä 2038-2048. Kun valmistusajankohdan mukaisen järjestelmän toimivuus vaaditaan koko auton eliniän, niin valmistajan pitäisi taata elinikäinen päivitys ja ilmaiseksi, koska ei ole käyttäjästä riippuvainen syy.

Koska näin ei varmaan tule tapahtumaan, niin tieliikennekelpoisuuteen pitäisi saada poikkeuslupa. Tämä on ikään kuin ennakkotapaus: Onko mahdollista, että kerran tyyppihyväksytty ajoneuvo, ei tulevaisuudessa olekaan enää hyväksytty.
Mielenkiintoinen aikanaan kuulla, kun koskee varmaan itseänikin.

Suomen vanhin rekisterissä oleva auto löytyi – ”maksoi riittävästi” omistaja Seppo kertoi HS:lle Suomen vanhin auto rekisterissä oleva auto Crestmobile A Runabout 390 on vuodelta 1900 eli jos tuollainen 2018 valmistettu auto pitäisi olla vielä käytössä 2142 eli eri asia on, että onko välttämättä autovalmistaja enään olemassa yli 100v päästä. Eiköhän se katsota ominaisuuksia sen valmistusvuoden mukaan eli otetaan esim. jos autossa ei ole alunperin ollut vöitä, niin ei sellaisia myöskään vaadita tulevaisuudessakaan.
 
Suomen vanhin rekisterissä oleva auto löytyi – ”maksoi riittävästi” omistaja Seppo kertoi HS:lle Suomen vanhin auto rekisterissä oleva auto Crestmobile A Runabout 390 on vuodelta 1900 eli jos tuollainen 2018 valmistettu auto pitäisi olla vielä käytössä 2142 eli eri asia on, että onko välttämättä autovalmistaja enään olemassa yli 100v päästä. Eiköhän se katsota ominaisuuksia sen valmistusvuoden mukaan eli otetaan esim. jos autossa ei ole alunperin ollut vöitä, niin ei sellaisia myöskään vaadita tulevaisuudessakaan.

Juu eli 2018 autossa jos oli toimiva eCall, niin se pitää sillon jatkossakin toimia. Koska se on 3/2018 eteenpäin olevissa automalleissa PAKOLLINEN. Se vaan ei toimi sitten 100v päästä jos 2G puuttuu.
 
Juu eli 2018 autossa jos oli toimiva eCall, niin se pitää sillon jatkossakin toimia. Koska se on 3/2018 eteenpäin olevissa automalleissa PAKOLLINEN. Se vaan ei toimi sitten 100v päästä jos 2G puuttuu.
No ei välttämättä. On tuon 1900 valmistetun auton aikaankin ollut joissain maissa lakeja jotka vaativat lipun heiluttajaa auton edelle, mutta ei ole enää. Eli vaatimuksia voidaan jälkikäteen myös lieventää.
 
Ensimmäisiä julkisuuteen tulleita kiistatapauksia alkaa löytyä:

Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut korvauksia verkon lakkautuksen myötä poistuneista auton ominaisuuksista. Eihän se nyt tavallaan myyjän vika ole, vaikka ominaisuudet myyntihetkellä toimivat ja myyjä siten mainosti niitä. Ja autonvalmistaja/maahantuoja voi helposti vedota force majeure, osapuolista riippumattomaan syyhyn. Joten kuluttaja jää nuolemaan näppejä - kannattaa olla tarkkana kuinka auto käyttää poistuvaa 2/3G verkkoa.
 
@Pate123 Parhaimmillaan tuohon mersuun saa muutaman sadan euron vaihtotyöllä 3G-moduulin vaihto 4G-moduuliin. Tai sitten lisätään polttoainelisälämmitintä varten oma 4G-boksi.
 
Ensimmäisiä julkisuuteen tulleita kiistatapauksia alkaa löytyä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...imintoja/4f696328-7725-472f-baf5-c5ec636874fa

Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut korvauksia verkon lakkautuksen myötä poistuneista auton ominaisuuksista. Eihän se nyt tavallaan myyjän vika ole, vaikka ominaisuudet myyntihetkellä toimivat ja myyjä siten mainosti niitä. Ja autonvalmistaja/maahantuoja voi helposti vedota force majeure, osapuolista riippumattomaan syyhyn. Joten kuluttaja jää nuolemaan näppejä - kannattaa olla tarkkana kuinka auto käyttää poistuvaa 2/3G verkkoa.
Pari poimintaa kuvaamaan tapausta

Ostettu syyskuussa 2022, hinta reilu 70 000€ (n 52000km 4v), myönnetty kahdenvuoden takuu.
Mersun Me palvelu lakakasi toimimasta noin puolenvuoden päästä, ja syyksi kerrottiin 3G palvelu loppuminen. Lisäksi
Ostaessa asia oli tärkeä ja maninta
”Myyjä tarkisti, että palvelu oli voimassa puoli vuotta, ja että sitä voi helposti jatkaa.”

Ostaja vaati

"
Nyt Timolla oli kovat vaatimukset. Hän vaati myyjäliikkeeltä lisälämmittimen etäohjauksen asentamista autoon ja muiden poistettujen palvelujen perusteella 10 prosentin hinnanalennusta. Vaatimus oli kokonaisuudessaan 9000 euroa.


"
En kopio ratkaisua kertovaa osaa, se kannattaa lukea, kuluttajan vaikuttaa erikoiselta

Vähän oikein, ratkaisussa hommaa sysättiin valmistajalle, valmistajan palvelu, eli ettei olisi myyjäliikkeen vastuulla, ok.

Mutta lautakunnan mielestä myyjä ollut viestinnässä toiminut virheellisesti, siis jos myyjä oikein kertoo että helppo jatkaa palvelua, siis tilanteessa missä jos vuosia tiedetty että 3G verkot ajetaan alas, ja ajetaan alas myyjän myöntämän takuun aikana, ja alan ammattilaisena myyjällä pitäisi olla käsitys palvelusta ja asiakkaan pitäisi voida luottaa myyjän kertomaan.

Perustelu oli että myyjäliikkeellä ei ollut tietoa palvelun loppumisesta, se voi olla uskottavaa.

@Pate123 Parhaimmillaan tuohon mersuun saa muutaman sadan euron vaihtotyöllä 3G-moduulin vaihto 4G-moduuliin. Tai sitten lisätään polttoainelisälämmitintä varten oma 4G-boksi.
Jos tämä pitää paikkansa, niin myyjän olisi pitänyt tuota tarjota, niin sitten lähinnä kinaa siitä oliko tuo helppoa vai ei.

Onko korjausarja ollut tuolloin markkinoilla, vai tullut myöhemmin ?
 
Onko korjausarja ollut tuolloin markkinoilla, vai tullut myöhemmin ?

No tästähän selitetään enemmän vaihdosta.

Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo - Sivu 3 -

Muutamaan autoon on nyt tuo päivitys onnistuneesti tehty tähän mennessä. Hintaa näille asennuksille näkyy tulevan 600-900 € välillä riippuen 4G -moduulin sekä auton mallista. Kuitenkin nämä 3G -moduulien päivitykset 4G- moduuleiksi ovat vasta testausvaiheessa, joten lisää tietoa ja kokemusta tulee koko ajan lisää. Eli nyt mennään eteenpäin kokeilemalla vaan jokainen auto tapauskohtaisesti. Sen jälkeen voidaan oletettavasti todeta, mihin auto malleihin tuo päivitys voi ainakin teoriassa onnistua.

Lähtökohtaisesti ainakin W/S213 ja C238 sarjan autoihin se näyttäisi todennäköisesti onnistuvan helpommalla, koska näihin malleihin tehdas on tarjonnut 4G LTE moduulia lisävarusteena heti alusta asti. Auton tyypillä,varusteilla ja vuosimallilla näkyy olevan ratkaiseva merkitys, miten tuo päivitys tulee onnistumaan. Käytännössä merkkiliikkeiden olisi kaikista helpointa tehdä tämä vaihtotyö, koska ohjelmointi ja tarvittavien osien hankinta ym. onnistuu heiltä helpoiten.

Tehtaalta ei ole saatavissa ainakaan vielä lisätietoa tai apua tähän ongelmaan. Mersun tehtaan ja maahantuojan kanta näihin päivityksiin on kuitenkin lopulta se ratkaiseva tekijä näiden onnistumisessa jatkossa. Ainakin tehtaalla luulisi olevan enemmän mielenkiintoa asiaa kohtaan, koska heidän ongelmiaan tässä yritetään ratkoa. Heille tuo Mersun "parasta ennen päiväyksen" merkinnän poistaminen näistä etäohjauksista ja hätäpuhelujärjestelmistä tuo varmasti myös hyötyä ja vähentää mainehaittaa.

Ne autot, jotka on valmistettu 31.3.2018 jälkeen ja niissä on tehdasasennuksena tuo vanhempi 3G UMTS -moduuli. Näihin autoihin tehdas joutuu varmaan asentamaan 4G -moduulit lähitulevaisuudessa, muuten ne eivät enää täytä EU -lainsäädännön vaatimuksia vuonna 2026. Koska myös 2G -verkot ajetaan alas Euroopassa vuoden 2025 loppuun mennessä. Autojen automaattiset hätäpuhelujärjestelmät tipahtavat myös tuonne 2G -verkkoihin viimeistään ensi vuonna niissä autoissa, joissa on tuo 3G UMTS -moduuli asennettuna.

Mersu on käyttänyt Peikerin 3G -kommunikaatiomoduuleja osassa W166, W176,W205, W212, W222, W246, W253 jne. malleissa ja niihin tuo 4G -päivitys ei ilmeisesti onnistu tällä hetkellä. Mikäli autossa on tehdasasennuksena Hermeksen 3G -moduuli SA koodilla 360, silloin päivitys on teoriassa mahdollista. Lopullinen varmuus tulee valitettavasti vasta sitten, kun vaihtotyö sekä ohjelmointi on tehty. Toivotaan, että Mersu toimii tässä asiassa kuten Tesla, joka vaihtoi ennen 6/2015 valmistettuihin autoihin 4G -moduulit 200 € omakustannushintaan.
 
Ok, eli viesti 2023 touko/kesäkuun vaihteesta, eli tuolloin ei vielä ole ollut tietoa.

Edit, ketjun lopussa viimekuulta
Ke 28.02.2024 21:37

Mersu on vihdoin myöntänyt, että taloudelliset syyt ovat vaikuttaneet siihen, että he eivät tarjoa 4G -päivitystä vanhoihin 3G -kommunikaatiomoduuleihin.

Ei siis päivityksiä tarjolla.

Samassa viestissä muutakin oleellista infoa
Tehdas ei siis kiellä näiden 4G -päivitysten tekemistä, joten yksityiset korjaamot sekä myös merkkiliikkeet esim. Saksassa tekevät näitä päivityksiä koko ajan. Tehdas on myös helpottanut päivitysten tekemistä lisäämällä M-B varaosajärjestelmään 4G -moduulien varaosanumerot useisiin automalleihin, joissa on tehdasasennuksena 3G -moduuli koodilla 360.
Eli suoranaisesti tuon nimimerkin mukaan tehdas ei kiellä modulin 3, osapolen vaihtoa, eikä erityisesti hankaloita sitä.

Mutta, juttuun liittyen modulin vaihto ei ilmeisesti ole tie onneen.

Olemme myös olleet henkilökohtaisesti paikalla ja todistaneet muutamaa pientä ihmettä. Kun tehdas on antanut tänne kylmään Pohjolaan ilmaiseksi kolmen vuoden lisenssejä autojen etäohjauksiin, joissa on M-B OE lisälämmitin sekä tuo Hermeksen 3G - moduuli. Näitä lisenssejä ei siis ole enää myynnissä Mercedes me kaupassa niihin autoihin, joihin on asennettu tehtaalla 3G-moduuli.
Eli modulinvaihto ei riitä, pitää se lisenssikin saada ja tuo nimimerkki kuvaa sitä ihmeene kun tehdas on antannut lisenssin.
Mutta korostaa tuossa että lisenssejä ei myydä niihin autoihin joissa tehtaalla asennettu vain 3G moduli.

Eli tänäpäivänälään ei ole myyjän väittämää helppoatapaa palvelun jatkamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä mielenkiintoinen tilanne näiden vanhempien autojen kanssa, omassakin opel äpissä (sama kaikilla psa autoilla) ilmainen etäohjaus on voimassa 10v kun rekisteröin auton äppiin. Tämä 10v nykyhetkestä vaikka käytetyn auton sinne laittaa.

2020 vuoden opelissa (psa alustassa) ei varmasti ole vielä 4g yhteyttä, joten taitaa tällä hetkellä toimia 2g kautta. Kuoleman hetket ovat kyllä sitten tämän palvelun osalta kun 2g ajetaan alas.
 
Jos tässä ketjussa aletaan puhumaan 3G verkon alasajosta niin tuon otsikon voisi korjata myös koskemaan näitä.
 
Jos tässä ketjussa aletaan puhumaan 3G verkon alasajosta niin tuon otsikon voisi korjata myös koskemaan näitä.
3G verkot ovat käytännössä jo alhaalla, viimeiset SYV:t 2024 vuoden lopussa.
3G-tilanne_kartta
 
Jos tässä ketjussa aletaan puhumaan 3G verkon alasajosta niin tuon otsikon voisi korjata myös koskemaan näitä.
Moderaattorit ovat erittäin nihkeitä muuttamaan ketjun otsikkoa.
Käytännössä ohje aloittaa uusi ketju jos oikeasti ketjun arvoinen. Muistaakseni 3G alasajosta on oma ketju ennestään, eli ennen uuden aloittamsita tarkistaa onko vanhaa olemassa.

Edit, täällä ei taida olla yleistä 3G alasajo ketju, vain muutama uutisketju. ehkä sille kannattaisi perustaa oman ketjun, jos alasajon vaikutuksista jotain jaettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hemmettiäkö tuossa on enää keskustelemista kun 3g verkko on jo ajettu alas? 2g verkon sammutustahan tässä vielä odotellaan.
 
No juurihan tuossa keskusteltiin monen viestin verran 3g verkon alasajon seurauksista.
 
Kyllä ne vaan kaikki gee verkot lopulta suljetaan, uudempien "parempien" tieltä.
Se ei pitäisi tulla yllätyksenä, käyttökelpoiset taajuudet ovat jo täynnä, ja yhä täydemmäksi vain tulevat jatkossa. Vaikka vanhoja versioita poistetaan käytöstä aika-ajoin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 663
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom