2025 FIA Formula 3 Championship

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 555
Tuukka Taposen vauhdittamana avataan ensi kaudelle ihan oma F3 keskustelunsa. Ilmoitelkaa jos (kun) jäi virheitä.

Kaudeksi 2025 siirrytään käyttämään uutta Dallara F3 2025 -autoa, joka on käytössä seuraavat kolme vuotta.

TALLIT JA KUSKIT:

Prema Racing

1 - Brando Badoer
2 - Noel León
3 - Ugo Ugochukwu

Trident

4 - Noah Strømsted
5 - Rafael Câmara
6 - Charlie Wurz

ART Grand Prix

7 - Laurens van Hoepen
8 - Tuukka Taponen
9 - James Wharton

Campos Racing

10 - Mari Boya
11 - Tasanapol Inthraphuvasak
12 - Nikola Tsolov

Hitech TGR

14 - Martinius Stenshorne
15 - Joshua Dufek
16 - Gerrard Xie

MP Motorsport

17 - Tim Tramnitz
18 - Bruno del Pino
19 - Alessandro Giusti

Van Amersfoort Racing

20 - Théophile Naël
21 - Santiago Ramos
22 - Ivan Domingues

Rodin Motorsport

23 - Callum Voisin
24 - Louis Sharp
25 - Roman Bilinski

AIX Racing

26 - Javier Sagrera
27 - Nicola Marinangeli
28 - TBA

DAMS Lucas Oil

29 - Nicola Lacorte
30 - Matías Zagazeta
31 - Christian Ho

KISAT:

1
Australia Albert Park Circuit, Melbourne 15.3.-16.3.
2
Bahrain Bahrain International Circuit, Sakhir 12.4.-13.4.
3
Italia Imola Circuit, Imola 17.5-18.5.
4
Monaco Circuit de Monaco, Monaco 24.5.-25.5.
5
Espanja Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló 31.5.-1.6.
6
Itävalta Red Bull Ring, Spielberg 28.6.-29.6.
7
UK Silverstone Circuit, Silverstone 5.7.-6.7.
8
Belgia Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot 26.7.-27.7.
9
Unkari Hungaroring, Mogyoród 2.8.-3.8.
10
Italia Monza Circuit, Monza 6.9.-7.9.

PISTEET:

Sprinttikisa:

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 ja nopein kierros 1.

Kisa:
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 ja paalu 2 ja nopein kierros 1.

Sprinttikisan lähtöjärjestys määräytyy kääntämällä aika-ajojen 12 parhaan järjestys, aika-ajoissa sijalle 12 sijoittunut lähtee paalulta, 11 sijoittunut toisena jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ensimmäisissä testeissä oikein Tuukalla vielä kulkenut.

Ekana testipäivänä sijalla 27 (kuskeja yhteensä 30), kun tallikaveri ja alemmista formuloista tuttu kilpakumppani Wharton oli sijalla 19 ja toinen tallikaveri Hoepen sijalla 13.

Toisena päivänä Tuukka sijalla 23, Wharton sijalla 18 ja Hoepen sijalla 16.

Whartonilla ei taida olla varsinaista sopparia ARTin kanssa ensi kaudesta, mutta aika vahvalta näytti ajaminen.

 
Luonnollisesti Tsolov ja Boya kärjessä, kun ovat jo ajaneet 2 kokonaista kautta F3:sissa.
Vasta Australiassa nähdään, mikä on todellinen Tuukan vauhti. Sitä ennen toki Monzan ja Macaon FRECA-kisat jäljellä.
 
Pääasia olisi että ainakin se pirun Camaran Tuukka nujertaisi kauden aikana täysin. Muut asiat sitten bonusta.
 
Juu taitaisi pääasia olla että Taponen saisi jonkinlaisen otteen näistä F3:sista, kun tähän saakka ollut yllättävänkin vaikeaa.
Tosiaankin vanhat kilpakumppanit F4 ja Regional-sarjoista ovat toistaiseksi ajaneet paremmin tässä isommassa luokassa.
Toivottavasti löytää säädöt kohdilleen. Nopeuttahan sillä riittää, vaikka melko ailahtelevaa meno on ollut.
Tosin tietysti täysin eri luokkaa kuin F4:sissa tällä kaudella hännillä pyörinyt Luka Sammalisto.
 
Tänään ja huomenna jatkuu testailu kauden päättävillä testeillä Barcelonassa.


Tuukka myös päivitteli facebookissa lyhyesti kuulumisiaan Jerezin testeistä:

Screenshot 2024-10-15 at 12.04.15.png
 
Barcelonan ensimmäisen päivän ajot takana ja Tuukka sijalla 28/30 ja hitain ART-kuskeista. Toivottavasti ei anna mitään osviittaa ensi vuodesta.
 
Ja tänään hitain kaikista. Vähän ihmettelen kun kuitenkin siinä yhdessä Formula 3 kisassa kesällä kulki ihan kohtuu hyvin.
 
Wharton on nyt vahvistettu ART kuskiksi ensi kaudelle, joten Taposen suorituksille lisää vertailupohjaa. Lisäksi Red Bull juniori Tim Tramnitz jatkaa toisen kauden F3'ssa.
 
Kauden alku lähestyy ja kolmipäiväiset testit on juuri taputeltu valmiiksi. Tuukalta löytyi paremmin jo vauhtia kuin viime kauden päätöstesteissä.

Ensimmäisesenä testipäivänä viides.
Toisena testipäivänä kakkossija.
Kolmantena päivänä 17.

Ei testeistä yleensäkään voi paljoa päätellä, mutta ei tämä silti huonolta näytä kautta ajatellen. Tiimikavereihin verrattuna Van Hoepen oli pari päivänä nopeampi, yhtenä Tuukka oli nopeampi. Wharton oli kaikkina kolmena päivänä hitain ART kuski. Van Hoepenilla siis jo yksi F3 kausi ART kuskina takana.
 
Taponen ajoi kuitenkin testien 2. nopeimman kierrosajan ja mukavat 218 kierrosta. Siinä mielessä ihan luottavaisin mielin, että kaudelta voi odottaa palkintosijoja ja jopa voittoja.

Mutta vielä ei pidä hehkuttaa liikaa. Albert Park voi olla vaikea jo katurataluonteen takia. Ja toisin kuin FRECAssa, jossa ajettiin erilliset aika-ajot lauantain ja sunnuntain kisoille, F3:ssa on vain yhdet aika-ajot. Eli jos vedät perjantaina seinään, niin lähdet kumpaankin kisaan sijalta 30.

Mutta uskon, että viimeistään Imolassa ja Barcelonassa voidaan odottaa Taposelta kärkisijoja. Motivaattorina voi toimia Bottas, jolla oli neljän viikonlopun jälkeen vain 12 pistettä, mutta voittohanojen avauduttua kauden 10. kisassa siivittivät loppukauden suoritukset lopulta mestaruudeen.
 
Toki joku poikkeusyksilö voi takaa nousta voittoon kuten viime kaudella nähtiin, mutta ei ole todennäköistä 99% kisoissa.
 
Kauden alku lähestyy ja kolmipäiväiset testit on juuri taputeltu valmiiksi. Tuukalta löytyi paremmin jo vauhtia kuin viime kauden päätöstesteissä.

Ensimmäisesenä testipäivänä viides.
Toisena testipäivänä kakkossija.
Kolmantena päivänä 17.

Ei testeistä yleensäkään voi paljoa päätellä, mutta ei tämä silti huonolta näytä kautta ajatellen. Tiimikavereihin verrattuna Van Hoepen oli pari päivänä nopeampi, yhtenä Tuukka oli nopeampi. Wharton oli kaikkina kolmena päivänä hitain ART kuski. Van Hoepenilla siis jo yksi F3 kausi ART kuskina takana.

Oliko kolmantena päivänä sadetta vai miksi noissa kuvissa oli alla jonkinlaiset sadekelin renkaat? Kuvissa ainakin rata näyttää kuivalta?
 
Oliko kolmantena päivänä sadetta vai miksi noissa kuvissa oli alla jonkinlaiset sadekelin renkaat? Kuvissa ainakin rata näyttää kuivalta?
Joo, kosteassa kelissä ajeltiin. Kakkospäivänä oli kaikilla aika-ajo testiä, kolmantena oli sitten ihan pakka sekasin. Sen päivän tuloksista ei voi päätellä kuin että kaikki testasi omia juttujaan. Lisäksi tais yhteensä yhdeksän (?) punaista lippua tulla päivän aikana.

Noista mun luettelemista tuloksista jäi koko iltapäivän ajot muuten huomiotta kokonaan.
 
Tuukalta Facebookissa kommenttiä testeistä:

FIA F3 PRE-SEASON TEST BARCELONA ESPANJA
🇪🇸
19-22.2.2025.
Viime viikolla saatiin avattua kausi 2025 virallisten FIA F3 testien muodossa Espanjan Barcelonassa. FIA F3 sarjassa testipäivät on rajoitettu minimiin ja menneet 3 päivää olivat ainoat mitä kukaan saa ajaa ennen kolmen viikon päästä ajettavaa kauden avauskilpailua Australian Melbournessa. Kauden avauskilpailun jälkeen ajetaan vielä 3 päivän lisätestit Bahrainissa ennen kauden toista osakilpailua samaisella radalla.
Oman mausteensa tähän kauteen tuo se, että tälle kaudelle kaikki F3-tiimit ovat saaneet uuden mallin F3-auton, joka näyttää ulkoisesti aika paljon viime vuonna käyttöön otettua F2-autoa. Myös rengaskoko on muuttunut 13 tuumaisista renkaista 16 tuumaisiin. Muutokset tuovat paljon uusia asioita ajamiseen ja auton säätämiseen. Uusi auto näyttää oikeasti aika hyvältä ja tuntuu myös kunnon formulalta.
Ero Formula Regional autoihin on merkittävä. FIA F3-autoissa on 6 sylinterinen Mecachromen 3.4 litrainen moottori, jossa on tehoa 380 hevosvoimaa. Siinä on 6 vaihteinen vaihdelaatikko sekä avattava takasiipi, jonka ansiosta huippunopeudet nousee parhaimmillaan 300 km/h. Kyseinen formula kiihtyy 0-100 km/h 3.0 sekunnissa ja 0-200 km/h 7.7 sekunnissa. Autossa on myös huomattavasti enemmän downforcea kuin viime vuoden Formula Regional autossa. Eri kilpailuissa on käytettävissä myös eri kovuuden omaavia renkaita. Oman mausteensa tuo se, että aika-ajon tulosten perusteella 12 ensimmäistä starttaa lauantain Sprint kisaan käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Varsinaiseen sunnuntain Pääkilpailuun startataan aika-ajojen tulosten perusteella.
Ja sitten viime viikon tuloksiin ja fiiliksiin. Paljon testattiin eri setuppeja eri olosuhteissa. Ensimmäinen päivä meni enimmäkseen aero-testeihin. Loppupäivän aikana tiimit ajoivat myös muutamia aika-ajo vetoja ja tuloksena päivän 8. nopein aika. Oma paras aika ajettiin takasiipi kiinni, joten todellinen vauhti olisi riittänyt kärkisijoihin.
Toisena päivänä kaikki tiimit ajoivat useampia aika-ajo vetoja ja muutamia long run vetoja ja toisen päivän tuloksissa oltiin sijalla 2 reilu 0,1 sekuntia kärkeen. Aika-ajo vedoissa tuntui, että mies ja auto alkavat olla todella hyvässä tikissä!
Kolmas päivä oli suunnitelmista poiketen sadepäivä tai sanotaanko, että kostea. Toisaalta oli hyvä, että tiimit pääsi kokeilemaan uutta autoa ja renkaita myös sateella. ART käytti tiiminä kaikki omat uudet saderankaansa jo aamupäivän aikana. Siihen asti kun me tiiminä koitettiin ajaa aikaa niin T.Taponen löytyi sijalta 2. Aamupäivän lopussa keli kuivui ja ajat parani sitä mukaan, mutta me keskityttiin tuossa vaiheessa long runin ajamiseen. Iltapäivälle odotettiin kuivaa keliä, mutta toisin kävi ja uusi sadekuuro kasteli radan uudelleen. Loppupäivä meni meidän osalta lipsutteluksi kuluneilla saderenkailla. Päivän päätteeksi 8 kuljettajaa 30:nestä meni radalle vielä kuivankelin renkailla. Myös me saatiin kokemusta puolikuivalta keliltä slicks renkailla.
Kaikkineen antoisat 3 testipäivää takana. Vauhdillisesti koko testien 2. nopein ja myös sadekelistä jäi hyvä kuva. Melbournessa se sitten lopulta nähdään missä mennään. Ranskalaisen ART GP tiimin kanssa kaikki toimi hyvin. Samoin uuden insinöörin Joffrey:n kanssa hommat on rokannut moitteettomasti. Kokenut hollantilainen tallikaveri Laurens Van Hoepen tulee olemaan toisen vuoden F3-kuljettajana hyvä lisä pakettiin ja apu tallin molemmille rookie kuljettajalle eli Tuukalle ja australialaiselle James Whartonille. Tuukka ja James on rankattu niiden rookie kuljettajien joukkoon, joilta odotetaan menestystä jo ensimmäisellä F3-kaudella.
Tulevat viikot vietetään simulaattorissa ja kuntosalilla valmistautuen kauden avaavaan Melbournen osakilpailuun. Se ajetaan 14-16.03.2025.
 
Tuukka Taposen viikonlopun aikataulu:

Perjantai
Vapaat harjoitukset 23:50 (torstaina)
Aika-ajot 05:00

Lauantai
Sprinttikisa 02:15

Sunnuntai
Kisa 00:00
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 914
Viestejä
4 678 296
Jäsenet
76 686
Uusin jäsen
Jupe72

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom