2025 FIA Formula 3 Championship

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 535
Tuukka Taposen vauhdittamana avataan ensi kaudelle ihan oma F3 keskustelunsa. Ilmoitelkaa jos (kun) jäi virheitä.

Kaudeksi 2025 siirrytään käyttämään uutta Dallara F3 2025 -autoa, joka on käytössä seuraavat kolme vuotta.

TALLIT JA KUSKIT:

Prema Racing

1 - Brando Badoer
2 - Noel León
3 - Ugo Ugochukwu

Trident

4 - Noah Strømsted
5 - Rafael Câmara
6 - Charlie Wurz

ART Grand Prix

7 - Laurens van Hoepen
8 - Tuukka Taponen
9 - James Wharton

Campos Racing

10 - Mari Boya
11 - Tasanapol Inthraphuvasak
12 - Nikola Tsolov

Hitech TGR

14 - Martinius Stenshorne
15 - Joshua Dufek
16 - Gerrard Xie

MP Motorsport

17 - Tim Tramnitz
18 - Bruno del Pino
19 - Alessandro Giusti

Van Amersfoort Racing

20 - Théophile Naël
21 - Santiago Ramos
22 - Ivan Domingues

Rodin Motorsport

23 - Callum Voisin
24 - Louis Sharp
25 - Roman Bilinski

AIX Racing

26 - Javier Sagrera
27 - Nicola Marinangeli
28 - TBA

DAMS Lucas Oil

29 - Nicola Lacorte
30 - Matías Zagazeta
31 - Christian Ho

KISAT:

1
Australia Albert Park Circuit, Melbourne 15.3.-16.3.
2
Bahrain Bahrain International Circuit, Sakhir 12.4.-13.4.
3
Italia Imola Circuit, Imola 17.5-18.5.
4
Monaco Circuit de Monaco, Monaco 24.5.-25.5.
5
Espanja Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló 31.5.-1.6.
6
Itävalta Red Bull Ring, Spielberg 28.6.-29.6.
7
UK Silverstone Circuit, Silverstone 5.7.-6.7.
8
Belgia Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot 26.7.-27.7.
9
Unkari Hungaroring, Mogyoród 2.8.-3.8.
10
Italia Monza Circuit, Monza 6.9.-7.9.

PISTEET:

Sprinttikisa:

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 ja nopein kierros 1.

Kisa:
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 ja paalu 2 ja nopein kierros 1.

Sprinttikisan lähtöjärjestys määräytyy kääntämällä aika-ajojen 12 parhaan järjestys, aika-ajoissa sijalle 12 sijoittunut lähtee paalulta, 11 sijoittunut toisena jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ensimmäisissä testeissä oikein Tuukalla vielä kulkenut.

Ekana testipäivänä sijalla 27 (kuskeja yhteensä 30), kun tallikaveri ja alemmista formuloista tuttu kilpakumppani Wharton oli sijalla 19 ja toinen tallikaveri Hoepen sijalla 13.

Toisena päivänä Tuukka sijalla 23, Wharton sijalla 18 ja Hoepen sijalla 16.

Whartonilla ei taida olla varsinaista sopparia ARTin kanssa ensi kaudesta, mutta aika vahvalta näytti ajaminen.

 
Luonnollisesti Tsolov ja Boya kärjessä, kun ovat jo ajaneet 2 kokonaista kautta F3:sissa.
Vasta Australiassa nähdään, mikä on todellinen Tuukan vauhti. Sitä ennen toki Monzan ja Macaon FRECA-kisat jäljellä.
 
Pääasia olisi että ainakin se pirun Camaran Tuukka nujertaisi kauden aikana täysin. Muut asiat sitten bonusta.
 
Juu taitaisi pääasia olla että Taponen saisi jonkinlaisen otteen näistä F3:sista, kun tähän saakka ollut yllättävänkin vaikeaa.
Tosiaankin vanhat kilpakumppanit F4 ja Regional-sarjoista ovat toistaiseksi ajaneet paremmin tässä isommassa luokassa.
Toivottavasti löytää säädöt kohdilleen. Nopeuttahan sillä riittää, vaikka melko ailahtelevaa meno on ollut.
Tosin tietysti täysin eri luokkaa kuin F4:sissa tällä kaudella hännillä pyörinyt Luka Sammalisto.
 
Tänään ja huomenna jatkuu testailu kauden päättävillä testeillä Barcelonassa.


Tuukka myös päivitteli facebookissa lyhyesti kuulumisiaan Jerezin testeistä:

Screenshot 2024-10-15 at 12.04.15.png
 
Barcelonan ensimmäisen päivän ajot takana ja Tuukka sijalla 28/30 ja hitain ART-kuskeista. Toivottavasti ei anna mitään osviittaa ensi vuodesta.
 
Ja tänään hitain kaikista. Vähän ihmettelen kun kuitenkin siinä yhdessä Formula 3 kisassa kesällä kulki ihan kohtuu hyvin.
 
Wharton on nyt vahvistettu ART kuskiksi ensi kaudelle, joten Taposen suorituksille lisää vertailupohjaa. Lisäksi Red Bull juniori Tim Tramnitz jatkaa toisen kauden F3'ssa.
 
Kauden alku lähestyy ja kolmipäiväiset testit on juuri taputeltu valmiiksi. Tuukalta löytyi paremmin jo vauhtia kuin viime kauden päätöstesteissä.

Ensimmäisesenä testipäivänä viides.
Toisena testipäivänä kakkossija.
Kolmantena päivänä 17.

Ei testeistä yleensäkään voi paljoa päätellä, mutta ei tämä silti huonolta näytä kautta ajatellen. Tiimikavereihin verrattuna Van Hoepen oli pari päivänä nopeampi, yhtenä Tuukka oli nopeampi. Wharton oli kaikkina kolmena päivänä hitain ART kuski. Van Hoepenilla siis jo yksi F3 kausi ART kuskina takana.
 
Taponen ajoi kuitenkin testien 2. nopeimman kierrosajan ja mukavat 218 kierrosta. Siinä mielessä ihan luottavaisin mielin, että kaudelta voi odottaa palkintosijoja ja jopa voittoja.

Mutta vielä ei pidä hehkuttaa liikaa. Albert Park voi olla vaikea jo katurataluonteen takia. Ja toisin kuin FRECAssa, jossa ajettiin erilliset aika-ajot lauantain ja sunnuntain kisoille, F3:ssa on vain yhdet aika-ajot. Eli jos vedät perjantaina seinään, niin lähdet kumpaankin kisaan sijalta 30.

Mutta uskon, että viimeistään Imolassa ja Barcelonassa voidaan odottaa Taposelta kärkisijoja. Motivaattorina voi toimia Bottas, jolla oli neljän viikonlopun jälkeen vain 12 pistettä, mutta voittohanojen avauduttua kauden 10. kisassa siivittivät loppukauden suoritukset lopulta mestaruudeen.
 
Toki joku poikkeusyksilö voi takaa nousta voittoon kuten viime kaudella nähtiin, mutta ei ole todennäköistä 99% kisoissa.
 
Kauden alku lähestyy ja kolmipäiväiset testit on juuri taputeltu valmiiksi. Tuukalta löytyi paremmin jo vauhtia kuin viime kauden päätöstesteissä.

Ensimmäisesenä testipäivänä viides.
Toisena testipäivänä kakkossija.
Kolmantena päivänä 17.

Ei testeistä yleensäkään voi paljoa päätellä, mutta ei tämä silti huonolta näytä kautta ajatellen. Tiimikavereihin verrattuna Van Hoepen oli pari päivänä nopeampi, yhtenä Tuukka oli nopeampi. Wharton oli kaikkina kolmena päivänä hitain ART kuski. Van Hoepenilla siis jo yksi F3 kausi ART kuskina takana.

Oliko kolmantena päivänä sadetta vai miksi noissa kuvissa oli alla jonkinlaiset sadekelin renkaat? Kuvissa ainakin rata näyttää kuivalta?
 
Oliko kolmantena päivänä sadetta vai miksi noissa kuvissa oli alla jonkinlaiset sadekelin renkaat? Kuvissa ainakin rata näyttää kuivalta?
Joo, kosteassa kelissä ajeltiin. Kakkospäivänä oli kaikilla aika-ajo testiä, kolmantena oli sitten ihan pakka sekasin. Sen päivän tuloksista ei voi päätellä kuin että kaikki testasi omia juttujaan. Lisäksi tais yhteensä yhdeksän (?) punaista lippua tulla päivän aikana.

Noista mun luettelemista tuloksista jäi koko iltapäivän ajot muuten huomiotta kokonaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 946
Viestejä
4 653 179
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom