- Liittynyt
- 08.10.2017
- Viestejä
- 296
Paljon pätkäajoa eikä lämmitintä niin laittaisin, jotkut 0w öljyt. En tiedä mitä laatuluokkaa 330i on vailla niin tarkempaa merkkiä tai mallia on hankala sanoa.
Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.
Ei liene mitää virallisia hyväksyntöjä kun esim vw 504/507 on aina 5w30 ja noi on kuitenkin sae40 viskositeetiltaan.
Laita tätäE90 330i bensa. Mikähän olisi "paras" öljy tälle. Nyt Mobil 1 esp 5w30 ollut koneessa ja tuota tuntuu kyllä vähän syövän. Olisi mielenkiintoista kokeilla jotain toista merkkiä jos vaikutusta kulutukseen. Tuo mobil kun ilmeisesti on aika kuluvaa tavaraa? Talvi kohta pukkaa ja tulee kyllä sellaista pätkäajoa vaan, töihin ja takaisin niin kaupunkiajoa 70% matkasta joka on noin 12km. Ei ole mitään lämppäreitä yms.
Helix ultraa?
Siinä ei paljoa kotimaisuuta ole kun perusöljy ja lisäaineet sotketaan yhteen ja liimataan tarra purkin kylkeen.Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.
Voiteluöljyt | FetteknoSiinä ei paljoa kotimaisuuta ole kun perusöljy ja lisäaineet sotketaan yhteen ja liimataan tarra purkin kylkeen.
Ja itse pidän niitä hyväksyntöjä tärkeämpänä.
Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.
Jos pilkkua viilaa, niin ei nuo hyväksyntöjä ole vaan pelkkä valmistajan vakuutus suoritustasosta:Voiteluöljyt | Fettekno
Hyväksyntöjä hakevalle löytyy kyllä halvempiakin, tätä laitoin omaan talvi autoon.
Moottoriöljy 5W40 All Climate, 5 l
Itse ostin joskus Mobil super x1 3000 5w-40 omaan autoon ja siellähän komeili valmistumaana finland.Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.
Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.
En moista tiennyt. Pitääpäs kattoa Mobilin öljyäJos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.
Miksi täytyy olla PAO? Onko sinulla jokin tietty käyttökohde missä semmoista vaaditaan? Voiteluöljyn suorituskyky määritellään laatuluokituksilla (API, ACEA yms), eli on toissijaista mitä perusöljyjä tuotteeseen on käytetty.Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.
Mobil 1 on käsittääkseni nykyään GTL-pohjainen. Myös PAO:a saattaa edelleen löytyä seasta jonkun verran. PAO on varmasti väsymätön perusöljy, mutta kovin kallis ja lisäaineiden toimivuuden kannalta ei välttämättä aina se paras. Kuitenkin juuri lisäaineilla saadaan aikaiseksi merkittävä osa nykyaikaisen moottoriöljyn ominaisuuksista. Näitä ominaisuuksia mitataan parhaiten standardoiduilla testeillä. Eurooppalainen ACEA ja monet saksalaisten autonvalmistajien omat hyväksynnät sisältävät aika vaativia testisekvenssejä, eikä niitä kaikkia läpäistä ihan millä tahansa lisäainepaketilla. Noin nyrkkisääntönä mitä enemmän eri valmistajien hyväksyntöjä, sitä parempi öljy.Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.
Miksi ei? Kohtuu hintaista kotimaista öljyä.Miksi täytyy olla PAO? Onko sinulla jokin tietty käyttökohde missä semmoista vaaditaan? Voiteluöljyn suorituskyky määritellään laatuluokituksilla (API, ACEA yms), eli on toissijaista mitä perusöljyjä tuotteeseen on käytetty.
käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?Shell voisi tosiaan kokeilla.
37€ Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 4l | Motonet Oy
36€ Teboil Carat-III 5W-30 4l ACEA-C2/C3 VW 504.00/507.00 | Motonet Oy
40€ Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy
Tuota Mobilia joutui vähän lisäämään, mutta autokin on 13v vanha. En kyllä muita öljyjä ehtinyt testaamaankaan.
33€ Mobil 1 ESP 5W-30 4l | Motonet Oy
Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?
Mobil 1 0w20 MSDS:stä:Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.
Katoin tota joskus mutta HTHS 3.2 kun vw504/507 vaatii 3.5. Sitä en tiedä onko tällä mitään merkitystä. Halpaa ainakin tarjouksestaAina parempi jos on PAO. Ei vaan tahdo enää nämä perus markettimerkit niitä valmistaa. Saksasta jos tilaa vollsynthetisch Castrolia niin siinä on suurinosa perusöljystä PAO:ta. Vuosituhannen alussa taisi vielä Suomessakin myytävät täyssynteettiset olla PAO-öljyjä. Neste myi PAO-tehtaansa Chevronille jokunen vuosi sitten.
Näillä mennään kaksi seuraavaa öljynvaihtoa:
käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?
BMW:n LL-01 ja LL-04 -hyväksynnät myönnetään nykyään pitkälti eri kriteereillä, kuin 13 vuotta sitten. Aiemmin testit suoritettiin vapaasti hengittävillä M54 tai N52 koneilla, mutta niiden tilalla on nykyään N20 turbomoottori ja siten myös testit on muutettu olennaisesti vaativammiksi kuin aikaisemmin.Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.
N52 löytyy. Edgeä sissään vaa?BMW:n LL-01 ja LL-04 -hyväksynnät myönnetään nykyään pitkälti eri kriteereillä, kuin 13 vuotta sitten. Aiemmin testit suoritettiin vapaasti hengittävillä M54 tai N52 koneilla, mutta niiden tilalla on nykyään N20 turbomoottori ja siten myös testit on muutettu olennaisesti vaativammiksi kuin aikaisemmin.
En usko hetkeäkään, että uusi Mobil 1 ESP 5W-30 olisi edeltäjäänsä huonompi. Kun öljy-yhtiöt julkaisevat uusia painoksia vanhasta tuotteesta, niin tottakai ne läpäisevät tismalleen samat testit kuin vanha ja yleensä vielä joukon uusia.
Oliko se vanha castrol LL-04? Jos oli, niin ei muuta kuin koneeseen vaan. Ihmettelin itsekin vähän aika sitten samaa uuden Mobil 1 FS 0W-40 kanssa, joka kyllä oli aikaisemmin LL-01, mutta ei enää. Koska auto on niinkin vanha kuin E46, on aika selvää että uusi öljy läpäisee kirkkaasti ne 17 vuotta vanhat LL-01 testit. Sen verran kehitystä on tapahtunut tuossa ajassa ja moni muukaan testi ei ole enää sama. Esim. silloin oli käytössä ACEA:2002, mutta nykyään se on jo huomattavasti vaativampi ACEA:2016.N52 löytyy. Edgeä sissään vaa?
Jos ei ole takuunalaisesta laitteesta kyse, niin moni muu luokitus täyttää tuon BMW luokituksen, pitäisi vaan tietää, mitkä niistä.Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.
onpas taas vaikeaa. Kiitos kun googletit. Miksei tuota voidä lätkästä purkin labeliin....Googletin ja selvisi, että jos tuote täyttää MB 229.51, täyttää se myös BMW LL-04 ja Catrol Edge ja Mobil 1 ESP tuo luokitus on.
Autonvalmistajat haluavat siitä varmaan rahaa?onpas taas vaikeaa. Kiitos kun googletit. Miksei tuota voidä lätkästä purkin labeliin....
Vähemmän kuin M1 0w40 öljyssä.Paljonko tuossa Mobil 1 FS 0w-40 on tuo jähmepiste?
Kyllä täällä pohjoisessa on kovempiakin pakkasia nähty. Eikö nuo kaksi mittausta kulje käsi kädessä? Pour point lienee pienempi, kuin pumppattavuuden raja arvo?Jähmepistettäkin olennaisempi tieto on pumpattavuuden rajalämpötila. SAE J300:n mukaan se on 0W-öljyille vähintään -40C. Missä oikein meinaatte ajella, jos tuossa ei ole tarpeeksi?
Vaikeaahan öljyä on pumpata, jos se ei valu enää edes omalla painolla. Jähmepiste on siis yleensä jokusen asteen alhaisempi. Tuota Mobil 1:n aikaisempaa hintaa ei oikein selitä muu, kuin korkea PAO-pitoisuus tai sitten hinnoittelupolitiikka on ollut ihan eri kuin nykyään.Kyllä täällä pohjoisessa on kovempiakin pakkasia nähty. Eikö nuo kaksi mittausta kulje käsi kädessä? Pour point lienee pienempi, kuin pumppattavuuden raja arvo?
Luin tuossa TM vanhan öljytestin, jonka voitti Mobil 1 ja Teboil diamond. Tuolloin Mobil 1 on maksanut 68€/4l
On tainnut sittemmin koostumus muuttua, kun nyt hintaa on puolet vähempi.
Jos on jotain virivehkeitä tai ratakäyttöä niin asia erikseen, mutta kyllä se muuten ihan rahan haaskuuta ja ongelmajätteen tuottamista vaihdella liikennekäytössä ölppiä 5k välein (ellei tule aikaraja täyteen), saati tiheämpään.Öljyt on hyvä vaihtaa 5000-10000km välein ajoista riippuen. Kesällä ajelin 10tkm ja oli kyllä viime viikolla vaihdettaessa mustat, melkein kun diisselissä olisi ollut. Ehkä pitäisi vaihdella useamminkin, kun tulee aika paljon annettua happea moottorille.
Mitä enemmän ajettu kone, sitä enemmän öljynvaihtoväliä on lyhennettävä siitä mikä on suositus. Varsinkin jossain väljässä dieselissä tulee ohipuhalluksen mukana jo niin paljon nokea öljyyn, että jopa se 5k saattaa olla liikaa.Jos on jotain virivehkeitä tai ratakäyttöä niin asia erikseen, mutta kyllä se muuten ihan rahan haaskuuta ja ongelma jätteen tuottamista vaihdella liikennekäytössä ölppiä 5k välein (ellei tule aikaraja täyteen), saati tiheämpään.
Nykydieselille 680tkm ei välttämättä tee siitä kovin kulunutta. Kulunut kone kuluu nopeammin, kuin hyväkuntoinen. Mitä kuluneempi, sitä nopeammin. Tällöin kulumista voi ja kannattaa hidastaa vaihtamalla öljyt useammin, kuin suositellaan jos ei kiinnostaa alkaa ennenaikaiseen koneremonttiin.Kyll on semmosii höpö höpö juttui tääl taas.. 5k vaihtovälit jos paljo ajettu? wtf. Täällä audin 3l diesel jolla ajettu 680tkm, viimiset 200tkm 20tkm vaihtovälillä ja hyvin raksuttaa. Ja halvimmat kurat aina sisällä, nytkin taitaa olla euroilia 5l kannu 17e.
On se vaan suuri kustannus. Kävin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni teetättämässä sen. Vein omat öljyt ja suodattimen ja työn hinnaksi tuli 40€ motonet korjaamolla. Ensi kerralla vaihdan kyllä jälleen itse.Motonetin 5w40 on 4€/l eli 6l maksaa 24€, perus suodatin max 10€, jos haluaa säästää. Itse en näe öljynvaihtoa oikeastaan edes kuluna. Se ei maksa juuri mitään autoilun muihin kuluihin verrattuna, jos tota tekee esim. pari kertaa vuodessa. Ehkä 1-5% menee öljyihin vuodessa..
Kaikki on suhteellista, harraste auton koneeseen menee 6 purkkia tätä kerrallaan+suodatin.On se vaan suuri kustannus. Kävin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni teetättämässä sen. Vein omat öljyt ja suodattimen ja työn hinnaksi tuli 40€ motonet korjaamolla. Ensi kerralla vaihdan kyllä jälleen itse.
Nyt jos miettii, että ajat 30k vuoteen ja vaihdat 3 kertaa vuodessa, tulee tuosta kustannuksia ö + s = 35€ (pikkukoneeseen, itsellä öljytilavuus 6l) ja siihen päälle tuo 40€ työtä, eli kustannuksia tulisi 75€*3 = 225€ vuodessa. ja säästöähän tuossa tulee, jos long lifenä mennään: 225€-75€=150€
Kai se nopeat lämpötilan vaihtelut vaikuttaa, kun aina siinä syntyy kosteutta..Meniskö se öljy nopeammin huonoksi, kun ajetaan lyhyttä matkaa? Varsinkin talvella on kylmälimaa öljykorkissa.
Pitää välillä ajaa pitempi matka reipasta vauhtia, niin kyllä se siitä.Meniskö se öljy nopeammin huonoksi, kun ajetaan lyhyttä matkaa? Varsinkin talvella on kylmälimaa öljykorkissa.