Veneet ja veneily

Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
523
Vaihdatin tuohon 2017 Honda BF60 perämoottoriin jakohihnan ja kiristimen. Osat olivat 216€ (tilasin itse) ja työ 133,5€. Tunteja moottorissa on vasta 186, mutta uusi hihna on aina uusi hihna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 269
Onko 2t perämoottoreiden tulpanhatuissa jotain erityistä huomioitavaa (vastusta tmv?).
Lyö näköjään tuollaisen 2000 luvun alun Mercuryn kaasari 2t 20hp perämotin tulpanhattu aika roisisti käsille, niin ajattelin vaihtaa mieluummin nyt kuin siellä järvellä =D

Hakea vaan tulppaan tällainen Sytytystulpan pistoke 11-2560 | Motonet Oy
ja ruuvata kiinni? Ei tullut koskaan edes mopoaikoina tulpanhattua vaihdettua niin kerta se on ensimmäinenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 763
Knaappi keulaan, sit ehkä kannattaa miettiä kelattavan ankkuriliinan asennusta veneeseen. Helpompi ja mukavampi käyttää kuin pitkä köysi.
Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

1714922072800.png
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 143
Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

Oranssissa se köysi hiertää veneen reunaan. Eli punainen olisi fiksumpi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 269
Itse ymmärsin niin että oranssi olisi ulkopuolella mutta tuossa kohtaa. SIsäpuolella en kyllä näe mitään järkeä. Enkä kyllä ulkopuolellakaan, vaan tuossa punaisen kohdalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 763
Kiitos inputista, ihan tyhmiä kysymyksiä nämä mutta kokemukset tämmösistä on aina tervetulleita ettei ihan paskaa tule tehtyä. Töräytän tohon laidan päälle kohtaan missä siitä olis vähiten harmia, pitää taivutella rosterinaulauslevystä tai jostain vastineet tuonne laidan sisälle jota vasten kiristää.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 143
Kiitos inputista, ihan tyhmiä kysymyksiä nämä mutta kokemukset tämmösistä on aina tervetulleita ettei ihan paskaa tule tehtyä. Töräytän tohon laidan päälle kohtaan missä siitä olis vähiten harmia, pitää taivutella rosterinaulauslevystä tai jostain vastineet tuonne laidan sisälle jota vasten kiristää.
onko se ulkoreuna aivan pyöreä. Mietin että jos on, saisiko siihen jonkun harjanvarresta katkaistun puun taakse"takalevyksi" ja knaappi päälle
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
464
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
370
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Suosittelisin hakemaan esim. tällaisen setin: Pakla lasikuitusarja ja katsomaan työohjeet vaikka tästä: Veneen korjaus polyesterihartsilla - Kevytrakentajan verkkokauppa . Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin gelcoat/topcoat -käsittelyn voi korvata jollain maalipurkin jämällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 608
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Tuollaisia pieniä reikiä olen paikannut juurikin Hempelin epoksilla. On vesitiivis ilman maalausta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
209
Mulla meneillään 24-jalkaisen matkamöhkön koko pohjan hionta, jonka jälkeen päälle (alle) tulee epoksi- ja eliönestomaalit. Se hiominen on kyllä melkoisen paskaa puuhaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 846
Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

Knaappeja on sellaisia, joissa on sarana ja ne kääntyvät alas. Laittaisin sellaisen, jos on kohdassa josta kuljetaan, toki ovat kalliimpia.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
523
Eilen vielä peräöljyjen vaihto Hondaan, tai vaihdoin sen verran mitä järkevästi sain ulos. Kirkkaat olivat entiset, mutta onpahan tuoreempaa tavaraa taas sisässä. Samalla vaivalla vene vesille odottamaan ensimmäistä kalareissua. Jospa kesä vähitellen alkaisi.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
923
Pääsin viime syksynä huoltamaan 1. kerran itse 225 Mercuryn. Laitoin ruiskulla jokaiseen palotilaan t-lusikallisen moottoriöljyä ja pyöritin moottoria hetken startilla ilman tulppia. Ennen näkemätön savu tuli keväällä 1. käynnistyksellä. Tämä keroo, että merkkihuollossa eivät laita öljyä palotiloihin, vaikka tietääkseni valmistajan kausisäilytysohje niin edellyttää. Se aiheuttikin pohdinnan, että onko öljyn suojasta suurempi etu kuin karstan tuoma haitta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 608
Pääsin viime syksynä huoltamaan 1. kerran itse 225 Mercuryn. Laitoin ruiskulla jokaiseen palotilaan t-lusikallisen moottoriöljyä ja pyöritin moottoria hetken startilla ilman tulppia. Ennen näkemätön savu tuli keväällä 1. käynnistyksellä. Tämä keroo, että merkkihuollossa eivät laita öljyä palotiloihin, vaikka tietääkseni valmistajan kausisäilytysohje niin edellyttää. Se aiheuttikin pohdinnan, että onko öljyn suojasta suurempi etu kuin karstan tuoma haitta?
Varmasti suojasta on suurempi hyöty. Tuskinpa tuosta tulee karstaa suuremmin. Toki itse olen käyttänyt suihkutettavaa (fogging oil) suojaöljyä, eikä se nyt niin paljon savuta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
491
Tässä olisi timelapse video tämän kevään projektista. Vielä on hommat kesken mutta eiköhän tässä lähiaikoina päästä vesille nauttimaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
692
Onko kellään tiedossa paikkaa, mistä saisi kohtuuhintaan perämoottorin kopan tarrat tilattua? Ei näytä kovin hyvältä kun puolet tarroista irronneet. Evinrude E-Tec kyseessä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
205
Olisi huomenna tarkoituksena kokeilla käynnistää noin 5 vuotta seissyttä Hondan 5hp perämoottoria.

Mitäs noista kannattaa tutkia ennen kun koittaa käyntiin? Öljyt ainakin vaihdan joka paikkaan ja uuden tulpan myös.

Moottori on kuulemma lähestulkoon uutena jäänyt varastoon seisomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 269
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 143
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
hondan 2 tahti olisikin arvokas :) ei niillä ole ku nelareita.

venttiilin välykset tarkistaisin , öljyt vaihtoon, suodatinta tuskin noin pienessä on. siipipyörä uusiksi ja peräöljyt, tulppa uusiksi, kaasutin auki ja pesuun, siellä on varmasti wanhaa bensaa joka tukkinut kanavat.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
923
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 143
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
tulpan kuntoa et päällepäin näe, siipipyörän kuntoa et päällepäin näe, peräöljyn kunnosta, määrästä et näe kuin vaihtamalla ne. itse olen hondan valtuutettu huoltokorjaaja. noi kaikki toimenpiteet mitä itsekin sanoin kannattaa tehdä. ei ole kiva jäädä jumiin keskelle ulappaa vain parin kympin säästön takia
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
205
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
Jotain tämmöistä ajattelin. Hain nyt moottoriöljyt,tulpan ja peräöljyt valmiiksi kuitenkin. Siipipyörää ei ollut hyllyssä niin se jäi ostamatta. Katsotaan miten käy kun koittaa käynnistää.

Moottori kuulemma max 5 tuntia ajettu. Ostettu uutena ja ostaja oli sairastunut ja sitten jäänyt käyttämättömäksi sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
523
Tulppa ja öljyt vaihtoon, vanhat bensat pois tankista. 5hv taisi jo olla ulkoisella tankilla? Kaasarin putsaa jos jaksaa/jos ei käy tyhjäkäyntiä. Siipipyörää nyt ei sinänsä tarvitse vaihtaa jos merkkisuihku on reilu tyhjäkäynnilläkin. 5v on lyhyt aika säilytykseen. Oma 2hv honda taitaa olla nyt seisonut luokkaa 15v, voisi varmaan senkin joskus ottaa taas käyttöön.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
923
Kyseinen 5-heppainen Honda on tietääkseni teknisesti pitkälti sama moottori edelleen kuin oli 90-luvulla. Siltä ajalta on moisesta lapsuuden kokemusta. On 5-heppaiseksi laiska ja ainakin silloin käynnistysmekanismi hajosi helposti huolimattomalla käsittelyllä. Se silti on todennäköisesti päivitetty. Jos veti käymään ilman löysien pois ottoa narusta, tuli 50%:n todennäköisyydellä murheita. Lapsena eivät voima eivätkä taito riittäneet asialliseen narun vetämiseen.

Itse siinä kohtaa vaihtaisin siipipyörän, jos sen kaivaisin esiin. Olen tavannut, että hyvältä näyttävä siipipyörä antoi heikon paineen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
205
Kyseinen 5-heppainen Honda on tietääkseni teknisesti pitkälti sama moottori edelleen kuin oli 90-luvulla. Siltä ajalta on moisesta lapsuuden kokemusta. On 5-heppaiseksi laiska ja ainakin silloin käynnistysmekanismi hajosi helposti huolimattomalla käsittelyllä. Se silti on todennäköisesti päivitetty. Jos veti käymään ilman löysien pois ottoa narusta, tuli 50%:n todennäköisyydellä murheita. Lapsena eivät voima eivätkä taito riittäneet asialliseen narun vetämiseen.

Itse siinä kohtaa vaihtaisin siipipyörän, jos sen kaivaisin esiin. Olen tavannut, että hyvältä näyttävä siipipyörä antoi heikon paineen.
Lähti viidennellä nykäisyllä käyntiin. Vaihdoin öljyt,tulpan ja peräöljyt. Vesi lensi hyvässä kaaresss niin eiköhän siipipyörä ole kunnossa. Tuo moottori on myynnissä, taidan ostaa itselleni kun toimi hyvin. Voisi varuiksi sen siipipyöränkin vaihtaa kun ei kallis osa ole.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 776
Viestejä
4 240 645
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom