Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.Knaappi keulaan, sit ehkä kannattaa miettiä kelattavan ankkuriliinan asennusta veneeseen. Helpompi ja mukavampi käyttää kuin pitkä köysi.
Oranssissa se köysi hiertää veneen reunaan. Eli punainen olisi fiksumpiLainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.
onko se ulkoreuna aivan pyöreä. Mietin että jos on, saisiko siihen jonkun harjanvarresta katkaistun puun taakse"takalevyksi" ja knaappi päälleKiitos inputista, ihan tyhmiä kysymyksiä nämä mutta kokemukset tämmösistä on aina tervetulleita ettei ihan paskaa tule tehtyä. Töräytän tohon laidan päälle kohtaan missä siitä olis vähiten harmia, pitää taivutella rosterinaulauslevystä tai jostain vastineet tuonne laidan sisälle jota vasten kiristää.
Ei puuta kuin puuveneisiin. Tiikkikannen hyväksyn.onko se ulkoreuna aivan pyöreä. Mietin että jos on, saisiko siihen jonkun harjanvarresta katkaistun puun taakse"takalevyksi" ja knaappi päälle
Onhan lasikuitukipoissa puuta käytetty muutenki.Ei puuta kuin puuveneisiin. Tiikkikannen hyväksyn.
Se onkin virhe. Kaikin keinoin sitä yritetään pitää kuivana, mutta joskus se pääsee kastumaan ja muuttuu mullaksi. Multa on huono materiaali veneen rakenteissa.Onhan lasikuitukipoissa puuta käytetty muutenki.
Suosittelisin hakemaan esim. tällaisen setin: Pakla lasikuitusarja ja katsomaan työohjeet vaikka tästä: Veneen korjaus polyesterihartsilla - Kevytrakentajan verkkokauppa . Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin gelcoat/topcoat -käsittelyn voi korvata jollain maalipurkin jämällä.Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Tuollaisia pieniä reikiä olen paikannut juurikin Hempelin epoksilla. On vesitiivis ilman maalausta.Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Voin vain kuvitella.. varmasti ihan perseestäMulla meneillään 24-jalkaisen matkamöhkön koko pohjan hionta, jonka jälkeen päälle (alle) tulee epoksi- ja eliönestomaalit. Se hiominen on kyllä melkoisen paskaa puuhaa.
Knaappeja on sellaisia, joissa on sarana ja ne kääntyvät alas. Laittaisin sellaisen, jos on kohdassa josta kuljetaan, toki ovat kalliimpia.Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.
Varmasti suojasta on suurempi hyöty. Tuskinpa tuosta tulee karstaa suuremmin. Toki itse olen käyttänyt suihkutettavaa (fogging oil) suojaöljyä, eikä se nyt niin paljon savuta.Pääsin viime syksynä huoltamaan 1. kerran itse 225 Mercuryn. Laitoin ruiskulla jokaiseen palotilaan t-lusikallisen moottoriöljyä ja pyöritin moottoria hetken startilla ilman tulppia. Ennen näkemätön savu tuli keväällä 1. käynnistyksellä. Tämä keroo, että merkkihuollossa eivät laita öljyä palotiloihin, vaikka tietääkseni valmistajan kausisäilytysohje niin edellyttää. Se aiheuttikin pohdinnan, että onko öljyn suojasta suurempi etu kuin karstan tuoma haitta?
eBayssa ainakin näytti jotain olevan tarjolla.Onko kellään tiedossa paikkaa, mistä saisi kohtuuhintaan perämoottorin kopan tarrat tilattua? Ei näytä kovin hyvältä kun puolet tarroista irronneet. Evinrude E-Tec kyseessä.
oon tehnyt sen kerran. toistakertaa tuskin tuleeMulla meneillään 24-jalkaisen matkamöhkön koko pohjan hionta, jonka jälkeen päälle (alle) tulee epoksi- ja eliönestomaalit. Se hiominen on kyllä melkoisen paskaa puuhaa.
hondan 2 tahti olisikin arvokas ei niillä ole ku nelareita.Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.
Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.
Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
tulpan kuntoa et päällepäin näe, siipipyörän kuntoa et päällepäin näe, peräöljyn kunnosta, määrästä et näe kuin vaihtamalla ne. itse olen hondan valtuutettu huoltokorjaaja. noi kaikki toimenpiteet mitä itsekin sanoin kannattaa tehdä. ei ole kiva jäädä jumiin keskelle ulappaa vain parin kympin säästön takiaOlipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.
Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
Jotain tämmöistä ajattelin. Hain nyt moottoriöljyt,tulpan ja peräöljyt valmiiksi kuitenkin. Siipipyörää ei ollut hyllyssä niin se jäi ostamatta. Katsotaan miten käy kun koittaa käynnistää.Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.
Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
Ei ne alkuperäisetkään enää kestä 20 vuotta. Ja mistään et voi tietää, onko vaihdettu jo tarvikeosa alkuperäisen tilalle.alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä
Lähti viidennellä nykäisyllä käyntiin. Vaihdoin öljyt,tulpan ja peräöljyt. Vesi lensi hyvässä kaaresss niin eiköhän siipipyörä ole kunnossa. Tuo moottori on myynnissä, taidan ostaa itselleni kun toimi hyvin. Voisi varuiksi sen siipipyöränkin vaihtaa kun ei kallis osa ole.Kyseinen 5-heppainen Honda on tietääkseni teknisesti pitkälti sama moottori edelleen kuin oli 90-luvulla. Siltä ajalta on moisesta lapsuuden kokemusta. On 5-heppaiseksi laiska ja ainakin silloin käynnistysmekanismi hajosi helposti huolimattomalla käsittelyllä. Se silti on todennäköisesti päivitetty. Jos veti käymään ilman löysien pois ottoa narusta, tuli 50%:n todennäköisyydellä murheita. Lapsena eivät voima eivätkä taito riittäneet asialliseen narun vetämiseen.
Itse siinä kohtaa vaihtaisin siipipyörän, jos sen kaivaisin esiin. Olen tavannut, että hyvältä näyttävä siipipyörä antoi heikon paineen.