Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
5
Hintoja olen seurannut jos syksymmällä hinta laskisi .Leikkurin sijoitus tulisi takapihalle ei näköyhteyttä etupihalle aiheuttaisko ongelmia
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
21
navimow 1500 +vision fence tästä kokemuksia kaipaisin aivan noviisi näissä hommissa.Tarviiko tämä välttämättä sen 4g data yhteyden mitä ominaisuuksia jää pois käsittääkseni varkaus suoja wifi kyllä yltää tontin joka laitaan.Leikkaus alue noin 950m2 u mallinen piha istutuksia on ja toisessa laidassa marja pensaita ei korkeus eroja kohtu tasainen vastauksista ja kokemuksista kiitollinen
Itselläni H800E-malli. 4G-yhteyshän näissä on kaikissa vakiona, paitsi pienimmässä H500E-mallissa. 4G tosiaan mahdollistaa tuon etähallinnan. Toisin kuin tuossa aiemmin on kommentoitu, niin se 4G kyllä mahdollistaa leikkurin paikantamisen jos joku sen sattuu varastamaan. Tuossa Etsi ruohonleikkuri-kohdassa avautuu kartta joka näyttää leikkurin sijainnin kartalla ja koordinaatit.

IMG_1936.jpeg


Ensimmäinen vuosi on ilmainen tuon 4G:n kanssa ainakin tässä H800E-mallissa, olikohan niin että noissa isommissa oli vielä pidempi aika… Sen jälkeen maksoikohan n. 30€/vuosi.

Itse olen kyllä ollut äärimmäisen tyytyväinen leikkuriin. Ei ole ollut ainuttakaan ongelmaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 986
Toisin kuin tuossa aiemmin on kommentoitu, niin se 4G kyllä mahdollistaa leikkurin paikantamisen jos joku sen sattuu varastamaan. Tuossa Etsi ruohonleikkuri-kohdassa avautuu kartta joka näyttää leikkurin sijainnin kartalla ja koordinaatit.
Kiitos korjauksesta. Jostain olin lukevinani, että näin ei ollut.
 
Liittynyt
15.07.2018
Viestejä
34
Tervehdys, onko kellään tiedossa mitään sudenkuoppia jos tilaa Saksasta esim. Gardena Sileno City Smart 500, eikös tuon pitäisi aika sama olla kuin Suomessa myytävä vastaava malli? "German version" lukee verkkokaupan sivulla, mutta tuskin noita maakohtaisesti kovin paljon kustomoidaan? Ohjekirjat jne. löytynevät joka tapauksessa netistä, jos ei paketin mukana tulee itseä miellyttävää kieltä...:)

Edit. toisaalla epäiltiin maakohtaisia operaattoriyhteensopivuuksia pilvipalveluiden suhteen, mutta eikös tässä se mukana tuleva pömpeli kommunikoi leikkurin kanssa ja pömpeli itsessää on LANin kautta yhteydessä pilveen? Eli ei mitään mobilliverkkoyhteyksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
131
McCullochin (S800) latausasema jumiutui jotenkin eco-moodiin. Vihreä valo vilkkui telakassa, eikä mitkään säädöt tai resetoinnit auttaneet. Putsailin liittimiä, ja lopputulos oli se, että vihreä vilkutus loppui, eli merkkivalo on pimeänä.

Jos irrotan hakukaapelin, punainen valo alkaa vilkkumaan. Jos irroitan reunakaapelin, niin sininen valo alkaa vilkkumaan. Jos kaikki piuhat kiinni, niin merkkivalo on pimeänä.
Leikkuri ei osaa kertoa muuta kuin että hakusignaali puuttuu.

Onkohan tuolle mitään tehtävissä, vai meneekö aseman piirikortti vaihtoon?
Sama latausasema on käytössä Gardenalla ja Husqvarnalla.
 
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
2
Joo otinkin selvää miten tuo toimii. Taitaa vaatia kosketuksen kaapeliin=joutuisin joka tapauksessa tekemään kaivantoja. Damn.
Jos löytäisin liitäntäkohdan niin voisin vaikka vaihtaa liittimen kokonaan ja testata toimiiko ja jos ei niin vetää suosiolla uuden hakukaapelin. Koska ei sitä tiedä jos vaikka rajakaapelitkin olis vähän heikkoja juuri siitä liittimistä mikä aiheuttaa robotin temppuilun...
Kokeilin Motonetista aikoinaan ostettua halvinta metallinpaljastinta. Hyvin pystyi seurata kaapeleita ainakin n. 5 cm syvyydessä eli liitoskohta voisi noin löytyä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Kaivoin sitä hakukaapelia sen matkan varrelta vähän esiin (ja löysin tuurilla) ja kokeilin tuleeko siinäkään kohtaa siihen virtaa. No ei tullut joten tilasin uutta kaapelia ja liitän sen uuteen kohtaan rajakaapeliin. Pitäisi sitten ainakin hakukaapeli toimia mutta robottileikkurista en ole niinkään varma. Voiko tuo korjaantua jollain päivityksellä? Ja onko jälleenmyyjillä jotkut testerit millä toteavat jos jokin osa olisi rikki?
3 hussen edustusfirmaa käynyt läpi ja osassa on porukka lähtenyt/lomilla ja osaa en saa kiinni.
Leikkurin omista infoista ja datasta en ainakaan ole saanut käsitystä että jokin olisi rikki paitsi tuo hakukaapeli.
 
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
5
Näitä navimow hintoja olen urakalla katsellut niin ulkomailtakaan ei löydy paikkaa joka kilpailisi hinnassa onko tästä kennelläkään tietoa
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Tuli nyt ehkä tämä kauan ihmetelty robottileikkuri vika ainakin osittain selvitetyksi ja nyt laite tuntuu toimivan ihan ok, tunteja jo ollut töissä tuolla ilman vaivoja. Laitoin signaalin herkkyydeksi "vahvan" ja laitoin uuden aluesignaalin. Aiemmin loin vaan uuden aluesignaalin ja sillä ei alkanut pelaamaan. Nyt näyttää toimivan, mutta katsotaan taas aamulla missä jamassa leikkuri on, saa nyt painaa 24/7 töitä kun on vähän nurtsi kasvanut. Sitä en tiedä miksi tuo signaalin herkkyys asetus piti muuttaa.

Uusi hakukaapeli kuitenkin pitää asentaa kun se on rikki jostain syystä. Entinen omistaja ei vissiin koskaan käyttänyt GPS aluetunnistusta mutta minä laitoin sen nyt päälle, leikkuri vissiin alkaa pikkuhiljaa hahmottamaan aluetta ja sen mukaan leikkaa sitten.

Kellään tietoa miksi automower connect ei toimi tässä laitteessa ja saako sitä ylipäätään toimimaan edes jälleenmyyjä? Kehottaa vaan ottaamaan yhteyttä jälleenmyyjään. 2017 vuoden kone olettaisin, kai sillon oli jo automower connect lanseerattu? 430x husse kyseessä. Edit: jaa koneeseen pitää asentaa osa, pikaisella googletuksella maksaa n.300€..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Iloitsin jälleen kerran liian aikaisin. Ei se edelleenkään toimi ja tekee ihan samaa kun ennen. Ei väliä onko saareketta lähellä vai ei.
Sillon tällön tulee "ei aluesignaalia" virheilmoitus mutta aika harvoin. Muuten kyllä kone vilkuttaa valoja ongelman merkiksi.

Nyt pakkasin telakan ja leikkurin autoon ja menen suoraan myymälään jos joku vaikka kerkeisi tutkimaan konetta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
En usko, että koneessa on mitään vikaa. Kuulostaa enemmän kaapelin ongelmilta
Miten mahdollista jos koko kesän muuten toiminut ja vuodesta 2016 myös? Ja miten paikannan kaapelivian kun telakka näyttää vihreää, rajakaapelien vastus n.7ohmia. En ole tuota uutta hakukaapelia vielä saanut joten en sitä ole saanut fiksatuksi mutta epäilen ettei se siitä voi johtua kuitenkaan, mitään tietoa ei ole kuinka kauan se edes on ollut rikki kun edellinen omistaja on mennyt mentaliteetillä asenna ja unohda ja jos tulee vika niin tarttuu puhelimeen vaan.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
14
Gardena Smart Sileno Life 1500 Lona pyörii vain latausaseman ympärillä eikä mene asetettuihin aloituspisteisiin (3kpl) Aikaisemmin pelannut normaalisti, mutta yhtä äkkiä rupesi tälläistä tekemään. Latausasema näyttää vihreetä valoa joten kaapeleiden pitäisi olla ehjiä... Asetuksia käynyt vielä läpi mutta en ole löytänyt mitään muutoksia, olisiko kenelläkään ideaa mistä vikaa etsisi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
210
Gardena Smart Sileno Life 1500 Lona pyörii vain latausaseman ympärillä eikä mene asetettuihin aloituspisteisiin (3kpl) Aikaisemmin pelannut normaalisti, mutta yhtä äkkiä rupesi tälläistä tekemään. Latausasema näyttää vihreetä valoa joten kaapeleiden pitäisi olla ehjiä... Asetuksia käynyt vielä läpi mutta en ole löytänyt mitään muutoksia, olisiko kenelläkään ideaa mistä vikaa etsisi?
Meneekö jos kokeilet leikkurin valikon kautta asetukset > aluekattavuus > valitse alue > testi?
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
Miten mahdollista jos koko kesän muuten toiminut ja vuodesta 2016 myös? Ja miten paikannan kaapelivian kun telakka näyttää vihreää, rajakaapelien vastus n.7ohmia. En ole tuota uutta hakukaapelia vielä saanut joten en sitä ole saanut fiksatuksi mutta epäilen ettei se siitä voi johtua kuitenkaan, mitään tietoa ei ole kuinka kauan se edes on ollut rikki kun edellinen omistaja on mennyt mentaliteetillä asenna ja unohda ja jos tulee vika niin tarttuu puhelimeen vaan.
Ymmärsin että toimi ok toisella alueella? Ymmärsin että toinen hakukaapeli näyttää nollaa? Ymmärsin että kone herjaa välillä "ei aluesignaalia?
Ettei vain hakukaapeli 1:n liitos olisi huono?
Ei se kone turhaan herjaa aluesignaalia tai näytä nollaa hakukaapelissa.
Itse ottaisin sen nollaa näyttävän hakukaapelin telakasta irti, repisin pois maasta ja näin löytäisin sen liitoksen. Tsekkaisin onko hakukaapeli ehjä, vai onko vika liitoksessa (mitä itse veikkaan. Uusisin liitoksen ja varmistaisin, että kone näyttää hakukaapelin ok:ksi.
Tuommoinen huono liitos toimii ihan miten sattuu. Toki koneen voi viedä huoltoon ja ehkä siellä sitten on jotain vikaa. Mene ja tiedä, oireet nyt vaan viittaavat huonoon liitokseen.
Se että kone toimi viime vuonna tai keväällä ei merkkaa mitään. Samalla logiikalla se kone itsessään ei voi olla rikki
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
Eli kone tulee telakasta ulos, alkaa leikkaamaan siinä telakan ulkopuolella ja pyörii randomisti? Löytääkö takaisin telakkaan kun akku tyhjä?
Mulla meni viime vuoden kartta solmuun keväällä, muisti kaikki no-go-zonet ja alkuperäiset aloituspisteet. Ne vaan ei näkyneet kartalla tai softassa, eikä niitä voinut poistaa saati määriteltyä uusiksi. Poistin kartan ja kaikki asetukset, sillä lähti taas toimimaan normaalisti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Ymmärsin että toimi ok toisella alueella? Ymmärsin että toinen hakukaapeli näyttää nollaa? Ymmärsin että kone herjaa välillä "ei aluesignaalia?
Ettei vain hakukaapeli 1:n liitos olisi huono?
Ei se kone turhaan herjaa aluesignaalia tai näytä nollaa hakukaapelissa.
Itse ottaisin sen nollaa näyttävän hakukaapelin telakasta irti, repisin pois maasta ja näin löytäisin sen liitoksen. Tsekkaisin onko hakukaapeli ehjä, vai onko vika liitoksessa (mitä itse veikkaan. Uusisin liitoksen ja varmistaisin, että kone näyttää hakukaapelin ok:ksi.
Tuommoinen huono liitos toimii ihan miten sattuu. Toki koneen voi viedä huoltoon ja ehkä siellä sitten on jotain vikaa. Mene ja tiedä, oireet nyt vaan viittaavat huonoon liitokseen.
Se että kone toimi viime vuonna tai keväällä ei merkkaa mitään. Samalla logiikalla se kone itsessään ei voi olla rikki
Jos vika liitoksessa mikä vaikuttaa myös rajakaapelin toimintaan, niin eikö se näkyisi tuossa resistanssimittauksessa isompana lukemana? 7 ohmia nyt pitäisi olla ihan toleransseissa, pihan koko maanmittauslaitoksen mukaan 2630m2.

Kaivoin sitä hakukaapeli 1:stä hiukan esiin ennen sitä aluetta mihin se menee ja edes siinä kohtaa ei tule mitään signaalia koko kaapeliin=kaapeli on jostain muualta jo poikki ennen tuota kohtaa.
Yritin myös kaivaa potentiaalisimmat kohdat mihin tuo kaapeli olisi voitu liittää rajakaapeliin, mutta tuloksetta. Siksi ajattelin vetää vain uuden hakukaapelin ja liittää sen uudessa kohtaa.

Joo, laite tuntui toimivan toisella alueella ihan ok jollain vartin testillä, se on tosin paljon pienempi ja rajakaapeleissa on paaaaaaljon pienempi väli.

Eilen vielä kokeilin ajeluttaa konettaa niin että luukku oli auki ja infomenu jossa näin rajasensorien lukemat samalla kun kone leikkasi Kaikki näytti ihan ok, mutta aina kun kone tökkäsi ja lakkasi leikkaamasta niin jokainen arvo meni hetkeksi 0:llaan. Sitten ne taas palasivat normilukemiin ja kone saattoi kääntyä ja moottori käynnistyi ja kone lähti liikkeelle kunnes jossain vaiheessa taas sama homma. Ja mitä tarkoitan "normilukemilla" että keskellä pihaa nuo arvot näyttävät n.80-90 ja lähellä rajaa n.140-150 20230813_190541.jpg

Samalla mittasin virtajohdon ja lataustelakan jännitteet ja virtajohto antaa sen 28v, matalajännitekaapeli antaa 28v, rajakaapelien terminaaleihin tulee n.26,5v, hakukaapelien terminaaleihin paljon pienempi lukema, mutta kuitenkin virta niihin tulee mikä on hyvä. Myös latauspinneihin tulee se 28v joten oletan tuon telakan olevan ihan kunnossa.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
232
Minulla oli yhden rajakaapelin liitin mikä tulee telakkaan melkein nirhannut johdon poikki. Se teki tuota, että välillä tuli ei aluesignaalia.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
ja heti kun signaali katkeaa rajakaapelista, pysähtyy leikkuri. Kyllähän se liitin tuntuu toimivan suurimman osan ajasta, mutta sitten tulee noita katkoksia. Silloin sun pitäis mitata se vastus. Kuten aiemmin kirjoitin, mulla vastaavan teki telakan huonot liitokset, ei siinä ollut mitään logiikkaa kuinka se pätki, mitattuna kaikki näytti olevan ihan ok.
edit. ja mistä sitä tietää miten nuo liitokset on toteutettu siellä maan alla tai mitä vahinkoa siellä on käynyt ajan mittaan jne.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
ja heti kun signaali katkeaa rajakaapelista, pysähtyy leikkuri. Kyllähän se liitin tuntuu toimivan suurimman osan ajasta, mutta sitten tulee noita katkoksia. Silloin sun pitäis mitata se vastus. Kuten aiemmin kirjoitin, mulla vastaavan teki telakan huonot liitokset, ei siinä ollut mitään logiikkaa kuinka se pätki, mitattuna kaikki näytti olevan ihan ok.
edit. ja mistä sitä tietää miten nuo liitokset on toteutettu siellä maan alla tai mitä vahinkoa siellä on käynyt ajan mittaan jne.
No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.
Ootko testannut toimintaa niin, että jätät 1 hakukaapelin kokonaan irti ja laitat 2 hakukaapelin sen tilalle?
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.
Nimenomaan tähän perustuen korjaisin sen hakukaapelin ensimmäisenenä. Se on näillä näkymin ainoa varmasti viallinen komponentti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Nimenomaan tähän perustuen korjaisin sen hakukaapelin ensimmäisenenä. Se on näillä näkymin ainoa varmasti viallinen komponentti.
Noh. Oon ollut käsityksessä et HAKUkaapeli vaikuttaa vain siihen miten kone löytää takaisin laturille ja siihen että jos on useita alueita niin se osaa mennä sinne ja aloittaa leikkauksen sieltä.
Joten jos RAJAkaapelien vastus pysyy samana myös sillon kun kone stoppaa ja arpoo minne mennä niin sillon pitäisi kyllä kaapelien olla kunnossa. En ajatellut vanhaa hakukaapelia repiä yli 100m pois maasta vaan vedän suosiolla uuden.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
Noh. Oon ollut käsityksessä et HAKUkaapeli vaikuttaa vain siihen miten kone löytää takaisin laturille ja siihen että jos on useita alueita niin se osaa mennä sinne ja aloittaa leikkauksen sieltä.
Joten jos RAJAkaapelien vastus pysyy samana myös sillon kun kone stoppaa ja arpoo minne mennä niin sillon pitäisi kyllä kaapelien olla kunnossa. En ajatellut vanhaa hakukaapelia repiä yli 100m pois maasta vaan vedän suosiolla uuden.
Jos G2 hakukaapelin kytkeminen G1 tilalle (ja G1 luonnollisesti jätetään irti) ei korjannut tilannetta, niin ei silloin myöskään uuden hakukaapelin veto korjaa asiaa. Voisin veikata että siinä kohtaa, missä G1 kohtaa rajalangan, on huono liitos. Päässyt vettä liittimeen, routa rikkonut johdon kuorta tms. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole kun alkaa vetämään G1 hakulankaa ylös niin kauan että löytyy kohta jossa se on liitetty hakulankaan. Ei se niin paha rasti ole, kun alkaa telakalta vetämään lankaa ylöspäin ja jos tulee kohta mistä tuntuu että ei helposti nouse ylös, niin itse olen ruuvimeisselillä tehnyt uraa nurmikkoon, niin että ruohon juuret yms. katkeaa ja lankaa nousee helpommin ylös. Toisaalta taas jos olet aikaisessa vetää uuden langan tuon tilalle, niin ei sitä vanhaa lankaa myöskään hirveästi tarvitse sääliä.

Pahimmassa tapauksessa tulee vain lisää ongelmia jos vanhan langan jättää maahan ja se on edelleen kytketty toisesta päästä rajalankaan.

e: Tai sitten tosiaan itse leikkurissa on joku anturi rikki. Tuo olisi suhteellisen helppo testata tekemällä erillisen alueen uudella rajalangalla ja hakukaapelilla/-kaapeleilla ja katsoa pörrääkö se siellä ilman ongelmia.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Jos G2 hakukaapelin kytkeminen G1 tilalle (ja G1 luonnollisesti jätetään irti) ei korjannut tilannetta, niin ei silloin myöskään uuden hakukaapelin veto korjaa asiaa. Voisin veikata että siinä kohtaa, missä G1 kohtaa rajalangan, on huono liitos. Päässyt vettä liittimeen, routa rikkonut johdon kuorta tms. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole kun alkaa vetämään G1 hakulankaa ylös niin kauan että löytyy kohta jossa se on liitetty hakulankaan. Ei se niin paha rasti ole, kun alkaa telakalta vetämään lankaa ylöspäin ja jos tulee kohta mistä tuntuu että ei helposti nouse ylös, niin itse olen ruuvimeisselillä tehnyt uraa nurmikkoon, niin että ruohon juuret yms. katkeaa ja lankaa nousee helpommin ylös. Toisaalta taas jos olet aikaisessa vetää uuden langan tuon tilalle, niin ei sitä vanhaa lankaa myöskään hirveästi tarvitse sääliä.

Pahimmassa tapauksessa tulee vain lisää ongelmia jos vanhan langan jättää maahan ja se on edelleen kytketty toisesta päästä rajalankaan.

e: Tai sitten tosiaan itse leikkurissa on joku anturi rikki. Tuo olisi suhteellisen helppo testata tekemällä erillisen alueen uudella rajalangalla ja hakukaapelilla/-kaapeleilla ja katsoa pörrääkö se siellä ilman ongelmia.
Noh yritetään tuotakin. Maa on vaan meillä niin tiivistä ja kaapeli on syvällä niin ylimääräisiin kaivuuhommiin en jaksaisi ryhtyä. Kaikki mahdolliset mittaukset vaan kielii mielestäni sitä että itse rajakaapeli on ehjä mutta tuo G1 hakukaapeli on kyllä pimeä. Kokeilen vielä tuotakin pienen alueen tekemistä uudella kaapelilla ennen kuin vien koneen mihinkään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
Noh yritetään tuotakin. Maa on vaan meillä niin tiivistä ja kaapeli on syvällä niin ylimääräisiin kaivuuhommiin en jaksaisi ryhtyä. Kaikki mahdolliset mittaukset vaan kielii mielestäni sitä että itse rajakaapeli on ehjä mutta tuo G1 hakukaapeli on kyllä pimeä. Kokeilen vielä tuotakin pienen alueen tekemistä uudella kaapelilla ennen kuin vien koneen mihinkään.
Testialueen minäkin kokeilisin tehdä ensimmäisenä. Tuo helpoin ja nopein konsti seurailla toimintaa. Tietysti alue pitää olla sen verran suuri, että leikkuri pääsee vapaasti kulkemaan. Alueen pitäisi demota nykyistä tilannetta, mutta pienemmässä mittakaavassa. Testialueessa riittänee, että kytkee vain yhden hakulangan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Testialueen minäkin kokeilisin tehdä ensimmäisenä. Tuo helpoin ja nopein konsti seurailla toimintaa. Tietysti alue pitää olla sen verran suuri, että leikkuri pääsee vapaasti kulkemaan. Alueen pitäisi demota nykyistä tilannetta, mutta pienemmässä mittakaavassa. Testialueessa riittänee, että kytkee vain yhden hakulangan.
No meillä on tuo pienemmän leikkurin alue tuolla, pitäisikö ennemmin kokeilla siellä vähän kauemmin? Saman asian lienee. Viimeksi kokeilin aika pikaisesti ja totesin että ei töki mutta jos nyt vähän kauemmin seurailisi toimintaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
No meillä on tuo pienemmän leikkurin alue tuolla, pitäisikö ennemmin kokeilla siellä vähän kauemmin? Saman asian lienee. Viimeksi kokeilin aika pikaisesti ja totesin että ei töki mutta jos nyt vähän kauemmin seurailisi toimintaa.
Joo mikä ettei jos kerran erillinen alue löytyy jo valmiiksi. Siirrä sinne ja anna työskennellä pitempään. Ja mahdollisesti siirrät myös sen pienemmän alueen leikkurin isolle alueelle ja annat olla päivän pari näin päin. Luulisi siinä ajassa jomman kumman leikkurin alkavan temppuilemaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
No jos noista resistanssilukemista vielä. Mulla on kone tuolla leikkaamassa ja tietysti kaapelit oikein niinkun kuuluukin latausasemassa. Jos nyt mittaan resistanssia noista rajakaapeleista niin lukema pyörii jossain 180ohm tuon yleismittarin mukaan. Sähköasioista en ole niin perillä mutta kun kaapelit on kytketty niin näyttävät tuollaista mutta, kun eivät niin näyttävät sitä n.7 ohmia. En mä muutakaan tapaa keksi mitata tuota jos pitäisi nähdä miten vastus käyttäytyy juuri sillon kun kone pysähtyy.

Muutenkin kun tänään on kuiva keli ollut ja nurmikkokin vähän kuivempaa niin tuo näyttää toimivan tuolla ihan ok taas vaihteeksi.

Jos olisi anturissa vika niin ei kai tuo noin toimisi että välillä pelaa ja välillä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365
No jos noista resistanssilukemista vielä. Mulla on kone tuolla leikkaamassa ja tietysti kaapelit oikein niinkun kuuluukin latausasemassa. Jos nyt mittaan resistanssia noista rajakaapeleista niin lukema pyörii jossain 180ohm tuon yleismittarin mukaan. Sähköasioista en ole niin perillä mutta kun kaapelit on kytketty niin näyttävät tuollaista mutta, kun eivät niin näyttävät sitä n.7 ohmia. En mä muutakaan tapaa keksi mitata tuota jos pitäisi nähdä miten vastus käyttäytyy juuri sillon kun kone pysähtyy.

Muutenkin kun tänään on kuiva keli ollut ja nurmikkokin vähän kuivempaa niin tuo näyttää toimivan tuolla ihan ok taas vaihteeksi.

Jos olisi anturissa vika niin ei kai tuo noin toimisi että välillä pelaa ja välillä ei.
Voisit vielä mittailla niin, että kaikki kaapelit irti telakasta ja sitten mittaat resistanssin vasemman ja oikean kaapelin välillä, vasemman ja g1 välillä, oikean ja g1 välillä, oikean ja g1 välillä ja sitten vielä g2 välillä.

Itselläni alkoi kone ilmoittamaan "Ei hakusignaalia" juurikin vesisateiden jälkeen. Syyksi paljastui huonosti tehty korjaus rajalangassa.

Nyt jos leikkuri toimii taas, niin käske sen ajaa hakulanka läpi. Silloin sen pitäisi seurata lankaa niin kauan, että se osuu rajalankaan ja näin löydät kohdan missä liitos on tehty. Tietysti jos siellä on määritelty eri aloitus pisteitä g1 kaapelille, niin kauimmaista pistettä voi joutua muuttamaan, niin että leikkuri kohtaa rajalangan eikä erkane hakulangasta aiemmin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Nyt jos leikkuri toimii taas, niin käske sen ajaa hakulanka läpi. Silloin sen pitäisi seurata lankaa niin kauan, että se osuu rajalankaan ja näin löydät kohdan missä liitos on tehty. Tietysti jos siellä on määritelty eri aloitus pisteitä g1 kaapelille, niin kauimmaista pistettä voi joutua muuttamaan, niin että leikkuri kohtaa rajalangan eikä erkane hakulangasta aiemmin.
Tuo ei toimi G1 hakukaapelin kanssa koska se on totaalisen pimeä. G2:sta seuraa ihan kiltisti loppuun asti. Tämän olen todennut silläkin että olen laittanut G1 toisen rajakaapelin tilalle niin asema alkaa vilkuttamaan sinistä. Jos laitan G2:sen niin pysyy vihreänä. Lisäksi kaivoin tuota g1:stä esiin sieltä mihin se on menossa ja mittasin sillä kaapelitesterillä tuleeko siihen virtaa ja ei tullut. Se kaapeli on rikki jo jostain aiempaa kohtaa siis. Mutta se mihin se on liitetty rajakaapeliin on mulle täysi mysteeri ja ala on kuitenkin sen verran iso että koko reunaa en viitsisi kaivaa auki. Jäin pohtimaan tuota ehdottamaasi vetää kaapeli telakalta asti maasta, voisi toimia.

Nähtävästi nyt taas toimii ok mutta lyön vetoa että yön aikana tulee vähintään yksi ei aluesignaalia herja kun on kosteaa. Tuo tosiaan voisi viitata että vesi pääsee johonkin mikä aiheuttaa häiriöitä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Aloin tuota kaapelia nyt repimään, olit Mustang oikeassa että kohtuu helposti se lähtee, mutta ei toki ehjänä sillä välillä katkeaa. No eipä tuolla väliä kun uuden laitan joka tapauksessa.

Robo on painanut duunia koko sen ajan, välillä käynyt huilimassa. On nää kyllä pelejä mutta ehkä taas vähän valoa tunnelin päässä. Ehkä.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
14
Eli kone tulee telakasta ulos, alkaa leikkaamaan siinä telakan ulkopuolella ja pyörii randomisti? Löytääkö takaisin telakkaan kun akku tyhjä?
Mulla meni viime vuoden kartta solmuun keväällä, muisti kaikki no-go-zonet ja alkuperäiset aloituspisteet. Ne vaan ei näkyneet kartalla tai softassa, eikä niitä voinut poistaa saati määriteltyä uusiksi. Poistin kartan ja kaikki asetukset, sillä lähti taas toimimaan normaalisti.
Poistelin kanssa nyt kartan ja lähti pelaamaan. Kiitokset vinkistä, meinasin jo ruveta kaivelemaan tota hakulankaa pois...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Robo on painanut duunia koko sen ajan, välillä käynyt huilimassa. On nää kyllä pelejä mutta ehkä taas vähän valoa tunnelin päässä. Ehkä.
Päivän toimi hyvin kunnes yöllä virheilmoitukset alkoivat ja nyt ei kuulemma enää halua oikein toimia. IMG-20230815-WA0001.jpgIMG-20230815-WA0002.jpg

Olen myös jotenkin alkanut miettimään voiko nurmikko mikä jää koneeseen kiinni niin aiheuttaa antureihin jotain häikkää ? Joka kerta kun olen putsannut koneen niin on sen jonku aikaa toiminut mutta sitten alkanut temppuilemaan..nurmikko kasvanut tässä ihmetellessä nii paljon että väkisin tuo on täynnä paskaa aika nopeasti..
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
tuliko nämä virheilmoitukset sillä toisella alueella vai tuolla missä on hakukaapeli poikki?
edit. Anturi ei ainakaan Gardenassa roskasta piittaa
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
tuliko nämä virheilmoitukset sillä toisella alueella vai tuolla missä on hakukaapeli poikki?
edit. Anturi ei ainakaan Gardenassa roskasta piittaa
En sitä vielä toiselle alueelle pistänyt ajelemaan vaan ihan tuolla missä se yleensä ja jossa hakukaapeli rikki. Sitä myös eilen kaivelin pois, pieni pätkä vielä niin tänään ajattelin sen hoitaa pois alta niin näkee missä kunnossa se liitin on.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
20230815_185628.jpg

Sain revittyä hakukaapelin pois maasta ja tuossa on liitos. Mun mielestä vaikuttaa ihan hyvältä mutta parempi kai uusia. Ei tartte miettiä miksi hakukaapeli oli pimeänä, yksi kohta oli ihan poikki ja vähän matkaa tästä niin alkoi kutistesukkasarja, yhteensä 4 jatkoskohtaa lyhyenmatkan päästä toisistaan ja välillä oli jopa käytetty mustaa kaapelia. Itse en tekisi noin monta liitosta vanha omistaja kertoi että sillä alueella tehtiin joskus jotain maansiirtotöitä niin siinä nuo menneet poikki, en jotenkaan jaksa uskoa että rajakaapeliin olisi koskettu mutta eihän sitä tiedä, pitää sekin kaiketi varmistaa ja kysyä.

Leikkuri on tänäänkin temppuillut pitkin päivää ja ulkona ollut 25 astetta lämmintä eikä pisaraakaan vettä. Kävin hussen huollossa kysymässä mielipidettä niin pohtivat sitä loop sensoria ja toki kehottivat tämän kaapeliliitoksen tsekkaamaan.

Nyt pitäisi uusi hakukaapeli asentaa. Tämä vanha oli liitetty hieman erikoiseen paikkaan mielestäni, mutta se varmaan kannattaa laittaa samassa paikassa niin ei tule sitten lisää liitoksia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 365


Sain revittyä hakukaapelin pois maasta ja tuossa on liitos. Mun mielestä vaikuttaa ihan hyvältä mutta parempi kai uusia. Ei tartte miettiä miksi hakukaapeli oli pimeänä, yksi kohta oli ihan poikki ja vähän matkaa tästä niin alkoi kutistesukkasarja, yhteensä 4 jatkoskohtaa lyhyenmatkan päästä toisistaan ja välillä oli jopa käytetty mustaa kaapelia. Itse en tekisi noin monta liitosta vanha omistaja kertoi että sillä alueella tehtiin joskus jotain maansiirtotöitä niin siinä nuo menneet poikki, en jotenkaan jaksa uskoa että rajakaapeliin olisi koskettu mutta eihän sitä tiedä, pitää sekin kaiketi varmistaa ja kysyä.

Leikkuri on tänäänkin temppuillut pitkin päivää ja ulkona ollut 25 astetta lämmintä eikä pisaraakaan vettä. Kävin hussen huollossa kysymässä mielipidettä niin pohtivat sitä loop sensoria ja toki kehottivat tämän kaapeliliitoksen tsekkaamaan.

Nyt pitäisi uusi hakukaapeli asentaa. Tämä vanha oli liitetty hieman erikoiseen paikkaan mielestäni, mutta se varmaan kannattaa laittaa samassa paikassa niin ei tule sitten lisää liitoksia.
Joo ei se vika varmaan tuossa liitoksessa ole kertomasi perusteella, mutta kun uutta hakukaapelia olet tekemässä, niin laita uusi samaan kohtaan. Joka tapauksessa tuo liitin on helppo vaihtaa uuteen nyt kun se on esillä, niin kannattaa se tehdä. Ylimääräiset liitokset kannattaa minimoida, mutta ei niitä toisaalta voi vuosien aikana välttää. Tärkeintä on laittaa itselle ylös missä kohtaa löytyy korjauksia/uusia liitoksia, niin ne löytyy helposti myöhemmin jos tulee uudestaan ongelmia. Mutta asiaa voisi myös ajatella niin, että jos hakulangalle löytyisi parempikin paikka muualta, niin tällä tyylillä tulisi vain yksi uusi liitos ja siltikin liitoksia löytyy vähemmän, kuin mitä tuolla monesta palasta rakennetulla hakukaapelilla oli.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Mutta asiaa voisi myös ajatella niin, että jos hakulangalle löytyisi parempikin paikka muualta, niin tällä tyylillä tulisi vain yksi uusi liitos ja siltikin liitoksia löytyy vähemmän, kuin mitä tuolla monesta palasta rakennetulla hakukaapelilla oli.
No jos itse olisin hakukaapelin asentanut niin olisin vetänyt suoraa reittiä kauimmaiseen kulmaan, tämä vanha teki keskellä aluetta kiepin rajan suuntaan ja sinne liitettiin.

Laitan vielä yöksi/huomiseksi tuon ajelemaan tonne toiselle alueelle niin näen tuleeko vikoja esiin jotka voisivat viitata johonki muuhun ku kaapeleihin.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177


Ei tartte miettiä miksi hakukaapeli oli pimeänä, yksi kohta oli ihan poikki ja vähän matkaa tästä niin alkoi kutistesukkasarja, yhteensä 4 jatkoskohtaa lyhyenmatkan päästä toisistaan ja välillä oli jopa käytetty mustaa kaapelia. Itse en tekisi noin monta liitosta vanha omistaja kertoi että sillä alueella tehtiin joskus jotain maansiirtotöitä niin siinä nuo menneet poikki...
Osui silmään tuo maansiirtotyö. Eli ilmeisesti kaivuri käynyt pyörimässä alueella? Liekö ajellut siinä samalla rajalangan yli? Jos ongelmat jatkuvat eikä laitteesta löydy vikaa niin rajalanka voi olla menossa poikki. En yhtään ihmettelisi jos korjaukset on tehty tuolla tavalla. Liitin näyttää täysin ehjältä.
Meillä kävi mökillä kannonjyrsijä ja tuon vierailun jälkeen sai korjata rajalankaa. Vika oli helppo paikallistaa kun seurasi renkaan jälkiä. Vilkutti vihreä -sininen komboa aika tiheään kun kaapeli oli enää muutamalla karvalla kiinni
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Osui silmään tuo maansiirtotyö. Eli ilmeisesti kaivuri käynyt pyörimässä alueella? Liekö ajellut siinä samalla rajalangan yli? Jos ongelmat jatkuvat eikä laitteesta löydy vikaa niin rajalanka voi olla menossa poikki. En yhtään ihmettelisi jos korjaukset on tehty tuolla tavalla. Liitin näyttää täysin ehjältä.
Meillä kävi mökillä kannonjyrsijä ja tuon vierailun jälkeen sai korjata rajalankaa. Vika oli helppo paikallistaa kun seurasi renkaan jälkiä. Vilkutti vihreä -sininen komboa aika tiheään kun kaapeli oli enää muutamalla karvalla kiinni
Joo, vanha omistaja kertoi että paikallinen kaukolämpöfirma teki kaivantoja tuosta kohtaa ja "korjasi" tuon hakukaapelin. Minä epäilen että on ollut jo pitempään pimeänä koko hakukaapeli ja vanha omistaja ei ole tiennyt asiasta mitään sillä kone osaa tuolta jotenkin kotiin kuitenkin ja hussessahan ei mikään oikeastaan kerro jos hakukaapeli on rikki paitsi ne anturiarvot mutta sitä tuskin on seurattu. Kuten sanoin sillä mentaliteetillä ollaan nähtävästi menty että jos kone leikkaa ja lataa niin kaikki ok, mitään ylimäärästä ei itse olla tekemässä.

Tuli joo mieleen että lieneekö rajakaapeliakin rikottu siinä samalla, olisi ehkä loogista.. Voisi sen tsekata siltä alueelta missä nuo g1:sen paikkaukset oli.
Onko sellanen kutistesukkaliitos varmempi ylipäätään kuin tuo hussen käyttämä 3m silikoniliitin?
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
Mä olen käyttänyt molempia liittimiä, vähän sen mukaan mitä on ollut saatavilla. Viime ajat mennyt noilla 3M:n geelilittimillä (tuli ostettua Amazonista pari pussillista). Pari liitosta olen joutunut uusimaan, molemmilla kerroilla syy on ollut liitoksien tekijässä (eli itsessä). Liittimiä menee kun tuonne puutarhaan ilmestyy vähän väliä joku puska tai puu, joka pitää rajata tai sitten otetaan vanhoja rajauksia pois.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Leikkurit ovat nyt yli 12h leikanneet toistensa alueilla ja minkäännäköstä häiriöö ei kumpikaan anna vaan normitoimintaa. Sadettakin yöllä ollut. Noh katson vielä uudemman kerran iltapäivällä kun olen kotona.

En oikein nyt tiedä miksi tuo 430x temppuilee omalla alueellaan. Onko kellään kokemusta millä tavalla se front loop sensor oikuttelee jos siinä on vikaa? Meinaan jos siinä on vähänkin vikaa niin lieneekö mahdollista että kun isommalla alueella on suht iso väli rajakaapeleilla niin se signaali jotenkin tökkii? Muttakun niitä saarekkeita on pari kpl tuolla niin luulisi niistä signaalin ottavan kuitenkin. Niin ja se ei töki pelkästään niissä saarekkeilla vaan ihan muuallakin. Ja periaatteessahan kun leikkuri on rajalla niin se pysähtyy mutta terät pyörivät koko ajan, tässä kone menee johonki limbmodeen (saattaa tulla se ei aluesignaalia virheilmoitus) ja sitten arpoo ja saattaa tuurilla jatkaa matkaa ja terät lähtevät käyntiin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 053
Eilen vaihdoin hakukaapelin ja nyt ainakin se toimii. Mutta 430x tökkii edelleen omalla alueellaan.. toisella alueella toimi ilman virheitä ja 310 toimi myös tuolla 430x:n alueella ilman virheitä. Onpa aika kummallinen vika..voi olla jotain yksinkertaista tai sitten jotain harvinaisempaa..
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
177
On ollut pitkään mielessä piikit renkaisiin, sen verran mäkinen tontti on, että kaikki apu on tarpeen. Netistä löytyisi suoraan kylkeen ruuvattavat levyt, mutta ei ole vielä raaskinut laittaa 50€ niihin kiinni. Pihinä miehenä hain Tokmannilta kateruuveja (25mm pitkiä) parilla eurolla ja tutkailin josko ne saisi ruuvattua kiinni renkaisiin. Renkaan ja korin välillä ei ole oikeassa yhtään ylimääräistä tilaa, mutta renkaan ulkosyrjällä näytti olevan vähän enemmän kuin sisäpuolella. Ei muuta kuin koppa irti ja renkaat pois. Kuusi ruuvia per rengas ja romut kiinni. Nurkissa pyörii edellisen Gardenan jäämistöä, joten uhrasin extra renkaat kokeiluun.
Parin tunnin leikkauksen jälkeen olen tulokseen erittäin tyytyväinen:
- kone kiipeää rinteet suoraan, ei sudi ylimääräistä, eikä lähde menemään kylki edellä
- turha sutiminen katosi pehmeissä kohdissa
- peruutus rinteessä menee suoraan

Sateita odotellessa, mutta tähän mennessä kaikki on toiminut ok.

Kone on Gardena Sileno Life, mutta toiminee varmasti muissakin malleissa. 20230817_134854.jpg
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 788
Viestejä
4 241 039
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom