Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
92
Juuri niin. Paitsi kun pyörästä nappaa polkimet pois ja sujauttaa kaasukahvan tankoon, on kevyt sähköajoneuvo valmis eikä aiemmin ole vakuutusta tarvinnut
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
408
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 282
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
Itsellä oli aikaisemmin itse muunnossarjalla rakennettu pyörä kaasukahvalla ja ainoa hyöty minusta oli se, että talvella auraamattomalla tiellä pystyi jalat laittamaan maahan tueksi ja kaasukahvalla mennä eteenpäin.

Nykyinen pyörä on ihan 250w ep8.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
121
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 282
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
Se on moottorista huolimatta polkupyörä, eli sovelletaan samoja pykäliä kuin polkupyörään.

Sitten asia voi olla jo eri, jos avustaa yli 25 km/h nopeudessa, tai kulkee kaasukahva lla yli 25 km/h, mutta silloin kyseessä ei olekkaan moottoroitu polkupyörä, vaan sähkö mopo joka pitää rekisteröidä mopoksi
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
92
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
L1e-A on ihan normaali polkupyörä, lain silmissä.

Onneksi itse olen sitä sukupolvea että jos kortti lähtee hyllylle jostain syystä niin voi aina ajaa mopolla, korttia kun en siihen tarvitse.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 843
Jatkoa toisesta ketjusta, jossa keskustelu lähti tästä:
Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa :rofl:
Lelutkin pitää tosiaan vakuuttaa, jos ne menevät noiden kriteereiden yli. Ei taida kovin tyypillinen tilanne kuitenkaan olla sellainen moottorikäyttöinen lelu, joka painaa yli 25kg ja/tai kulkee yli 25km/h pelkällä moottorilla?
Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.
Muistat väärin. Liikennevakuutus pitää olla myös peltoautoilla ja vastaavilla ja on pitänyt olla aiemminkin. Porukka vaan luulee, ettei tarvitse olla ja vetelee ns. paljaalla.

Tässä Ylen artikkeli aiheesta reilun 10 vuoden takaa:

Lain mukaan kaikki moottoriajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön moottoriajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.
---
- Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta.
En tule ikinä hankkimaan pyörää ilman kaasukahvaa, sillä pääsee yli pahimmista kivikoista niin ettei polkimet käy alhaalla, mäissä saa tarvittaessa täyden lisätehon heti ja tarvittaessa voi lepuuttaa persettään rullaamalla.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
285
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
511
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
Saakohan jossain kaasukahvan asennettua jälkikäteen? Omassani (fiido titan) on aika onneton kaasuvipu. Kysyin efat huollosta, mutta duunaavat vain omia vehkeitään.

/ot ajelin tänään hissukseen fatilla puistotiellä, kun 4-vuotias napero kiljaisi "MOPO!". Äitinsä sitten ojensi muksua, että ehei se on pyörä. Itse asiassa tenava oli enemmän oikeassa, tämä kulkee 45 kun poistaa rajoituksen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 473
Viestejä
4 234 375
Jäsenet
71 222
Uusin jäsen
Jore79

Hinta.fi

Ylös Bottom