Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
157
Juuri niin. Paitsi kun pyörästä nappaa polkimet pois ja sujauttaa kaasukahvan tankoon, on kevyt sähköajoneuvo valmis eikä aiemmin ole vakuutusta tarvinnut
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
418
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
Itsellä oli aikaisemmin itse muunnossarjalla rakennettu pyörä kaasukahvalla ja ainoa hyöty minusta oli se, että talvella auraamattomalla tiellä pystyi jalat laittamaan maahan tueksi ja kaasukahvalla mennä eteenpäin.

Nykyinen pyörä on ihan 250w ep8.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
124
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 296
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
Se on moottorista huolimatta polkupyörä, eli sovelletaan samoja pykäliä kuin polkupyörään.

Sitten asia voi olla jo eri, jos avustaa yli 25 km/h nopeudessa, tai kulkee kaasukahva lla yli 25 km/h, mutta silloin kyseessä ei olekkaan moottoroitu polkupyörä, vaan sähkö mopo joka pitää rekisteröidä mopoksi
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
157
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
L1e-A on ihan normaali polkupyörä, lain silmissä.

Onneksi itse olen sitä sukupolvea että jos kortti lähtee hyllylle jostain syystä niin voi aina ajaa mopolla, korttia kun en siihen tarvitse.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 939
Jatkoa toisesta ketjusta, jossa keskustelu lähti tästä:
Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa :rofl:
Lelutkin pitää tosiaan vakuuttaa, jos ne menevät noiden kriteereiden yli. Ei taida kovin tyypillinen tilanne kuitenkaan olla sellainen moottorikäyttöinen lelu, joka painaa yli 25kg ja/tai kulkee yli 25km/h pelkällä moottorilla?
Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.
Muistat väärin. Liikennevakuutus pitää olla myös peltoautoilla ja vastaavilla ja on pitänyt olla aiemminkin. Porukka vaan luulee, ettei tarvitse olla ja vetelee ns. paljaalla.

Tässä Ylen artikkeli aiheesta reilun 10 vuoden takaa:

Lain mukaan kaikki moottoriajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön moottoriajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.
---
- Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 266
Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta.
En tule ikinä hankkimaan pyörää ilman kaasukahvaa, sillä pääsee yli pahimmista kivikoista niin ettei polkimet käy alhaalla, mäissä saa tarvittaessa täyden lisätehon heti ja tarvittaessa voi lepuuttaa persettään rullaamalla.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
287
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
516
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
Saakohan jossain kaasukahvan asennettua jälkikäteen? Omassani (fiido titan) on aika onneton kaasuvipu. Kysyin efat huollosta, mutta duunaavat vain omia vehkeitään.

/ot ajelin tänään hissukseen fatilla puistotiellä, kun 4-vuotias napero kiljaisi "MOPO!". Äitinsä sitten ojensi muksua, että ehei se on pyörä. Itse asiassa tenava oli enemmän oikeassa, tämä kulkee 45 kun poistaa rajoituksen.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 881
Vakole CO26 meni ennakkotilaukseen, saapunee juhannukseen mennessä tai ainakin niillä nurkilla.
1717252205981.png

Satunnaiseen pyöräilyyn hommasin, lähinnä raikkaan ilman ja maisemien katseluun kuin hampaat irveessä kuntoilun takia.

Alennuskoodi jollekin jos päätyy tuolta hommaamaan pyörän:
Get 5% off using my discount code

Oletteko noihin alennusvaihteellisiin kiinanihmeisiin laittaneet uudet vaseliinit jo heti alussa vai kuinka?

Ajattelin josko samaan vaivaan kun sen kasaa niin tarkistaisi rasvauksen, silikoni vaseliinia jo hommasin.

Täälläkin varmaan jollain kyseinen pyörä, kysyisin onnistuuko avustuksen alueen muutto oletuksesta (1-5) tasoille 1-9?
Löytyy piilovalikosta kohdasta P3.
1717252555607.png

Näytön manuska:
CMACEWHEEL new color LCD YOLIN YL91F user's manual - CMACEWHEEL EBIKES | Best Fat Tire Electric Bike

Joku kirjoitti että asetus PA eli avustuksen herkkyys/tehokkuus olisi parempi ykkösellä kuin oletus kolmosella, jolla pyörä "ampaisee".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 374
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 048
Tyhmä kysymys ehkä, mutta ite ostin aikoinaan VK.com tarjouksesta sähköpyörän, sen GZR? kun oli puoleen hintaan. Laitoin siihen jälkikäteen kaasukahvan, mutta eipä tuo ikinä oikein sitten napostellu ja nyt pyörää käyttää 13w teini. Jos se sattuis jäämään kiinni poliisille kun ajelee kaasukahvalla niin tuleeko tuosta sanktioita? Alaikäiselle ei sakkoa voi kouraan laittaa(alle 15w siis), mutta jos tulee niin mitä? Soittaako poliisisetä/täti iskälle, että tulepa noutamaan pikavoitto?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 968
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
Hyvä kysymys. Mietin samaa: olin heti sitämieltä, että tarvitsee, sitten että ehkei ja kun asiaa oikein pohtii, ei mitään tietoa. Tietäjät kertokoon miten se nyt sitten menee!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 374
Tyhmä kysymys ehkä, mutta ite ostin aikoinaan VK.com tarjouksesta sähköpyörän, sen GZR? kun oli puoleen hintaan. Laitoin siihen jälkikäteen kaasukahvan, mutta eipä tuo ikinä oikein sitten napostellu ja nyt pyörää käyttää 13w teini. Jos se sattuis jäämään kiinni poliisille kun ajelee kaasukahvalla niin tuleeko tuosta sanktioita? Alaikäiselle ei sakkoa voi kouraan laittaa(alle 15w siis), mutta jos tulee niin mitä? Soittaako poliisisetä/täti iskälle, että tulepa noutamaan pikavoitto?
Näkökulmana eli siis mutuna kuskille sakko ja omistajalle vakuutussanktiot. Teinin tapauksessa sakkoa ei tietenkään voida antaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
90
Vakole CO26 meni ennakkotilaukseen, saapunee juhannukseen mennessä tai ainakin niillä nurkilla.


Satunnaiseen pyöräilyyn hommasin, lähinnä raikkaan ilman ja maisemien katseluun kuin hampaat irveessä kuntoilun takia.

Alennuskoodi jollekin jos päätyy tuolta hommaamaan pyörän:
Get 5% off using my discount code

Oletteko noihin alennusvaihteellisiin kiinanihmeisiin laittaneet uudet vaseliinit jo heti alussa vai kuinka?

Ajattelin josko samaan vaivaan kun sen kasaa niin tarkistaisi rasvauksen, silikoni vaseliinia jo hommasin.

Täälläkin varmaan jollain kyseinen pyörä, kysyisin onnistuuko avustuksen alueen muutto oletuksesta (1-5) tasoille 1-9?
Löytyy piilovalikosta kohdasta P3.


Näytön manuska:
CMACEWHEEL new color LCD YOLIN YL91F user's manual - CMACEWHEEL EBIKES | Best Fat Tire Electric Bike

Joku kirjoitti että asetus PA eli avustuksen herkkyys/tehokkuus olisi parempi ykkösellä kuin oletus kolmosella, jolla pyörä "ampaisee".
Mulla cmacewheel fatbike, lienee vähän vastaava. Kohta 2tkm mittarissa. Ja laitoin itsekin 1-9 asetukselle, että ykkönen olisi vähän pienempi. Menee liian lujaa :) tykkään polkea myös, eli avustus tasoilla 1-3 yleensä piisaa.

Vaseliineja en ole ronkkinut. Jarrupalat on pitänyt vaihtaa, painava pyörä ja mies syö ne nopsaan. Shimanon halvat peruspalat sopii suoraan.

Oikein mukava fillari on ollut :tup:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 226
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
Aivan oikein. Jos kaasukahvallinen pyörä painaa yli 25kg, niin tarvitsee. Jos ei ole kaasukahvaa, niin painolla ei ole merkitystä, mikäli on vain poljinavustus.

Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen (lvk.fi)
Sähköpyörien liikennevakuuttaminen
Sähköpyörät, joita ei liikennevakuuteta
  • Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, poislukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.
  • Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.
1717255107290.png
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 226
Paitsi jos se on 251w-1000w. Yli 25 kilonen esim 1000w diy pyörä tarvitsee edelleen vakuutuksen vaikkei olisi kaasukahvaa.
Mutta alle 25kg 1000w ei tarvitse, jos moottori kytkeytyy pois 25km/h vauhdissa. Tein myös tuon testin. Valitse: ei tarvitse polkea, moottori kytkeytyy pois 25km/h ja alle 25kg.

Erona tuossa on vain, että poljinavustetut pyörät eivät tarvitse vakuutusta vaikka painaisi yli 25kg, jos avustus loppuu 25km/h ja moottorin teho max 250w.

Tähän samaan kun nykyään uppoaa potkulaudat (pois lukien vuokrattavat), sähköpyörät, unicyclet yms. Niin hyvä vaan kun homma yksinkertaistuu.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
287
Eli nyt sitten kaikki L1e-a:t eivät olekaan vakuutuksen piirissä (jos paino max. 25kg)? Eli jos kevennän E/FAT:a kolme kiloa jotenkin, vakuutustarve poistuu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 887
Eli jos kevennän E/FAT:a kolme kiloa jotenkin, vakuutustarve poistuu.
No tuhannen taalan kysymys onkin että katsotaanko paino sen mukaan mitä se todellisuudessa on tien päällä, vai katsotaanko valmistajan antamia tietoja, jotka ei muutu vaikka mitä tekisit........Tähän en minä ainakaan tiedä vastausta. Vakuutusyhtiöiden kannalta kolaritapauksessa helpompi on katsoa valmistajan antamat tiedot, mutta DIY-vehkeissä sitä taas ei ole, koska näitä painotietojahan ei rekisteröidä mitenkään. :D (Oottakaas vaan, kohta näihin vaaditaan varmaan rekisteröinnit)
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
157
No tuhannen taalan kysymys onkin että katsotaanko paino sen mukaan mitä se todellisuudessa on tien päällä, vai katsotaanko valmistajan antamia tietoja, jotka ei muutu vaikka mitä tekisit........Tähän en minä ainakaan tiedä vastausta. Vakuutusyhtiöiden kannalta kolaritapauksessa helpompi on katsoa valmistajan antamat tiedot, mutta DIY-vehkeissä sitä taas ei ole, koska näitä painotietojahan ei rekisteröidä mitenkään. :D (Oottakaas vaan, kohta näihin vaaditaan varmaan rekisteröinnit)
Totta kai se katsotaan valmistajan ilmoittaman mukaan.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
287
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 374
Yli 250W piti vakuuttaa vain jos paino yli 25kg.

”Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.”


Tuossa vielä liikennevakuutuskeskuksen sivulta kuva. Eli tuo alempi pallura. Tehoilla ei merkitystä.

Noinhan se taitaakin mennä. On tämä hankalaa, kun joka tuutista työnnetään omia mielipiteitä faktana.

Tämähän on sitten todella iso väljennys aiempaan vakuuttamistarpeeseen.

Jatkossa sitten toisen ketjun pyöristä suurin osa voidaan tehdä 1000-wattisiksi ilman vakuutustarpeita, koska niiden paino jää alle 25 kg rajan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 968
Yli 250W piti vakuuttaa vain jos paino yli 25kg.

”Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.”


Tuossa vielä liikennevakuutuskeskuksen sivulta kuva. Eli tuo alempi pallura. Tehoilla ei merkitystä.

Oli siis ilo ennenaikainen. Kaasukahva=vakuutus vaaditaan, pyörän tehoista, painosta ja nopeudesta riippumatta. Ellei sitten ole kaasukahva joka toimii vain polkiessa, joka luo ilmeisesti poikkeuksen
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
671
Oli siis ilo ennenaikainen. Kaasukahva=vakuutus vaaditaan, pyörän tehoista, painosta ja nopeudesta riippumatta. Ellei sitten ole kaasukahva joka toimii vain polkiessa, joka luo ilmeisesti poikkeuksen
Ei vaadita. Opettele lukemaan tai sisäistämään lukemasi. Ärsyttää tosiaan kun porukka jakaa näitä mutujaan faktoina.

"
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

Jos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Pyörän moottorin teho sen sijaan ei vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia.
"

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 968
Ei vaadita. Opettele lukemaan tai sisäistämään lukemasi. Ärsyttää tosiaan kun porukka jakaa näitä mutujaan faktoina.

"
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

Jos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Pyörän moottorin teho sen sijaan ei vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia.
"

Itse luin kyllä kaiken, mutta linkkejä en avannut. Yleensä tämä foorumi on suoraa asiaa ja oletin kuvaan otetun oleellisimman asia. Epäselviä nämä jutut ovat varmasti vielä pitkään ja monille. Mutta hieno juttu että ei tarvitse vakuutusta kun 25/25 ehto täyttyy. Mahtaako saada sähköpyörä siis saada omata tehoa vaikka 5kw, jos 25/25 ehto vain täyttyy :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 498
Viestejä
4 245 546
Jäsenet
71 363
Uusin jäsen
tjr

Hinta.fi

Ylös Bottom