Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
En puhu linkeillä keskustelusta, vaan siitä, että keskustelun tueksi liitettyjen linkkien tueksi vaaditaan pakollista referointia
Siis jo nykyään politiikkapalstalla vaaditaan linkkien referointi. Muualla ei vaadita. Mä en ihan saa kiinni siitä, miksi sä tuota sääntöä niin voimakkaasti vastustat. Se, että on isompiakin ongelmia ei ole mikään peruste olla fiksaamatta pienempiäkin ongelmia. 1-2 lauseella referointi + joku osuva lainaus on todella pieni vaiva sille linkin postaajalle joka on jo siihen linkin sisältöön tutustunut. Siihen menee noin 10 sekuntia kirjoittaa se lause tai pari.

Mutta se on iso vaiva kaikille lukijoille, jos sitä ei tehdä. Referoinnilla nimenomaan vähennetään sitä turhaa vaivaa kaikilta. Ja toi on ongelma nimenomaan ketjuissa, joissa pääsääntöisesti väitellään ja tehdään aika voimakkaita väitteitä puolesta ja vastaan. Omasta mielestäni toi saisi olla sääntö ihan koko foorumilla, mutta minimissään politiikkaosastolla ja valikoiduissa ketjuissa kuten korona tai vaikka Venäjän hyökkäys, joissa keskustelun paskomista pelkillä linkeillä tapahtuu aika säännöllisesti. Vaikea nähdä mitään huonoa siinä, että keskustelun taso paranee ja turha vaivannäkö vähenee ja keskustelu ottaa paremmin lukijan huomioon.

Toi sääntö on puhdasta kultaa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 026
@Paapaa Sääntö-Suomi on melko usein hätävarjelun liioittelua. Keskustelupalstoilla tämä kulminoituu siihen, että joku asia ärsyttää ja siksi sille pitää keksiä sääntö. Sitten toinen asia, kolmas jne. Kohta sääntöviidakko on sellainen, ettei kukaan edes muista, miksi se eka sääntö säädettiin. Ja kaikki vain siksi, että asia unohtuu ekan viestin jälkeen ja sitten trollit tappelevat keskenään kaikesta mahdollisesta viittaamalla huonoihin sääntöihin, jotka ovat joko turhia tai tarpeettomia.

Eikä tuossa edellä ollut mitään kuvittelua. Olen ollut erään palstan modena säätämässä niitä sääntöjä ja huvittuneena seurannut, kun niihin ärsytyspykäliin vedottiin myöhemmin ihan muista syistä kuin niistä, miksi ne aikanaan säädettiin. Kirjoituskieltoja penättiin, koska ”aina on tosta saanut bannia”.

Linkkien referointia tuolla palstalla vaadittiin siksi, että ”tarttee tietää, mille sivustolle linkki vie”. Nykyään palstasoftat kyllä kertovat jo aika selvästi, minne linkki vie. Täysin tarpeeton perustelu. Ja se kuuluu muutenkin tietoturvan alkeisiin tarkistaa ennen klikkaamista, minne on menossa.

Mulla itselläni on muutenkin periaate, että referaatti tai ei, en klikkaa. Linkkailkoot vaan, mä keskustelen kirjoittamalla. Linkkejä postailen itsekin, mutta silleen korrektisti. Vaikka itse hallitsen homman, en ole vaatimassa lainsäädäntöä siihen, että muut tekisivät samoin.

Kertaan: liiat säännöt kääntyvät palstoilla itseään vastaan. Netiketti on kohteliaisuutta. Niin on oven avaaminen toisille myös. Ei siitä kuitenkaan sakkoa tarvitse antaa, jos ei näin tee. Pitää ymmärtää ero netiketin ja palstan sääntöjen välillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 474
Mulla itselläni on muutenkin periaate, että referaatti tai ei, en klikkaa. Linkkailkoot vaan, mä keskustelen kirjoittamalla.
Mä klikkaan, jos siellä on vaikka joku tutkimus joka kiinnostaa. Joku 40 sivua tekstiä on paha referoida kattavasti, ja sitten vielä kun se on englanniksi ja pisa-tulokset, ja linkkaaja ei ole itse lukenut, niin monesti ihan kiinnostavaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 874
Onko laittaa linkkiä?
Foorumilla on pelkkien kuvien ja linkkien postaaminen kiellettyä (saati sitten pelkästään niillä keskusteleminen) ja ylläpito puuttuu sellaisiin eri menetelmin, myös poistaen keskustelua sotkevia ja sääntöjä rikkovia viestejä, joten aika vaikea sellaisiin olisi antaa mitään linkkejä.

Jotenkin täydellisen absurdia, että koko tästä asiasta pitää edes keskustella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
Katosiko täältä Ongelmat-alueelta yksi ketju sen enempää ilmoittelematta? Sinänsä outoa, että vaikka itse siihen on osallistunut niin ei tullut mitään ilmoitusta asiasta.

Vai oliko ketju silkkaa trollaamista?
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 623
Katosiko täältä Ongelmat-alueelta yksi ketju sen enempää ilmoittelematta? Sinänsä outoa, että vaikka itse siihen on osallistunut niin ei tullut mitään ilmoitusta asiasta.

Vai oliko ketju silkkaa trollaamista?
Mikähän ketju mahtaa olla kyseessä? Toriin liittyvä? Viesti yhdistettiin jo olemassa olevaan ketjuun.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 033
Mä klikkaan, jos siellä on vaikka joku tutkimus joka kiinnostaa. Joku 40 sivua tekstiä on paha referoida kattavasti, ja sitten vielä kun se on englanniksi ja pisa-tulokset, ja linkkaaja ei ole itse lukenut, niin monesti ihan kiinnostavaa.
käytännössä jos joku kokee tarpeekseen linkkailla jotain tutkimuksia nettikeskusteluun, pitäisi myös olla sen verran tieteenlukutaitoa, että osaa minimissään kahteen tms. virkkeeseen kiteiyttää tutkimuskysymys, mitä tehtiin ja mitä tuloksia saatiin. Käytännössä tämä ei vaadi kuin abstractin ja conclusionin lukemisen. Jos ei pysty kiteytystä tekemään niin ei varmaankaan kannata tutkimustakaan linkata, sillä sillon ei ehkä ymmärrä mitä tutkimuksessa edes tehtiin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 349
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Olikos pelkillä linkeillä keskustelu nykyään siis sallittua?
Ei kai se ole yhäkään sallittua. Yleensä näissä kysyn ensin ihan kohteliaasti jotain tiivistystä ja pihviä. Sitten vasta 10000 raporttia minuutissa. Kukaan ei tainnut edes pyytää tiivistelmää tuolla. Sitä en tiedä, onko postausta raportoitu.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 458
Ei kai se ole yhäkään sallittua. Yleensä näissä kysyn ensin ihan kohteliaasti jotain tiivistystä ja pihviä. Sitten vasta 10000 raporttia minuutissa. Kukaan ei tainnut edes pyytää tiivistelmää tuolla. Sitä en tiedä, onko postausta raportoitu.
Foorumin natiiveille (siis vakiokirjoittajille) tuo foorumin sääntö on kyllä 100% tiedossa.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 063
En koskaan saanut ylläpidolta mitään vastausta viesteihini:

Jos tämä on uusi sääntö, niin voisiko sen lisätä ryhmän sääntöihin? Toivottavasti sääntöä ei sovellettu kohdallani takautuvasti. Toivoisin myös perusteluja tälle säännölle. Huomautan, että olen ilmoittanut tänne kaikki mahdolliset Ben & Jerry -tarjoukset. Myös valtakunnalliset.


Miten suositut ja sääntöjen mukaiset tarjoukset ovat häiriköintiä, provoamista ja trollaamista? Tuo viimeisinkin tarjous keräsi kymmenen tykkäystä. Bannivasaran käyttö ilman minkäänlaista vuoropuhelua yhteisistä pelisäännöistä tuntuu kohtuuttomalta. Täällä on tehty hyvin selväksi, että Ben & Jerry -tarjoukset ovat toivottuja.
Lainasin tätä ylläpidon omaa linjausta tarjouksessa missä tätä linjausta rikottiin:



Sain bannit. Miksi?

Miksi ylläpito ei kirjoita selkeitä sääntöjä tai käy edes vuoropuhelua säännöistä?

Nyt toiset käyttäjät postailevat samoja tarjouksia mistä minut bannattiin. Miksi heitä ei bannata?

Tuote: Ben & Jerry's Jäätelöt (valitut maut)
Tarjoushinta: 4kpl 10€
Normaalihinta: 7,5€
Kauppa: Minimani
Voimassa: 26.5 tai kun tavaraa riittää
Linkki: Minimanin lehti-ilmoitukset ja mainoslehti
Promokoodi:

Kommentti tarjouksesta: Kiva startti kesään! Myös vege-vaihtoehtoja tarjolla.


 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 506
Asiaton käytös
Koska modet eivät voi tätä sanoa, niin sanon heidän puolestaan. Oot kyllä ihan käsittämättömän raskas heppu, toivottavasti et siviilissä ole samanlainen, voi olla muuten kovin yksinäistä elämä.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 063
Koska modet eivät voi tätä sanoa, niin sanon heidän puolestaan. Oot kyllä ihan käsittämättömän raskas heppu, toivottavasti et siviilissä ole samanlainen, voi olla muuten kovin yksinäistä elämä.
Koskaan ei ole tarvetta mennä henkilökohtaisuuksiin. Olen esittänyt asialliset kysymykset ja toivoisin saavani niihin asialliset vastaukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 279
Taitaa käyttäjistä keskustelu olla kiellettyä, ja kun sitä tekee moderaatioketjussa... Kauankohan kestää, ennenkuin tästä on seurauksia?
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 506
Koskaan ei ole tarvetta mennä henkilökohtaisuuksiin. Olen esittänyt asialliset kysymykset ja toivoisin saavani niihin asialliset vastaukset.
Eihän tuo kysymys edes ollut aiheellinen. Linkkasit yksittäisen kaupan (Huittisten Säästömarket tms.) tarjouksen, johon Sampsa kommentoi, Minimaneja taas on Suomessa useita.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 063
Eihän tuo kysymys edes ollut aiheellinen. Linkkasit yksittäisen kaupan (Huittisten Säästömarket tms.) tarjouksen, johon Sampsa kommentoi, Minimaneja taas on Suomessa useita.
Linkkaa ennen tarjousviestiäni määritelty sääntö mitä rikoin. Yksittäisten myymälöiden tarjouksia postaillaan edelleen, mutta tämä postuumisti epämääräisesti ainoastaan yksittäisessä tarjousketjussa annettu linjaus vaikuttaisi koskevan vain minua, vieläpä takautuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
117
En haluaisi heittää lusikkaani tähän soppaan, mutta verrattuna niihin aikaisemmin lähetettyihin Minimanin B&J-tarjouksiin, niin olihan tuo viimeisin tavallisesta poikkeava, kolmen kappaleen sijasta sai neljä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Linkkaa ennen tarjousviestiäni määritelty sääntö mitä rikoin. Yksittäisten myymälöiden tarjouksia postaillaan edelleen, mutta tämä postuumisti epämääräisesti ainoastaan yksittäisessä tarjousketjussa annettu linjaus vaikuttaisi koskevan vain minua, vieläpä takautuvasti.
Keekusteluja ja palaute hyvät tarjoukset alueesta ketjussa näköjään kirjoiteltu alkuvuodesta,
Aika selkeästi olet saanut ylläpidolta viestin, ja taustalla ollut mm moderoinnin jälkeen vastaavien viestien postailu.

Sivullisen silmin ohjeistus näyttää tulleen hyvin kädestä pitäen.

Sen ymmärrän että jos Ben Jerry tarjousten metsästys on itselle tärkeää ja sitä himokkaasti haluaa jakaa muillekkin, niin voi mennä tunteisiin jos siitä huomautetaan. Lisää sattuu jos näkee jonkun toisen postaaman tarjous löydön samasta aiheesta, ilman rankkua.

Noin yleisesti palstojen ylläpidot ei määräänsä enemmän väännä, vaan laittaavat häiriökanavat kiinni. Täällä , kuten tässäkin tapauksessa menty ohjeistuksen kautta.

Säännöt ei ole mikään matemaattinen lauseke mikä ratkoo kaiken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
Yhtäkaikki, turhaa se on lisäillä tarjouksiin jonkin yksittäisen kivijalkaliikkeen tarjouksia, jotka koskettavat vain kourallista käyttäjiä. Siitä on ilmeisesti huomautettu ja sitten rangaistu.

Eteenpäin näillä opeilla ja tarkkuutta siihen toimintaan.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 063
En haluaisi heittää lusikkaani tähän soppaan, mutta verrattuna niihin aikaisemmin lähetettyihin Minimanin B&J-tarjouksiin, niin olihan tuo viimeisin tavallisesta poikkeava, kolmen kappaleen sijasta sai neljä.
Bannit tuli tarjouksesta missä kympillä sai viisi.

Keekusteluja ja palaute hyvät tarjoukset alueesta ketjussa näköjään kirjoiteltu alkuvuodesta,
Niin, minä kirjoitin. Sen jälkeen kun olin uuden linjauksen jälkeen saanut bannit takautuvasti. Miten voi bannata säännön perusteella, jota ei ole olemassa? Sain lisäksi bannit kun huomautin uudesta linjauksesta ketjussa, missä tätä linjausta rikottiin.

Ja onko se edes virallinen sääntö, kun sitä ei ole vieläkään lisätty ryhmän sääntölistaan ja se ei näytä koskevan kaikkia?

Siitä on ilmeisesti huomautettu ja sitten rangaistu.
Ei oltu huomautettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
No nyt on huomautettu.

Kaivelin vähän historiaasi ja mielestäni bannit ovat perustellut. Kovasti on asiaa tarjousketjuissa kertoen vaihtoehtoisia "tarjouksia" tai sitten omia mielipiteitä. Se menee jo häiriköinnistä.

Varmasti osaat lainata tarjouksen ja keskustella siitä sitten omassa siihen tarkoitetussa ketjussa:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 569
Joo ihan oikein, varsinkin kun noita tarjouksia ei ole koskaan Vantaalla/lähettyvillä, joten en voi hyödyntää niitä.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 063
Asia on jo ylläpidon toimesta loppuunkäsitelty:
Kuten arvelinkin, et vastannut asiallisesti mihinkään kysymykseen. Mutta homma selvä, en tule saamaan oikeutta, eikä kukaan muu uskalla puuttua epäkohtiin bannien pelossa.

Enpä minä siinä mitään menetä kun en enää jaa tarjousbongauksiani.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
Kuten arvelinkin, et vastannut asiallisesti mihinkään kysymykseen. Mutta homma selvä, en tule saamaan oikeutta, eikä kukaan muu uskalla puuttua epäkohtiin bannien pelossa.

Mutta enpä minä siinä mitään menetä kun en enää jaa tarjousbongauksiani.
Kuten arvelinkin, et pitänyt asiallista vastausta asiallisena. Jos asia on käsitelty ja se ilmoitetaan suoraan, on se asiallista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 711
Viestejä
4 238 671
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Miohe

Hinta.fi

Ylös Bottom