3D-tulostaminen

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 456
Ender 3 V3 SE ollut nyt kuukauden päivät käytössä ja ihan tyytyväinen. Ei nyt mitään kummoisia ongelmia ollut ja jälki clasun PLA:lla ihan hyvää. PEI plate kyllä must kuten on jo täällä sanottu. Tokalla printillä jäi jo support jämät jumiin alkuperäiseen, aliexpress versiolla taas pohja 5/5 ja lähtee helposti irti.
Tuohon 160€ hyvä aloitus verme kait, enköhän tolla vetele tämän vuoden ja alan sitten ihmettelemään jotain hienompaa. Nythän noita multi-coloreita alkaa tulee vähän joka puolelta. Anycubic kobra 3 vaikutti ihan pätevältä
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
127
Tässä vähän asiaa Elegoo Neptune 4 Max tulostimesta, vaikka kukaan ei kysynytkään. Olen tuota jonkun aikaa testaillut ja toistaiseksi ollut melko tyytyväinen. Hyvälaatuista tulostetta pukkaa. Jättisuuria tai pitkäkestoisia tulostuksia en ole vielä ehtinyt tehdä.

Paljon löytyy valitusta netistä. Osa vanhoista ongelmista (ainakin Z-offset ei tallentunut) on korjattu firmware-päivityksillä. Suurimpia ongelmien aiheuttaja taitaa kuitenkin olla sen ison pedin hidas lämmön tasaantuminen. Petiä pitää lämmittää 25-30 minuuttia ennen tulostusta tai pedin tasausta. Z-offset saa olla melko tiukaksi säädetty. Manuaalinen pedin tasaus ei mielestäni ole erityisen tarkkaa, automaattinen tasaus tuntuu korjaavan hyvin.

Ei ole vielä tullut yhtäkään epäonnistunutta tulostetta, lukuunottamatta yhtä benchyä (tulostin ihan liian nopeasti vanhaa perus PLA:ta) sekä yksi hankalamman muotoinen kappale (2,3 x 200 mm suikale petiä vasten) ei pysynyt alustassa taipumatta toisesta päästä irti PETG:llä tulostaessa. Tulostin sitten vastaavan kappaleen onnistuneesti pystyasennossa. PEI-alustaan tarttuu kaikki enemmänkin liian hyvin kuin huonosti.

Heti tulostimen kasauksessa tuli pientä ja edullista virittelyä tehtyä. Vaihdoin pedin jouset silikonivaimentimiin (16 mm) sekä pidemmät ruuvit (M4x40) ja niihin siipimutterit lukitsemaan säätömutterit paikoilleen. Vaihdan siipimutterit vielä joihinkin helpommin käsiteltäviin. Tuli huvin vuoksi putsattua Z-akselin kierretangoista voiteet pois ja laitettua uudet tilalle (kokeilun vuoksi Rex Arctic pyörän ketjuvoide). Laitoin paikoilleen jo aiemmin tulostamani X ja Y hihnojen kiristinten lukituspalikat. Jätin kokonaan asentamatta lisätuulettimen. Vaihdoin myös 0.6 mm suuttimen paikoilleen. Ja tietysti tarkistin suurin piirtein, että kaikki ruuvit on kireällä ja pystypalkit 90 asteen kulmassa. Myöhemmin lisäsin Logitech C270 kameran. Voi kuulostaa paljolta säätämiseltä, mutta ei tuossa oikeastaan ole.

Mutta niinpä siinä kävi, että innostuin uusista parannuksista. Tuli tilattua lineaariset kiskot X ja Y akseleille. Ei ehkä välttämättömiä ole, mutta ainakin Y akselilla nuo rullat ja niiden kiristys ei vaikuta olevan parhaimmillaan noin ison pedin kanssa. Rullien kiristäminen voi olla hankalaa ja löystyvät aika ajoin. Ajattelin myös korvata Elegoon firmwaren kehutulla OpenNept4unella, jolla saa uusimmat softat (Klipper, Fluidd yms.) ja sen päivitys jatkossa pitäisi olla paljon kätevämpää. Elegoon omat päivitykset on vähän kömpelösti asennettavia, enkä usko niiden tarjoavan jatkossa mitään merkittäviä uudistuksia korjausten lisäksi.

Softapuolesta vielä, että itse en välttämättä kaipaa mitään pilvipalveluita tulostimelle, joten tuo Elegoon malli on hyvä. Jos kaipaa etäyhteyttä vaikkapa puhelimelle, niin sen saa hoitaa muilla tavoin. Yksityisyysmielessä tuo OpenNept4une kiinnostaa vielä enemmän. Eipä sillä, ei tuo Elegoon vakiosofta näytä mitään kotiinsoittoja tekevän muuten kuin muutamia pyyntöjä GitHubin IP-osoitteisiin.

Alunperin tulostin tuli hankittua jo pelkästään tulostusalaan nähden edullisen hinnan vuoksi, mutta ei noiden päivitysten jälkeen enää niin edullinen ole. No, harrastuksia.

Ensimmäisessä kuvassa yhden leveän esineen ensimmäistä kerrosta. Brimissä vähän jotain häikkää, mutta muuten lähentelee täydellistä. Toisessa ja kolmannessa kuvassa yksi isompi tulostus 0.3 mm kerroksilla.
Itselläni myös sama tulostin ja olen ollut suht tyytyväinen. Muutaman kerran hotend on mennyt pilalle, kun tulostettava pala on irronnut pedistä ja PLA on sulanut hotendin ympärille.

Minkälaisilla nopeuksilla olet tulostellut tuolla 0.6mm suuttimella? Hankin juuri 0.6 ja 0.8mm suttimet ja ajattelin ruveta testailemaan isommilla kappaleilla minkälaista jälkeä tulee ja pystyykö tulostusaikoja tiputtamaan isommalla suuttimella.
 
Liittynyt
30.01.2023
Viestejä
40
Itselläni myös sama tulostin ja olen ollut suht tyytyväinen. Muutaman kerran hotend on mennyt pilalle, kun tulostettava pala on irronnut pedistä ja PLA on sulanut hotendin ympärille.
Itsellä ei ole vielä hotendiä sotkenut. Kerran yksi pieni kappale irtosi pedistä ja tulosti ilmaan lankakerää, ei jäänyt kuitenkaan hotendiin kiinni. Tämä oikeastaan ensimmäinen kunnon epäonnistuminen. Oli kahden samanlaisen esineen tulostus käynnissä yksi esine kerrallaan (print sequence: by object). Tuon ensimmäisen sotki, mutta toisen sai tulostettua perään ilman ongelmaa.

Minkälaisilla nopeuksilla olet tulostellut tuolla 0.6mm suuttimella? Hankin juuri 0.6 ja 0.8mm suttimet ja ajattelin ruveta testailemaan isommilla kappaleilla minkälaista jälkeä tulee ja pystyykö tulostusaikoja tiputtamaan isommalla suuttimella.
Aikalailla OrcaSlicerin 0.6 suuttimen oletuksilla olen tulostellut. Nopeudet niissä on 120-200 mm/s ja ensimmäiselle kerrokselle 50-80 mm/s. Filamentin max volumetric speed määrittää kuitenkin maksimit. Tuokin minulla melko suurena, jotain 15-35 mm3/s PETG:lle ja PLA:lle. Tapauskohtaisesti laskenut kaikki nopeudet 60 tai 100 mm/s. Nopeus sitten pysyy tasaisena, eikä jatkuvasti pumppaa edestakaisin. Yleensä pienempiä esineitä on ihan turha tulostaa nopeasti, koska ei juurikaan ole vaikutusta käytettyyn aikaan. Pitää tuosta suurempia nopeuksia testailla, kun saan lineaariset kiskot asennettua.

Isommalla suuttimella olen säästänyt aikaa siinä, että tulostan vain 2 seinämää. Toisaalta voihan sitä myös 0.4 suuttimella tulostaa ylileveää viivaa. Olen tulostanut kaikkea 0.16-0.3 mm paksuudella. Tarkoitus on alkaa tulostamaan hiilikuitu- ja puufilamentteja, johon tuo suurempi suutin on parempi.

Kannattaa ottaa slicer esiin ja vertailla eri suuttimen kokoja ja asetuksia.

Lineaariset kiskot tuli eilen. Pitää ne jonain päivänä ehtiä asentaa. Minulla on muuten ongelma tuo, että pedin rullat löystyy joka tulostuksen jälkeen. Jännä tietysti, että heiluva peti ei pilaa tulostusta (ainakaan maltillisilla nopeuksilla), vissiin sen verran painava ja jämäkkä on. Teen aina gcodessa joka tulostuksen alussa 9x9 tasauksen.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
127
Itsellä ei ole vielä hotendiä sotkenut. Kerran yksi pieni kappale irtosi pedistä ja tulosti ilmaan lankakerää, ei jäänyt kuitenkaan hotendiin kiinni. Tämä oikeastaan ensimmäinen kunnon epäonnistuminen. Oli kahden samanlaisen esineen tulostus käynnissä yksi esine kerrallaan (print sequence: by object). Tuon ensimmäisen sotki, mutta toisen sai tulostettua perään ilman ongelmaa.


Aikalailla OrcaSlicerin 0.6 suuttimen oletuksilla olen tulostellut. Nopeudet niissä on 120-200 mm/s ja ensimmäiselle kerrokselle 50-80 mm/s. Filamentin max volumetric speed määrittää kuitenkin maksimit. Tuokin minulla melko suurena, jotain 15-35 mm3/s PETG:lle ja PLA:lle. Tapauskohtaisesti laskenut kaikki nopeudet 60 tai 100 mm/s. Nopeus sitten pysyy tasaisena, eikä jatkuvasti pumppaa edestakaisin. Yleensä pienempiä esineitä on ihan turha tulostaa nopeasti, koska ei juurikaan ole vaikutusta käytettyyn aikaan. Pitää tuosta suurempia nopeuksia testailla, kun saan lineaariset kiskot asennettua.

Isommalla suuttimella olen säästänyt aikaa siinä, että tulostan vain 2 seinämää. Toisaalta voihan sitä myös 0.4 suuttimella tulostaa ylileveää viivaa. Olen tulostanut kaikkea 0.16-0.3 mm paksuudella. Tarkoitus on alkaa tulostamaan hiilikuitu- ja puufilamentteja, johon tuo suurempi suutin on parempi.

Kannattaa ottaa slicer esiin ja vertailla eri suuttimen kokoja ja asetuksia.

Lineaariset kiskot tuli eilen. Pitää ne jonain päivänä ehtiä asentaa. Minulla on muuten ongelma tuo, että pedin rullat löystyy joka tulostuksen jälkeen. Jännä tietysti, että heiluva peti ei pilaa tulostusta (ainakaan maltillisilla nopeuksilla), vissiin sen verran painava ja jämäkkä on. Teen aina gcodessa joka tulostuksen alussa 9x9 tasauksen.
Kiitokset kommenteista. Täytyy kokeilla hieman noita asetuksia.

Itse ajattelin kans jossain vaiheessa vaihtaa lineaarikiskot ja olen miettinyt myös tuon Microswiss Hotendin (FlowTech™ Hotend for Elegoo Neptune 4 Plus / 4 Max) hankkimista jos saan vain homman toimimaan isommalla suuttimella. Mistä hankit lineaarikiskot ja vaihdatko pelkästään Y-akselin vai myös X-akselin? Itse olen mieetinyt ostaa kiskot täältä: ELEGOO Upgrade Kit
 
Liittynyt
30.01.2023
Viestejä
40
Juurikin tuolta tilasin X ja Y kiskot. Otin varmuuden vuoksi HIWIN versiot. Parisen viikkoa kesti tulla matkahuoltoon.

Hotendin päivitystä ei ole tullut mietittyä ollenkaan. Luulen vakion riittävän vielä.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
160
Tulipa sitten tilattua pitkän pohtimisen jälkeen itselle ensimmäinen 3D tulostin, pari viikkoa siinä luin ja katsoin videoita sekä vertailuja ja lopulta päädyin ihan pelkän helppouden takia BambuLab a1 miniin.

Ei mua niinkään se virittely pelota, mutta arvostan silti käyttäjäystävällistä lähestymistapaa ja kun laite on helppo käyttää ja ymmärtää niin jää aikaa sitten itse tulosteiden tekemiseen ja suunniteluun. Mihinkään ammattikäyttöön en ole laitetta ostamassa vaan käytännössä täysin satunnaiseen tulosteluun mitä milloinkin päähän pälkähtää niin siinä arvostaa sitä että parilla napin painalluksella saa tulostimen käyntiin ja onnistumisprosentti on mahdollisimman korkea.

Ainoa mitä olen miettinyt niin miten noi perus PLA filamentit kestää säilyttämistä ja pitääkö niitä kuivatella ennen käyttöä? Mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin ihmisiä. Onko jotain kosteusrajaa minkä alapuolella pitäisi pyrkiä säilyttämään?
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
188
Tulipa sitten tilattua pitkän pohtimisen jälkeen itselle ensimmäinen 3D tulostin, pari viikkoa siinä luin ja katsoin videoita sekä vertailuja ja lopulta päädyin ihan pelkän helppouden takia BambuLab a1 miniin.

Ei mua niinkään se virittely pelota, mutta arvostan silti käyttäjäystävällistä lähestymistapaa ja kun laite on helppo käyttää ja ymmärtää niin jää aikaa sitten itse tulosteiden tekemiseen ja suunniteluun. Mihinkään ammattikäyttöön en ole laitetta ostamassa vaan käytännössä täysin satunnaiseen tulosteluun mitä milloinkin päähän pälkähtää niin siinä arvostaa sitä että parilla napin painalluksella saa tulostimen käyntiin ja onnistumisprosentti on mahdollisimman korkea.

Ainoa mitä olen miettinyt niin miten noi perus PLA filamentit kestää säilyttämistä ja pitääkö niitä kuivatella ennen käyttöä? Mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin ihmisiä. Onko jotain kosteusrajaa minkä alapuolella pitäisi pyrkiä säilyttämään?
Jos on joku laite tarkalla lämmönsäädöllä ja ilmankierrolla, niin kannattaa kuivata uudet rullat varmuudeksi. Kaikki ei sitä kaipaa, muttei siitä haittaa ole, kunhan ei vahingossa sulata lankaa. Poikkiprofiililta soikeaa lankaa on vaikeampi tulostaa. Jos tulostaessa kuuluu poksuntaa, lanka on selkeästi liian kosteaa.

Itse olen laittanut tiukasti suljettuun muovilaatikkoon uunissa kuivattua silikakissanhiekkaa ja kosteusanturit. Pysyy 6-12 kk alle 20%, riippuen vähän tiiveydestä ja miten paljon availee. Suomessa on suurimman osan vuotta aika kuiva sisäilma, mutta laatikoissa ei tarvitse miettiä kesälläkään imeekö kosteutta, ja pysyy pölyttöminä samalla. Suoraan pussista kissanhiekka kannattaa siivilöidä kertaalleen, niin saa sen pienimmän mujun pois.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
160
Jos on joku laite tarkalla lämmönsäädöllä ja ilmankierrolla, niin kannattaa kuivata uudet rullat varmuudeksi. Kaikki ei sitä kaipaa, muttei siitä haittaa ole, kunhan ei vahingossa sulata lankaa. Poikkiprofiililta soikeaa lankaa on vaikeampi tulostaa. Jos tulostaessa kuuluu poksuntaa, lanka on selkeästi liian kosteaa.

Itse olen laittanut tiukasti suljettuun muovilaatikkoon uunissa kuivattua silikakissanhiekkaa ja kosteusanturit. Pysyy 6-12 kk alle 20%, riippuen vähän tiiveydestä ja miten paljon availee. Suomessa on suurimman osan vuotta aika kuiva sisäilma, mutta laatikoissa ei tarvitse miettiä kesälläkään imeekö kosteutta, ja pysyy pölyttöminä samalla. Suoraan pussista kissanhiekka kannattaa siivilöidä kertaalleen, niin saa sen pienimmän mujun pois.
No meillä ei kesälläkään ilmankosteus ihan mahdottomiin nouse kun ilpi sitä poistamassa, nytkin kosteusprosentti pyörii 30-35% välillä eri huoneissa.
 

shp

DEUS VULT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Olisko kellään myydä pari metriä violettia PLA:ta?
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
92
521h tulostettu ennenkuin napsahti. Verkkikseen laitoin viestiä, että näin kävi. Pyysivät kuvan tyyppikilvestä, sen laitoin ja päivän päästä vastasivat että toimittajalta tulee varaosa heille ja lähettävät sen sitten minulle. Toimitusaika arvaus 15 arkipäivää.
Pitänee kyllä sitä gatesin vahvempaa hihnaa tilata varastoon pari metriä ja krimppiholkkeja niin ei tarvitse odotella jatkossa, kun näin käy. Ilmeisesti hihnat ovat kuitenkin jokseenkin kulutustavaraa ainakin x ja y akseleilla.
Tänään saapui verkkiksestä paketti. Siinä oli x- ja y-akselin hihnat molemmat. Ei mitään haasteita takuun kanssa, kokemus 5/5. Tosin nyt on alkanut matalilla kierroksilla ilmeisesti hotendin tuulettimen laakeri huutamaan niin katsotaan pääseekö heti kokeilemaan takuuhommia uudestaan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
177
Kauan porukalla mennyt Bambujen tilauksen kanssa?
Viime torstaina laitoin tilauksen , launtaina lähtenyt kohti Suomea.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
167
Mikäs ois fiksuin materiaali moottoripyörän muoviosiin? Käytössä Ender 3 V2, noviisinia vain krääsää PLAna tulostellut, se ei ainakaan aurinkoon sovi se tuli huomattua.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 164
Mikäs ois fiksuin materiaali moottoripyörän muoviosiin? Käytössä Ender 3 V2, noviisinia vain krääsää PLAna tulostellut, se ei ainakaan aurinkoon sovi se tuli huomattua.
ABS, ASA, PC, PP, Nylon, jne. kohteesta ja halutuista ominaisuuksista riippuen, mutta vakiona tolla printterillä printattavista lienee ainoa vähänkään sinnepäin oleva olla PETG.

Kauan porukalla mennyt Bambujen tilauksen kanssa?
Viime torstaina laitoin tilauksen , launtaina lähtenyt kohti Suomea.
X1C tilattu 20. päivä, 21. tuli seurantakoodit ja tänä aamuna (27.) Posti kyseli toimitusaikaa molemmille paketeille (printteri+AMS yhdessä ja lisähilppeet toisessa), jonka otin huomiselle.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
382
Mikäs ois fiksuin materiaali moottoripyörän muoviosiin? Käytössä Ender 3 V2, noviisinia vain krääsää PLAna tulostellut, se ei ainakaan aurinkoon sovi se tuli huomattua.
Oman katteet lienee ABS muovia, muistan nähneeni jonkun leiman. PETG:istä tulostin adapterin clipareiden tankopainoja varten.
 

EGi

Liittynyt
14.04.2024
Viestejä
12
Mikäs ois fiksuin materiaali moottoripyörän muoviosiin? Käytössä Ender 3 V2, noviisinia vain krääsää PLAna tulostellut, se ei ainakaan aurinkoon sovi se tuli huomattua.
Kuten Charun tuossa mainitsikin, niin eipä tuolla juuri muuta parempaa kuin PETG:tä voi tulostaa. ABS vaatii hotend päivityksen ja mieluusti kotelon ja suodatuksen/tuuletuksen ulos, niin ei joudu käryjä hengitteleen.

Lisäksi kannattaa muistaa, ettei 3D tulostetut (FDM/lankatulostimien) osat ole yhtä kestäviä kuin ruiskuvaletut tms oikeat muoviosat. Kosmeettisiin osiin ok, mutta jos osan yllättävä hajoaminen voi aiheuttaa pienenkään onnettomuusriskin, niin kannattaa miettiä kahdesti onko riskin arvoista :)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 948
Yksi tyyppi tulostaisi näitä kaksi lisää kun tarvitsen, mutta kysyn vielä onko täällä kiinnostusta auttaa?
 

shp

DEUS VULT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Olisko ideaa mikä avuksi, kun ~3mm paksu printti vääntää nurkan ylös jäähtyessä? Jäähdytys pois vikoille kerroksille?
Bambu A1, PLA ja bed temp 65°C
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 861
Olisko ideaa mikä avuksi, kun ~3mm paksu printti vääntää nurkan ylös jäähtyessä?
Onko se yhdestä nurkasta, monista nurkista?
Tee levelaus uusiksi jos yhdestä nurkasta.
Syynä voi olla myös liian nopea vauhti = ei ehdi jäähtyä tarpeeksi ennenkuin seuraava kerros tulee päälle ja sitten jäähtyessään vetää nurkkaa ylös mikä pahimmillaan pilaa koko tulosteen.
Kannattaa katsoa tämä video:
 
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
4
Olisko ideaa mikä avuksi, kun ~3mm paksu printti vääntää nurkan ylös jäähtyessä? Jäähdytys pois vikoille kerroksille?
Bambu A1, PLA ja bed temp 65°C
Perus pla alkaa tuossa lämmössä jo menettää muotoaan muutenkin. Melki väittäisin että pedin lämpö aivan turhan suuri perus pla:lle.
 

shp

DEUS VULT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Onko se yhdestä nurkasta, monista nurkista?
Tee levelaus uusiksi jos yhdestä nurkasta.
Syynä voi olla myös liian nopea vauhti = ei ehdi jäähtyä tarpeeksi ennenkuin seuraava kerros tulee päälle ja sitten jäähtyessään vetää nurkkaa ylös mikä pahimmillaan pilaa koko tulosteen.
Kannattaa katsoa tämä video:
Harmittaa etten älynnyt ottaa kuvaa. Vähän lisäinfoa, printtasin 5 kpl 5cm leveätä hexalevyä, näistä kaksi warppasi ja kolme tulostui ongelmitta, levyt olivat + muodostelmassa pedillä, ylin ja oikeanpuoleinen feilasivat.. Molemmissa oli useampi nurkka vähän ylhäällä, mutta pahin warp oli molemmilla sama nurkka. Tulostin on ihan betoniseinässä kiinni ja printtien nurkka joka warppasi eniten on lähinnä tätä seinää.
Koska tulostan 5 levyä kerrallaan, niin kuvittelisi että kerkee jäähtymään sillävälin kun printtaa muita?

Tein nyt alkuun bed levelauksen uusiksi, täytyy kokeilla säätää lömpöjä ja nopeuksia

Perus pla alkaa tuossa lämmössä jo menettää muotoaan muutenkin. Melki väittäisin että pedin lämpö aivan turhan suuri perus pla:lle.
65 on lämpötila jonka tulostin asettaa rullan rfid:n mukaan (bambu tulostin + ams ja bambu pla, textured PEI plate)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 861
Molemmissa oli useampi nurkka vähän ylhäällä, mutta pahin warp oli molemmilla sama nurkka. Tulostin on ihan betoniseinässä kiinni ja printtien nurkka joka warppasi eniten on lähinnä tätä seinää.
Itse huomannut samaa kun yritin tulostaa:

TM Player Tray - Left - 5mm - 158mm tall v2
TM Player Tray - Right - 5mm - 158mm tall v2


(Terraforming Mars pelaajien pelimerkeille tarkoitettuja lautoja: The Great Terraforming Mars Storage Mash Up by webdad ) missä myös oli aina se ongelma oikea yläkulma mihin sitten uudelleen levelaus auttoi.

Jotkut ovat todenneet että vaihtaminen lasiseen petiin ja liimapuikon lisääminen auttoi kun taas lämmön lisääminen petiin ja / tai suuttimeen tuottaa pikemminkin lisää ongelmia.
 
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
4
Harmittaa etten älynnyt ottaa kuvaa. Vähän lisäinfoa, printtasin 5 kpl 5cm leveätä hexalevyä, näistä kaksi warppasi ja kolme tulostui ongelmitta, levyt olivat + muodostelmassa pedillä, ylin ja oikeanpuoleinen feilasivat.. Molemmissa oli useampi nurkka vähän ylhäällä, mutta pahin warp oli molemmilla sama nurkka. Tulostin on ihan betoniseinässä kiinni ja printtien nurkka joka warppasi eniten on lähinnä tätä seinää.
Koska tulostan 5 levyä kerrallaan, niin kuvittelisi että kerkee jäähtymään sillävälin kun printtaa muita?

Tein nyt alkuun bed levelauksen uusiksi, täytyy kokeilla säätää lömpöjä ja nopeuksia


65 on lämpötila jonka tulostin asettaa rullan rfid:n mukaan (bambu tulostin + ams ja bambu pla, textured PEI plate)
No, pla nyt ei tarvi oikeastaan mitään sen suurempaa tarttuakseen pei plateen ku hyvän liiman. Mutta tuossa 65c lämpötilassa se tulostuksen jälkeenkin jo alkaa vääntyä ja kääntyä.
Tiputa se pedin lämpö jonnekin 50 asteeseen, tai jopa 45.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
188
PLA:han tarttuu puhtaaseen PEI-petiin oikein hyvin, ei tarvitse mitään liimoja väliin. Säännöllinen tiskaus puhtaalla sienellä pitäisi olla riittävä, kunhan ei lääpi sitä alustaa sormilla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 861
PLA:han tarttuu puhtaaseen PEI-petiin oikein hyvin, ei tarvitse mitään liimoja väliin. Säännöllinen tiskaus puhtaalla sienellä pitäisi olla riittävä, kunhan ei lääpi sitä alustaa sormilla.
Normaalisti juu, mutta yritäs tehdä vaikka 20x20 cm ja 2 cm korkea tulostus niin helposti se alkaa irvistelemään reunoista. Ei se pienemmissä tulostuksissa (yleensä) irtoa, ellei nyt esim. yritä tulostaa esim. pystyyn kenkälusikkaa mikä on muutamalla pisteellä kiinni alhaalta ja loppua kohden liike saa sen kaatumaan.

EDIT: toki tuokin on totta, jos on tottunut vaikka syömään kanankoipia sormin siinä vieressä ja aina vääntää sitä alustaa että saa tulosteen irti kyllä se aika äkkiä lakkaa tarttumasta kiinni kunnes sen taas putsaa...
 

shp

DEUS VULT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Printtasin yksittäisen heksalevyn samassa kohtaa petiä jossa aiemmin feilasi ja tulostui ongelmitta. En koskenut lämpöihin tai nopeuksiin.
Jos tulostan useamman, niin kannattaako laittaa ihan vierekkäin vai jättää reilusti tilaa levyjen väliin?
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
188
Normaalisti juu, mutta yritäs tehdä vaikka 20x20 cm ja 2 cm korkea tulostus niin helposti se alkaa irvistelemään reunoista. Ei se pienemmissä tulostuksissa (yleensä) irtoa, ellei nyt esim. yritä tulostaa esim. pystyyn kenkälusikkaa mikä on muutamalla pisteellä kiinni alhaalta ja loppua kohden liike saa sen kaatumaan.

EDIT: toki tuokin on totta, jos on tottunut vaikka syömään kanankoipia sormin siinä vieressä ja aina vääntää sitä alustaa että saa tulosteen irti kyllä se aika äkkiä lakkaa tarttumasta kiinni kunnes sen taas putsaa...
Onhan tuon tapaisia tullut tulosteltua. Jos on terävät kulmat eikä hiirenkorvia tai brimiä, niin helposti voi lähteä kulmat vääntymään jos vähänkään vetoa.
 
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
4
Printtasin yksittäisen heksalevyn samassa kohtaa petiä jossa aiemmin feilasi ja tulostui ongelmitta. En koskenut lämpöihin tai nopeuksiin.
Jos tulostan useamman, niin kannattaako laittaa ihan vierekkäin vai jättää reilusti tilaa levyjen väliin?
Laita peti täyteen niitä heksalevyjä (mitähän ne edes on?) ja kerro meille miten meni.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
177
Itsellä on usean viivan brimmin lisääminen auttanut, mutta käytössä cool plate ja liima.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
261
Minä veikkaan, että se yhen kappaleen tulostamisen ero on siinä, että se tulostuspää painaa koko tulostuksen ajan sitä yhtä kappaletta tasoa vasten ni sitte se pysyykin paremmin alustassa. Taas usiampi kappale ni herkemmin pääsee taittumaan joku kulma, kun se tulostuspää käy muuallakin mutkan ni siinä välissä pääsee joku kulma nousemaan. Tämä minun oma teoria.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
262
Endereitä saa pirun halvalla ja jos ovat hyvin modattuja jne... mikä jottei jos halvalla saa.
Kiitos vielä hyvästä neuvosta. Löysin Ender 3 V1 mallin, jota oli kovasti paranneltu. Tämmöisiä parannuksia siihen oli mm. tehty ja hinta oli 100€. Ensi viikolla pääsen kokeilemaan.

* SKR Mini E3 v3 emolevy
* Creality CR-Touch
* Micro-Swiss Bowden Dual Gear Extruder
* All metal hotend

E: päivitetty
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
177
Bambu p1s saapui vkloppuna ja kyllä endereiden jälkeen on todettava, että ihan käsittämätön laite. Ei tarvitse miettiä petiin tarttumisia ja layerit ei näy melkein ollenkaa. Helppoutta lisää kyllä tuo kännykällä tulostaminen + kamera niin voi myös valvoa printtiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 548
Viestejä
4 246 818
Jäsenet
71 364
Uusin jäsen
Luvia

Hinta.fi

Ylös Bottom