Zotac 1050Ti Mini näyttö pimenee rasituksessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Solari
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.10.2019
Viestejä
18
Terve. Taitaa olla täysin näytönohjaimeen sidottu ongelma kun olen testannut nyt kahdessa kokoonpanossa. Toisessa vanha sandy bridgen aikainen i5, ddr3 muistit ja 750W nexuksen poweri.
Ja tässä uudemmassa koneessa setuppi seuraavanlainen:
R5 3600X CPU
ASRock B350 Pro4 MOBO
G. Skill ripjaws 3200mhz 16gb RAM
Super Flower 750W 80+ Gold PSU

Eli ongelma on tuolla Zotac 1050Ti Mini näytönohjaimella sellainen, että toimii ongelmitta työpöydällä ja katsellessa videoita yms. mutta heti kun menee peliin niin näyttö pimenee ja näytönohjaimen äänikin hieman "syvenee" (rasitus?) ja esimerkiksi CS:GO:ssa pääsen menuun ongelmitta mutta kun liityn serverille niin pimenee. Sama homma Overwatchissa kaikki alun latausruudut näkyy mutta siinä homma loppuu jo itse menussa. GPU-Z render test tekee myös saman. Kone ei siis kaadu vaan näyttö menee mustaksi ja jotenkin windows nappi / alt+tab / ctrl+alt+del comboille saatan saada pelin suljettua ja työpöytä näkymään normaalisti. Välillä on myös tuo Benq:n 144hz näyttö ilmoitellut vuoronperään "Out of Range" tai "No Signal".
Muut näytönohjaimet RTX 2060 ja GTX 780 toimivat kummassakin kokoonpanossa.

Mitä olen yrittänyt tehdä:
DDU:n kans uudet ajurit ja koitettu vanhempiakin
Päivitetty näyttiksen BIOS
Koitettu kahdessa eri koneessa
Alikellotettu, ylikellotettu jne. Afterburnerilla
Koitettu eri kaapeleilla DP, HDMI, DVI-D
Värkätty nVidian asetusten kans, High Performancet jne perus neuvot
Koitettu myös kolmella eri näytöllä AOC G2460F 144hz Benq XL2411T 144hz ja BENQ GW247Q 60hz

Kokemuksia, ideoita?

PS. Tämä Zotac 1050Ti Minihän on muuten se malli jossa ei ole lisävirtapaikkaa ollenkaan, vaan pitäisi pyöriä tuolla emolevyn 75watilla. Ongelmahan ei olisi tämän näköinen jos saisin näytönohjaimen myyjään yhteyden (oli ilmeisesti takavalotakuu) kun olisi takuukin vielä jäljellä. Zotac kun ei ilmeisesti hyväksy takuuhommia muilta kuin alkuperäiseltä ostajalta.
 
Lataa MSI afterburner ja pistä power limitit minimiin. Näyttää ihan siltä, ettei tuo saa tarpeeksi virtaa, mutta ei harmainta aavistustakaan, mikä sen aiheuttaa.. Tuolla tempulla saat vaan virrankulutusta alas, jos toimisi sillä tavalla.. Ja myyjälle negatiivinen palaute, jos ei luvattua takuuta suostu hoitamaan.
 
Lataa MSI afterburner ja pistä power limitit minimiin. Näyttää ihan siltä, ettei tuo saa tarpeeksi virtaa, mutta ei harmainta aavistustakaan, mikä sen aiheuttaa.. Tuolla tempulla saat vaan virrankulutusta alas, jos toimisi sillä tavalla.. Ja myyjälle negatiivinen palaute, jos ei luvattua takuuta suostu hoitamaan.
Kiitos vinkistä, tuota en olekkaan vielä koittanut. Koitan kun kerkeän. Ja tosiaan kaupat oli jossain muualla kuin täällä.
 
Taisin löytää vian. Piirilevy on vioittunut varmaankin kuljetuksessa kun se oli kätevästi pakattu pelkkään pussiin ilman laatikkoa. Tuosta PCIE3.0 emolevyyn tulevan liittimen takaa muutama juttu (mille en tiedä nimeä) on revennyt irti. Onkohan tälläinen korjattavissa?
 

Liitteet

  • näyttis rikki.jpg
    näyttis rikki.jpg
    177,2 KB · Luettu: 137
Taisin löytää vian. Piirilevy on vioittunut varmaankin kuljetuksessa kun se oli kätevästi pakattu pelkkään pussiin ilman laatikkoa. Tuosta PCIE3.0 emolevyyn tulevan liittimen takaa muutama juttu (mille en tiedä nimeä) on revennyt irti. Onkohan tälläinen korjattavissa?

Jos nuo konkat on irti, niin ei siinä kulje silloin virtaa. Et kyllä mitenkään helposti saa samanlaisia tilalle. Voisi GPU-Z tms. katsoa, ajeleeko tuo sitten 15x tai 8x..

Kannattaa oikeasti vaan säätää sitä kulutusta alaspäin, eikä kolvailla pintaliitoskomponentteja summamutikassa.
 
Jos nuo konkat on irti, niin ei siinä kulje silloin virtaa. Et kyllä mitenkään helposti saa samanlaisia tilalle. Voisi GPU-Z tms. katsoa, ajeleeko tuo sitten 15x tai 8x..

Kannattaa oikeasti vaan säätää sitä kulutusta alaspäin, eikä kolvailla pintaliitoskomponentteja summamutikassa.

Joo kyllä on konkat kokonaan irti. GPU-Z tosiaan näytti et 8x Bus interface vaikka pitäisi olla 16x. Enpä olis ite tuota alkanutkaan kolvaileen, ajattelin vain kun en alasta paljoa tajua, että onko tuo ammattilaisille arkipäiväinen homma vai ei.
 
Vedot konkkien ja kortinreunaliittimen välillä näyttävät niin hentoisilta että tuossa on tuskin kysymys virransyöttökontakteista. Miltä puolelta korttia tuo kuva on? Jos se on kiinnitysraudan puoleisesta päästä, silloin olisi kysymys 12 voltin virtakontakteista, mutta jos tuo on vastakkaisesta päästä, silloin noissa kohdissa joista konkat ovat irronneet on ilmeisesti PCIe x16-korttipaikan viimeisen datakaistan (kaista 15, numeroitu 0..15) vastaanottopuolen kontaktit. Jos 16x ei toimi, seuraava tuettu vaihtoehto voisi olla 8x, eli GPU-Z havainto sopii kuvaan.

Todennäköisesti jokaisella kaistalla on samanlaiset konkat (PCIe-kaistojen impedanssisovitukseen/terminointiin) joten jos konkan kapasitanssia ei muuten saa selville, tuosta voisi kolvata irti vielä yhden kondensaattorin, mitata sen kapasitanssin ja sitten laittaa vastaavat tilalle. Tarvittaisiin "vain" joku jolla on taito ja vakaa käsi pintaliitosjuottamiseen, mittari jolla saa selvitettyä konkan arvon, ja sopivia pintaliitoskondensaattoreita varaosiksi.
 
Vedot konkkien ja kortinreunaliittimen välillä näyttävät niin hentoisilta että tuossa on tuskin kysymys virransyöttökontakteista. Miltä puolelta korttia tuo kuva on? Jos se on kiinnitysraudan puoleisesta päästä, silloin olisi kysymys 12 voltin virtakontakteista, mutta jos tuo on vastakkaisesta päästä, silloin noissa kohdissa joista konkat ovat irronneet on ilmeisesti PCIe x16-korttipaikan viimeisen datakaistan (kaista 15, numeroitu 0..15) vastaanottopuolen kontaktit. Jos 16x ei toimi, seuraava tuettu vaihtoehto voisi olla 8x, eli GPU-Z havainto sopii kuvaan.

Todennäköisesti jokaisella kaistalla on samanlaiset konkat (PCIe-kaistojen impedanssisovitukseen/terminointiin) joten jos konkan kapasitanssia ei muuten saa selville, tuosta voisi kolvata irti vielä yhden kondensaattorin, mitata sen kapasitanssin ja sitten laittaa vastaavat tilalle. Tarvittaisiin "vain" joku jolla on taito ja vakaa käsi pintaliitosjuottamiseen, mittari jolla saa selvitettyä konkan arvon, ja sopivia pintaliitoskondensaattoreita varaosiksi.

On juurikin sieltä kiinnitysraudan vastaiselta puolelta. Luin jostain, että nuita PCIE kontakteja voi teipata piiloon ja "mekaanisesti" pakottaa vaikka x4 tai x8 käyttöön. Ajattelin sitä kokeilla, lieköhän kuitenkin BIOS:sta saisi vähän sievemmin vaikkapa tuon x8:n valittua. Pitää tutustua asiaan ajan kanssa.

Onkohan mitään käsitystä mitä nuo vielä pienemmän keraamiset konkat voisivat olla, jotka ovat ryppäässä siis tuossa erillään. Niitäkin kun muutama puuttuu.
 
Laitan saman vastauksen kuin yv:llä @Solari lle.

Näyttäisi suht vahvasti siltä että nuo kaksi puuttuvaa konkkaa olisi syypäitä, koska harvemmin kortilla on yhtään turhaa konkkaa laitettu ja kun sellainen puuttuu tai on rikki niin alkaa ne toimimaan hyvinkin oudosti. Näyttäisi olevan B puolelta eli ne on kortilta emolle olevia linjoja, ne eivät kanna virtaa kortille vaan dataa prossulle. Paha sanoa onko minulla noita mutta luulen että samoja konkkia on käytetty saman ikäluokan näyttiksissä aina tuossa kohtaa.

Lisäksi näyttäisi joka toinen padi puuttuvan konkkien paikoilta niin vaikeutuu korjaus melkoisesti. Hintaa pyysin 20-40€ riippuen onko padit tallella ja kamera huijaa.
 
Onkohan mitään käsitystä mitä nuo vielä pienemmän keraamiset konkat voisivat olla, jotka ovat ryppäässä siis tuossa erillään. Niitäkin kun muutama puuttuu.

Ne vielä pienemmät komponentit saattaisivat olla vaikka vastuksia (resistoreita). Kondensaattorit ovat mieluummin tuota vähän isompaa kokoa.
Noin pienessä komponentissa ei välttämättä ole mitään merkintöjä, ja vaikka olisikin, tarvitaan yleensä vähintään hyvä suurennuslasi jotta niistä saa mitään selvää. Tyypillinen vastuksen merkintä olisi kolme numeroa, tai R-kirjain ja kaksi numeroa (missä tahansa järjestyksessä).

Jos ryppäässä jäljellä olevissa komponenteissa on merkintä "000" tai "0R0", kysymyksessä saattaisi olla ryhmä 0-ohmin vastuksia eli "juotettavia jumpperipalikoita" joilla valmistaja määrittää kortin ominaisuudet esim. sen mukaan minkä laatuluokan piiri juuri kyseiselle kortille on laitettu, tai vaikka kytkee valmistuksen aikaiset testitoiminnot pois päältä sitten kun kortin kellottuvuus on mitattu valmistuslinjalla. Silloin irronneet tuollaiset komponentit voisi korvata vaikka pienellä tipalla tinaa joka yhdistää puuttuvan komponentin juotospadit toisiinsa.
 
Taisin löytää vian. Piirilevy on vioittunut varmaankin kuljetuksessa kun se oli kätevästi pakattu pelkkään pussiin ilman laatikkoa. Tuosta PCIE3.0 emolevyyn tulevan liittimen takaa muutama juttu (mille en tiedä nimeä) on revennyt irti. Onkohan tälläinen korjattavissa?
Kuvan perusteella tuohon olisi kyllä osunut jotakin terävää, joten en uskoisi kovin helpolla kuljetusvaurioon. Ettei vain olisi myyjä laittanut toimimattoman kortin eteenpäin... Kannattaa pistää kyselyä myyjälle menemään -oliko muuten tech:stä ostettu kortti? Torissahan tuollaista tapahtuu enemmän, niinkuin muitakin huijauksia...

P.S Jos emossa on 2 pci-e väylää, niin voisi kokeilla 2 väylässä ja jos biossista saa pakotettua PCI-e moden 8:lle. Olettaisin että kuva katoaa koska 16x mode menee päälle ja sieltä puuttuisivat nuo komponentit
 
Kuvan perusteella tuohon olisi kyllä osunut jotakin terävää, joten en uskoisi kovin helpolla kuljetusvaurioon. Ettei vain olisi myyjä laittanut toimimattoman kortin eteenpäin... Kannattaa pistää kyselyä myyjälle menemään -oliko muuten tech:stä ostettu kortti? Torissahan tuollaista tapahtuu enemmän, niinkuin muitakin huijauksia...

P.S Jos emossa on 2 pci-e väylää, niin voisi kokeilla 2 väylässä ja jos biossista saa pakotettua PCI-e moden 8:lle. Olettaisin että kuva katoaa koska 16x mode menee päälle ja sieltä puuttuisivat nuo komponentit

Oli vääntynyt noin 90° se levy jonka läpi ruuvilla näyttis koteloon kiinnitetään, joten kyllä sen päälle on tallottu ihan kunnolla. Mutta voi myös olla mahdollista, että viallisen kortin hävitys myyjällä kyseessä. Kaupat kävin Facebookissa ja myyjä aloitti mykkäkoulun vaikka sen "toimivuustakuulla" myikin, joten olen aikalailla aseeton.

Ja joo järkeilin kans noin, että ehkä saattaisi toimia x8 nopeudella jos emolevyn BIOS:sta sen pakottaisi päälle tai ihan fyysisesti teippaisi näytönohjaimen liittimestä kontaktit piiloon. Pitää koittaa kunhan kiireiltäni kerkeän.
 
Ja joo järkeilin kans noin, että ehkä saattaisi toimia x8 nopeudella jos emolevyn BIOS:sta sen pakottaisi päälle tai ihan fyysisesti teippaisi näytönohjaimen liittimestä kontaktit piiloon. Pitää koittaa kunhan kiireiltäni kerkeän.

Mitä ihmettä tällä koetetaan saavuttaa? Jos kortti ei saa tarpeeksi virtaa, teipataan liittimiä??? Järki, hoi!
 
Mitä ihmettä tällä koetetaan saavuttaa? Jos kortti ei saa tarpeeksi virtaa, teipataan liittimiä??? Järki, hoi!

Ajatuksen juoksu tässä on se, että kun nuo kaksi PCIE:n konkkaa on irronnut jotka se tarvisi x16 nopeuteen ja kun rasituksessa siihen yrittää itsensä pukata niin näyttö pimenee. Joten jos pakottaisi sen x8 nopeuden pelkästään käyttöön. Virtaa kortti ottaa ilmeisesti toisesta päästä tuota liitintä. Tuskin toimii mutta jotain pitää yrittää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Viestejä
4 531 185
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom