Z890-emolevyn valinta?

Z890-emolevy pitäis hankkia ja olen saanut rajattua vaihtoehtot kahteen, joiden välillä en osaa päättää.
Z890-E kiinnostaa koska siinä on 7 kpl M.2 slotteja joista 3 kpl PCIe 5.0. ProArt taas löytyy 5 kpl M.2 slotteja joista 1 kpl PCIe 5.0. Tätä eroa pidän itselle merkityksellisimpänä koska ois mahtava jos pystyis laajentamaan levytilaa vuosien kuluessa helposti lisäämällä 8TB tai isompia M.2 SSD:tä ja heti aluksikin olis tarkoitus saada 3-4 kpl SSD:tä käyttöön (systeemi, LR-katalogi+previewt sekä työtila kuville kaikki eri levyille, työtilaa ehkä kaksikin levyä). ProArt:n kanssa olen nopeasti tilanteessa jossa kaikki paikat on täynnä ja vanhoja levyjä joutuu poistamaan.

Muitakin eroja toki löytyy. ProArtissa on 2 kpl Thunderbolt™ 5 -liitäntöjä + 1 kpl Thunderbolt™ 4, kun Z890-E on vain 2 kpl Thunderbolt™ 4. Lisäksi ProArtissa on 2 kpl Ethernet joista toinen 10G, jolle mulla tuskin on käyttöä vaikka teoriassa nopea liitäntä NAS:ia varten kiinnostaakin. ProArtissa on myös 2 kpl PCI 5.0 16x -korttipaikkaa eli käytännössä liitäntä toiselle GPU:lle, mitä tuskin koskaan tartten.

Kumpia mun on siis helpompi lisätä jälkeenpäin, kun otetaan huomioon erityisesti Z890-E:n rajalliset korttipaikat, M.2-slotteja vai Thunderbolt™ 5 ja/tai 10G Ethernet? En ole myöskään tutustunut vielä siihen onko millaisia rajoituksia jos esim. kaikki Z890-E:n M.2 slotit on käytössä niin syökö ne PCIe laneja jostain muualta tai toisiltaan.

Tämän videon katsoin, mutta ei sekään asiaan tuonut selvyyttä, molemmat emolevyt toimi hyvin testeissä:

Viimeksi muokattu:
Lisätään vielä että Thunderbolt™ 5 tarve on tällä hetkellä todellakin hyvin teoreettinen, mutta koska kyseessä on tämän hetken nopein ulkoinen liitäntä niin tuntuu vähän hullulta kasata kallis kone jossa ei ole natiivisti sellaiselle tukea. Jotain eSSD:tä nyt ainakin voisin kuvitella siihen joskus ehkä liittäväni, näyttöjä taas varmaankaan en.

Veivaatko isoja määriä dataa jatkuvasti levyltä toiselle? Silloin useampi pcie 5.0 m.2 lätty voi olla hyödyksi. Muuten oikein ei.

Lisää m.2 paikkoja saa pcie-laajennuskortilla helpommin/halvemmalla kuin thunderbolt laajennuskortin. Ja kun se normi pcie-paikkakin on 5.0 tuossa proartissa niin siihen saa tosiaan myös 5.0 levyjä sitten neljäkin (jos emo tukee pcie bitfructationia, luulisi tuollaisen high end emon tukevan)

Ainut kysymys mikä tässä herää on että miksi Intel? Onko jossain spesifissä taskissa AMD:tä merkittävästi nopeampi?

En varsinaisesti mitään erityisen isoja määriä veivaa levyltä toiselle, mutta mielelläni pidän systeemilevyn, Lightroomin katalogin + previewt sekä käsiteltävät kuvat eri levyillä koska kuvittelen että siitä vois jotain teoreettista nopeusetua tulla. Ja nämä kolme vois kyllä minusta olla kaikki PCIe 5.0 -levyjä jos se mitään nopeusetua voi LR-käyttöä ajatellen antaa. Kameran kuvat luetaan muistikortilta SSD:lle ja siitä ne sitten kopioidaan HDD:lle kun on saatu karsittua turhat pois. Nykyisessä koneessa tämä prosessi ei oikein onnistu kun on vain 2TB SSD tuota kuvien vaatimaa työtilaa varten ja sehän täyttyy hetkessä kun kamerassa 1+0,5 TB kortit.

Lisäksi haluan useamman SSD:n mahdollisuuden emolle siksi että ideaalitilanne olisi kone jossa ei mekaanisia levyjä tarttis jatkuvasti pitää pyörimässä ja meluamassa. Nykyisessä niitä on 2 kpl ja toinen ois kiva korvata kokonaan SSD:llä. Toki tähän voi käyttää myös SATA SSD:tä, mutta ne ei ole ymmärtääkseni juurikaan edullisempi vaihtoehto, vain hitaampi.

Intel koska mulla jo ostettuna 285K, joka ei ole merkittävästi nopeampi mutta kuitenkin hyvin hyvät tulokset Puget Systemsin LR-testissä silloin ostohetkellä sai.

IMG_4727.jpeg

Jos enemmän kuin yksi PCIe5 M.2, niin syö kaistaa näytönohjaimelta - kolme ei toimine kuin integroidun kanssa, ellei ole x2 levyjä/paikkoja sitten..

Kiitos @rushi, tätä asiaa en ole vielä tutkaillut kunnolla ja siksi mulla voi olla vääriä käsityksiä siitä miten noi PCIe lanet riittää. Asus kertoo ROG M.2 PowerBoost -tekniikastaan täällä, mutta tämähän liittyy vain virransyöttöön eikä tietenkään pysty taikomaan PCIe laneja mistään lisää: Install up to seven M.2 SSDs on one motherboard with new ROG M.2 PowerBoost tech

Ja koska Asuksen materiaalit on markkinointia niin niissä varmasti voidaan "unohtaa" mainita se mitä rajoituksia asiaan liittyy. Mun pitää varmaan kaivaan ton emolevyn käyttöohje ja lukea sieltä tarkemmin.

Jos enemmän kuin yksi PCIe5 M.2, niin syö kaistaa näytönohjaimelta - kolme ei toimine kuin integroidun kanssa, ellei ole x2 levyjä/paikkoja sitten..
Sain lopulta kaivettua Z890-E manuaalin ja kyllä tuon mukaan (taulukko sivulla 9) toimis noi kaikki kolme M.2 PCIe 5.0 paikkaa mutta silloin se ainoa PCIe 5.0 x16 korttipaikka tippuu x8:ksi. Onkohan tästä sitten missä määrin käytännön haittaa jos mulla on RTX4070 Super, joka on vain PCIe 4.0 tukeva (kuten kai näyttikset yleensäkin)?

Z890-E_M2.PNG

Yritin myös lukea tätä, että ymmärtäisin tuosta PCIe-bifurkaatiohommasta enemmän ja onhan siellä Z890-emolevyistä seuraava taulukko:

20250117171830023_1.jpg

Jos tätä oikein tulkitsen niin nämä Z890-E:n tarjoamat kaksi M.2 PCIe 5.0 -lisäpaikkaa, joita ei muissa Asuksen Z890-emolevyissä ole, on käytännössä sama asia kuin jos laittais tohon ProArt Z890-CREATOR:in tarjoamaan toiseen PCIe 5.0 x16 korttipaikkaan tollasen Asuksen Hyper M.2 -lisäkortin jolloin siinä toimis max. 2 kpl M.2 SSD ja samalla se toinen PCIe 5.0 x16 -korttipaikka tippuis 8x:ksi. Tämä on tietysti sikäli loogista että kun prossa ja piirisarjat on samat niin eihän niitä lisä-PCIe-kaistoja mistää voi taikoa. Eli toisella emolla on vain tehty homma vähän helpommaksi kun ei tartte ostaa lisäkorttia jos haluaa monta M.2 SSD:tä käyttöön.

ProArt Z890-CREATOR WIFI on myös sellainen rajoitus (taulukko sivu 9), että jos ottaa käyttöön viidennen (piirisarjan tarjoaman) M.2-slotin niin PCIe 4.0 x16 -korttipaikka disabloidaan. Eli jää vain yksi korttipaikka minkä syö mun tapauksessa näyttis. Laajennusvara siis menee aika pieneksi. Voiko tämä johtua niistä 2 kpl Thunderbolt™ 5 -liitännöistä jotka tässä on ja joita taas ei Z890-E ole? Jostainhan se kaista sinnekin on otettava.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 028
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
xcm_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom