Kiitti infosta! Tuo kuulostaa ammattilaisen suusta helpolta ja hauskalta. Mutta kun itse olen ihan pihalla mistään yrityskuvioiden pyörittämisestä, niin käytännössä mitään "kikkailuja" en uskaltaisi Oy:ssa tehdä, etten joutuisi vaikeuksiin. Eli tulisi otettua nuo palkkana "varmuuden vuoksi", eli ns. kalliina rahana. Kokeneen yrittäjän on toki helppo kaivaa kaikki mahdolliset edut itselleen.Oy:sta saa palkkaa ihan samoin kuin muistakin, nostat sen minkä haluat ja minkä firman kassa kestää koska haluat, palkan maksun voi tehdä vaikka kerran vuodessa 31.12, itsekään vielä ole nostanut palkkaa mutta nostan sen verotehokkaan ~36ke loppuvuodesta kun olen varma että muita ansiotuloja ei vuodelle tule.
Oy:sta ei tosiaan rahaa pumpata ulos helposti kuin a) palkka, b) huojennettu osinko c) svop-palautus, normaali osinko jne erikoiscaset joita ei käytännössä tartte miettiä. Luontoisetuina voi pumpata vähän, kun ne ovat jossain suhteessa nostettuun palkkaan nähden, tämän vähän on kuitenkin melko merkittävä, sanotaanko että ~2ke saa ulos 'helposti' kylkiäisena ja siihen palkansaaja tarttee 4ke bruton (marginaalivero).
Oyn merkittävä ero on siis verotus (kevyempi), varsinkin jollet palkkaa tartte niin jätä sisään ja ota huojennettuna 26,5% vs sun ~50% marginaali kun pakko-otat sen avoimesta/tmi:stä normaalin palkan päälle.
Toki jos teillä puhutaan satasien tuloista niin ihan sama, eikä se nyt vielä ykköstonneillakaan ole mitenkään merkitsevää, ei noita oy:hänkään kannata hillota huojennetun vuoksi kun ulos saisi kympin vuodessa... Oy:ssa hihavakiolta heitän että 5ke tuloksen saisi pitkälle nollattua seuraavasti: molemmille 500e palkkaa (250e marginaaliveroihin normaalipalkkatyön päälle), 2x400 kulttuuria, 3x300e firmat juhlat (ravintola illalliset), 2x200e hammaslääkäri (vuositarkastus) työntekijöille ja 2x900e mökki (omavastuu 150e firmalle), yht 4900e... Eli verottajalle katoaa 2x250, teille käteen 250 josta 150 takas firmalle = 100e kouraan. firmaan jää 400e josta veroa 80e, tästä huojennettuna voidaan maksaa 25,6 eka vuonna toisena ~50e jne . Yhteensä veroa maksettiin siis noin 580e + huojennetusta 2e päälle. Käteen 2x100+2x11e huojennettua ja rahanarvoisia etuja 3900e. Avoimessa yhtiössä verottaja vie 5ke tuloksesta 2,5ke verran ansiotulon marginaaliveroina. Käytännössä jos nuo luontoisedut pystyy hyödyntämään niin veroprosentti on pienessä mittakaavassa kokonaisuutena 10% luokkaa vs avoimenyhtiön/tmi 50% (näissä ei voi luontoisetuja edes tarjota)...
Kirjanpidon voi oy:ssä tehdä itse kuten tmi:ssä, kaksinkertainen ei juuri lopulta yksinkertaisesta eroa, veroilmoituksen täyttö oy:ssa varmaan vähän vittumaisempaa sekä yhtiökokous pitää pitää (no kerran kun tekee pohjan niin siihen päivämäärää vaihtamalla se on pidetty 5 minuutissa)...
Itse koen tuon avoimen yhtiön helpoksi siinä mielessä että palkkatyön tulot muodostaa 99,9% kokonaistuloista minulla, ja 95% rouvalla. Ja firman tulot sekoittuu muiden tulojen kanssa (samalla pankkitilillä), joten se on "vain rahaa". Veroja ei tarvitse maksaa koska se on jo huomioitu henkilökohtaisessa verotuksessa. Itselläni on palkkatyön luonteesta johtuen veroprosentti korkealla, koska verotettavat tulot vaihtelee vuosittain 60-85k€ välillä, enkä jaksa veroprosenttia aina säätää. Se on siis koko ajan "maksimin mukaan". Joskus tulee enemmän veronpalautuksia, joskus vähemmän. Mutta palautukset miellän "ylimääräiseksi tuloksi" enkä niinkään että olen maksanut liikaa veroja aiemmin ja saan omia rahojani takaisin. Joten firman tulojen korkea veroprosentti häviää joka tapauksessa pohjakohinaan koska puhutaan talouden kokonaistuloissa ehkä 5% vaikutuksesta.
Yksinkertaistan asioita itselleni: Rahaa jää tietyn verran palkasta käteen (ylisuuren) veroprosentin jälkeen, ja se on se summa minkä miellän tuloikseni. Jos siellä sisällä on 50% marginaalia tai muuta "ryöstöä", niin jos se silti tarkoittaa 500€ ylimääräistä rahaa kuukaudessa käytettäväksi johonkin kivaan, niin jotenkin en jaksa miettiä sitä että se voisi olla 550 tai 600 euroa, jos yritysmuoto olisi mietitty "järkevästi". Kerran vuodessa lasketaan kuitit yhteen (kirjapito Tilitantissa) ja sitten vähennellään henkilökohtaisessa verotuksessa kummallekin puolet firman menoista ja lisätään puolet firman tuloista. Ja todetaan että jäi henkilökohtaisen veroprosentin vuosirajan alle. Riittävän yksinkertaista ja maalaisjärjellä ymmärrettävää, eikä tarvita mitään sen kummempaa byrokratiaa.
Mutta kuten sanottu, tämä on vielä tällaista aloittelijoiden räpiköintiä. Joskus jos tilanne muuttuu niin varmaan se Oy pitää sitten perustaa. Jos ottaa yritystilin osuuspankista (avoin yhtiö ei tarvitse) niin se maksaa ensimmäisenä vuonna avausmaksuineen 250€. Olemme siis jo nyt voittaneet ainakin sen verran puhdasta rahaa Avoimella yhtiöllä. Ukko mainostaa edullista kirjanpito- ja laskutuspalvelua Oy:lle kuukausihintaan 119€+alv. Puolitoista tonnia vuodessa!!! Saman verran kuin firmamme tulot tähän asti.

(niin siis harrastuksestahan tämä alkoi, ja tärkein syy firman perustamiseen oli saada vähennyksiä hankinnoista tulojen vastapainoksi. Tyhmäähän se olisi ollut maksaa tuloista veroa ja ostaa kymppitonnin laitteet omaan piikkiin kuten vuosia tehtiinkin. Esim tuo tubekanavanikin saadaan näin "tuottamaan" vaikka onkin harrastus. Kaikki siihen liittyvät investoinnit on aiemmin maksettu omasta pussista ilman vähennysoikeutta. Mutta media-alan firmassa se sekä rouvan sometulot on kaikki samaa könttää. Eli tavallaan voitamme jo nyt aika paljon.)