Tuli heti mieleen kun isä opetti mua ensimmäistä kertaa ajamaan traktorilla perhetutun pellolla (tää siis oli eka kerta kun pääsin ihan ite käyttelemään kaikkia kolmea pedaalia) ja btw pikkusiskolla oli tylsää ja päätti tulla mukaan
(= pikkusiskolla oli "pieni" päänsärky jälkeenpäin).
Isä: "Noniin, nyt paina kytkin pohjaan ja pistä vaide päälle ja nosta kytkin HITAASTI ylös"
Minä: Nostin kytkimen ylös. Noh... Se on aika uskomatonta kuinka nopeesti yli sata kilonen mies liikahtaa kun fysiikanlait alkaa puhumaan
Pikkusisko: (Hän siis istui Valtra 6300:sen vänkärin penkillä, joka on kuskista katottuna takavasemmalla = suoraan isän pers...n takana
) "AUU!!!" ja ymmärsi jopa ilman kehoitusta siirtyä ulosotonvivun ja takaikkunan väliseen tilaan istumaan, vaikkei se mikään istuin olekaan (= oikean puoleisen kankun alla on lokero tavaroille, tai todella pahalle pers krampille).
Sama jatkui ainakin pari kertaa, ennenkuin opin missä kohtaa se kytkin ottaa kiinni ja uskalsin ajaa sen verran nopeasti, että vaihteen vaihto tuli eteen (ahhh... ne vaihteistosta irtoavat äänet kun ja sen jälkeiset isästä lähtevät äänet
).
Sen ajan ja aikaisemmissa traktoreissa oli pirun pitkä kytkimen liike ja ne oli varsin raskaita polkea.
Ainoon joo ja, uskokaa tai älkää, mut pikkusisko halus kans oppia ajamaan traktoria (minä olin siis 15v ja pikkusisko 11v). Kuka mää oon sitä häneltä kieltämään kun isäkin oli menny naapurieita jututtamaan sen jälkeen kun opin kytkimen, vaihteiden ja kaasun käytön.
Minä: "Noniin, nyt paina kytkin pohjaan ja pistä vaide päälle ja nosta kytkin HITAASTI ylös"
Pikkusisko: Nosti kytkimen ylös. Noh... Se on aika uskomatonta kuinka nopeesti yli 50-60 kilonen mies liikahtaa kun fysiikanlait alkaa puhumaan
Vitun ironia...