Youtube luokattoman hidas

Liittynyt
07.05.2019
Viestejä
72
Terve,

Minulla on ollut Youtube aivan törkeän hidas viimeisen parin viikon aikana. Minulla on Gigan netti jossa ping tyypillisesti 1ms, joten siitä ei kiinni. Kaikki muut sivut toimivat loistavasti.
Youtubessa vaan rupeaa bufferaamaan ja jää jumittelemaan. Joskus ei lataa ollenkaan vaikka mitä tekisi. Joskus toimii normaalisti, mutta nyt on enemmän sääntö kuin poikkeus että helvatan hidasta on. Koitin ladata 4K Video downloaderilla samaa videota kuin katsoin, ja siitäkin vain osa latautuu, ja lataus jää paikalleen.

Onko tässä joku ISP:n laittama rajoitus tjms? Onko ideoita?
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
En osaa sanoa, mutta samaa ollut täälläkin viime aikoina. Eniten tullut vastaan telkkarin (Android TV) kautta katsottua, tosin olen katsonut viime aikoina vain sieltä. Laite on vielä kaapelilla netissä, ettei ole edes heikkoa wifiä tms.

Outoa on se, että yksi video jää jumittamaan, toinen vieressä ei. Jumittava video voi olla ihan surkea laadultaan, ettei se ole siitäkään kiinni, viereinen 4K video lähtee heti toistamaan.

Itsellä ollut tätä n. kerran päivässä. En tosin ole katsonut kovin paljoa viime aikoina. Mutta siis, huomattu on. :hmm: Netti on Telialta.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Samaa täällä, Ellun 1000/100Mbps-liittymä. Välillä ongelmaa on päässyt kiertämään kun on tiputtanut tarkkuuden pykälän verran alaspäin, välillä sekään ei auta.

[EDIT] Veikkaan, että ongelma on YT:n välimuistipalvelimissa niin, että video X, tarkuudella Y, ei ole latautunut meitä lähinnä olevaan YT-välimuistipalvelimeen, mutta tarkkuus Z on jolloin se toimii ongelmitta. Tää on todella paskua mutuilua, kun itsellä ongelmana on pääasiassa olleet 1440p-tarkkuuden videot, jotka ovat alkaneet toimia kun tarkkuuden on pudottanut 1080p-tarkkuudelle. Ja 1080p tarkkuus taitaa olla edelleen se yleisin tarkkuus millä noita YT:n videoita kulutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Telialla oli aikanaan säännöllisiä ongelmia Youtuben kanssa. Itsekin olen huomannut viime aikoina pientä hidastelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Elisan 100M kaapelimodeemiyhteys ja sama vika täälläkin. Yleensä auttaa jonkun verran kun ensin pistää play, antaa olla pari sekuntia, pistää pauselle ja odottelee hetken että bufferoi vähän matkaa ja pistää uudestaan play. Mulla yrittää nykyään monesti oletuksena tarjota heikointa laatua ja tökkii silläkin, melkeinpä joka toisessa videossa pitää itse nostaa laatua sieltä jostain 360p -tasolta 4k:ksi. Ennen on pysynyt oletuksena parhaalla laadulla.
 
Liittynyt
07.05.2019
Viestejä
72
Eli yhdessä ollaan tässä sopassa. Eipä siinä.

Vituttaa vaan kun maksan Premiumia, ja maksulliselle palvelulle tämä on hyväksymättömän huono ominaisuus.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Auttaako jos käyttäisi jotain muuta DNS palvelinta kuin ISP:n tarjoama? Esim..Cloudflaren 1.1.1.1 & 1.0.0.1
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
704
Eilen yhden videon kanssa huomasin ongelmaa, mutta pelkkä ipconfig /flushdns auttoi silloin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Elisalla (ainakaan itselläni) ei DNS ole ongelmana, youtuben osoitteet resolvautuvat millisekunneissa. Joku muu siellä nyt ahdistaa. Olisikohan joku Youtuben CDN-palvelu nurin ja joutuu lataamaan kontenttia jostain kauempaa?
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Mielestäni ihan kokeilemisen arvoista. Telialla/Soneralla oli aikoinaan paljon DNS-ongelmia. En muista, liittyivätkö Youtubeen.

e: tänään käy myös io-tech hitaalla @Sampsa :smoke:
Tarkennan, mulla ei ole käytössä operaattorin omat dns-palvelimet, vaan käytössä on oma rekursiivinen dns-palvelin, eikä senkään vaihto vaikuta mitään.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Elisalla (ainakaan itselläni) ei DNS ole ongelmana, youtuben osoitteet resolvautuvat millisekunneissa. Joku muu siellä nyt ahdistaa. Olisikohan joku Youtuben CDN-palvelu nurin ja joutuu lataamaan kontenttia jostain kauempaa?
Tuota itsekin epäilen
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 696
Samanlaisia kokemuksia parin viikon sisältä täälläkin kahdessa eri verkossa. En muista Youtuben koskaan tökkineen latauksissa yhtä paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Tulipa kokeiltua myös varayhteydelläni joka on DNA 4G, sama juttu. Joku CDN-ongelma tuo todennäköisimmin on koska ainakin Elisa / Telia / DNA on samaa ongelmaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 221
Google on oletettavasti alkanut throtlaamaan kaistaa tietoisesti, etenkin jos käyttää kolmannen osapuolen työkaluja katsomiseen, taikka ei ole kirjautunut Youtube palveluun.
Esim. tuolla on kaiveltu asiaa tarkemmin ja javascript koodin seasta löydetty kaikenlaista:

Itse huomasin, että kun laittaa VPN päälle, saattaa videot toimia taas tovin nopsaan, mutta yleensä pitkään ei pysty tuosta nauttimaan...
Myöskin ikärajoitettujen videoiden katsomisen estämistä on lisätty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Google on oletettavasti alkanut throtlaamaan kaistaa tietoisesti, etenkin jos käyttää kolmannen osapuolen työkaluja katsomiseen, taikka ei ole kirjautunut Youtube palveluun.
Esim. tuolla on kaiveltu asiaa tarkemmin ja javascript koodin seasta löydetty kaikenlaista:

Itse huomasin, että kun laittaa VPN päälle, saattaa videot toimia taas tovin nopsaan, mutta yleensä pitkään ei pysty tuosta nauttimaan...
Myöskin ikärajoitettujen videoiden katsomisen estämistä on lisätty.
Itse katson pääsääntöisesti kirjautuneena enkä käytä 3rd party -softia katseluun vaan ihan Firefoxilla katselen, joten ainakaan 3rdp tai kirjautumattomuus ei voi olla syynä. Nyt illalla on taas kyllä toiminut ihan hyvin mutta kattoo kuin pitkään.
 
Liittynyt
07.05.2019
Viestejä
72
Itse katson pääsääntöisesti kirjautuneena enkä käytä 3rd party -softia katseluun vaan ihan Firefoxilla katselen, joten ainakaan 3rdp tai kirjautumattomuus ei voi olla syynä. Nyt illalla on taas kyllä toiminut ihan hyvin mutta kattoo kuin pitkään.
Tismalleen sama tilanne täällä. Ja sitä en tajua kun on vielä Premium-tilaaja ja logattuna sisään, ilman mitään lisäsoftia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Hmm... Muutaman tunnin toimi ihan moitteettomasti mutta joku aika sitten taas rupesi jumittamaan ja hidastelemaan aika pahasti. Youtuben omissa graafeissa näkyi että ihan kuin operaattoreilla vaan loppuisi kapasiteetti tiettyinä aikoina kesken. Voihan tuokin olla tietty mahdollista, varmaan suurin osa suomalaisista katselee youtubea ja muutenkin käyttää nettiä juurikin samaan aikaan iltasella. Ei millään jaksaisi ruveta tarkempaan diagnosointiin tcpdumpilla ja vastaavilla, tosin niillä kyllä äkkiä selviäisi jumittaako joku youtube-palvelu vai onko operaattorilla vaan verkot tukossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 696
Tismalleen sama tilanne täällä. Ja sitä en tajua kun on vielä Premium-tilaaja ja logattuna sisään, ilman mitään lisäsoftia.
Jos ja kun siellä on jotain ongelmia lähimmän CDN-palvelun kanssa, niin ei siitä pääse eroon maksamalla, vaikka jossakin tilanteessa jotain priorisointia saattaa ollakin havaittavissa. Ylipäätään tämä todennäköisesti korjaantuu sitten kun korjaantuu. Välillä tuntuu toimivan normaalisti tälläkin hetkellä, joten veikkaan että siellä säädetään koko ajan hiki hatussa jotain.

Henkilökohtaisesti en käytä Youtubea oikeastaan koskaan kirjautuneena, mutta en ole havainnut sillä vaikutusta mihinkään muuhun kuin suositteluihin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
234
Itselläkin nyt viikon tai pari ollut Youtube ihan luokattoman hidas. Yhteys on 400/200M DNA kuitu jolla muut palvelut toimineet ihan ongelmitta ja nopeasti.

Esimerkkinä juuri nyt bufferoi n. 15 sekuntia 1440p videota ja kun kelasin videota niin bufferoi taas 5sek ja pudotti suoraan 480p laadulle.

Välillä toimii ihan hyvin mutta juurikin viime aikoina ollut ihan käyttökelvoton.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 441
Itselläkin ongelmia Youtube toiston kanssa ja vaikuttaa olevan tiettyjen tilattujen kanavien kanssa herkempi ehkä syynä eri palvelin mistä tulee.
Ja tietysti youtube valittaa että Telia palveluntajoaja on syynä vaikka muu netti toimii normaalisti.
Tänään on taas pelittänyt hyvin muttta jotkut päivät ei pysty katsomaan ollenkaan ja käytössä Telian 50M hybriidilaajakaista.
Kuitu tulossa mutta kytkentä tehdään vasta elokuussa kun koko alue saatu rakennettu valmiksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
61
Reilu viikko sitten huomasin samaa, mutta nyt ei ole taas pariin päivään ollut mitään ongelmaa. Katsottu kirjautuneena tv:n oman äpin kautta. Useammalla netillä tökki mitä nyt silloin testailin: Telia 100M mobiili, Elisa 100M mobiili ja Elisan 250M kaapeli.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Tämän ongelman taustalla saattaa olla KleyRex IX:n / GhostNetin ongelmat, jonka vuoksi välttämättä kaikki osallistujat ei ole niitä uudelleen käyttöön vieläkään laittanut. Tästä ei tosin mitään varmaa tietoa ole.

Sieltä siis noin viikko sitten ainakin tippui KleyRex IX (Googlen Point of Presence), sekä ainakin LOCIX pois pelistä joksikin aikaa ongelmien vuoksi.

Selaimen konsolin network tabille näkee sen videoplavleimen url:n, ja sen perusteella voi katsoa mistä se lataa/yrittää ladata sen videon. Osoite on muoto videoplayback.googlevideo.com muistaakseni, mutta siis loppuosa vaan lähinnä tota muotoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 688
Satunnaisia tökkimisiä juu, mutta sitten näitä siloin tällöin tulevia suositussotkuja.
Yleensä aika hillitty roskatarjonta tänään täynnä jotai krikettiä, nyrkkeilyä ja intialaisia lastenohjelmia, ja "best Bunjabi songs 2021" tyyppisiä tyrkytyksiä. Äärgghh! Hiukan auttaa kun kliksuttaa pariin kertaan ne 400 järjettömyyttä ei-suositeltaviksi kanaviksi, mutta onhan tuo raivostuttavaa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
234
Itsellä korjaantui ainakin toistaiseksi toi pahin ja tykittää 4K laadullakin ihan ilman viiveitä taas.. Toivottavasti jatkuu näin taas tästä eteenpäin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Mullakin ainakin eilen toimi kohtalaisen hyvin, taisi parin tunnin youtube-sessiossa yksi video jumitella ja muut toimivat aikalailla normaalisti. Vähän edelleen joissakin videoissa alussa bufferointi on hitaalla mutta sentään antaa suoraan 4K-striimin eikä pätki.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Mä seuraan muutamaa aasialaista tubettajaa, ja on tuntunut tämän hidastelun aikana, että kun uusi video on julkaistu ja saan ilmoituksen siitä, ja katson sen ihan samantien, niin saattaa hidastella ihan perhanasti. Eli olisiko juuri tuota, ettei ollut latautunut johonkin välipalvelimiin tjsp, mistä normaalisti hakisi nopeammin? Eli onko näissä aluksi sillä tavoin paikallisuutta ennen kuin leviää laajemmin? Minä kun en tunne tekniikkaa näissä.

Näin oli kolme päivää sitten. Sen jälkeen en olekaan kuin muutaman videon katsonut, ja niissä ei ollut yhtään viivettä.:) Toisaalta, ne olivat jo jonkun aikaa sitten julkaistuja.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Täällä käytössä lg nanocell (nano90 vm 2020) töllö ja elisan kotinetti joka puskee noin 400 aikas tasaisesti.
pääsääntöisesti telkussa 4k toimii ok mutta jos menet "kelaa" niin sen jälkeen voi laatu pudota ja sitten ei toimi enää muutkaan videot.
Siitä saa tilapalkin päälle ja se sanoo connectin speediksi 4k vidooita katottaessa 60000-140000 (mitenköhän se nopeuden mittaa?) mutta sitten kun rupee tökkii niin enää nopeus on noin 300-10000(onko se sitten kilobittii sekunnissa vai mitä) samalla kun katsoo kännyllä sisäverkkoa niin se puskee kyllä sitä noin 300-500mb nopeutta.
Telkussa kokeiltu wifiä ja suoraa kaapeli. ei tunnu olevan mitään eroa.
Ja youtubessa Premium jäsenyys.
Itse ajattelin syyttää telkkua mutta ilmeisesti vika on jossain youtube päässä että ruuhkautuuko se niin paljon (youtube serveri)
Tänä aamuna se toimi taas kuin junan vessa mut nyt ei ollutkaan ruuhka aika?

Ideoita onko kukaan löytänyt sen korjaamiseksi?
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Luulen että vika on siellä Youtuben päässä jälleen kerran. Tällä viikolla, on ollut yksittäisiä latausrinkulan pyörityksiä, kaatuipa kerran koko töllö :rofl: (se lienee ahkeran käytön vuoksi, joku bitti meni poikittain, muutenkin Android TV on mielestäni hyvä käynnistää uudelleen siinä missä muutkin Android laitteet).
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Luulen että vika on siellä Youtuben päässä jälleen kerran. Tällä viikolla, on ollut yksittäisiä latausrinkulan pyörityksiä, kaatuipa kerran koko töllö :rofl: (se lienee ahkeran käytön vuoksi, joku bitti meni poikittain, muutenkin Android TV on mielestäni hyvä käynnistää uudelleen siinä missä muutkin Android laitteet).
Tietääköhän youtube ks ongelmasta että mistä niille voisi laittaa vikailmoitusta?
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
234
Ideoita onko kukaan löytänyt sen korjaamiseksi?
Youtube tuntuu toimivan vähän randomisti itselläkin mutta huomasin ostaessani LG CX töllön viime vuonna että LG oli laittanut uusiin malleihin 100mb ethernet adapterit kun aiemmissa malleissa ollut gigaisia. Teoriassa tuo riittää kyllä mutta laitoin itse töllön taakse kiinni gigaisen usb-ethernet adapterin ja töllön speedtest sovelluksella nopeus nousi 95Mbit/s -> 330Mbit/s. Paljoa tuon enempää siitä ei saa kun LG vaihtoi myös USB3->USB2 näissä uudemmissa malleissa.

Anyway, huomasin että tämä auttoi silti hieman omassa tapauksessa töllön youtuben kanssa kun aiemmin laatu saattoi kesken katselun tippua huonompaan tai alkaa bufferoimaan vaikka tosiaan kaiken järjen mukaan myös 100mb adapteri pitäisi riittää tähän vallan mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 696
Tietääköhän youtube ks ongelmasta että mistä niille voisi laittaa vikailmoitusta?
Samaa donitsien pyörimistä on seurailtu täällä Elisan littymässä ainakin 2-3 viikkoa. Välillä Youtube on itse heittänyt alakulmaan ilmoituksen pätkivästä/lagaavasta yhteydestä, joten luulisi sen näkyvän jonkinlaisena infona Youtubelle itselleenkin. Se on sitten eri asia että näkyykö niitä siellä niin suuren käyttäjäjoukon osalta, että alkaisivat tekemään asialle jotain.

Omassa nettiyhteydessä ei ole ollut mitään vikaa, eli jostakin muualta se tahmailu siihen videoiden lataamiseen tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Tällä viikolla tullut huomattua Elisan että Telian yhteyksillä melkoista hidastelua Tuben kanssa.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Oletteko tehneet vertailua että onko ongelma sama onko premium jäsen kirjautuneena vai ilman kirjautumista?
Itsellä alkoi ongelmat kun liityin premiumiin mutta samoihin aikoihin vaihtui kanssa liittymä 5g liittymäksi ja nopeus nousi. aikaisemmin en pystynyt edes katsomaan 4k videoita kun kaista ei riittänyt vanhalla 4g:llä
 
Liittynyt
06.11.2019
Viestejä
110
Sama täällä Telian verkossa. Välillä hidastelee pahastikin ja teknisissä tiedoissa näyttää yhteyden noeudeksi 1-1,5 Mbs, vaikka käytössä giganen yhteys. Yleensä kuitenkin toimii ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Huomasin sellaisen jutun, että ublockin kun otti pois päältä, niin johan alkoi youtube juosta normaaliin malliin. Sattumaako...
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Tiedä häntä, omat hidastelut telkkarilla, jossa ei ole mitään blokkereita.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 221
Sattuuko olemaan käytössä PiHole sun muita DNS palveluita (jotka blokkaa mainoksia sun muuta) myöskin telkkareiden kanssa, joilla ongelmia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Täällä mennään ihan operaattoreiden DNS palvelimilla, ei mitään adblokkereita käytössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
34
DNA:n liittymällä (100/50) pätkimistä joka ilta tällä viikolla. Ei taida olla mitenkään operaattori riippuvainen vika.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 323
Täällä mennään ihan operaattoreiden DNS palvelimilla, ei mitään adblokkereita käytössä.
Hyvä kuulla tuosta, itselläni ublock käytössä ja olen miettinyt johtuisiko siitä. On ollut taas viime viikkoina enemmän ongelmia, välillä pitää olla käytössä tyyliin 144p (ei siis 1440p) että edes musiikki kuuluu Youtuben kautta. Elisan netti täällä.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Koittakaa valittaa Youtubelle noista ongelmista. Se onnistuu kun klikkaa sen pätkivän videon päällä hiiren kakkosnappia > Toisto-ongelmien vianmääritys, niin voi kirjoittaa ongelma raportin. Itse olen aina pistänyt vielä "Tekniset tiedot" näkyviin ja korostanut ne tuossa vika raportissa.

Itellä noi ongelmat on vähentynyt about kolmas osaan mitä se oli pahimmillaan, mut ei kokonaan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Itse luulin ensin näitä FTTH talossa TV:n vanhuuden oireiksi. Mutta hyvä tietää että samaa .. p..yg.imi.s.tä muillakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Juu, pari päivää tuntui taas youtube pykivän, tänään taas on ainakin itselläni toiminut ihan hyvin. Aika paljon on lähiaikoina kyllä hidastellut, välillä tulee 4K-striimi ihan kivasti ja välillä ei meinaa 360 tulla pätkimättä. Mitään selvää logiikkaa ainakaan ajan suhteen ei tunnu olevan, ihan random-aikoihin hidastelee.
 
Liittynyt
07.05.2019
Viestejä
72
Taas on ollut ajoittaista hidastelua. Ei se muuten, mutta kun maksan itsekin Premiumia niin en sulata.

Vähän sama kuin HBO oli viime vuonna käyttökelvoton, vähän väliä joutui katsomaan pikselimössöä ja odottamaan bufferointia. Ja kyseessä kun on täysin vapaaehtoinen ja maksullinen suoratoistopalvelu, lopetin tilauksen heti kun saatiin Outsider katsottua loppuun.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Ei muuta kuin jokainen laittaa raporttia youtubesta kun tökkii. Huomasin että mun lg telkussakin saa laitettuu häiriö raportin et eiköhän sen saa joka vehkeestä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 345
Viestejä
4 195 192
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom