(Vastausten puuttuessa tämä viesti on kirjoitettu vaiheittain)
Ensimmäinen maailma meni juuri 100% läpi. Vaatii liikkeiden hankkimista toisista kentistä, joten ei voi tahkota järjestään läpi.
Kaksi seuraavaa maailmaa oli huomattavasti ankeampia, kuin myös päähubi joka on suurelta osin teollisuuskiinteistö. Tuo kasino olisi seuraava ja trailerin perusteella sekin vaikuttaa varsin pimeältä sisätilalta, joskin kasinoväritystä on piristämäään.
Hiemoinen pettymys tältä osin, varsinkin 3 maailman myrkkyräme tmv oli turhan ankeaa. Toybox esitteli sekin nimenomaan tuota tropiikkia.
---
Parissa kohtaa tulee myös retrotyyliin tietovisa, pitää kerätä 10pistettä max kahdella väärällä vastauksella. Nopeasta vastauksesta onneksi saa 2 pistettä, mutta kun kysymyksen on tyyliin "kauanko olet pelannut, missä tämä lähikuva seinästä on otettu, montako esinettä olet kerännyt, minkä vihun tapoit ensin". Sitten dialogin kelaus on suht hidasta ja ääninä on tuollainen tavuänkytys, niin piti ottaa kuulokkeet pois ja vetää yrittämällä ja kirjaamalla oikeat arvaukset muistiin. Harvinaisen v-mäistä ja pelin itse kertoo sarkastiseen tapaansa tietävänsä sen.
Pelasin tuota kasinoa ja se on ihan ok tunnelmaltaan. Tosin siinä tuli vastaan ensimmäinen oikea pomotaisto. Tässä on jokaisessa maailmassa yksi pagie jonka saa ärsyttävällä kärryajelulla ja tässä sitten moniosainen pomotaisto on sidottu siihen samaan kärryajoon. Hemmetin ärsyttävää kun rata kaartuu, maisemat vilisee ja kontrollit on kertaluoteiset kaasutus, jarrutus tai ammus, eikä näiden latautumisaikaa oikein tarkkaan tiedä.
---
Viimeinen maailma puoliksi auki ja se on neonsävyinen avaruus-/meriteemainen. Ihmeen kolkot maailmat saivat valittua muuten niin hilpeään peliin.
Peliin on saatu tungettua myös liikaa liikkeita (jotka siis pitää ostaa tai hankkia pelin edetessä) ilmeisesti ihan siitä ilosta että saadaan lukittua asioita ja pakotetaan palaamaan takaisin myöhemmin. Tämän lisäksi yhdellä liikkeellä saa syötyä vielä ~10 erilaista poweruppia maastosta ja näiden hallinta pulmia selvittäessä menee toisinaan yli ärsytysrajan, kun voima loppuu juuri viime tipassa, tai muistat väärin mitä juuri tämä poweri tekikään.
Lento ja luistelu on äärimmäisen epätarkkaa, jopa pahempi kuin Mario64 pingviini mäki, joskin helpompi kuin siipihattu.
---
Kyllähän tätä pelaa, mutta nyt kun uskaltautuu arvosteluja katsomaan, niin ei tuo Dunkview ainakaan väärässä ole. Ei tule tästä mitään klassikkoa, mutta toisaalta tällä hetkellä ei toista vastaavaa ole vähään aikaan tehty.
---
Nyt on parit maailmat 100% läpi ja pomotaistoon pääsisi jo, mutta ajattelin pelata nämä peruskentän ensin. Tässä pelissä maltti on valttia, eli pelaa ensin kenttiä normaalisti ja jätä täydellinen läpäisy myöhemmäksi. Kentät helpottuu huomattavasti kun saat uusia kykyjä. Erityisesti oikea lentokyky tekee kentistä äärimmäisen helppoja, senkun lentelet ja etsit puzzlet. Yksi "tonic" paljastaa äänimerkillä kun olet lähellä harvinaista keräilyesinettä, ääni on jopa suunnattu joten osaat suunnistaa. Kentissä on 200 kerättävää höyhentä ja äänimerkki ilmestyy onneksi niiden viimesiin kappaleisiinkin.
---
24 tuntia ja pari minuuttia meni pelin 100% läpäisyyn. Vaikeimpana oli ehkä pari arcade peliä, jotka tosiaan pitää päästä läpi kahdesti jostain syystä. Myös pari pomoa oli v-mäisiä, kun tiesi kyllä mitä pitää tehdä mutta kontrollit ei ole tarpeeksi hyvät, niitä on liikaa ja pomotaistossa tulee liikaa toistoa ja vaiheita tuttuun retrotyyliin.
Tarinaa oli alussa ja lopussa, mutta välissä ehti unohtaa ja random kenttiä pelasi vain keräten tavaraa ilman logiikkaa. Tarina ei millään tapaa kannusta pelaamaan 100% läpi, saat palkinnoksi vain fanfaarin ja pari turhaa toniccia jos jostain syystä haluat jatkaa pelaamista niiden kera.
---
Ketään ilmeisesti kiinnosta, mutta tähän löytyy modi jolla saa syvyyssumennuksen ja turhan hehkun pois. Harmittaa että itse päätin pelata itsenäisesti mahdollisimman pitkälle ennen mitään nettitieto. Yleensä otan kaikista peleistä juuri nämä efektit pois, koska näyttävät lähtökohtaisesti paskeelta. Syvyys efekti voisi toimia erittäin heikkona versiona, mutta häiritsee oletus että pelaaja tuijottaa pelihahmoa eikä ympäristöä.
Helix Mod: Yooka-Laylee