Yooka-Laylee [11.04.2017]

hokkis

Välituontilisensoija
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
344
http://www.playtonicgames.com/games/yooka-laylee/

playtonic_yookalaylee_art_final-1024x614.jpg


Värikästä 3D-tasoloikkaa on siis luvassa ensi vuonna. Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä julkaistavan Yooka-Layleen kehittäjänä toimii Rare-veteraanien kasaama Playtonic Games ja heidän tavoitteenaan on ollut luoda henkinen seuraaja 90-luvun klassisille tasohyppelyille. Julkaisijana pelille toimii Worms-peleistä tuttu Team17. Alustoista ovat tuettuina PC:n lisäksi Xbox One, PlayStation 4 ja Wii U.

Onko täällä pelin Kickstarter-kampanjaan osallistuneita? Omalta kohdalta tuo meni ohitse, mutta innolla odotellaan mitä Playtonicin pojat ovat saaneet aikaiseksi. Raikas tuulahdus joka tapauksessa harmaan pelimassan keskelle.

 
Viimeksi muokattu:
Sandbox oli ihan jees pelattavuudeltaan, vaikka sisältä olikin kuin museo: tässä tämmöinen efekti tai ominaisuus, tässä voit testata eri kameratyypit ja tässä erilaisia hyppyjä. Kyllä tuossa on mahdollisuudet Mario 64 ja Banjo faneille,
 
Mukana on oltu eli peli on tulossa heti kun Kickstarterin porukoille sitä aletaan jakaa
 
Kaippa se on PC versio hommattava, jos kerta WiiU versio on peruttu.
Toivottavasti eivät peru Linux tukea kuitenkaan...
 
On kyl menny oman tutkan alta tää peli. Periaatteessa ihan kiinnostava, vaikka en ehkä ihan älyttömästi näistä 3D-tasoloikista tykkääkkään(psychonautsista jäi jotenki nii paha maku). Jotenni tuo pelin ja siinä samalla hahmojen nimet tökkii. En vaikka miten vääntäisin tuota kielelläni saa tuosta mitenkää järkevää, suomeksi ehkä Joogailee. Lähinnä siis noin pelin markkinoinnin kannalta hassu ratkasu vaa heittää kaks ihan erilaista mitääntarkottamatonta nimeä yhtee ja kutsua peliä sillä. En sit tiä minkäkieliset tekijät tässä on, että liekkö jollai aasian kielellä sit tarkottaaki jotain.
 
Jotenni tuo pelin ja siinä samalla hahmojen nimet tökkii. En vaikka miten vääntäisin tuota kielelläni saa tuosta mitenkää järkevää, suomeksi ehkä Joogailee. Lähinnä siis noin pelin markkinoinnin kannalta hassu ratkasu vaa heittää kaks ihan erilaista mitääntarkottamatonta nimeä yhtee ja kutsua peliä sillä. En sit tiä minkäkieliset tekijät tässä on, että liekkö jollai aasian kielellä sit tarkottaaki jotain.

Tuohon on olemassa tekijältä virallinen vastaus:
Why ‘Yooka’ and ‘Laylee’? Seems a bit convenient to me?

It was planned like this from the start. Yes, that’s right. It wasn’t just a happy coincidence that ‘Ukulele’ splits so well into two character names, honest.

Actually, someone on the team picked up a Hawaiian dictionary and apparently ‘’uku’ means ‘a small brained person’ and ‘lele’ means ‘to fly’ or, excitingly, ‘to get off of a vehicle’. That’s definitely not a coincidence either.
 
Viimeksi muokattu:
WiiU-versioon osallistuttu jo aikoja sitten... mutta ei jaksa odottaa tämän Switch -versiota, jos nyt ylipäätään tulee laitetta hommattua. Vaihtanen Xbone-versioon.
 
Aika paljon kritiikkiä tulee tätä kohtaan. Jäänee bundle-tuotteeks itellä ku ei oo mitää nostalgiakakkuloita
 
Banjo-Kazooie oli kyllä mahtava aikoinaan ja tätäkin odottanut kovasti. Pitää vähän vilkuilla enemmän. Tarkoitus oli kummipojan kanssa pelata. Kyllähän 4-vuotias tuon katsomisesta innostuu varmasti, mutta alanko minä rähisemään pelille, jos ohjauksessa on epätarkkuutta ym. ärsyttävyyttä löytyy.
 
Tuin WiiU-versiota tästä, joka sittemmin peruttiin ja vaihdoin Xbox One -versioon. Hetken ehdin jo iloita että tämä tulee Xbox Anywhere -tuella, mutta se tieto osoittautuikin vääräksi. Hieman harmittaa sillä PC-puolella tämä pyörii 60fps, ja sillä on oman kokemuksen perusteella suuri merkitys tämäntyyppisessä tasoloikassa, kontrollit eivät vain toimi yhtä hyvin 30fps-tahdilla.

Ensimmäistä aluetta ehdin jonkin verran pelailla,
ehdin laajentamaan ensimmäisen kentän
ja vähän sekavalta vielä vaikuttaa. Minkäänlaista karttaa ei ole ja yhden kentän eri alueet näyttävät kaikki aika samanlaisilta, joten vaikea muistaa missä mikäkin asia/tehtävä on.
 
Viimeksi muokattu:
Komealtahan tuo näyttää, mutta taitaa jäädä ainakin toistaiseksi pelaamatta, koska kamera on niin turhauttava. Puolet ajasta näppiksellä pelatessa ei edes näe minne koko kameleontti on menossa kun kamera on aina väärässä paikassa. Tekee hyppimisestä tosi vaikeaa.
 
Turhauttava kamera ratkaisee aika paljon, että voi jäädä sitten pelaamatta. Todella tärkeää olisi kameran olla kunnossa tälläisissä peleissä.
 
Turhauttava kamera ratkaisee aika paljon, että voi jäädä sitten pelaamatta. Todella tärkeää olisi kameran olla kunnossa tälläisissä peleissä.
Kannattaa huomata, että pelin toimivuus voi olla huomattavasti parempi jos pelaat peliohjaimella kuten tuollaisia pelejä yleensä pelataan. Oma kokemukseni on näppiksen kanssa joka ei ole millään muotoa paras mahdollinen tuon tyylisiin peleihin. Pitää joskus keritessään asentaa Xbox ohjain ja kokeilla sillä uusiksi.
 
On mennyt kokonaan ohi tän pelin julkasu. Vaikuttaa mielenkiintoselta ja hyvältä tasohyppelyltä. Menee kyllä hankintaan, koska pc:lle näitä tunnutaan julkaisevan tosi vähän ja pari xbox one ohjaintakin löytyy entuudestaan.

Wii U löytyy kyllä taloudesta myös, mutta varmaan hinnan puolesta halvempi hankkia pc:lle. Vaikuttaa juuri sopivalta co-op tasohyppelyltä rentoon pelaamiseen sohvalta. :tup:
 
Turhauttava kamera ratkaisee aika paljon, että voi jäädä sitten pelaamatta. Todella tärkeää olisi kameran olla kunnossa tälläisissä peleissä.

Tämähän oli korjattu Day1 pätsissä jo, ja kuten aiemmin sanoin vissiin tässä ketjussa(?) kannattee katsella vaikkapa niitä steamin käyttäjäarvioita eikä mitään ign/gamespot/turhakemedioiden arvosteluita.

OVERALL:
Very Positive (285 reviews)

Elikkä numeroin 9/10 tällä hetkellä Steam-arvosana.
 
On mennyt kokonaan ohi tän pelin julkasu. Vaikuttaa mielenkiintoselta ja hyvältä tasohyppelyltä. Menee kyllä hankintaan, koska pc:lle näitä tunnutaan julkaisevan tosi vähän ja pari xbox one ohjaintakin löytyy entuudestaan.

Wii U löytyy kyllä taloudesta myös, mutta varmaan hinnan puolesta halvempi hankkia pc:lle. Vaikuttaa juuri sopivalta co-op tasohyppelyltä rentoon pelaamiseen sohvalta. :tup:
PC versio toki on halvempi, kun peruivat koko WiiU version... :(
No onneks eivät sentään Linux versiota peruneet.
 
Steamiin tuli ostettua heti kun julkaistiin, ja jos nyt vloppuna ehtisi aloittelemaan. Erinomaisen hyvältä vaikuttaa kyllä, ja ilmeisesti turhauttavat kameraongelmatkin on jo pätsätty kuntoon.
 
Tänään tuli aloiteltua pelaaminen, ja hyvältä vaikuttaa alun perusteella. Kamera on ihan ok, mitä nyt satunnaisissa paikoissa tahtoo jäädä välillä johonkin esteisiin hetkeksi kiinni. Peli jätti jälkeensä mukavan jälkimaun ja tätä on saatava pian lisää.
 
Ja musiikit tässä kaiketi myös pitäisi olla huippua. Ainakin sellainen kaksikko niistä vastaa että ei huonoa voi olla :)
 
Kolmisen tuntia nyt PC:llä tullut pelattua, ja onhan tämä taattua laatua. Näyttää ja kuulostaa hyvältä. Kenttädesign toimii. Ainoa miinus tulee hiukan levottomasta kamerasta, joka välillä aiheuttaa turhautumisia. Mutta katsotaan nyt päivitetäänkö sitä vielä toisenkin kerran kuntoon.
 
Tunti tuli kokeiltua tätä peliä, enkä usko että tästä omaa suosikkia nousee. Co-op pelaaminen oli olematonta tuossa tarinamoodissa ja hahmojen äänet haluaisi pienen pelaamisen jälkeen laittaa pois päältä. Yksin pelaavalle varmasti kelpo tasoloikka. Pitää vielä testailla noita arcade-pelejä jos niistä saisi jotain co-oppina irti.
 
(Vastausten puuttuessa tämä viesti on kirjoitettu vaiheittain)

Ensimmäinen maailma meni juuri 100% läpi. Vaatii liikkeiden hankkimista toisista kentistä, joten ei voi tahkota järjestään läpi.
Kaksi seuraavaa maailmaa oli huomattavasti ankeampia, kuin myös päähubi joka on suurelta osin teollisuuskiinteistö. Tuo kasino olisi seuraava ja trailerin perusteella sekin vaikuttaa varsin pimeältä sisätilalta, joskin kasinoväritystä on piristämäään.

Hiemoinen pettymys tältä osin, varsinkin 3 maailman myrkkyräme tmv oli turhan ankeaa. Toybox esitteli sekin nimenomaan tuota tropiikkia.
---
Parissa kohtaa tulee myös retrotyyliin tietovisa, pitää kerätä 10pistettä max kahdella väärällä vastauksella. Nopeasta vastauksesta onneksi saa 2 pistettä, mutta kun kysymyksen on tyyliin "kauanko olet pelannut, missä tämä lähikuva seinästä on otettu, montako esinettä olet kerännyt, minkä vihun tapoit ensin". Sitten dialogin kelaus on suht hidasta ja ääninä on tuollainen tavuänkytys, niin piti ottaa kuulokkeet pois ja vetää yrittämällä ja kirjaamalla oikeat arvaukset muistiin. Harvinaisen v-mäistä ja pelin itse kertoo sarkastiseen tapaansa tietävänsä sen.

Pelasin tuota kasinoa ja se on ihan ok tunnelmaltaan. Tosin siinä tuli vastaan ensimmäinen oikea pomotaisto. Tässä on jokaisessa maailmassa yksi pagie jonka saa ärsyttävällä kärryajelulla ja tässä sitten moniosainen pomotaisto on sidottu siihen samaan kärryajoon. Hemmetin ärsyttävää kun rata kaartuu, maisemat vilisee ja kontrollit on kertaluoteiset kaasutus, jarrutus tai ammus, eikä näiden latautumisaikaa oikein tarkkaan tiedä.
---
Viimeinen maailma puoliksi auki ja se on neonsävyinen avaruus-/meriteemainen. Ihmeen kolkot maailmat saivat valittua muuten niin hilpeään peliin.

Peliin on saatu tungettua myös liikaa liikkeita (jotka siis pitää ostaa tai hankkia pelin edetessä) ilmeisesti ihan siitä ilosta että saadaan lukittua asioita ja pakotetaan palaamaan takaisin myöhemmin. Tämän lisäksi yhdellä liikkeellä saa syötyä vielä ~10 erilaista poweruppia maastosta ja näiden hallinta pulmia selvittäessä menee toisinaan yli ärsytysrajan, kun voima loppuu juuri viime tipassa, tai muistat väärin mitä juuri tämä poweri tekikään.

Lento ja luistelu on äärimmäisen epätarkkaa, jopa pahempi kuin Mario64 pingviini mäki, joskin helpompi kuin siipihattu.
---
Kyllähän tätä pelaa, mutta nyt kun uskaltautuu arvosteluja katsomaan, niin ei tuo Dunkview ainakaan väärässä ole. Ei tule tästä mitään klassikkoa, mutta toisaalta tällä hetkellä ei toista vastaavaa ole vähään aikaan tehty.
---
Nyt on parit maailmat 100% läpi ja pomotaistoon pääsisi jo, mutta ajattelin pelata nämä peruskentän ensin. Tässä pelissä maltti on valttia, eli pelaa ensin kenttiä normaalisti ja jätä täydellinen läpäisy myöhemmäksi. Kentät helpottuu huomattavasti kun saat uusia kykyjä. Erityisesti oikea lentokyky tekee kentistä äärimmäisen helppoja, senkun lentelet ja etsit puzzlet. Yksi "tonic" paljastaa äänimerkillä kun olet lähellä harvinaista keräilyesinettä, ääni on jopa suunnattu joten osaat suunnistaa. Kentissä on 200 kerättävää höyhentä ja äänimerkki ilmestyy onneksi niiden viimesiin kappaleisiinkin.
---
24 tuntia ja pari minuuttia meni pelin 100% läpäisyyn. Vaikeimpana oli ehkä pari arcade peliä, jotka tosiaan pitää päästä läpi kahdesti jostain syystä. Myös pari pomoa oli v-mäisiä, kun tiesi kyllä mitä pitää tehdä mutta kontrollit ei ole tarpeeksi hyvät, niitä on liikaa ja pomotaistossa tulee liikaa toistoa ja vaiheita tuttuun retrotyyliin.

Tarinaa oli alussa ja lopussa, mutta välissä ehti unohtaa ja random kenttiä pelasi vain keräten tavaraa ilman logiikkaa. Tarina ei millään tapaa kannusta pelaamaan 100% läpi, saat palkinnoksi vain fanfaarin ja pari turhaa toniccia jos jostain syystä haluat jatkaa pelaamista niiden kera.
---
Ketään ilmeisesti kiinnosta, mutta tähän löytyy modi jolla saa syvyyssumennuksen ja turhan hehkun pois. Harmittaa että itse päätin pelata itsenäisesti mahdollisimman pitkälle ennen mitään nettitieto. Yleensä otan kaikista peleistä juuri nämä efektit pois, koska näyttävät lähtökohtaisesti paskeelta. Syvyys efekti voisi toimia erittäin heikkona versiona, mutta häiritsee oletus että pelaaja tuijottaa pelihahmoa eikä ympäristöä.
Helix Mod: Yooka-Laylee
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tulipas hankittua kyseinen peli PS4:lle. Aikoinaan Banjo-Kazooien pelanneena (on muuten vieläkin tallella kuten myös N64) ja siitä pitäneenä innostuin ihan mielenkiinnosta ostamaan tämänkin.

N.5h pelaamisen jälkeisiä mietteitä: Perinteikäs (ja vielä painottaen perinteikäs) tasohyppelypeli jossa mielestäni on niitä ongelmia mitkä olivat 20 vuotta sitten teknisten rajoitteiden aikaansaamia. Ohjaus on ainakin PS4 ohjaimella ihan ok, tosin joissain tarkoissa paikoissa lisko on vähän turhankin herkkä kääntyilemään ja menemään. Suuremman ongelman aiheuttaa välillä suurta ärsytystä aiheuttava kamera. Se toimii enimmäkseen ihan kohtuullisesti mutta joissain kohdissa ei huonostikkaan.

Sinäänsä isot kentät tuntuvat ilman karttaa (Onko totta ettei sellaista ole) välillä aika sekavilta, varsinkin kun ne laajenevat pelin edetessä. Isot kentät luovat myös tuntee tyhjyydestä sillä niissä on kuitenkin loppujen lopuksi melko vähän asioita joiden kanssa voi jotain tehdä. Tämä oli 20 vuotta sitten teknisten rajoitteiden sanelema mutta tässä tekeleessä jostain syystä kustannussäästö hiipivät mieleen. Myöskin joitain bugeja pelistä on löytynyt jotka myöskin luovat tunnetta viilaamattomasta lopputuloksesta.

Banjoon ja Kazooieen verrattuna nyky kaksikon taitorepertuaari on laajempi. Onko tämä sitten hyvä on hieman näkökohdasta kiinni mutta kaikkine tonickeineen peli hipoo välillä sekavan rajaa tässäkin asiassa ainakin näin keskivertopelaajan näkökulmasta.

Ehkä eniten pelissä häiritsee kuitenkin se, että vaikka peli on Banjo-Kazooien henkinen jälkeläinen yrittää se olla liikaa esikuvansa kaltainen. Mikäli alkuperäinen peli on tuttu, löytyy lähes kaikille Yooka-Layleen pelin asioille vastine Banjon maailmasta. Tällä on ehkä haettu jonkinlaista retroutta ja kultaisia muistoja mutta minusta tämä kääntyy liiallisena itseään vastaan. Peli tuntuukin välillä innokkaiden fanien tekemältä parodialta jossa on tarkoituksellisesti haettu yhtymäkohtia(myöskin niitä huonoja) esikuvaansa. Jos jollekkin on tuttu Adam Robertsin teos Va Dincin viimeinen turskahdus (The Va Dinci cod) niin se on mielestäni oiva kirjamaailman vastine Yooka-Laylee pelille.

Lopputuloksena sanoisin että annan vain 3/5 tähteä. Hienosta ajatuksesta keskinkertaiseen toteukseen joutuneenakin kuitenkin ihan viihdyttävä mutta yllätyksetön.
 
Aiemmasta viestistäni tuossa ylempänä, on hiukan mielipide muuttunut pelin suhteen. Kenttädesign oli tässä pelissä todellinen pettymys. Kaukana ollaan esimerkiksi alkuperäisten Banjo - pelien tasosta. Suunnittelu on suoraan sanoen "puuduttavaa". Itse ostin pelin julkkarissa PC:lle, mutta täytyy sanoa, että vieläkin on kesken pelaaminen. Itse odotin peliltä paljon enemmän. Täytyy jossain vaiheessa tässä kyllä pelata läpi, niin ei jää sitten kesken. Kuitenkin ihan loppusuoralla jo kaiketi mennään.
 
Nyt kyllä täytyy palata täydentämään arvostelua kans ja todeta että pidemmälle peliä pelatessa on tullut todellakin esille nuo tässäkin keskustelussa kuin netin arvosteluissa esille tulleet fakta että tuo kenttäsuunnittelu on aivan kaamea. Oikeastaan ensimmäinen kenttä oli hyvä mutta nuo jäljemmät oli aika mitäänsanomattoman puuduttavia. Varsinkin se casinokenttä oli suorastaan tylsä. Eikä se galaxi homma tai se suokaan mitenkään mieltä ylentäviä olleet. Talvikenttä nyt menetteli jotenkuten.

Esille on nuossut myös toinen ärsyttävä ilmiö joka tuntui alussa ihan positiiviselta. Kun kaikkien kenttien ilmiselvät ja helpot sivut on löydetty on noiden vaikeampien etsiminen melko turhauttavaa touhua noissa kohtuu laajoissa kentissä. Varsinkin kun minkänlaisia vihjeitä ei juurikaan ole saatavilla mistä kannattaa ettiä. Tästä seuraava epämääräinen haahuilu pitkin kenttiä alkaa pidemmän päälle tympimään

Samoin nämä kaikenlaiset muuntautumiset kulkuneuvoksi ovat aika perseestä sillä noissa muodoissa hahmon ohjattavuus on melko karmeaa ja epäloogista.

Jotenkin on iskenyt sellainen fiilinki että en ole enää ollenkaan varma että jaksan pelata tuon pelin läpi kun alkoi tuntumaan vähän pakkopullalta.
 
Toyboxissa oli erittäin piilossa lupaus piilopalkinnosta "kun peli julkaistaan". Tuon palkinnon lunastuspaikka oli kiusallaan laitettu viimeiseen maailmaan ja kun sinne viimein pääsi, sanotaankin sen olevan vasta 50.1% valmis. Nyt sitten pari kuukautta odoteltiin kieli pitkällä "pian julkaistavaa" päivitystä, mutta se päivitti tämän ennakkotilaajan salabonuksen valmiusasteeksi vain 75%. Ja nämä prosentit ovat vain teksti, ei siis puoliksi tehty lisäkenttä tmv. mikä olisi sopinut pelin laajennettavien maailmojen tyyliin.

Olisivat suosiolla tehneet palkinnosta jonkin simppelin että olisi saanut jo heti julkaisussa avattua. Tyyliin pari sivua luonnoksia tai vaihtoehtoinen tekstuuri pelihahmoille olisi ollut ihan riittävä. Nyt jäi aivan turhaan paha maku tuostakin asiasta vaikka peli on jo muuten 100% kaluttu.

Huhujen mukaan palkinto ei avaudu vielä seuraavassakaan päivityksessä, joku on kuullut maininnan että kolmas päivitys tuo jotain suurempaa lisäystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 170
Viestejä
4 530 969
Jäsenet
74 770
Uusin jäsen
kofeiinitonpepsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom