Yli 5v vanhan raudan päivittäminen

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
712
Morjens,

Tällainen setti tuli tilattua Marraskuussa 2011.
Mikä olisi kustannustehokkain tapa päivitellä konetta? Pitäisi ainakin saada resoluutiota nostettua tuosta 1080p:stä 4k tarkkuuksiin. Budjetti olisi max 200€, voin ostaa käytetyttynäkin. Kait parilla sadalla saa tuplattua koneen tehon? Uusimpia pelejä ei ole tarkoitus pelata.

Tukeeko ko. emolevy uusimpia prosessoreita ja näytönohjaimia?
Kannattaako muistia kasvattaa?

Tilatut tuotteet:
BX80623I52500K Intel Core i5 2500K, LGA1155, 3.3 GHz, 6MB 1 kpl 206.00 eur
Takuu: 3 vuotta
F3-12800CL9D-8GBXL G.Skill 8GB Dual Kit Ripjaws X (2x4GB), DDR3 1600, F3-1280 1 kpl 46.00 eur
Takuu: Elinikäinen
GFC-00601 Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit FI DVD, OEM 1 kpl 99.00 eur
FD-CA-DEF-R3-BL Fractal Design Define R3 Black Pearl ATX-kotelo, Musta 1 kpl 99.00 eur
Takuu: 1 vuosi
DRW-24B3ST/BLK/B/AS Asus DRW-24B3ST, polttava DVD-asema, SATA, Musta Bulk 1 kpl 22.90 eur
Takuu: 1 vuosi
HR-02-MACHO Thermalright HR-02 Macho -prosessorijäähdytin, LGA775/1155/1156 1 kpl 39.50 eur
Takuu: 1 vuosi
MZ-7PC128N/EU Samsung 128GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, N 1 kpl 186.00 eur
Takuu: 3 vuotta
P8Z68-V-LX-MURO Asus P8Z68-V LX, LGA1155, Intel Z68, DDR3, ATX (Murotar 1 kpl 89.40 eur
Takuu: 3 vuotta
ENGTX570-DCII/2DIS-BF3 Asus GeForce GTX 570 DirectCU II, 1280MB GDDR5, 2xDVI/HDMI/DP + Battlefield 3! 1 kpl 339.00 eur
Takuu: 3 vuotta

Yhteensä: 1126.80 eur



EDIT:

Näköjään paras prosessori tuohon kantaan olisi i7 3770k, mutta se antaisi vain 10-20% nopeuslisän verrattuna nykyiseen ja käytettynä ko. prossu maksaisi noin 150€.
Intel Core i7 3770 vs i5 2500K

Saanko pelkästään näytönohjainta päivittämällä merkittävän nopeuslisän?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Eikai tässä oo muuta vaihtoehtoja kun hankkia käytetty GTX 970, [korkata prossu] (juotettu, ei näin) ja ostaa Liquid Pro tahnat ja jäähylle toinen tuuletin. Sitten kellottaa mikä irti lähtee.

+Päivitä BIOS ennen kellotusta ja vaihda Win10, jos ei näin vielä ole. Foorumilla lisenssi 10€.

Edit: empä tiennyt että juotettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
712
Kiitos vastauksista. Näköjään GTX970 antaisi jo tuplanopeuden verrattuna vanhaan näytönohjaimeen ja 980TI-malli antaisi vielä 50%nopeutta lisää.

Nyt etsimään käytettyjä.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 146
2500K kellotat tappiin. Sillä saa hyvät boostit jos vakiona olet tähän asti ajellut. Tuolla budjetilla oikeastaan ainut mitä kannattaa päivittää on näyttis. GTX 970 mahtuu hyvin budjettiin. GTX 980 hintaluokka jokusia kymppejä enemmän, mutta mielestäni kannattava ostos. Varsinkin jos hyvin kellottuva yksilö sattuisi kohdalle.
 

TeddyX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.11.2016
Viestejä
571
jos et jo 4k näyttöä ole kerennyt ostamaan niin suosittelen kokemuksesta sijoittamaan ennemmin 2k näyttöön jossa joko 144hz peli käyttöön TAI kuvapuoleen panostaa niin esim dell:in ultrasharp sarja oli kyllä ensimmäisenä kunnon näyttönä itselle Wau kokemus kun löytyi muitakin värejä kuin kuran harmaat ja 80 luvun neonit.. 2k näytölle tuo prossu jaksaisi vielä kohtuu hyvin pyörittää ja 1060gtx 3gb näyttistä suosittelen lämpimästi ..
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
Eipä se reso prossun tehoja kato, kyllä siinä 2k tai 4k se on näyttis mikä köhii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Eikös tuo GTX1060 6GB olisii minimi näillä tiedoilla? Tai käytettynä GTX980ti.
Isommat resoluutiot kuitenkin syö aika paljon tuota 3D-kortin muistia.

Tuosta:
Asus GeForce GTX 1060 DUAL -näytönohjain, 6GB GDDR5 (Tarjouserä! + ASUS Cashback!) - 279,90€

Voihan tuon jostain saada halvemmallakin, saksasta? Katso hinta.fi
Ja jos päädyt käytettyyn 980ti:n, älä maksa ainakaan enempää kuin tuo 1060 6Gb maksaa.
Koska takuut on aika tärkeä juttu ja tuossa asuksessa on 3vuoden takuu.

Sitäpaitsi, tuo 1060 6GB on tulevaisuusvarmempi kuin 3,5gigan kusetusmuistilla oleva 970.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Eikai tässä oo muuta vaihtoehtoja kun hankkia käytetty GTX 970, korkata prossu ja ostaa Liquid Pro tahnat ja jäähylle toinen tuuletin. Sitten kellottaa mikä irti lähtee.

+Päivitä BIOS ennen kellotusta ja vaihda Win10, jos ei näin vielä ole. Foorumilla lisenssi 10€.
Onnea i5-2500K:n korkkaamiseen. Voin lyödä satasesta vetoa, että et onnistu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
2500K kellotat tappiin. Sillä saa hyvät boostit jos vakiona olet tähän asti ajellut. Tuolla budjetilla oikeastaan ainut mitä kannattaa päivittää on näyttis. GTX 970 mahtuu hyvin budjettiin. GTX 980 hintaluokka jokusia kymppejä enemmän, mutta mielestäni kannattava ostos. Varsinkin jos hyvin kellottuva yksilö sattuisi kohdalle.
Tuo emolevy ei ole tarkoitettu kellotteluun ollenkaan. Vahingossa eksynyt Z68-piirisarja ja virransyöttö ei kestä minkäänlaista jännitteennostoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Eikai tässä oo muuta vaihtoehtoja kun hankkia käytetty GTX 970, korkata prossu ja ostaa Liquid Pro tahnat ja jäähylle toinen tuuletin. Sitten kellottaa mikä irti lähtee.

+Päivitä BIOS ennen kellotusta ja vaihda Win10, jos ei näin vielä ole. Foorumilla lisenssi 10€.
2500K:ssa on JUOTETTU se lämmönlevitin suojalevy siihen prossuun !!!!! Et luultavasti saa mitään hyötyä tuosta irti, ja se pitää sorvata irti muutenkin ... HEI HALOO !!!

Tai onhan noita muitakin konsteja ilmeisesti..





Sitäpaitsi, eikös tuo liquid pro ole jotain galliumpohjaista möhnää joka tarvitsee kokonaan kuparisen pinnan sinne kosketuspinnalle prossuun?

Gallium tuhoaa kaikki alumiiniesineet pehmeäksi pahvimaiseksi skeidaksi,
en käyttäisi ollenkaan moista moskaa prossujäähytyksessä.
(itsellä on tuota nestemetalli joku yli 10vuotta vanha ruisku, ja tuhoaa kaiken alumiinin ihan oikeasti... testattu juttu.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Eikös tuo GTX1060 6GB olisii minimi näillä tiedoilla? Tai käytettynä GTX980ti.
Isommat resoluutiot kuitenkin syö aika paljon tuota 3D-kortin muistia.

Tuosta:
Asus GeForce GTX 1060 DUAL -näytönohjain, 6GB GDDR5 (Tarjouserä! + ASUS Cashback!) - 279,90€

Voihan tuon jostain saada halvemmallakin, saksasta? Katso hinta.fi
Ja jos päädyt käytettyyn 980ti:n, älä maksa ainakaan enempää kuin tuo 1060 6Gb maksaa.
Koska takuut on aika tärkeä juttu ja tuossa asuksessa on 3vuoden takuu.

Sitäpaitsi, tuo 1060 6GB on tulevaisuusvarmempi kuin 3,5gigan kusetusmuistilla oleva 970.
Budjettihan taisi olla 200€...

Käytetty RX 480 tai GTX 1060. Näistä riittää 4GB tai 3GB-mallit.

Tai 150€ ja käytetty GTX 970. Ei siitä enempää kannata maksaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
2500K:ssa on JUOTETTU se lämmönlevitin suojalevy siihen prossuun !!!!! Et luultavasti saa mitään hyötyä tuosta irti, ja se pitää sorvata irti muutenkin ... HEI HALOO !!!
No höh, melkein sain vedon lyötyä. Siinä olisi hajonnut pari korkkaustyökalua tai itse prosessori. Ei kannata paljastaa tätä ihan kaikille. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kuten @hsalonen sanoi, Sandy Bridgejä kuten i5 2500K ei pysty oikein korkkaamaan saati sitten kannattavaa.
IHS kun on solvattu kiinni siruun, eli lämmönsiirtyvyys on jo maksimissaan.
Emokaan ei ole kovin soveltuva kellotteluun.

Budjetin kannalta 480, 1060 tai 970 ovat tosiaan vaihtoehdot. Jos vähän lisää pystyy laittamaan niin 980.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Maksatko mullekkin satasen jos korkkaan oman 2500K:n?
Ei veto noin toimi. Sinä maksat minulle 100€, jos et saa korkattua. Minä maksan sinulle 100€, jos saat korkattua ja prosessori toimii sen jälkeen.

Pistetään joku aikaraja , vaikka tämän kuun loppuun ja asia on sillä selvä. Hyväksytkö ehdot?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Uudet pelit tehdään osaksi PS4:n ja xboxonen ehdoilla nykyään, molemmissa on 8Gigaa prossulle ja näytönohjaimelle jaettua muistia.

Tämän vuoksi en ostaisi enää alle 4-6gigan näyttömuistilla olevaa näytönohjainta.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 557
Sitäpaitsi, eikös tuo liquid pro ole jotain galliumpohjaista möhnää joka tarvitsee kokonaan kuparisen pinnan sinne kosketuspinnalle prossuun?

Gallium tuhoaa kaikki alumiiniesineet pehmeäksi pahvimaiseksi skeidaksi,
en käyttäisi ollenkaan moista moskaa prossujäähytyksessä.
(itsellä on tuota nestemetalli joku yli 10vuotta vanha ruisku, ja tuhoaa kaiken alumiinin ihan oikeasti... testattu juttu.)
Intelin IHS on kyllä vissiin nikkelöityä kuparia eli liquid prota/ultraa voi ihan huoletta käyttää. Mutta sitä tosiaan ei kannata korkata kuin ivy bridgestä (3xxx sarja) eteenpäin kun intel siirtyi IHS juottamisesta purkkatahnan käyttöön. Korkkasin just oman i7 4770k:n ja x264 benchmarkissa ero 16 astetta :D

Ota muuten huomioon että konsolien 8GB muisti on jaettu sekä keskus (RAM) - että videomuistiksi (VRAM) eli sikäli 4gb videomuistilla varustettu kortti riittää kyllä 1080p pelaamiseen vielä pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Ei veto noin toimi. Sinä maksat minulle 100€, jos et saa korkattua. Minä maksan sinulle 100€, jos saat korkattua ja prosessori toimii sen jälkeen.

Pistetään joku aikaraja , vaikka tämän kuun loppuun ja asia on sillä selvä. Hyväksytkö ehdot?
Kyllähän mä tuota harkitsin mielessäni, että ilmaista rahaa 100€. Olisi vielä hirveän iso kuparijäähykin mulla, ja tosiaan tuota nestemetalliakin löytyisi.

Mutta parempi pyy pivossa kuin puolikas oksalla. (puolitotuus, mun ITX-emo ei jaksa edes 3900Mhz kelloa joten ihan sama.)

Sait triidivoiton ehkä? Mutta tekisin sen jos siittä olisi tuon lisäksi jotain muuta hyötyä. Mutta kun ei ole.

En edes usko että tuo nestemäinen metalli olisi parempi kuin juotettuna tuo suojalevy.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 557
En edes usko että tuo nestemäinen metalli olisi parempi kuin juotettuna tuo suojalevy.
No eihän se olekaan mutta sitten kun puhutaan uudemmista prossuista kuin sandy bridge niin liquid ultra on todella paljon parempaa kuin se purkka mitä intel laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Kyllähän mä tuota harkitsin mielessäni, että ilmaista rahaa 100€. Olisi vielä hirveän iso kuparijäähykin mulla, ja tosiaan tuota nestemetalliakin löytyisi.

Mutta parempi pyy pivossa kuin puolikas oksalla. (puolitotuus, mun ITX-emo ei jaksa edes 3900Mhz kelloa joten ihan sama.)

Sait triidivoiton ehkä? Mutta tekisin sen jos siittä olisi tuon lisäksi jotain muuta hyötyä. Mutta kun ei ole.

En edes usko että tuo nestemäinen metalli olisi parempi kuin juotettuna tuo suojalevy.
Ei tässä mistään voitoista ole kysymys, vaan siitä, että kun juotettua osaa lähtee repimään irti, niin ei se katkea siististi siitä juotoksen kohdalta, vaan lähtee osa prosessorista mukana.

Videolla ja kuvissa korkattu AMD Ryzen 7 -prosessori - io-tech.fi

Tuossa reilusti meitä kumpaakin parempi korkkaaja hajotti 2 prosessoria ennen onnistumista.

PS. Jos siitä ei ole kerran mitään hyötyä, niin ei ehkä kannata sitä neuvoa muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Uudet pelit tehdään osaksi PS4:n ja xboxonen ehdoilla nykyään, molemmissa on 8Gigaa prossulle ja näytönohjaimelle jaettua muistia.

Tämän vuoksi en ostaisi enää alle 4-6gigan näyttömuistilla olevaa näytönohjainta.
..ja tässä olet oikeassa. Uudet, nykyaikaiset pelit hyötyvät 6gb-8gb muistista.

Kyllä ne silti toimii vähemmälläkin. Joutuu vaan karsimaan herkuista :)
(mutta edelleen, jos on rahaa vaan 200€..)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Morjens,

Saanko pelkästään näytönohjainta päivittämällä merkittävän nopeuslisän?
Saat pelkästään näytönohjainta päivittämällä merkittävän nopeuslisän, kyllä.

Itsellä on kanssa 2500K ja GTX 980 4GB ja pelailen Fallout 4:sta ihan ok high asetuksilla resolla
3440x1440. (olen päivitellyt "pelkkää" näytönohjainta oikeastaan GTX460->660->980.)

(muistia kannattaa ostaa heti jos ostaa, itse ostin pari kuukautta sitten 8->16GB.) Emolevy sulta saattaa kosahtaa myös joten en päivittäisi muistia...
ostat sitten parin vuoden päästä emon prossun ja uudet muistit.

Mutta sinuna silti ostaisin näytönohjaimen jossa on vähintään 6GB muistia, pärjäät sillä sitten 2-3 vuotta lisää.

Ainoa osa joka 99% varmuudella menee koneeseesi kiinni on tosiaan näytönohjain, osta se.
Voit sitten vaikka parin vuoden päästä ostaa muuten uuden koneen ja pitää siinä nyt ostamasi näytönohjaimen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
PS. Jos siitä ei ole kerran mitään hyötyä, niin ei ehkä kannata sitä neuvoa muille.
Tuon korkkausneuvon 2500K:lle antaja oli kahvis. Minä olen sitä neuvoa vastaan jos ei vielä selvinnyt.
Enkä siltikään tykkää siittä asenteesta että tietämättömiltä yritetään ottaa rahaa vedoilla pois.
Oli se sitten vitsi tai ei... korkkaus epäonnistuu-> maksa rahaa. Korkkaus onnistuu -> hei se oli vitsi vaan.

Ei nää korkkausehdotuksen muutenkaan toimi aloittelijoille, tai henkilölle joka ei ole päivittänyt konettaan yli 5 vuoteen.

Jos itse lähtisin tuohon vetoon mukaan, olisi se ihan validi. Koska mielestäni tiedän mitä teen tässä.

Aloituspostaajalle neuvo, jotain miedompaa tahnaa ja kova noctua tai thermalright prosessorijäähy niin silläkin mennään jo pitkälle, vai olikos tuo emolevy silti rajoittava tekijä että ei kannata?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Mulla posahti muuten tuo 980GTX jossain vaiheessa ja pelasin pari viikkoa siinä välissä tuolla GTX460:lla.
Ja olihan siinä aikamoinen ero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Tuon korkkausneuvon 2500K:lle antaja oli kahvis. Minä olen sitä neuvoa vastaan jos ei vielä selvinnyt.
Enkä siltikään tykkää siittä asenteesta että tietämättömiltä yritetään ottaa rahaa vedoilla pois.
Oli se sitten vitsi tai ei... korkkaus epäonnistuu-> maksa rahaa. Korkkaus onnistuu -> hei se oli vitsi vaan.

..

Aloituspostaajalle neuvo, jotain miedompaa tahnaa ja kova noctua tai thermalright prosessorijäähy niin silläkin mennään jo pitkälle, vai olikos tuo emolevy silti rajoittava tekijä että ei kannata?
Kyllä minä olen sanani mittainen mies. Laitoin sen vedon sinne lähinnä siksi, että olen sen verran varma asiastani. Olen muutaman prosessorin korkannut itsekin (Ivy Bridge, Skylake). Muutenhan vaan huutelen täällä, enkä usko omaan asiaani itsekään :btooth:

i5-2500K ei ole niin kallis, että ei voisi hankkia toista, jos eka hajoaa, siksi aikaraja. Lisäksi kyllä minäkin sinulle korkkaan tuommoisen nopeastikin, jos sen ei tarvitse toimia - kuumentamista ja väkivaltaa vaan, kunnes HS lähtee irti - siksi toimivuusvaade. Muutamia piirilevyjä olen kolvannut kondensaattoreita uusiksi, joku idea on, miten juotokset lähtee pois (tai ei lähde).

Ihan varmuuden vuoksi: se nestemetalli menee sen prosessorin ja heatspreaderin väliin, eikä heatspreaderin päälle. Itsellä on päällä MX-4:sta.

Mulla posahti muuten tuo 980GTX jossain vaiheessa ja pelasin pari viikkoa siinä välissä tuolla GTX460:lla.
Ja olihan siinä aikamoinen ero.
Is it finally time to upgrade your Core i5 2500K?

i5-2500K on jo pienenä pullonkaulana GTX 980:lle, mutta siitä pääsee osittain eroon paremmilla muisteilla. Itse ostaisin kuitenkin vaan sen 200€ näytönohjaimen ja en käyttäisi yhtään enää rahaa 5v vanhaan kokoonpanoon.

Mutta olet siinä täysin oikeassa, että näytönohjain on ykköshankinta, jos haluaa lisää pelinopeutta. Stetson-Harrison -menetelmällä:

i5-2500K + GTX570: 30fps
i7-3770K + GTX570: 34fps
i5-2500K + GTX970: 60fps
i7-3770K + GTX970: 68fps
i5-2500K + GTX1060: 70fps

Jos on ihan pakko hankkia uutta rautaa tuon näytönohjaimen lisäksi, niin ostaisin uuden virtalähteen. Senkin voi siirtää uuteen kokoonpanoon ja 5 vuotta vanhat osat ovat jo toinen jalka haudassa.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 146
Tuo emolevy ei ole tarkoitettu kellotteluun ollenkaan. Vahingossa eksynyt Z68-piirisarja ja virransyöttö ei kestä minkäänlaista jännitteennostoa.
Kyllä, huonosti sanottu minulta. Olisi pitänyt kirjoittaa että prossusta "löysät pois". Eli se mitä vakiojännitteellä saa laitettua. Muuten hajoamisen riski suuri.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
891
Kyllä tuolla lx sarjan emolla kellottaa ihan ok. Itsellä ollut 4 vuotta 3570k @ 4.5ghz 1.25v z77-lx emolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Tiivistys: Osta 3D-kortti.

Roboshark, tuo sinun HR-02-MACHO Thermalright HR-02 riittää kellotteluun. Koita kellottaa jos et ole jo tehnyt sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
891
Onnittelut, olet parempi mies kuin minä. Jos vielä IBT:ssä oli vakaa, niin nostan kyllä hattua.
No eipä tuo 4vuoden aikana ole kertaakaan kaatunut. Myös 4.9ghz 1.45v ja 5ghz 1.5v ajettu kyseisellä emolla, tosin vaan testimielessä. Uskaltaisin kyllä pitää kaikki alle 1.30v 24/7 käytössä tällä emolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
No eipä tuo 4vuoden aikana ole kertaakaan kaatunut. Myös 4.9ghz 1.45v ja 5ghz 1.5v ajettu kyseisellä emolla, tosin vaan testimielessä. Uskaltaisin kyllä pitää kaikki alle 1.30v 24/7 käytössä tällä emolla.
Minulla oli joskus Asrockin "hinnat-alkaen" Z68-emo. Se kyllä toimi ja sain kellotettua i5-2500K 1.35V 4.7GHz. Ei se testejä ajaessa kaatunut, mutta IBT:n arvot kyykkäsivät heti ekan kierroksen jälkeen. Prosessori throttlaili ja alikellotti itseään - sen takia niissä kunnon stress testeissä on se arvo, joka kertoo suhteellisen suorituskyvyn tai 3dmarkissa kellotaajuuden. Jäähynä oli Corator DS kahdella tuulettimella, joten ei se siitä jäänyt kiinni.

Kannattaa myös monitoroida vdrooppia, sieltä ei välttämättä tuolla virransyötöllä tule ikinä 1.45v..

Kai tuon kaiken saa vakaaksi, jos jaksaa säätää - ja säätämiseksi se menee. Vaihdoin Asrockin Asus Gene-Z:aan ja kaikki helpottui kummasti. Prosessorin kellotus oli vakaa pienemmillä volteilla ja se ei throttlaillut IBT:ssä, jos voltteja oli edes lähelle tarpeeksi. Lisäksi valitsemalla "auto" kellotusvalikosta, ei Gene-Z laittanut tappovoltteja korkeillakaan kellotaajuuksilla. Jostain saan päähäni, että 1.5v tappaa prosessorin ja siksi maksimikulut oli 1.4V mitattuja.

..ja juu, todellinen elämä ei ole IBT, joten varmasti samanlaista rasitusta ei oikeasti tule prosessorille, mutta vakaus on taattua, jos jostain rääkistä ensin selviää kaatumatta/throttlaamatta..

--

Ja ystävällinen muistutus: kerroinlukittuja Sandy Bridgejä saa nostettua +400MHz ilmaiseksi, joten uskoisin, että sen verran on jokaisessa yksilössä "ilmaa".
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
200 eurolla sulavaan 4K:n? Ei tule onnistumaan. Mutta kuten tässä on jo sanottukin niin näyttis on ainoa mitä tohon kannattaa alkaa laittamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Onko veto muuten vielä avoimena voimassa? Kelpaako i5-2400? :)
En mä jaksa Jyväskylään tulla rahojani hakemaan ja varmistamaan, että sinulla ei ole kaksi prosessoria: toinen, jonka olet korkannut - ja toinen, joka toimii :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Vitsihän oli se, että korkkasin "vahingossa" tollasen prossun. Menin generaatioissa sekasin, mietinkin miten on niin tiukassa, mutta kyllä se siitä sitten lähti ja jopa toimi.

Harmi kun ei oo lämpötietoja alkuperäisestä, kun yksilöiden välillä sitten eroja. Idlessä 5 astetta viileempi liquid prolla ja verookkiin sitten 5 astetta kuumempi primessä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Tuo emolevy ei ole tarkoitettu kellotteluun ollenkaan. Vahingossa eksynyt Z68-piirisarja ja virransyöttö ei kestä minkäänlaista jännitteennostoa.
Virransyöttö on tehty halvalla, siinä on 3+3+1 vaihetta ja ei mitään jäähdytystä. LX on Asuksen p***asarja.
Vanha ketju ja vanhoja kommentteja, mutta pakko kyseenalaistaa (jos käyttäjät nyt edes palstalla enää ovat). Mihin tämä kyseisen emolevyn paskuus perustuu? Joko mulla on poikkeusyksilö (kaljan kaatuminen koppaan sekoitti hyvällä tavalla?), tai sitten jauhatte skebeliä. Mulla edelleen tuo lankku, ja hyvin kellottunu prossut ja jopa muistit. Prossua varten emolevyn mukana tuleva ohjelma osaa itse laskea "maksimit" ilman jännitteiden nostoa, ja jos haluaa ekstreme kellot (i5 2500k 4-4,6ghz) niin emolevy nostaa hienovaraisesti voltteja ylöspäin. Käsipelin toki saa paremmat tulokset, mutta mukana tuleviksi ohjelmiksi ihan pätevät alkeet jos on amatööri. Muisteja emolevyn turbo-moodi ei hirmuisesti osaa kellottaa, mutta käsipelin saa niihinkin vähän vauhtia.

Mutta joo, googlettelin ja löysin tämän ketjun, kun itse tuota 2500k prossun riittävyyttä mietin. Kova prossu vielä 9 vuotta julkaisun jälkeenkin, kun edelleenkään ei suostu jäämään pullonkaulaksi, vaan kannattavampaa laittaa GPU:ta vaihtoon. Prossu painotteisimmissa peleissä toki saisi hyvät pöhinät irti uudella prossulla, mutta näillä mennään niin kauan kun Asuksen "paska mobo" sykkii. Mulla tosiaan kerran kaatu kaljaa kotelon päältä joka vieri emon poikki kotelon pohjalle. Ja oli vielä kone päällä, emo sammutti heti itsensä ja kuivattelun jälkeen back in business. Sata aavemariaa Asuksen insinööreille. Kertaakaan ei ole Asuksen laitteet mua pettäneet. Vieläh..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Vanha ketju ja vanhoja kommentteja, mutta pakko kyseenalaistaa (jos käyttäjät nyt edes palstalla enää ovat). Mihin tämä kyseisen emolevyn paskuus perustuu? Joko mulla on poikkeusyksilö (kaljan kaatuminen koppaan sekoitti hyvällä tavalla?), tai sitten jauhatte skebeliä. Mulla edelleen tuo lankku, ja hyvin kellottunu prossut ja jopa muistit. Prossua varten emolevyn mukana tuleva ohjelma osaa itse laskea "maksimit" ilman jännitteiden nostoa, ja jos haluaa ekstreme kellot (i5 2500k 4-4,6ghz) niin emolevy nostaa hienovaraisesti voltteja ylöspäin. Käsipelin toki saa paremmat tulokset, mutta mukana tuleviksi ohjelmiksi ihan pätevät alkeet jos on amatööri. Muisteja emolevyn turbo-moodi ei hirmuisesti osaa kellottaa, mutta käsipelin saa niihinkin vähän vauhtia.

Mutta joo, googlettelin ja löysin tämän ketjun, kun itse tuota 2500k prossun riittävyyttä mietin. Kova prossu vielä 9 vuotta julkaisun jälkeenkin, kun edelleenkään ei suostu jäämään pullonkaulaksi, vaan kannattavampaa laittaa GPU:ta vaihtoon. Prossu painotteisimmissa peleissä toki saisi hyvät pöhinät irti uudella prossulla, mutta näillä mennään niin kauan kun Asuksen "paska mobo" sykkii. Mulla tosiaan kerran kaatu kaljaa kotelon päältä joka vieri emon poikki kotelon pohjalle. Ja oli vielä kone päällä, emo sammutti heti itsensä ja kuivattelun jälkeen back in business. Sata aavemariaa Asuksen insinööreille. Kertaakaan ei ole Asuksen laitteet mua pettäneet. Vieläh..
Oletko nyt ajanut mitään oikeita rasitustestejä, että nuo sinun (auto)kellotukset oikeasti toimii?

Ensimmäisenä sen halpuuden näkee siitä, että virransyötöllä ei ole minkäänlaista jäähyä. Sitten pitäisi arvailla, monta vaihetta menee millekin osalle CPU:ta ja nyt ei hirveästi ole valittavaa.. Mistäköhän olen tuon +1 tuonne loppuun vetänyt, en muista. Saattaa myös olla 4+2, ellen löytänyt silloin aikoinaan jotain VRM-talukkoa, en jaksa selvittää..

Se, että emolevyssä on suojaukset, ei tarkoita, että se on hyvä emolevy.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Oletko nyt ajanut mitään oikeita rasitustestejä, että nuo sinun (auto)kellotukset oikeasti toimii?
Kyllä on tullut todettua todelliset kellotaajuudet pitkässä käytössä ja myös useammalla ohjelmalla (asusin oma ei edes toimi win10).

Tuosta rautapuolesta en osaa sanoa, varmaankaan ei ole mikään formulan tms. tasoinen emo, mutta ei myöskään mikään mopo. Johan Asusilla oltaisiin aivan idiootteja kun tarjotaan tuollaisen emon mukaan ohjelmia jotka houkuttelee kellottamaan, jos emo ei rapsakampiakin kelloja kestäisi. Kusetuskelloihin en usko, kun intelin oma ohjelma ja cpuz lla olen win 10 aikaan seuranannut.

Se, että emolevyssä on suojaukset, ei tarkoita, että se on hyvä emolevy.
Ei niin. Eikä pintapuolinen tieto komponentista tee siitä myöskään paskaa. Aika moni hyvä osa tuomitaan näissä yhteisöissä jonkun kouriintuntuvan tiedon perusteella, ja sitten kun katsoo ammattilaisten testejä, niin moni myytti kumoutuu paskojen osien ympäriltä.

Onhan se mahdollista, että mulle on sattunut poikkeusmobo, siinä tapauksessa tuo emo on voinut olla Asusille melkoinen takuurallilankku.​
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805

Kyllä on tullut todettua todelliset kellotaajuudet pitkässä käytössä ja myös useammalla ohjelmalla (asusin oma ei edes toimi win10).

Tuosta rautapuolesta en osaa sanoa, varmaankaan ei ole mikään formulan tms. tasoinen emo, mutta ei myöskään mikään mopo. Johan Asusilla oltaisiin aivan idiootteja kun tarjotaan tuollaisen emon mukaan ohjelmia jotka houkuttelee kellottamaan, jos emo ei rapsakampiakin kelloja kestäisi. Kusetuskelloihin en usko, kun intelin oma ohjelma ja cpuz lla olen win 10 aikaan seuranannut.



Ei niin. Eikä pintapuolinen tieto komponentista tee siitä myöskään paskaa. Aika moni hyvä osa tuomitaan näissä yhteisöissä jonkun kouriintuntuvan tiedon perusteella, ja sitten kun katsoo ammattilaisten testejä, niin moni myytti kumoutuu paskojen osien ympäriltä.

Onhan se mahdollista, että mulle on sattunut poikkeusmobo, siinä tapauksessa tuo emo on voinut olla Asusille melkoinen takuurallilankku.​
Oletko nyt oikeasti testannut mitään vai puhutko vain lämpimiksesi?

Ensin voisit hakea tämän:
https://www.userbenchmark.com/

Sitten voisit ajella vaikka primeä, tuolta:
Prime95 download version 29.8 build 6
HWiNFO64 Download v6.14 (tuo samaan kuvaan)

Laita niitä tuloksia tänne, niin katsotaan. Nyt tämmöinen turinatuokio ei tuo mitään järkevää uutta koko ketjuun.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Oletko nyt oikeasti testannut mitään vai puhutko vain lämpimiksesi?
Älä hikeenny, en jaksanut kännykällä enempää vastata, mutta nyt koneella voin avata lisää.

Userbenchmarkista kuva alla. Haluatko jotain muuta tietää userbenchmarkista?

Ja primestä myös kuvaa alla, puolisen tuntia kidutin 4,3 ghz vauhdilla, jonka jälkeen saman verran 4,4 ghz, 4,6 kohdalla kone kaatui kun olin jonkin aika ajellut. Jos jaksaisi vekslata enemmän voltteja, niin voisi varmaan vielä vanhuuden päivillä kivi päästä 4,8 paikkeille jotka sain vakaaks aikoinaan, mutta turha sitä on vanhusta enempää kiduttaa, kun ei siitä omaan käyttöön ole kuin marginaalista hyötyä. E: Korjattu lukema tekstissä.

Niin tahi näin, ehkä paremmalla emolla voisi saada näinkin hyvästä yksilöstä vielä enemmän irti, mutta ei tämä LX-sarja:lla ajo ihan mopoilua ole.


userbenchmark cpu.png
prime95 torture.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Emo lähtee vaihtoon sitten kun i5-2500k käy pullonkaulaksi pelailussa, toistaiseksi GPU:ta päivittämällä prossu on pitänyt pintansa. Olisivatkohan Intelillä uskoneet vuonna 2011, että heidän lanseeraama 2500k olisi vielä yhdeksän vuoden päästäkin käypä peli Full-HD pelailussa. Mun pelikokemuksella todella GPU painotteisia edelleen suurin osa vaativista peleistä, yhdellä aikansa huippuprossulla voi edelleen ratsastaa parhaassa tapauksessa läpi vuosikymmenen, kunhan jäähdytys on kunnossa. Näytönohjaimia saa olla vaihtamassa muutaman vuoden välein, jos haluaa pysyä aallonharjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Älä hikeenny, en jaksanut kännykällä enempää vastata, mutta nyt koneella voin avata lisää.

Userbenchmarkista kuva alla. Haluatko jotain muuta tietää userbenchmarkista?
En oikeastaan. Halusin vaan nähdä, että kellotuksesi toimivat. Ne toimivat. Olen suuresti yllättynyt.

Ja primestä myös kuvaa alla, puolisen tuntia kidutin 4,3 ghz vauhdilla, jonka jälkeen saman verran 4,4 ghz, 4,6 kohdalla kone kaatui kun olin jonkin aika ajellut. Jos jaksaisi vekslata enemmän voltteja, niin voisi varmaan vielä vanhuuden päivillä kivi päästä 4,8 paikkeille jotka sain vakaaks aikoinaan, mutta turha sitä on vanhusta enempää kiduttaa, kun ei siitä omaan käyttöön ole kuin marginaalista hyötyä. E: Korjattu lukema tekstissä.

Niin tahi näin, ehkä paremmalla emolla voisi saada näinkin hyvästä yksilöstä vielä enemmän irti, mutta ei tämä LX-sarja:lla ajo ihan mopoilua ole.
Kyllä itse näen tämän sinun saavutuksenasi: oikein kellotettu! Lähdin siitä, että tuo throttlaa alle 4GHz pidemmän ajon paikkeilla, tai kaatuu. Siellä se vielä 4.3GHz keikkuu.. Voltit on aika korkeat, mutta ihan sama, jos on vakaa.

--

Täytyy vähän aikaa sulatella näitä tuloksia, ne on aika uskomattomia suhteessa siihen, mitä odotin tuolta emolevyltä. Ainakaan ei ole sinun taidoissasi puutteita.

Edellisessä viestissäni vaan pikaisesti katsoin, että joku nostaa 2,5v vanhaa ketjua vaan todennäköisesti myydäkseen emolevyään kohta, mutta nämä on ihan oikeita toimivia kellotuksia.

Täytyy vielä vähän katsoa tarkemmin noita viestejäsi.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Kyllä itse näen tämän sinun saavutuksenasi: oikein kellotettu! Lähdin siitä, että tuo throttlaa alle 4GHz pidemmän ajon paikkeilla, tai kaatuu. Siellä se vielä 4.3GHz keikkuu.. Voltit on aika korkeat, mutta ihan sama, jos on vakaa.
Nääh, ihan perus kellokalle oon, ja netin ohjeilla ja Asusin omalla ohjelmalla pääsin aikanaan alkuun. Sikäli kun tarjosivat Asusilta biosiin kellotustoiminnon ja CD:llä kellotusohjelman jossa saa itse säätää kaiken, niin pitäisin outona että tämä emo ihan mopo olisi. Toisaalta onhan paskaa myyty kauniissa kuorissa aiemminkin.

Voihan se olla että mun emo on mutantti, ei noin monimutkaisista komponenteista identtisiä saa tekemälläkään. Myös mun prossu taitaa olla ''silicon lotteryn'' paremmasta päästä, jäähykään ei ole mikään huippupuhallin, eikä lämpöjen kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

Voltit on aika korkeat, mutta ihan sama, jos on vakaa.
Joo vähän hätäisesti tuli nostettua voltteja, pelikäytössä menee vähän pienemmilläkin, eikä kellotaajuus lähde CPU Z:n mukaan tarpeetta sahaamaan.

Prime95 torture on nimensä mukaisesti kidutuskone, hyvä ohjelma jos haluaa 100% vakauden varmistaa, mutta ei suurin osa vaativimmistakaan peleistä revi noin paljoa ulos. Onhan se kätevä ohjelma ettei tarvi pelatessa testata ja katsoa kaatuilua. Primen nykyinen versio myös kaataa koneen aika nopeasti, kun alkaa rajat tulla vastaan, joten aika nopeasti löytää oikeat kellot.

Kingdom Come Deliverance toistaiseksi ainoa jossa mun prosessori meinaa jäädä jalkoihin, ja ero esim. 3,8 ghz ja 4,4 ghz välillä suhteessa FPS:ään oli yllättävän iso. 4,6ghz saa tuossa pelissä vakaaksi, ehkä enemmänkin, mutta en taida jaksaa kiduttaa vanhoja kamoja pienten FPS-lisien toivossa. Just nyt ei olis varaa uusiin osiin, ja johan nuo mun emo ja prosessori täyttää kohta 9 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 678
@hsalonen eihän tuo "i5 2500k + Asus P8Z68-V LX @ stabiili 4.5GHz" -yhdistelmä mitenkään harvinainen ole. Toki volttien metsästys ja asettaminen (offsetilla) on enemmän kuin vittumaista kun LX- ja LE -malleissa on BIOSista disabloitu ominaisuuksia mitä kalliimmissa malleissa on, mutta mielestäni tuo emo oli jo 2011 "köyhän miehen kellotusemo":n maineessa. 4.5:n yli ei taida helposti päästä alle 1.4V.

Jokuhan jo vuonna nakki kirjoitteli tuolle ihan hyvän ohjeen.

Itse olen aina karsastanut noita 300 euron "vaatimuksia" kellotusemoille; mitä halvemmalla pääsee, sen parempi - loput voi pistää prosaan tai näyttikseen. (Terv, "300A oli mainio prosa" :D ).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Kyllä täällä ollaan aika epeleitä, kun edelleen tuommoisella karsitulla emolevyllä kellotellaan "vain koska pystytään".

Nyt lukisin kyllä mieluiten jotain analyysiä tuosta VRM:stä, mutta en ole ehtinyt itse yhtään perehtyä. Näyttäisi olevan kaikissa vaiheissa paitsi yhdessä tuplakomponentit ennen kuristinta, niinkuin MSI Mortarissa (vaikka B450M). Olen kovasti ylikorostanut jäähyn tarpeellisuutta tai jotain muuta tässä voi vielä olla, mutta nyt olen kiinnostunut tietämään asiasta enemmän. Täytyy tutustua tuohon @Docweird linkittämään ketjuun ajatuksella tässä viikonloppuna.

Kiitos teille molemmille, pitää vähän omia ummehtuneita näkemyksiä tuuletella, kun käytäntö sanoo eri asioita kuin turha nippelitieto :)
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Toki volttien metsästys ja asettaminen (offsetilla) on enemmän kuin vittumaista kun LX- ja LE -malleissa on BIOSista disabloitu ominaisuuksia mitä kalliimmissa malleissa on, mutta mielestäni tuo emo oli jo 2011 "köyhän miehen kellotusemo":n maineessa.
Joo Asusin emon mukana tulevilla ohjelmilla (EPU ja TurboV EVO) nuo lukitukset sai nappia painamalla pois ja ohjelma jopa kellotti 4,2ghz asti (voltit aika yläkantissa, mutta helppoa oli laskea ja löytää alin vakaa), mutta kun noiden ohjelmien tuki loppui win10 siirtyessä niin tosiaan biosia saa vähän ränklätä. Budjetti kellotusemolta tosiaan vaikuttaa. Muisteihin en ole saanut juurikaan potkua, mutta voi toki olla kammoistakin kiinni.

Katselin tuossa että saisiko tähän emoon enää järkevää prossua joka toisi selvää lisäarvoa pelailuun, mutta aika pientä lisää nuo i7:kat näyttää tarjoavan 2500k nähden. Emon uusinta siis tulevaisuudessa edessä. Ehkä sitten kun törmää enemmän prossupainotteisiin peleihin, niin saa aikaiseksi vaihtaa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 563
@hsalonenItse olen aina karsastanut noita 300 euron "vaatimuksia" kellotusemoille; mitä halvemmalla pääsee, sen parempi - loput voi pistää prosaan tai näyttikseen. (Terv, "300A oli mainio prosa" :D ).
Itsellä on ainakin sellainen käsitys että näissä kellotus emoissa on lähinnä parempi muistituki jos kellottelee niitä johonkin 4000mhz ddr4 lukemiin. Ja itse prossu kellottuu ehkä 100mhz paremmin.

Mielummin ottaisin sen 130€ hinnat alkaen mallin kun 300€ tai sitä kalliimpaa. Sit jos hajoaa eikä oo takuuta voimassa ni ostaa sit uuden tilalle tai myy prossessorin.

Perus kellottelija ehkä ostaa 3200mhz muistit ja noctuan järeän ilmajäähyn ja kohtuu edullisen kellotus emolevyn.

Kovempi kellottaja ostaa ehkä sit 350€ emolevyn, 150€ 240mm aion ja 3600mhz muistit ja käyttää 300€ enemmän siihen muutaman prosenttin suorituskyky parannukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 389
Viestejä
4 146 904
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom