Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
862
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 256
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Se laskee ihan sen mukaan, minkä on laittanut pikalatauksen rajaksi. Eli jos rajana vaikka 50%, niin se pätkii sinne tarpeellisen määrän latauksia. 10% raja on minimi mitä se hyväksyy perille, mutta en ole ihan varma olettaako se latauksen aina asetettuun maksimiin ja sit perillä jää mitä jää. En ole juurikaan käyttänyt, huomasin koko ominaisuuden vain siitä kun vahingossa pistin laturireitityksen päälle navista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 551
No kuten yllä kerroin, niin ei ainakaan itselläni hakenut eilen, vaan ihan mielipuolisen kokoista puskuria.
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 066
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
349
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:


Mersusta on peräänajossa lauennut auton sähköjärjestelmän niin sanottu pyrotekninen sulake. Valmistajan korjausohjeiden mukaan auton koko korkeajänniteakku on tällöin vaihdettava, vaikka siinä ei olisi yhtään näkyvää vauriota. Ennen vaihtoa uudenkarhealla autolla ei saa eikä voikaan ajaa.

Mersun uusi akku maksaa noin 65 000 euroa. EQC-mallin alkaen-hinta viime vuonna oli 77 450 euroa.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
862
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
Aika hyvinhän nuo arviot osuu kohdalleen mitä navi ilmoittaa. Käyttäjän harkittavaksi jää vain määritellä puskurin koko mielenrauhan säilyttämiseksi. Paitsi tietysti jos sitä kokoa ei voi säätää...
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
382
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:

Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 528
Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
Mallia varmaan haettu Yhdysvaltojen sairaanhoitomaksuista. Eihän tuo voi olla mitenkään muuten todellinen, kuin että auto täytyy käytännössä katsoen purkaa kokonaan uutta akkua vaihdettaessa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
641
Ei noista marmorihinnoista saa kun hyvät otsikot. Ihan jeesustelua tehdä niistä mitään johtopäätöksiä. Uusi diiselbemari on tyyliin 65ke ja marmoriosina yksittäisillä hinnoilla joku puoli miljoonaa kasattuna. Ei mitään kosketusta reaalimaailmaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 204
Joko löytyy ohjelmia joilla pajat saa tuollaiset lukot avattua? Mersun valtuutetut ei varmaan suostu muuhun kuin valmistajan ohjeita noudattamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 153
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
Tesla näyttää latauksen aikana paljonko perillä ollessa akkua olisi jos lopettaisi nyt latauksen. Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.

En nyt tiedä tarvitseeko tuohon sen kummempaa? Auto nyt ei voi arvata voiko perillä ladata vai ei, tai sitäkään paljonko juuri siinä määränpäässä haluaisit että akkua on, joka määränpäässä varmaan kuitenkin eri määrä, tai ainakin minulla. Eli senkun lataa niin kauan että auto näyttää että perillä akkua on sen verran kun haluaa että sitä on.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 066
Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 153
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
Joskus käynyt minullekkin. Luulen että joku bugi, koska kerran tätä ihmettelin niin prosentit vaihtuivat sitten ihan erilaisiksi kun vaan otti määränpään pois ja laittoi uudestaan.

Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 066
Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
Jeps. Pohdin tota enemmänkin uusien sähköautoilijoiden kannalta, joilla ei ole vielä perstuntumaa autonsa kulutukseen. Sillon alussa tuota tuli itsekin seurattua. Nykyään en normaalisti käytä edes navia muutoin kun talvella, jos olen ajamassa pikalaturille autolla, jolla ajettu alla tunti, tai silloin jos oikeasti tarvitsen sitä löytääkseni perille.
Nyt oli sunnuntaina vähän poikkeustapaus, koska kiire ja aika tyhjä vitostie. Kameroihin on helpompi jarrutella kun tietää missä kohtaa tulevat vastaan :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 483
Viestejä
4 396 547
Jäsenet
72 984
Uusin jäsen
mikkomalliton

Hinta.fi

Ylös Bottom