Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 337
Pikalatauksillekin kuvittelisin sen navigoinnin syöttämisen olevan vain ärsyttävää. Itse ajelisin mielelläni omalle vakiolatauspisteelle ilman navia ja laittaisin manuaalisesti etukäteen esilämmityksen päälle. Onneksi tällaisiakin vaihtoehtoja on jatkuvan navigoinnin pakottamisen lisäksi.
Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 871
Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Eiku kokkauksia. Hyvin tuntuvat tekevän kauppansa ainakin tiettyyn väestönosaan. Ei ole pizzeria vaan eräänlaista hieman työläästi valmistettavaa pikkupurtavaa jonka reseptiä vaimolta on monesti yritetty onkia muiden toimesta. Myy niitä menestyksekkäästi myös erinäisissä katuravintolatapahtumissa, esim. viime lauantaina kaikki myytiin muutamassa tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 871
EU säännös se oli aikaisemmin eli ei siinä autonvalmistajat paljon voineet vaikuttaa. Nyt on liikenteessä turhan paljon tiettyjen vuosimallien perse pimeenä olevia autoja. Kiitos EU.
Vaatiko EU-säännös että takavalot pitää olla tietyissä tapauksissa pimeinä? Käsitin että säännös salli sen, mitä monet valmistajat sitten hyödynsivät saadakseen polttomoottoriautojensa päästöjä millin verran alemmaksi.

Mielestäni tuo on ihan peruskauraa nykyisinkin, myös ja ehkä varsinkin sähköautoissa joissa halutaan säästää sähköä. Omasta Zoesta en tiedä koska olen aina sen sisäpuolella ajaessani sitä, mutta ainakin kaikki Teslat ja useimmat muutkin suht uudet autot tuntuvat olevan perä pimeänä päivällä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 132
EU säännös se oli aikaisemmin eli ei siinä autonvalmistajat paljon voineet vaikuttaa. Nyt on liikenteessä turhan paljon tiettyjen vuosimallien perse pimeenä olevia autoja. Kiitos EU.
Timppeli tuota myös epäili, ehkä nyt olisi hyvä olla jotain lähdettä, sille koska/milloin EU säännökset on vaatineet takavalot pimeiksi (ilmeisesti tarkoita silloin kun laki ei vaadi niiden päällä oloa).

Perustelu ilmeisesti se että päivällä jarruvalot erottuisi paremmin, ja energiansäästö.
Mutta en ole kuullut että se olisi pakollinen, jotkin autovalmistajat kieltäytyy (virallisessa kanavassa) "sammutus automatiikan" (* pois kytkemisestä perusteluna se että heidän omat päästö mittaukset tehty ilman takavalo automatiikalla, ei sillä että laki vaatisi takavalot pimeiksi.

Suomi historiallisesti "poikkeava" kun meillä oli pitkään ajovalo pakko, osalla markkinoita hyvässä päivävalossa ajeltiin pimeänä, mutta sekin eriasia kuin pakko ajaa pimeänä. Päivävalot oli enemmänkin lisävaloa

(*
Edit, siis tarkoitain sitä että automatiikkaa/päivänvalo asenessa pakottaa ne takavalot päälle myös päivän valoilla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 871
Mutta en ole kuullut että se olisi pakollinen, jotkin autovalmistajat kieltäytyy (virallisessa kanavassa) "sammutus automatiikan" pois kytkemisestä perusteluna se että heidän omat päästö mittaukset tehty ilman takavalo automatiikalla, ei sillä että laki vaatisi takavalot pimeiksi.[/SPOILER]
No toi oli mulle uusi tieto että on autoja joissa sitä takavalojen automaattista sammuttelua ei saa edes pois päältä?

Luulin että kaikissa autoissa se riippuu vain siitä laittaako päälle valoautomatiikan vai laittaako lähivalot päälle manuaalisesti, ja että (vain) automatiikalla ollessaan auto päättää sinun puolestasi pitääkö mitä valoja päällä, niin edessä kuin takana. Zoessa mulla on yleensä automatiikka päällä, joskus harvoin olen käyttänyt manuaalisesti lähivaloja (en edes muista varmaksi miksi, ehkä vain testatakseni niitä), mutta en tiedä miten takavalot käyttäytyivät silloin...

Ulkomailla Euroopan ulkopuolella muut autoilijat saattavat jopa vihastua sinulle jos sinulla on päivällä etuvaloissa lähivalot päällä, alkaa tulla vilkuttelua sinua päin jne. Tuntuvat reagoivan siihen samoin kuin jos Suomessa vastaantulijalla on pitkät päällä. Lähivalot laitetaan päälle vasta kun alkaa olla todella hämärää (ellei automatiikka hoida sitä).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 132
No toi oli mulle uusi tieto että on autoja joissa sitä takavalojen automaattista sammuttelua ei saa edes pois päältä?

Luulin että kaikissa autoissa se riippuu vain siitä laittaako päälle valoautomatiikan vai laittaako lähivalot päälle manuaalisesti, ja että (vain) automatiikalla ollessaan auto päättää sinun puolestasi pitääkö mitä valoja päällä, niin edessä...
Sori huono ulosantini, tuossa kohtaa kommentilla tarkoitin sitä että valoautomatiikaasta ei saa poistaa takavalojen sammutusta päivänvaloilla, valmistajan virallisessa kanavassa.
Kuljettaja voi toki käyttökytkimestä kytkeä käsin täydet valot päälle , se sitten mallikohtaista onko ko autossa sitten sitä kasari valoautomatiikkaa, vai joutuuko myös kytkeen valot pois ajon loputtua.


Edit, mutta jos tuo on oikeasti lainvaatima juttu, niin miksi ne marmorilla omiin päästökikkailuihin vetoiasi, jos olisi ihan oikea lakiin perustuva syy.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 820
~2007 tuli päiväajovalot ja takavalosäädös sen myötä muistaakseni vähä myöhemmin. Ensimmäisinä W211 Mersuissa oli ne sumarien kanssa kääntö/päiväajovalot, polliisikin kiinnostui niistä ja meinas sakottaa kollegan sumareista päivällä kun ne paloi kääntyessä, Opel Insignia tais olla ensimmäinen jossa ei takana palanu ja muistan niidenkin ajajien olleen vähän poliisin kanssa jutuissa.

/OT

W212 (-08) vasta tuli ne "tuplasumarit" ja Led valot ostaneille ledpäivävalopalkit sumarien tilalle. W211 fl sai sumareihin ajovalojen päällä ollessa kääntövalot, ei ollu niissä vielä kuin ajovalot automatiikalla kun tarkemmin palas nuoruuteen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 820
Siis mikäänhän ei pakota takavaloja pimeäksi, se on mahdollisuus, jonka suurin osa valmistajista otti käyttöön, koska ajovalopakkoa ei Euroopassa ollut/ole ja sitten EY loi tämmöisen päivävalosysteemin; valmistajat menivät bare minimum meiningillä, eteen lamput ja takana edelleen valot pimeänä.

Säädöskokoelmaa en jaksa alkaa selailemaan, mutta koska muutos näkyi julkaistavissa tuotantomalleissa alkaen ~07 niin veikkaisin byrokratian päätöksineen tapahtuneen ~04 plusmiinus vuosi suuntaansa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 871
Sori huono ulosantini, tuossa kohtaa kommentilla tarkoitin sitä että valoautomatiikaasta ei saa poistaa takavalojen sammutusta päivänvaloilla, valmistajan virallisessa kanavassa.
Kuljettaja voi toki käyttökytkimestä kytkeä käsin täydet valot päälle , se sitten mallikohtaista onko ko autossa sitten sitä kasari valoautomatiikkaa, vai joutuuko myös kytkeen valot pois ajon loputtua.


Edit, mutta jos tuo on oikeasti lainvaatima juttu, niin miksi ne marmorilla omiin päästökikkailuihin vetoiasi, jos olisi ihan oikea lakiin perustuva syy.
Ok kiitos selvennyksestä.

Varma en ole mutta minun käsitykseni on että EU sallii ettei takavalojen tarvitse palaa päivällä, ja monet autonvalmistajat ovat käyttäneet tätä hyväkseen yrittäessään painaa autojen kulutusta alas.

Polttomoottoriautoissa siis yritetty saada hintaan vaikuttavia päästöjä alas edes vähän, sähköautoissa kai sitten toimintamatkan hienoiseksi parantamiseksi (toki en osaa sanoa onko tuolla karvan vertaa todellista merkitystä, tuleeko sähköautoon tuon ansiosta 500m lisää toimintamatkaa ja polttisauton päästöt vähenevät 1 nanogramman verran auton koko eliniän aikana... mutta ilmeisesti autonvalmistajat ovat katsoneet sen sen arvoiseksi koska miksipäs ei, kaikki kivet on käännettävä).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 132
Ok kiitos selvennyksestä.

Varma en ole mutta minun käsitykseni on että EU sallii ettei takavalojen tarvitse palaa päivällä, ja monet autonvalmistajat ovat käyttäneet tätä hyväkseen yrittäessään painaa autojen kulutusta alas.
Ehkä väite ymmäreettiin väärin, tai muu väärinkäsitys. jäi nyt kuitenkin kaiveleen.

Päästöjen alaspainamisesta samaa mieltä, ja rivienvälistä tulkkaan että nihkeänsuhtautumisen taustalla on ne päästökohtu, missä oli vedetty niin äärimilleen kuin pystyivät ja vähän yli. joten f1 vertaus, ne renkaanmurutkin pitää kerätä ennen punnitusta.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
323
Sori huono ulosantini, tuossa kohtaa kommentilla tarkoitin sitä että valoautomatiikaasta ei saa poistaa takavalojen sammutusta päivänvaloilla, valmistajan virallisessa kanavassa.
Kuljettaja voi toki käyttökytkimestä kytkeä käsin täydet valot päälle , se sitten mallikohtaista onko ko autossa sitten sitä kasari valoautomatiikkaa, vai joutuuko myös kytkeen valot pois ajon loputtua.


Edit, mutta jos tuo on oikeasti lainvaatima juttu, niin miksi ne marmorilla omiin päästökikkailuihin vetoiasi, jos olisi ihan oikea lakiin perustuva syy.
Ei tuollaista lakia ole. Eu laki antoi mahdollisuuden, että takavalojen ei tarvitse palaa päivällä. Mitään lakia pakollisesta sammutuksesta ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
Joissain vanhoissa VAGeissa Nordic malleissa paloi takavalot aina. En ole noteerannut onko vielä sähkövehkeissä sama. VCDS:llä pystyi tuota muuttamaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 466
Ok hyvä selvennys. Uusissa autoissa joissa on ledit takana niin se säästö on aika marginaalinen.
Kyse voi olla ihan mielikuvista ja niiden vaikutuksesta myyntiin. Veikkaan että monet tavan tallaajat ihmettelevät minkä takia auto pitää valoja päällä kirkkaalla kelillä, ja auto joka osaa itse laittaa valoja tarpeen tullen päälle / pois näyttäytyy paljon laadukkaampana.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 867
Ei tuollaista lakia ole. Eu laki antoi mahdollisuuden, että takavalojen ei tarvitse palaa päivällä. Mitään lakia pakollisesta sammutuksesta ei ole.
Ei näistä EU päätä. Nämä on määritelty UNECE säännössä nro 48: Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 48 – Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvojen hyväksyntää valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennuksen osalta [2016/1723] - Publications Office of the EU

Jos jaksaa kaivaa tuon säännön vanhoja versioita, niin löytää sellaisenkin version jossa nimenomaisesti kielletään takavalojen palaminen yhdessä päiväajovalojen kanssa. Se on kyllä sittemmin kumottu ja takavalot saavat palaa yhdessä päiväajovalojen kanssa, mutta on sellainen versio kuitenkin ollut olemassa jossa niiden palaminen kiellettiin.

Toki se on totta, että koskaan ei ole ollut kiellettyä kytkeä käsin päälle varsinaiset ajovalot jolloin toki takavalotkin syttyvät, olkoon päivä tai yö. Mutta on ollut ajanjakso jossa on ollut kiellettyä takavalojen palaminen mikäli edessä eivät pala varsinaiset ajovalot.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
311
Audeissa mitkä ostettu Suomesta eikä uitettu niin takavalot palaneet aina. En tiedä onko melkein ainut merkki missä näin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 642
Viestejä
4 352 055
Jäsenet
72 466
Uusin jäsen
Muttinen

Hinta.fi

Ylös Bottom