Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 455
Ja just näin postauksen VAG edustajalta, jossa kerrottiin, että jos auto ei ole tullut tehtaalta 5.X softalla niin päivityksenä sitä ei ole saatavilla vanhoihin autoihin. Eli ihan puppua nuo paranneltut softalupaukset OTA:na uudemmissa malleissa.
"Kindly be informed that the specific software version (5.0) is only available ex works. That means that it is available for vehicles that are already equipped with it from the factory and not as an afterwards update.
We currently do not have any information about if it is going to be available as an update and when.
You will be informed accordingly, if any changes will be applied."

Ilmeisesti viittaat tuohon lauseeseen mikä jossain VW ID.7 Facebook-ryhmässä ainakin kiersi. Itse en ihan täysin usko etteikö sitä 5.0 päivitystä olisi tulossa autoihin joissa 4.0 on jo asennettuna. Käsitin K-auton puheista aiemmin aiemmin, että 4.0 päivitystä ei saisi vanhoihin ID-malleihin, sillä niiden HW ei tue uudempaa softaa. Samalla mielestäni koko ID.7-mallistoa on mainostettu mm. ChatGPT integroinnilla mikä pitäisi käsittääkseni tulla myös jo ostettuihin autoihin, ja se vaatii 5.0 päivityksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 182
En ole ajanut ID.4:lla mutta sillä ajava kaveri mielestäni kertoi että se lataa defaulttina vain 80% ja jos haluaa ladata enemmän, pitää sille joka latauskerralla erikseen kertoa niin. Joku ID.4 kuski voinee vahvistaa tai kumota tuon. Silti, ei ID.4:ssakaan sentään koko akun kapasiteetti ole käytössä edes 100%:ssa.
Muistaakseni tuo ominaisuus on nimeltään joku battery care mode. Se kun on päällä niin palauttaa tosiaan ei tallennetuissa latauspaikoissa latausrajan 80%. Jos tuo ei ole päällä niin sitten edellinen asetettu raja on käytössä, esim. 100%. pl tallennetuissa paikoissa voi olla eri asetuksia.
"Kindly be informed that the specific software version (5.0) is only available ex works. That means that it is available for vehicles that are already equipped with it from the factory and not as an afterwards update.
We currently do not have any information about if it is going to be available as an update and when.
You will be informed accordingly, if any changes will be applied."

Ilmeisesti viittaat tuohon lauseeseen mikä jossain VW ID.7 Facebook-ryhmässä ainakin kiersi. Itse en ihan täysin usko etteikö sitä 5.0 päivitystä olisi tulossa autoihin joissa 4.0 on jo asennettuna. Käsitin K-auton puheista aiemmin aiemmin, että 4.0 päivitystä ei saisi vanhoihin ID-malleihin, sillä niiden HW ei tue uudempaa softaa. Samalla mielestäni koko ID.7-mallistoa on mainostettu mm. ChatGPT integroinnilla mikä pitäisi käsittääkseni tulla myös jo ostettuihin autoihin, ja se vaatii 5.0 päivityksen.
Eikö sitä akun esilämmitystäkin mainostettu vanhoihin VAGeihin vaikka lopputulos sitten olikin että 4.x versiota jossa se on ei enää vanhoihin saa? No ehkä jos historia on tae tulevaisuudesta ja 2.x -> 3.x päivitys onnistui vanhoissa, niin ehkä nyt sitten 4.x -> 5.x onnistuu uudemmissa mutta 6.x sitten vaatii uuden auton ostoa.

Joku fiksu VAG insinööri voisi kehitellä mullistavan ominaisuuden jossa tuo tietokone voitaisiin vaihtaa parempaan jälkikäteen. Kyllä tuosta moni sen tonnin varmaan maksaisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
391
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 182
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ainakaan Skodassa en muista mitään eroa tuon osalta, siinä taisi päivittyä 2.8 - 3.0 - 3.2. Joitain bugeja korjaantui ja uusia ilmaantui päivitysten myötä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
874
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ei omassa 2020 vuoden 2.4 softalla varustetussa ID.3:ssa kyllä noin kauaa käynnistyminen kestä, kyllä se jo pihasta pois ajaessa näyttää Tervetuloa -valikkoa.

Tuosta tulikin mieleen, että on todella ärsyttävää, ettei se "Tervetuloa!" mene pois siitä kuittaamatta OK. Jotain muitakin ihmeellisyyksiä tuossa softassa on, minkä luulisi koekäytössä tuleen ilmi, ettei ole hyvin toteutettu. Esim. seisontailmastoinnin kun laittaa äpistä päälle, se pitää erikseen sieltä sammuttaa eikä se sammu liikkeelle lähtiessä? Voihan niitä asetuksia toki muuttaa, mutta sovelluksen mukaan se hyrrää yhä. Sitten jos se on vaikka 10min päällä, ajaa 10min töihin ja laittaa auton lukkoon, niin auto jatkaa 10 minuuttia ilmastointia pysäköinnin jälkeen?
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
953
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ainakaan Skodassa en muista mitään eroa tuon osalta, siinä taisi päivittyä 2.8 - 3.0 - 3.2. Joitain bugeja korjaantui ja uusia ilmaantui päivitysten myötä.
Omaan Enyaqiin päivitettiin vähän aikaa sitten softaversio 3.0 -> 3.7
Infotainment nopeutui jonkun verran. Käynnistyy nopeammin ja reagoi valintoihin nopeammin. Ei nyt mikään markkinoiden nopein mutta omasta mielestä selkeästi nopeutui päivityksen myötä ja toimeen tuon kanssa tulee. Bugeihin en vielä ole törmännyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 182
Millaisia uusia bugeja tuli? Ja onko se hidas käynnistymään Skodassakin?
Välill nopea välillä ei. En koskaan keksinyt mistä johtuu. Joskus se kotivalikko tuli nopeasti esiin mutta esim. radiota ei saanut päälle tai etenkin ne menut joissa se auton 3d malli näkyy kesti pitkään avautua.

2.8 oli autossa vain koeajossa, ennen luovutusta päivittivät 3.0. Muistaakseni 3.0 oli aika toimiva alkuun, jossain kohtaa ilmeisesti ne pikkupäivitykset jotka ei nosta versionumeroa rikkoi ratin lämmityksen niin että sitä ei saanut pois päältä. Samaten navi alkoi sekoilemaan niin että karttapohja näytti mustaa tai ohjeita tuli tuplana. 3.2 korjasi tuon ratin lämmittimen jumituksen ja ehkä myös navin. Uutena ominaisuutena tuli se että koko infotaimentti otti välillä bootin itsekseen.

Näistä en ole ihan varma liittyykö softapäivityksiin koska niitä pieniä päivityksi tuli kuitenkin useita silloin tällöin. Ajovalojen korkeudensäätö lopetti toiminnan jossain vaiheessa, joutuivat huollossa vaihtamaan jonkin moduulin että palautui. Jarrut meni pysyvästi vesikelin moodiin, tämä mielestäni korjaantui 3.2 päivityksen yhteydessä, saattoi olla sattumaa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 694
Kävin koeajamassa lyhyesti KGM Torresin. Vähän subarumainen vanhahtava sisusta, ei turhia klumeruuleja. Plussaa ilmastoiduista penkeistä (edessä) hellepäivänä, onkohan missään muussa tämän hintaluokan autossa vakiona vastaavia?

Ratti tuntus isolta ja aika hidas ohjaus. Ei oikein mikään ärsyttänyt paitsi perus nopeusvalvonta piipitys jonka sai toki pois. Vilkun naksutus halvan kuuloinen. Tilavahko takapenkki ja tavaratila. 8/10.

IMG_1429.jpegIMG_1428.jpeg
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 275
Tuossa 85% saadaan about 3,8V kohdalla, mutta toisaalta 20% taso on jossakin 3,6V tienoilla. Tästä ja muusta keskustelusta voisin veikata että juuri tuo tasainen jännitealue 80-20% SOC välillä olisi se akun ideaali varaustaso arkikäytössä
Erittäin hyvin sanottu siellä. Asia on juurikin näin. :tup:

Ja mitä itse tätä tekniikkaa olen tutkinut niin käsittääkseni akkua ei tulisi säilyttää yli/alivaraustilassa. Eli esim. kesälomareissulla latausasemasta 100% tauluun ja matka jatkuu, ei pitäisi olla ongelma vaan se, että pistetään auto roikkaan kotona ja säilytetään se täynnä, jos nyt vaikka sattuisi tulemaan ajoa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 412
Kävin koeajamassa lyhyesti KGM Torresin. Vähän subarumainen vanhahtava sisusta, ei turhia klumeruuleja. Plussaa ilmastoiduista penkeistä (edessä) hellepäivänä, onkohan missään muussa tämän hintaluokan autossa vakiona vastaavia?

Ratti tuntus isolta ja aika hidas ohjaus. Ei oikein mikään ärsyttänyt paitsi perus nopeusvalvonta piipitys jonka sai toki pois. Vilkun naksutus halvan kuuloinen. Tilavahko takapenkki ja tavaratila. 8/10.

Saiko tähän 3-way split rear seats tai suksiluukkua? Jännästi pikkuasiosita tuleee "pakkoja.." :D
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 694
Saiko tähän 3-way split rear seats tai suksiluukkua? Jännästi pikkuasiosita tuleee "pakkoja.." :D
Tskapenkit taisi kaatua kahdessa osassa, en kyllä kokeillut. Suksiluukkua en nähnyt. Harvemmin niitä on japseissa/korealaisissa. Aika basic auto loppujen lopuksi, ei mitään innovaatioita.
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
78
Moni ei vain vieläkään sisäistä sitä, että sähköautossa maksat enemmän "pääomasta" ja vähemmän juoksevista kuluista, mikä tasoittaa tilannetta merkittävästi suhteellisen paljon ajavilla. Itsekin ajelen sen ~50 tkm vuodessa, mikä tarkoittaa polttoainekuluissa jo n. 5000 - 6000 € haitaria, mikä taas 5 vuodelle jaettuna on n. 30 000€ rahaa polttoaineisiin. Sähköllä tuohon ennakoin n. 1000€ / vuosi kuluja. 60 000€ sähkis voi vastata tekniikaltaan jotain 40 000€ hintaluokan polttista ominaisuuksiltaan ja muulta laadulta, joten ainakin omassa käyttötapauksessa se ylimääräinen 20 000€ kannattaa sijoittaa sähköauton korkeampaan hintaan. Vielä halvemmalla tottakai olisi päässyt käytetyn Model 3:n kanssa, mutta ne ei oikein itseä sytytä tunkkaisen laatuvaikutelman osalta, ja samalla karsastan pelkkää isoa keskinäyttöä kaiken tiedon välittämiselle kuskille. Uuden sähkiksen kanssa pääsee myös kontrolloimaan sen akun kulutuskäyrää täysin itse, nyt kun on tullut parempaa tietoa akkujen kestävyydestä suhteessa niiden lataus/kulutusprofiiliin.

Hyvä että uusia kalliimpiakin autoja ostetaan, jotta ne sitten muutaman vuoden viiveellä tulevat hyvään hintaan käytettyjen markkinoille.
Kyllä se tiedossa on, mutta omat ajot on sen 1500-2000€ säästöä vuodessa edelliseen kulkikeeseeninverrattuns, tämän vuoksi en halunnut maksaa paljoa yli 15000€ sähköautosta. Mutta laskeskelin, että Maksaahan tuo i3 itsensä takaisin säästöinä, jos kasassa pysyy, nyt on n.6-7k€ säästetty kuluissa 3vuoden aikana, vielä jos toinen 3 vuotta menee, niin on kuitannut ostohintansa kokonaan säästöinä, vaikka hyvitys olisi 0-euroa.

Uudehkoissa 50k€ sähköautossa on se ongelma, että arvonalenema on liian arvaamaton, ja ehdottomasti suurin kulu, ja autovalmistajien hinnanalennukset ovat tehneet monelle suuren loven lompakkoon, ketkä uusia sähkäreitä on ostaneet. Mutta kuten sanoin, käytettyjen osalta tilanne on muhkea, muutaman vuoden päästä, kun alkaa saamaan nelivetoa isoa sähköautoa jo reilusti alle 30k varmasti, enemmän ajettua reilu 20k€. Muutakin, kun teslaa, mikä on itselleni ainakin no go
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 090
Viestejä
4 349 366
Jäsenet
72 343
Uusin jäsen
Maloney

Hinta.fi

Ylös Bottom