Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
Moni teki samoin jo ennen sähköautojakin ja ajoi 50-70tkm katsomatta kertaakaan öljytikkuun ja sitten ne tuotiin korjaamolle ihmeteltäväksi kun sälköttää. Kun ajettavaksihan näiden piti olla tehty. Ei pelleilty vaan käytettiin.
Tuo mieleeni kaksi ex-työkaveriani:

- Oli kovat pakkaset ja satuin mainitsemaan jotain autostani joka oli juuri silloin lohkolämmittimessä kiinni. Hän jotain totesi ettei ole koskaan mitään lohkolämmittimiä käyttänyt, kyllä auton saa käyntiin millä tahansa pakkasella ja lämpenee ajossa tarpeeksi nopeasti. Mainitsin että minä lohkolämmitän lähinnä koska se on kuulemma hyväksi moottorin kunnolle kovilla pakkasille, hän ei voinut ymmärtää miksi sellaisesta pitäisi välittää.

- Toinen käytti vanhaa ICE-autoaan huoltiksella jonkun vian takia ja kysyin vaihtoiko öljyt ja öljynsuodattimen samalla. Naureskeli ettei siihen mitään sellaisia ole vuosikausiin tehty, ehkä välillä muistaa hieman lisätä öljyä.

Jokainen tavallaan kai sitten. Toki pitää tässä huomioida myös kohteen hinta, myönnän etten erityisesti mieti esim. sähköhammasharjani akun lataustasoja, johtuen ihan siitä että uusi maksaa sitten sen 24€ Prismassa (halvin Oral B joita tapaan käyttää). 50k€ sähköauton tai 500€ puhelimen kanssa sitten ehkä välitän enemmän.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
Aika huono olkiukko. Auton akkua on tarkoitus ladata. Jos se lataamisesta menee rikki, niin siinä on valmistusvirhe. Kuten aiemminkin mainitsin, niin tuonkin takia kannattaa ladata mahdollisimman kuluttavasti, jotta jos se siitä menee huonoksi, niin menee sitten varmemmin takuuaikana huonosti, jolloin saa valmistajan piikkiin uuden akun.
Polttisauton moottori on tarkoitettu käynnistettäväksi.

Jos sen käynnistää jatkuvasti -40 asteen pakkasissa ilman mitään esilämmitystä, ja se ottaa siitä damagea ajan myötä, onko kyseessä silloin suunnitteluvirhe vai käyttäjän moka? Ehkä kannattaa jopa paskoa moottori että menee rikki takuuaikana ja saa uuden tuliterän moottorin tilalle?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 950
- Oli kovat pakkaset ja satuin mainitsemaan jotain autostani joka oli juuri silloin lohkolämmittimessä kiinni. Hän jotain totesi ettei ole koskaan mitään lohkolämmittimiä käyttänyt, kyllä auton saa käyntiin millä tahansa pakkasella ja lämpenee ajossa tarpeeksi nopeasti. Mainitsin että minä lohkolämmitän lähinnä koska se on kuulemma hyväksi moottorin kunnolle kovilla pakkasille, hän ei voinut ymmärtää miksi sellaisesta pitäisi välittää.
Lohkolämmitin ei ehkä ihan sähkisten juttu. Mutta vertaus kyllä hyvä.

Lohkolämmittimen ykkös merkitys on päästöt, polttoaineen säästö, ehkä koppikin lämpiää nopeammin. Aiemmin se oli välttämätön että sen rakkineen edes saa käymään.

Lohkolämmitintä mainostettu myös moottorin eliniänpidentäjänä, en epäile, lohkolämmitin myös mainittu moottorin tuhoajana, en sitäkään epäile. Kokemusasinttuntijoiden mukaan, motit on kestänyt auton elinkaaren loppuun, vaikka ei ole lohkolämmitintä, toki ilman olevia myös porsinut ennen sitä.
Sama tarina myös lohkolämmittimellä varustetuissa. Jotkin kokemus asiantuntijat maininneet että liikakäyttö joitain yksilöitä tuhonnut, mutta joku toinen sitten keitellyt joka yö, ja silti motti kestänyt ns loppuun.

Jos sen käynnistää jatkuvasti -40 asteen pakkasissa ilman mitään esilämmitystä, ja se ottaa siitä damagea ajan myötä, onko kyseessä silloin suunnitteluvirhe vai käyttäjän moka? Ehkä kannattaa jopa paskoa moottori että menee rikki takuuaikana ja saa uuden tuliterän moottorin tilalle?
Hyvä nosto tuo lämpötila, lukijoista vain osa vakituisesti pysäköi tuollaisella alueella, ja jos satunnaisesti niin tekevät, niin ehkä se rakkine ei edes lähde käymään ilman lohko/pohjalämmitintä, jos edes sillä.
No tarinoiden mukaan ei kaikki sähkiksetkään, no silloin kyse suunnitteluvirheestä, tai väärän ilmaston mallista.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 977
Polttisauton moottori on tarkoitettu käynnistettäväksi.

Jos sen käynnistää jatkuvasti -40 asteen pakkasissa ilman mitään esilämmitystä, ja se ottaa siitä damagea ajan myötä, onko kyseessä silloin suunnitteluvirhe vai käyttäjän moka? Ehkä kannattaa jopa paskoa moottori että menee rikki takuuaikana ja saa uuden tuliterän moottorin tilalle?
Jos auto myydään sellaisiin olosuhteisiin, missä sitä käytetään -40 asteen lämpötilassa, eikä autossa ole valmistajan toimesta mitään moottorin lämmitintä, niin kyllä, se on valmistajan virhe.

Muistan aikanaan kun lplugin-hybridin ostin, niin ei siihen edes saanut moottorinlämmitintä. Joten ihan kylmänä se piti käynnistää joka kerta. Ei se siitä rikki mene.

Mutta turha tästä on väitellä, sen kun käytämme laitteitamme kuten itse haluamme. Minä en kikkaile latausprosenttien kanssa, mutta te saatte kikkailla, en ole kieltämässä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen.
Suomen leudossa kesässä en yleensä jaksa etukäteisjäähdyttää vaikka sen puhelimesta saakin päälle, koska tosiaan ei siinä auton käynnistyksen jälkeen minuuttiakaan mene kun sisällä alkaa olla selvästi viileämpi. Thaimaassa ehkä suosiolla käyttäisin koska jo pelkästään ratti voi tulla parkissa niin tulikuumaksi ettei siihen tohdi koskea.

Talvisessa lämmityksessä suosin esilämmitystä koska se vie huurteet ja joskus jopa lumen pois tuulilasista melko pikaiseen ennen autolle saapumista, ei tarvitse skrapata juuri ollenkaan. Tosin poikkeuksena se jos auton päälle on satanut paksumpi kerros kevyttä pakkaslunta, silloin saatan miettiä josko sittenkin menen autolle ja puhallan kevyet pakkaslumet pois tuulilasinpäältä, sen sijaan että annan esilämmityksen sulattaa ne tuulilasille. Elämä on valintoja.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
Hyvä nosto tuo lämpötila, lukijoista vain osa vakituisesti pysäköi tuollaisella alueella, ja jos satunnaisesti niin tekevät, niin ehkä se rakkine ei edes lähde käymään ilman lohko/pohjalämmitintä, jos edes sillä.
No tarinoiden mukaan ei kaikki sähkiksetkään, no silloin kyse suunnitteluvirheestä, tai väärän ilmaston mallista.
Olen siitä joskus maininnut mutta entiseen Volkkariini alkoi tulla jatkuvia käyntihäiriöitä yms. kun kerran sen käynnistin pakolla jossain -32 asteen pakkasessa Jyväskylässä (tarkemmin sanottuna Saarijärvellä), enkä ollut pitänyt sitä lohkolämmittimessä.

En tietenkään voi todistaa että auton moottoriperäiset ongelmat johtuivat tuosta, mutta tuli kuva että se vähintään katkaisi kamelin selän, ja sain nauttia sen käyntihäiriöistä ja kaikenlaisista moottoriperäisistä ongelmista siitä lähtien, myös kesäisin.

Vielä vanhemmalla Toyotalla samanlaisessa tilanteessa (lähemmäs -30 asteen pakkaset Helsingissä enkä ollut pitänyt autoa lämmityksessä vaan lähdin kylmänä liikenteeseen), moottori alkoi äkisti ylikuumeta ajon aikana ja kun pysähdyin tarkastamaan, jäähdytin sihisi (ylipaineventtiilistä taisi sihistä jäähdytinnestettä ulos?) ja kun uskalsin avata jäähdyttimen korkin, sieltä roiskahti kuumaa jäähdytinnestettä ilmoille. En ole automekaanikko joten en tiedä mistä oli kyse mutta oletan jäähdytinnesteen päässeen jotenkin jäätymään (väärä sekoitussuhde? Kyllä se jossain monimerkkihuollossa oli tehty...), jäähdytinneste ei siten päässyt kiertämään vapaasti ja moottori ja/tai jäähdytin ylikuumeni äkisti. Siinä sitten autoa pakkasella jäähdyttäessäni mietin että toivottavasti jäähdytinnestettä oli edelleen tarpeeksi että uskaltaa ajaa... Silmä kovana tarkkailin, ei onneksi enää ylikuumentunut ja ajoin samana päivänä pikahuoltoon jotta tarkistavat jäähdytinnesteen tilanteen.

Ehkä tuokin olisi jäänyt kokematta jos olisin malttanut lohkolämmittää autoa, ehkä jäähdytinneste olisi pysynyt kovilla pakkasilla tarpeeksi notkeana tms.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 950
Olen siitä joskus maininnut mutta entiseen Volkkariini alkoi tulla jatkuvia käyntihäiriöitä yms. kun kerran sen käynnistin pakolla jossain -32 asteen pakkasessa Jyväskylässä (tarkemmin sanottuna Saarijärvellä), enkä ollut pitänyt sitä lohkolämmittimessä.

En tietenkään voi todistaa että auton moottoriperäiset ongelmat johtuivat tuosta, mutta tuli kuva että se vähintään katkaisi kamelin selän, ja sain nauttia sen käyntihäiriöistä ja kaikenlaisista moottoriperäisistä ongelmista siitä lähtien, myös kesäisin.

Vielä vanhemmalla Toyotalla samanlaisessa tilanteessa (lähemmäs -30 asteen pakkaset Helsingissä enkä ollut pitänyt autoa lämmityksessä vaan lähdin kylmänä liikenteeseen), moottori alkoi äkisti ylikuumeta ajon aikana ja kun pysähdyin tarkastamaan, jäähdytin sihisi (ylipaineventtiilistä taisi sihistä jäähdytinnestettä ulos?) ja kun uskalsin avata jäähdyttimen korkin, sieltä roiskahti kuumaa jäähdytinnestettä ilmoille. En ole automekaanikko joten en tiedä mistä oli kyse mutta oletan jäähdytinnesteen päässeen jotenkin jäätymään (väärä sekoitussuhde? Kyllä se jossain monimerkkihuollossa oli tehty...), jäähdytinneste ei siten päässyt kiertämään vapaasti ja moottori ja/tai jäähdytin ylikuumeni äkisti. Siinä sitten autoa pakkasella jäähdyttäessäni mietin että toivottavasti jäähdytinnestettä oli edelleen tarpeeksi että uskaltaa ajaa...

Ehkä tuokin olisi jäänyt kokematta jos olisin malttanut lohkolämmittää autoa, ehkä jäähdytinneste olisi pysynyt kovilla pakkasilla tarpeeksi notkeana tms.
En tiedä nimimerkin taustoja, mutta syntyy mielikuva että ahkerasti lohkolämmitintä käytetty ja kerran lipsahi niin ajoneuvo hajalla. Jos taasen jollain piirimyyjällä, joka vetänyt 20v sekalaisella autokannalla ympäri maata, ja ilman lämmitintä käynnistyksiä jos ei päivittäin, niin melkein. niin pari porsintaa voi mahtua.

En väitä etteikö se porsiminen voisi sattua juuri silloin kun pakaksessa käynnistää, mutta sama kuin näissä lataus optimoinneissa, niin vaiva hyöty, jos se kuukauden sisään joka tapauksessa yllättäen porsii, niin onko se päivästä vai tuurista kiinni.

Ennen postausta mietin että mikä ketju olisi sopiva, käyttövoima, yleinen, vai mikä, kannatan seuraavan valintaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
Kyllä Tesla suosittaa osalle akuista latauksen aina 100%. Riippuu akun tyypistä, ei ole ihan niin suoraviivainen tämä.
Ei aina, vaan silloin tällöin.

Tuo liittyy siihen että LFP-akuilla jännitekäyrä on paljon tasaisempi kuin NCA (tai NMC)-akuilla, mikä aiheuttaa haasteita autolle arvioida mikä LFP-akun nykyinen todellinen lataustaso on. Kun LFP-akullisia Tesloja tuli markkinoille, monet uudet omistajathan luulivat autossa/akussa olevan jotain vikaa kun kesken ajon akun lataustaso saattoi yhtäkkiä romahtaa esim. 40% => 10%.

Tietääkseni tuo johtui ihan vain siitä ettei auto yksinkertaisesti tiennyt mikä akun todellinen lataustaso on, koska se ei nähnyt eroa jännitteessä, oli lataustaso sitten 70% tai 30%, tasaisen jännitekäyrän takia. NCA-akullisilla Tesloilla se on helpompi arvioida koska jännitekäyrä nousee suht tasaisesti lataustason yli.

Tietääkseni juuri tuon takia LFP-akullisia Tesloja suositellaan latailtavaksi täyteen silloin tällöin (esim. kerran viikossa tms.) koska silloin arviointi kalibroituu kun auto tietää että NYT akku on ihan oikeasti täynnä (LFP-akuissa jännitekäyrä nousee ja laskee voimakkaasti lähellä lataustason ääripäitä, mutta on kovin tasainen siinä välillä). Siitä sitten on helpompi arvioida milloin esim. 50% kapasiteetista on kulutettu vaikka jännitekäyrä on tasainen.

Syynä ei siis ole että täyteen lataaminen olisi jotenkin hyväksi LFP-akuille (ei ole, kyllä se lyhentää niidenkin elinikää, vaikka ei ehkä yhtä voimakkaasti kuin NCA/NMC-akuilla), tai etteivät LFP-akun välittäisi täyteen lataamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
En tiedä nimimerkin taustoja, mutta syntyy mielikuva että ahkerasti lohkolämmitintä käytetty ja kerran lipsahi niin ajoneuvo hajalla. Jos taasen jollain piirimyyjällä, joka vetänyt 20v sekalaisella autokannalla ympäri maata, ja ilman lämmitintä käynnistyksiä jos ei päivittäin, niin melkein. niin pari porsintaa voi mahtua.
Ihan tavallinen autonomistaja, ja varsinkin noiden kokemusten jälkeen pyrkinyt pakkasilla käyttämään ICE-autoissa lohkolämmitintä mikäli vain mahdollista. Saarijärven tapauksessa ei ollut mahdollista koska olin vierailulla ja auto oli pakko jättää kylmälle vieraspaikalle parin tosi kylmän päivän ajaksi.

Kuten sanottu, toki se saattoi vain olla yhteensattuma että tuosta minulla alkoivat suuremmat ongelmat auton moottorin ja käyntihäiriöiden kanssa, mutta vetoan myös siihen että ns. asiantuntijat ovat sanoneet ihan samaa, eli polttomoottorin eliniälle on paljon merkitystä käynnisteleekö sitä kylmänä kovilla pakkasilla vai ei. Nähdäkseni kyseessä ei ole pelkkä mutu tai uskon asia.

Sama sähköauton akun suhteen, onko sen jatkuva täyteen lataaminen ja varsinkaan siinä pitäminen hyväksi vai huonoksi akun eliniälle. Tiettävästi huonoksi, ja aika voimakkaastikin niin. Siitä toki ei ole pakko välittää, samalla tavoin kuin minä en jaksa juurikaan välittää 24€ sähköhammasharjani akun lataustasosta ja eliniästä, kunhan se pyörii vinhasti joka päivä. (JOS sähköhammasharjani tarjoaisi mahdollisuuden rajoittaa latauksen esim. 80%:iin... ehkä laittaisin sen päälle? Ihan vain koska laitan sen joka tapauksessa aina lataukseen käytön jälkeen joten ei ole pelkoa etten ehdi pestä hampaitani koska akku loppuu kesken, eli rajoittamisesta ei ole mitään varsinaista haittaakaan, ja ehkä seuraavan sähköhammasharjan ostaminen siirtyisi vuodella tai parilla eteenpäin akun eliniän parannuttua.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 273
Entinen auto oli -16 3.0 TDi A6 Avant, joka vaihtui Enyaqqiin. Sellaisen huomion tein tuossa, että meidän perheen käytössä ajotietokone näytti Audissa n. 115t km matkalta keskikulutukseksi 8.4 l / 100km ja tällä hetkellä Enyaq näyttää 38t km kulutukseksi 22.4 kWh / 100 km.
Mulla vanhempi 3.0tdi mutta katsoin S-mobiilista että viimeisen 12kk aikana ostettu 4000e arvosta dieseliä ABC asemilta. Tuo tarkoittaa, että polttoaineeseen on mennyt noin 300e/kk.

Tuolla 300e/kk jo lyhentää autolainaa sähköautosta jo mukavasti, jos "tankkauskulut" tippuu murto-osaan tuosta. Plus vielä se käyttövoimavero...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 817
No jos tämä ketju hyvä, niin kommentoin tänne.

Kyllä joo, on. Ei yleistettävissä.
On yleistettävissä sikäli että polttomoottorin käynnistäminen kylmällä (edes ilman lohkolämmitystä jne.) on pahaksi sille. Aivan kuten akun lataaminen ja pitäminen täynnä.

Ei ole yleistettävissä siten että tuon tekeminen aiheuttaisi välttämättä välittömän moottorin rikkoutumisen. Aivan kuten akun lataaminen täyteen ei välttämättä tai edes yleensä aiheuta akun välitöntä vikaantumista ja leimahtamista liekkeihin, mutta voi jossain ääritapauksissa ehkä edesauttaa sitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 866
Viestejä
4 339 596
Jäsenet
72 305
Uusin jäsen
Hashy

Hinta.fi

Ylös Bottom