Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 956
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.
Ei tuo ole vielä paskaksi mennyt, ihan hyvin toimii. Sitä paitsi akussa on sen verran bufferia, että kun lataan sen täyteen, niin todellisuudessa se on jotain 90-95 % väliltä.

Ja toisaalta jos akku tuosta paskontuu, niin sehän on vain hyvä asia nopeuttaa sitä. Tällöin akun saa todennäköisemmin paskottua akkutakuun aikana rajan alle, jolloin saa akun uusittua valmistajan piikkiin.

Ihan samalla tavalla minä ihmettelen niitä sankareita, jotka kännykkäänsä latailevat vajaisiin prosentteihin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
395
Vaikka tässä nyt Enyaqia ja MEB-autoja on tullut vähän kritisoitua omaan makuun huonoista ratkaisuista, niin avainten ja mobiiliappsin suhteen on homma pelannut omasta mielestä hyvin. Mitä nyt appsissa on ajoittain serveriongelmia.

Avaimet on perinteiset, eikä kännykkä-avainta ole enkä kaipaa. Ovet aukeaa vain kun avain on riittävän lähellä, ja siis ainakin tuntuma on että pitää olla kirjaimellisesti auton vieressä. Esim. Jos menen avaimet taskussa lukitun auton kuskin oven luo seisomaan, niin vänkärinpuoleisen oven kahvaa repimällä auto pysyy lukossa. Aukeaa vasta kun tartun itse kuskinoven kahvaan jonka luona avaimet on. Toki voi avaimen napista avata lukituksen ennakkoon kauempaa. Aukeaa kahvasta nykäisemällä siis vain sen oven kahvalla jonka tykönä avain on.

Kännykkä-appsissa on sen verran toimintoja mitä kaipaan. Voi vilkaista mikä on auton lukituksen ja akun tila. Muuttaa latausprosenttirajaa tarvittaessa. Käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen, mitä olen 2v aikana tainnut käyttää tasan kerran kun kokeilin että miten tuo toimii.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.
Eikä meb ole kertaakaan jättänyt lämmittämättä, kun on pyytänyt auto vain toimii omat puutteet toki, mutta en ymmärrä miksi nuo on about haukutuin sähköauto vaikka hinta-laatu parhaimistoa käytetyissä. Latausnopeudetkin parempia kesää talvea ja varsinkin, kun vertaa jotain Leafia on tuo selvä perheen ykkösauto. Monta tuttua Leaf kuskia ja se jos joku on eräänlainen harrastus pikalatausverkkoineen..
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 618
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.
Nämä prosentuaaliset heitot on kyllä todella huonoja jos samalla jätät kertomatta mikä auto on kyseessä. Mutulla voisin heittää et jos lataat auton "100%" niin se ei kuitenkaan ole se akkukennon datasheetin max voltage kyseessä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
395
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.

Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*

Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.

Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.

Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.



Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.
Miten ne ois haluttomattomampia kuin jotkut bensakoneelliset 10v päästä kun päästään nauttimaan jakeluvelvoitteen 2.5-3e litrahinnoista..
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
870
Hinta tuskin tulee 10 vuodessa nousemaan ollenkaan, ehkä jopa laskee, kun polttoaineen kulutus vähenee.
Ei kuulu enää sähköautoiluun, mutta miksi se laskisi jos menekki pienenee? Pumppuja, säiliöitä yms pitää pitää kunnossa, kate pienenee menekin laskiessa joten mistä niihin raha? Halvemmasta bensasta vai?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 923
Miten ne ois haluttomattomampia kuin jotkut bensakoneelliset 10v päästä kun päästään nauttimaan jakeluvelvoitteen 2.5-3e litrahinnoista..
Sori, huono ilmaisu, en verrannut polttiksiin, niiden haluttavuus voi olla vielä huonmpi, mahdollista 10v jälkeen polttiksetkin saavuttaa romutusarvon, jos EU alueelta vientiä rajoitetaan. Rommutusarvo voi olla alempi kuin sähkiksillä.

Mutta jos polttiksiä saa viedä esim venäjälle, niin niiden toimivien arvo voi olla isompi kuin melkein paljon ajettujen sähkisten.

En silti isosti venäjän varaan laskisi, lada paluuvienti aikaan Suomi ole merkittävä myynti markkina, mutta 10v päästä etu lähinnä rajanläheisyys.

Hinta tuskin tulee 10 vuodessa nousemaan ollenkaan, ehkä jopa laskee, kun polttoaineen kulutus vähenee.
Vaikea uskoa että fosiilikulutus laskee niin alas. 10v päästä meillä on niin paljon fosiilikulutusta että pumppuhinnoissa on edelleen painetta. Jos oikeasti kulutus on romahtanut, niin ne polttomoottori autot ovat jo vuosia aiemmin viety/romutettu. ja puhtaalle liikkumiselle on tullut jotain todella kilpailukykyistä. no ehkä vähän lennokasta.

Tai

Nykyrahassa sellainen n 2€/l hinta vaatisi isoja yllättäviä muutoksia, hiilitavoitteet käytänössä haudattaisiin (ei päästökauppaa, ei päästötavoitteita jne). Senkään varaan en laskisi, toki sekin skenaario kannattaa huomioida. Mutta 2€ pumppu hintaan se ei vielä riittäisi. Sillä tässä skenaariossa kulutuksen romahtaminen tai edes väheneminen tavoitteiden mukaan olisi erikoista. ja vielä se että verottaja pitäisi näppinsä irti mahdollisissa mailmanmarkkina hinta romahduksessa.

Fosiilisten polttoaineiden mailmanmarkkina hinta ilman päästö lupia/nieluja voi 10v päästä kyykätä, en yllätty jos jostain tuotteista jopa maksettaisiin. Mutta silloin se pumppuhinta muodostuu päästöoikeuksista, perinteisten valmisteverojen lisäksi.
Edit;
Jos tulee tilanne että jostain tuotteista jopa maksettaisiin (päästöoikeuden erikseen) niin olisiko tehokkain käyttökohde henkilöauto liikenne.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 446
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.

Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*

Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.

Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.

Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.



Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.
Erikoista väittää että akkuja paskoo suunnittelu ja algoritmit. Ennemmin sanoisin että se kuluminen on ihan niiden aito ominaisuus jota voi järkevällä käytöllä hieman hillitä. Suurta eroa ei ole tekeekö kuluttaja sen latauksen rajaamisen esim. 80%:iin, vai tekeekö valmistaja sen sinun puolestasi lisäämällä brutto/nettokapasiteetin erotusta. Uudet akkukemiat voi olla nykyisiä parempia syklien määrässä, mutta sekään ei ole minkään algoritmin aikaansaannos. Ne erot 100-0, 60-40 tai 80-20 purkutasojen välillä ei myöskään olleet mitään prosentteja tai kymmeniä prosentteja akun käyttösykleissä. Vaan jopa hyppy 300 syklistä 2000 sykliin. Toki nuo oli tutkimuksen ääripäitä ja mediaanitulos on pakosti paljon maltillisempi muutos kestossa.

Toki itse peilaan omaan käyttötapaan, jossa ajattelin ajella useamman vuoden itse ja kilsoja kertyy mahdollisesti sen 300 tkm tai enemmän. Tällöin minua kiinnostaa sen akun kapasiteetti vielä kolmantenakin vuonna 150 tkm jälkeen. Eli onko se tuolloin alkuperäinen 600km, 500km vai 300km. Viimeisin vaihtoehto on itselleni sietämätön, joten jos pystyn sen estämään vain asettamalla latausrajan arkikäytössä 80%:iin, niin miksi en niin tekisi?

En myöskään sanonut etteikö sitä 100%:n latausta tai tyhjäksi ajoa saisi tehdä tarpeen tullen, mutta siinä arkikäytössä se latausraja on suhteellisen helppoa asettaa vaikkapa sinne 80%:iin. Jos käytettyjen autojen markkinoilla liikkeessä on tuntematon akku jollakin satunnaisella kuntoraportilla ja yksityisellä esimerkiksi softasta näyttää lataushistoria, missä autoa on ladattu kotona 80%:iin, niin mieluummin ottaisin tuolta yksityiseltä todennäköisesti hyvässä kunnossa olevan auton.

Se, että tulevaisuudessa vaihtoakun voi saada vaikkapa 5000 eurolla nykyisen 10-15 000€ sijaan on validi pointti ja voi tehdä akkujen kestävyyden optimoinnista hieman merkityksettömämpää.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 732
Tuo 100% lataaminenhan on se normaali tapa plugareissa. Niissä suurimmassa osassa ei edes ole mitään tapaa rajoittaa latausta alle 100% kuin manuaalisesti itse lopettamalla latauksen.
Plugareissa on isommat marginaalit. Esim. Mersussa akku 13kWh josta käytössä vain 9kWh, eli alle 70% täydestä kapasiteetista. Eli kun se on 100% näytössä niin akkukemiallisesti se ei ole lähelläkään 100%. Näissä tulee täysiä syklejä niin paljon, parhaimmillaan useampi 100% -> 0% -> 100% päivässä ja akku ajetaan tosiaan 0%:iin toisin kuin sähköautoissa, että marginaalia on oltava että akku kestää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 311
Eikä meb ole kertaakaan jättänyt lämmittämättä, kun on pyytänyt auto vain toimii omat puutteet toki, mutta en ymmärrä miksi nuo on about haukutuin sähköauto vaikka hinta-laatu parhaimistoa käytetyissä. Latausnopeudetkin parempia kesää talvea ja varsinkin, kun vertaa jotain Leafia on tuo selvä perheen ykkösauto. Monta tuttua Leaf kuskia ja se jos joku on eräänlainen harrastus pikalatausverkkoineen..
3 vuotta ajelin meb:lla ja nyt Leafilla mennyt jo pari kuukautta, niin kyllä tuo Leaf on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa ja samaa ei voinut sanoa meb:stä. Siinä kun oli vähän väliä joku bitti vinossa tai joku muu tyyppivika päällä. Samalla tavoin siitä meb:stä voisi todeta, että melkoinen harrastus oli senkin pikalataaminen verrattuna nykyiseen korealaiseen. Talvella meb pahimmillaan sai sen 30kW pikalaturista enkä ikinä päässyt lähellekään luvattuun arvoon eli latureilla sai viettää rauhassa aikaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 923
Erikoista väittää että akkuja paskoo suunnittelu ja algoritmit. Ennemmin sanoisin että se kuluminen on ihan niiden aito ominaisuus jota voi järkevällä käytöllä hieman hillitä.
Perustuu siihen että akkuissa isoja laatueroja, eri mallien välillä. ja isoja laatueroja ihan mallin sisäisesti.
Vaikka puhuttaisiin ns samasta akkukemiasta.
Algoritmit parametreineen voi sitten sitten pitää autoissakin siitä akusta huolta paremmin tai sitten syödä sitä.

Suurta eroa ei ole tekeekö kuluttaja sen latauksen rajaamisen esim. 80%:iin, vai tekeekö valmistaja sen sinun puolestasi lisäämällä brutto/nettokapasiteetin erotusta. Uudet akkukemiat voi olla nykyisiä parempia syklien määrässä, mutta sekään ei ole minkään algoritmin aikaansaannos. Ne erot 100-0, 60-40 tai 80-20 purkutasojen välillä ei myöskään olleet mitään prosentteja tai kymmeniä prosentteja akun käyttösykleissä. Vaan jopa hyppy 300 syklistä 2000 sykliin. Toki nuo oli tutkimuksen ääripäitä ja mediaanitulos on pakosti paljon maltillisempi muutos kestossa.
Nyt en ihan tiedä mihin tutkimukseen viittaat, maininnoista tulee joku artikkelli mitä vilassut missä moiset ääripäät ei nyt kuvaa sitä mitä tässä haetaan.

Markkinoilla on kuitenkin auton akkuja joita ihan valmistajan parametrejä vasten ajettu paljon aidasta laitaan (siis ylärajalta alarajalle), jos ne mietitty, akku suunnittelu ja valmistus priimaa ja latauksen algoritmit kohdillaan, niin en nyt uskalla hatusta väittää millaisia syklimääriä kestää. mutta pesseet surkeat tuotteet.

300 sykliä se viittaa nyt kyllä pahaan suunnitteluvirheeseen, tai sitten ihan suunniteltu kesto, jos sen keston saa jollain prosentti kikkailulla kahteentuhanteen, niin selviä. niin se on lähinnä esimerkki siitä että pitää tuntea toteutuksen ongelma ja sen mukaan toimia.

Jos nyt lähdetään että prosenteilla ei puhuta valmistajan prosenteista, sillä jokin 100-0 tuo mieleen lähinnä "keittämisen ja sen jälkeen syväpurkauksen , mitä ei nyt mikään autonlataus-akku-käyttö yhdistelmä jos nyt pompotellaa sillä minne sitä algoritmiä/parametrejä tuupattu. Jos se akkukemia ei oikeasti tuollaista kestä.

Eli jos puhutaan siitä haarukasta mihin käyttäjä voi puuttua, niin käyttäjää ehkä menee niin mallikohtaiseen ja siinä kiinnostaa se että millä on oleellista merkitystä vs haitta. Jos se kipupiste on seillä tyhjässä päässä, nii välttää sitä, jos kipupiste on myös yläpäässä niin vaikeampi, mutta varsinkin silloin miettiä millainen vaikutuskäyrä.

Se nyt ohitettu kokonaan että lataussyklejä voi vähentää hankkimalla isompiakkuisen version, jos jämäarvo kiinnostaa, niin tarjolla vähemmän latausyklejä, tarjolla enemmän jämä kapasiteettia. jos siis suunnittelu, algoritmit kunnossa. sillä voi lisäksi harrastaa helpommin sitä prosentti jumppaa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
395
3 vuotta ajelin meb:lla ja nyt Leafilla mennyt jo pari kuukautta, niin kyllä tuo Leaf on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa ja samaa ei voinut sanoa meb:stä. Siinä kun oli vähän väliä joku bitti vinossa tai joku muu tyyppivika päällä. Samalla tavoin siitä meb:stä voisi todeta, että melkoinen harrastus oli senkin pikalataaminen verrattuna nykyiseen korealaiseen. Talvella meb pahimmillaan sai sen 30kW pikalaturista enkä ikinä päässyt lähellekään luvattuun arvoon eli latureilla sai viettää rauhassa aikaa.
Leaf toimii kakkos-autona varmasti muttei sinne kolmea turvaistuinta ahdeta taakse mikä nyt on mebissä. Meb paukuttaa pakkasellakin sen mitä nuo Abc:n mopolaturit antaa, kun ei mene millään 30% socilla asumaan laturiin. Alle 10% pikalataukset ei hidasta yhtään matkantekoa +100kw talvellakin. Ja pointti oli pikalatausverkon puute esim. Pohjoisessa kaveri ajoi isoakkuisella leafilla Norjan puolelle ja koukut laturille sellaista 60km reitiltä, koska latausverkko on mitä on. Ei ole about millekkään CCS autolle temppu tai mikään kesällä. En tiedä onko nuo 3.2 softaan korjattu, koska en itse vuoden ja 36tkm aikana niitä ole havainnut. Kylmin keli työmatkalla viime talvena -37C eikä ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 732
Ja sama kesällä kun autossa on helposti lähemmäs 60 astetta kun se on auringossa. 5min riittää siihen että autossa on 19 astetta.
Tämä. Lämmityksen kanssa pärjää ilmankin kun kuitenkin yleensä pitää putsata lumia ja skrapatakin ehkä, se lämpiää siinä ajassa. Mutta kun auto seisoo auringossa vaikka työpäivän, niin siellä on kuin saunassa ja penkitkin tulikuumat. Riittää kun vaatteita vaihtaessa laittaa etäjäähdytyksen päälle niin auto on viilennyt sillä aikaa. Erittäin kätevä. Polttiksella piti ennen laittaa auto käyntiin ja odotella auton vieressä että nahkapenkki jäähtyy niin että siihen voi t-paidassa istua ilman palovammoja. Nyt ei tarvitse odotella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 923
Plugareissa on isommat marginaalit. Esim. Mersussa akku 13kWh josta käytössä vain 9kWh, eli alle 70% täydestä kapasiteetista. Eli kun se on 100% näytössä niin akkukemiallisesti se ei ole lähelläkään 100%. Näissä tulee täysiä syklejä niin paljon, parhaimmillaan useampi 100% -> 0% -> 100% päivässä ja akku ajetaan tosiaan 0%:iin toisin kuin sähköautoissa, että marginaalia on oltava että akku kestää.
Hybridit, plugarit toki hyviä nosto. Niistä osa paskoo akkunsa nopeasti, osa ei. 70% ns 100% kapasiteetista, sekin on suurempi kuin mm mainittu 80%-20% käyttäjän valinta voisi edes olla teoriassa. (siis se olisi alle enemmän tai paljon alle 60%)

Täyssähköllä , jos aletaan ylärajaa rajoittaan kovasti, niin siitä seuraa sitten niitä alarajaan ajoja enemmän, ja huononevaa käyttökokemusta.

Hybrideistä vielä se että se että joissain malleissa se akun vaihtaminen suunniteltu ihan toteutettavaksi, kohtuu kustannuksin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
395
Hybridit, plugarit toki hyviä nosto. Niistä osa paskoo akkunsa nopeasti, osa ei. 70% ns 100% kapasiteetista, sekin on suurempi kuin mm mainittu 80%-20% käyttäjän valinta voisi edes olla teoriassa. (siis se olisi alle enemmän tai paljon alle 60%)

Täyssähköllä , jos aletaan ylärajaa rajoittaan kovasti, niin siitä seuraa sitten niitä alarajaan ajoja enemmän, ja huononevaa käyttökokemusta.

Hybrideistä vielä se että se että joissain malleissa se akun vaihtaminen suunniteltu ihan toteutettavaksi, kohtuu kustannuksin.
Ja silti hybridin akut jopa kalliimpia mitä täyssähköt, valitsemalla auton jossa moduulaarinen akku ei kovin iso riski joutua vaihtamaan koko akkua koskaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 446
Perustuu siihen että akkuissa isoja laatueroja, eri mallien välillä. ja isoja laatueroja ihan mallin sisäisesti.
Vaikka puhuttaisiin ns samasta akkukemiasta.
Algoritmit parametreineen voi sitten sitten pitää autoissakin siitä akusta huolta paremmin tai sitten syödä sitä.


Nyt en ihan tiedä mihin tutkimukseen viittaat, maininnoista tulee joku artikkelli mitä vilassut missä moiset ääripäät ei nyt kuvaa sitä mitä tässä haetaan.

Markkinoilla on kuitenkin auton akkuja joita ihan valmistajan parametrejä vasten ajettu paljon aidasta laitaan (siis ylärajalta alarajalle), jos ne mietitty, akku suunnittelu ja valmistus priimaa ja latauksen algoritmit kohdillaan, niin en nyt uskalla hatusta väittää millaisia syklimääriä kestää. mutta pesseet surkeat tuotteet.

300 sykliä se viittaa nyt kyllä pahaan suunnitteluvirheeseen, tai sitten ihan suunniteltu kesto, jos sen keston saa jollain prosentti kikkailulla kahteentuhanteen, niin selviä. niin se on lähinnä esimerkki siitä että pitää tuntea toteutuksen ongelma ja sen mukaan toimia.

Jos nyt lähdetään että prosenteilla ei puhuta valmistajan prosenteista, sillä jokin 100-0 tuo mieleen lähinnä "keittämisen ja sen jälkeen syväpurkauksen , mitä ei nyt mikään autonlataus-akku-käyttö yhdistelmä jos nyt pompotellaa sillä minne sitä algoritmiä/parametrejä tuupattu. Jos se akkukemia ei oikeasti tuollaista kestä.

Eli jos puhutaan siitä haarukasta mihin käyttäjä voi puuttua, niin käyttäjää ehkä menee niin mallikohtaiseen ja siinä kiinnostaa se että millä on oleellista merkitystä vs haitta. Jos se kipupiste on seillä tyhjässä päässä, nii välttää sitä, jos kipupiste on myös yläpäässä niin vaikeampi, mutta varsinkin silloin miettiä millainen vaikutuskäyrä.

Se nyt ohitettu kokonaan että lataussyklejä voi vähentää hankkimalla isompiakkuisen version, jos jämäarvo kiinnostaa, niin tarjolla vähemmän latausyklejä, tarjolla enemmän jämä kapasiteettia. jos siis suunnittelu, algoritmit kunnossa. sillä voi lisäksi harrastaa helpommin sitä prosentti jumppaa.
Fact0ryn aiemmin linkkaamaan tutkimuksen tuloksiin viittailin. Jäänyt jo useamman sivun taakse.

Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Tuo oli vain tiivistelmä/esityksen pohja, mutta kyllä noista käyristä jotakin sai pääteltyä. Voi olla että sivuilta aukeaa laajempikin tutkimus, en vain puhelimella jaksa/osaa käyttää.

Edit: ja siis tutkimuksessa käsitellään yksittäisiä pieniä paristomaisia akkuja, eli kokoluokka on naurettavan pieni verrattuna auton akustoon. Mutta ehkä tuon esityksen kuvista voi sen lukea, että varaus/purkutason pitäminen poissa ääripäistä on sille akulle hyväksi.

Impact of cycling conditions depends on the cell
o NMC and NCA both do better with lower SOC window
o NMC has accelerated degradation at lower temperature, but NCA shows limited temperature
dependence

Itselleni ei selvinnyt että mitä lämpötilaa paperissa tarkoitetaan. Ympäristön vai akun sisäistä lämpötilaa? Veikkaan jälkimmäistä, sillä 15 asteen lämpötilassa purkaminen toi melkoisen huonoja tuloksia, jolloin jää mietityttämään mitä akku pitää -20 asteen kelissä liikkeelle lähdöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
574
Hinta tuskin tulee 10 vuodessa nousemaan ollenkaan, ehkä jopa laskee, kun polttoaineen kulutus vähenee.
Tuskinpa laskee. Populaa on enemmän kuin koskaan, samoin autoja. Voisin esittää, että kehitysmaissa polttomoottoriautoilu lisääntyy ainakin yhtä paljon kuin Eurooppa ja Pohjois-Amerikka vähentävät polttoaineen kulutusta siirtymällä sähköön.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
314
Paljon oli keskustelua tuosta napittomasta käynnistyksestä ja känny sovelluksen käytöstä, pitää itsekin jotain kommentoida vaikka ei se varmasti ketään kiinnostakaan. :D Minä lukeudun myös niihin jotka ei juurikaan tuota kännykkä sovellusta käytä, joskus olen tarkastanut missä mennään latauksen suhteen mutta mitään muuta en ole säädellyt. Autosta olen tarvittavat asetukset tehnyt. Varmaan tuo etä lämmitys/jäähdytys voi tulla joskus tarpeelliseksi kännyn kautta, mutta nyt olen tehnyt sen avaimesta, elikkäs laittanut auton käyntiin vähän ennen lähtöä(10min taitaa pysyä käynnissä). Aamusin tuli käytettyä webastoa työ autossa samaan tapaan. Tuo napiton käynnistys varmastikin kätevä mutta en mitenkään pysty sitä ymmärtämään miten kova juttu se joillekin on. Ehkä olen sen verran vanha ja kaikkien asioiden ei tarvitse tapahtua nopeasti, nyky nuorisolla ainakaan ei tunnu olevan malttia. :) Minulla autossa(Ioniq 5) kaiken lisäksi tuo käynnistys napin painamisen jälkeen on melkoisen hidas mutta ei siltikään ole ahdistanut yhtään, puhutaan kuitenkin sekunneista. Ei tuo käyttöliittymä tuossa autossa ole muutenkaan salamannopea, varmasti sekin aiheuttaisi joillekin ahdistusta.

Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 923
Fact0ryn aiemmin linkkaamaan tutkimuksen tuloksiin viittailin. Jäänyt jo useamman sivun taakse.


Tuo oli vain tiivistelmä/esityksen pohja, mutta kyllä noista käyristä jotakin sai pääteltyä. Voi olla että sivuilta aukeaa laajempikin tutkimus, en vain puhelimella jaksa/osaa käyttää.

Edit: ja siis tutkimuksessa käsitellään yksittäisiä pieniä paristomaisia akkuja, eli kokoluokka on naurettavan pieni verrattuna auton akustoon. Mutta ehkä tuon esityksen kuvista voi sen lukea, että varaus/purkutason pitäminen poissa ääripäistä on sille akulle hyväksi.

Impact of cycling conditions depends on the cell
o NMC and NCA both do better with lower SOC window
o NMC has accelerated degradation at lower temperature, but NCA shows limited temperature
dependence

Itselleni ei selvinnyt että mitä lämpötilaa paperissa tarkoitetaan. Ympäristön vai akun sisäistä lämpötilaa? Veikkaan jälkimmäistä, sillä 15 asteen lämpötilassa purkaminen toi melkoisen huonoja tuloksia, jolloin jää mietityttämään mitä akku pitää -20 asteen kelissä liikkeelle lähdöstä.
Tähän ehkä viitattu joskus aiemminkin.
Pikaisella PDF vilaisulla jotain käppyrlitä tulkkassin, mm se että 40% alarajalla joillain akuilla isot lataus syklimäärät.

Ne käppyrät missä ilmeisesti samaan tungettu kaikenlaista prosenttiväliä en nyt ihan saanut nopeaa ahaa elämystä , enemmän vähän sellainen olo että pitäisi tuntea se oma yksilö ja se miten valmistaja parametroinut.

Tällä pienellä maalikko vilasuna siis esiin nousi se että kannattaa ladata kun on tilaisuus, (tuo 40% käppyrä)
(jos ei nyt ihan turhanpäiten jokaisen pienen kuluutksen jälkeen lataile, jos tiedossa mahku ajoissa latailla sopivaan ylärajaan.)

Kuten mainitsit niin lämpötiloilla merkitystä ja ymmärtääkseni osa akkuja tuhoavista toteutuksista juontaa juurensa heikkoon lämpötilahallintaan.

Isolla akulla tulee vähemmän syklejä, jos taasen yrittää säästää valitsemalla pienemmän akun, niin sitten se vaarana että tulee enemmän ajoja tyhjänpuolelle, joka pienentää akun syklikestoa. (enemmän syklejä, vähemmän syklikestoa), lisäksi omansa vie lämpötilanhallinta.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
924
Ja pointti oli pikalatausverkon puute esim. Pohjoisessa kaveri ajoi isoakkuisella leafilla Norjan puolelle ja koukut laturille sellaista 60km reitiltä, koska latausverkko on mitä on. Ei ole about millekkään CCS autolle temppu tai mikään kesällä.
Leafilla ajo vaatii hieman reitin etukäteissuunnitelua, mutta ei verkkoa voi olemattomaksi sanoa. Kun nyt myös Norja vedettiin keskusteluun mukaan, niin vedetään sitten mukaan myös Viro, jossa Chademolla lataaminen onnistuu useilla pikkupaikoilla, joissa CCS autoille on tarjolla Type-2 liitin. Chademoon on saatavilla myös adapteri jonka avulla lataaminen onnistuu melkein missä vain. Autoa hankkiessa kannattaa kuitenkin tehdä hieman taustatyötä, jottei ala myöhemmin harmittamaan mikäli liikkuu pääasiassa sellaisilla aulueilla joissa pikalataaminen ei onnistu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
838
Leaf toimii kakkos-autona varmasti muttei sinne kolmea turvaistuinta ahdeta taakse mikä nyt on mebissä. Meb paukuttaa pakkasellakin sen mitä nuo Abc:n mopolaturit antaa, kun ei mene millään 30% socilla asumaan laturiin. Alle 10% pikalataukset ei hidasta yhtään matkantekoa +100kw talvellakin. Ja pointti oli pikalatausverkon puute esim. Pohjoisessa kaveri ajoi isoakkuisella leafilla Norjan puolelle ja koukut laturille sellaista 60km reitiltä, koska latausverkko on mitä on. Ei ole about millekkään CCS autolle temppu tai mikään kesällä. En tiedä onko nuo 3.2 softaan korjattu, koska en itse vuoden ja 36tkm aikana niitä ole havainnut. Kylmin keli työmatkalla viime talvena -37C eikä ongelmia.
Harvemmalla on kiinnostusta ajaa laturin ympärillä ympyrää, jotta pääsee just 10%, mutta ei yhtään alle. Itseä ei ainakaan paljoa hymyilyttänyt MEBillä 8% turtle mode. Tuokin suoraan motarilta, kunnon pakkasilla toki. Onneksi oli laturi lähellä, mutta latausnopeus silloinkin jotain 30kW.
Itsekään en kyllä kertaakaan päässyt lähellekään luvattuja nopeuksia.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 328
Ei niillä pääse, mutta kotona yöllä aina 100% niin pääsee aika pitkälle, paitsi kovimmilla pakkasilla ja loput 8 vuoden akkutakuun piilkkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 177
Skoda MEB:llä huonoimmat latausnopeudet talvella oli kun juuri isolla prosenteilla meni laturille, alle 40 kW oli silloin teho eikä naurattanut. Mutta aina kun matalalla varauksella pääsi kiinni tolppaan niin se 75 kW sieltä tuli aika kovallakin pakkasella.

Ja siitä kännykkä apista mielestäni se on ominaisuuksiltaan parempi kuin esim. KIA versio mutta luotettavuudeltaan aika huono. Jos KIA edelleen vertaa niin Skodassa auton käyttöliittymä taas selkeämpi mutta ehkä joiltain osin informaatiota saisi tarjota enemmän. Navi KIA:ssa mielestäni parempi. Travel assistia on myös hiukan ikävä KIA ratissa.

Katsotaan parin vuoden päästä kummalla joutui enemmän aikaa viettämään pajalla. Ei nyt täydellinen alku ole KIA kanssakaan ollut.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
220
Tämä. Lämmityksen kanssa pärjää ilmankin kun kuitenkin yleensä pitää putsata lumia ja skrapatakin ehkä, se lämpiää siinä ajassa. Mutta kun auto seisoo auringossa vaikka työpäivän, niin siellä on kuin saunassa ja penkitkin tulikuumat. Riittää kun vaatteita vaihtaessa laittaa etäjäähdytyksen päälle niin auto on viilennyt sillä aikaa. Erittäin kätevä. Polttiksella piti ennen laittaa auto käyntiin ja odotella auton vieressä että nahkapenkki jäähtyy niin että siihen voi t-paidassa istua ilman palovammoja. Nyt ei tarvitse odotella.
Viime talvena tuli skrabailtua 0 kertaa ikkunat, kun laittoi aina 5-10min ennen lähtöä lämmityksen päälle. Muutaman kerran kerran joutui nopeasti harjalla lumia poistamaan, mutta useimmiten pieni lumikerroskin sulanut lämmityksen aikana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 916
Viestejä
4 344 853
Jäsenet
72 291
Uusin jäsen
marckus

Hinta.fi

Ylös Bottom