Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
942
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
Enyaqissa ainakin tuntuu ottavan normijarruilla ainakin hitaassa parkkipaikkapyörityksessä. Aina kauhea rohina ainakin kuuluu kesäisin parissa ekassa jarrutuksessa parkkipaikalla pyöritellessä ja ekoihin liikennevaloihin pysähtyessä. Etenkin jos on muutaman päivän seissyt ettei ole ollut päivittäin ajoa. Muutenkin tuntuu että ottaa regenillä johonkin 5km/h vauhtiin saakka ja siitä sitten pysähdyksiin normijarruilla. Ei ainakaan vielä havaintoa että olisi jumitelleet. *Kop kop*
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
303
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
Ioniq 5:ssa jos laittaa regenin nollaan ni ekat 10 jarrutusta jarruilla. Näin ainakin kerrotaan käyttöohjekirjassa.
Itse toisinaan tehnyt myös niin että tyhjällä tiellä vauhdista N:lle ja sit jarruttelua pysähdyksiin saakka.
" Kun latausjarrutusjärjestelmän vaihe 0 valitaan, jarrulevyn puhdistustoimintoa käytetään noin 10 kertaa. Jarrulevyn puhdistuksen aikana ajomatka saattaa lyhentyä ja latausjarrutuksen toiminta heikentyä. Toiminnon valmistuttua latausjarrutuksen toimintakyky palautuu normaaliksi."
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 033
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
4
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
4
Ja tietenkin unohdin kaapelin vedon sähkötaululta autotalliin, mutta se tehtiin osana isompaa linjasaneerausta. Maksoi silti useita satasia. Tuo väli olisi joka tapauksessa ollut kallein osa, koska betoniseiniä puhkottavana.

Ja ennen kuin joku puuttuu miinushintaiseen sähköön, kyse siis tietysti energiahinnasta. Noin seitsemän senttiä kilowattitunnilta menee veroon ja siirtoon väkisin, ellei lataa omilla paneeleilla.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
776
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
mä lataillu sukolla vaan 2kwh kakskuukautta yli ny ja pelkästään jos paneeleista tulee, ja menosähö riittänyt enempi ko hyvin, ehkä jopa turhan paljon ottanut 100% asti.. vkl yleensä näin.. ko pörssi turhan halpaa et kandeis myydä, meinasin ostaa paremman laturin, mutta vuoden jo yli pärjänny tolla
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 197
Pitkällisen pallottelun ja ikuisen jahkaamisen jälkeen taidan siirtyä minäkin sähköautoilijaksi.
Hybridejä tosissaan katselin ensiksi ja sitten hieman sivusilmällä täyssähkiksiä, mutta päädyin siihen, että taidan skipata hybridiaikakauden yli. Vielä vähän vääntöä välirahasta ja arpomista varusteista. Jos lomien jälkeen saisi raapustettua nimet tilauspapereihin , niin sitten tämäkin rumba olisi taas ohi.

Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 420
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 079
Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon
Mikään käyttövoima ei ole tällä hetkellä future proof.

Automarkkina on nyt niin suuren murroksen keskellä, että itse ainakin autokuumeesta huolimatta vedän henkeä ja seurailen tilannetta kun ei ole välttämätöntä syytä vaihtaa.

Nyt pakkaa sekoittaa rangaistustullit, josko se auttaisi eurooppalaisia valmistajia alkuun.

Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa taas 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 197
Mutta onko tuossa mitään järkeä, tuskin kukaan ajaa autoansa paalille asti, vaan akuston mahdolliset ongemat ovat sitten auton loppusuoralla enne paalauskonetta ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 197
Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
Olen asennoitunut niin että kaikki säästyneet "polttoainerahat" menenvät kovempaan arvonalenemaan. Eli arvonalenena on kova tai kovempi. Aina se on ollut uusien kanssa kova.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
4
Minusta sähköauto on kyllä nimenomaan taloudellisesti järkevä valinta, jos vaihtoehto on ostaa polttomoottoriauto. Jos vaihtoehto on jättää kokonaan auto ostamatta, se on tietysti taloudellisin ratkaisu. Itse säästän vuodessa yli kaksi tonnia verrattuna entiseen plugariini, säästö kertyy pääosin energiasta mutta myös huolloista. Kahdeksan vuoden akkutakuun loppuun mennessä olen säästänyt 16 tonnia, eli aika hyvä puskuri on mahdollisen akkuriskin varalle. Ja todennäköisesti akku jaksaa pitkään tuon jälkeenkin, vaikka kapasiteetista osa onkin kadonnut.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 703
mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Oma mutuveikkaus:

Isompi purkuvirta aiheuttaa isomman jännitteen putoamisen, jolloin akun purku on lopetettava aiemmin, jotta jännite ei tipu liikaa. Tämä johtaa siihen että jos tehdään 100%->0% syklejä, oikeasti se 0% ei ole 0%. Sillä korkeammalla purkuvirralla saa aina vähemmän energiaa ulos.


Mutta onko tuossa mitään järkeä, tuskin kukaan ajaa autoansa paalille asti, vaan akuston mahdolliset ongemat ovat sitten auton loppusuoralla enne paalauskonetta ?

Oma näkemys on että siinä kohtaa kun alkaa autolla olemaan ikää, niin jos on ns. kansanauto eikä mikään 250k€ Taycan GT, niin akkuja saa vaihdettua ja korjattua edullisesti ja se on yhtä jokapäiväistä kuin mikä tahansa isompi moottoriremontti polttikseen. Kalliimpien autojen rempat tulevat maksamaan aina enemmän.

Model 3 akun uusiminen uudella tai lähes uudella vuonna 2019 oli jotain 15k€. Nyt pääsee puolella tuosta. Jos 5v päästä ollaan edes lähellä taas puolitusta niin en ole huolissani vaikka akku simahtaisi täysin siinä kohtaa. Matkamittarissakin on siinä kohtaa jo useampi sataa tuhatta.

Sekin että akku simahtaa täysin ja yhtäkkiä, on statistiikan mukaan epätodennäköistä. Se vain hiipuu ajan saatossa. Ja jos simahtaa niin yleensä se on takuuajan puitteissa. Onhan se takuu kuitenkin yleensä 8v/200tkm tai 160tkm. Jos jokaisessa polttomoottorissa olisi moinen takuu niin sehän olisi ennenkuulumatonta, mutta silti jostain syystä ollaan huolissaan akkujen hajoamisista eikä polttomoottorien. Vaikka valmistajatkaan eivät montaa vuotta luota niiden toimintaan... :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 033
Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
Ja näiden tutkimustietojen lisäksi tulee vielä se kalenterikuluminen, josta en nopeasti löytänyt mitään itselle uutta. Perussääntö on, että mitä täydempi ja kuumempi akku niin sitä nopeampaa on iän mukanaan tuoma vanhemeninen.

Jos oikein haluaa hifistellä, niin paras lienee käyttää juurikin 40-60 tai 30-70 väliä ja ladata akku mahdollisimman lähellä sen käyttöä. Sitä on sitten vaikeampi sanos miten suuri etu tällä saavutetaan vrt. Joka ilta 80% tasolle lataus.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
4
Ja kahdeksan vuoden jälkeen auton kuin kuin auton arvosta on sulanut ainakin 70 prosenttia. Uutena kuudenkympin auto siis enintään 18 000 euron arvoinen. Jos tuona aikana on käyttökuluissa säästynyt sähköautolla se 16 000 euroa, uskon vahvasti sellaisen ostajan löytymiseen, joka on valmis maksamaan kunnossa olevasta sähköautosta akkutakuun päättymisen jälkeenkin selvästi enemmän kuin 2000 euroa. Vanhoista Leafin raadoistakin ainakin pyydetään kuutta tai seitsemää tonnia. Ja se oli sentään aivan kaamea kottero jo uutena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 079
Miten muka? Nythän estetään kilpailua kun aletaan veloittamaan tulleilla kilpailijoita.
Hain sitä, että tuo toimisi vihjeenä siitä että nyt on teidän hetki tuottaa sitä autoa markkinoille hinnalla jonka eurooppalainen kuluttaja on valmis maksamaan.

Se polttoaineen 2,2€/l taso oli näköjään ainakin ehkä väliaikaista ja korkomaailmakin eri, tuolloin kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Nyt ei taida kysyntää olla lähellekään niin paljoa niin ehkä tuo herättäisi valmistajia kilpailemaan ilman kiinalaisten valtio-subventoitua kiritystä.

Vielä pari vuotta sitten eurooppalaiset valmistajat sai tuutata melkein mitä tahansa sontaa pihalle ja ne meni kuin kuumille kiville(vw id:t) kun ei kiinankaan suunnalta ollut hirveästi kilpailua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Alfa romeohan julkisti uuden mallinsa Junior. Hyvää alkuarvostelua saanut ajettavuudesta. Parit videot katsoin niin velocea kaikki, perusmallista ei taida vielä mitään löytyä? Onko se jo ihan jeeppi? Velocessa alustan nippelit design by Alfa ja lukkokin löytyy :hungry: Mielenkiinnolla odottelen että pääsee testimään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Onko? Reilu 30k perusmalli ja 50k veloce.
ei alfaa rangella myydä. Tietty pitää kattoo mitä sieltä tulee mutta eikö nuo perusmallit tuossa hintaluokassa pyöri? Best handling ev (poisluettuna ehkä taycan) oli yksi arvio.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 717
Ainoastaan Velocessa se lukko, pieni akku ja taisin uutisvirrasta huomata, että ei akuston esilämmitystä(?) matkassa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
850
Minusta sähköauto on kyllä nimenomaan taloudellisesti järkevä valinta, jos vaihtoehto on ostaa polttomoottoriauto. Jos vaihtoehto on jättää kokonaan auto ostamatta, se on tietysti taloudellisin ratkaisu. Itse säästän vuodessa yli kaksi tonnia verrattuna entiseen plugariini, säästö kertyy pääosin energiasta mutta myös huolloista. Kahdeksan vuoden akkutakuun loppuun mennessä olen säästänyt 16 tonnia, eli aika hyvä puskuri on mahdollisen akkuriskin varalle. Ja todennäköisesti akku jaksaa pitkään tuon jälkeenkin, vaikka kapasiteetista osa onkin kadonnut.
Nyt alkaa olemaan kannattava valinta etenkin kun päätyy käytettyyn vaihtoehtoon. Kolmenkympin hintaluokasta löytyy nyt vuoden tai kahden ikäistä, isompi akkuista sähkistä nelivedolla tai ilman ja monissa on vielä perustakuutakin jäljellä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
160
Onko? Reilu 30k perusmalli ja 50k veloce.
ei alfaa rangella myydä. Tietty pitää kattoo mitä sieltä tulee mutta eikö nuo perusmallit tuossa hintaluokassa pyöri? Best handling ev (poisluettuna ehkä taycan) oli yksi arvio.
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
juu muistin hinnat väärin. Myönnän 42k oli se halvin mutta onko tuo 50k muka paha? En tiiä ihmiset arvostaa eri asioita ja toiset tykkää ajaa wolkkarilla.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
450
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
No nyt alkoikin kuulostamaan enemmän stellantis hinnoittelulta.
Eipä ole muuten peugeot 408 täyssähkisversiostakaan kuulunut mitään pitkään aikaan, vaikka nyt alkaa kaikkea muuta täyssähköistä tulemaan ulos konsernista.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 717
juu muistin hinnat väärin. Myönnän 42k oli se halvin mutta onko tuo 50k muka paha? En tiiä ihmiset arvostaa eri asioita ja toiset tykkää ajaa wolkkarilla.
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
727
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
Lähihistoriassa ne onkin juuri ollut vain näennäisesti hyviä, vikoja sitten senkin edestä. Sitähän ihan sanottiinkin, että Alfa on tehtaalta tullessaan noin 70-80%:sti valmis auto, loput tekee omistajat.

En nykymalleista tiedä, varmaan yhtä luotettavia kuin kilpailijansakin, mutta maine on maine. Siitä ei ole helppoa päästä, varsinkaan kun ei kauheasti yritäkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 663
Viestejä
4 311 908
Jäsenet
71 881
Uusin jäsen
maiko

Hinta.fi

Ylös Bottom