Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
921
Mitä itse kuullut niin Teslalle tulisi se keskiarvo 21% jos neuvottelut ei johda mihinkään.

Saic (mm. mg4) saisi 38,1%

Netistähän noita löytää lisää
Hauska tilanne heinäkuun jälkeen, jos pienempi kolmonen maksaa 10k enemmän kun Y. Itse valitsisin silti kolmosen, mutta uskoisin 95% näiden välillä miettivistä päätyvän siihen Y:hyn vaikkeivat niitä tiloja tarvitsisikaan.

Hyvää tässä on myös se, että tuollaisen hankkiminen on vähän houkuttanut ja se on vaarallinen tunne. Nyt ehkä hinnannousujen myötä päästään taas ainakin vuoden verran eteenpäin vanhalla autolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Osaatko sinä tai joku muu sanoa, että paljonko on yhden kaupunkinopeudessa tehdyn regenointijarrutuksen akkuun tuottama energiamäärä noin suurin piirtein?
Ei suoraan kysymykseen vastaten, mutta omassa Model 3:ssa noin 13% akkuun päätyneestä energiasta on peräisin regeneroinnista. Käytännössä 75000 km aikana regenerointi on tuottanut yli 2700 kwh energiaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 345
. Aika pieniksi murusiksi meni kun ei tainnut olla mitään turvalasia.
Se on itseasiassa juurikin se turvalasi joka menee pieniksi murusiksi. Normaali lasihan säröytyessään menee isoiksi teräviksi viipaleiksi, jotka ovat helvetin vaarallisia.

Tuulilasit ovat laminoituja laseja, eli siellä on muovi välissä, lasi halkeaa isoiksi lohkoiksi, mutta muovi pitää sen kasassa. Joskushan turvalaseja käytettiin myös tuulilasina, mutta todettiin vaarallisiksi, kun kivenisku sai koko lasin menemään pienelle muruselle, joka ei välttämättä pudonnut maahan, mutta esti näkemästä lasista läpi. Ei optimaalinen tilanne autossa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 300
Ei suoraan kysymykseen vastaten, mutta omassa Model 3:ssa noin 13% akkuun päätyneestä energiasta on peräisin regeneroinnista. Käytännössä 75000 km aikana regenerointi on tuottanut yli 2700 kwh energiaa.
Tuo on ihan hyödyllinen tieto ja minulle on myös uutta tietoa tuo että Teslasta saa tuon tiedon ulos. Toivoisin kaikkiin autoihin tuota regenoinnin tuottamaan kWh-määrän tai prosenttiosuuden näkymää, niin sen käyttöä voisi jollakin tapaa opetella hyödyntämään maksimit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 123
Tuo on ihan hyödyllinen tieto ja minulle on myös uutta tietoa tuo että Teslasta saa tuon tiedon ulos. Toivoisin kaikkiin autoihin tuota regenoinnin tuottamaan kWh-määrän tai prosenttiosuuden näkymää, niin sen käyttöä voisi jollakin tapaa opetella hyödyntämään maksimit.
Mutta auttaako tuo pelkkä regen määrä vielä? Auton pitäisi ehkä kertoa Toyota hybridien tyyliiin joka jarrutuksen jälkeen menikö hyvin. Eli olisiko kannattanut rullata vai jarruttaa tiukemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Tuo on ihan hyödyllinen tieto ja minulle on myös uutta tietoa tuo että Teslasta saa tuon tiedon ulos. Toivoisin kaikkiin autoihin tuota regenoinnin tuottamaan kWh-määrän tai prosenttiosuuden näkymää, niin sen käyttöä voisi jollakin tapaa opetella hyödyntämään maksimit.
Siltä varalta, että sinulla on oletus, että regenerointi voisi olla jotenkin hyödyllistä ja siitä voisi saada energiaa, niin tähdennän että näin ei ole. Kaikki regenrointi hukkaa energiaa, eli mitä vähemmän sitä on, niin sitä energiatehokkaammin on ajettu. Paitsi tietenkin jos verrataan tavalliseen jarrutukseen, missä hukataan kaikki energia, eikä vaan osaa kuten regeneroinnissa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 300
Siltä varalta, että sinulla on oletus, että regenerointi voisi olla jotenkin hyödyllistä ja siitä voisi saada energiaa, niin tähdennän että näin ei ole. Kaikki regenrointi hukkaa energiaa, eli mitä vähemmän sitä on, niin sitä energiatehokkaammin on ajettu. Paitsi tietenkin jos verrataan tavalliseen jarrutukseen, missä hukataan kaikki energia, eikä vaan osaa kuten regeneroinnissa.
Minun ajatus ja kommentti alunperin oli juuri päinvastainen.

1719681665790.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Minun ajatus ja kommentti alunperin oli juuri päinvastainen.

Jos ilman regenerointia auto rullaa, niin siinä säästyy energiaa. Oletan että kyseessä on auto, jossa voi valita miten auto käyttäytyy kun kaasu nostetaan. Rullatessa energia säilyy, regeneroidessa sitä menee hukkaan häviöiden verran hidastaessa ja kiihdyttäessä uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 059
jos ei peukalo ole valmiiksi jo oikealla kohdalla (sellainen ote kannattaa jo valmiiksi ottaa ennenkuin poistuu ympyrästä) nii aika nopeasti sai vilkaistua missä nappula on.
Tätä vilkkuhommaa on tietysti nyt jauhettu paljon eri alueillakin, mutta tuo lause kiteyttää mielestäni ihan hyvin miksi tämä monien valmistajien fetissi siirtää vanhat hyväksi havaitut toiminnallisuudet näyttöön/nappeihin tms on yksiselitteisesti huonoa käytettävyyttä.

Se nyt vaan on niin, että jos oikein vilkuttamiseen tarvitaan rattiin vilkaisu juuri kun pitäisi ympyrästä poistuessa keskittyä siihen tärkeimpään eli muun(kevyen) liikenteen havainnoimiseen on kyseessä huono käytettävyys ja pahimmillaan se aiheuttaa vaaraa suojattomille tienkäyttäjille.

Ja kun usein kyseessä ei ole edes mikään muotoiluideologia(pl. ehkä tesla), vaan todennäköisesti taustalla on ahneus. Nappi on aina kalliimpi mitä muutama koodirivi, jolla sama toiminto tehdään näytöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 059
Jos ilman regenerointia auto rullaa, niin siinä säästyy energiaa. Oletan että kyseessä on auto, jossa voi valita miten auto käyttäytyy kun kaasu nostetaan. Rullatessa energia säilyy, regeneroidessa sitä menee hukkaan häviöiden verran hidastaessa kiihdyttäessä uudelleen.
Koska liikenne ei koskaan ole ideaalimaailma, niin ei välttämättä kannata liikaa korostaa ideaaliratkaisua.

Liikenteessä on väistämätöntä joskus hidastaa vauhtia muuten kuin antaa rullata vapaasti vauhdin hidastuessa ilmanvastukseen jne.

Ja kuten todettuakin, se hidastaminen kannattaa tehdä pyöräjarrujen sijaan regeneroinnilla, niin siitä energiasta saadaan edes jotain talteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Koska liikenne ei koskaan ole ideaalimaailma, niin ei välttämättä kannata liikaa korostaa ideaaliratkaisua.

Liikenteessä on väistämätöntä joskus hidastaa vauhtia muuten kuin antaa rullata vapaasti vauhdin hidastuessa ilmanvastukseen jne.

Ja kuten todettuakin, se hidastaminen kannattaa tehdä pyöräjarrujen sijaan regeneroinnilla, niin siitä energiasta saadaan edes jotain talteen.
Energiatehokkain tapa ajaa on rullaamalla ja aloittamalla regenrointi vasta kun erityisesti tarvitaan hidastusta. Varmin tapa toteuttaa se kaikille kuskeille on regenroida jarrupolkimella ja ottaa perinteiset jarrut mukaan vasta kovissa jarrutuksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 995
Jos 13k tulee lisää hintaa model 3 mallille niin jäänee nekin vähät ostamatta ja kaikki ottaa Y mallin joka on halvempi ja
Hauska tilanne heinäkuun jälkeen, jos pienempi kolmonen maksaa 10k enemmän kun Y. Itse valitsisin silti kolmosen, mutta uskoisin 95% näiden välillä miettivistä päätyvän siihen Y:hyn vaikkeivat niitä tiloja tarvitsisikaan.

Hyvää tässä on myös se, että tuollaisen hankkiminen on vähän houkuttanut ja se on vaarallinen tunne. Nyt ehkä hinnannousujen myötä päästään taas ainakin vuoden verran eteenpäin vanhalla autolla.
Eikös jo nyt kolmonen ole aika marginaalinen tuote, viime vuonna n. 5000 kpl Y ja 1000 kpl 3 myyty Suomessa.

Jos vielä kolmosen hinta nousee reilusti Y:tä korkeammaksi niin entistä harvempi sellaista ottaa. Käyttötarkoituksia on toki monia, mutta kyllä kolmonen on aika epäkäytännöllinen sen pikkuruisen takaluukun aukon takia. Y taas todella kätevä tilojensa puolesta. Toki jos ei tavaraa kuljeta ja ajelee yksin niin kolmonen helpompi parkkeerata ahtaisiin paikkoihin, mutta kuinka moni on valmis maksamaan paljon lisää pienemmästä ja epäkäytännöllisemmästä autosta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Tuo on ihan hyödyllinen tieto ja minulle on myös uutta tietoa tuo että Teslasta saa tuon tiedon ulos. Toivoisin kaikkiin autoihin tuota regenoinnin tuottamaan kWh-määrän tai prosenttiosuuden näkymää, niin sen käyttöä voisi jollakin tapaa opetella hyödyntämään maksimit.
Tuon tiedon saa siis adapteripiuhalla, obd-lukijalla ja scan my tesla sovelluksella. Sillä saa muutakin enemmän tai vähemmän hyödyllistä tietoa, kuten eri lämpötiloja ja akun kunnon.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
921
Käyttötarkoituksia on toki monia, mutta kyllä kolmonen on aika epäkäytännöllinen sen pikkuruisen takaluukun aukon takia. Y taas todella kätevä tilojensa puolesta. Toki jos ei tavaraa kuljeta ja ajelee yksin niin kolmonen helpompi parkkeerata ahtaisiin paikkoihin, mutta kuinka moni on valmis maksamaan paljon lisää pienemmästä ja epäkäytännöllisemmästä autosta?
Miten se on epäkäytännöllinen, jos ei ole tarvetta roudailla kun parin ihmisen kasseja?
Se on paljon nätimpi kun Y, kokonsa takia näppärämpi, nopeampi, pienikulutuksisempi ja hiljaisempi. Ihan no brainer, jos ei ole metelöiviä pentuja ja heidän tavaroitaan kuskattavana. Tolla logiikalla kaikkien kannattaisi ostaa Fiat Ducato, koska se on halpa ja sinne mahtuu paljon tavaraa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Miten se on epäkäytännöllinen, jos ei ole tarvetta roudailla kun parin ihmisen kasseja?
Se on paljon nätimpi kun Y, kokonsa takia näppärämpi, nopeampi, pienikulutuksisempi ja hiljaisempi. Ihan no brainer, jos ei ole metelöiviä pentuja ja heidän tavaroitaan kuskattavana. Tolla logiikalla kaikkien kannattaisi ostaa Fiat Ducato, koska se on halpa ja sinne mahtuu paljon tavaraa.
Tilaa ei ole koskaan liikaa, mutta tila tuo mukanaan noita negatiivisia ominaisuuksia.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 264
Kolmosen ajettavuus on tosiaan aika eri kuin yn joka möhkylänä on aina vaappuva. Näppärämpänä en tosin kolmosta osaa pitää kun kaupunkioloissa se on kaikkea muuta (käsiteltävyys, kääntösäde yms.). Iso autohan se on ja tarkoitettu pitkän matkan kulkineeksi.

Mutta olettaisin, että eri autot sopivat eri ihmisille ja usein ominaisuuksissa joutuu kompromisseja jonkin verran tekemään. Selkeä hinnannousu perinteisesti on laskenut kysyntää ja eiköhän niin käy nytkin (ja ne ketkä arvostavat ominaisuuksia erilailla ostavat kolmosen silti).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 581
Eikös jo nyt kolmonen ole aika marginaalinen tuote, viime vuonna n. 5000 kpl Y ja 1000 kpl 3 myyty Suomessa.
Kolmosen ja Y:n myyntisuhde euroopassa on tänä vuonna ollut 1:2, eli kyllä kolmonen on euroopassa ollut tänäkin vuonna Teslalle tärkeä tuote, kun kolmasosa myynnistä kolmosia. Eli tullikorotukset vaikuttavat merkittävästi Teslan myyntiin. Voisi kuvitella, että Tesla haluaa tilanteelle jotain tehdä, että saavat kolmosen hinnan kilpailukykyiseksi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 723
Kolmosen ja Y:n myyntisuhde euroopassa on tänä vuonna ollut 1:2, eli kyllä kolmonen on euroopassa ollut tänäkin vuonna Teslalle tärkeä tuote, kun kolmasosa myynnistä kolmosia. Eli tullikorotukset vaikuttavat merkittävästi Teslan myyntiin. Voisi kuvitella, että Tesla haluaa tilanteelle jotain tehdä, että saavat kolmosen hinnan kilpailukykyiseksi.
Jatkossa euroopan Model 3:set voisivat tulla jenkeistä. Saataisiin perffikin paremmalla panasonicin akulla. Pidemmällä tähtäimellä Berliinin tehtaalla voisivat tehdä myös kolmosta.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
123
Energiatehokkain tapa ajaa on rullaamalla ja aloittamalla regenrointi vasta kun erityisesti tarvitaan hidastusta. Varmin tapa toteuttaa se kaikille kuskeille on regenroida jarrupolkimella ja ottaa perinteiset jarrut mukaan vasta kovissa jarrutuksissa.
Eli et puhu varsinaisesti rekuperaatiosta vaan one pedal drivestä off-asennossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Eli et puhu varsinaisesti rekuperaatiosta vaan one pedal drivestä off-asennossa.
Lähinnä koitan selittää että energian talteenotto hukkaa energiaa sekä miksi, jos oikein ymmärsin, eräs keskustelija havaitsi energiankulutuksen kasvavan kun regenerointi oli päällä. Kerro toki jos jokin jäi sinulle epäselväksi asiasta, niin voin koittaa selittää sitä vielä uudelleen.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
123
Ei ole itselle epäselvää, mutta kerro toki lisää.
Siltä varalta, että sinulla on oletus, että regenerointi voisi olla jotenkin hyödyllistä ja siitä voisi saada energiaa, niin tähdennän että näin ei ole.
Tuskin kukaan keskustelijoista sitä ikiliikkujana nettotuotolla pitääkään, vaikka niin annat ymmärtää. Jos hidastaa tai pysähtyä tarvitsee, niin miksi se ei ole hyödyllinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Ei ole itselle epäselvää, mutta kerro toki lisää.

Tuskin kukaan keskustelijoista sitä ikiliikkujana nettotuotolla pitääkään, vaikka niin annat ymmärtää. Jos hidastaa tai pysähtyä tarvitsee, niin miksi se ei ole hyödyllinen?
Vaikka ikiliikkuja ei kuvitella, niin monilla on silti heikko käsitys mitä tarkoittaa energian talteenotto hidastaessa, mikä mielestäni näkyi myös täällä keskustelussa. Ei kaikki täällä ole fyysikkoja tai insinöörejä.

En ole sanonut että energian talteenotto ei ole hyödyllinen. Sanoin että se hukkaa energiaa, mikä myös pitäisi olla selvää kaikille jotka eivät usko ikiliikkujiin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Ruuhkaisessa kaupunkiajossa ton regeneroinnin voisi kuvitella olevan taloudellisin ajotapa? Jos taas ajelee pitkiä siirtymiä, niin jarruunhan ei tarvitse koskea kuin hyvin hyvin harvoin, mutta kaasua tulee kyllä nostettua useinkin, joten selvää lienee se, että taloudellisinta on ajaa tämäntyyppistä ajoa ilman regenerointia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Ruuhkaisessa kaupunkiajossa ton regeneroinnin voisi kuvitella olevan taloudellisin ajotapa? Jos taas ajelee pitkiä siirtymiä, niin jarruunhan ei tarvitse koskea kuin hyvin hyvin harvoin, mutta kaasua tulee kyllä nostettua useinkin, joten selvää lienee se, että taloudellisinta on ajaa tämäntyyppistä ajoa ilman regenerointia.
Jos tarvitsee jarruttaa niin regenerointi on taloudellisinta. Mutta se on taloudellisempaa ettei kiihdytä, jos kohta pitäisi jarruttaa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Jos tarvitsee jarruttaa niin regenerointi on taloudellisinta. Mutta se on taloudellisempaa ettei kiihdytä, jos kohta pitäisi jarruttaa.
Näin joo, mutta ruuhkaisessa kaupunkiajossa se ennakointi ei ole käytännössä mahdollista tai ainakaan suotavaa, eli on pakko kiihdyttää ja sitten jarruttaa voimakkaastikin. Tai no näin sen itse näen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 692
Vaikka ikiliikkuja ei kuvitella, niin monilla on silti heikko käsitys mitä tarkoittaa energian talteenotto hidastaessa, mikä mielestäni näkyi myös täällä keskustelussa. Ei kaikki täällä ole fyysikkoja tai insinöörejä.

En ole sanonut että energian talteenotto ei ole hyödyllinen. Sanoin että se hukkaa energiaa, mikä myös pitäisi olla selvää kaikille jotka eivät usko ikiliikkujiin.
Se, että sanot että regenerointi hukkaa energiaa vaikka on myös totta, on hyödytöntä tietoa ilman kontekstia.

Rullaaminenkin hukkaa energiaa. Sekin on totta. Mutta tässä kontekstissa arvotonta tietoa, sillä se hukkaa vähiten. Regenerointi toiseksi vähiten, ja kitkajarrut hukkaa kaiken. Tai no, jos tavoite on että lämmitetään jarruja niin sittenhän ei mene yhtään energiaa hukkaan.

Näet varmaan, että tuollainen mustavalkoinen lausahdus ilman kontekstia ei myöskään tuo lisäarvoa tähän. Päinvastoin saattaa aiheuttaa enemmän hämmennystä niille, kenelle aihe ei ole täysin tuttu.

Jos vain sanot että kaikki hukkaa energiaa, voisi päästä käsitykseen että on ihan sama mitä tapaa käyttää auton hidastamiseen.

Totuus on kuitenkin muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Se, että sanot että regenerointi hukkaa energiaa vaikka on myös totta, on hyödytöntä tietoa ilman kontekstia.

Rullaaminenkin hukkaa energiaa. Sekin on totta. Mutta tässä kontekstissa arvotonta tietoa, sillä se hukkaa vähiten. Regenerointi toiseksi vähiten, ja kitkajarrut hukkaa kaiken. Tai no, jos tavoite on että lämmitetään jarruja niin sittenhän ei mene yhtään energiaa hukkaan.

Näet varmaan, että tuollainen mustavalkoinen lausahdus ilman kontekstia ei myöskään tuo lisäarvoa tähän. Päinvastoin saattaa aiheuttaa enemmän hämmennystä niille, kenelle aihe ei ole täysin tuttu.

Jos vain sanot että kaikki hukkaa energiaa, voisi päästä käsitykseen että on ihan sama mitä tapaa käyttää auton hidastamiseen.

Totuus on kuitenkin muuta.
Sainoin, että regenerointi hukkaa energiasta osan ja tavallinen jarrutus kaiken. Minusta siinä on asia ymmärrettävästi kerrottu.

Ok, ei ollut muuta epäselvää.
Konteksti siis oli että pyrittiin optimoimaan regenerointia, mikä on täysin väärä lähtökohta. Matkanteolle on hyödyllistä, kun regenerointi ajon aikana minimoidaan. Regeneroinnin hyöty liikkumisessa on negatiivinen, mutta vähemmän negatiivinen kuin tavallinen jarrutus. Kysymyseksi jää pohdinta muuttuuko vähemmän haitallinen asia hyödylliseksi asiaksi, vaikka se kuitenkin on haitallinen?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 170
Se että auto pystyy jarruttamaan on erittäin positiivinen ominaisuus! Ei vi**u puhukaa vaikka pi**usta välillä! :facepalm:
Joo, mutta humppaaminen edes-takas, mitä varsinkin yhdenpolkimen ajossa herkästi tapahtuu monelle kuskille, ei ole positiivista, eikä muutu positiiviseksi vaikka auton regenerointiprosentit näyttäisi mitä tai kuski regenerointitapahtumaa optimoisi. Nämä siis oli tällä kertaa se mistä keskustelu lähti liikkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 153
Onko sähköauton renkaaivaihdossa mitään ihme kiemuroita verratttuna polttikseen. Lähinnä siis nostopaikat, onko ne samanlailla tarjolla kuin polttiksissa ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 762
Viestejä
4 296 803
Jäsenet
71 698
Uusin jäsen
Emilios

Hinta.fi

Ylös Bottom