Yleistä keskustelua sähköautoista

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 615
BYD tienaa sähköautostaan 10-kertaisen määrän Euroopassa kuin kotimarkkinoillaan Kiinassa

TEKSTI TONI JALOVAARA

EU päätti viime viikolla rangaistustullien asettamisesta kiinalaisille sähköautoille. Väliaikaiset tullit tulevat voimaan heinäkuussa, ja unionin jäsenmaat äänestävät pysyvistä tulleista viimeistään marraskuussa. Rangaistustullien määrä vaihtelee valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin haarukassa.

EU:n laskelmien mukaan kiinalaisvalmistajiin kohdistetut tariffit ovat tarpeen, sillä sen laskelmien mukaan Kiinan valtio tukee omia merkkejään ja tekee kilpailutilanteesta epäreilun eurooppalaisille merkeille. Puuttumatta syvällisemmin mahdollisen kauppasodan syihin ja Euroopassa myönnettäviin tukiin autovalmistajille, voimme todeta tilanteen olevan mielenkiintoinen. Etenkin kun Rhodium Groupin tekemän selvityksen mukaan kiinalaiset eivät suinkaan myy autojaan Eurooppaan alihinnalla.

Rhodium Groupin laskelmien mukaan BYD tienaa Euroopassa myytävästä Seal U -katumaasturista 15 400 dollaria, kun samaan aikaan Kiinassa kate on ainoastaan 1 400 dollaria. Toisin sanoen Euroopassa myytävästä autosta valmistaja saa kymmenkertaisen eli 14 000 dollarin voiton kotimaassa kaupattuun verrattuna. Ei siis ihme, että Eurooppa nähdään kiinnostavana markkinana.

LASKELMIEN mukaan BYD:n uusi 17,4 prosentin rangaistustulli yhdistettynä jo aiemmin voimassa olleeseen 10 prosentin tulliin jättää edelleen valmistajalle yli 5 000 dollaria enemmän voittoa verrattuna kotimarkkinoilla myytyyn autoon. Raportti toteaakin, että ainakin BYD:n kohdalla vasta 45–55 prosentin rangaistustulli olisi hidastanut yhtiön kiinnostusta Euroopan markkinoihin. BYD:llä on rakenteilla tehdas Unkariin. Siellä valmistetuista autoista tullia ei pidä maksaa.

Tilanne on paljon hälyttävämpi monen kiinalaisittain ulkomaalaisen merkin kohdalla, jotka tuovat autojaan Kiinasta Eurooppaan. Volvo on kiristänyt tahtia EX30- ja EX90-mallien tuotannon siirtämiseksi Eurooppaan. Mutta moni on helisemässä, kuten BMW-konserni iX3:n ja vastikään esitellyn Mini Acemanin kanssa. Myös Tesla on vaikeuksissa Model 3:n kanssa, jotka laivataan Eurooppaan yhtiön Shanghain tehtaalta. Tesla onkin ilmoittanut, että Model 3:n hinnat nousevat heinäkuun alussa.
Eli meiltä nyljetään, koska voidaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 129
Tuo on myös vähän sitä vastaan että Kiina tukee valtiollisesti niin paljon tuotantoa, jotta ajettaisiin eurooppalaiset valmistajat nurin...
Kiinassa on vain kova kilpailu ja hintaa pitää painaa alas.

EUssa muutenkin myydään kalliilla vaikka voisi ilmeisesti olla halvempaa. Nyt tulee tullit jotka vaan mahdollistavat hintojen nousun eivätkä paranna kilpailua.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 615
Mun järkeni mukaan ihan päinvastoin. :zoom:

Heillä tuotteet on "oikean" hintaisia (tuet?) ja meiltä kupataan ulkomaanvaluuttaa kiinalle mitä irti lähtee. Tuolla kotimarkkinan hinnalla ei siis voisi todellisessa kilpailutilanteessa valmistaa&myydä kannattavasti ellei "joku" taho mahdollistaisi sitä ja valuuttavirtaa emämaahan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 129
Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Varmasti tukee mutta niin moni EU maa tuki myös vihreää siirtymistä mikä oli tavallaan kuluttajan etu mutta myös valmistajat kääri siitä oman siivun kun saivat tukia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 068
Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Totta, Ei ne ihan tyhjästä niitä keksinyt, taustalla on Kiinan massiivinen tuki , toki ei eurooppalaisetkaan ihan syyttömiä tilanteen syntyy ole, teollisuus ei lähtenyt ajoissa, EU ei tukenut.
Ei mutta kuluttajan etuhan nuo ei ole. No maailma on nyt tämmöinen.
Siis kilpailua vääristävät tuet ei ole kuluttajan etu, toki ne lyhytaikaisesti varsinkin saalistuhinnoittelun aikaan tuntuvat edulta, mutta kuluttajan tappio , eli pidemmän tähtäimen etu on terveen kilpailun säilymisen puolustaminen.

Jos tulleihin viittaat, niin yleistäen tullit on haitaksi, mutta jossain tapauksissa ne voi joutua kaivaan sieltä työkalupakista, ne pitää osata laittaa sinne myös takaisin. Meillä (EU) on pitkään olleita tuontitulleja, joiden tarkistus lähinnä tukea EU teollisuutta, niitä perustellaan työpaikoilla (joita myös Suomessa), mutta noin yleisesti pitäisi miettiä että miksi sisämarkkina tuotanto ei pysty kilpaileen ilman tulleja (Tämä kiina sähkis juttu erikseen). Muistettava toki että osa tulleista on ns vastavuoroisia.

Jotkin tullit lähinnä veroja.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 255
Tokihan Euroopassakin on tukia annettu, mutta kyllähän näissä on pitkälle kyse monesti tavoitetasolla jostain muusta kuin muiden valmistajien kampittamisesta (yleensä ollaan pitämässä omaa valmistajaa hengissä). Onhan lentokoneteollisuuskin varmasti saanut tukia kohtuu paljon, mutta toisaalta Airbus on myöskin pysynyt täten kilpailussa mukana.

Niin ja nykyistä sähköauto siirtymää voidaan pitää myös aika poikkeuksellisena kun yhden komponentin merkitys on valmistuksessa niin dominoiva (ja varsinkin sen kustannus).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
826
Mun järkeni mukaan ihan päinvastoin. :zoom:

Heillä tuotteet on "oikean" hintaisia (tuet?) ja meiltä kupataan ulkomaanvaluuttaa kiinalle mitä irti lähtee. Tuolla kotimarkkinan hinnalla ei siis voisi todellisessa kilpailutilanteessa valmistaa&myydä kannattavasti ellei "joku" taho mahdollistaisi sitä ja valuuttavirtaa emämaahan.
Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Jos tuo seal u tai atto3 olisi ollut taka tai nelivetona saatavilla niin melko varmaan olisi sellainen jäänyt käteen korealaisen sijaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 615
Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?
Suurin osa määrästä on halpoja hybridi"mopoja" jolla tuolla Tesla keskustelussa on koitettu paskatunkiota hämmentää *möö* Maailman suurin sähköautovalmistaja *öö* No ei edelleenkään ole kun sinne sekaan vedetään ne kaikki ei täyssähköt ja alemman pään kipot, joita ei kehitysmaiden ulkopuolella edes myydä.

Siitä kokonaistuotantomäärästä tuo paisutetun katteen tuleva ulkomaanmyynti (eurooppa, Australia, jenkit) on paljon tärkeämpi kuin sadattuhannet myydyt koppimopot kotimaan markkinoilla, kommunistipuolue kaipaa ulkomaanvaluuttaa > yritykset hankkivat sitä. Tuossa maassa ei ole vapaata markkinaa, siellä sanelee puolue mitä ja millai.
Ja nämä uutiset huolestuttaa Taiwanin osalta kysymään itseäni, kannattaako niitä rahoja sinne niin kaataa taloutta pyörittämään.

Ettei toistettaisi taas Nordstream 2:en pölhöilyjä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 615
Siinähän on nimikikka, niillä kahdella ei ole tekoa keskenään, vaan U:ta koitetaan vauhdittaa ratsastamalla myyvän mallin nimellä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 391
Kyllähän näitä tukiaisia Euroopassakin on nähty, ihan viime vuosinakin:

Kaikki valtiot tukevat monin eri tavoin paikallista yritystoimintaa, tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Henkilökohtaisesti näen kuitenkin aika pirun ison eron siinä onko se tukeva valtio moderni länsimainen demokratia vai autoritäärinen paskamaa, jolla on kirjaimellisesti keskitysleirejä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Ja nämä uutiset huolestuttaa Taiwanin osalta kysymään itseäni, kannattaako niitä rahoja sinne niin kaataa taloutta pyörittämään.
Eikö ne rahat jotka menee Muskin tilin kautta sinne samaan paikkaan yhtään huolestuta?

Nopeasti googletettuna pyöristäen. 50% tuotannosta Kiinassa. Yli 90% auton osista kiinalaisia. Valmistuskustannus 30000$. V2023 valmistusmäärä 750000. Tekee about 20 miljardia samaisen diktaattorin kahvi/ydinase-kassaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 615
Eli jos on vaihtoehtona pakko antaa rahoistaan vain ~25% kiinaan niin miksei sitten vaan anna suoraan 100% ja jatka iloisena kirjoitteluaan IO-teekkiin?

Luvut revitty perseestä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 259
Kiinan sivilisaatio on pelannut kyllä hyvin viimeiset 200 vuotta. Enää ei ole muuta tehtävissä länkkäri-sioilla kuin kehitellä en-osta mentaliteettiä yksittäisille tuotteille ja irvistellä kotimaisia kalliita hintoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Eli jos on vaihtoehtona pakko antaa rahoistaan vain ~25% kiinaan niin miksei sitten vaan anna suoraan 100% ja jatka iloisena kirjoitteluaan IO-teekkiin?

Luvut revitty perseestä.
Vanhakansa osasi kertoa, että elämässä on pakko vain kuolla ja maksaa verot, kaikki muu on vapaaehtoista.

Kuten arvasitkin, lukusi on perseestä. Jos ostat ”Designed in California, made in China”-Y:n niin ollaan lähempänä 75%. Ja kun kahvia/ydinpommeja ei osteta prosenteilla, niin tod näk enemmän em Y:n ostajalta kiinaan rahaa menee kuin halvan Kiina auton ostajalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 295
Näin on. Ja nyt hinnatkin julkaistu niin takatuupparin hinta alkaa karvan alta 50ke Suomessa sillä 77kWh akulla. Olisi ihan kiva laite, mutta en osta kiinalaista periaatteesta. Olisivat vaan tehneet ne Euroopassa.
Asiallisen oloinen kärry. Harmi, kun nuo ratin napit edelleen mallia haptinen eli ei jatkoon.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
244 924
Viestejä
4 273 404
Jäsenet
71 580
Uusin jäsen
Sabelli

Hinta.fi

Ylös Bottom