En löydä tätä tuoreempaa:Voidaan toki keskustella onko VW konsernilla tulevaisuutta vai ei, mutta jos firman autot ovat numero 1 kaikista merkeistä myydyissä autoissa Kiinassa viimeisimmässä tilastossa niin ei nyt ihan huonosti ainakaan Kiinan markkinoilla mene.
Voin kommentoida tuotekehityksen osalta. Samat tiimit niitä tekevät kuin Volvonkin sähköautoja. Ehkä Pollessa kokonaisuutena on kuitenkin hieman enemmän kiinalaisuutta. Mutta en silti tuollaisesta huolestuisi jos auto muuten tuntuu hyvältä.Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
Siis siitä ei tarvitse olla huolissaan, että länsimaalaiset rahat valuu Kiinaan? Joooa joo, aikamoista uskottelua.Voin kommentoida tuotekehityksen osalta. Samat tiimit niitä tekevät kuin Volvonkin sähköautoja. Ehkä Pollessa kokonaisuutena on kuitenkin hieman enemmän kiinalaisuutta. Mutta en silti tuollaisesta huolestuisi jos auto muuten tuntuu hyvältä.
Tarkoitin tuolla että laadussa ei ole eroa Pollen ja Volvon välillä.Siis siitä ei tarvitse olla huolissaan, että länsimaalaiset rahat valuu Kiinaan? Joooa joo, aikamoista uskottelua.
Olen varsin varma että 9 kymmenestä vastaantulijasta ei tiedä Polestarista että kyseessä on kiinalainen auto.Itse en tule kiinalaista autoa ostamaan koskaan. Auto eroaa pienelektroniikasta merkittävästi monessakin suhteessa. Kiinalaisen pienelektroniikan ostamiseenkin suhtaudun kriittisesti.
1. Kiinalaisen auton hinnasta valuu kymppitonneja Kiinan sota/vakoilukassaan
2. Kiina on tällä hetkellä merkittävin autoistaja Venäjällä ja täten se suoraan tukee Venäjän taloutta ja hyökkäyssotaa Ukrainaan
3. Kiinalaisen auton kun ostaa, se ei näy ainoastaan omassa olahuoneessa tai kädessä, vaan se näkyy naapureille, työkavereille, lasten koulukavereille, kaikille kaupunkilaisille ja kaikille tien päällä liikkuville.
4. Lisäksi ne syyt jotkai listasin ediellisillä sivuilla "karkeasti nämä ominaisuudet pitää kiinalaisvalmisteisen auton täyttää, että se voisi tulla omaan käyttööni!.
Itse käytän Polestarista nimitystä --> VerivolvoOlen varsin varma että 9 kymmenestä vastaantulijasta ei tiedä Polestarista että kyseessä on kiinalainen auto.
Kai käytät ihan volvostakin sitten samaa nimitystä. Niitäkin tehdään nykyään kiinassa ja XC40 jopa tismalleen samassa tehtaassa kuin polestarit.Itse käytän Polestarista nimitystä --> Verivolvo
KaaraTV:n koeajossa oli tuota isompi kiinalainen peli. Muuten vaikutti hyvältä ja laadukkaalta mutta kulutus melkoinen, toki oli autolla kokoakin. Merkki ei nyt tule mieleen… oli mahdollisesti BYD.Tila-autoa edustamaan voisi ottaa esimerkiksi Enyaqin. Onko näille tosiaan jotain ylivertaisia kiinalaisia vastikkeita?
Itse en oikein keksi muuta kuin MG4:n, joka perusversiona on varsin kova 30k€:n luokassa (esim. Stellantiksiin verrattuna) ja XPower on ihan kova kilpailija Teslalle, vaikka ei ehkä loppupeleissä oikein puhuttele samaa asiakaskuntaa. Varsinaisissa tuotteissa Kiina ei siis vielä ole lainkaan ylivoimainen.Jos Kiina on sähköautoissa niin edellä niin mikäs auto nyt on tällä hetkellä se teknisesti ja/tai hinta/laatu suhteelta täysin ylivoimainen? Jos nyt verrokeiksi ottaa vaikka länkkäreistä Taycanin ja kansanmallin Tesla Model 3? Tila-autoa edustamaan voisi ottaa esimerkiksi Enyaqin. Onko näille tosiaan jotain ylivertaisia kiinalaisia vastikkeita?
Kian sivuilta viestiä maahantuojalle.Kia e-niro, e-soul tai Hyundai kona electric 64kwh kiinnostelee.
Onkohan noiden viralliselta maahantuojalta mahdollisuus tsekata miten takuu on voimassa? Onko kellään kokemuksia noista tuontipeleistä siinä mielessä?
Vastoin yleistä harhaluuloa paras kantama saadaan noin 18-28 asteen lämpötiloissa (ks. lähde alla). Joku suomalainenkin oli Facebookissa tuota testannut työmatkallaan ja muistaakseni jossain 25 asteen lämpötilassa range oli pisimmillään.Eli aurinkoinen sää ja 0-10 astetta tai pilvistä ja 10-20 astetta on rangen kannalta oikein hyvä. 20 saattaa olla joillekin jo liiankin kuuma, kuitenkin aurinko hieman lämmittää pilvienkin läpi.
Ajonopeus puuttuu tiedoista. Autobaanalla vmaxia vai maantiellä 80kmh vauhtia? Vaikuttaa aika paljon…Olipa hieman yllättävän hyvä ajokeli, ~70km reissulta 12,5 kWh / 100km keskikulutus (ID.3). Lienee tällainen 17 asteen lämpötila ja täysi tuulettomuus aika optimi olosuhde.
Mitähän tossa olisi keskinopeus, ehkä 70km/h? Pätkä kaupungissa ja pätkä normaalia maantietä.Ajonopeus puuttuu tiedoista. Autobaanalla vmaxia vai maantiellä 80kmh vauhtia? Vaikuttaa aika paljon…
Jos on matalan vierintävastuksen renkaat, niin rangen kannalta optimaalinen ajonopeus on yllättävän alhainen, vähän moottorin hyötysuhdekäyristä riippuen.Mitähän tossa olisi keskinopeus, ehkä 70km/h? Pätkä kaupungissa ja pätkä normaalia maantietä.
Lähinnä mainitsin tänne kun olen aika monesti saman pätkän ajanut jollain 14+ kulutuslukemalla aikaisemmin.
Näin sähköllä ajaessa on ylipäätään tullut kiinnitettyä huomiota tohon kulutuslukemaan ja asioihin jotka siihen vaikuttaa. Tuuli, sade, lämpötila ja niin edelleen.Jos on matalan vierintävastuksen renkaat, niin rangen kannalta optimaalinen ajonopeus on yllättävän alhainen, vähän moottorin hyötysuhdekäyristä riippuen.
Kai ne kalleimmat on kaikissa tuo akku ja moottori. Joissain ei tietty koko akkua tarvitse vaihtaa mutta silti taidetaan puhua tuhansien remontista.Onko techiläisillä kokemuksia, omia tai luettuja, mitkä ovat sähköautojen kalleimmat hajoavat paikat? Millaiseen remonttitarpeeseen pitää varautua käytetyn täyssähköauton kanssa?
Akut ja moottorit ovat kai osoittautuneet melko kestäviksi, mutta esim. Stellantiksella oli ongelmia sisäisen laturin kanssa ja ilmeisesti komponenttia tuli kahdelta valmistajalta, joista toisen kesti, toisen taas oli täysi susi. Samaten on sellaisia komponentteja liittyen akkujen lämmönhallintaan ja esim. matkustamon lämmitykseen, mitä perinteisissä autoissa ei ole, ja jotka voivat vaatia huoltoa. Mutta mitä se korjaaminen maksaa, kun jotakin menee pieleen? Erottuuko jokin merkki tai malli erityisen hyvin tai huonosti tässä suhteessa?
Mitenkäs nyt näin?Omassa mebissä moduuleja tuntuu menevän kuin leipää. Hintaluokka 500-1000€/kpl +työ. Onneksi toistaiseksi kaikki mennyt takuuseen.
Paha sanoa. Mikään noista moduuleista ei ole sinänsä ollut sähköautospesifinen. Valojen säätö, airbag, sisävalot, gateway, ratti, ym. moduuleja mennyt vaihtoon.Mitenkäs nyt näin?
Yleensähän akkua on pidetty liki ikuisena ja heikkenemistä hitaana, varsinkin Suomen viileässä ilmastossa. Vai onko tässä "Teslaklubin" SOC-kuvaajassakin näkynyt ilmiö, että joissakin harvoissa yksilöissä akku alkoi pettää jo varhaisessa vaiheessa, vaikka suurin osa heikentyi kunniallisesti ja hitaasti?
Sähköautokeskustelussa moni ymmärtää moduuli sanan tarkoittavan akkumoduulia.Tuo voimalinja, akku ja lataus onkin about ainoita mihin ei ole tarvinnut koskea.
Jep olen huomannut mutta en koskaan muista tarkentaa.Sähköautokeskustelussa moni ymmärtää moduuli sanan tarkoittavan akkumoduulia.
Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.Onko techiläisillä kokemuksia, omia tai luettuja, mitkä ovat sähköautojen kalleimmat hajoavat paikat? Millaiseen remonttitarpeeseen pitää varautua käytetyn täyssähköauton kanssa?
Akut ja moottorit ovat kai osoittautuneet melko kestäviksi, mutta esim. Stellantiksella oli ongelmia sisäisen laturin kanssa ja ilmeisesti komponenttia tuli kahdelta valmistajalta, joista toisen kesti, toisen taas oli täysi susi. Samaten on sellaisia komponentteja liittyen akkujen lämmönhallintaan ja esim. matkustamon lämmitykseen, mitä perinteisissä autoissa ei ole, ja jotka voivat vaatia huoltoa. Mutta mitä se korjaaminen maksaa, kun jotakin menee pieleen? Erottuuko jokin merkki tai malli erityisen hyvin tai huonosti tässä suhteessa?
EX30 se on. Siihen saa reality pack lisävarustepaketissa Kiinan lipun.Olikos tuota ruotsin lippua penkin sivussa missä kaikissa autoissa? EX30:ltahan tuo toki haiskahtaa.
Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.
Se mitä se maksaa riippuu ihan kyllä merkistä ja itsestä, jos korjaat itse niin säästät tietenkin. Teslalla on kaikki osanumerot epc.tesla.com ja huolto/korjausohjeet kolarikorjauksia myöden ilmaiseksi service.tesla.com eli voit hyvinkin halvalla korjailla. Kaikkia osia ei saa suoraan teslalta, kuten uudelleenkunnostetut akut, mutta uusia pitäisi saada suoraan. Käytettyjä täytyy muualta tilata. Parts Catalog
No riippuu osasta. Jotain alustan osia löytyy kuin muihinkin autoihin. Mitään body controllereja tai johtosarjoja ei löydy mistään motonetistä, kuten ei oikein muillekaan autoille. Ne pitää marmorilta hankkia tai jostain purkaamolta/erikoisosaliikkeestä.Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?
Perusosia, kuten tukivarsia ja muita löytyy aikalailla kaikkialta nykyään. Jotain latausporttia ja sen sellaista poropietarikamaa tottakai vain Teslalta itseltään tai refurbished kamana ebaysta.Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?
Puhelimella voi tällä hetkellä avata ovet (vaatii sovelluksen käynnistyksen manuaalisesti ja sieltä klikkauksen) mutta käsittääkseni tähän on tulossa ominaisuus että puhelimella saa auton ihan liikkeelle asti ja juurikin etätunnistuksena. Nyt kun tuo sovellus on kesken niin kahden avainkortin lisäksi mukana tuli tollanen tulitikkuaskin muotonen tägi jolla toi etäavaus ja walk-away lukitus toimii ja auto starttaa.Onko tuossa EX30 puhelinavain ja walk-away lukitus?
Itellä siis single plus ja mietin ihan samaa tuota hankkiessä että core ois kyllä mennyt ihan hyvin, juurihan tuossa ei mitään niin erikoisia lisävarusteita tule mutta sattui tuota plussaa olemaan suoraan toimitukseen wetterillä ja vastaavasti siihen sai paremman hyvityksen vaihtoautosta ja meni ilman välirahaa vs. coreen ois pitänyt joku tonni lyödä väliin. Core extended rangekin kävi mielessä mutta totesin että siitä pidemmästä rangesta ois itselle hyötyä korkeintaan talvella mutta silloin nyt tulee muutenkin ajettua vähemmän ja perusarkiajoon riittää tuo perus rangekin oikein hyvin ja ei tolla extended rangellakaan talvella mitään helsingin reissuja heitetä eli ladata sitä pitäis kuitenkin pidemmillä matkoilla joten lopulta hyöty aika nolla. Toki jos ois tarvetta ajaa sellasta matkaa että toi perus range jää just hieman vajaaksi mutta itsellä työmatka jotain 8km suuntaansa ja sitähän se ajo hyvin pitkälti on.Itse olen myös ajellut EX30 single corella nyt parisen viikkoa eikä myöskään mitään suurempia valituksen aiheita. Mukava ajaa ja mm. navigaation ennustukset akun kapasiteetille perillä pelaa hyvin. Lisäksi ainakaan perstuntumalla tehon häviöt eivät tunnu merkittäviltä akun kapasiteetin vähentyessäkään, toisin kuin tuplamoottoriversiosta on raportoitu. Vakionopeudensäädin on nyt kolmena satunnaisena ajokertana jättänyt toimimatta, ja puhelimen yhdistys autoon sekä nopeusrajoitusten tunnistus tuntuu toimivan vähän 50/50, mutta muuten oikein mainio peli.
Core-mallin avainkorteilla pelaaminen tuntuu vähän keijolta, mutta Plus-malli oli toisaalta monta tonnia kalliimpi, eikä tuntunut tuovan rahan edestä tarpeeksi järkeviä ominaisuuksia pöytään, joten kyllä tämänkin kärsii.
Ainakin näin peruskivana kesäpäivänä tuo pienemmänkin akun toimintamatka on ihan itselle riittävä. Ajelin tänään 190km toimistolle ja akkua jäi vielä 40%, lähdössä taisi olla 97%. Talvella olen varautunut tekemään ylimääräisen latausstopin matkalla. Kesälomalla tulee testattua sähköautoilua kunnolla, kun tehdään pienimuotoinen kotimaan matkailureissu tuttavapariskunnan häissä käynnin yhteydessä, jonne matkaa on reilu 300km.Itellä siis single plus ja mietin ihan samaa tuota hankkiessä että core ois kyllä mennyt ihan hyvin, juurihan tuossa ei mitään niin erikoisia lisävarusteita tule mutta sattui tuota plussaa olemaan suoraan toimitukseen wetterillä ja vastaavasti siihen sai paremman hyvityksen vaihtoautosta ja meni ilman välirahaa vs. coreen ois pitänyt joku tonni lyödä väliin. Core extended rangekin kävi mielessä mutta totesin että siitä pidemmästä rangesta ois itselle hyötyä korkeintaan talvella mutta silloin nyt tulee muutenkin ajettua vähemmän ja perusarkiajoon riittää tuo perus rangekin oikein hyvin ja ei tolla extended rangellakaan talvella mitään helsingin reissuja heitetä eli ladata sitä pitäis kuitenkin pidemmillä matkoilla joten lopulta hyöty aika nolla. Toki jos ois tarvetta ajaa sellasta matkaa että toi perus range jää just hieman vajaaksi mutta itsellä työmatka jotain 8km suuntaansa ja sitähän se ajo hyvin pitkälti on.
Mielenkiintoista, että osaa on vaihtunut noinkin paljon... Vaikka uuden auton (VAG:n ainakin) voikin odottaa sisältävän kourallisen maanantaikappalekomponentteja, jotka toivottavasti pettävät ja tulevat vaihdetuiksi jo takuuaikana. Ei sentään ole sama osa mennyt kahdesti?Paha sanoa. Mikään noista moduuleista ei ole sinänsä ollut sähköautospesifinen. Valojen säätö, airbag, sisävalot, gateway, ratti, ym. moduuleja mennyt vaihtoon.
Tuo voimalinja, akku ja lataus onkin about ainoita mihin ei ole tarvinnut koskea.
Kiitos, täytyypä katsella ihan mielenkiinnosta!Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.
Se mitä se maksaa riippuu ihan kyllä merkistä ja itsestä, jos korjaat itse niin säästät tietenkin. Teslalla on kaikki osanumerot epc.tesla.com ja huolto/korjausohjeet kolarikorjauksia myöden ilmaiseksi service.tesla.com eli voit hyvinkin halvalla korjailla. Kaikkia osia ei saa suoraan teslalta, kuten uudelleenkunnostetut akut, mutta uusia pitäisi saada suoraan. Käytettyjä täytyy muualta tilata. Parts Catalog
Kuulostaa hauskalta että testaillaan sähköautoilua jopa yli 300km matkallaAinakin näin peruskivana kesäpäivänä tuo pienemmänkin akun toimintamatka on ihan itselle riittävä. Ajelin tänään 190km toimistolle ja akkua jäi vielä 40%, lähdössä taisi olla 97%. Talvella olen varautunut tekemään ylimääräisen latausstopin matkalla. Kesälomalla tulee testattua sähköautoilua kunnolla, kun tehdään pienimuotoinen kotimaan matkailureissu tuttavapariskunnan häissä käynnin yhteydessä, jonne matkaa on reilu 300km.
Tässä täytyy nostaa kyllä tesla ehkä hieman yllättäen. Kotipelaaja saa vuokrattua kaikki samat softadiagnosointi ja ”koodaus” työkalut kuin korjaamokin. Eli jos saat osat käsiisi niin saat sen vaihdettua, vaikka vaatisi parittamisen.Mielenkiintoista, että osaa on vaihtunut noinkin paljon... Vaikka uuden auton (VAG:n ainakin) voikin odottaa sisältävän kourallisen maanantaikappalekomponentteja, jotka toivottavasti pettävät ja tulevat vaihdetuiksi jo takuuaikana. Ei sentään ole sama osa mennyt kahdesti?
Kiitos, täytyypä katsella ihan mielenkiinnosta!
Kysymystä inspiroi osaltaan se, että monissa nykyautoissa erinäisiä toimenpiteitä on vaikeutettu mm. osien koodauksilla. Samoin on paljon enemmän osaa, jota ei tarvikkeena edes välttämättä valmisteta. Sähköautossa sitten vielä suurjännitevoimalinja ja sen korjauksiin liittyvät työmenetelmät... Muutenkin kyynikko sisälläni ajattelee, että valmistajat eivät suostu luopumaan jälkimarkkinoinnista ja tekemään "ikiautoja", vaan öljynvaihdoista ja jarrutöistä menetetyt rahat otetaan takaisin korjauksista.
Octovalven voi korjata itse??Mutta kaikki laiterikot saat itse korjattua, vaikka netissä on luultu totuudeksi ettet voi autolle mitään tehdä itse.
Teslalla nyt on jo valmiiksi jonkinlainen maine kestävyydestä näiden miljoonan kilometrin taksiteslojen myötä. Enemmän mietin polttomoottoripuolelta tuttuja valmistajia, joiden autot tunnetaan kalliista remonteistaan, kun ajomäärät ylittävät tehtaalla suunnitellun. Aikooko esim. VAG tehdä sähköaikakaudella kestäviä autoja vai korvautuvatko perinteiset moottori-, vaihteisto- ja päästöjärjestelmäviat uusilla vioilla? Vioilla, joihin käyttäjä voi entistä vähemmän vaikuttaa omilla toimenpiteillään (ajotapa, suositeltua lyhyemmät moottoriöljyn vaihtovälit, ikiöljyjen säännölliset vaihdot, Haldexin sihtien putsaamiset ym.).Tässä täytyy nostaa kyllä tesla ehkä hieman yllättäen. Kotipelaaja saa vuokrattua kaikki samat softadiagnosointi ja ”koodaus” työkalut kuin korjaamokin. Eli jos saat osat käsiisi niin saat sen vaihdettua, vaikka vaatisi parittamisen.
Poikkeuksena kenties supercharging oikeudet jos auto on ollut lunastuksessa. En tiedä miten täällä EU:ssa se menee
Mutta kaikki laiterikot saat itse korjattua, vaikka netissä on luultu totuudeksi ettet voi autolle mitään tehdä itse.
Itsekin olin yllättynyt positiivisesti korjausmahdollisuuksien avoimuudesta kuluttajalle. Tarkoitus oli ajaa muutama vuosi ja vaihtaa uudempaan kun kuitenkin sen verran uutta tekniikkaa, mutta nyt ei ole mikään kiire.
Kaikkiin merkkeihin tietysti tulee vikoja, mutta siinä on eronsa, tuleeko jotakin sattumalta vai väistämättä. Esimerkkinä mainittakoon tämä kotimainen taksiyrittäjä Nyyssönen, joka ajoi alkuperäisellä akulla ja moottorilla 600 tkm. Muista korjauksista emme toki tiedä, onko niitä ollut ja kuinka paljon ja mihin hintaan, mutta kuka uskoo, että mies olisi päässyt yhtä vähällä valitsemalla työvälineekseen dieselauton?Mikä kestävyysmaine? Kun tarkemmin lukee noita tapauksia niin on siellä akkua, moottoria jne. vaihdettu.
Ja ei tarvi kuin katsoa katsastustilastoja niin totuus ”laadusta” paljastuu. Ehkä siinä voi vaikuttaa myös se että ei ole huoltoja niin viat jäävät huomaamatta ennen katastusta.Mikä kestävyysmaine? Kun tarkemmin lukee noita tapauksia niin on siellä akkua, moottoria jne. vaihdettu.