Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
754
Ei se 3x16A ole kovin kummoista tekniikkaa kiinteistön sähköissä. Voimavirtapistokkeeseen muutaman satasen piuha kiinni tai yksi sähköveto latauspaikalle ja siihen 400-1000€ latausasema.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Ei se 3x16A ole kovin kummoista tekniikkaa kiinteistön sähköissä. Voimavirtapistokkeeseen muutaman satasen piuha kiinni tai yksi sähköveto latauspaikalle ja siihen 400-1000€ latausasema.
Toki pitää huomioida että monesti pääsulake 3x25A, ettei lämmityskautena samaan aikaan laita sähkökiuasta päälle, jos laturi nappaa täyden 16A lataukseen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Outlanderin omalla 9,4A latauslaitteella kestää suurin piirtein sama aika saada akku täyteen lataukseen lämmityskäytön jäljiltä kuin minkä ajan valitsee esilämmitykselle, eipä tuo näillä keleillä tehtävä 20min esilämmitys kamalasti akusta virtaa vie.

Meillä erillistalossa on sellainen tilanne että ilman laajaa sähköremppaa ei ole mitään mahdollisuutta saada voimavirtaa autokatokseen, joten normaalilla 10A sulakkeen pistorasialla on pärjättävä. Ei tuo ole mikään ongelma jatkossakaan täyssähkön kanssa, siitä saa edelleen sen 30tkm ajojen verran ladattua vuodessa, ainoastaan pörssisähkön kanssa ei pysty halpoja tunteja hyödyntämään.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Teknisesti jos pistorasiat on mitoitettu oikein niin ei ole mitään estettä jatkuvaan käyttöön. Minulla on 11kW voimavirtalaturi ja Teslan mukana tullut max 13A latauskaapeli. Useimmiten käytämme kuitenkin tuota hitaampaa laturia, yön aikana akku on joka tapauksessa täynnä.

Miksikö? Tuo ohuempi kaapeli on mukavampi käsitellä ja akulle pitkässä juoksussa suotuisampi ladata pienemmällä teholla. Voimavirran tehoa saisi toki laskettua, mutta ei niin alas kuin tuo schukolaturi.
Tuolla hidaslaturilla et vain ehdi latailemaan akkua täyteen niillä yön halvoilla pikkutunneilla. Siis jos sattuu pörssisähkösopimus olemaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
akulle pitkässä juoksussa suotuisampi ladata pienemmällä teholla
Nyt kyllä puhut höpöjä jos väität että on merkityksellistä eroa lataako auton omalla laturilla kolmella vaiheella vs yhdellä vaiheella.

Se toki on tiedossa, että DC pikalataus paljon käytettynä lyhentää akun elinikää havaittavasti, mutta nuo auton sisäisten ac-latureiden tehot on niin alhaisia akun kokoon nähden että en todellakaan lataisi jollain tilapäispiuhalla seinälaturin sijaan akkua säästääkseni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Jos palataan taas valtakunnan sähköverkon, kiinteistöjen vähköverkon ja sähkön riittävyyden parista sähköautoihin...

Kaivelin Ioniq 6:sen speksilistoja kun auto sattuu kiinnostamaan. Osaako joku keksi syytä sille, että miksi 4wd versiolle listataan cw arvoksi 0.246 vs. takavedon 0.219? Se oli toki tiedossa, että speksien mukainen range on pienempi 4wd:lle, mutta miksi ihmeessä se vaikuttaa noin paljon ilmanvastukseen? Mukavasti on ilmoitettu range sekä 18" että 20" nakeilla. Vaikea keksiä syystä kyllä noiden isompien hommaamiseen.

1669103131419.png

 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 230
Itselläkin ladattavalla hybridillä 11kw latausmahdollisuus (voimavirtapistokkeesta) kotona, mutta laturista on rajoitettu yleensä 8 amppeeria (eikä auto ottaisi kuin sen 3,7kW tehoa kuitenkaan). Mukana tullut schukolaturi on joko 8 tai 12A (tai tarkemmin latauksen voi rajoittaa auton asetuksista). Sitä tuli käytettyä ennen, mutta laitoin takakonttiin ettei tarvitse erikseen lähteä irroittelemaan kun joskus tarvitsee reissussa ja on sitten aina mukana.

16A ja 3,7kW tulee käytettyä jos yötunnit kortilla, hinnanvaihtelut rajuja ja/tai päivällä pitää vähän nopeammin saada virta täyteen.

Tuo 11kW laturi tuli hankittua ihan senkin takia, että piuhan irroittaminen ja kiinnittäminen vaatii sen 50 sentin käden siirron, joten vaiva on mahdollisimman pieni. Lisäksi on sitten sellainenkin taloudessa jos/kun tulee tarvetta. Tehon vaihtaminen käy laturista suht näppärästi, joten sinänsä en tiedä onko tuolla virran rajoittamisella mitään väliä, mutta koska se on helppoa niin miksei sitten tehdä. Ei siitä akulle varmasti haittaa ole.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Jos palataan taas valtakunnan sähköverkon, kiinteistöjen vähköverkon ja sähkön riittävyyden parista sähköautoihin...

Kaivelin Ioniq 6:sen speksilistoja kun auto sattuu kiinnostamaan. Osaako joku keksi syytä sille, että miksi 4wd versiolle listataan cw arvoksi 0.246 vs. takavedon 0.219? Se oli toki tiedossa, että speksien mukainen range on pienempi 4wd:lle, mutta miksi ihmeessä se vaikuttaa noin paljon ilmanvastukseen? Mukavasti on ilmoitettu range sekä 18" että 20" nakeilla. Vaikea keksiä syystä kyllä noiden isompien hommaamiseen.


Voisiko 4-vedossa oli isompi maavara? Se ainakin nostaisi ilmanvastusta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 241
AC latauksessa viittasin tavalliseen schuko laturiin ja teholuokkaan 1 x 8-12A, joka on ehdottomasti yleisin lataustapa. Järkikin varmaan sanoo, että 11kW ja 22kW lataustehoissa riittää kapasiteettia lämmitykseen.
Ok, kannattaa varmaan silloin puhua 1-vaihe latauksesta tai suko-latauksesta tms ettei mene termit sekaisin, ainakin itselleni "AC-lataus" tarkoittaa lähtökohtaisesti jotain muut akuin 1x8-12A latausta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
11kw laturi dynaamisella kuormanhallinnalla täälläkin. En mitään schukolatausta edes harkitsisi omakotitaloon.
Tietysti näin, mutta suurimmalle osalle myös 3,6kW latausasema tai karavaani pistorasia (3,6kW) on ihan riittävä, koska yön aikana saa taas auton täyteen. Tietty hitaammalla latauksella ei pysty ihan niin tarkasti kikkailla halpojen tuntien latausta jos kotona on pörssisähkö käytössä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 442
Akun saa toki täyteen 3,6kW latauksellakin yön aikana, jos se ei aluksi ollut kovin tyhjä (tai jos oli pikkuakku alle 36kW)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Nii aika lyhyitä matkojahan suurin osa suomalaisista ajelee työajona että sitä lataustarvetta ei ole jotain 60kwh joka päivälle.
Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo itellä ois 110km per päivä mut ei lataus mahdollisuutta himassa toistaiseksi. Oon harkinnu et riittäiskö Model 3 LR siihen että pääsis töissä latailemaan
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.
Meinaatko, että kaikki sähköautojen omistajat ovat näitä 75km tai yli työmatkojen omaavia? Itselläni tulee vähän päivästä riippuen 0-40km auton mittariin kilsoja. Toki ei vielä sähköautoa pihassa olekaan, mutta tilauksessa kylläkin.

Mutta totta tuokin, että jopa noilla isoilla kilometreillä (75 per päivä) riittää hyvin tuo yksivaiheinen lataus.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Joo itellä ois 110km per päivä mut ei lataus mahdollisuutta himassa toistaiseksi. Oon harkinnu et riittäiskö Model 3 LR siihen että pääsis töissä latailemaan
Jos tyomaalla on 8A latausta 8 tuntia niin paivassa tulee 40 km takkiin. Viikonloppuisin taytyisi sitten ladata 200km jostakin. 400 wltp pitaisi riittaa autossa tuohon.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Jos tyomaalla on 8A latausta 8 tuntia niin paivassa tulee 40 km takkiin. Viikonloppuisin taytyisi sitten ladata 200km jostakin. 400 wltp pitaisi riittaa autossa tuohon.
Joo tommosta oon itekki laskeskellu, onhan se toki iso hankinta mutta eipä tommonen 3 litranen dieselkään oo kovin halpa ylläpitää. Hyvin äkkiä makselis lyhennystä säästyneillä kuluilla ja sitten ois kumminkin 10 vuotta uudempi auto.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Joo tommosta oon itekki laskeskellu, onhan se toki iso hankinta mutta eipä tommonen 3 litranen dieselkään oo kovin halpa ylläpitää. Hyvin äkkiä makselis lyhennystä säästyneillä kuluilla ja sitten ois kumminkin 10 vuotta uudempi auto.
Olisin jo ajat sitten tilannut sahkoauton jos tyomatka olisi 110km. Mulla on vain 3km ja sahkomopolla mulla menee siihen viikossa 1kwh eli jotain 30 senttia. Talvella on niin kylma niin menen taksilla ja siihen meneekin sitten 30 euroa viikossa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.
Keskimääräinen työmatka ei kerro mitään . Pitää katsoa mediaania. Esimerkiksi yksi 100 km ajava ja yksi 10 km ajava tekee keskimäärin kaksi 55 km ajavaa, mutta vain yksi joutuu lataamaan useamman kerran viikossa.

Oma työmatkani on n. 10 km yhteen suuntaan ja ostin sähköauton ihan vain helppouden, ajomukavuuden, varusteiden ja päästöttömyyden vuoksi. En taloudellisen hyödyn.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Olisin jo ajat sitten tilannut sahkoauton jos tyomatka olisi 110km. Mulla on vain 3km ja sahkomopolla mulla menee siihen viikossa 1kwh eli jotain 30 senttia. Talvella on niin kylma niin menen taksilla ja siihen meneekin sitten 30 euroa viikossa.
Joo itellä menee dieseliin joku 15-17,5 euroa per päivä plus muut kulut. Oon vaan niin juutalainen et oon odottanu et noiden 2020 Model 3 LR:ien hinnat putois vielä pikkasen alaspäin ni vois perustella sen ostamisen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Keskimääräinen työmatka ei kerro mitään Pitää katsoa mediaania. Esimerkiksi yksi 100 km ajava ja yksi 10 km ajava tekee keskimäärin kaksi 55 km ajavaa, mutta vain yksi joutuu lataamaan useamman kerran viikossa.

Oma työmatkani on n. 10 km yhteen suuntaan ja ostin sähköauton ihan vain helppouden, ajomukavuuden, varusteiden ja päästöttömyyden vuoksi. En taloudellisen hyödyn.
En tullut tanne vankaamaan. Lahinna kirjoitin alas mita olen laskiskellut siita etta 8A riittaa useimmille mutta ei varsinaisesti riita niille jotka lahtevat vaihtamaan sahkoautoon taloudellisista syista. Olisin myos antanut mediaani kilometrit jos ne olisivat helpolla googletuksella loytyneet. Olisi voinut jattaa kokonaan mainitsematta kun silla ei ole asian kannalta merkitysta. Itse myos pidan sahkoautojen voimalinjasta paljon enemman joten olisin siita myos valmis maksamaan enemman.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Joo itellä menee dieseliin joku 15-17,5 euroa per päivä plus muut kulut. Oon vaan niin juutalainen et oon odottanu et noiden 2020 Model 3 LR:ien hinnat putois vielä pikkasen alaspäin ni vois perustella sen ostamisen.
Mita jos vaan ostaisi uuden? Ajat sitten sen 10 vuotta niin tasoittuu niiden ensimmaisien vuosien kalleus.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 442
Tulee sillä säästöä, mutta ei tuossa varmaan yhden talven aikana monesta kympistä puhuta kuitenkaan. No, riippuu minkä hintaista sähköä käyttää sen akun lämmittämiseen.

Enemmän säästöä varmaan tulee siitä, ettei tarvitse käyttää sähköä auton sisätilojen lämmittämiseen liikkeelle lähtiessä.

Itse oon miettinyt että olisi hauska yhden kerran kokeilla sitä että kuinka pitkälle talvella pääsee kunnon jos pukeutuu oikein lämpimästi ja laittaa sisätilan lämmityksen pois päältä. Lämmitetty tuulilasi riittäisi että näkee. Tavaksi tuota tuskin viitsii ottaa kun oon kuitenki valmis mukavuudestakin maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 442
Joo 2t metallia ja -10°C -> +20°C on 3,75kWh. Ehkä jos se autotalli on lämmitetty vaikka maalämmöllä, niin sähköä voisi mennä vain vajaa 1 kWh.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 102
Jos palataan taas valtakunnan sähköverkon, kiinteistöjen vähköverkon ja sähkön riittävyyden parista sähköautoihin...

Kaivelin Ioniq 6:sen speksilistoja kun auto sattuu kiinnostamaan. Osaako joku keksi syytä sille, että miksi 4wd versiolle listataan cw arvoksi 0.246 vs. takavedon 0.219? Se oli toki tiedossa, että speksien mukainen range on pienempi 4wd:lle, mutta miksi ihmeessä se vaikuttaa noin paljon ilmanvastukseen? Mukavasti on ilmoitettu range sekä 18" että 20" nakeilla. Vaikea keksiä syystä kyllä noiden isompien hommaamiseen.


Jaa'a. Olisko ilmoitettu 4WD@20" ja 2WD@18"? Muuten en keksi kuin mahdollisen maavara-eron/joku ylimääräinen jäähdytys takapäälle.

Ilmoitettu maltillinen kulutusero 14,3 vs. 15,1 kWh/100 km vihjaa, että tuskin ilmanvastuksessa samalla rengastuksella olisi noin suurta eroa kuin spekseissä lukee.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 442
Olis kyllä kiva jos noi ilmoittaisi kulutuksen vaikka 50km/h nopeudella ja 100km/h nopeudella niin pystyisi helposti laskemaan mikä osuus on ilmanvastusta ja mikä muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Jaa'a. Olisko ilmoitettu 4WD@20" ja 2WD@18"? Muuten en keksi kuin mahdollisen maavara-eron/joku ylimääräinen jäähdytys takapäälle.

Ilmoitettu maltillinen kulutusero 14,3 vs. 15,1 kWh/100 km vihjaa, että tuskin ilmanvastuksessa samalla rengastuksella olisi noin suurta eroa kuin spekseissä lukee.
Vähän samansuuntaista mietin, mutta aika erikoinen. Muissa range-spekseissä erikseen ilmoitettu 18” vs 20”.

Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että sveitsin first-edition configuraattori antaa konffata kamerapeilit vain jos valitsee 20” renkaat. Itse ainakin harkitsisin kamerapeilejä pienten renkaiden kanssa. Isoja vanteita ei kyllä huvittaisi ottaa…

Tässä vaiheessa konfiguraattorilla ei juuri tee, kun tilata ei voi. Monissa muissa maissa ekat launch-editionit menivät varauksiin heti. Saa nähdä koska varausjonot aukeavat muissa maissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Se on tietenkin totta että noita schukopistokkeesta lataavia varmasti on paljon tällä hetkellä. Sen kuitenkin pitäisi olla vain tilapäisratkaisu. Aika moni omakotitalossa asuva kuitenkin sen 11kW tai 22kW aseman itselleen asennuttaa. Ja uusissa rivareissakin näkyy olevan 11-22 kW latauspisteet. Myös joihinkin vanhoihin niitä on asennettu. Varmasti useimmat 70-100kWh akun omistavat haluaisivat kotiin nopeamman kuin 1,8kW (tai "super-Schukolla) 3,7kW latauksen, että auton saa alle vuorokaudessa ladattua.
Miksi auto pitäisi saada ladattua kotona tyhjästä täyteen alle vuorokaudessa?

Tuo lienee relevanttia vain niille jotka oikeasti ajavat joka päivä useampia satoja kilometrejä, eli tosiaan akun täydestä tyhjäksi. Useimmat kuitenkin ajavat paljon vähemmän vuorokaudessa, jolloin ei tule tarvetta saada ladattua koko akun kapasiteetin verran yön aikana, tai edes vuorokaudessa.

Ajan normipäivisin n. 120km työajoja, ja esim. tänään kun tulin kotiin, 52kWh akusta oli jäljellä vajaa 30%. Laitoin sen lataukseen n. 2,3kW teholla, ja nyt ennen nukkumaanmenoa se on päälle 50%. Eiköhän se aamulla töihin lähtiessäni ole latautunut jo reippaasti päälle 80%.

Ainoa lisäarvo mitä kotonani 11kW lataus toisi olisi jos tulisin kovin tyhjällä akulla kotiin ja tietäisin jo ennalta että parin tunnin kuluttua pitäisi lähteä pidemmälle matkalle. Tuon voi ratkaista kahdella tavalla:

1. Ennakoi, vältellen akun ajamista kovin tyhjäksi ellei ole pakko (jos siis on tarkoituksella jättänyt jossain lataamatta ajatellen "No kyllä tuolla vielä kotiin pääsee...", tietämättä että pitäisi lähteä vielä johonkin pidempään ajoon).

2. Käy julkisilla asemilla ottamassa vieläkin nopeampaa pikalatausta yllättävän matkan varalla.

Jos töistä kotiin tulon jälkeen on esim. 10-14 tuntia aikaa ladata, ei silloin ole merkitystä hoituuko lataus seuraavan päivän ajoja varten kahdessa vai 10 tunnissa. Paitsi siinä pörssisähkötapauksessa jos haluaa ladata vain klo 1-5 välisenä aikana yöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ajan normipäivisin n. 120km työajoja, ja esim. tänään kun tulin kotiin, 52kWh akusta oli jäljellä vajaa 30%. Laitoin sen lataukseen n. 2,3kW teholla, ja nyt ennen nukkumaanmenoa se on päälle 50%. Eiköhän se aamulla töihin lähtiessäni ole latautunut jo reippaasti päälle 80%.
Pitää paikkansa näillä lämpötiloilla, mutta ei oikein kylmemmällä. Itse jouduin auton ostaessa tuolla 13A:lla pärjäämään (ennen kuin sain itse latausaseman asennettuksi), ja vaikka teoriassa sen pitäisi pystyä yössä lataamaan täyteen niin kylminä viikkoina (-15C keskiarvolla) se ei toteutunut. Akun lämmitykseen meni niin suuri osa, että itse lataamiseen ei oikein riittänyt potkua vaan auto ilmoitteli että 1kW teholla meni akkuun, loput lämmitykseen. Viikonloppu pelasti, koska joka päivä jäätiin hieman jälkeen. Puhumattakaan Teslan kanssa siitä että autoa pitää esilämmittää jotta pääsee edes sisään sinne ja sehän ei helpota alkuunkaan kylminä päivinä.

Mitenkään kovin energiataloudellista se ei ollut että akkua lämmitettiin 12h yössä. 11kW laturilla tuota akkua ei tarvitse lämmittää niin pitkään, jolloin hyötysuhde latauksessa kasvaa ja sen huomaa varsinkin erittäin kylminä päivinä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo jos ajaa sen ~500km päivässä ja ei pysty käyttämään 3vaihe latausta niin polttis on silloin se ratkaisu. Samoin jos ajaa vaikka 1000km tai 4000km.

Ne jotka ajelevat ns normaaleita työajoja niin tietyissä kilometri määrissä sähkis on selvästi halvempi ratkaisu.

Tuntuu että osa keskustelijoista tulee tänne vaan kertomaan skenaarioita milloin sähköauton range loppuu kesken, eiköhän ne faktat ole jo tullut selväksi tässä 250 sivun aikana mitä threadi on ollut olemassa.

Ois kiva jos tässä keskityttäis enemmän sähköautoiluun kinastelun sijasta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Pitää paikkansa näillä lämpötiloilla, mutta ei oikein kylmemmällä. Itse jouduin auton ostaessa tuolla 13A:lla pärjäämään (ennen kuin sain itse latausaseman asennettuksi), ja vaikka teoriassa sen pitäisi pystyä yössä lataamaan täyteen niin kylminä viikkoina (-15C keskiarvolla) se ei toteutunut. Akun lämmitykseen meni niin suuri osa, että itse lataamiseen ei oikein riittänyt potkua vaan auto ilmoitteli että 1kW teholla meni akkuun, loput lämmitykseen. Viikonloppu pelasti, koska joka päivä jäätiin hieman jälkeen. Puhumattakaan Teslan kanssa siitä että autoa pitää esilämmittää jotta pääsee edes sisään sinne ja sehän ei helpota alkuunkaan kylminä päivinä.
Kai tuossa on sitten eroja sähköautojen välillä kun en viime talvena kokenut asiaa sen suuremmaksi ongelmaksi, vaikka toki keskimäärin lataus kaiketi eteni hitaammin kuin lämpimämmillä keleillä. Ei nyt ainakaan mitään tuollaista ilmiötä että latausteho olisi tippunut kolmasosaan vai mitä tuossa sinun tapauksessasi sitten tapahtui. Onhan nyt tänäänkin täällä ollut kuitenkin n. -4 asteen pakkaskeli, ja ihan kiltisti tuntuu autoni kuitenkin edelleen latautuvan 1x10A virralla.

Voi olla että Tesla sitten kuluttaa yleisesti ottaen enemmän energiaa nestepohjaiseen lämmönhallintaan. Tesla-Björnikin teki jossain videossaan havainnon kuinka Tesla käytti varsin suuren osan 20kW DC-lataustehosta akun lämmitykseen sen lataamisen sijasta, vaikka lataus tapahtui lämpimässä hallissa.

Björn taisi järkeillä asian jotenkin että aina kun Tesla havaitsee käytettävän DC-latausta, oli se sitten kuinka vähätehoista (kuten 20kW), yrittää Tesla käyttää paljon energiaa akun lämmittämiseen kohti 40 asteen optimilämpötiloja jotta pystyttäisiin superpikalataamaan, vaikka sellaista tehoa ei DC-laturista ole kuitenkaan luvassa. Eli ainakin siinä tapauksessa Tesla pyrki ihan turhaan lämmittämään akkua suht heikkotehoisen DC-latauksen aikana kohti nopeaa teholatausta. Voi toki olla että Teslan käytös on video tekohetkestä muuttunut, on varmaan lähemmäs vuoden vanha video.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 116
Olikos jotain appia jolla voisi vaikka katsoa viime vuoden sijaintitietonsa auton kanssa liikkuessa ja katsoa minkä auton kanssa olisi päässyt samat reitit latureiden varassa?

Oma työ sisältää paljon ajamista ja on turhan työlästä tehdä tuollainen tarkastus manuaalisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 042
Miksi auto pitäisi saada ladattua kotona tyhjästä täyteen alle vuorokaudessa?

Tuo lienee relevanttia vain niille jotka oikeasti ajavat joka päivä useampia satoja kilometrejä, eli tosiaan akun täydestä tyhjäksi.
Kun sähkön hinta vaihtelee 20snt/kWh tuntien välillä, on auto on kiva ladata nopeasti silloin kun sähkö on halpaa ja vastaavasti jättää lataus kalliiden tuntien aikana väliin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Täällä kun nää samat sankarit toistelee samoja juttuja että ei riitä sukolataus jne... Meillä tulee päivässä 20-30km ajoa. Tarvitse noilla ajoilla laittaa kuin kerran kaksi viikkoon yöksi lataukseen.

Se se vasta typerää olisi ostaa meille jotain tonnin 11kW laturia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Täällä kun nää samat sankarit toistelee samoja juttuja että ei riitä sukolataus jne... Meillä tulee päivässä 20-30km ajoa. Tarvitse noilla ajoilla laittaa kuin kerran kaksi viikkoon yöksi lataukseen.

Se se vasta typerää olisi ostaa meille jotain tonnin 11kW laturia.
Joku voisi sanoa, että se vasta typerää onkin, että polttaa talonsa ja menettää (vakuutus)rahansa, kun tietentahtoen tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla laturilla latailee pistokkeesta, jota jatkuvaan kuormitukseen ei ole tarkoitettu :kahvi:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 555
Björn taisi järkeillä asian jotenkin että aina kun Tesla havaitsee käytettävän DC-latausta, oli se sitten kuinka vähätehoista (kuten 20kW), yrittää Tesla käyttää paljon energiaa akun lämmittämiseen kohti 40 asteen optimilämpötiloja jotta pystyttäisiin superpikalataamaan, vaikka sellaista tehoa ei DC-laturista ole kuitenkaan luvassa. Eli ainakin siinä tapauksessa Tesla pyrki ihan turhaan lämmittämään akkua suht heikkotehoisen DC-latauksen aikana kohti nopeaa teholatausta. Voi toki olla että Teslan käytös on video tekohetkestä muuttunut, on varmaan lähemmäs vuoden vanha video.
Tähän on tullut päivityksiä tänä syksynä. Ei ole päivitys ehtinyt vielä kaikkiin autoihin, mutta pienitehoisilla DC-latureilla ei jatkossa lämmitetä akkua kuin sen verran, että voidaan ottaa vastaan laturin maksimiteho.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 543
Joku voisi sanoa, että se vasta typerää onkin, että polttaa talonsa ja menettää (vakuutus)rahansa, kun tietentahtoen tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla laturilla latailee pistokkeesta, jota jatkuvaan kuormitukseen ei ole tarkoitettu :kahvi:
Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Tähän on tullut päivityksiä tänä syksynä. Ei ole päivitys ehtinyt vielä kaikkiin autoihin, mutta pienitehoisilla DC-latureilla ei jatkossa lämmitetä akkua kuin sen verran, että voidaan ottaa vastaan laturin maksimiteho.
Omaan ässään tää tuli. On hyvä päivitys, tosin thaikuissa ny niin en ole oikeilla pakkasilla päässy testaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.
Oliko sitten niin iso saasto verrattuna type-2 asentamiseen? Tahan kylla vaikuttaa paljon se etta onko jo kolmivaihe piuhaa tarjolla ulkona ja joutuuko sahkomiehesta maksamaan mitakin hintaa. Itse olettaisin etta se sininen karavaanari tulppa on akkia kanssa 300 euroa kun sahkomiehet ovat persoja rahalle ja niita sinisia ei oikein halvalla saa suomesta. Mutta mutta itsekkin olisin sen sinisen ihan itse tilannut saksasta halvalla ja itse vaihtanut.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 442
Sinänsähän tilanne on tällä hetkellä vähän koominen kun ne Type2 3-vaihe"latausasemat" maksaa niin paljon. Sitten kun niitä saa 200-300 eurolla niin tilanne on normalisoitunut.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
Itse olettaisin etta se sininen karavaanari tulppa on akkia kanssa 300 euroa kun sahkomiehet ovat persoja rahalle ja niita sinisia ei oikein halvalla saa suomesta. Mutta mutta itsekkin olisin sen sinisen ihan itse tilannut saksasta halvalla ja itse vaihtanut.
Äkkiseltään katsottuna sininen karavaani pistorasia n.10€. Siihen päälle se tunnin asennus niin pitäisi alle 100€ selvitä, jos asennus tehdään vanhan pistorasian tilalle eikä uutta johtoa tarvitse vetää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.
Se mitä olen täällä asuinalueella kierrellyt lenkillä yms niin en ole nähnyt yhtäkään supersukoa tai karavaanaripistoketta.

Joko se tilapäislaturin mötikkä roikkuu ihan perus ulkopistorasiasta ja usein vielä pistokkeen johto 90 astetta vinossa.

Tai sitten ihmiset on olleet järkeviä ja asennuttaneet type2 latausaseman, joka hoitaa homman varmasti, helposti ja turvallisesti.

Tuo karavaanaripistorasia on mielestäni vähän perse edellä puuhun menemistä.
Koska ei tuo pistorasia itsessään auta, vaan sitten pitää ostaa yksi piuha tai adapteri lisää jotta sitä voi käyttää kun liitin on erilainen.
Eli mikä hyöty?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 497
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 971
Viestejä
4 208 045
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom