- Liittynyt
- 03.04.2018
- Viestejä
- 1 352
Rotuaarin pallolta Hapitsun Ikeaan 137km. Luulajaan on sit tuplat lisää, 266km Oulusta. Torniosta katsoen Oulu ja Luulaja on yhtä lähellä.Paljo Haaparantaan on kilsoja Oulusta?
Rotuaarin pallolta Hapitsun Ikeaan 137km. Luulajaan on sit tuplat lisää, 266km Oulusta. Torniosta katsoen Oulu ja Luulaja on yhtä lähellä.Paljo Haaparantaan on kilsoja Oulusta?
Okei no en tiiä onks paha ajan joskus Tampereelta Ikaalisiin ja sekin tuntuu jo ikuisuudelta. Toi on paljon pidempi matka mut varmaan menee kun kuuntelee musiikia tai puolisoa, tai jotain.Rotuaarin pallolta Hapitsun Ikeaan 137km. Luulajaan on sit tuplat lisää, 266km Oulusta. Torniosta katsoen Oulu ja Luulaja on yhtä lähellä.
Heh, olen asunut Oulussa vuodesta 1988 asti, eikä auton hankkiminen ole tullut mieleenkään. Asuinpaikkana Kaijonharju, bussipysäkille matkaa muutama sata metriä. Kesällä kyllä polkupyörällä sään salliessa, vajaa puoli tuntia keskustaan leppoisalla vauhdilla. Toki tilanne olisi toinen jos asuisi jossakin sellaisessa lähiössä, jossa ei ole kunnon bussivuoroja tai pitäisi työn puolesta reissata. Pitemmällä matkalla juna on joka tapauksessa ykkösvalinta, voi rauhassa keskittyä lukemiseen. Lentänyt olen viimeksi vuonna 2001, 90-luvulla sain lentää työreissuissa niin paljon, että päätin ettei enää koskaan.Oulussa on kylmä talvella. Ei lienee astrofyysikko tarvi olla et ymmärtää et miksi lentoja Tromssaan tai Leville ei kannata Oulusta järjestää.
Kun käytännössä kaikilla matkustavilla Oululaisilla on oma auto, ei Helsinkiä lähemmäs kannata lentoja järjestää.
130Paljo Haaparantaan on kilsoja Oulusta?
Todistit just itte mun pointin todeksi kun kerroit et olet lentänyt viimeksi vuonna 2001Heh, olen asunut Oulussa vuodesta 1988 asti, eikä auton hankkiminen ole tullut mieleenkään. Asuinpaikkana Kaijonharju, bussipysäkille matkaa muutama sata metriä. Kesällä kyllä polkupyörällä sään salliessa, vajaa puoli tuntia keskustaan leppoisalla vauhdilla. Toki tilanne olisi toinen jos asuisi jossakin sellaisessa lähiössä, jossa ei ole kunnon bussivuoroja tai pitäisi työn puolesta reissata. Pitemmällä matkalla juna on joka tapauksessa ykkösvalinta, voi rauhassa keskittyä lukemiseen. Lentänyt olen viimeksi vuonna 2001, 90-luvulla sain lentää työreissuissa niin paljon, että päätin ettei enää koskaan.
Joo eli paljon. Mut en mä asu lähelläkään Oulua. Mukava vaan tietää näitä faktoja.ei mitn.
133 kilometriä on Oulu Haaparanta välimatka.Paljo Haaparantaan on kilsoja Oulusta?
Heh, syynä oli kyllä todellinen kyllästyminen lentokenttiin, tuntikausien odotuksiin lennolta toiselle siirtymisessä jossakin helkutin Schipolissa tai JFK:lla ja niin edelleen. Ja tämä kaikki jonkun muutaman päivän kokouksen vuoksi, jossa sai kuunnella vieläkin tylsempiä esitelmiä kuin omani.Todistit just itte mun pointin todeksi kun kerroit et olet lentänyt viimeksi vuonna 2001
Tunnustaudun itsekin sekakäyttäjäksi tässä asiassa, bussilla on kätevämpi mennä baariin keskustaanMonihan liikkuu sekä että, eli vastakkainasettelut ovat joskus aika keinotekoisia.
Mielestäni Oulun joukkoliikennettä arvioidaan turhan kriittisesti. Varsinkin tärkeimpiin paikkoihin pääsee hyvin busseilla. Ainoa ongelma on poikittaisliikenne joka on heikohkosti toteutettu. Eli jos asut tai käyt töissä esimerkiksi Ruskossa on kulkeminen julkisilla hankalampaa. Joku ratikkasuunnitelma täysin järjetöntä Oulun kokoiselle kaupungille, ei se mikään Tampere ole vaikka asukasluvusta voisi niin ehkä päätelläkin.Oulun joukkoliikenne on kyllä ihan samanlainen vitsi kuin turismi siellä
Poikittaista bussiliikennettä ei Oulussa ole. Vaikka matkaa olisi suoraa tietä 4 kilometriä lähiöiden välillä, niin pakko koukata keskustan tai Tuiran kautta kenties 15-20 kilometriä. Talviaikaan selviää usein 15-30 minuutin bussin vaihdon odottelulla, mutta kesäaikataulujen aikaan meneekin helposti lähemmäs tunti siinä vaihdossa.Mielestäni Oulun joukkoliikennettä arvioidaan turhan kriittisesti. Varsinkin tärkeimpiin paikkoihin pääsee hyvin busseilla. Ainoa ongelma on poikittaisliikenne joka on heikohkosti toteutettu. Eli jos asut tai käyt töissä esimerkiksi Ruskossa on kulkeminen julkisilla hankalampaa. Joku ratikkasuunnitelma täysin järjetöntä Oulun kokoiselle kaupungille, ei se mikään Tampere ole vaikka asukasluvusta voisi niin ehkä päätelläkin.
Juu Oulussa oli asukkaita jotakin 130000-140000 ennen kuntaliitoksia. Kaupunkikuva on kyllä lähempänä Jyväskylää tai Kuopiota kuin samoissa asukasluvuissa pyöriviä Tamperetta tai Turkua. Esimerkiksi Norjan Tromssa vaikuttaa keskustaltansa isommalta kuin Oulu vaikka asukkaita on yli 100k vähemmän kuin Oulussa. Oulun keskusta on pieni, tiivis ja ahdas. Joskin viimeaikainen korkeampi rakentaminen on tuonut jo vähän isomman kaupungin tuntoa mikä on hyvä juttu.Poikittaista bussiliikennettä ei Oulussa ole. Vaikka matkaa olisi suoraa tietä 4 kilometriä lähiöiden välillä, niin pakko koukata keskustan tai Tuiran kautta kenties 15-20 kilometriä. Talviaikaan selviää usein 15-30 minuutin bussin vaihdon odottelulla, mutta kesäaikataulujen aikaan meneekin helposti lähemmäs tunti siinä vaihdossa.
Toki se poikittaisliikenne taitaa olla ongelma jokaisessa kaupungissa Suomessa. Myös pk-seudulla.
Oulu ei ole oikeastaan kuin 100 tuhannen asukkaan kaupunki tai alle. Toinen puolisko väkiluvusta on tullut sitten kuntaliitosten mukana pitkin maakuntaa. Pateniemi-Herukka aluekkin oli aiemmin osa Haukiputaan kuntaa ja sitten viime vuosikymmenellä puolen kymmenen kuntaa liitettiin Ouluun. Lääniä taitaa olla Oulun kaupungin alueella pitkästi yli 100 kilometriä Oulunsalon läntisimmästä osasta Yli-Iin lounaisimpaan kolkkaan.
Matkanahan tuo ei ole paha, mutta kyllä tuo väli on ollut runsaan rekkaliikenteen takia yhtä helvettiä ajaa. Varsinkin Ii-Kemi. Nyt varmaan remontin jälkeen paranee. Tornioon toki menee sitten Kemistä moottoritie, mutta rekkaliikennekin vähenee paljon Kemin jälkeen, kun osa jää Kemiin ja osa kääntyy Rolloon.Tiedän parikin tyyppiä, jotka on ajelleet päivittäin Oulu - Kemi/Tornio väliä työnsä puolesta. Ei ole paha matka ja itsekin tuota väliä vielä vähän Oulua kauempaa käynyt koulun vuoksi aikoinaan. Itse en päivittäiseen rumbaan kyllä lähtisi, kun se kuitenkin syö päivän "vapaatunneista" turhan paljon.
Tämä oli kyllä koomisin dissaus Oulun lentoyhteyksistä vähään aikaan.Suoria reittilentoja Oulusta ei ole oikeastaan muualle kuin Helsinkiin. Välillä ajoittain on ollut myös Tukholmaan suora reittilento, mutta muutaman vuoden jälkeen se on lakkautettu aina kannattamattona.
Ei puhettakaan että Oulusta pääsisi lentämään suoraan esimerkiksi Rukalle 200 kilometrin päähän, Rovaniemelle 230 kilometrin päähän, Leville 370 kilometrin päähän tai Turkuun 600 kilometrin päähän.
Joka on Oulussa. Muuten samaa mieltäOulun lentokenttä ei ole Oulussa vaan Oulunsalossa
Hallinnollisesti toki kuntaliitoksen jälkeen kuten Yli-Iikin. Kumpaakaan ei oikein kaupunkiin kuuluvaksi osaa mieltää.Joka on Oulussa. Muuten samaa mieltä
Juu, Ylikiiminki oli poronhoitoaluetta ja sitä perua nyt sitten Oulukin.Noiden kuntaliitosten jälkeenhän Oulu taitaa olla myös poronhoitoaluetta
Kyllä Rovaniemi on (pinta-alaltaan) reilusti isompiOulu, euroopan suurin poronhoitokaupunki.
Ja Pudasjärvi, joka on Suomen suurin kaupunkiKyllä Rovaniemi on (pinta-alaltaan) reilusti isompi
Tässä oli kyllä hyvin tiivistettynä tämä. Rukalle ei tosiaan ole järkeä Oulusta normaalioloissa lentää, tuo Kittilä (Ylläs + Levi) voisi olla ainoa pohjoisen paikka johon voisi olla järkeä mennä lentämällä.Oulun lentokenttä ei ole Oulussa vaan Oulunsalossa. Jos haluaisi Rukalle lentämällä niin
- Taksilla tai omalla autolla kentälle n. 20-25min. Bussilla helposti 2-3x aika.
- Lentoon liittyvä härväys kentällä. N. tunti.
- Lento Rukalle. Eikö perhana Rukalla ei ole lentokenttää vaan se on Kuusamon keskustasta n. 10km päässä eri suuntaan kuin Ruka. N. 30min? Koneesta poistuminen ja laukkujen odottelu 30min.
- Kuusamon kentältä on Rukalle 35-40km. Ei siellä ole julkisia eli vuokraa auto tai aja taas taksilla. Kaikkeen menee helposti tunti.
Vs. istu Skibussiin keskustassa tai ota oma auto ja aja Rukalle.
Rovaniemen kanssa sama homma. Sinne pääsee junalla reilussa parissa tunnissa suoraan keskustasta keskustaan ilman lentoon liittyvää härväystä, jos ei halua itse ajaa. Levin kanssa on vähän sama homma. Junalla Kolariin tai Rolloon ja bussilla perille.
Nykyisin lentämiseen liittyvän härväyksen takia lyhyissä lentomatkoissa ei vain ole järkeä. Siksi Oulu-Hki on ainoa järkevä säännölliseen reittilentämiseen soveltuva väli jo sen takia, että Hki:stä voi jatkaa mihin vaan. Matkustajamäärät Oulusta ei vaan riitä muuhun. Turkuunhan pääsi aikoinaan ja sieltä pääsi sitten muualle, mutta Air Balticin lopettamisen jälkeen Turustakaan ei pääse juuri mihinkään niin mikä järki. Junayhteys Tampereelle pitäisi puristaa sellaiseksi, että Pendolinot voi vetää reilut pari markkaa lasissa koko matkan eikä pysähdy kuin korkeintaan Seinäjoella. Se olisi parasta mitä Oulun kotimaan yhteyksille voi tehdä.
Eikä välttämättä edes tunti riitä sieltä Yli-Iin tienoolta. Virpiniemestä aika tasan puoli tuntia ja tämä nyt on jo vanhaa Haukipudasta eli voitaneen laskea Pohjois-Ouluksi...Oulussa vaikkapa pohjoispuolelta jo lentokentälle meno ottaa lähes tunnin.
Noiden ansiostahan Oulussa on enemmän asukkaita kuin Turussa.Noiden kuntaliitosten jälkeenhän Oulu taitaa olla myös poronhoitoaluetta
Totta. Muutenhan Oulu olisi jossakin Turun ja Jyväskylän välissä (kuntaliitoksen yhteydessä asukasluku kasvoi vähän vajaalla 50 000 hengellä). Kuntaliitosten siunauksellisuudesta on porukka sitten hyvin montaa mieltä. Vanhassa Oulussa syytetään liitetyltä alueelta tulevia päättäjiä kyläpolitikoinnista, toiseen suuntaan taas valitaan palveluiden katoamisesta. Syyllinenhän on aina helppo löytää, eikä haittaa yhtään vaikka jollain vertailupaikkakunnalla, jossa liitoksia ei ole tehty, on hyvin pitkälti samat ongelmatNoiden ansiostahan Oulussa on enemmän asukkaita kuin Turussa.
Kempele on ainakin ollut tyytyväinen pysyessään omana kuntana ja palvelut todella laadukkaita Ouluun verrattuna. Kieltäytyi kuntaliitoksesta aiemmin, toisin kuin Oulunsalo. Lääkärille pääsee kun tarvii ja käynnit nopeita. Erikoissairaanhoitohan tosin tapahtuu kuitenkin edelleen OYS:ssä, jossa jonot tulee taas eteen.Totta. Muutenhan Oulu olisi jossakin Turun ja Jyväskylän välissä (kuntaliitoksen yhteydessä asukasluku kasvoi vähän vajaalla 50 000 hengellä). Kuntaliitosten siunauksellisuudesta on porukka sitten hyvin montaa mieltä. Vanhassa Oulussa syytetään liitetyltä alueelta tulevia päättäjiä kyläpolitikoinnista, toiseen suuntaan taas valitaan palveluiden katoamisesta. Syyllinenhän on aina helppo löytää, eikä haittaa yhtään vaikka jollain vertailupaikkakunnalla, jossa liitoksia ei ole tehty, on hyvin pitkälti samat ongelmat
No jos kunnalla on varaa maksaa palvelut niin ei välttämättä kannata, mutta nuo maaseutukunnat on yleensä aika persaukisia. Kempele taitaa olla vähän sellainen Oulun Espoo.Kempele on ainakin ollut tyytyväinen pysyessään omana kuntana ja palvelut todella laadukkaita Ouluun verrattuna. Kieltäytyi kuntaliitoksesta aiemmin, toisin kuin Oulunsalo. Lääkärille pääsee kun tarvii ja käynnit nopeita. Erikoissairaanhoitohan tosin tapahtuu kuitenkin edelleen OYS:ssä, jossa jonot tulee taas eteen.
Kuntaliitoksissa tuli juurikin nuita ongelmia, että kunnat menettivät terveydenhuoltopalveluitaan lähemmäs keskustaa ja tästä ollut paljon purnausta. Tuo tullut tutuksi niin asiakkaan, kuin työntekijän näkökulmasta.
Väestökehitys 1980-2020Kempele taitaa olla vähän sellainen Oulun Espoo.
Terveyspalveluita on siirtynyt myös vanhan Oulun sisällä, Kaijonharjustahan terveysasema lopetettiin ja nyt pitää asioida Tuirassa, mikä on etenkin autottomalle selvä heikennys.Kempele on ainakin ollut tyytyväinen pysyessään omana kuntana ja palvelut todella laadukkaita Ouluun verrattuna. Kieltäytyi kuntaliitoksesta aiemmin, toisin kuin Oulunsalo. Lääkärille pääsee kun tarvii ja käynnit nopeita. Erikoissairaanhoitohan tosin tapahtuu kuitenkin edelleen OYS:ssä, jossa jonot tulee taas eteen.
Kuntaliitoksissa tuli juurikin nuita ongelmia, että kunnat menettivät terveydenhuoltopalveluitaan lähemmäs keskustaa ja tästä ollut paljon purnausta. Tuo tullut tutuksi niin asiakkaan, kuin työntekijän näkökulmasta.
Oulussa tosiaan lakkautettiin kenties puolet terveyskeskuksista tuossa viitisen vuotta sitten. Esimerkiksi Oulun keskustasta lakkautettiin kokonaan terveyskeskus ja sen toiminnot siirrettiin 2 kilometrin päähän Kontinkaalle yliopistollisen sairaalan naapuriin. Sinällään tuo matka ei ole paha kilometreissä, mutta esimerkiksi kaikki bussilinjat kulkevat Oulussa keskustan kautta ja tuonne mennessä pitää suurimman osan vaihtaa bussia.Terveyspalveluita on siirtynyt myös vanhan Oulun sisällä, Kaijonharjustahan terveysasema lopetettiin ja nyt pitää asioida Tuirassa, mikä on etenkin autottomalle selvä heikennys.
OYS:ista minulla on tältä vuodelta varsin positiivisia kokemuksia. Sain kesällä kivuliaan sairaskohtauksen, yhteispäivystyksessä piti odotella ehkä noin tunti, alustava diagnoosi ja kipulääkkeiden ja lähetteen kanssa kotiin. Kiireettömään leikkaukseen pääsin parin kuukauden jonotuksella. Yksityisellä puolella tähän olisi toki mennyt ehkä vain viikko, mutta tilanne huomioiden tuo ei ollut kohtuutonta.
Mutta kokoisekseen kunnaksi Kempele on tosiaan poikkeus, se hyötyy valtavasti läheisyydestään Ouluun. Saman kokoinen kunta jossakin Ylä-Savossa tai Pohjois-Karjalassa ja tilanne olisi aivan toinen.
Jos Kempeleen kunta sijaitsisi vaikka jossain Itä-Lapissa tai Pohjois-Karjalan syrjäseydulla, niin eiköhän tuo alla oleva väestönkehitys olisi mennyt niin sielläkin, että vuoden 1980 tasolta 7500 se olisi tippunut puoleen tähän mennessä.Kempeleessä on paljon liiketoimintaa (tai mulla on ainakin fiilis että Polar on Kempeleen puolella?) ja jostain syystä siellä taitaa olla syntyvyys aika kova verrattuna muuhun Suomeen. Sijainti on kyllä monin tavoin hyvä. On tietysti valtavasti eroa onko joku maaseutu-pitäjä jossa löytyy muutama autokorjaamo vai isomman kaupungin kupeessa oleva kunta jossa on hyvä työllisyysprosentti ja paljon teollisuutta.
Kempele on kuitenkin niitä kuntia jossa on aika paljon omaa tuotantoa. En tiedä miten maallistuminen puree lestadiolaisperheisiin, mutta ainakin keskiverto kuntaa suurempi lapsiluku nyt ainakin jonkun aikaa.Eiköhän tuo Kempeleen ja Oulun väkilukukin käänny laskuun viimeistään 2030-luvulla kun Kainuu ja Lappi alkaa olla tyhjiä nuorista, jotka pitävät yllä sitä Oulun seudun väestönkasvua muuttamalla sieltä Oulun seudulle töihin tai opiskelemaan.
Vähän pieni otos toki: yksi tuttuni tuli 13-lapsisesta lestadiolaisperheestä. Aikuistuttuaan he yhtä lukuunottamatta irtaantuivat liikkeestä.Kempele on kuitenkin niitä kuntia jossa on aika paljon omaa tuotantoa. En tiedä miten maallistuminen puree lestadiolaisperheisiin, mutta ainakin keskiverto kuntaa suurempi lapsiluku nyt ainakin jonkun aikaa.
Arina se kai siellä meinaa vastustaa kaikkea mikä ei heitä tyydytä.Ainoastaan Raksilan kehitys junnaa paikoillaan.
Tuota YO:n raksilaan muuttamista en kyllä ymmärrä, linnanmaalle on rakennettu kaikki mitä YO tarvii. Ei mielestäni pienintäkään järkeä. Itse olen oulusta muuttanut kokonaan pois 2006 ja siellä tulee kuitenkin säännöllisesti vierailtua ja en kyllä pidä tuosta oulun muuttumisesta. Toki voi olla että aika on kuultanut muistot, mutta ei tuo nyky oulu enään tunnu siltä samalta synnyinkaupungilta.Arina se kai siellä meinaa vastustaa kaikkea mikä ei heitä tyydytä.
Mutta eniten ihmetyttää, että miksi ihmeessä se Yliopisto sieltä Linnanmaalta keskustaan haluaa. Hemmetti koko Linnanmaa rakennettu YO:n takia, ja muutenkin miksi ihmeessä YO pitäisi keskustan huudeilla ollakaan.
Ja mitä tapahtuisi sen jälkeen Linnanmaan YO tönöille... Pommia alle vaan ja thats it?
Sekavaa touhua jo vuosia ollu siellä suunnalla... Nokiassa roikkuivat liian kauan mukana.
nimim. 2002 Oulusta jo pois muuttanut, mutta mielenkiinnolla seurailen mitä siellä puuhaillaan.