Juuh, hyih helkkari, jos 2000 luvun tietoturva ja windows XP olivat paskaa niin on sitä näköjään ennenkin ollut.
Joskus 2000 luvun ekan vuosikymmenen lopulla tuli ircciä käytettyä ja 2010-luvun loppupuolella se loppui omalta osalta. Ei paljon positiivisia muistoja jäänyt siitä.
Sellainen jälkijunassa tulemisen tunne siinä koko ajan oli, niinkuin mulla kyllä aika monessakin atk-hommassa.
Jotain linux-distrojen ja muun opensource-puolen tukikannuja tuli käytettyä ja niistä nyt sai jotenkin apuja kun oli joku ongelma edessä. Yhteisö/juttukanaville ei sitten oikein millekään päässyt kunnolla "sisään".
Mieleen on jäänyt myös että aika sisäänpäin lämpiävä meininki, suorastaan rinkirunkuksi voisi kutsua, oli monilla kanavilla. Ei nykyään tunnu olevan sellaista samalla tavalla.
Ehkä olisi pitänyt kokea ircci 90 luvulla, silloin siinä oli jotain uutta ja hienoa varmaan. Vanhanaikaiselta se tuntui jo aika pian kun sitä käytin. Kanavien rekisteröiminen purkkaa, nickin rekisteröiminen purkkaa, ei viestihistoriaa ellet käytä shelliä, ei kuvia/muita tiedostoja. Paitsi DCC joka toimii jos toimii. Ei kunnon kryptausta. IP osoite näkyy käyttäjän host-maskissa, juuh okei.
Tuota eivät sitten monet verkot laittaneet piiloon edes myöhemmin, tuskin vieläkään. Eikä se komennoilla säätäminenkään ole nykyaikaa.
Discordikin on paskaa mutta eri syistä, silti käytän sitä kyllä mieluummin. Mitähän varteenotettavia vaihtoehtoja niitä olisi, matrix ei ole oikein lähtenyt lentoon ja oli siinäkin jotain kankeaa kun kokeilin? Telegram mutta se on jotenkin epäilyttävä. Whatsapp, Signal on enemmän pikkuporukoiden käyttöön. Teamspeak, Mumble, vähän vanhanaikaisia/rajoittuneita jo, vieläkö niitä edes käytetään vai joko Discord söi ne?
Yliopistolla oli opiskelijajärjestöillä vielä irccikanavat siinä vaiheessa kun menin opiskelemaan mutta ne siitä pikku hiljaa hiljenivät. Aika pian taisivat vaihtaa telegramiin siellä missä mä opiskelin. Itse en sinne enää liittynyt ja vähän hiljaiseksi jäi se irccailukin siellä mun osalta. Kuinkahan oudon kuvan sielläkin tulin antaneeksi itsestäni.