Yleinen verokeskustelu.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
En löytänyt thredia tästä aiheesta, joten luodaan sellainen. Täällä voidaan keskustella veroista ja siihen liittyvistä kysymyksistä. Kuten moni tietää, useat ihmiset saattavat menettää jopa tuhansia euroja vuodesta, koska he eivät jaksa / tiedä mitä kaikkea verotukseen voi laittaa. Itsekkään en tiedä joten aloitetaan kysymyksillä.

Aloitan työn, johon liittyy eri ohjelmistoja sekä etätöitä kotona. Voiko näitä laittaa verotukseen ja paljonko niistä suurinpiirtein voidaan hyvittää veroja?

-Työhaastattelumatka
-Vuokrasopimuksen tekeminen erillisenä matkana
-Pari etäpäivää viikossa, jossa työskennellään kotona.
-Henkilökohtainen PC, jolla etätöitä tehdään (ostettu jo aiemmin)
-Oppaiden ostaminen käytettävään ohjelmistoon (kuinka monta opasta voidaan ostaa?)
-Ohjelmistojen ostaminen omalla rahalla, joita käytetään työssä.

Mitä muuta kannattaa yrittää saada verolle?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
En löytänyt thredia tästä aiheesta, joten luodaan sellainen. Täällä voidaan keskustella veroista ja siihen liittyvistä kysymyksistä. Kuten moni tietää, useat ihmiset saattavat menettää jopa tuhansia euroja vuodesta, koska he eivät jaksa / tiedä mitä kaikkea verotukseen voi laittaa. Itsekkään en tiedä joten aloitetaan kysymyksillä.

Aloitan työn, johon liittyy eri ohjelmistoja sekä etätöitä kotona. Voiko näitä laittaa verotukseen ja paljonko niistä suurinpiirtein voidaan hyvittää veroja?

-Työhaastattelumatka
-Vuokrasopimuksen tekeminen erillisenä matkana
-Pari etäpäivää viikossa, jossa työskennellään kotona.
-Henkilökohtainen PC, jolla etätöitä tehdään (ostettu jo aiemmin)
-Oppaiden ostaminen käytettävään ohjelmistoon (kuinka monta opasta voidaan ostaa?)
-Ohjelmistojen ostaminen omalla rahalla, joita käytetään työssä.

Mitä muuta kannattaa yrittää saada verolle?
Eikö työnantajan pitäs niiku kustantaa nää softat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Työhuone, koneet ja laitteet, kirjallisuus ja lehdet. Kaikenlaista voi ehdottaa verottajalle tulonhankkimisvähennyksiin. Verottaja sitten kertoo kelpasiko vai ei. Tähän mennessä on kelvannu kaikki mitä on kehdannu ehdotella (en usko että noita kovin usein ihminen katsoo :vihellys:). Kuitit toki pitää olla esittää, kun ei tässä mitään petoksia tehdä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Miten saan helpoimmin sellaisen verokortin, jonka voi jakaa useammalle työnantajalle? En oikein tajua tuota verohallinnon ohjetta:

Kun tilaat sivutuloverokortin, tarvitset tiedot myös päätoimen palkoista (kertyneet tulot, perityt verot ja vuosituloarvio).

Tilaa päätyölle ja sivutyölle erilliset verokortit, jos sinulla on päätyön lisäksi toinen tai useampia työnantajia. Molempiin verokortteihin tulee sama veroprosentti (perusprosentti) ilmoittamaasi tulorajaan saakka ja lisäprosentti yli menevästä osasta. Pidä itse huoli siitä, että arvioitu tuloraja riittää koko vuodelle
Tuolla verolaskurissa ei ole mitään kohtaa, mistä voisi tilata sivutuloverokortin perusprosentilla. Vai meinaako tuo, että pitää tilata molemmille työnantajille omat verokortit päätoimen palkkatuloa varten? o_O
 

emagdnim

dnimretsam
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 407
Miten saan helpoimmin sellaisen verokortin, jonka voi jakaa useammalle työnantajalle? En oikein tajua tuota verohallinnon ohjetta:



Tuolla verolaskurissa ei ole mitään kohtaa, mistä voisi tilata sivutuloverokortin perusprosentilla. Vai meinaako tuo, että pitää tilata molemmille työnantajille omat verokortit päätoimen palkkatuloa varten? o_O
Mikäli itse olen ymmärtänyt oikein, kelpaa se, että sulle on vuodelle vain tietty tuloraja, jonka mukaan verotuksesi menee. Sun pitää tietenkin itse se arvioida, mut veroprosenttiahan voi vuoden mittaan säätää, riippuen miten tuloja on. Tulo on tuloa, enkä ymmärrä miksi pitäisi eri verokortit olla eri työnantajille (sivutyö/freelancer).. lataat tuolta vero.fi:stä sen kortin ja tulostat niin monta kertaa ku tarvis.

Voin olla iha pirun väärässäki. Jos oon, niin selittäkää minullekkin, nii en toiste neuvo päin persettä :D


edit: Sivutulot, freelance

Ei tuo nyt hirveänä valaissut minua.. mitä eroa on freelancer/sivutyö kortilla ja normiverokortilla, jossa on vuosituloraja (olettaen, että tulot on arvioitu likipitäen oikein)? Normi verokortistaki kelpaa ihan hyvin kopio.. sähköisenä olen moisen jo pitkän aikaa toimittanut, että seki kohta hämää. Vai onko verohallinto sitä mieltä, että mun pitäisi se pdf saada jotenkin takaisin palkanlaskijalta? :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 842
Mikäli itse olen ymmärtänyt oikein, kelpaa se, että sulle on vuodelle vain tietty tuloraja, jonka mukaan verotuksesi menee. Sun pitää tietenkin itse se arvioida, mut veroprosenttiahan voi vuoden mittaan säätää, riippuen miten tuloja on. Tulo on tuloa, enkä ymmärrä miksi pitäisi eri verokortit olla eri työnantajille (sivutyö/freelancer).. lataat tuolta vero.fi:stä sen kortin ja tulostat niin monta kertaa ku tarvis.
Juurikin näin. Sen "sivutuloverokortin" idea on, että kun ihmisellä on säännöllinen työaika josta tulot xxxx€ vuodessa, voi sen tilata jos tarvitsee johonkin pienempiin lisätöihin. Yleensä siinä on korkeampi veroprosentti joten ei mene ainakaan verotus sitten pakkaselle.

Helpointa on tilata vaikka vuoden alkuun verokortti johon arvioi omat tulot ja toimittaa sen/kopion siitä kaikille jotka palkkaa sinulle maksavat. Puolen vuoden kohdalla voi sitten tarkistaa pitääkö arvio yhä paikkansa ja tilata vaikka sitten uuden kortin uuden arvion mukaan jonka vie vain sille yhdelle taholle joka eniten palkkaa maksaa ja muisss pitää sen vanhan verokortin.
Sitten lokakuussa syöttää vielä kaikki tiedot verottajan laskuriin, niin saadut tulot, vähennykset kun niiden arviot marras-joulukuun osalta ja maksaa marras-joulukuun verot sitten näiden mukaan. Näinolle ei palautuksia tai mätkyjä pitäisi tulla kun Max 100€.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Juurikin näin. Sen "sivutuloverokortin" idea on, että kun ihmisellä on säännöllinen työaika josta tulot xxxx€ vuodessa, voi sen tilata jos tarvitsee johonkin pienempiin lisätöihin. Yleensä siinä on korkeampi veroprosentti joten ei mene ainakaan verotus sitten pakkaselle.

Helpointa on tilata vaikka vuoden alkuun verokortti johon arvioi omat tulot ja toimittaa sen/kopion siitä kaikille jotka palkkaa sinulle maksavat. Puolen vuoden kohdalla voi sitten tarkistaa pitääkö arvio yhä paikkansa ja tilata vaikka sitten uuden kortin uuden arvion mukaan jonka vie vain sille yhdelle taholle joka eniten palkkaa maksaa ja muisss pitää sen vanhan verokortin.
Sitten lokakuussa syöttää vielä kaikki tiedot verottajan laskuriin, niin saadut tulot, vähennykset kun niiden arviot marras-joulukuun osalta ja maksaa marras-joulukuun verot sitten näiden mukaan. Näinolle ei palautuksia tai mätkyjä pitäisi tulla kun Max 100€.
Kyllähän mä osaan veroni laskea, mutta ongelmana on saada sellainen verokortti, johon verottaja on tyytyväinen. No kokeilen lähettää tuon saman molemmille ja katsotaan mitä tapahtuu :)
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 842
En ymmärrä, se verokertymähän on ihan eurolleen sama oli sulla sitten millainen verokortti tahansa? Tasautuu sitten seuraavana vuonna mätkyillä/palautuksilla anyway?

Itse maksanut verot mätkypainotteisesti jo useita vuosia. Ei se vaadi kun tulojen ilmoituksen alakanttiin niin perusprosentti on 10, lisäprosentti 17 ja sillä kun paukutat 60t tulot niin 2x3000€ maksukuponki tippuu seuraavana vuonna postiluukusta. Ja ihan sama toimii myös toisinpäin :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
En ymmärrä, se verokertymähän on ihan eurolleen sama oli sulla sitten millainen verokortti tahansa? Tasautuu sitten seuraavana vuonna mätkyillä/palautuksilla anyway?
Niin siis en ole huolissani verokertymästä, vaan siitä että saanko tehdä kahdelle työnantajalle samanaikaisesti perusprosentilla. Vai voiko se "pääverokortti" olla voimassa vain yhdellä työnantajalla kerrallaan. Ei hirveästi kiinnostaisi lainata toisesta duunista saatavaa palkkaa pariksi vuodeksi valtiolle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 174
Niin siis en ole huolissani verokertymästä, vaan siitä että saanko tehdä kahdelle työnantajalle samanaikaisesti perusprosentilla. Vai voiko se "pääverokortti" olla voimassa vain yhdellä työnantajalla kerrallaan. Ei hirveästi kiinnostaisi lainata toisesta duunista saatavaa palkkaa pariksi vuodeksi valtiolle.
Mulla oli tällainen tilanne opiskellessa kun tein hommia useille työnantajille samanaikaisesti.
Se ratkaistiin siten, että menin verotoimistoon ja siellä tehtiin laskelmat joiden perusteella mulle tehtiin paria suurinta työnantajaa varten omat verokortit, joissa molemmissa oli oma vuotuinen tuloraja perusprosentilla, plus sitten printattiin pari sivutulokorttia tilkehommia varten järkeväksi lasketuilla prosenteilla.

Eli jos vaikka laskin, että tienaisin 10000€ vuodessa, niin työnantajaa 1 varten tehtiin kortti jossa vuosituloraja oli 4000€, työnantajaa 2 varten kortti jossa oli 6000€ vuosituloraja, molemmissa näissä oli sama päätulon ennakonpidätys, ja sitten vielä pari sivutuloverokorttia jossa oli suurempi ennakonpidätys.

Verotoimistossa pystyvät tekemään vähän monipuolisemmin noita kortteja kuin mitä itsepalvelu antaa myöten, joten varaa aika (tai miten se nykyään toimiikaan) sinne niin hoitavat sen siellä kuntoon.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 675
Eli jos vaikka laskin, että tienaisin 10000€ vuodessa, niin työnantajaa 1 varten tehtiin kortti jossa vuosituloraja oli 4000€, työnantajaa 2 varten kortti jossa oli 6000€ vuosituloraja, molemmissa näissä oli sama päätulon ennakonpidätys, ja sitten vielä pari sivutuloverokorttia jossa oli suurempi ennakonpidätys.

Verotoimistossa pystyvät tekemään vähän monipuolisemmin noita kortteja kuin mitä itsepalvelu antaa myöten, joten varaa aika (tai miten se nykyään toimiikaan) sinne niin hoitavat sen siellä kuntoon.
Tai sitten vaan laittaa kaikille sen saman 10ke rajalla olevan kortin niin ei tarvitse tuollaista säätöä. Veroprosentin päivittäminenkin loppuvuodesta on paljon helpompaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 174
Tai sitten vaan laittaa kaikille sen saman 10ke rajalla olevan kortin niin ei tarvitse tuollaista säätöä. Veroprosentin päivittäminenkin loppuvuodesta on paljon helpompaa.
Paha vaan, että tavallista päätoimen verokorttia ei saa antaa kahteen paikkaan.
Enkä nyt puhu siitä, että pystyykö sen antamaan, vaan siitä ettei sitä saa ohjeiden mukaan antaa kahteen paikkaan.


Nykyään saa näköjään tilailtua samalla ennakonpidätyksella sivutuloverokortin itsepalvelunakin, mahtaisiko tuo toimia
Päätyön lisäksi muita työnantajia
Kun tilaat sivutuloverokortin, tarvitset tiedot myös päätoimen palkoista (kertyneet tulot, perityt verot ja vuosituloarvio).

Tilaa päätyölle ja sivutyölle erilliset verokortit, jos sinulla on päätyön lisäksi toinen tai useampia työnantajia. Molempiin verokortteihin tulee sama veroprosentti (perusprosentti) ilmoittamaasi tulorajaan saakka ja lisäprosentti yli menevästä osasta. Pidä itse huoli siitä, että arvioitu tuloraja riittää koko vuodelle.

Tilaa verokortti näin:

  1. Kirjaudu Verokortti verkossa -palveluun.

  2. Siirry vaiheeseen 2: "Tulojen ja vähennysten ilmoittaminen".

  3. Täytä kohta "Sivutoimen palkat ja luontoisedut". Arvioi koko vuoden sivutulot bruttona. Merkitse myös bruttotulot, jotka olet saanut alkuvuonna, sekä alkuvuoden ennakonpidätys.

  4. Valitse, peritäänkö sivutuloistasi työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut.

    Työeläkemaksuja peritään 17–67-vuotiailta ja työttömyysvakuutusmaksuja 17–64-vuotiailta.

  5. Täytä kohta "Päätoimen palkat ja luontoisedut". Arvioi päätoimen palkka koko vuodelta sekä muut mahdolliset tulot.

  6. Siirry vaiheeseen 3: "Laskennan tulos". Näet veroprosenttisi sekä tiedot, joilla veroprosentti on laskettu.

  7. Jatka vaiheeseen 4: "Toimitustapa ja tietojen lähettäminen". Lisää verokortin toimitusosoite ja lähetä tiedot Verohallintoon. Emme lähetä verokorttia sähköpostitse. Voit tulostaa verokortin itse tai tallentaa sen pdf-muodossa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 675
Paha vaan, että tavallista päätoimen verokorttia ei saa antaa kahteen paikkaan.
Enkä nyt puhu siitä, että pystyykö sen antamaan, vaan siitä ettei sitä saa ohjeiden mukaan antaa kahteen paikkaan.
No ohjeet on ohjeita, ei lakeja tai säädöksiä. Oikeasti, työnantajaa ei kiinnosta muu kuin saada prosentti, jolla ennakonpidätys toimitetaan ja verottajalle riittää, että ansiotuloista tulee pidätettyä suunnilleen se mitä pitääkin.

Onneksi tästä säädöstä päästäneen eroon parin vuoden kuluessa kun tulo- ja verotietojen ilmoittaminen muuttuu ns. reaaliaikaisiksi (kuukausittaiseksi).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 300
Viestejä
4 219 110
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom