Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
TM:n testit yleensäkin kannattaa ohittaa ja katsella ammattilaisten tekemiä testejä, niiden testit poikkeaa niin paljon muiden tuloksista ettei niitä voi ottaa vakavasti. Tai ainakin kannattaa tehdä vertailua muiden sivustojen testien kanssa.
Osoittaisitko virheen TM testissä ja sen testimenetelmässä. Lisäksi toivoisin näkeväni vertailutestin, jossa on tultu eri tulokseen testattujen mallien osalta.

Partakonevalmistajan TV:tä ei liene testattu rtingsillä, mutta Euroopasta löytynee myös "ammattilaisia" , jotka testanneet myös Philipsiä.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Lienee tyhmä kysymys, kysytään kuitenkin.

Onko Philipsin 58PUS7304:sessa vain yks BT- laite kerrallaan kiinni? Onko se BT-vastaanottimissa aina näin?

En viitsi irroittaa kun välillä on ollut BT- parituksien kanssa ongelmia.
Nyt kiinni pikkukajari BT:llä kun kuulokeliitännässä Sennheiser RS160:set ja kun akku hyytyy noista niin ensi reaktio on ottaa BT- vastamelukuulokkeet tähän käyttöön hetkeksi.
En halua niitä jatkuvaan käyttöön, ääni ei ole sitä mitä haluan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Osoittaisitko virheen TM testissä ja sen testimenetelmässä. Lisäksi toivoisin näkeväni vertailutestin, jossa on tultu eri tulokseen testattujen mallien osalta.

Partakonevalmistajan TV:tä ei liene testattu rtingsillä, mutta Euroopasta löytynee myös "ammattilaisia" , jotka testanneet myös Philipsiä.
Jotain vikaa testissä on, jos hdr kuvaa kehutaan, vaikka se on oikeasti välttävää tasoa.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
368
Aika erikoisia että UN7300 HDR-kuvaa kehutaan, kun yleensä nuo (esim Rtingsissä) jäävät joukon hännille. Eipä toisaalta mikään tuon testin telkkareista pysty HDR kuvaa oikeasti näyttämään. Jos telkkaria aikoo katsoa suoraan edestä, niin eipä IPS:ää kyllä kannata hankkia.
Jätkät tuijottaa vaan kontrastia.

Tässä side-by-side LG UN7300 vs Samsung TU8000 Rtingsistä. Tukee mielestäni erinomaisesti tuota tuoretta TM:n testiä. Kaikki mittaukset aika lailla yhteneviä TM:n kanssa. Väriavaruus, kirkkaus ja katselukulmat LG:ssä paremmat HDR-kuvassa, eikö?


Osansa on heijastuksenestollakin, valoisassa olkkarissa varmaankin LG on parempi koko perheen telkkarina?

Samsung:

LG:

TM:ssäkin Samsung sai hieman paremman arvosanan kuin LG, 7.9 vs 7.8..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Panzu Kiitos!

Eli vaikka uskonnollisissa tv- ordotoksipiireissä on suurta muotia manata ja lynkata TM testejä, on TM:n testissä sittenkin jotain perää. Jopa Rtings testi on jotakuinkin linjassa TM:n kanssa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Osoittaisitko virheen TM testissä ja sen testimenetelmässä. Lisäksi toivoisin näkeväni vertailutestin, jossa on tultu eri tulokseen testattujen mallien osalta.

Partakonevalmistajan TV:tä ei liene testattu rtingsillä, mutta Euroopasta löytynee myös "ammattilaisia" , jotka testanneet myös Philipsiä.
Tee vertailua niin huomaat. Saa toki jokainen ostaa TM:n testien perusteella, mutta poikkeaa sen verran usein mm. RTingsin arvosteluista että suosittelen lukemaan myös muualta.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Tee vertailua niin huomaat. Saa toki jokainen ostaa TM:n testien perusteella, mutta poikkeaa sen verran usein mm. RTingsin arvosteluista että suosittelen lukemaan myös muualta.
Rtings käyttää absoluuttista skaalaa. TM huomioi käytännössä hintaluokan arvostelussa. Jos verrataan esim alemman keskiluokan autoja, ei niitä verrata täysin samoin kriteerein kuin premiumeja. Järjestys on oleellinen vertailuryhmässä tehtäessä ostopäätöstä. TM ja rtings sai saman järjestyksen ja molempien testien perusteella olisi päätynyt samaan, jos olisi valintalistalla olleet samat televisiot ( pl. Philips).

Myös Rtings testeissä kannattaa käyttää vertailua. Samoin kuten täällä mm. Panzu oli tehnyt.

Tuntuu että osa tv-uskovaisista tyrmää TM lukematta lainkaan testiä taikka käyttämättä maalaisjärkeä testiryhmän sisällöstä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mä luin testin enkä kritisoi oikeastaan muuta kuin äänen typerän suurta painoarvoa. Sen voisi ihan suosiolla laskea 15 -> 5 % ja painottaa raakaa kuvanlaatua voimakkaammin. Jos sitä telkkua ylipäänsä arvioidaan leffakäyttöön, äänet otetaan AINA ulos muualta kuin telkkarin omista kajareista. Tai no voin osittain kritisoida myös "toiminnot ja liitännät" -kohtaa. Ei siinä mitään, että toiminnot arvotetaan, tosin kuuluu minusta samaan "päivittäiseen käyttöön", mikä on arvosteltu erikseen. Liitännät on minusta vain korkeintaan maininnan arvoinen asia. Joko niitä on tai ei ole. Jos ei tarvitse kaikkia liitäntöjä, maksaa turhasta. Jos joku oleellisen tärkeä liitäntä puuttuu, ostaa telkkarin, missä se on. Mutta eihän tuo ole mistään kotoisin, että joku random-generaattori päättää, että nyt lähti liitännöistä pisteitä.

Kaikkein parasta olisi, että ne painotukset voisi itse valita ja paiskata jonkkaan ne, millä ei ole itselle mitään merkitystä. Ostopäätöksiin noilla vaikutetaan ja sekundääriset argumentit vain sotkevat valintaa. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa pelaaminen tai HDR-sisältö. Äkkiäkös noi heittäisin exceliin ja saisin datan haluamassani muodossa ulos, kun ne pisteet toki ovat näkyvissä. Mutta sitten pitäisi tarjota noita toimintojen sun muiden pisteet huomattavasti tarkemmin eriteltynä. Mä en esim. antaisi selaimelle yhtään ainutta pistettä, koska sen käyttöarvo on aika liki nollaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Oletko itse lukenut TM:n vertailun?
Maksumuurin takana.

Mä luin testin enkä kritisoi oikeastaan muuta kuin äänen typerän suurta painoarvoa. Sen voisi ihan suosiolla laskea 15 -> 5 % ja painottaa raakaa kuvanlaatua voimakkaammin. Jos sitä telkkua ylipäänsä arvioidaan leffakäyttöön, äänet otetaan AINA ulos muualta kuin telkkarin omista kajareista. Tai no voin osittain kritisoida myös "toiminnot ja liitännät" -kohtaa. Ei siinä mitään, että toiminnot arvotetaan, tosin kuuluu minusta samaan "päivittäiseen käyttöön", mikä on arvosteltu erikseen. Liitännät on minusta vain korkeintaan maininnan arvoinen asia. Joko niitä on tai ei ole. Jos ei tarvitse kaikkia liitäntöjä, maksaa turhasta. Jos joku oleellisen tärkeä liitäntä puuttuu, ostaa telkkarin, missä se on. Mutta eihän tuo ole mistään kotoisin, että joku random-generaattori päättää, että nyt lähti liitännöistä pisteitä.

Kaikkein parasta olisi, että ne painotukset voisi itse valita ja paiskata jonkkaan ne, millä ei ole itselle mitään merkitystä. Ostopäätöksiin noilla vaikutetaan ja sekundääriset argumentit vain sotkevat valintaa. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa pelaaminen tai HDR-sisältö. Äkkiäkös noi heittäisin exceliin ja saisin datan haluamassani muodossa ulos, kun ne pisteet toki ovat näkyvissä. Mutta sitten pitäisi tarjota noita toimintojen sun muiden pisteet huomattavasti tarkemmin eriteltynä. Mä en esim. antaisi selaimelle yhtään ainutta pistettä, koska sen käyttöarvo on aika liki nollaa.
5% olisi aika pieni painoarvo äänille. Itse käytän välillä tv:n kaiuttimia.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
5% olisi aika pieni painoarvo äänille. Itse käytän välillä tv:n kaiuttimia.
No tuleeko niistä ääntä?

E: Äh, en jaksa odottaa vastausta. Täydet pisteet äänestä, jos ne toimivat. Eli kaikille telkkareille täydet pisteet äänestä, jos on sisäiset kajarit, jotka toimivat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
No tuleeko niistä ääntä?

E: Äh, en jaksa odottaa vastausta. Täydet pisteet äänestä, jos ne toimivat. Eli kaikille telkkareille täydet pisteet äänestä, jos on sisäiset kajarit, jotka toimivat.
Kohtuulliset äänet. Siksi en aina käytäkkään kaiuttimia, tai varsinkaan akka.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Rtings käyttää absoluuttista skaalaa. TM huomioi käytännössä hintaluokan arvostelussa. Jos verrataan esim alemman keskiluokan autoja, ei niitä verrata täysin samoin kriteerein kuin premiumeja. Järjestys on oleellinen vertailuryhmässä tehtäessä ostopäätöstä. TM ja rtings sai saman järjestyksen ja molempien testien perusteella olisi päätynyt samaan, jos olisi valintalistalla olleet samat televisiot ( pl. Philips).

Myös Rtings testeissä kannattaa käyttää vertailua. Samoin kuten täällä mm. Panzu oli tehnyt.

Tuntuu että osa tv-uskovaisista tyrmää TM lukematta lainkaan testiä taikka käyttämättä maalaisjärkeä testiryhmän sisällöstä.
En pääse kyseistä testiä lukemaan koska maksumuuri, mutta epäilyttävän usein arvostelut voittaa jokin LG:n keskiluokan IPS jossa ainoa etu kilpailijoihin on laajat katselukulmat ja täälläkin jo juuri mainittu äänien iso painoarvo ja kuten totesin, usein tulokset poikkeaa muiden sivustojen vastaavista, siksi painotan vertailemaan eri testisivustoja.

Saat olla eri mieltä, mutta jospa jättäisit "uskovaiset" -lapsellisuudet pois kun se ei mitenkään tähän asiaan liity, maalaisjärkeä saa senkin osalta käyttää.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Kohtuulliset äänet. Siksi en aina käytäkkään kaiuttimia, tai varsinkaan akka.
Mä antaisin itse asiassa pisteitä designille mieluummin kuin jollekin, millä ei ole mitään käytännön merkitystä. Kauneus on toki katsojan silmässä eikä sille voi laatia kovin pätevää arvostelutaulukkoa. Äänillä tietysti on merkitystä, mutta se on joskus jopa asia, mikä kytketään pois päältä, ellei peräti usein. Riippuu käyttäjästä. Niin paljon äänillä ei minusta ole merkitystä, että se olisi painoarvossa yhtä tärkeä kuin kuvanlaatu.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Eli haukut vertailun lukematta sitä?



Tämä kertoo surullista tarinaa nykymaailmasta. Asiaa kuin asiaa kommentoidaan kovaan ääneen lukematta sisältöä tai suhteuttamatta sisältöä.

Myönnän, että sorrun samalla myös samaan.
Jep, Netti-Jeesukset liitteellä, luetaan puoli otsikkoa ja saarnataan sen pohjalta syvällä rintaäänellä.

Testissä ei vissään vaiheessa kehuta yhdenkään HDR:ää, vaan todetaan vaatimattomaksi. LG on ainoa, osaa saa aikaiseksi edes lievän HDR-efektin.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
368
Minä pystyn säätämään testin painoarvoja, katotaan jos on aikaa jossain välissä.

Rtingsissä on kontrasti HDR-kuvassa painoarvoltaan muistaakseni yli 25 rosenttia ja väriavaruus vain 5 rosenttia. Siksi LG saa heikot arvosanat Rtingissä.
Philipsissä on tosiaan telkkari -ja teräväpiirtokuva paras noista, eli jos ei HDRää katsele niin tuommoinen Philips on hyvä valinta. Liiketoistoltaan paras myös.

Samsungissa mustan toistossa ongelmia, menee siniseksi mössöksi. Oisko tämä se kiiltokuvamusta?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
En pääse kyseistä testiä lukemaan koska maksumuuri, mutta epäilyttävän usein arvostelut voittaa jokin LG:n keskiluokan IPS jossa ainoa etu kilpailijoihin on laajat katselukulmat ja täälläkin jo juuri mainittu äänien iso painoarvo ja kuten totesin, usein tulokset poikkeaa muiden sivustojen vastaavista, siksi painotan vertailemaan eri testisivustoja.

Saat olla eri mieltä, mutta jospa jättäisit "uskovaiset" -lapsellisuudet pois kun se ei mitenkään tähän asiaan liity, maalaisjärkeä saa senkin osalta käyttää.
Itse haukut testit lukematta "koska maksumuuri"... Pitäiskö jättää mieluummin kommentoimatta?

Vinkki, yksikään em. testissä ollut telkkari ei saanut kummoista kokonaisarvosanaa. 600€ telkkari on 600€ telkkari.

Ja ei, LG ei voittanut, ei tälläkään kertaa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Itse haukut testit lukematta "koska maksumuuri"... Pitäiskö jättää mieluummin kommentoimatta?

Vinkki, yksikään em. testissä ollut telkkari ei saanut kummoista kokonaisarvosanaa. 600€ telkkari on 600€ telkkari.

Ja ei, LG ei voittanut, ei tälläkään kertaa.
Niin, kannattaa lukea tuo mun alkuperäinen kommentti ajatuksella, en tätä kyseistä testiä ole kommentoinut vaan TM:n testejä yleensä, että kannattaa lukea myös muita arvosteluita, sillä onhan ne tehty mahdollisimman yksinkertaisesti asiasta ymmärtämättömille ihmisille, mutta tarkemmat testit kannattaa lukea muualta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Niin, kannattaa lukea tuo mun alkuperäinen kommentti ajatuksella, en tätä kyseistä testiä ole kommentoinut vaan TM:n testejä yleensä, että kannattaa lukea myös muita arvosteluita, sillä onhan ne tehty mahdollisimman yksinkertaisesti asiasta ymmärtämättömille ihmisille, mutta tarkemmat testit kannattaa lukea muualta.
Tietysti kannattaa lukea eri lähteitä. Ja lukea jokaisen testin pisteytyskriteerit, niin voi ymmärtää miksi KESKILUOKAN telkkutestin voi voittaa joku KESKILUOKAN IPS-paneelilla varustettu telkkari, vieläpä KESKILUOKKAISELLA kokonaispistearviolla.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
236
Pystyykö useamman bt-laitteen yhdistämään telkkariin?

Voisin kuvitella että itselle tulisi tarve käyttää bt-kuulokkeita ja näppäimistö/hiiri-yhdistelmää yhtä aikaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Eli haukut vertailun lukematta sitä?



Tämä kertoo surullista tarinaa nykymaailmasta. Asiaa kuin asiaa kommentoidaan kovaan ääneen lukematta sisältöä tai suhteuttamatta sisältöä.

Myönnän, että sorrun usein myös samaan.
Tarvitseeko sitä edes lukea, jos mappi ö hdr kuva arvioidaan hyväksi? Halpis tv:n hdr kuvasta ei ole mitään iloa.

Mä antaisin itse asiassa pisteitä designille mieluummin kuin jollekin, millä ei ole mitään käytännön merkitystä. Kauneus on toki katsojan silmässä eikä sille voi laatia kovin pätevää arvostelutaulukkoa. Äänillä tietysti on merkitystä, mutta se on joskus jopa asia, mikä kytketään pois päältä, ellei peräti usein. Riippuu käyttäjästä. Niin paljon äänillä ei minusta ole merkitystä, että se olisi painoarvossa yhtä tärkeä kuin kuvanlaatu.
Läheskään kaikilla ei ole soundbareja tai muita, varsinkaan jos tv on halpis.
Nuo tm painotukset ovat muutenkin typeriä. Itse laittaisin 60% kuva, 20% yleinen käytettävyys, 15% ääni.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Läheskään kaikilla ei ole soundbareja tai muita, varsinkaan jos tv on halpis.
Ja sitten kun telkkari on halpis, sen äänentoistoon on tuskin erikseen panostettu. Soundbarille olisi juuri silloin käyttöä. No, ehkä se äänenlaatu voi jollain painaa ostopäätöstä tehdessä. Mulla vaikuttaisi yleinen käytettävyys aika paljonkin, jos siinä olisi testattu buuttailun tarve pitkällä aikavälillä. Onkohan tuo buuttia vaativa bugaaminen kuinkakin yleistä? Mulle ei ole sattunut eteen yhtään buuttikeikkaa. Halpis-LG ollut vissiin vuoden käytössä, Nano (varmaan halpis sekin yleisen mittapuun mukaan) reilun kuukauden. Ehkä ne kauhutarinat korostuvat tällä palstalla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Minulla on viimeiset 7 vuotta ollut aika raskaan sarjan tv ja äänet ovat keskinkertaiset verrattuna edes kohtuulliseen soundbariin erilliskaiuttimista puhumattakaan. Jos pitää ääntä kohtuu hiljaisella ja/tai katsoo perustositv-sontaa, niin ihan sama onko kyseessä 350€ vai 2000€ televisio. Sitten kun aletaan laittaa äänenvoimakkuutta lisää ja leffaa/pelejä ruudulle, niin aika nopeasti huomaa televisioiden oman äänentoiston olevan vaatimaton. En siis kovin suurta painoarvoa vertailumielessä antaisi, koska erot jäävät pieniksi.

Soundbar subbareineen ei myöskään vie maata merelle, mutta tilannetta se parantaa. Budjetti- ja äänenlaatumielessä fiksuin ratkaisu taitaisi olla edullinen aktiivikaiutinsetti. Itselleni se ei tilan suhteen käynyt, joten laadukkaalla soundbarilla mennään.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Panasonic telkkaristani hajosi kaukosäädin. Ajattelin lähikaupasta ostaa tilalle moisen Essence TV Onko kenelläkään jotain huonoa sanottavaa tuosta tai löytyykö parempaa 15€:n hintaan?
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
4
Pitäs uus tv ostaa ja vaihtoehtoja on ihan liikaa. Lg55nano81 ja Lg55nano86 ollut harkinnassa. Kannattaakohan maksaa tosta 86 vajaa 200 enemmän. Onko noissa niin paljon eroa? Nyt oon jumittunu noihin nano telkkareihin mutta oiskohan muita hyviä vaihtoehtoja tuohon hintaan. Tarkoituksena katsella aika paljon leffoja ja sarjoja. Pelaamiseen pitäs olla myös hyvä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Panasonic telkkaristani hajosi kaukosäädin. Ajattelin lähikaupasta ostaa tilalle moisen Essence TV Onko kenelläkään jotain huonoa sanottavaa tuosta tai löytyykö parempaa 15€:n hintaan?
Varmaan tuo Essence toimii, jos/kun vaan opettaa. Toinen vaihtoehto on, että lyöt kaken takana olevan koodin (ainakin mun Panan kakessa on) nettiin. PItäis löytyä korvaavia malleja parilla kympillä, jotka toimivat suoraan. Löytyy Panan alkuperäisiä vähän kalliimmalla taikka sitten jonkun toisen valmistajan look-alike kakeja.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Yleisesti tv:n ääniin liittyen. Mielestäni suurin ongelma tuli kun äänet alettiin suuntaamaan taakse päin.
Itsellä on ollut kaiuttimet tv:n vierellä noin 30 vuotta, silti koko kuvaputkitelevisioajan ne surkeatkin kaiuttimet suunnattiin eteen päin ja sait sen diskanttivoittoisen perusäänen kohdistettua sua päin. Toimi ok urheilussa, keskusteluohjelmissa jne.

Nyt kun menee taakse päin/sivulle /alas niin ääni on epäselvää ja kaikuu seinien kautta koko huoneistoon. Puhumattakaan lomahuoneistossa missä tulee vierailtua joka vuosi on parvi ja tv alakerran seinällä, äänet kuuluu kovempaa parvelle kuin tv:n edustalle, järjetöntä.

Tästä syystä itsellä kiinni JBL Charge 2 tv:ssä että saan halutessa tv äänen kohdistettua. Tätä suosittelen ihan kaikille, ostakaa ainakin monikäyttöinen BT-kaiutin minkä voi siitä napata mukaankin jos tarve. Ääni on ihan toista luokkaa tuostakin kuin tv:n omista kaiuttimista ja nyt puhutaan juuri yllä mainitusta hintaluokasta Philipsin viime vuotinen ja 600 euroa alesta.

Testeissä äänenpainotus omasta mielestänikin saisi olla se max 10%. En käytä tv:n kaiuttimia edes yhtä kertaa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262

Onko vuoden 2020 QLED-televisioiden omistajat huomannut jotain satunnaisia nykimisä kuvassa? Tuon ketjun perusteella pelottaa hieman ostaa Q70T mallia mutta en ole kyllä täällä huomannut mitään mainintaa ongelmista.
En ole huomannut.
Käytössä Q90T.
Tämä nyt ei välttämättä suoraan liity tähän nykimisongelmaan, mutta itse joudun omassa Q90T:ssä pitämään 10m. antennikaapelia ja laadukkaalla Hama Coax antennikaapeli 10 m naaras/uros 100 dB *** | Motonet Oy kaapelillakaan en saanut bittivirheitä pois. Ostin mittatilauksena Venton antennikaapeli RG-7F-KU-A+, täyskuparijohdin, 150 dB, 7,3 mm, valkoinen (metrihinta) (satshop.fi) jolla sain virheet pois. Tuon kaapelin voi tilata millä liittimillä haluaa.
 

Liitteet

Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Tähän TM-arvostelukeskusteluun vielä sellainen kommentti, että tosiaan TM mittaukset sinänsä ovat useimmiten ihan ok, vaikka välillä jotain jännän outoja tuloksia onkin nähty. Ongelma on enemmän noissa johtopäätöksissä ja pisteytyksissä. Esim vuoden-parin takaisessa huipputelkkarien vertailussa oli annettu TV-kuvalle 20% painoarvo, teräväpiirrolle 15% ja HDR-kuvalle 5 tai 10%. HDR kuva taisi olla merkityksellisyydeltään samalla tasolla äänen ja liitäntöjen/käyttöönoton helppouden kanssa. Tämä siis premium telkkareilla. Haluaisin oikeasti tietää, mistä löytyy sellainen TV, joka kykenee erinomaiseen HDR-kuvaan, mutta ei tavalliseen HD tai TV-kuvaan?

Äänenlaadun vertailu muuten kuin mainitsemalla yleisesti asiasta on TV-arvosteluissa täysin turhaa. Oman empiirisen kokemukseni mukaan jokainen, jolle äänenlaadulla on mitään väliä, ottaa äänet jostain erillisistä kaiuttimista tai soundbareista. TV:n omaa ääntä käyttävät lähinnä seniorit ja perheelliset, joilla TV on muutenkin niin hiljaisella että hädin tuskin puheesta saa selvää. Vaikea kuvitella TV:n äänenlaadun olevan juuri missään tilanteessa kellekään ostoperuste.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
719
Äänenlaadun vertailu muuten kuin mainitsemalla yleisesti asiasta on TV-arvosteluissa täysin turhaa. Oman empiirisen kokemukseni mukaan jokainen, jolle äänenlaadulla on mitään väliä, ottaa äänet jostain erillisistä kaiuttimista tai soundbareista. TV:n omaa ääntä käyttävät lähinnä seniorit ja perheelliset, joilla TV on muutenkin niin hiljaisella että hädin tuskin puheesta saa selvää. Vaikea kuvitella TV:n äänenlaadun olevan juuri missään tilanteessa kellekään ostoperuste.
Itse ostin kakkostelkkarin oikeastaan äänenlaatu ykköskriteerinä. Paikka vaan oli sen verran hankala feng shuin kannalta, että erillissarja tai irrallinen soundbar ei oikein tullut kyseeseen. Siksi valitsin Philipsin integroidulla soundbarilla (PUS8804), ja kyllä sen ääni hakkaa ykköstelkkarin LG C9:n ihan mennen tullen. Mitään kummallisia LFE-efektejä siitä ei tietenkään irtoa, mutta bassotaajuuksien yläpuolella hyvin selkeää ja puhdasta ääntä.

C9 on toki sitten kiinni 5.1.2-setissä, ettei tarvitse sen peltitölkkipiipitystä normaalisti kuunnella.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Tähän TM-arvostelukeskusteluun vielä sellainen kommentti, että tosiaan TM mittaukset sinänsä ovat useimmiten ihan ok, vaikka välillä jotain jännän outoja tuloksia onkin nähty. Ongelma on enemmän noissa johtopäätöksissä ja pisteytyksissä. Esim vuoden-parin takaisessa huipputelkkarien vertailussa oli annettu TV-kuvalle 20% painoarvo, teräväpiirrolle 15% ja HDR-kuvalle 5 tai 10%. HDR kuva taisi olla merkityksellisyydeltään samalla tasolla äänen ja liitäntöjen/käyttöönoton helppouden kanssa. Tämä siis premium telkkareilla. Haluaisin oikeasti tietää, mistä löytyy sellainen TV, joka kykenee erinomaiseen HDR-kuvaan, mutta ei tavalliseen HD tai TV-kuvaan?

Äänenlaadun vertailu muuten kuin mainitsemalla yleisesti asiasta on TV-arvosteluissa täysin turhaa. Oman empiirisen kokemukseni mukaan jokainen, jolle äänenlaadulla on mitään väliä, ottaa äänet jostain erillisistä kaiuttimista tai soundbareista. TV:n omaa ääntä käyttävät lähinnä seniorit ja perheelliset, joilla TV on muutenkin niin hiljaisella että hädin tuskin puheesta saa selvää. Vaikea kuvitella TV:n äänenlaadun olevan juuri missään tilanteessa kellekään ostoperuste.
Tuosta äänenlaadusta pakko olla vähän eri mieltä, omassa q80t on kyllä mielestäni tosi hyvä äänenlaatu, en ole toki hifistelijä, mutta parempaa ääntä ei ole aiemmin tv minulta kuulunut, eikä näin ollen ole erilliselle äänilähteelle tarvetta. Se on totta, että itsekin varmasti hommaisin jonkun soundbar tai muun kaiuttimen, jos tv oma ääni olisi huono/tehoton.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Äänenlaadun vertailu muuten kuin mainitsemalla yleisesti asiasta on TV-arvosteluissa täysin turhaa. Oman empiirisen kokemukseni mukaan jokainen, jolle äänenlaadulla on mitään väliä, ottaa äänet jostain erillisistä kaiuttimista tai soundbareista. TV:n omaa ääntä käyttävät lähinnä seniorit ja perheelliset, joilla TV on muutenkin niin hiljaisella että hädin tuskin puheesta saa selvää. Vaikea kuvitella TV:n äänenlaadun olevan juuri missään tilanteessa kellekään ostoperuste.

Olen eri mieltä tästä. Erityisesti Iäkkäille ihmisille tasapainoinen ääni on tärkeä. He eivät halua värkätä erillisten soundbarien kanssa. Esim iäkäs heikkenevällä kuulolla varustettu isäni on urheiluhullu ja ei hevillä luovu nykyisestä plasmasta sen hyvän puhealueen äänentoiston vuoksi. Äänet voi kyseisessä tellussa laittaa huolella isolle ilman puuroutumista/säröjä. Lisäksi tv:n käyttöliittymä ja kake helppo.

Itselläni on subbarit, sateliittikajarit, ja vahvari olkkarissa. Telkkarin oma ääni on erittäin selkeä puhealueella ja riittää hyvin luontodokuihin, dokumentteihin, uutisiin... erilliskajarit ja vahvarit on päällä ainoastaan leffoja ja musiikkiohjelmia katsoessa. Olkkarin ykkös TV:n hyvä oma ääni on mulle plussaa, mutta ei valintakriteeri

TM testin televisioita voisin harkita kakkostelkkariksi takkahuoneeseen, mökille, lastenhuoneeseen tai mummon huoneeseen. En ala noihin paikkoihin hommaamaan erillisiä kajareita. Mitä vähemmän roinaa sen parempi. Näissä kakkostelkkaripaikoissa TV:n omalla äänellä on MERKITTÄVÄ etu mulle ja perheelleni.

--

Olisi kohtuullista, että jatkossa täällä ei joukkoapykoosin tavoin lynkattaisi TM ( tai muitakaan ) testejä lukematta niitä. Olisi kohtuullista myös nähdä empatiaa ja ymmärrystä sille, että eri kohteissa ja eri henkilöillä on eri painokertoimet. Esim. vähillä tuloilla elävä yksinhuoltaja ei voi välttämättä panostaa erilliskajareihin, vaan tv:n omien kajarien on oltava riittävää keskitasoa. Hänelle äänien painoarvo voi olla korkea ja hän voi hyvinkin olla testattavien televisioiden kohderyhmä. Maalaisjärjellä varustettu ihminen osaa huomioida eri painokertoimet testeissä ja niistä on turha herättää täällä lynkkausmielialaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Esim. vähillä tuloilla elävä yksinhuoltaja ei voi välttämättä panostaa erilliskajareihin, vaan tv:n omien kajarien on oltava riittävää keskitasoa. Hänelle äänien painoarvo voi olla korkea ja hän voi hyvinkin olla testattavien televisioiden kohderyhmä.
Ilman muuta sitä ääntä käytetään monissa kodeissa, ei se silti poissulje tosiasiaa että jo kelpo bt-kaiuttimella saa äänen parannettua. Onko tälle yh:lle tai pihtiputaan mummolle kukaan sitä kertomassa, tai kiinnostaako se sitä on sitten toinen asia.
Oma äitini kun osti 75 -vuotiaana edellisen 400 euron Philipsinsä niin melkeinpä pakotin hänet ostamaan samalla saman JBL Charge 2:sen alennuksesta kuin mulla, maksoi 79€ ja nyt hehkuttaa ääntä kun katselee Voicea /Vain Elämää jne. Ei olisi itse osannut tuota mistään pyytää vaan olisi huudattanut sitä surkeaa halpis tv:n ääntä sieltä seinien kautta. Vaikka kyseessä on pienehkö kaiutin niin siitä saa kohdistetun ja hyvin erottelevan äänen suoraan katselupaikalle parin metrin päähän.
Pointti tässä se että kyllä ikäihmisetkin arvostaa sitä ääntä jos joku sen heille perustelee ja vieläpä kytkee. Ei maksa maltaita.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Varmaan tuo Essence toimii, jos/kun vaan opettaa. Toinen vaihtoehto on, että lyöt kaken takana olevan koodin (ainakin mun Panan kakessa on) nettiin. PItäis löytyä korvaavia malleja parilla kympillä, jotka toimivat suoraan. Löytyy Panan alkuperäisiä vähän kalliimmalla taikka sitten jonkun toisen valmistajan look-alike kakeja.
Tuolla koodilla tosiaan löytyi noita look-alike versioita. Haen kuitenkin varmaan tuon Essence version kun kerta lähikaupan hyllystä löytyy.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
716
Myös Philipsiltä tulee tänä vuonna MiniLED televisiot.
Aiemmin MiniLED televisiot ovat julkistaneet Samsung (VA-paneeli) ja LG (IPS-paneeli).

Philips 2021 MiniLED
- VA panel, 4 sided Ambilight, Android TV 10, 2x HDMI 2.1 (48Gbps, 4:4:4, 12 bit)

- 65PML9636, 75PML9636 - Micro Dimming Premium, 2000 nits, Bowers & Wilkins 70W sound system
- 65PML9506, 75PML9506 - Micro Dimming Pro, 1500 nits


 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Myös Philipsiltä tulee tänä vuonna Mini LED televisiot. Aiemmin Mini LED tv:t ovat julkistaneet Samsung (VA-paneeli) ja LG (IPS-paneeli).

Philips 2021 Mini LED
- VA panel, 4 sided Ambilight, Android TV 10, HDMI 2.1 (48Gbps, 4:4:4, 12 bit), AMD FreeSync Premium Pro

- 65PML9636, 75PML9636 - Micro Dimming Premium, 2000 nits, Bowers & Wilkins 70W sound system
- 65PML9506, 75PML9506 - Micro Dimming Pro, 1500 nits

Mielenkiintoisia uutuuksia kyllä. Jännä nähdä miten paikallishimmennys vertautuu esim. Samsung Q90R:ään, dimmingzoneja kuitenkin "vain" tuplasti enemmän,mutta toimiiko miniLED jotenkin paremmin kuin aiempi "perus LED".
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
228
Melkosta paskaa ku sivutolkulla jauhetaan telkkarien äänenlaadusta. Seuraavaksi voitais varmaan avata ketju missä keskitytään munakellojen äänenlaatuun. Sor ot, mutta alkaa ärsyttämään paskan jauhaminen topicissa ku topicissa.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Mielenkiintoisia uutuuksia kyllä. Jännä nähdä miten paikallishimmennys vertautuu esim. Samsung Q90R:ään, dimmingzoneja kuitenkin "vain" tuplasti enemmän,mutta toimiiko miniLED jotenkin paremmin kuin aiempi "perus LED".
Ei tuo tuplamääräkään vielä riitä mutta se lg:n 2000-3000 alkais olla hyvällä tasolla. Harmi että paskovat sen IPS-paneelilla. Toki algoritmi näyttelee noissa ihan yhtä suurta osaa kuin himmennysalueiden määräkin. Mikähän monitori se oli missä oli yli 1000 dimming zonea, niin paskalla algoritmilla sen bloomailu on pahempaa kuin sonyn xh90 jossa vain 30 zonea.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
753
Mielenkiintoisia uutuuksia kyllä. Jännä nähdä miten paikallishimmennys vertautuu esim. Samsung Q90R:ään, dimmingzoneja kuitenkin "vain" tuplasti enemmän,mutta toimiiko miniLED jotenkin paremmin kuin aiempi "perus LED".
Kyllä se varmaan tarkemmin hallittavissa tuo paikallishimmennys koska luinko jostain mini ledin koon olevan 1/10 normi ledin nähden.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
753
Ei tuo tuplamääräkään vielä riitä mutta se lg:n 2000-3000 alkais olla hyvällä tasolla. Harmi että paskovat sen IPS-paneelilla. Toki algoritmi näyttelee noissa ihan yhtä suurta osaa kuin himmennysalueiden määräkin. Mikähän monitori se oli missä oli yli 1000 dimming zonea, niin paskalla algoritmilla sen bloomailu on pahempaa kuin sonyn xh90 jossa vain 30 zonea.
Oisko ollu TCL sillähän ollut jo yksi mini LED markkinoilla jo viime vuonna..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Mihin aikaan keväästä nuo uuden vuoden mallit yleensä päätyvät kauppoihin? Samsungilta ja Sonyltä kiinnostaisi nuo 50" mallit, ja LG:ltä C1 OLED 48" :think:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 421
Viestejä
4 198 921
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom